= ============= Gel°Je - s Klad1šče TURIZEM Informativno glasilo Centra za promocijo turizma Slovenije Št. 15 • L o \-=:J Ll ,,, _ __,_ LAN TURIZEM 6 V okviru internet aplikacije Dobrodošli v Sloveniji (http://www.creativ.si/tourist/) sta bila razvita tudi modula Prireditve v Sloveni- ji (http://www.creativ.si/prireditven in Turi- stične agencije(http://www.creativ.si/tagen- cijen. Trenutno sta še oba v testnem delova- nju. Z.elo pomembno vlogo pri informiranju s pomočjo novih medijev ima CD ROM Do- brodošli v Sloveniji. CD ROM-i so bili di- stribuirani v nakladi 7000 kosov, po vseh ce- linah sveta. Za učinkovito informiranje gostov v Slo- veniji in za vzpostavitev vključevanja vseh nosilcev turistične ponudbe z njihovimi teko- čimi informacijami pa smo pripravili tudi programsko opremo za člane turistične infor- macijske mreže. Ti vnašajo podatke o lokal- nih ponudnikih turističnih storitev, priredi- tvah in podobno, hkrati pa s pomočjo istega sistema tudi informirajo svoje obiskovalce. IZŠEL JENOV PROSPEKT OBALE IN KRASA /~Je/je :er nemškem, nato pa bo še r angleškem jdku, 1·sekakor pa bo distribuimn na World Trarel Mrketu. Skupna naklada bo 125.000 i:rndor. Jdkome ra:ličice: angleški, nem.ški, italijanski in prrič tudi -slorenski Turistično informacijskim centrom sofi- nancirata vključevanje v turistično informa- cijsko mrežo Center za promocijo turizma Slovenije in Ministrstvo za gospodarske de- javnosti, ki povrneta dve tretjini zneska za včlanitev. Creativ in CPTS do konfa letošnjega leta pripravljata naslednje aktivnosti: prenos aplikacije Dobrodošli v Sloveniji v pristojnost Centra za promocijo turizma Slovenije (http://www.touristboard.si), vključitev podatkov Obrtne zbornice Slo- venije o izbranih kakovostnih gostinskih obratih v podatkovno bazo Dobrodošli v Sloveniji, ' tretja izdaja CD ROM-a Dobrodošli v Slo- veniji v slovenskem, angleškem, nemš- kem, italijanskem in hrvaškem jeziku, • vključevanje novih članov turistično in- formacijske mreže. jezik. Nosilec projekta na Centm za promocijo turi:ma Slorenije je bila neutmdna Lučka Letič, ki :e p,iprm·lja tudi prospekt območja gore in je:.em. Sledila bosta produktni bro.fo1i kongresnega ter mladinskega twi:ma. Sa sliki samo za pokušino dre notranji stmni. Sejmi in borze 1,1 GOST-TUR dogodek leta za slovenski turizem Mednarodni sejem gostinstva in turiwza GOST TUR v Mariboru -tokrat je potekal od 7. do 12. oktobra -je vsako leto oce- njen z visoko oceno. V strokovnih krogih ga sprejemajo za svojega, opazno pa je vse večje zanimanje zlasti med proizvajal- ci tehnološke opreme za gostinske namene. Organizatorji pri Sejmarju pa so zaman upali, da bodo po dveh začetnih letih vsaj ob jubileju znova gostili udeležence vsakoletnega gostinsko-turističnega zbora. Posebno veljavo dobiva slovenska turi- stična borza, letos pa je bil še posebej viden nastop slovenskih rojakov iz Italije, Avstrije in Madi.arske. Večina sejemskih prireditev na Sloven- skem vsebuje elemente turistične ponudbe, a je strokovno usmerjen in specializiran postal le Gost-tur v Mariboru. Sejmarjevi sodelavci so ga na improviziranem in začasnem sejmišču ob dvoranah Tabor pripravili petič. Sejem z opazno mednarodno udeležbo nenehno raste in poskrbi za novitete. Če je lani okuse sladokus- cev potešil nekajurni gastro show, so si udele- ženci letos veliko obetali od hiše kulinaričnih dobrot, ki v bistvu nadomešča v prvih dveh Gost-turovih letih sodelujoč gostinsko-turistič­ ni zbor. Pri Sejmarju so si prizadevali, da bi bi- li gostitelji GTZ navzoči vsaj ob petem, jubilej- nem sejmu, vendar so njihova pričakovanja os- tala neuresničena. V hiši kulinaričnih dobrot tako pripravljajo razstavo pripravljenih jedi, vin, slaščic, pekarskih in mesarskih izdelkov ter pogrinjkov. Vso to bogato zakladnico slo- venske kulinarike bodo na ogled postavili raz- stavljalci, ki so jih sicer srečali na komercialnih predstavitvah v eni od montažnih dvoran na 30.000 m2 velikem sejemskem prostoru. K te- mu je še vredno dodati, da bodo jedi in pijače razstavljene na mizah in ne v vitrinah, tako da bodo pokvarljive dobrote zamenjevali vsaka dva dneva. Majda Markovič, strokovna sode- lavka Sejmarja, pojasnjuje, da so ostale dose- danje sejemske vsebine zgolj nadgradili. Tako je bila posebna dvorana namenjena turistični predstavitvi, v okviru katere je bila približana specifična ponudba posameznih slovenskih re- gij in območij. V primerjavi s prejšnjim sej- mom se je povabilu organizatorjev odzvalo več turističnih društev kot doslej. Kar na 400 m2 je bila predstavljena celovita turistična ponudba mesta gostitelja, ki s pomočjo Zavoda za turi- zem opozarja nase tako s programom muzejev in gledališča kot z vse bolj uveljavljenimi Ter- mami. Izjemno uspešna je bila tudi letošnja Slovenska turistična borza. Lani je bilo na njej 60 ponudnikov in 80 kupcev turističnih stori- tev, letos pa 76 ponudnikov in 63 kupcev. Po slovenski ponudbi pa so med drugimi spraše- vali Nizozemci, Francozi, Italijani, Nemci, Madžari in A vst:ri jci, medtem ko so bili med ponudniki poleg Slovencev vidno zastopani tu- di Hrvati in po naključju (ali pa tudi ne) oboji WORLD TRA VEL MARKET Naglo se približuje 17. november, ko se bodo odprla vrata sejmiš- ča Earl's Court v Londonu, ki bo letos že 18.-ič gostil znameniti W orld Trave[ Market -WTM. Za mnoge raistavljalce je WTM po- stal ena od osrednjih letnih prireditev, na katerem lahko obdržijo in še povečajo svoj tržni delež na vse bolj konkurenčnem medna- rodnem turističnem trgu. Lani je bila svetovna turistična borza naj- bolj uspešna v vseh 17-ih letih, kar kaže tudi naslednja statistika: • več kot 61,500 potovalnih in turističnih strokovnjakov iz 158 držav, • 41,592 poslovnih obiskovalcev, • 77% obiskovalcev Meridiana je bilo pred- sednikov, direktorjev ali managerjev turi- stičnih podjetij, • 90% obiskovalcev Meridiana je bilo nepo- srednih strokovnih kupcev, • 54% obiskovalcev se ne udeležuje ostalih mednarodnih turističnih sejmov, • 90% obiskovalcev bo predvidoma prišlo tudi letos. ČASOVNI POTEK: WTM se prične 17. novembra in traja do vključno 20. novembra• Kraj dogajanja: Earl's Court, London • Številka slovenske stojnice: EM 1007 • Čas poslovanja: • ponedeljek od 10.00 - 18.00 • torek od 09.30 - 18.00 • Prva dva dneva sta t. i. "MERIDIAN DA YS" - vstop bo mogoč samo z posebno priponko, ki jo bodo prejeli nominirani člani Meridian klu- ba.• sreda od 09.30-18.00 • četrtek od 09.30 - 18.00 • Velikost stojnice: 117 kvadratnih me- trov• Vodja stojnice: Vesna Nahtigal OBSEJEMSKI IN SEJEMSKI DOGODKI: • 16. november ob 18.30 sprejem angleških novinarjev v hotelu SA VOY, • 17. november ob 10.00 otvoritev borze. Na naši stojnici bo za yrijetno vzdušje poskrbel ALL CAPONE S'FRAJH TRIO. Isti dan vas bo ob 20.00 na veleposlaništvu RS v Londonu sprejel veleposlanik Matjaž Šin- kovec, • 18. november animacija All Capone Štrajh Trio. Ob 16.00 Happy Hour z Aleksan- drom Mežkom, • Obiskovalce naše stojnice bomo pozvali, da bodo pustili svoje vizitke na naši stoj- nici izmed katerih bomo vsakodnevno izžrebali eno vizitko. Izžrebanec bo pre- jel nagrado. WORI.D TRA\'l:l. MARKET EARlS COURT • LONDON • 17 -20 NOVEMBER 1997 World Trave[ Market 1997 -Zdaj bo šlo wres! beležimo ugodnejše iztržke v turistični dejav- nosti. Organizatorji so izvedbo borznega doga- nja zaupali .domačemu Zavodu za turizem in Centru za promocijo turizma Slovenije, zani- manje za izmenjavo borznih informacij pa je presegla prostorske zmogljivosti začasnega sejmišča, zato je 4. slovenska turistična borza v četrtek, 9. oktobra, domovala v znamenitem mariborskem Narodnem domu. REKLI SO NA GOST-TURU: Marjan Podobnik, podpredsednik sloven- ske vlade: V zadnjih nekaj letih lahko opaža- mo, da GOST-TUR pomeni trenutek, ko vsi udeleženi v slovenskem turističnem gospo- darstvu malo postanejo, zajamejo sapo in po- gledajo, kaj je bilo v letu dni narejenega in kaj bi bilo treba še postoriti. Letos je ta trenutek sploh prelomen: zakon o pospeševanju turizma je tik pred sprejemom, z novo zakonodajo pa smo uredili področje igralništva, in sicer tako, da se je z rešitvijo strinjala tudi stroka. Kaj kmalu bo rešena tudi težava, zaradi katere so iz turističnih strokovnih krogov na vladni naslov ATM: Slovenija bo letos prvič sodelovala na borzi ameriške potovalne industrije Center za promocijo turizma Slovenije je 22. oktobra letos p1vič sodeloval na prestižni ameriški borzi potovalne industrije ATM (American Trave! Market) v Orlandu na Flori- di. To je prva turistična predstavitev Slovenije na kakšni borzni prireditvi zunaj Evrope. Ker državni proračun še ni sprejet, je bil nastop v Orlandu vse doslej vprašljiv, vendar pa se je vodstvo Centra julija odločilo, da te priložnosti ne gre zamuditi. Posebno pomemben razlog za prijavo je bilo dejstvo, da smo letos zabeležili pomembno rast prihodov (19 odstotkov) in prenočitev ameriških turistov v Sloveniji (22 odstotkov), vidno pa se je povečal tudi interes ameriških organizatorjev potovanj za vključi­ tev Slovenije v svoje programe. Resnici na lju- bo gre povedati, da razstavni prostor, na kate- rem se bo predstavila Slovenija, ni bil ravno velik. Šlo je za stojnico v velikosti devetih kva- dratnih metrov, kar pa je še vedno mnogo bo- lje, kot da Slovenije tam ne bi bilo. Sicer pa tu- di kongresni center Orange County ne dovolju- Orange County Convention Center Orlando, Florida, USA October 23-25, 1997 TURIZEM 1 prihajala resna opozorila, namreč financiranje promocije turizma na nacionalni in spodbuja- nje turističnega razvoja na lokalni ravni. V pr- vem zakonu iz svežnja igralniške zakonodaje, Zakonu o posebnih igrah na srečo, je namreč 74. člen, ki spreminja posebne davke na poseb- ne igre na srečo v koncesijske dajatve, iz kate- rih bo uspešno rešeno tudi to področje. Ena od najpomembnejših novosti pa je ustanovitev Ministrstva za malo gospodarstvo in turizem, ki ne bo le razbremenil Ministrstva za gospo- darske dejavnosti in mu omogočil večjo učin­ kovitost, temveč je slovensko turistično gospo- darstvo pridobilo novega, močnega zaveznika na najvišji, izvršni ravni. Franci Krii.an, direktor CrIS: Slovenski turizem preživlja prelomno obdobje. V največ­ ja slovenska turistična središča so se že vrnili tuji gostje, ki so jih zapustili leta 1991. Pred Centrom za promocijo turizma Slovenije je po- membna naloga, da turizem razširimo s polet- ne in zimske sezone na dvanajst mesecev v le- tu, z rastočim vencem bogate ponudbe na po- dročju kulturne dediščine pa želimo zgraditi v je večjih stojnic, kot so na primer na medna- rodni turistični borzi 1TB v Berlinu. Na ATM je razstavljalo približno 250 razstavljalcev, or- ganizator -Reed Exhibition Companies -pa je pričakoval približno 3500 obiskovalcev, pred- stavnikov potovalnih uradov z vseh koncev ZDA. Borza za splošno javnost ni odprta. Poleg Centra za promocijo turizma Slo- venije, ki jo je predstavljala turistična pred- stavnica v New Yorku Darja Gačnik (tudi di- rektorica agencije Slovenia Trave!), sta se nastopa udeležili tudi dve največji slovenski potovalni agenciji Kompas Turizem (ki ima na Floridi tudi svoje predstavništvo) in Kom- pas Holidays, ameriški agenciji Kollander iz Clevelanda in Trave!Max. Omenjene agenci- je so potencialnim kupcem predstavljale predvsem skrbno pripravljena krožna poto- vanja po Sloveniji oziroma slovenske dele poti po srednji Evropi, v okviru večjih evrop- skih tur. V letu 1996 je Slovenijo obiskalo svetu prepoznavno identiteto slovenskega tu- rizma in tuje ter domače goste povabiti tudi na kočevsko, idrijsko, cerkljansko, v Goriška Br- da, pokrajino ob Muri ... Na drugi, organizacijski strani slovenskega turizma je prišlo do ustanovitve Ministrstva za malo gospodarstvo in turizem. Smo tik pred sprejetjem zakona o pospeševanju turizma, v ve- ljavi pa je tudi novi pravilnik ~ klasifikaciji ho- telskih in gostinskih objektov. Center za promo- cijo turizma Slovenije je tista ustanova, ki pove- zuje slovensko turistično gospodarstvo, vlado Republike Slovenije in njene zakone in pravilni- ke ter mednarodne trge. Ceprav smo mlada usta- nova, nam je z maloštevilno skupino strokovnja- kov uspelo v letu in pol oblikovati nevidni trikot- nik iz omenjenih dejavnikov, s čimer smo dose- gli prav to, kar včasih ,v Sloveniji po mnenju nekaterih nismo znali: slovenska turistična po- nudba se je začela uspešno tržiti, v letošnjem le- tu s kar 20-odstotno povprečno rastjo, to pa je povzročilo ugodne učinke tudi na kmetijstvo, ži- vilsko-predelovalno industrijo, trgovino, vino- gradništvo, ekološko zavest... 13.669 državljanov ZDA, ki so prispevali 35.270 prenočitev. Za Slovenijo so predvsem zanimivi točno določeni segmenti ameriškega trga, in sicer Amenčani - potomci slovenskih izseljencev, turisti, ki potujejo po krožnih potovanjih po različnih evropskih državah in ameriški po- slovneži. Na CPTS so prepričani, da Slovenija kljub svoji majhnosti pomeni zanimiv cilj za ameriški turiste, saj nikjer na tako majhnem koščku Evrope ni mogoče videti toliko narav- nih lepot in kulturne dediščine kot prav v Slo- veniji. Zavedajo pa se, da mnogo Američanov za Slovenijo še ni niti slišalo, če pa so, pa veči­ noma menijo, da gre za nekdanjo jugoslovan- sko republiko, kjer varnost ni zagotovljena. Center si je zato za srednjeročno obdobje za- stavil nalogo agresivneje obveščati ameriško javnost o tem, da je Slovenija ena najvarnejših evropskih držav, zlasti pa tudi zelena, gosto- ljubna in turistično zanimiva dežela. PSSVS: NA KATERIH SEJMIH SE PREDSTAVLJA SLOVENSKO VINO Poslov11a skupnost w vinograd11ištvo in vinarstvo Slove11ije letos praznuje 30-leh,ico delova- 1,ja. V tem času je s svojim delom usmerjala razvoj vinograd11ištva i11 vinarstva, sodelovala pri nastaja,,ju wko11odaje, pomemb11e lil panogo i11 sprejema,,ju proraču11skih Vl,[)Odbud. Njeno delo se kaže v stanju vinogradništva in vinarstva, ki je tre1111hw zadovoljivo i11 je v f a- zi investiranja, tako v vinograde, kot tudi v teh11ologijo lil predelavo in trže1,je, so sporočili s poslov11e skupnosti. Letos se je PSWS predstavila na nasled11jih sejmih: • v Sloveniji: Alpe Adria -Kulinarika (Ljublja11a), Vino 97 (Ljublja11a), Kmetijsko-živilski sejem (Gornja Rad- gona), Med11arodni obrtni sejem (Celje), Narava-IJlravje (Ljubljana) • v tujini: Prowei11 (Diisseldorf), Vinitaly (V ero11a), Vino Split, Wi11e Trade F air (Londo11), Vinexpo (Bordeaux), Jesenski lllgrebški sejem, A11uga (Kolti). Prihod11ji sejmi 11 orga11izaciji CPTS: datum I nazil sejma ali borze 1 kraj 1 značaj 1 iribl. obisk. 22. 10 -25. 10 A TM, American Trave! Market Orlando, Florida workshoo 3500 29. l0.-31. 10. :rrw, Trave! and Trade Workshop Montreux 0017.a 10.(XX) 17. 11.-21. 11. WTM, World Trave! Market London kombinirano 115.(XX} 19. 11.-23. 11. T & C, Touristik & Caravaning Leipzig sejem 72.(XX) 25. 11.-28.11. BTF, Intl. Brussels Trave! Fair Bruselj 0017.a 15.(XX) K'e ·e kdo? MAG. MILAN BOŽIČ, NOVI DIREKTOR KOBILARNE LIPICA Prari člo1·ek na prarem mestu, prm·ijo opazomlci. Mag. Milan Bo:ič je namreč doktor l'eterine in magister kmetijskih znanosti, tako da naj bi s srojo strokol'llostjo pope(jal s/om1ski nacionalni simbol in enega najpomembnejših tr:11ih prednosti slo- renskega turhma 1w • naposled• praro pot. Bo:ič je končal tudi študij pos/ornih pro- cesol' na Centm za ra:.roj managementa na Brdu in je od lea 1992 de/oral kot direk- tor Kmetijske zadruge ldrija, ki jo je uspešno pope(jal i:, poslol'lle in finančne krize. Kobilamo Lipica :eli 1· prihod1Ue111 času postariti na pn·o mesto med slorenskimi ko- 11je11i.{kimi centri, hkrati pa zagotol'iti uspešen turistični ra:.mj, saj meni, da edino har111011ič110 sodelormUe med turi::.mom in ko1Ue11ištro111 :.agotal'(ja obstoj in uspešen ra~yoj doslej :e l'ečkrat ogro:ene ustanore. Smje goste md I' šali pol'• pra.fo, fr l'edo, kaj je starejše, kobi- lama Lipica ali Da/111ati1101'(/ Bibli- ja? Odgol'or je ponamdi napačen. Meni, da mora beli konjiček postati ambasador de:ele 1w sončni strani Alp. To pa bo mogoče Me ted<{i, ko bodo imeli rsi Slol'enci tega plemi- ča med konji 1· srcu. Zakaj? Prepro- sto :.ato, ker je naš, s/ol'e11ski. Stro- kol'lljak, manager, romantik Srečno roko, mag. Bo:ič! JANA TOLJA - NOVA DIREKTORICA AVDITORIJA PORTOROŽ Že dobm dl'a meseca je minilo, od kar je A l'ditorij Portom: dobil 1101'0 direktorico. Jana Toljaje na tem mestu :,ame1Uala Fanči Kuhar. Toljemje po i:.obrn:.bi diplomi- rnna politologinja (mednarodni odnosi), obl'lada pa "rsaj štirijdke", kot je pol'eda- la :.a Delo). Pred nastopom srnje 11ol'e slu:.be l. al'gusta letos je bila zaposlena r Ma- rini Portoro:., nato kot direktorica 11al'tičnega turi:.ma I' podjetju Suntourist Zadar, 11a:,ad1Ue pa je l'odila :,aseb110 po