Σ Izvleček Pogosto je mnenje staršev in pedagogov, da je podaljšano bi- vanje le varstvo otrok in čas za domače naloge. Lahko rečem, da ni tako. Zavzeti učitelji, ki se zavedamo svojega poslanstva, vemo, da je v podaljšanem bivanju (OPB) možno narediti ve- liko več, tako na vzgojnem kot na izobraževalnem področju. Ravno v tem času je priložnost za krepitev dobrih osebnostnih lastnosti, navezovanje prijateljskih vezi, reševanje raznih kon- fliktnih situacij in nenazadnje utrjevanje znanja, ki ga pridobi- jo v dopoldanskem času pri pouku. K temu bi rada dodala, da imamo učitelji z današnjimi številčno polnimi oddelki veliko manj možnosti za kakovostno opravljanje svojega dela, saj za- radi velikega števila otrok posvetimo veliko časa disciplini. V članku bom navedla primer utrjevanja matematičnega sklopa pri urah samostojnega učenja v enem tednu v tretjem razredu. Ključne besede: otrok, matematika, utrjevanje, didaktične igre. Matematika v podaljšanem bivanju Lucija Gregorič OŠ Ivana Roba Šempeter pri Gorici Mathematics in after school care Σ Abstract Parents and pedagogues often hold the opinion that afterschool care is just childcare and time for homework. I can safely say that this is not the case. As committed teachers, we are well awa- re of our mission and know that much more could be done in afterschool care in the field of upbringing, as well as in the field α Matematika v šoli ∞ XVIII. [2012] ∞ 024-029 025 a Uv od Učenje je proces, ki poteka neprekinjeno. Vsaka ura je dragocena, še zlasti, če so aktiv- nosti prilagojene zmožnostim in interesom otrok, v prijetnem okolju in ugodni čustve- ni klimi. Pedagoški delavec v to vpne šolski kurikulum s splošnimi in operativnimi cilji. Za podaljšano bivanje v šoli so smernice jasne. Biti mora nadaljevanje in nadgradnja vzgojno-izobraževalnih ciljev pouka, vse- bovati mora določene 4 dejavnosti, kot so samostojno učenje, sprostitvena dejavnost, prehrana in usmerjeno preživljanje časa. V procesu pa je treba upoštevati novejše pogle- de na učenje, ki učence pripravljajo na izzive prihodnosti. V času samostojnega učenja so učenci no- silci vzgojno-izobraževalnega procesa, nalo- ga učitelja pa je, da jih motivira za delo, jim daje naloge, usmerja njihovo delo, svetuje ter v določenih primerih pomaga pri reševanju problemov oziroma nalog. Učiteljeva naloga je, da pri izboru nalog za samostojno učenje upošteva razvojne in individualne sposobnosti učencev ter cilje, ki jih želi doseči. Učence je treba v miselno aktivnost, samostojno organiziranje dela in učenje vpeljevati postopno in sistematično. Da jih bomo navadili na samostojnost, mo- ramo poskrbeti za razvijanje učnih navad ob upoštevanju njihovih osebnostnih lastnosti. Pomembno je, da učence postopno navaja- mo na različne oblike učenja kot npr. indivi- dualno, v dvojicah, skupinsko učenje. Pri samostojnem učenju je treba upošte- vati naslednja didaktična načela: - načelo miselne aktivnosti, - samostojnosti, - postopnosti, - sistematičnosti, - upoštevanje razvojnih in individualnih razlik med učenci ter socializacijski vidik. (Korenič, 2007) b Primer utrjevanja znanja ma- tematičnega sklopa pri urah samostojnega učenja v po- daljšanem bivanju v tretjem razredu of education. This is exactly the time, which is appropriate for the strengthening of good personal qualities, forming friendly ties, solving various conflict situations and, last but not least, consolidation of knowledge, gained in the forenoon time during lessons. I would also like to add that, as teachers of overfilled departments, we have less opportunities to perform our work well, since the large numbers of children force us to dedicate a great deal of our time to discipline. In the article, I will present an example of a week-long consolidation of the mathematical unit in third grade at lessons dedicated to self-learning. Keywords: child, mathematics, consolidation, didactical games. 026 Matematika v podaljšanem bivanju V podaljšanem bivanju delam že skoraj dru- go desetletje, tako da imam na tem podro- čju že kar precej izkušenj. Nekaj let sem tudi poučevala na podružnični šoli, zato lahko primerjam naravo dela med seboj in ugoto- vim, da je tudi delo v podaljšanem bivanju zelo specifično in zanimivo. Z učenci lahko ustvarimo marsikaj dobrega in koristnega za njihovo življenje, saj preživijo današnji šolar- ji večino časa v šoli. Na podlagi teh ugotovitev sem zato veliko razmišljala prav o učenju matematike oziro- ma utrjevanju znanja pred preverjanjem in ocenjevanjem v podaljšanem bivanju. Zasta- vila sem si izhodišče – naučiti učence učiti se s pomočjo različnega didaktičnega materiala individualno in v skupini. Zavedam se, da matematika ni že vnaprej dano in sklenjeno znanje, temveč vselej ak- tivno razmišljanje, zato naloga učitelja ni le prenašanje matematičnih vednosti, pač pa zbujanje in spodbujanje zanimanja, radove- dnosti in spoznavnih potreb. V prvih treh razredih je zelo pomembna konkretna raven ali konkretno-izkustvena dejavnost, saj je ena od obveznih stopenj v razvoju kognitivnih procesov. Pri obliko- vanju matematičnih pojmov moramo zato imeti na voljo mnogo didaktičnega materi- ala, iger in igrač. Otroku naj bi bila didaktična sredstva vedno dosegljiva, tako, da jih lahko upora- bi vedno, kadar sam začuti potrebo po tem. Poglavitne učne metode so predvsem: igra, opazovanje in izkušenjsko učenje. Z njimi bo otrok v prvem triletju usvajal različne matematične vsebine. Pri tem naj bi učitelj upošteval različne sposobnosti otrok ter pri njih spodbujal razvijanje pozitivnega odnosa do matematike in zaupanje v lastne matema- tične sposobnosti. Zaradi velikih razlik med sposobnostmi otrok je treba pri začetnem pouku matematike posebno pozornost po- svetiti individualizaciji in diferenciaciji po- stopkov in zahtev. (Cotič, 2004) V lanskem šolskem letu sem poučevala v 3. b razredu, v katerem je bilo vključenih 25 učencev v podaljšano bivanje. Z dopoldan- sko učiteljico sva bili v zelo tesni navezi, saj sva skupaj načrtovali in se dogovarjali za delo v razredu tako v dopoldanskem kot v popol- danskem času. Tako sva se odločili, da bova v okviru samostojnega učenja pri matematiki pred preverjanjem in ocenjevanjem uvedli tako imenovani MATEMATIČNI TEDEN. Klasičnih domačih nalog torej ni bilo. Na podlagi dejstev o pomenu igre in uporabi di- daktičnega materiala sem pripravila in izde- lala različne didaktične igre za matematični [Slika 1] Domino - množenje [Slika 2] Domino - deljenje 027 sklop poštevanka v okviru do 10 in deljenje (domino, spomin, sestavljenka, igra s kocko in karte). Didaktične igre: 1. Domino : a) množenje Pravila igre: Vse domine so obrnjene tako, da so števila in računi vidni. Nato prvi igralec vzame eno domino in naslednjo postavi zraven nje, ko izračuna dani račun množenja ali poišče pravi račun na dani rezultat. Enako naredi soigralec. Če opravi nalogo pravilno, igro nadaljuje naslednji igralec. Igra se konča, ko zmanjka domin. b) deljenje Pravila igre: Vse domine so obrnjene tako, da so števila in računi vidni. Nato prvi igralec vzame eno domino in nasle- [Slika 3] Spomin - množenje, deljenje [Slika 4] Sestavljanka [Slika 5] Kocka 028 dnjo postavi zraven nje, ko izračuna dani račun deljenja ali poišče pravi račun na dani rezultat. Enako naredi soigralec. Če opravi nalogo pravilno, igro nadaljuje na- slednji igralec. 2. Spomin Pravila igre: Kartončke z računi množe- nja, deljenja in rezultati razvrstijo po mizi tako, da so vidni samo oranžni krogci. Prvi igralec odkrije en kartonček, prebere račun, pove rešitev ter jo poskuša odkriti na enem izmed ostalih pokritih kartončk- ov. Če ga ne najde, položi oba kartončka v prvotni položaj. Enako nadaljuje nasle- dnji igralec. Če igralec odkrije par, kar- tončka shrani pri sebi. 3. Sestavljanka Pravila igre: Na posameznih delih razre- zane slike so na hrbtni strani napisani ra- čuni množenja in deljenja, na plakatu pa so napisani rezultati. Učenec vzame en del slike, prebere račun, ga izračuna in položi sliko na rezultat. Naslednji soigralec nare- di isto. Tako sestavljajo sliko. 4. Igra s kocko Pravila igre: Kocka ima na vsaki stranici napisana 2 večkratnika in račun deljenja ali množenja. Ena stranica je prazna, na njej je narisan moder krog, kar pomeni »Pojdi naprej«. Učenec vrže kocko, izračuna dani račun ter pove račun deljenja ali množenja k danim večkratnikom. Če pove pravilne rešitve, vrže kocko naslednji igralec, sicer mora ponovno metati. Igra poteka v smeri urnega kazalca. 5. Igralne karte Pravila igre: Vodja skupine razdeli vsem soigralcem enako število kart. V sme- ri urnega kazalca vleče karto z računom prvi igralec in izračuna račun. Če pravil- no izračuna, položi karto pred seboj, sicer jo obdrži in tako ima več kart. Na koncu zmaga tisti, ki ima več kart na svojem kup- čku s pravilnimi rešitvami. O tednu matematike sem učence že pred- hodno pripravila, jim pokazala igre ter jih seznanila s pomenom takega tedna. Razde- lila sem jih v pet heterogenih skupin, razred pa pripravila za tako obliko dela. Vsaka sku- pina je imela določeno vodjo, ki je skrbel za to, da so skupaj prebrali in razložili navodila posameznih iger. Skupine učencev so tako štiri dni v tednu preko iger utrjevale poštevanko in deljenje. Igre so krožile po vseh skupinah. Moja nalo- ga pri tem je bila, da sem prehajala od sku- pine do skupine ter ugotavljala, ali snov po- samezni učenci obvladajo. Opozarjala sem jih tudi na medsebojno pomoč in svetovanje. Zapisovala sem si opažanja ter o tem obve- stila razredničarko. Na podlagi tega je lažje načrtovala ocenjevanje oziroma dodatno utrjevanje znanja v dopoldanskem času. Zadnji dan matematičnega tedna, v pe- tek, pa smo zaključili s frontalno evalvacijo [Slika 6] Igralne karte Matematika v podaljšanem bivanju 029 v obliki matematičnega kviza, ki je postal vr- hunec tedna in hkrati dokaz, da delo ni bilo zaman, saj je večina učencev to snov odlično obvladala. γ Zaključek Opisala sem primer celotedenskega utrjeva- nja pomembnega matematičnega sklopa za nadaljnjo matematiko, ki sva ga v sodelovanju z dopoldansko učiteljico temeljito načrtovali. Rezultati take oblike dela so se v končni fazi pokazali v odlično rešenih nalogah za ocenje- vanje znanja. Cilj takega dela pa je prav goto- vo, da so učenci začutili pripadnost skupini, odgovornost do nje, med seboj so se vzpod- bujali in si nudili pomoč. T udi starši so izrazili željo, da bi tudi pri drugih predmetih obča- sno oblikovali podoben teden. Dopoldanski učiteljici sem zelo hvaležna, da je v tako ve- liki meri pripravljena sodelovati in načrtovati delo tudi za popoldanski čas in mi prisluhniti. ε Lit er a tur a 1. Korenič M.; Podaljšano bivanje- življenje v šoli, Nova Gorica 2007 2. Cotič M., Felda D., Igraje in zares v svet matematičnih čudes. Kako poučevati matematiko v 3. razredu devet- letne osnovne šole, DZS , Ljubljana 2004