¦ H Za celo leto.....K 15 — IV I I [IH ¦¦ W ^ pol leta .....< ^V p ¦ ^^ I ¦ H* za četrt leta .....- 3'80 |Jy I I l^ I za'mesec......* ''30 ¦ Iva Posamezna številka 40 vin. [ II | II Uredništvo in upravništvo je v i j m;-| I I II PtuJ11, slovenski tfg 3 (v starem II II III (BI I II rotovžu), pritličje, '|| | || | | lili III Rokopisi se ne Politično gospodarski tednik« Štev. 23 Ptuj, 7. septembra 1919 L letnik Mariborske sokols župe Proslava 50le Nar. čitalni tt 2Pt-CL]-CL, čoolo T. septer^Tora, 1©1Q VSPOEED Solszol: Ob Vs8. sprejem gostov na postaji Ob 8. skušnja na telovadišču (trensko taborišče) Ob '/tli. nastop k obhodu na telovadišču in obhod po mestu Čitalnica: Ob Va9. slavnostna maša v mestni cerkvi v spomin 50-letnice Narodne čitalnice Ob 1/210. slavnostno zborovanje v veliki dvorani Narodnega doma Ob '1213. obed Ob 15. javna telovadba Po telovadbi skupni odhod k ljudski slavnosti, ki se vrši v mestnem parku T7"3topn.Irn.a ir oa^mi telo-^radtoi: Sedež na tribuni 10 K, ostali sedeži 5 K, stojišča 2 K Vstopnina na veselični prostor 1 K I Narodni pozdrav udeležencem nedeljske slavnosti! j > • :..........................................................v Srčno pozdravljamo Vas vse, ki ste prihiteli v tolikem številu v starodavni Ptuj, da z nami vred proslavite naše narodno vstajenje! Bili ste že večkrat v tem mestu. Ali da-si živi mesto na čisto slovenskih tleh, med čisto slovenskimi prebivalci daleč naokrog, se je bilo vendar posrečilo sovražnemu tujcu, da se je zajel v naše narodno telo, živel kakor parasit v njem, srkal najboljše šoke, pa gledal, da polagoma izpodje življensko njegovo silo in ga tako uniči. Ko smo se zaveli našega narodnega življenja, smo spoznali svojega nasprotnika. Začeli smo zbirati sil, da sebe utrdimo, nasprotnika uničimo ali ga storimo vsaj neškodljivega. S to nalogo se je ustanovila pred dobrimi petdesetimi leti v Ptuju Narodna Čitalnica. Izvrševala je svojo nalogo po najboljših močeh. Hudi so bili večkrat njeni napori in boji, ali njeno jedro je bilo zdravo, sveti so bili ideali, za ktere se je borila, ni smela podleči in zato ni podlegla v tem boju. Moči in vzpodbude je iskala čitalnica pri svojih bratih in sestrah. Kakor ob proslavitvi njene ustanovitve prihiteli so njeni prijatelji še večkrat sem na kraj njenega delovanja, da ji nudijo moralnih sil. Pa tudi v njenem okrilju so vzrasli Čitalnici vrli branitelji. Eden najmlajših je pred dobrimi 10 leti ustanovljeni Ptujski Sokol. Ni se še mogel popolnoma razviti; ni še dobil lastnega doma. V težavnih razmerah nastal, se je imel boriti ves čas svojega raz- voja s težavami. Ali težave ga niso uničile, nego so le krepile njegove mišice in jekleno voljo. Ptujski Sokol stopa v dobo moške delavnosti. Pri tem pa hoče pokazati, kaj je storil dosedaj, da vidi širni svet, ali se sme zanesti nanj v bodočnosti. Prihiteli ste Sokoli in Sokolice iz daljnih krajev v naše ujedinjene domovine, da posvetile s svojo navzočnostjo začetek krepkega delovanja ptujskih bratov in sester, da potrdite Ptujski Sokol v njegovem delovanju in mu pokažete, kaj se da doseči z vztrajnim delom. Minila je doba, ko smo se morali z vsemi močmi braniti za narodni obstanek. Začenjamo novo dobo, ko se bomo smeli posvetiti neovirano svoji izobrazbi, ko se ne bo vršil več boj zo obstoj, nego plemenit boj za duševni in telesni razvoj. Prvemu se posveti Čitalnica, drugemu Sokol! Vi pa, cenjeni gostje in udeleženci, bodite priča tej novi dobi! Ko bomo videli, kaj premore slovenski um in slovenska dlan, ako delujemo složno, nas to okrepi vse, da vztrajmo v započetem delu v srečo sebi in svojemu narodu. V zgodovini narodov je igralo mesto Ptuj odlično vlogo. Najbolj znana nam je ta vloga iz rimske zgodovine. Petovio se je imenoval takrat naš kraj ter je bil trgovsko in kulturno središče svojega okrožja. Tukaj skoz je vodilo omrežje rimskih cest in potov, po katerih so se gibale armade in ves promet. Tukaj je imelo središče tudi rimska umetnost, čemur dokaz so nebrojne izkopine. Zamrlo je rimsko cesarstvo, germanske rase so ga preplavile. Beden promet in redno življenje se je ponehalo, kultura je za nekaj časa zaspala. Po naših pokrajinah so se v domačili naši pradedje, prejšna rimska mesteca se prihajala potom raznih plemičev, ki so pa bili skoraj izključno tujerodni, do veljave. Ptuj je postajal predvsem obrtno in trgovsko središče. Spadal je še v panonski del Slovenije. Prebival je v njem in okrog njega sicer panonski Slovenec, ki se je pa veselil svoje svobode samo kratko časa, t. j. v prehodni dobi samostojnega slovenskega kraljestva. Naši pradedje slovenski kmetje so trpeli predvsem socijalno, ker so delali za druge. Ko se je v prosvetleni dobi 18. stoletja po francoski revoluciji pojavila narodnostna ideja, je postal Ptuj žarišče tujerodne gospodstvaželjnosti. Od takrat naprej se začenja prav posebna kalvarijska zgodovina za nas. V magistratnih zapisnikih nemškega urada se neštetokrat čita, da so slovenske barve za mesto Ptuj izzivanje, ker je mesto nemško. Akoravno je po ljudskem Štetju mestece središčo popolnoma slovenske okolice, je hotel gospodariti tujec tukaj, kakor bi bil on sam gospodar. A obrnil se je list v zgodovini. Most do Adrije je pade), v vodo na našem ozemlju se je porodila Jugoslavija. Dočim je bil vsak popreje opljuvan, tepen in aretiran ter kaznovan, ako je očitno kazal na ulici svoje Slovenstvo in bi se bilo vsakogar obesilo, ki bi bil trdil javno, da je Jugoslovan, bodo dne 6. in 7. sept. valovali tisoči in tisoči Slovencev skoz mesto Ptuj, z glasnimi klici, da se čutijo Jugoslovane. Rudeča sokolska srajca, ki se preje ni smela nikdar pojaviti, — 2 — se bode pojavljala prvič v sklenjenih vrstah na teh nekdaj tako vročih tleh in zbrani tisoči bodo Sokolom navdušeno vzklikali kot nositeljem prvenstva, kar se tiče telesne proz nosti poguma in drugih možkih čednosti. Tokrat bode začutil Ptui morda bolj kot tik po prevratu, da je v resnici jugoslovanske središče, da ga ljubijo bratje daleč naokrog, posebno, ker je mnogo pretrpel. Ljubko naše mestece ob bregovih šumne Drave, ki si gledalo tisočletno zgodovino narodov, zreš dne 6. in 7. sept. t. 1. v svoji sredini tisoče osvobojenih Jugoslovanov. Kličemo Ti „živel jugoslovanski Ptuj, živel naš zgodovinski dan dne 7. sept. 1919!" ¦¦»¦¦¦••¦•¦¦¦¦¦¦¦•¦¦¦¦•¦¦¦¦¦»¦•¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦••¦¦••¦¦*¦¦¦ ¦ • i Ob proslavitvi petdesetletnice Narodne j čitalnice v Ptuju. Spominske črtice, sestavil J. Komljanec. i............................•..............................* I. Ustanovitev Narodne čitalnice. Po oktobrskem diploma 20. oktobra 18601. in februarskem patentu 26. februarja 1861 so narodi v bivši Avstriji po precej dolgi ab-solutiški dobi (od 1. 1851) zopet dobili pravico, sodelovati pri zakonodaji in upravi. Po vseh pokrajinah seje začelo zopet živahno gibanje, ki je bilo moralo kmalu prenehati po viharnem letu 1848 in 1849. Tudi Slovenci niso smeli zaostati za drugimi narodi. Razmere našega naroda takrat niso bile ugodne. Kmetsko ljudstvo je bilo nevedno in narodno nezavedno. Vsa dotedanja javna uprava je bila tako ustrojena, da je morala našega človeka prepričati, da le tisti človek kaj velja, ki nemško zna. Zakaj vsa gospoda je med sabo govorila nemški, v šolah se je poučevalo le nemški, v kancelijah se je pisalo le nemški. — Slovenski je govorila gospod* le toliko, da se je sporazumela z ljudstvom pri svojih opravkih, mestni trgovci in obrtniki, da so mogli kupčevati z ljudstvom. Prav redki so bili prepričani rodoljubi. A bilo jih je nekaj in ti so bili kvas, ki je v boljših razmerah prešinil z novimi idejami naše ljudstvo. Naše narodno razumništvo, ki se je moralo v absolutistni dobi omejevati na nevtralno prosvetno delovanje, se je začelo sedaj brigati za politična in narodna vprašanja. Število iskrenih rodoljubov je čudavito hitro rastlo, narodno delo se je širilo in kmalu pokazalo vidnih uspehov. Najimenitnejši dogodek za štajerske Slovence v začetku nove dobe je bila ustanovitev mariborske čitalnice, ki se je otvorila 14. julija 1861. Bila sta takrat pri gradnji južne železnice češka inženirja Chocholovšek in Jedlička, ki sta pomogla, da se je ustanovila ta čitalnica. Ta je vzpodbodla tudi Ljubljančane, da so še isto leto ustanovili svojo Čitalnico. Sploh so tista leta bili mariborski rodoljubi vzgled vsem drugim. Iz Maribora je izšel 1. 1863 ob veliki proslavitvi tisočletnice Ciril - Metodovega prihoda na Velikomoravsko poziv za ustanovitev Slovenske Matice, v Mariboru se je ustanovil 1- 1868 večji politični list Slovenski Narod. V Ptuju je živel tisti čas sodni pristav Miha Herman, Nemec sicer, a pravičen Slovencem. Izvoljen za poslanca, je postal naj odločnejši zastopnik slovenskih pravic v deželnem in državnem zboru. Pokazal je to že s svojim govorom v deželnem zboru graškem 16. marca 1863, v kterem s temeljitimi razlogi zahteva istih pravic za slovenščino v šoli in uradih, kakor jih ima nemščina. Govor so dali tiskati v več tisoč izvodih in ga razširili med prosti narod. Ta mož skliče 23. julija 1863 1. vse zavedne Slovence iz mesta in okolice v sobo strelišča (hiša poleg sedanje Mladike), da se pogovore o ustanovitvi čitalnice. Prišlo je okoli 60 oseb, ki so izvolili pripravljalni odbor. Ta sicer hitro sestavi društvena pravila in jih pošlje vladi v potrditev, ali iz Gradca so prišla potrjena šele 21. maja 1864. Ker je dotlej pristopilo Čitalnici že okoli 120 udov, se je otvorila 1. junija 1864 ter pričela s tem dnevom svoje redno delovanje. Prvi občni zbor, ki se ga je udeležilo okoli 70 udov, se je vršil 23. junija. Izvoljeni so bili: za predsednika Ptujčan drd. Avgust Čuček; za podpredsednika notar Janez Schtinwetter; za tajnika Miha Herman, c. kr. pristav; za blagajnika dr. Iv. Petovar, odvetniški koncipient; za druge odbornike: dr. Anton Mravljak, notarski koncipient, dr. J. Vošnjak, prost, Franc Krajnc, Kari Švajgl, nadučitelj, in Božidar Raič, kaplan pri Sv. Barbari. Jako sijajno se je proslavila otvoritev Čitalnice s slavnostjo dne 5. septembra istega leta. V jutro so budili meščane krepki glasovi mariborske mestne godbe naznanjajoč, da je tudi ptujskemu mestu zasvetila nova doba narodnega življenja Čitalnica je bila okrašena z narodnimi zastavami in trakovi. Tam se zbero čitalniški udje, okrašeni s slovenskimi barvami, in gredo ob 10. na kolodvor, da vzprejmo došle goste. Pripeljali so se zastopniki celjske in mariborske Čitalnice s predsednikoma dr. Kočevarjem in dr. Ser-necem, pevci iz Slovenske Bistrice z dr. Jos. Vošnjakom in pevci iz Frama. Velika množica ljudstva, zbrana na kolodvoru, pozdravi z živio-klici došle goste in jih spremi do Čitalnice in potem k slovesni službi božji v me3tno cerkev. Enako so pričakali popoldne gostov z vzhoda, Ormožanov, Ljutomerčanov, pa tudi Hrvatov iz Varaždina. Zvečer je bila slovesna beseda. Dvorana je bila mnogo pred začetkom napolnjena do zadnjega kota, pa tudi na vrtu se je trlo ljudstvi«, da se ni bilo moči ganiti. Bilo je udeležnikov nad 1200. Kakor opoldne pri skupnem obedu, tako so se tudi zvečer vrstile navdušene napitnice, v kterih so govorniki živo slikali pomen tedanje slavnosti in navduševali ljudstvo k narodni prebuji. Ljudstvo je slišalo govoriti starejšino štajerskih Slovencev, dr. Kočevarja iz Celja, dr. Serneca iz Maribora in dr. Vošnjaka iz Slov. Bistrice, ki je govoril o pomenu in namenu čitalnic. II. Delo Narodne čitalnice. Kak pomen in namen naj ima Čitalnica, govori tudi poziv pripravljalnega odbora, s katerim vabijo Slovence, naj pristopijo društvu. Med drugim pravijo: „Povsod med narodom cvetajoče čitavnice, ko ognjišča narodnega duha, so živi svedoki poganjanja za narodno priznavo in veljavo, ter žive želje in prizadeve za narodni razvoj. Že ste sestrinski mesti Maribor in Celje v tem bistvenem prašanji slovenskega naroda zvanju duha sedanjega časa zadostile. Staro-slovensko ptujsko mesto, za ljudstvo daleko više 100.000 duš najznamenitejši kraj, je vidoma poklicano se za nje v pozdigi narodnega duha za središče postaviti in izgled sestrinskih mest nasledovati. Ko podpisani svoje pooblaščenje iz omenjene okolnosti prijemši prijatlom narodnega napredka prijateljski ta „poziv" k osnovanju slovenske čitavnice v starem Ptuju izročujejo, naznanjajo ob enem, da bodo, kolikor koli jim bode moči in upljiva, vseskozi pravila in vodila resnice, pravice in zmernosti zastopali in za poglavilno nalogo slovenske čitavnice pred vsem duševno povzdigo, izobraženje jezika in omiko slovenskega naroda, po tem takem pripravo za pričakovano izvršenje narodne ravnopravnosti držali. Naloga, ki so si jo čitalnični ustanovitelji začrtali s tem svojim pozivom, je bila obširna in težka, obsegala je pravzaprav vse ono, po čemer so hrepeneli tedanji naši buditelji in voditelji, je pravzaprav v bistvu jedro naše prosvete, ki je še vedno neizčrpno. Zanimivo je, v koliko je naša Čitalnica v svojih 50 letih to nalogo tudi izvršila. Prva naloga čitalnicam je bila, vzbuditi priprosto ljudstvo kakor tudi njegovo meščanstvo in domače razumništvo k narodni zavednosti, vzbujeno zavednost ohraniti in jo čim bolj širiti in utrjevati. V čitalniških prostorih so se zbirali narodni možje k čitanjem časopisov in politič- nim razgovorom. V njihovo družbo so lahko prišli tudi drugi možje, mladi in stari, ki so se hoteli zanimati za narodna vprašanja. Da pa pritegnejo k sebi tudi drugo občinstvo, mestno in kmetsko, so prirejali raznovrstne zabave s petjem, govori, plesi in z gledališkimi igrami. Mislimo si lahko, kako je moralo vplivati na širše občinstvo, vajeno le nemščine, kamor je prilšo v mestu, ko je pri takih čitalniških večerih slišalo, da tudi gospoda med sabo slovensko govore, to je culo, kako krasne, v srce segajoče so slovenske pesmi, ko je videlo, da se dado vprizarjati tudi slovenske igre. Pred kratkim umrli Marko Pavlinič je pravil, kako so k takim pevskim prireditvam hodili vobče meščani in bili večkrat do solz ginjeni, poslušajoč slovenske pesmi. Neštetim osebam so take domače prireditve vzbudile narodno zavest in narodni ponos, drugim pa, ki so bili v nevarnosti, da se narodno izgube, se je ob takih prilikah utrdila narodna zavest. Pač srcu le domači glas mehko se in sladko prilega, on srcu pravi ve izraz in spet mogočno k srcu sega, — domači glas le nosi spas. (S. Gregorčič.) Preobširno bi bilo naštevati vse posamezne prireditve, ki so se vršile v Čitalnici od njenega začetka do danes. Bilo jih je vsako leto nekaj, včasi več, včasi manj, včasi večje, včasi manjše, včasi priprostejše, včasi sijajnejše, kakoršne so bile pač razmere. Večinoma so dobro uspele in dosegle svoj namen, razveseljevati svoje ude in gojiti narodno zavest, kakor povdarja to čitalniški tajnik Romih na občnem zboru 1. 1881. Nekatere prireditve pa smemo imenovati naravnost sijajne. Narodna Čitalnica je bila v Ptuju najvažnejše naše društvo, lahko rečemo edino slovensko kulturno zbirališče. Iz nje je izhajalo ali pod njenim okriljem se je vršilo kulturno narodno delo v Ptuju in ptujskem okraju, ktero se je ob ugodnih razmerah tudi osamosvojilo v posebna društva, toda ostalo vedno v tesni zvezi s Čitalnico. Tako se je petje začelo gojiti takoj po ustanovitvi, Čitalnice. V 80tih letih je bilo v Narodni Čitalnici toliko pevskih sil, da je prišlo do rednega petja, ustanovil se je 1883. 1. poseben čitalnični pevski odsek, iz katerega se je izcimilo „Slovensko pevsko društvo", ki je dolgo procvitalo in priredilo v raznih krajih več velikih pevskih koncertov. Istega leta se je ustanovila celo muzikalna šola s posebnim plačanim kapelnikom, ki pa je 1. 1887 prenehala. Sicer so vodili petje brezplačno razni pevovodje, kakor Stanko Pirnat, dr. Fr. Gros, Fr. Copf, Dragotin Zupančič in sedaj predsednik Pevskega društva, učitelj Vinko Šerona in organist mestne cerkve Fras Ferdo. L. 1895 se je ustanovil društveni tam-buraški zbor, ki je pod vodstvom Aleksandra Pintariča in učitelja Jakoba Kopica krasno uspeval, kasneje pa ob premalem zanimanju opešal. Kakor s petjem so začeli čitalniški di-letantje takoj tudi z dramatičnimi predstavami, uprizorivši prvo igro že 18. decembra 1864 1. Kasneje se je uprizarjalo navadno po več iger na leto, ki so bile vedno velika privlačna sila. Ko je dobila Čitalnica v 80tih letih vrlih pevcev, se je povzpela celo do operet in sicer Tičinka 1. 1885 in Serežana 1. 1887. Velik križ je bil z društvenim gledališkim odrom. L. 1875 so ga povečali in na novo okrasili, tako da je za manjše igre zadoščal. Ali ko so pred dobrimi 10 leti začeli prirejati večje igre (Legijonarji, Deseti brat) in se je zanimanje za dramatske predstave povečalo, je bil oder kakor tudi dvorana veliko pre-mala. Zato se je pod vodstvom umnega in podjetnega odbornika Krista Hrovatina, poštnega asistenta prestavil oder od zadaj v sobo ob vhodu v dvorano, kakor ga vidimo danes, ter se je tako povečala dvorana skoro za tretjino, pa tudi igralci so dobili za odrom posebno sobo. Zanimanje za predstave pa ni ponehalo in 1. 1912 se je ustanovil poseben dramatični odsek mariborskega dramatičnega društva, ki je začel redno prirejati predstave in se po izpremenjenih razmerah preselil lansko jesen iz vedno pretesnih čitalniških prostorov v večje in primernejše mestnega gledališča ptujskega. Petje, predstave, plesi, veselice v Čitalnici so pa le bolj zunanje vplivale, čeprav večkrat mogočno na udeležnike. Namen čitalnice pa naj bi bil, povzdigniti tudi duševno izobrazbo. Razmere za tu niso bile kaj ugodne. Dolgo časa jo moralo zadoščati delovanje v prvem zmislu, ker se je tako najlaže delalo za ohranitev in okrepitev slovenstva. Ali že na občnih zborih J. 1885, 1887, 1896 se je predlagalo, naj se ustanovi v Čitalnici knjižnica, iz ktere bi črpali druSt-veniki duševno zabavo in izobrazbo. Toda do uresničenja te misli je prišlo šele 1. 1907, ko se je ustanovila v Čitalnici Ljudska knjižnica, ktero je vodil dobrih lOlet društveni tajnik J. Komljanec. Kako potrebna je taka knjižnica, se je takoj pokazalo. Po knjige so prihajali najširši sloji iz mesta in okolice in pokazali s tem, da hrepene po duševni izobrazbi ; ne sme se jih le prezirati, nego treba jim je priskrbeti primernih sredstev in ljudstvo bo hvaležno seglo po njih. III. Izvendruštvene prireditve v Čitalnici. V čitalniških prostorih pa se niso vršile šara o društvene prireditve, ona je kot kulturno središče in zbirališče dajala svoje prostore na razpolago tudi drugim za razne prireditve. Važen del ob raznih prireditvah je bilo zlasti v prvi dobi, pa tudi kasneje, dijaštvo srednjih in visokih šol. Saj ti so cvet in up naroda, oni imajo izpolnjevati in razširjati vrste narodnih delavciv, oni so v prvi vrsti š:ritelji novih idej, napredka. Zato je bila Čitalnica od nekdaj vesela, da so prihajali k njenim prireditvam dijaki, pa tudi sama jih je vabila in gostila. Dijaki so pa tudi sami prirejali veselice v Čitalnici, tafco mariborski dijaki 1. 1873, 1876, 1880, 1882. L. 1886 so poleteli v Ptuj graški viso-košoici tamburaši, med kterimi so bili poleg Slovencev tudi Poljaki, Čehi, Bolgari, Hrvati in Srbi. Ko se je 1. 19C6 ustanovilo za viso-košolce ferijalno društvo Bodočnost, je tudi v naši Čitalnici imelo svoje občne zbore in koncerte. Mariborski učiteljski abiturijenti so 1. 1892 priredili tu svoj koncert, učiteljski dile-tantje pa 1. 1906 uprizorili Legijonarje. Učiteljsko društvo je večkrat zborovalo v društvenih prostorih, 1. 1894 je pa imela Učiteljska zveza svoj občni zbor. Kadar so priredili ljubljanski igralci gostovanje po Štajerstem, oglasili so se redno za eden ali dva večera tudi na ptujskem čitalniškem odru, da pokažejo, kako igrajo pravi igralci. Tudi sosednje kmetijsko bralno društvo v Rogoznici je priredilo nekaj predstav in koncertov v Čitalnici. V čitalniških prostorih se je pa vršilo tudi politično delovanje ptujskega okraja. L. 1885 se je ustanovilo pod čitalnično streho politično društvo „Pozor." Kadar se je bilo treba posvetovati o raznih volitvah v okrajni zastop, v deželni ali državni zbor, godilo se je to v Čitalničnem Narodnem domu. Kolikega pomena za Slovenstvo da je Ptuj, je pokazala Družba Sv. Cirila in Metoda, ki je priredila že svojo 3. veliko skupščino v Ptuju 1. 1888 in zopet črez 20 let 13. septembra 1908, ki je večini še v spominu po divjaškem nastopu ptujskega posilinemštva. IV. Narodni dom. Nemški boj proti Čitalnici. Da se je moglo vršiti vse to mnogo -stransko narodno delo, je potrebovala Čitalnica svojega lastnega doma, kajti pri nasprotovanju ptujskega ponemčenega prebivalstva in njega vodstva bi drugod ne bi bilo mogoče dobiti primernih prostorov. Izprva, ob ustanovitvi Čitalnice še ni bilo nasprotovanja. Prebivalstvo je bilo takrat veselo, da se je po dolgih letih rešilo vladnega absolutizma, morečega vse javno življenje. Gotovo se je zdelo ptujskim Nemcem tudi popolnoma pravično, da v novi svobodnejši dobi začno svobodneje živeti tudi Slovenci, saj je bila ptujska okolica čisto slovenska, pa tudi pretežna večina mestnega prebivalstva je bila slovenskega pokolenja. Nepokvarjeni Nemci so torej v svoji pravičnosti tudi Slovencem privoščili svobodo, ktero so sebi želeli. Zato niso ne samo ne delali ovir pri ustanavljanju Čitalnice, nego se sami z županom vred udeležili ustanovne slavnosti. Ali ko so Slovani v državi zahtevali za se v šolah, uradih in javnem življenju istih pravic, kakoršne so uživali tedaj Nemci, vladajoči krogi tega niso hoteli dovoliti, boječ se, da izgube svoje prvenstvo v državi. To nasprotovanje se je polagoma zaneslo tudi v manjša mesta. In čim odločneje so Slovani zahtevali postavno zajamčenih pravic, tem strupenejše so jim jih odrekali Nemci. V malem se je pokazalo tudi na ptujski Čitalnici. Prvo leto je imela Čitalnica svoje prostor o v Hermanovi hiši, v sedanji Prešernovi ulici štev. 42. Odtod se je preselila na Fiorijanski trg v hišo, v kateri je kavarna Evropa. Črez pet let je odšla v Deutschmannovo hišo (sedaj Sadnikova v Krekovi ulici.) Z novim letom 1872 pa si je najela stanovanje v hi Si „Hotel Stadt Wien", ktera hiša je danes njen Narodni dom. Tu je ostala do leta 1879, ko se je preselila v Muršečevo hišo, onstran železnice (hiša poleg Čučkove). Da najdejo tujci čitalnične prostore, se je napravil pod streho napis „Čitalnica". Ali politično nasprotovanje je že tako naraslo, da so morali odstraniti ta napis. Slovenci so uvideli, da brez lastne strehe so na milost in nemilost izročeni nemški in nemčurski strasti in oholosti. Ponudila se je ugodna prilika. Leta 1882 je bil prodan „Hotel zur Stadt Wien" ; kupil ga je tujec, pa ga je hotel zopet prodati. To zvedo čitalničarji. Zbero se nekteri gospodje, pozvani po predsedniku dr. Gregoriču in po kratkem posvetovanju sklenejo, da kupi Čitalnica „Hotel zur Stadt Wien." Denarja društvo sicer ni imelo za to. Ali požrtvovalnemu trudu društvenega tajnika Ivana Urbanca se posreči, da v nekterih dneh podpišejo rodoljubi po ptujskem okraju, v Ormožu, Središču in Mariboru 6200 gld. Ta uspeh osrči Čitalnico, da sklene kupiti imenovani hot •«¦ ¦ ¦ > > €legantni boks-calj in chevreaux čevlji. — fini čevlji iz črne in rujave teletine. — jfa- vadni čevlji iz rujave kravine, podplatni in podpetni cveki, dreta, platno. O o • o o o o o o o o o o o o oooooooo Da krmo živina, kokoši, pure, goske lažje prebavijo, da je potem meso in mast za uživanje boljša, da je tvoritev jajc in mleka boljša, se primeša krmi enkrat na teden ena pest MAST1N-A. 5 zavitkov Mastin-a zadostuje za odgojo in rejo enega vola, krave, svinje, konja za 6 mescev. Mastin je dobil največje odlikovanje v Londonu, Parizu, Rimu in na Dunaju. Na tisoče gospodarjev ceni in kupuje ponovno Mastin. Ako ga nima lekarnar,ali tvoj trgovec, piši potem z dopisnico po 5 zavitkov Mastina za 17 kr. 50 v prosto na: Lekarno Trnkozci v Ljubljani, Kranjsko katera, z vsako pošto razpošilja naročila na vse strani sveta. Potrebujem VlMCarja za svoj vinograd v mestu Sisku. Deputat in dobra plača. Tudi povrnitev potnih stroškov. Pismene ponudbe na: R. RenaidL lekarnar v Sisku na ¦T DKIvL^Izri. ;posteljc. Kdor jo ima na prodaj, naj javi natančen naslov do 11 septembra uredništvo „Ptujskega lista". Ista se boda kupila na domu, eventualno zamenjala za drva. se manje porabi pri vporabi = „co:bTa-0' s" J Vi ni carska |C družina za Rodinski vrh pri Sv. Duhu, far a L| sv. Trojica v Halozah, so pod ugodnimi pogoji sprejme pri g. Jožefu GORIUPP v Ptuju. surogatne kave vpražene, zmlete, z pravo kavo zmešane. 1 originalni zaboj z 63 kg. sortirane, okuzno v zabojih po »/,, Vi o, Vso kg- paketirane, poštnine prosto zaboj K 756—. Poštna pošilja-tev 15 kg. sortirane, poštnine prosto K 200"—. 09"* Pošiljatev: Naprej plačilo, ali povzetje. Lang & Comp. Osijek. izjavi: langcomp. Naznanilo otvoritve obrti. Dovoljujem si uljudno naznaniti, da začnem z današnjim dnem izvrševati obrt izdelovanja glasbil v Pliijii mestni drevored št. 1, (Teutschmanov stolp.) Potrudil se bodem vedno vsa v to stroko spadajoča dela kakor izdelovanja plehastlh glasbil (trobil), lesnih pihal, godal i. t. d. z solidnim delom vestno in ceno izpeljati. Prevzamem proti promptni izvršitvi tudi vsa popravila, če še tako težka. Ptuj, dne 26. avgusta 1919. S spoštovanjem L. FleisdiSiacker. izdelovalec glasbil, v Ptuju Mestni drevored št. 1. Odvetniška pisarna dr. J/i. Senčar-ja v ptuju se nahaja od 1. septembra 1919 na JVttnoritskem trgu št. 5. (dosedaj pisarna dr. J>lachkj-ja.) G-OSPODICU -A^ absolventinja 3 raz. mešč. šole in trgovs. tečaja, zmožna; slovenskega in nemškega jezika v besedi in pisavi.) išče primerne službe. Naslov pove uprava tega lista, j Dva viničarja m sprejme pod ugodnimi pogoji trgovec g. P. C. Schwab v Ptuju. ZCTa,zrs.si:rLllo I Urar Kari Ackermann v mestnem gledališkem poslopju v PTUJU je otvoril zopet svojo delavnico za popravo ur, in se priporoča svojim cenjenim odjemalcem. Delo izvršuje po solidnih cenah. FRANJO ČUČEK, PTUJ veletrgovina z vinom priporoča vsakovrstna vina, haložka, posebno acavrčka in ljutomerska, kakor tudi iz- j venštajerska po dnevnih cenah. Prodaja se v posameznih sodih in na cele vagone in sicer v sodih kupčevih, ali pa se sodi za poši ljatev posodijo. Istotako priporoča svojo zalogo desk. in vsakovrstnega rezanega lesa, dalje cementa, apna in premoga« ¦ ¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦BEIBaiBBBBBHH Začasni odgovorni urednik: Dr. Franjo Šalamun. Last »Tiskovne zadruge v Ptuju." Tisk: W. BlanK v Ptuju. 08 1846