KLINOPISNI DOKUMENTI V SLOVENIJE I AHARON KEM PINSKI U niverza, Tel A viv SILVIN KOŠAK Univerza, Ljubljana Sem eniška biblioteka v L jubljani h ran i glinasto ploščico z reliefom leva, oprem ljenim z napisom v klinopisu in v starohebrejski pisavi. Ploščica je dolga 10 cm, visoka 6,8 cm, debela pa 0,7 cm. Muzej im a v zvezi s tem tu d i pismo z dne 16. 12. 1897, ki ga je poslal Dr. Atele, d irek to r »Tiroler G lasm alerei« v Innsbrucku, p relatu prof. Jožefu S m rekarju, tedaj predsedniku D ru štv a za krščansko um etnost v L jubljani.1 V njem nav aja, da je bila ploščica izžagana iz razvalin nekega tem plja v K e- ra k u ob ju žn i obali M rtvega m orja. V Evropo jo je prinesel neki Švicar, zapo­ slen p ri sirijsk i železnici. D uplikat ploščice, podarjen prof. A lbertu K ühnu, h ra n i sam ostanski muzej Einsiedeln v Švici. R elief je očiten ponaredek iz vala tako im enovanih »moabitskih« falsi- fikatov.2 Za ponaredbo govorijo v prvi v rsti arheološki k riteriji. R elief leva je posnet po asirskih bro n astih utežeh v obliki leva iz 7. st. pr. n. št. Podobne uteži so bile razširjene tud i p ri P erzijcih in v Palestini;3 zelo lep prim erek h ran i B ri­ tanski m uzej z izkopavanj v K alakhu.4 Da je im el ponarejevalec p red seboj utež, je razvidno z lonca, ki ga im a lev na h rb tu . Na reliefu je popolnom a odveč, m edtem ko je p ri uteži rabil ko t ročaj. Podobno je tud i s podstavkom , na k aterem lev leži. Predloga je im ela bržčas na sebi asirski napis v klinopisu. Ponarejevalcu se ni zdelo vredno tru ­ da, da b i ga natančno prepisal, zato je uporabil samo nekaj kom binacij klinov, ki ničesar ne pom enijo. Med popotniki, ki so ob koncu 19. st. ljubiteljsko kupo­ vali »pristne izkopanine«, n i bilo raču n ati s poznavalci. K er p a je ponarejevalec želel pro d ati relief kot »moabitico«, ki je bila ta čas v modi, je dodal še he­ brejski napis. P ri tem seveda ni pom islil, d a n a celotnem področju Sirije in Palestine ni nobene klinopisno-hebrejske bilingve. V tre tji v rsti napisa ra z - 1 J. Sm rekar, Poročilo, v: D ru go iz - - W. F. A lbright, T he A rc h a e o lo g y v e s tje » D ru štv a za k ršča n sk o u m e tn o st« of P a le stin e (I9601 ) 27. v L ju b lja n i (1898) 4. 3 C IS II 1, št. 108. 4 Ene. B ib lica D, str. 874 d. »Klinopisna« glinasta ploščica, hranjena v L jubljani »Cuneiform« tablet, Ljubljana ločno vidim o, kako preh aja klinopis v alfabet: črki s, b in še ena, ki je ne­ čitljiva. Sam h eb rejsk i napis se glasi: m n h m ik »kraljevska m ina«; ponarejevalec je pozabil, da je napis, ki je p rim eren za utež, povsem nefunkcionalen, če ga prepiše na relief. Poleg tega je tu d i slovnično nepravilen, saj bi bil m oral uporabiti sta tu s constructus (genetivno zvezo) m n t m ik. Č rke na hebrejskem napisu so dobro posnete z m oabitske stele k ralja Meše (ca. 850 pr. n. š.), ki so jo odkrili le ta 1868, in ki je sprožila veliko zanim anja za »moabitico«. Prim . m ik M š’ v 1. v rsti stele, m edtem ko najdem o črki n in h v v rstah 2 in 3—4.B L ahkoverni kupec je nasedel tu d i podatku, da je ploščica izžagana iz tem p­ lja v K eraku, k je r pa stojijo v resnici samo razvaline križarske trdnjave. Č eprav je relief sem eniške biblioteke v L jubljani le ponaredek, je vendarle m etodološko zanim iv, saj lahko n a tak ih predm etih najlaže preverjam o svoje k rite rije za klasifikacijo arheoloških in filoloških objektov, obenem pa je p ri­ kupna priča m iselnosti ob koncu 19. s t , ko se je ob senzacionalnih arheoloških odk ritjih nenadom a povečalo zanim anje javnosti za k u ltu ro stareg a vzhoda. C u n eifo rm d o c u m e n ts in S lo ven ia , I T he theological library in Ljubljana ow ns a clay tablet depicting a lion in relief, w ith an inscription in cuneiform and ancient H ebrew (10 cm X 6,8 cm X 0,7 cm). It w as brought to Ljubljana in the 19th century, supposedly taken from a »temple in K erak on th e southern shore of th e D ead Sea«. A nother copy of the sam e tablet is kept in the m useum of the E insiedeln m onastery (Switzerland). T he tablet belongs to the so-called »moabitica« forgeries and is copied from an A ssyrian bronze w eight. The most obvious proofs of forgery are the handle on the lion’s back and the base on w hich it stands, w hich have a function on a w eight but are pointless on th e relief. The cuneiform signs are very w ell copied from the »Mesha Stele«. The Hebrew inscription reads m n h m lk »Royal Mina« w hich w ould belong only on a w eight. T here are, besides, no know n Near Eastern tex ts w ith bilingual cuneiform and H ebrew inscriptions. T he place of origin is also incorrect as only the ruins of an old crusaders’ fortress are know n in Kerak. 6 W. F. A lbright, o. c., fig. 39.