Prispevek k bolj učinkovitim protikadilskim akcijam za mladostnike MAG. ALENKA GORNIK KRSTIČ, VODJA MARKETINGA, LOGO BIRO D.O.O., IZR. PROF. DR. IRENA O. VIDA , KATEDRA ZA TRŽENJE, EF, UNIVERZA V LJUBLJANI Povzetek Glede na zastrašujočo statistiko povečevanja kadil- skih razvad v segmentu mladostnikov tako v Sloveniji kot v Evropi smo v pričujoči empirični študiji na vzor- cu srednješolcev raziskovali značilnosti mladih kadil- cev in nekadilcev, stališča mladostnikov do kajenja ter njihove odzive na protikadilska oglasna sporočila. Analiza podatkov, pridobljenih s pomočjo anketnih vprašalnikov med slovenskimi srednješolci, je poka- zala, da obstajajo statistično značilne povezave med mladoletnimi kadilci in nekadilci glede na spol, vpliv socialnega okolja (staršev) in vrednotenjem oglasnih sporočil proti kajenju. Analiza rezultatov pa ni potrdila značilnih razlik med obema skupinama mladostnikov glede vpliva stopnje izobrazbe staršev, samopodobe in mladostnikovega sprejemanja tveganja v življenju na odločitev za kajenje ali proti njemu. Rezultati razi- skave so uporabni za oblikovanje strategij za zmanj- ševanje porabe tobaka med mladimi, še zlasti za dr- žavno upravo, ki se osredotoča na varovanje zdravja, oglaševalsko stroko, ki snuje oglasna sporočila proti kajenju, ter izobraževalne ustanove, ki se posredno ali neposredno ukvarjajo z vzgojo mladostnikov. Ključne besede: Vedenje porabnikov (mladostnikov), protikadilska oglasna sporočila, Slovenija Abstract In light of deplorable trends in the increase of cigaret- te smoking among the youth in Slovenia and the EU, the aim of the study was to investigate differences in characteristics between teenage smokers and non–smokers, and to examine pupils’ attitudes towards smoking and their responses to antismoking advertisements. Analyzing data generated via survey metodology among pupils in selected secondary schools in Slovenia, the results show significant diffe- rences between young smokers and non–smokers with respect to gender, their social environment (i.e., parent smokers) and their responses to antismoking advertisements. However, the analyses do not con- firm significant differences between the two groups of teenagers with respect to their parents' level of education, their self–image and their risk–avoidance behavior. The findings of this research have implicati- ons for demarketing of this harmful product, for the development of more effective public campaigns against teenage smoking and for health and educati- onal institutions working with the teenage population. Keywords: Young consumer (teenager) behavior, antismoking advertising, Slovenia UVOD Kajenje ni le razvada, temveč resen problem, saj se po mednarodni klasifikaciji bolezni uvršča med bole- zni odvisnosti in povzroča nastanek in razvoj najra- zličnejših vrst bolezni. Danes kadi na svetu več ljudi kot kadarkoli prej v človeški zgodovini, in sicer 1,3 mi- lijarde – od tega 1 milijarda moških in 250 milijonov žensk (CINDI Slovenija, 2004). Znanstvene raziskave o kajenju nam v zadnjih petih letih kažejo jasnejšo sli- ko o nevarnosti kajenja za zdravje, kot pa se je o tem domnevalo v preteklosti. Po podatkih zdravstvenih združenj je tobak po razširjenosti največji morilec na svetu, v večini evropskih mest pa kajenje tobaka umori več ljudi kot prometne nesreče, alkohol, požari, samomori, droge in aids skupaj. Hkrati pa je kajenje v razvitem svetu med tistimi dejavniki tveganja, ki jih je mogoče povsem odpraviti. Analize kažejo, da je kajenje močno razširjeno zlasti med mladimi, ki si tovrstno zasvojenost pridobijo že v zgodnji mladosti. Znano je, da na začetek kajenja vplivajo zlasti starši, vedenje sovrstnikov ter oglaše- vanje tobačnih proizvajalcev. Mladi ljudje postopoma prehajajo od prvih poizkusov kajenja cigaret preko občasne uporabe pa do tega, da postanejo redni ka- dilci. Število tako občasnih (tedenskih) kot tudi rednih (dnevnih) kadilcev se postopoma povečuje od okoli desetega leta starosti dalje, večina dolgoletnih rednih kadilcev pa začne kaditi pred svojim dvajsetim letom (CINDI Slovenija, 2004). Po svetu in tudi v Sloveniji že obstajajo javne protikadilske oglaševalske akcije, ki poskušajo odvrniti mladostnike od kajenja, predvsem pa preprečiti, da bi se mladi sploh odločili za kajenje. Preučevanje vedenja mladostnikov in njihovega odzi- va na protikadilsko oglaševanja nam omogoča identi- fikacijo dejavnikov, ki vplivajo na odločitve mladostni- kov za ali proti kajenju. Pretekle raziskave dokazujejo, da oglaševanje tobačnih izdelkov dejansko povečuje število kadilcev. Za primer naj navedemo tobačna podjetja, ki so si sredi šestdesetih let prejšnjega sto- letja za ciljni segment izbrale žensko populacijo in so z oglaševanjem uspešno povečala odstotek kadilk (Pierce, Lee in Gilpin, 1994). Raziskovalci trdijo, da lahko enako logiko prenesemo tudi na mladostnike. Mladi, ki so izpostavljeni kadilskim oglasom, so bolj dovzetni, da poskusijo prvo cigareto in začnejo redno kaditi (Altman in drugi, 1996; Pierce in drugi, 1991). Nadalje obstoječe raziskave dokazujejo, da oglasi za cigarete v revijah vplivajo na mladostnike, da začnejo kaditi (Albright in drugi, 1988; King in Siegel, 2001; Krugman in King, 2000). Ker se število mladih kadilcev povečuje tudi v Slove- niji, smo se odločili, da preučimo dejavnike, ki vpliva- jo na odločitev mladih za kajenje. Glavni cilji pričujoče empirične raziskave so bili raziskati stališča mlado- stnikov do protikadilskega oglaševanja in primerjati značilnosti mladih kadilcev in nekadilcev glede spola, vpliva socialnega okolja, njihove samopodobe in sprejemanje tveganja v življenju. Na podlagi izsled- kov raziskave o kajenju mladostnikov želimo podati izhodišča za nadaljnje analize na področju protikadil- skih akcij v Sloveniji. PROBLEMATIKA KAJENJA V SVETU IN V SLOVENIJI Kajenje je najbolj razširjena zasvojenost med ljudmi, saj podatki kažejo, da je v zgodnjih devetdesetih letih kadilo skupaj kar 1,1 milijarde ljudi na svetu, od teh je 47 % moških in 12 % žensk (Inštitut za varovanje zdravja RS, 2004). Kajenje je močno razširjeno med mladimi ljudmi. Starost, pri kateri ljudje pokadijo svo- jo prvo cigareto, se iz leta v leto znižuje. V številnih dr- žavah začnejo kaditi otroci že pred petnajstim letom starosti. Za primer naj navedemo Južno Afriko, kjer kadi več kot polovica moških, mlajših od 35 let. V Franciji in Španiji kadi več kot 40 % mladih ljudi, sta- rih od 18 do 24 let. Kajenje v mladih letih povečuje ne- varnost obolenja za boleznimi, ki so povezane z njim. Med tistimi, ki kadijo vse življenje, jih približno polovi- ca umre zaradi kajenja, polovica od teh v srednjih le- tih (35–69 let) in druga polovica v starosti nad 70 let (Inštitut za varovanje zdravja RS, 2004). V zadnjih letih se pojavljajo ugotovitve, da se veliko kadilcev zaveda škodljivosti tobaka in zato že opušča kajenje. Vendar pa na drugi strani prihaja do močne- ga naraščanja števila kadilcev med mladimi in žen- skami ter tudi med kadilci, ki pokadijo tudi po več škatlic cigaret dnevno. Poraba cigaret v svetu še ve- dno narašča, predvsem v državah v razvoju in v nera- zvitih državah. Kadilske navade so v posameznih dr- žavah kar precej različne in odvisne predvsem od te- ga, koliko mladih moških in žensk je že zasvojenih s kajenjem (ThinkQuest 1998). Kajenje je sicer eden iz- med številnih vzrokov za smrt, gotovo pa je največji izmed tistih, ki jih je mogoče preprečiti. V Sloveniji je kajenje kot vzrok smrti na drugem me- stu, takoj za boleznimi srca in ožilja. Leta 1996 je bil sprejet Zakon o kajenju v javnih prostorih, kar je bil velik uspeh združevanja civilne družbe, zdravstvenih delavcev, Ministrstva za zdravje in poslancev (CINDI Slovenija, 2004). Zanimiv je podatek, da je delež vseh kadilcev v Sloveniji 23,7 %, kar nas vključuje v skupi- no evropskih držav, ki imajo delež kadilcev pod 25 %, kot so recimo Belgija, Finska, Islandija, Malta, Portu- galska in Švedska. Za zdaj v Sloveniji kadi več moških kot žensk, vendar se te razlike zmanjšujejo. Več je ka- dilcev v mlajših starostnih skupinah, največ pa v sta- rostni skupini med trideset in štirideset let. Po izo- brazbi jih je več med moškimi z nižjo izobrazbo in sre- dnjo izobrazbo med ženskami. Več je kadilcev v nižjih socialnoekonomskih krogih ter v mestnem bivalnem okolju. TEORETIČNA IZHODIŠČA RAZISKAVE: SOCIALIZACIJA OTROK IN KAJENJE MED MLADOSTNIKI Literatura izpostavlja štiri pomembne vplive, odločil- ne za vedenje vsakega posameznika, in sicer: indivi- dualni odnosi, medosebni odnosi, okolje ter družba (Blum in drugi, 2000; Smith in Stutts, 1999). To velja tudi za preučevanje vedenja mladostnikov do kajenja. Pomemben je način komuniciranja med starši in mla- dostniki z vidika socialnih in ekonomskih dejavnikov: glede na vrsto in obliko družine, glede na vlogo star- šev in njihovo zaposlitev ter glede na družbo, v kateri mladostnik odrašča (Carlson in drugi, 1990; Moschis in Moore, 1979; Rose in drugi, 1998; Narayanan, 1997; Andreasen, 1975; Azoulay, 1998; McNeal, 1987; Ward in drugi, 1977; Rindfleisch in drugi,1977; Mangleburg in drugi, 1999). Ljudje se razvijajo v porabnike v procesu socializaci- je. Sama socializacija je opredeljena kot proces, s ka- terim mladi pridobivajo sposobnosti, znanje in usmerjenost v povezavi z njihovo funkcijo kot porab- niki (McNeal, 1992; Page in Ridgway, 2001). Pomem- ben je vpliv drugih ljudi, ki so pri otrocih najprej sami starši, njihovi bližnji, ki posredujejo svojim otrokom porabniške norme in sprejemljive oblike vedenja. Po- zneje pa ta vpliv posredujejo vrtci, šole ki jih otrok obiskuje, stiki s prijatelji in druge subkulture, v katerih mladostnik živi. V procesu socializacije imajo danes poleg staršev, šole in vrstnikov pomembno vlogo in vpliv tudi mediji. Največ je vpliva preko televizije, po- membni pa so tudi oglasi na plakatih, panojih, radiu in razni letaki s popusti ali nagradami. Prav tako ni neza- nemarljiv vpliv znanih oseb, kot so športniki, igralci, pevci, s katerimi se mladi poskušajo poistovetiti (Pa- ge in Ridgway, 2001). Otrokom torej predstavljajo najpomembnejši družbe- ni vpliv na začetku njihovega razvoja starši, ki s svoji- mi odgovori in odzivi na otrokovo sodelovanje pri dru- žinskem nakupnem odločanju močno vplivajo na nje- govo poznejše potrošniško vedenje. Starši, ki pogo- sto zadovoljijo otrokovo nakupno potrebo oziroma zahtevo, spodbujajo svojega otroka k bolj intenzivne- mu spremljanju oglasov in k pogostejšemu sodelova- nju pri družinskih nakupih. Nasprotno pa starši, ki s svojimi otroki razpravljajo o tem, kaj bodo kupi in kaj ne oziroma kaj je dobro in koristno, spodbujajo v njih razvoj sposobnosti preudarnega selekcioniranja in sprejemanja informacij o izdelkih (Carlson in drugi, 1990; Caruana in Vassallo, 2003). Otrok se torej uči na podlagi družinskih odločitev v sedanjosti in to pre- Akademija MM11 55 naša v svoje vedenje kot potrošnik v prihodnosti (Moschis in drugi, 1986; Moschis in Moore, 1979). In kaj pravzaprav navaja mlade, da začnejo kaditi? Analize kažejo, da ima dejansko pomemben vpliv sa- ma družba, v kateri biva mladostnik. Sem štejemo ra- zne skupine, katerih član je mladoletnik, npr. družina, tj. starši, vrstniki, sošolci, prijatelji. Velik vpliv imajo tudi njihovi idoli, kot so razni slavni igralci, pevci, foto- modeli in športniki, ki se pojavljajo na oglasih za ciga- rete (Aloise–Young in drugi,1994; Pechmann in Knight, 2002). Tobačni oglasi imajo tako neposreden kot posreden vpliv na kadilsko vedenje mladostnikov. S privlačnimi oglasi, ki prikazujejo blagovne znamke cigaret, neposredno vplivajo na mlade, jih obveščajo, da cigarete obstajajo in da je oseba, ki kadi, nekaj po- sebnega (Cohen, 2000). Dodatno jih spodbudijo še oglasi, ki prikazujejo znane osebe. Po drugi strani pa ti oglasi spodbujajo mlade, ki že kadijo, da v svoji družbi delujejo kot drzni in pomembni in tako posre- dno sporočajo svojim prijateljem, znancem, da je ka- jenje nekaj privlačnega, nekaj posebnega (Romer in Jamieson, 2001). King in Siegel (2001) sta preučevala vpliv oglaševal- skih akcij za cigarete na mladoletnike, stare od 12 do 17 let, in ugotovila, da je verjetnost, da bodo otroci, ki so bili izpostavljeni tobačnim oglasom, začeli kaditi večja za trikrat ali celo večkrat glede na tiste otroke, ki teh oglasov niso videli. Če bi torej vložili več prizade- vanj v razvoj protikadilskih sporočil, usmerjenih zlasti na mladoletne kadilce, bi bila lahko vloga medijev pri zmanjšanju kajenja med mladoletniki močnejša. To se je pokazalo tudi pri dveh protikadilskih akcijah leta 2002 na Floridi, kjer se je v prvih dveh letih akcije ka- jenje med mladostniki zmanjšalo na 40 % med sre- dnješolci in na 18 % med visokošolci (Telling The Truth About Teen Smoking, 2002). OBLIKOVANJE RAZISKOVALNIH HIPOTEZ Na osnovi zgoraj navedenih teoretičnih izhodišč in predhodnih študij smo v nadaljevanju opredelili razi- skovalne hipoteze, s katerimi smo želeli preveriti, ka- ko spol, izobrazba staršev mladoletnih kadilcev in ka- jenje v družini vplivajo na mladoletnikovo stališče do cigaret in kajenja. Poleg tega smo želeli raziskati razli- ke med mladoletnimi kadilci in nekadilci glede njiho- vih stališč do protikadilskih oglasov, njihove samopo- dobe in njihovega odnosa do negotovosti in tveganja v življenju. Smith in Stutts (1999) sta v raziskavi o kajenju med mladimi ugotovila pomembne razlike med moškimi in ženskami in potrdila, da enako družbeno okolje ra- zlično vpliva na oba spola. Tako za moške nista odkri- la nobenega posebnega dejavnika, ki bi značilno pri- pomogel k odločitvi za kajenje. Pri ženskah pa sta od- krila kar štiri dejavniki, ki imajo pomemben vpliv na stališča do kajenja: kajenje vsaj enega izmed staršev ali obeh, pozitivno vrednotenje kajenja, zavest o znamkah cigaret in vpliv brata, sestre, najboljšega prijatelja ali prijateljice, ki kadi. Prav tako sta ugotovi- la, da mlada dekleta bolj verjamejo v škodljivost in ne- varnost kajenja kot mladi fantje. Tudi Barton je s svojo raziskavo iz leta 1982 odkril, da na mlada dekleta vpli- vajo poznavanje negativnih posledic kajenja, kot sta recimo fizična privlačnost in šibko zdravje. Tako me- nita tudi Charlton in Blair (1989), ki sta v svoji raziskavi podobno kot Smith in Stutts preučevala dejavnike, ki vplivajo na mladostnikovo odločitev za začetek kaje- nja. Izpostavila sta naslednje dejavnike: so socialno okolje, oglaševanje in osebni vidik do kajenja. Chas- sin in drugi (1996) so prišli do sklepa, da so mladi bolj izpostavljeni kajenju, če je v družini vsaj en odrasel član, ki kadi. Ker podobne ugotovitve izpostavljajo tu- di drugi raziskovalci (Romer in Jamieson, 2001; Si- mons–Morton in drugi, 2001), v prvih dveh hipotezah predpostavljamo naslednje: H1: Vpovprečjujevečmladoletnihkadilcevmoškegakot ženskegaspola. H2: Mladoletnikadilciimajovdružinipogostejeodraslega družinskegačlanakadilcakotpamladoletninekadilci. Nadalje nas je zanimalo, ali stopnja izobrazbe staršev vpliva na mladostnikovo stališče do kajenja. Starši z višjo stopnjo izobrazbe so bolj osveščeni in poučeni o škodljivosti kajenja in bolj stremijo k zdravemu načinu življenja. Stopnja izobrazbe staršev pripomore, da vzgajajo svoje otroke v »zdravem duhu« ter tako vpli- vajo na razmišljanje in stališča vseh družinskih članov do kajenja (Smith in Stutts, 1999). Višja ko je stopnja izobrazbe staršev v družini, manjša je verjetnost, da bi bili njeni člani podvrženi kajenju. Zato na podlagi te ugotovitve postavljamo sledečo hipotezo: H3: Mladoletni nekadilci imajo starše z višjo stopnjo izo- brazbekotmladoletnikadilci. Stališča do protikadilskih oglasov in oglaševanja na- sploh so različna med kadilci in nekadilci. Opravljene so bile mnoge študije, ki potrjujejo, da so mladi kar tri- krat bolj dovzetni za kadilske oglase kot odrasli (Ha- stings in Aitken, 1995) in da večkratna izpostavljenost tobačnim oglasom še bolj povečuje verjetnost, da mladi pričnejo kaditi (Botwin in drugi, 1983). Drugi av- torji (Murray in drugi, 1994; Hill, 1999) so izvedli po- dobno študijo protikadilskih oglasov in pričakovali, da bo pri teh odziv ravno nasproten od kadilskih ogla- sov. Vendar so rezultati pokazali, da mladi kadilci bo- disi prezrejo protikadilske oglase bodisi se iz njih celo norčujejo. Mladi nekadilci pa take oglase v celoti pod- pirajo in menijo, da so koristni. Na osnovi tega torej oblikujemo naslednjo hipotezo: H4: Mladoletni kadilci se razlikujejo od mladoletnih neka- dilcev po tem, kako ti vrednotijo oglasna sporočila protikajenju: Bolj specifično, mladoletni kadilci ocenjujejo oglasna sporočilaprotikajenju H4a: …slabšekotmladoletninekadilci. H4b: …zaboljnevšečnakotmladoletninekadilci. H4c: …boljdolgočasnakotmladoletninekadilci. H4d: …manjprivlačnakotmladoletninekadilci. Številni kadilci pravijo, da so začeli kaditi zato, ker jih dim cigarete sprošča in umirja. Nekateri trdijo, da jim kajenje dviguje samozavest in so zato bolj samostojni in odločni. Do podobnih ugotovitev je v svojih študi- jah prišel tudi Denscombe (2001). Ugotovil je, da si mnogi mladi s kajenjem poskušajo oblikovati lastno samopodobo; pridobiti nadzor nad seboj in svojo usodo ter neke vrste samopotrditev. Vsakdo ima v ži- vljenju skrbi in težave, tudi mladi, čeprav to misel odrasli pogosto zavračajo. Za mlade lahko predsta- vlja šola velik stres. Denscombe je v svoji študiji ugo- tovil, da nekaterim mladim kajenje pomaga pri sooče- nju z negotovostjo v današnjem sodobnem svetu. Mladi kadilci naj bi z večjo samozavestjo nosili odgo- vornost za sprejete odločitve. Zato sklepamo, da je samopodoba srednješolskih kadilcev drugačna od nekadilcev v smislu samozavesti, agresivnosti in sa- mostojnosti. Naslednja hipoteza in podhipoteze se zatorej glasijo: H5: Mladoletni kadilci imajo značilno drugačno samopo- dobokotmladoletninekadilci: H5a: Mladoletnikadilcisevprimerjaviznekadilcizaznavajo kotboljagresivne. H5b: Mladoletnikadilcisevprimerjaviznekadilcizaznavajo kotboljsamozavestne. H5c: Mladoletnikadilcisevprimerjaviznekadilcizaznavajo kotboljsamostojne. Poleg razlik o samopodobi pa predpostavljamo tudi razlike v posameznikovem sprejemanju tveganja v ži- vljenju oz. o njihovem izogibanju nejasnim in dvomlji- vim situacijam med obema skupinama mladih. De Mooij (1998) recimo ugotavlja, da ljudje, ki imajo večje nagnjenje k izogibanju negotovosti, kupujejo manj nezdravih prehrambenih izdelkov (npr. sladkarij) in v manjši meri investirajo v delnice in negotove borzne aktivnosti, zato pa kupujejo več mineralne vode, sve- žega sadja in investirajo v stabilnejše naložbe. Priča- kujemo, da bo podobna logika veljala pri odločitvi mladih za ali proti kajenju. Kot omenja tudi Denscom- be (2001), naj bi bili mladi kadilci v primerjavi z neka- dilci drznejši, nove stvari naj bi jih bolj privlačile in ne bi jim bilo težko poskusiti novih, drugačnih stvari. Na podlagi teh ugotovitev torej predvidevamo, da bodo imeli mladi nekadilci izrazitejše nagnjenje k temu, da se izogibajo negotovostim. Na tej osnovi oblikujemo naslednjo hipotezo oz. podhipoteze v povezavi z na- gnjenjem do tveganja v življenju: H6: Mladoletni kadilci se razlikujejo od mladoletnih neka- dilcevvstopnjisprejemanjatveganjavživljenju: H6a: Mladoletni kadilci se v večji meri strinjajo, da bi vsaj enkratposkusilikarkoli. H6b: Mladoletnikadilcisevmanjšimeristrinjajostrditvijo, da so previdni glede poskušanja novih oz. drugačnih stvari. H6c: Mladoletnikadilcisevvečjimeristrinjajo,dauživajov nenavadnihizzivihoz.aktivnostih. H6d: Mladoletni kadilci se v manjši meri strinjajo, da imajo rajeigreinšporte,kjersopravilajasnodoločena. H6e: Mladoletnikadilcisevmanjšimeristrinjajo,daposta- nejoživčni,čejimpravilanisoznanaoz.jasna. METODOLOGIJA RAZISKAVE Pričujoča raziskava je del širše mednarodne študije o odzivih mladostnikov na protikadilsko oglaševanje, tako da sta bila potek zbiranja podatkov in oblikova- nje raziskovalnega instrumenta podrejena skupnim ciljem mednarodne raziskave. Vprašalnik, ki je bil se- stavljen iz več sklopov vprašanj, je bil najprej preve- den iz angleškega jezika v slovenski, skladno s pripo- ročili za izvajanje raziskav v kulturno in jezikovno ra- znolikih okoljih (Craig in Douglas, 2000). Na začetku vprašalnika sta bila pojasnjen namen raziskave in za- gotovitev uporabe podatkov zgolj v raziskovalne na- mene. Deloma so bili uporabljeni merjeni konstrukti iz predhodnih raziskav, npr. vrednotenje oglasov (Mitc- hell in Olson, 1981), namera za kajenje (Pierce in dru- gi, 1996), deloma pa oblikovani za namen obstoječe raziskave. Večina vprašanj je bila zastavljenih v obliki stavčnih trditev, na katere so anketirani odgovarjali tako, da so izrazili stopnjo strinjanja na 7-stopenjski Likertovi lestvici (pri tem je odgovor 1 pomenil popol- no nestrinjanje s trditvijo in odgovor 7 popolno stri- njanje). Za vrednotenje protikadilskih oglasov v obliki karikatur, ki so bile prevedene in smo jih pokazali an- ketirancem pred izpolnjevanjem vprašalnika, smo uporabili lestvice semantičnega diferenciala. Tudi tu smo uporabili 7-stopenjske lestvice, pri čemer so bili na eni strani zapisani pridevniki, na drugi pa njihovi nasprotni pomeni. Samo v zadnjem sklopu vprašanj, kjer je šlo za osebne podatke, so bila vprašanja delo- ma ali popolnoma odprta. Podatke za raziskavo smo pridobili z osebnim spra- ševanjem na priložnostnem vzorcu dijakov izbranih ljubljanskih srednjih šol. V anketo so bili zajeti dijaki vseh letnikov, od prvega do četrtega razreda, stari od 14 do 19 let. Pred anketiranjem so bila v vsakemu ra- zredu natančno predstavljena navodila za izpolnjeva- nje vprašalnika. Poleg tega so bila navodila predsta- vljena še pisno na začetku vsakega vprašalnika, kjer je bilo tudi poudarjeno, da v anketi ni niti pravilnih niti napačnih odgovorov in da iščemo le iskrene odgovo- re. Vseh posredovanih vprašalnikov je bilo 495, prav toliko jih je bilo tudi vrnjenih. Od tega je bilo 480 anket pravilno izpolnjenih in te smo pozneje uporabili v ana- lizi. Nihče izmed anketirancev ni odklonil sodelova- nja. Povprečni čas izpolnjevanja anketnega vprašal- nika je bil 10 minut. ANALIZA PODATKOV IN REZULTATI V vzorcu 480 srednješolcev je bilo zajetih 270 moških (oz. 56,3 %) in 210 žensk (oz. 43,7 %). Povprečna starost srednješolcev v vzorcu je znašala približno 16 let in pol. Število srednješolcev po posameznih letni- kih je vključevalo 111 dijakov 1. letnika, 128 dijakov 2. letnika, 138 dijakov 3. letnika in 103 dijakov 4. letnika. V celotnem vzorcu je bila tretjina kadilcev, od tega 107 kadilcev oz. 39,6 % vseh moških in 53 kadilk oz. 25,2 % vseh žensk. S tremi vprašanji smo merili namere mladostnikov za kajenje v prihodnosti, kar prikazuje slika 1 (n = 480). V povprečju je na vsa tri vprašanja, ki merijo namero mladostnikov, da bodo v prihodnosti kadili (slika 1), 56 Marketing magazin Maj 2007 Ne moremo pa potrditi statistično značilnih razlik v povezavi s podhipotezami, da se mladoletni kadilci statistično značilno razlikujejo od mladoletnih neka- dilcev v tem, da so previdnejši glede poskušanja no- vih in drugačnih stvari (H6b), da bolj uživajo v nenava- dnih izzivih in aktivnostih (H6c) ali da postanejo bolj živčni, če jim pravila niso znana in jasna (H6e). Rezul- tate preizkusov šeste hipoteze torej v celoti ne more- mo potrditi, saj se je le v podhipotezah H6a in H6d iz- kazalo, da obstajajo med kadilci in nekadilci statistič- no značilne razlike. SKLEPI IN NEKATERE MOŽNE IMPLIKACIJE Odvisnost od kajenja je v današnjih časih eden najve- čjih svetovnih problemov, zlasti med mladimi. Na vzorčnih podatkih, zbranih med srednješolci, je bila tretjina kadilcev. Podobno kot v predhodnih raziska- vah (Smith in Stutts, 1999; Barton, 1992; Charlton in Blair, 1989) je bilo v vzorcu srednješolcev več kadil- cev pripadnikov moškega spola kot ženskega. Za- strašujoči so rezultati merjenja namere srednješolcev glede kajenja, saj smo ugotovili, da kar 57,5 % sre- dnješolcev meni, da bo v prihodnosti »zagotovo« po- kadilo kakšno cigareto, več kot polovica dijakov (54,6 %) pa poleg tega pritrjuje, da bodo v prihodnosti ka- dili vsaj občasno. To pomeni, da mladi v prihodnosti sicer ne nameravajo redno kaditi, vendar se poskusu kajenja cigarete tudi ne mislijo odpovedati. Ti rezultati kažejo na to, da je treba oblikovati oglasna sporočila, ki bodo mlade odvračala že od same misli na poskus kajenja. V raziskavi smo na vzorcu dijakov dokazali, da se mladoletni kadilci statistično značilno razlikujejo od mladoletnih nekadilcev v njihovih stališčih do ogla- snih sporočil proti kajenju, in sicer na prav vseh mer- jenih postavkah (podhipoteze H4). Dejstvo, da neka- dilci protikadilske oglase ocenjujejo drugače in pozi- tivneje od kadilcev, nakazuje, da bi morali kadilce in nekadilce nagovarjati različno in oblikovati različne vrste oglasnih sporočil za vsako od teh ciljnih skupin mladostnikov. Prav stališča mladostnikov nam nare- kujejo usmeritev oglasnih sporočil. Znano je, da lahko le ob poglobljenem poznavanju ciljne skupine obliku- jemo učinkovite protikadilske trženjskokomunikacij- ske pristope. Za eno skupino bi bili recimo učinkovi- tejši oglasi, ki poudarjajo slab okus cigaret, pri drugih pa na primer dejstvo, da je vonj cigarete zelo neprije- ten v družbi. Vsekakor rezultati naše analize podajajo izhodišča za nadaljnje raziskave zadevnih oglasnih sporočil, saj potrjujejo razlike med obema skupinama mladostnikov. V raziskavi nas je zanimal tudi vpliv staršev na mlado- letnike pri njihovi odločitvi za ali proti kajenju. Ali je mogoče, da starši s svojim ravnanjem in zgledom vplivajo na to, kakšna stališča ima njihov otrok do ka- jenja, do kadilcev in protikadilskih sporočil? Naša analiza je pokazala, da ima večina mladoletnih kadil- cev starše, ki tudi sami kadijo. Zgled odraslih je torej pomemben kazalec odločitev otrok glede kajenja, kar pomeni, da bi morali protikadilske akcije v prihodno- sti usmeriti ne le na mladostnike, temveč tudi na star- še in jih glede tega učinkovito izobraževati. Zanimivo pa je, da nasprotno z obstoječo literaturo (npr. Smith in Stutts, 1999) na vzorčnih podatkih nismo mogli po- trditi, da stopnja izobrazbe staršev vpliva na to, ali nji- hov otrok začne redno kaditi v srednji šoli. Ker torej na osnovi analize vzorčnih podatkov ne moremo iz- postaviti, da so starši z višjo stopnjo izobrazbe bolj osveščeni o nevarnostih in posledicah kajenja, je izo- braževanje prav vseh staršev (ne glede na formalno izobrazbo) še toliko bolj pomembno. Raziskava je pokazala, da se mladi kadilci in nekadilci le deloma razlikujejo glede samopodobe, in sicer sa- mo z vidika samozavesti, ne pa tudi z vidika samo- stojnosti ali agresivnosti. Mladoletni kadilci so se šteli v povprečju za bolj samozavestne kot njihovi kolegi nekadilci. Klub temu, da je samozavest gotovo pove- zana s samostojnostjo in odločnostjo (agresivnostjo), pa vzorčni podatki na teh elementih samopodobe ne kažejo značilne razlike med mladoletnimi kadilci in nekadilci, kot to izpostavljajo drugi avtorji (Murray in drug,i 1994; Hill, 1999). Prav tako nam na vzorčnih podatkih ni uspelo potrditi povezave med značilnost- mi mladih kadilcev in nekadilcev glede njihovega na- gnjenja do tveganja v življenju. Od postavljenih trditev v povezavi s sprejemanjem negotovosti sta se skupini srednješolcev razlikovali le pri trditvah, da bi vsaj en- krat poskusili karkoli in, da se kadilci v manjši meri kot nekadilci strinjajo, da imajo raje igre in športe, kjer so odgovorilo z a) »zanesljivo ne« 234 anketirancev (48,8 %); b) »mogoče« v povprečju 36 anketirancev, c) z »zagotovo« v povprečju kar 210 anketirancev (43,8 %). Preverjanjeraziskovalnihhipotez Prvohipotezo o razliki v številu kadilcev med spoloma smo preverili s preizkusom 2 in potrdili (P=0,001), da je v vzorcu v povprečju statistično značilno več mla- doletnih kadilcev moškega spola kot ženskega. Vdrugihipotezi smo predpostavili, da socialno okolje pomembno vpliva na posameznika pri odločitvi za ali proti kajenju. V tej hipotezi smo predpostavili, da vpliv socialnega okolja, ki ga predstavljajo starši, ki kadijo, pomembno vpliva na mladoletno osebo na njena sta- lišča do kajenja in tako starši kadilci povečajo verje- tnost, da bo tudi mladoletnik pričel kaditi. Hipotezo smo preverili s preizkusom 2 in ugotovili, da imajo mladoletni kadilci statistično značilno (P=0,012) bolj pogosto družinskega člana kadilca kot pa mladoletni nekadilci. Tretja hipoteza se je nanašala na izobrazbo staršev mladoletnih kadilcev in nekadilcev. S to hipotezo smo preverjali, ali imajo starši mladoletnih kadilcev dejan- sko nižjo stopnjo izobrazbe kakor starši mladoletnih nekadilcev, kar smo utemeljili z razlago, da so starši z višjo stopnjo izobrazbe bolj osveščeni o negativnih učinkih kajenja. To hipotezo smo zopet preverjali s preizkusom 2 (hi–kvadrat). Analiza ni pokazala stati- stično značilnih razlik v izobrazbi staršev mladoletnih kadilcev in nekadilcev. Hipoteze o razlikah v izobrazbi staršev mladoletnih kadilcev in nekadilcev torej ne moremo sprejeti in trditi, da imajo starši mladoletnih nekadilcev višjo izobrazbo od staršev mladoletnih ka- dilcev. V četrti hipotezi smo predpostavili, da se mladoletni kadilci razlikujejo od nekadilcev po tem, kako ti vre- dnotijo oglasna sporočila proti kajenju. Hipotezo smo razdelili na šest podhipotez, ki s posameznimi pridev- niki razčlenjujejo lastnosti oglasnih sporočil proti ka- jenju. Vse podhipoteze (H4 a–f) smo preverjali s t-pre- izkusom in ugotovili, da • mladoletni kadilci ocenjujejo oglasna sporočila proti kajenjuslabše kot mladoletni nekadilci (P=0,008) • mladoletni kadilci ocenjujejo oglasna sporočila proti kajenju za bolj nevšečna od mladoletnih nekadilcev (P=0,000) • mladoletni kadilci ocenjujejo oglasna sporočila proti kajenju zaboljdolgočasna kakor mladoletni nekadilci (P=0,008) • mladoletni kadilci ocenjujejo oglasna sporočila proti kajenju kotmanjprivlačna od svojih kolegov nekadil- cev (P=0,008). Ker smo pri vseh podhipotezah ugotovili statistično značilne razlike, lahko glavno hipotezo v celoti sprej- memo in trdimo, da se mladoletni kadilci statistično značilno razlikujejo od mladoletnih nekadilcev po tem, kako vrednotijo oglasna sporočila proti kajenju, pri čemer nekadilci protikadilske oglase na splošno ocenjujejo pozitivneje. Petahipoteza predpostavlja, da imajo mladoletni ka- dilci značilno drugačno samopodobo kot njihovi vr- stniki nekadilci. Tudi to hipotezo smo razdelili na tri podhipoteze in jih preverjali s t-preizkusi. Analize vzorčnih podatkov kažejo, da lahko sprejmemo le podhipotezo (H5b), da se mladoletni kadilci zaznava- jo za bolj samozavestne kot vrstniki nekadilci (P=0,048), ne moremo pa trditi, da obstajajo statistič- no značilne razlike med obema skupina mladostnikov v povezavi z njihovim zaznavanjem lastne agresivno- sti (H5a) in samostojnosti (H5c). Tako v celoti gledano pete hipoteze, da mladoletni kadilci zaznavajo sebe drugače kot mladoletni nekadilci, ne moremo potrditi, saj se je le v podhipotezi 5b izkazalo, da obstajajo med kadilci in nekadilci statistično značilne razlike. Šestahipoteza predpostavlja, da se mladoletni kadil- ci statistično značilno razlikujejo od mladoletnih ne- kadilcev po zaznavanju tveganja v življenju. Hipoteza je razdeljena na pet podhipotez, ki smo jih preverjali s pomočjo t-preizkusov. Analize vzorčnih podatkov ka- žejo, da lahko potrdimo le naslednji podhipotezi, ki kažeta statistično značilne razlike med obema skupi- nama dijakov: H6a) da se mladoletni kadilci in nekadilci statistično razlikujejo v tem, da bi vsaj enkrat poskusili karkoli (P=0,000) H6d) da se mladoletni kadilci in nekadilci statistično razlikujejo v tem, da imajo raje igre in športe, kjer so pravila jasno določena (P=0,000). pravila jasno določena. Nismo pa mogli potrditi zna- čilnih razlik glede treh drugih postavk (H6), kar pome- ni, da ne moremo trditi, da so kadilci v splošnem bolj nagnjeni k tveganju in preizkušanju novosti kot neka- dilci oziroma da ta osebnostna značilnost pripomore k odločitvi za ali proti kajenju. Naše izsledke bi lahko uporabili oglaševalci za obli- kovanje protikadilskih oglasnih sporočil, katerih na- ročniki so razna protikadilska združenja in organizaci- je v boju proti kajenju. Slednji bi lahko podatke iz pri- čujoče naloge uporabili za razvoj svojih programov, vključno za redno spremljanje stališč mladostnikov do kajenja in oglasnih sporočil. To bi jim omogočilo vpogled v dinamiko te populacije in zasnovo učinko- vitejših programov, ki se osredotočajo prav na to cilj- no skupino. Poleg samih posameznikov je tudi naloga države, da skrbi za zdravje svojih državljanov, zlasti za mladole- tne osebe. Tako bi lahko določene podatke uporabili kot izhodišče za nadaljnje poglobljene študije na tem področju. Danes je kajenje ena izmed največjih za- svojenosti med mladimi, s čimer se soočajo tudi uči- telji v osnovnih šolah, ki potrjujejo, da kadijo tudi de- set-in enajstletni otroci (Inštitut za varovanje zdravja RS, 2004). Le s primernim in dovolj nazornim protika- dilskim oglaševanjem bi lahko preprečili nadaljnje šir- jenje kajenja med mladimi oz. vplivali na to, da se mladi odrečejo poskusom kajenja. Pristojne organi- zacije bi lahko recimo oblikovale zanimive plakate na temo o škodljivosti kajenja in jih razobesile po hodni- kih srednjih in osnovnih šol. S tem bi z občasnimi ak- cijami osveščali in opozarjali učence in dijake o ško- dljivosti kajenja. Mladim bi se takšna opozorila hitreje vtisnila v spomin in bi tako dovolj zgodaj oblikovali odklonilen odnos do kajenja. Pri snovanju trženjsko- komunikacijskih sporočil si lahko pomagajo z rezulta- ti pričujoče raziskave, ki je vsebovala tudi vrednote- nje oglasnih sporočil o kajenju tako mladoletnih kadil- cev kot nekadilcev. Rezultati analize so pokazali, da mladi kadilci in nekadilci občutno drugače dojemajo oglasna sporočila proti kajenju. Mladoletnim kadil- cem se zdijo takšni oglasi bolj dolgočasni, manj pri- vlačni in v celoti manj všečni kot nekadilcem, torej jih je treba pritegniti na drugačen način. Največ pa lahko za resno izboljšanje stanja zagotovo pripomore primerno vedenje odraslih, ki jih imajo otroci in mladina za zgled. To smo potrdili tudi v tej ra- ziskavi, ko smo ugotovili, da imajo mladoletni kadilci v večini primerov vsaj enega odraslega člana v druži- ni, ki kadi. Obstaja torej velika verjetnost, da postane- jo otroci staršev kadilcev tudi sami zasvojeni s kaje- njem. To pomeni, da bi morali javno protikadilsko oglaševanje nasloviti tudi na starše in ne le na mlado- stnike, saj je mogoče s pravim zgledom in primernimi vzgojnimi pristopi mlade odvrniti od kajenja. Rezultate naših analiz je treba presojati z vidika ome- jitev, ki so prisotne v tej empirični študiji, vključno z velikostjo in reprezentativnostjo vzorca. Večje število preučevanih enot v vzorcu in na več različnih krajih po Sloveniji bi vsekakor pomenilo bolj verodostojne in kakovostnejše podatke o značilnostih mladostnikov in njihovega odnosa do protikadilskih oglasov. Z do- datnimi raziskavami bi lahko podrobneje raziskali de- javnike, ki vplivajo na stališče mladih do kajenja in oglasnih sporočil, kar bi pomagalo oglaševalcem pri 300 250 200 150 10 50 0 V prihodnosti se lahko zgodi da pokadiš kakšno cigareto. Slika 1: Odgovori srednješolcev na tri vprašanja glede namere za kajenje Namera srednješolcev za kajenje zanesljivo ne mogoče zagotovo Verjetno je, da boš nekoč kadil/a vsaj občasno. Če bi ti najboljši prijatelj/ica ponudil/a cigareto, bi jo vzel/a. Št. srednješolcev Akademija MM11 57 razvoju trženjskokomunikacijskih sporočil na tem po- dročju. Zlasti pa bi bile takšne in podobne analize ko- ristne za protikadilska združenja in organizacije ter ra- zne inštitucije, ki se ukvarjajo z varovanjem zdravja. Menimo, da bi morale omenjene inštitucije bolje so- delovati s šolami in zdravstvenimi domovi glede pre- prečevanja vseh oblik zasvojenosti med mladimi, saj bi na tak način zmanjšali pritisk finančnih težav, s ka- terimi se običajno soočajo neprofitne organizacije. logo.biro@siol.net irena.vida@ef.uni–lj.si LITERATURA Albright, Cheryl L., Altman, David G., Slater, Michael D. in Maccoby, Nathan (1988): »Cigarette Advertise- ments In Magazines: Evidence For A Differential Fo- cus On Women's And Youth Magazines«, Health EducationQuarterly 15 (2): 225–233. Aloise–Young, Patricia A., Graham, John W. in Han- sen, William B. (1994): »Peer Influence On Smoking Initiation During Early Adolescence: A Comparison of Group Members and Group Outsiders«, Journal of AppliedPsychology 79 (2): 281–287. Altman, David G., Levine, Douglas W., Coeytaux, Re- my, Slade, John in Jaffe, Robert (1996): »Tobacco Promotion Susceptibility To Tobacco Use Among Adolescents Aged 12 Through 17 Years In A Natio- nally Representative Sample«, American Journal Of PublicHealth 86 (11): 1590–1593. Andreasen, A.R. (1975): The Disadvantaged Consu- mer.FreePress New York, NY. Azoulay, J. (1998): »Is Online On The Line? Kid–ba- sed Websites«,Children'sBusiness 13 (6): 13–15. Barton, John, Laurie Chassin, Clark C. Presson in Steven J. Sherman (1982): »Social Image Factors As Motivators Of Smoking Initiation In Early And Middle Adolescence«, Child Development 53 (6): 1499–1511. Biener, Lois, Aseltine, Robert. H., Jr. Cohen, Bruce in Anderka, Marlene (1998): »Reactions Of Adult And Teenaged Smokers To The Massachusetts Tobacco Tax«, American Journal Of Public Health 88 (9): 1389–1391. Blum, Robert W., Trisha Beuhring, Marcia L., Shew, Linda H., Bearinger, Renée E., in Resnick, Michael D. (2000): »The Effects Of Race/Ethnicity, Income And Family Structure On Adolescent Risk Behaviors«, American Journal Of Public Health 90 (12): 1879–1884. Botwin, E.M., Botwin, G.J. in Baker, E. (1983): »Deve- lopmental Changes In AttitudeToward Cigarette Smokers During Early Adolescence«, Psychological Reports 53: 547–553. Carlson, L., Grossbart, S. in Walsh, A. (1990): »Mot- hers' Communication Orientation And Consumer –Socialization Tendencies«, Journal Of Advertising 19 (3): 27–38. Caruana, Albert in Vassallo, Rosella (2003): »Chil- dren's Perception Of Their Influence Over Purchases: The Role Of Parental Communication Patterns«, Jo- urnalOfConsumerMarketing 20 (1): 55–66. Charlton, A. in Blair, V. (1989): »Predicting The Onset Of Smoking In Boys And Girls«,SocialScienceMedi- cine 29 (7): 813–818. Chassin, L., Presson, C.C., Rose, J.S. in Sherman, S.J. (1996): »The Natural History Of Cigarette Smo- king From Adolescence To Adulthood: Demographic Predictors Of Continuity And Change«, Health Psyc- hology 15 (6), 478–484. Craig, C. S. in S. Douglas (2000):InternationalMarke- ting Research, 2. izd. John Wiley & Sons, LTD, New York, NY. CINDI Slovenija (2004):Svetovnidanbreztobaka,31. maj. Dosegljivo: , 31. 5. 2004. Cohen, Joel (2000): Playing To Win: »Marketing And Public Policy At Odds Over 'Joe Camel'«,JournalOf PublicPolicy&Marketing 19 (Fall): 155–167. De Mooij, Marieke K. (1998): Global Marketing and Advertising:UnderstandingCulturalParadoxes, Tho- usand Oaks CA: Sage Publications. Denscombe, M. (2001): »Uncertain Identities And He- alth–risking Behaviour: The Case For Young People And Smoking In Late Modernity«, British Journal Of Sociology 52 (1): 157–178. Hastings, G.B. in Aitken, P.P. (1995): »Tobacco Ad- vertising And Children's Smoking: A Review Of The Evidence«, European Journal Of Marketing 29 (11): 6–17. Hill, D. (1999): »Tobacco Use Among Australian Se- condary Students In 1996«,AustralianAndNewZea- landJournalOfPublicHealth 23 (3): 252–259. Inštitut za varovanje zdravja RS.(2004): Sporočilo za javnost.Kajenje.Dosegljivo: , 28.04.2006. Johnston, Lloyd D., O'Malley, Patrick M. in Bachman, J.G. (2000): Cigarette Use And Smokeless Tobacco Use Decline Substantially Among Teens. Ann Arbor: University Of Michigan News And Information Servi- ces, September 17, 2001. Dosegljivo: , 18.06.2004. King, Charles III in Siegel, Michael (2001): »The Ma- ster Settlement Agreement With The Tobacco Indu- stry And Cigarette Advertising In Magazines«, New EnglandJournalOfMedicine 345 (7): 504–511. Krugman, Dean M. in King Whirehill, Karen (2000): »Teenage Exposure To Cigarette Advertising In Po- pular Consumer Magazines«, Journal Of Public Poli- cyAndMarketing 19 (2): 183–188. Mangleburg, T.F., Grewal, D. in Bristol, T. (1999): »Fa- mily Type, Family Authority Relations And Adole- scents Purchase Influence«, Advances In Consumer Research 26: 379–389. McNeal, J. (1987):ChildrenAsConsumers. Lexington Books, Lexington, MA. McNeal, J. (1992): »The Littlest Shoppers«,American Demographics 14 (2): 48–52. Mitchell, A. in J. Olson (1981): »Are Product Attribute Beliefs the Only Mediator of Advertising Effects on Brand Attitude?«, Journal of Marketing Research 18 (3): 318–323. Moschis, G.P. in Moore, R.L. (1979): »Family Comuni- cation And Consumer Socialization«, Advances In ConsumerResearch 6: 359–363. Moschis, G.P., Prahasto, A.E. in Mitchell, L.G. (1986): »Family Communication Influences On The Develop- ment Of Consumer Behaviour: Some Additional Fin- dings«, Advances In Consumer Research 13: 365–369. Murray, D.M., Prokhorov, A.V. in Harty, K.C. (1994): »Effects Of A Statewide Antismoking Campaign On Mass Media messages And Smoking Beliefs«,PreventiveMedicine:AnInter- national Journal Devoted To Practice And Theory 23 (1): 54–60. Narayanan, Subha (1997): »Category Type Determi- nes Who Makes The Decisions«,RetailWorldRozelle 50 (5): 1–7. Page, Christine in Ridgway, Nancy (2001): »The Im- pact Of Consumer Environments On Consumption Patterns Of Children From Disparate Socioeconomic Backgrounds«, Journal Of Consumer Marketing 18 (1): 21–40. Pechmann, Cornelia in Knight, J. Susan (2002): »An Experimental Investigation Of The Joint Effects Of Advertising And Peers On Adolescents' Beliefs And Intentions About Cigarette Consumption«,JournalOf ConsumerResearch 29 (June): 5–19. Pierce, John P., Won S. Choi, Elizabeth A. Gilpin, Art- hur J. Farkas and Robert K. Merritt (1996): »Validation of Susceptibility as a Predictor of Which Adolescents Take Up Smoking in the United States«,HealthPsyc- hology 15 (5): 355–361. Pierce, J., Burns, David M., Whalen, Elizabeth, Ros- brook, Bradley, Shopland, Donald in Johnson, Mic- hael (1991): »Does Tobacco Advertising Target Yo- ung People To Start Smoking? Evidence From Cali- fornia«,JournalOfTheAmericanMedicalAssociation 266 (22): 3154–3158. Pierce, J., Lee, L. in Gilpin, E. A. (1994): »Smoking Ini- tiation by Adolescent Girls, 1944 Through 1988«,Jo- urnal Of The American Medical Association 271 (8): 608–611. Rindfleisch, A., Burroughs, J.E. in Denton, F. (1977): »Family Structure, Materialism And Compulsive Con- sumption«, Journal Of Consumer Research 23 (4): 312–325. Romer, Daniel in Jamieson, Patrick (2001): »Adverti- sing Smoker Imagery And The Diffusion Of Smoking Behavior«, Smoking: Risk, Perception & Policy, Paul Slovic, ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications 127–155. Rose, G.M., Bush V.D. in Kahle L.R. (1998): »The In- fluence Of Family Communication Patterns On Pa- rental Reactions Towards Advertising: A Cross–nati- onal Examination«, Journal Of Advertising 27 (4): 71–85. Simons–Morton, Bruce, Haynie, Denise L., Crump, Aria D., Eitel, Patricia in Saylor, Keith E. (2001): »Peer And Parent Influences On Smoking And Drinking Among Early Adolescents«, Health Education & Be- havior 28 (1): 95–107. Smith, Karen H. in Stutts, Mary A. (1999): »Factors That Influence Adolescents To Smoke«, Journal of ConsumerAffairs 33 (2): 321–357. ThinkQuest 1998:Kajenjeubija. Dosegljivo: zgd.htm, 9. 3. 2005. Ward, S., Wackerman, D. in Wartella E.A. (1977):How Children Learn To Buy: The Development Of Consu- mer Information Processing Skills Publications, Be- verly Hills, CA. 58 Marketing magazin Maj 2007