214 ------ Šolske stvari. Ozir na načela in sklepe 19. učiteljskega zbora, ki je bil binkoštni teden na Dunaji. ,,Novice" so svojim bralcem že povedale, da je bil na Dunaji shod nemških ljudskih učiteljev. Sešlo se jih je bilo do 2000. Mnogo je bilo tudi tujcev med njimi, ki so prišli svoje neslanosti prodajat avstrijskim nemškim učiteljem. Žalibog, da so jih šli poslušat tudi nekteri slovenski, med njimi g. Lesjak. Liberalni časniki so polni hvale, ktero pojo novopoganskim načelom, ki so jih razvijali ti" kulturonosci, in priporočali vladi avstrijski. Naj „Novice" pa tudi povedo, kaj pošteni dunajski Nemci mislijo in pravijo o tem shodu. Na^ Dunaji in okoli Dunaja na Avstrijanskem in tudi na Stajarskem, nemškem in slovenskem, se je ustanovilo mnogo kato- -----215 ----- liško-političnih društev, ki že jako marljivo delajo, da postavijo jez lažnjivemu liberalizmu, ki dandanes hoče vse poplaviti. Njihov trud ni brez vspeha; to kažejo nove volitve za deželne zbore. Ena teh kazin in sicer v dunajskem predmestji „Landstrasse" je 21. dne t. m. obravnavala sklepe omenjenega učiteljskega shoda. Naj iz teh obravnav priobčimo „resolucijo", ktero je zoper sklepe učiteljskega shoda sklenila ta nemška kazina. Glasi se takole ta resolucija: ^Devetnajsti vesoljni učiteljski zbor, kije binkoštni teden t. 1. zboroval na Dunaji, v katoliškem glavnem in prestolnem mestu, razglasil je načela in nauke in storil sklepe, ktere je katoliško-politiČno društvo in ž njim gotovo vsak pravi katoličan dolžan z nevoljo in s studom zavračati, ker ta načela, ti nauki in ti sklepi zasramujejo ne le vero 27 milijonov katoliških državljanov, ampak tudi nameravajo na to, da se naši sveti cerkvi odvzemo naravne in pridobljene pravice, da se spodkoplje vera in krščanska nravnost in tako konec vzame država. Ta iz Judov, protestantov in katoličanov obstoječi zbor se je zedinil v tem, da hoče delati na to, da se odobre in izvrše naslednji njegovi sklepi: „„1. Poduk v veri naj se popolnoma izroči svetovnim učiteljem; 2. poduk v veri naj se deli po knjigi, v ktero naj se sprejmo zgodbe sv. pisma, nekteri pregovori, psalmi, nekteri oddelki iz novega zakona izpustivši vse verske resnice (dogme); 3. starišem naj se na voljo prepusti, ali hočejo ali nočejo, kakor jim je drago, svojim otrokom skrbeti za poduk v veri; 4. dokler se ne dajo izvršiti ta načela, naj se nauk v veri pahne iz šol."" Zoper te obžalovanja vredne sklepe učiteljskega shoda udje katoliške kazine očitno in slovesno prote-stujemo pred vsem svetom. Mi zavračamo lažnjivo trditev učiteljskega shoda, da katoliška cerkev in naši duhovni zatirajo vspeh ljudske Šole, ali da so ga ovirali; prav narobe je res, katoliška cerkev in njena duhovščina nam je ustanovila, vzdrževala in pospeševala ljudske šole, njej gre hvala za ves vspeh, ki so ga imele. Mi resno protestujemo zoper to, da se krščanski nauk za naše otroke iz rok vzame našim katoliškim duhovnom in izroči svetovnim učiteljem, kajti mi smo tega prepričanja, da oblast in dolžnost, katoliško vero očitno učiti, po božjem pravu gre le duhovnim, ne pa svetovnim učiteljem. Mi zoper to opravičeno predrznost svetovnih učiteljev tolikanj bolj protestujemo, ker so prav učitelji, krive vere in nevere polni in oslepljeni, naj veča nevarnost za vero in nravnost naših otrok. Iz istih razlogov določno protestujemo zoper despo-tično predrznost moža in njegovih tovaršev, ki niso naše vere, ampak marveč izrecni sovražniki krščanstva, da se za nove katoliške šole spiše knjiga, ktera naj bi zatirala in tajila glavne resnice krščanstva in učila novo poganstvo; to predrznost s studom tem več zavračamo, ker nas veže vest, svoje otroke v veri dati podučevati po knjigah, ktere za to odloči naša sveta cerkev. Mi svojo določno nevoljo tudi izrekamo zoper to, da mož, ki je tujec v naši državi in ni naše vere, na čelu stoji naši učiteljski pripravljavnici, ki je bila ustanovljena in se plačuje iz davščin katoliških državljanov, in da se ta pripravljavnica pod vodstvom tega možd rabi za to, da se nevera seje med naše učitelje, da se šola in ljudstvo po njej odvrača od krščanstva. Mi prosto in brez ovinkov izrekamo, da je naša vestna dolžnost, poslužiti se vseh postavnih pomočkov, da se odvrne in ustavi to nevarno in pogubivno nekr-ščansko delovanje brezvernih učiteljev. Mi določno protestujemo zoper predrznost, da se v naše avstrijske šolske zadeve mešajo tuji učitelji, in zoper njihov upliv na šolske postave naše katoliške države. Poslednjič svesti izrekamo nado, da vlada svoje simpatije, ktere je izrekla temu zboru, in veliko veljavo, ktero je obljubila njegovim izrekom, razume na pravo korist katoliške države, da spoznd škodljivost in neizvršljivost njegovih čudnih naukov in predlogov, in da pri prenaredbi ljudskih šol nepremekijivo ima pred očmi to, da je Avstrija po svoji prevagajoči večini katoliška, ali saj krščanska, in da torej državljani imajo pravico do krščanskih ljudskih šol". — Kaj neki o tej resoluciji poreče g. Lesjak, ki besedice ni črhnil zoper predloge učiteljskega zbora? Kdor molči, ta pritrjuje. Pa saj vendar ne bode teh načel trosil med slovenske učitelje? Navdušenosti, s ktero je kazina enodušno odobrila to resolucijo, ni moč z besedami popisati. Konečno je bil sprejet še predlog, naj se ta resolucija razglasi po časnikih, da se je poprimejo društva, ktera se poganjajo za katoliška načela. Da vstrežemo tej želji, zato to resolucijo tudi mi priobčujemo dragim Slovencem, da razvidijo, da so enih misli z nami tudi vsi pošteni Nemci.