Didakta 201 51 NAŠE IZHODIŠČE Osnovna šola Brezovica pri Ljubljani je med največjimi šolami v Slove- niji. Ob velikem številu učencev je tudi šolska lastnina bolj izpostavlje- na poškodbam. Z delavci šole smo se večkrat pogovarjali, kako bi pri učencih privzgojili pozitiven odnos do šolske lastnine. Priložnost se je ponudila kar sama, saj smo na šoli pogrešali kotičke, namenjene sede- nju, čakanju, klepetanju s prijatelji ali zgolj oddihu od vsega. Iskali smo najboljše rešitve in se odlo- čili, da v bomo delo vključili učence. Ker se zavedamo, da otroci bolj spo- štujejo stvari, ki so jih soustvarjali. Da bi okrepili vrednost projekta in mu dali medgeneracijsko noto, smo vanj vključili učence, pa tudi njiho- ve starše, vključili pa smo se seveda tudi učitelji in delavci šole. KAKO JE POTEKALO DELO? Naš projekt smo začeli z načrtovanjem že ob koncu šolskega leta 2017/18. Učenci so skupaj na oddelčni skupno- sti izbirali, kakšne sedežne garniture bi zmogli sami sestaviti iz lesenih pa- let in kakšne barve blazin bi imeli na njih. Zbrali smo pet predlogov, razre- STOPILI SMO SKUPAJ IN SI NAREDILI SEDEŽNE GARNITURE Gabrijela Marinko, profesorica športa in pomočnica ravnateljice, Osnovna šola Brezovica pri Ljubljani Delo v šoli ponuja vsak dan nove izzive. V enega smo zagrizli tudi na Osnovni šoli Brezovica pri Ljubljani. Odločili smo se, da si bomo sami pripravili šolske kotičke in izdelali sedežne garniture. Pri učencih smo želeli krepiti občutek pripadnosti šoli, da cenijo svoje delo in delo drugih in imajo posledično pozitiven odnos do urejene in lepe šole. Slika 1: Naša mizarska delavnica pred šolo 52 Didakta 201 dne skupnosti pa so se odločile za en predlog in predlagale barvo blazin. Nabavili smo material, delovno akci- jo pa smo izpeljali na delovno soboto konec septembra 2018. Naše vodilo Če smo na otrokove različne interese in spretnosti pozorni, jih lahko pova- bimo k opravilom, za katera vemo, da jim jih ne bo težko narediti in pri katerih bodo tudi uživali. Delo mora- mo razdeliti preudarno, da se bodo učenci počutili sprejete, pomembne, koristne in bodo radi sodelovali. Od načrtovanja k izvedbi: naša sobotna mizarska in šiviljska de- lavnica K izdelovanju sedežnih garnitur smo povabili učence devetega razreda. Javilo se je 14 fantov, da bodo pod budnim očesom mentorjev, staršev in hišnikov izdelali leseni del, 12 deklet pa se je javilo za pomoč pri izdelavi in šivanju blazin. Vreme nam je bilo naklonjeno, tako da je bila “mizarska delavnica” kar na ploščadi pred šolo. Fantje, očetje in zaposleni naše šole smo najprej zbrusili palete in jih zložili v komple- te. Vijačenju palet je sledilo ponovno brušenje lesa. Učenci so brusili roč- no in z brusilnimi stroji. V veliko strokovno in praktično pomoč je bil Niko Bernard, oče našega učenca. Palete smo premazali z zaščitnim sredstvom. Fantje so pobrusili in prebarvali tudi staro okroglo šolsko mizo, da se je ujemala z novim pohi- štvom. Lepo je bilo opazovati, kako so vsi uživali pri delu. Dekleta, mame in učiteljice so ime- le v telovadnici pravo šivalnico. Pod mentorstvom odraslih so učenke samostojno strigle, šivale, polnile blazine in skrbele za dobro voljo. Na že prej predvidena mesta v šol- skih prostorih in tudi pred šolo smo namestili nove sedežne garniture in tako pripravili prijetne skupne ko- tičke za oddih, vesel klepet ali pa … tudi le sproščujoče čakanje na zače- tek pouka. Kako pa so ta sobotni dan »prak- tičnega pouka« doživeli učenci? »Kdor seje, tudi žanje.« Ta rek velja tudi za našo akcijo. Učenci so pri delu radi sodelovali, bili so res zavze- ti in zadovoljni, nič jim ni bilo težko ali naporno ali dolgočasno, ali ... Učenci, ki so sodelovali pri izde- lavi sedežnih garnitur, se vedejo odgovorno kot »varuhi« svojega opravljenega dela. To potrjuje dogo- dek, ki mu je prisostvovala dežurna učiteljica v avli šole, kjer se naha- jajo tudi šolski kotički. Učenec ji je povedal, da je sodeloval pri izdelavi sedežnih garnitur in obnovi mize. Zgrožen ji je pokazal popisano mizo in potožil, koliko truda je vložil v ob- novo mize, česar pa očitno nekateri Slika 2: Pogled v šiviljsko delavnico Slika 3: Pa jih imamo – svoje sedežne garniture! Super so! Didakta 201 53 učenci niso spoštovali. Odločil se je, da bo sam prinesel čistilo od doma in mizo počistil. Vseeno ugotavljamo, da je odnos ve- čine učencev do sedežnih garnitur odgovoren in spo- štljiv. Zato bomo s takšnimi projekti nadaljevali. Kotičke smo opremili tudi z na- pisanimi pravili za uporabo Da bi te kotičke spoštovali vsi učen- ci naše šole, smo se odločili, da jih bomo opremili z napisanimi pra- vili za uporabo (avla, garderoba, jedilnica, hodnik, ploščad pred šolo). Razredne skupnosti so pripravile predloge za določene prostore, iz- brali pa smo najpogosteje zapisane. Natisnili smo plakate in posebne obe- šanke s pravili, ki temeljijo na krogih odličnosti: odgovornost, predanost, fleksibilnost, govori z dobrim name- nom ... Nekaj izvirnih predlogov: Če v avlo pride žalosten obraz, ga poz- dravil bom jaz, Nikar prehitro ne teci, raje kaj lepe- ga reci, Če v avli sedim, tiho nalogo naredim, Če vidiš smet na tleh, naj se s tvojo pomočjo znajde v smeteh, Če si večji in močnejši, pomagaj mlajšim, da postanejo pa- metnejši, Avla je za učenje, ne za nore- nje ... ZA SKLEP Rezultat našega šolskega projekta iz- delave sedežnih garnitur in kotičkov so nasmejani obrazi učencev, ki jih koristijo. Učenci, ki so bili neposredno vklju- čeni v projekt izdelave sedežnih garnitur, pa so krepili sposobnosti in spretnosti, se učili odgovornosti, krepili samostojnost in neodvisnost, razvijali inovativnost. Ob tovrstnih dejavnostih otroci odraščajo tudi ču- stveno, dobijo občutek, da v šoli vsi sodelujejo in skupaj rastejo, krepijo prepričanje, da zmorejo, s tem pa tudi samozavest in večji občutek la- stne vrednosti. Učijo se sodelovanja z vrstniki ter drug drugemu pomaga- jo, se učijo, kako se delo porazdeli, kar daje občutek vključenosti, se pri- pravijo za življenje, se naučijo reda, se zabavajo in naučijo, da se nič ne naredi samo. VIRI Vir 1: Trtnik, Nada. Zakaj je dobro vključevati otroke v hišna opra- vila?, dostopno na https://zastarse. si/delavnice/odgovorno-starsevstvo/ letom-primerna-hisna-opravila-za- -otroke/, 12. 12. 2018. Slika 4: Kako je lepo! Če v avlo pride žalosten obraz, ga pozdravil bom jaz. Če v avli sedim, tiho nalogo naredim. Če vidiš smet na tleh, naj se s tvojo pomočjo znajde v smeteh.