676 TOMAŽ KRALJ, DROB VESOLJA, V ZODIAKU Tako kot prva Kraljeva zbirka Prepisovanje ptic in drugi intercelularni izleti ljubezni prek ljubezni (1971) je tudi druga, Drob vesolja, v zodiaku (1973), izšla v zbirki Znamenja. Najopaznejša lastnost Kraljeve zbirke Drob vesolja, v zodiaku (zodiak lat. zodiacus iz gr. zodiakos kvklos živalski krog, v astrologiji »živalski krog«, navidezni nebesni pas na obeh straneh ekliptike-navidezne poti po nebesnem svodu, ki jo opravi Sonce v enem letu — po katerem se gibljejo Sonce, Luna in večji planeti — že v antiki so ga razdelili na dvanajst so-zvezdij, imenovanih največ po živalih: Bik, Oven...) je njena razdelitev na Tomaž Kralj, Drob vesolja, v zodiaku (Založba Obzorja Maribor 1973, zbirka Znamenja št. 41, opremil Marko Pogačnik, str. 63). 677 dvanajst delov, znamenj, ki obsegajo po trideset stopinj kroga s samostojnimi grafičnimi in drugimi specifičnimi znamenji, predvsem so tu nebesna znamenja, ki jih srečamo v slehernem horoskopu: vodnar, ribi, oven, bik, dvojčka, rak, lev, devica, tehtnica, škorpijon, strelec, kozorog. Posamezno znamenje ima še druga spremljajoča določila, npr. čarovnik iz oza / v vodnarju (grafično znamenje v obliki kroga) saturn (ali uran) črna, modra ametist ponedeljek ali četrtek junij, september ali oktober (nikoli april ali maj) (poz.) zrak 3 2&3 Tem oznakam, ki bi jih lahko pripisali parodiji horoskopa (navedba planeta, barve, dragega kamna, dneva v tednu, meseca, pozitivnosti oziroma negativnosti, elementov zrak, voda, ogenj in zemlja, ki se trikrat ponovijo, tako da spremlja zrak vedno število 3, vodo število 4, zemljo število 2 in ogenj število 1, kombinacijam elementov in števil, sta dodani še dve števili, npr. zrak 3/2&3, 3&3, 1&3/, voda 4 / 3 & 4, 1&4, 2&4, ogenj 1 / 1 & 1, 2 & 1, 3 & 1, zemlja 2 / 2 & 2, 3 & 2, 1 & 2, kar lahko razumemo kot možnost medsebojnega spajanja; zrak se lahko npr. spaja z zemljo ali zrak in zemlja, zrak in zrak, voda in zrak, ogenj in zrak, ogenj in ogenj, zemlja in zrak, zemlja in zemlja, zrak in ogenj. Seveda je to razlago težko dokazati, vendar bi težko našli ustreznejši prevod vrste oznak, ki sestavljajo posamezno nebesno znamenje. Ves sistem naslova, grafične oznake s podrobno dodanimi emblemi lahko razumemo samo kot celoto, ki sestavlja neke vrste naslov, tipično oznako posameznega nebesnega znamenja. Spremljajoči tekstualni del zbirke, ki spremlja posamezna znamenja, je prav tako razdeljen na dvanajst delov, se pravi, Tomaž Kralj, Drob Vesolja, V zodiaku da je zbirka razdeljena na 144 (12 krat 12) tekstualnih sekvenc. Prvo znamenje (v vodnarju) ima še dodatno oznako-čarovnik iz oza. Nizanje asociativnih sintagem brez konkretne predstavljivosti zanika trdnejši pomenski sklop kot kakršno koli pojasnjevanje ustreznih znamenj, v prvem primeru vodnarja. Podobno je tudi z drugimi znamenji in spremljajočimi dvanajstimi tekstualnimi segmenti. Asociativno spajanje posameznih leksemov in sintagem npr. kdo je bil tako hrom / z mlini na veter / z verigo partizanskih bojev / & pakistanskih princes / mladi so čarovniki / & hribi z nogami v morju / v malih hišicah (str. 38) ni v slovenski poeziji nikakršna novost. Postopek popolnoma zanika prisotnost lirskega subjekta, pripovedovalca, logičen pomen, vzročno posledično perspektivo, časovno predstavljivost. Členitev na posamezne sintagme dvanajst v vsakem znamenju, zanika sintaktično pravilnost, medtem ko metaforika še pozna tertium comparationis, npr. nebo kot nabrekla koža / kot nikoli omenjeno deževje .. ., deloma se v zbirki še pojavlja antropomorfizem. Vendar pa zbirka Drob vesolja, v zodiaku ne more zabrisati poizkusa neke vrste planetarne vizije sveta, planetarnega mozaika, ki bi poizkušal zajemati čas in prostor planeta v vsej svoji pojavnosti. Preskakovanje leksemov in sintagem s svojimi izrecnimi pomeni iz kraja v kraj, dobe v dobo, iz kulture v kulturo, iz sistema v sistem ..., hoče vzpostaviti novo perspektivo opazovanja planeta iz vesoljne perspektive, vendar vsebuje ta perspektiva poznavanje opazovanega predmeta. Spreminjanje opazovanih točk od Odiseja, Antaresa, Katman-duja, Bude, Vietnama, kenguruja, v Avstraliji, sumurajev na Japonskem, NLP, Atlantika, Atlantide, do egiptovskih faraonov, Maa na Kitajskem, Luthra Kinga v ZDA, Kristusa, Krišne, Babilona, antičnih Ahajcev, doktorja Faustusa, Kleopatre, Buffala Billa, Hegla, Abrahama, Shakespearja, Na- 678 Marijan Zlobec poleona ... nehote priznava znana pla- njenih mest je tako rekoč neskončno netarna dejstva, embleme civilizacije in in sleherna bralčeva intervencija si kulture. Potemtakem je popolna asocia- more skonstruirati svojo mrežo razlag, tivnost sintagem, gledana s stališča ce- s katero prekrije tekst sam. Relativiza- lote, smiselna s stališča nadplanetarne cija in univerzalizacija slehernih mož- opazovalne perspektive. Drob vesolja, nosti hierarhij zanika hkrati antropo- v zodiaku je planet Zemlja s svojim centrično, humanistično načelo sveta, kaosom in kozmosom, s tem, kar do Svet je obstojen le s svojimi zunanjimi danes vsebuje. To pa pomeni, če pri- znamenji določenih pojavov, največkrat znavanje določene historične skušnje, lahko prepoznanih iz določene zgodo- ki jo bralec more aktualizirati s stališča vinske skušnje, vendar moramo to skuš- nadplanetarne oddaljenosti, vendar s njo hkrati z njenim prepoznavanjem pogojem, da obvlada faktografskost v zanikati. Iz hierarhije nastaja linear- zbirko vloženih znamenj. nost, iz posameznega, individualnega, Kraljeva druga zbirka, Drob vesolja, splošnost. Opazovalno, oddaljeno sta- v zodiaku, pomeni s stališča literarnega lišče, v katerem se planet pokaže le jezika nadaljevanje tiste smeri v slo- kot drobec vesolja, že ne priznava več venski poeziji, ki jo je najradikalneje možnosti razumevanja in razlaganja začel že Tomaž Šalamun. Posebnost stvari in pojavov. Način približevanja zbirke je vsekakor razdelitev na dva- posameznim pojavom je sicer med bra- dvanajst delov, dvanajst segmentov njem nujen, vendar ostaja ob koncu kroga, grafično zaznamovanih z razli- branja ponovno prvotna oddaljena per- kovalnimi znamenji. Asociativna grad- spektiva opazovanja, iz katere so iz- nja sekvenc, členitev v dvanajst delov, ključene vse podrobnosti planetarnega označenih od ena do dvanajst, omogoča življenja, kakršnokoli razlago, odprtih, neizpol- Marijan Zlobec