m Raziskovanje s pomočjo interneta: možnosti uporabe v socialni pedagogiki Research on the Internet: possibilities of use in social pedagogy Matej Sande Povzetek Matej Sande, univ. dipl. soc. ped., Pedagoška fakulteta v Ljubljani, Kardeljeva ploščad 16, Ljubljana. Članek predstavlja zgodovino, razvoj in možnosti upora- be raziskovanja z internetom. Predstavlja tehnologijo, raz- lične načine zbiranja in prenosa podatkov raziskave ter možnosti uporabe tovrstnega raziskovanja v socialni pe- dagogiki. Poleg prednosti raziskovanja s pomočjo interne- ta posebej opozarja na omejitve načinov vzorčenja terpos- plošljivosti ugotovitev pri tovrstnem raziskovanju. Ključne besede: raziskovanje, internet, računalniki, zbi- ranje podatkovi, vzorčenje, socialna pedagogika Abstract The article describes the history and possibilities for rese- arch on the Internet. It presents the technology, various ways of collecting and sending data and their application in so- cial education. Apart from numerous advantages of con- ducting research on the Internet the article also raises the /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 question of restrictions of sampling and generalis ability that tend to occur in this type of research. Keywords: research, Internet, computers, data collection, sampling, social pedagogy 1. Uvod Internet je bil sprva ne pretirano prepleteno orodje v rokah znan- stvenikov in raziskovalcev, ki so si izmenjevali podatke ter predvsem omogočali vpogled v digitalne baze podatkov. V tistem času je šlo pred- vsem za raziskovanje in razvoj informacijske in komunikacijske in- frastrukture, ki se danes razvija v najbolj prepleteno in povezano digi- talno strukturo na planetu. Prvi znani zapis socialne interakcije prek omrežja je zapisan v beležkah J.C.R. Lickliderja z massachusettskega tehnološkega inštituta, ki je avgusta 1962 razmišljal o Galaktični Mre- ži. Mož je imel vizijo in ta vizija se je kasneje imenovala Internet. Predvidel je globalno povezane stroje, prek katerih bi lahko vsakdo, iz kateregakoli kraja na planetu, hitro dostopal do podatkov in progra- mov (Leiner, 1998). Nadaljevanje zgodovine je polno kratic, ki so ključ- nega pomena v računalniški komunikaciji, trženju in razvoju, na tem mestu pa jim ne bomo namenili pretirane pozornosti, uporabljali jih bomo zgolj, kolikor je potrebno za razvoj zgodbe. Bolj kot razvoj kratic nas zanima razvoj raziskovanja po Internetu in možnosti za nje- govo uporabo v kvalitativnem in kvantitativnem raziskovanju na pod- ročju humanističnih znanosti. Zgodovina interneta je tesno povezana z ameriškimi vojaškimi la- boratoriji in Advanced Research Projects Agency (ARPA). Naloga pre- prostih (v tistem času zapletenih) omrežij je bila predvsem omogočati nepretrgane komunikacije v primeru vojne. Ideja je bila zanimiva in uporabna, saj naj bi v primeru izpada omrežja (direktne povezave) informacije v podatkovnih paketkih pošiljali po alternativnih poteh, za kar naj bi skrbeli usmerniki. Leto 1969 je prineslo prvo javno upo- rabo omrežja, ki pa je bila omejena na računalniške izvedence in znan- stvenike, ki bili sposobni upravljati s kompleksnimi sistemi in zahtev- nim naborom kod oziroma programskim jezikom. V tem letu so pove- zali štiri glavne računalnike na univerzah v jugozahodnem delu ZDA. Omrežje se je kmalu po tem začelo širiti, saj je bilo leto kasneje povezanih že 17 računalnikov, med katerimi je bil tudi računalnik agen- cije NASA. V sedemdesetih letih je bil pomemben razvojni dejavnik Olga Poljšak Škrabaii: l'siliosocialiii o Itv i r /j o s ludo les ce ace... ß uvedba protokola TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Pro- tocol), ki je V uporabi še danes. Protokol TCP/IP združuje vse elemen- te na omrežju. "Povej mi svojo IP številko in povem ti, kje si priklop- Ijen..." V letu 2000 ocenjujejo, da je na internet priklopljenih okoli 89.583.006^ strežnikov. Vseh teh skoraj 90 milijonov strežnikov daje različne možnosti za raziskovanje in komunikacijo z uporabniki, ki se na razhčne načine povezujejo v mrežo. Mreža z večjo ah manjšo in- tenzivnostjo raste in se spreminja v digitalni evoluciji prihajajočih in odhajajočih tehnologij. 2. Zgodovina raziskovanja prek interneta Komercialna uporaba interneta oziroma WWW® (grafični del in- terneta, dostopen s spletnimi brkljalniki) se je začela okrog leta 1994. To je bil čas, ko se je začela uporaba interneta povečevati pred- vsem na račun informacij, ki so bile predstavljene na vse bolj privlač- ne in zanimive načine, ter odprtih in še neraziskanih možnosti za zaslužek, razvoj podjetij ali preživljanje prostega časa. To je pritegni- lo veliko število uporabnikov, v ozadju pa se je začel rojevati tudi mo- čan ekonomski interes, saj vehko število ljudi na kupu navadno po- meni tudi veliko kohčino denarja, ki ga lahko porabijo. Za raziskova- nje po Internetu je priljubljenost in širjenje uporabe WWW pomenila predvsem uporabnike, raziskovalno bazo in navidez neomejene raz- iskovalne možnosti. Zgodovino raziskovanja po Internetu lahko raz- delimo na določena časovna obdobja (Rottler, 1997): • Sredi leta 1995 je WWW pridobival na priljubljenosti, raziskovalci so se spraševali, kaj lahko iz tega iztržijo ali spoznajo, in ali se z raziskovanjem prek interneta sploh splača ukvarjati. • Na začetku leta 1996 so nekateri pionirji uporabljali Internet v raz- iskovalne namene, predvsem za zbiranje podatkov in izmenjava- nje izkušenj ter za preizkušanje razhčnih načinov zbiranja podat- kov. V tem letu je bila narejena RIS-ova nacionalna raziskava o uporabi interneta v Sloveniji z numerusom 1200. (http:// www.ris.org/si/pressw.html) • Leta 1997 se je začelo z resnejšim raziskovanjem prek interneta, v 'Popodatkih matiix.net (mids.org) je v "internet" v letu 2000 povezanih 89.583.006 strežnikov, po podatkih netsizer.com pa ta številka dosega 87.144.000. Približno oceno vseh uporabnikov interneta bi dobili z analizo logov (zelo velikega) vzorca teh strežnikov. JP^ Socialna p e d a g o g i k a , 2 000 vol. 4, št. 4, sir. 3 9 1 -42 0 razvijajočo se panogo so začeli vlagati denar. Za tovrstno razisko- vanje se je začel zanimati širši krog ljudi, ki je v tem videl možnosti za tržno in znanstveno raziskovanje. V Sloveniji je v tem času po Internetu potekala raziskava o uporabi plesnih drog med mladimi kot del raziskave "Metodologija kvalitativnega raziskovanja škod- ljivih posledic uporabe drog med mladimi"", (od decembra 1996 do konca junija 1998). V tem letu je potekala tudi druga RIS-ova raziskava o uporabi interneta z numerusom 3500. (http:// www.ris.org/si/pressw.html) • Po 1997. letu je raziskovanje (to je zbiranje in analiza podatkov o uporabnikih interneta ali o njihovih mnenjih, željah in stališčih) na Internetu stalni spremljevalec "priklopljenega" časa uporabni- kov. Večinoma zbirajo podatke, s katerimi ocenjujejo privlačnost vsebine strani na Internetu, spoznavajo želje uporabnikov v zvezi s spremembo vsebine in izvajajo kratke ankete na določeno temo. S pojavom spletnih portalov'° se podatki zajemajo vsakič, ko obi- skovalci strani z miško "kliknejo" na glasovalno hsto (ang. ballot box, pool survey) in tako izrazijo svoje mnenje o določenih vpraša- njih s področja politike, tehnologije, uporabe storitev ipd. Velika večina raziskovanja prek interneta je tako usmerjena v evaluacijo spletnih strani, raziskave trga, nakupovalne navade - v uporabo, porabo in spremljanje informacijske tehnologije. Iz opisanega lahko razberemo, da je drugi del raziskovanja, lahko ga poimenujemo nekomercialni, sociološki ali humanistični, trenut- no v manjšini, predvsem zaradi večje povezanosti interneta in raču- nalniške oziroma širše informacijske tehnologije v komercialnem raz- iskovanju. Bolj običajno je torej raziskovanje uporabe interneta, ali vprašanja o lastništvu in znamki GSM-ov, odločitve o nakupu raču- nalnika in višina osebnih dohodkov, kot pa npr. raziskovanje posledic uporabe informacijske tehnologije med mladimi ali raziskovanje do- ločenih Subkultur, tveganega vedenja itd. Razvoj raziskovanja prek interneta je povezan s speciahziranimi raziskovalnimi agencijami, pod- * Jforld Wide Web - Svetoma mreža ali po slovensko svetovni splet. 4zvajalec raziskovalne naloge, ki j o je financirala Mestna občina Ljubljana, je bilo Društvo za razvijanje preventivnega in prostovoljnega dela (Dekleva in Sande, 1999). Spletni portali so strani na Internetu, na katerih lahko uporabnik dobi osnovne informacije (o vremenu, gospodarstvu, dnevne novice) in nadaljuje svoje iskanje po intemetu z povezavami ali integriranim iskalcem po domačih (in tujih) spletnih straneh. Olga Poljšak Škraban: l'sihosocialni o kv i r p o s La do les ce nee... ^ Ç^ jetji in nevladnimi organizacijami, ki se ukvarjajo predvsem z raz- iskovanjem po Internetu, ali pa je to del njihove komercialne ali ne- komercialne ponudbe. Na drugi strani pa so priložnostne ankete in (nagradni) vprašalniki del vsakdanjega zbiranja podatkov, katerega namen pa je predvsem popestriti vsebino in ponudbo strani. Tovrstne kratke ankete se po kakovosti, obsegu in obdelavi podatkov bistveno razlikujejo od profesionalnega raziskovanja. 5. Povezava med informacijsko tehnologijo in raziskovanjem prek interneta Ključnega pomena za izvedbo uspešne raziskovalne naloge prek omrežja je povezava znanja o uporabi računalniške tehnologije na eni strani, ter na drugi strani statističnih metod oziroma metodologije raziskovanja. Ah to pomeni, da morajo spletni raziskovalci poznati vse kratice, tehnologijo, razvoj, programske jezike, postavitve splet- nih strani in načine prenosa informacij? Odgovor ni lahek, saj bi lah- ko, recimo, ob idealnih razmerah imeli tim strokovnjakov, od katerih bi eni skrbeli za vsebine, namene in metodologijo raziskovanja, drugi pa bi te ideje poizkusih prenesti na internet, v HTML" ali Javo ter tako analogne ideje prevajali v digitalni jezik. Ker so sredstva neko- mercialnega raziskovanja navadno omejena, je lahko najem stro- kovnjakov za informacijske tehnologije veliko breme. Priročno in pred- vsem ceneje bi bilo, če bi raziskovalci svoje ideje zmogli sami prevesti in objaviti na Internetu, kar se bo morda v prihodnosti vedno pogo- steje dogajalo. Del razvoja programske opreme gre namreč v uporab- niku vse bolj prijazne (ne pa tudi vse bolj profesionalne) izvedbe, ki so grajene okrog enega samega programa (recimo urejevalnika bese- dil), s katerim je mogoče dokument prevesti v obliko, ki je primerna za objavo na Internetu. Če smo se odločili za raziskovanje z internetom, potem imamo za to verjetno dobre razloge. To je lahko osebno zanimanje za ta medij, spremljanje razvoja, popularnosti, uporabe,itd. Vse to v paketu pred- stavlja polje zanimanja raziskovalca, ki mu olajša prenos idej v kiber- prostor. Vzorec uporabnikov na internetu je dosegljiv, morda bolj izo- bražen, računalniško pismen, vendar predvsem drugačen. Gre za "dru- " Hypertext markup language - HTML dokumenti so preproste ASCII tekstovne datoteke, ki vsebujejo kode za določanje oblike in povezave na druge dokumente na domačem ali oddaljenem računalniku. HTML dokumente lahko beremo na različnih platformah. /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 gačno vrsto"^^, za ljudi, ki del svojega prostega ali delovnega časa pre- živijo na Internetu iz neskončno različnih razlogov. Lahko zaradi te- ga, ker pišejo članek, ker delajo na borzi, ker se pripravljajo na preda- vanja, ker jim je dolgčas, ker igrajo Quake, ker iščejo partnerja ... Zaradi vsega tega lahko slutimo, da bodo značilnosti ciljnih populacij in dosegljivih vzorcev ter s tem rezultati raziskovanja(vsaj v tem tre- nutku manj kot 100% omreženosti prebivalstva) morda drugačni, kot če bi uporabljah klasične metode brez posredovanja interneta. Verjet- no se bo to v oddaljeni prihodnosti spremenilo in bosta obe vrsti vzor- cev postajali vedno bolj podobni. Za raziskovalca je tako pomembno poznavanje raznohkih motivov uporabe interneta ter drugačnosti me- dija, ki po svoji opredehtvi ni pasiven, ampak omogoča interaktivnost ter komunikacijo na različnih nivojih. Prav zaradi možnosti interak- tivnosti je internet lahko privlačen medij raziskovanja. 4. Instrumenti, ki se uporabljajo v raziskovanju prek interneta in različni načini zbiranja in prenosa podatkov Raziskovanje prek interneta omogoča razmeroma zmanjšati stroške raziskave glede na velikost vzorca. Če pregledamo stroške manjše raz- iskave (N=600), vidimo, da za osnoven in najbolj preprost način zbira- nja informacij potrebujemo le sredstva za najem prostora na strežniku pri enem izmed ponudnikov internet storitev, ali pa še manj, če za raz- iskavo uporabimo kar domači program za sprejemanje in oddajanje elektronske pošte z nekaj dodatnimi funkcijami. Če se odločimo za bolj obširno raziskovanje, kjer pričakujemo recimo 10.000 uporabnikov na dan, se stroški raziskave seveda povečajo (Rottler, 1997). Potrebujemo lasten strežnik (stroški za najem ali nakup zmogljivega računalnika) ter stalen priklop na internet, ki si ga zagotovimo s kabelskim mode- mom ah v hlajeni sobi lokalnega ponudnika internet storitev ali raz- iskovalne institucije. Zmogljivost je pomembna predvsem zaradi večje količine in večje zanesljivosti shranjevanja podatkov. Rer so digitalni zapisi (anket, intervjujev, glasovanj) razmeroma majhni, lahko za ne- komercialno ah znanstveno raziskovanje navadno uporabljamo kar opremo, ki je že na voljo v določeni organizaciji ali inštitutu. '-Farmer opisuje populacijo uporabnikov interneta do leta 1997 kot "different breed", ki ima možnost dostopa do informacij in sposobnost brskanja po velikih količinah podatkov (Farmer, 1998). Izraz je za danajšnje razmere neprimeren, saj se je število uporabnikov močno povečalo. Olga Poljšak Škraban: l'siliosocialni okvir ¡iosladolescence... ^ÇJ Raziskovanje prek interneta v osnovi uporablja enake inštrumente kot klasično raziskovanje, lahko pa se razlikuje glede na način preno- sa podatkov ali uporabljeno spremljevalno informacijsko tehnologijo. V vprašalnik lahko spravimo pravzaprav vse, od reklam do kompleks- nih animacij v Flashu'^, čeprav trenutna prepustnost omrežij še ne omogoča veliko spremljevalnih sporočil, ki med drugim tudi breme- nijo telefonski ali kakšen drug račun uporabnikov omrežij. Uporaba reklamnih sporočil v raziskovanju ni priporočljiva, saj ima veliko upo- rabnikov interneta do tovrstnega oglaševanja za vsako ceno odkloni- len odnos. V nadaljevanju se bomo ukvarjali predvsem z znanstvenim in nekomercialnim raziskovanjem ter inštrumenti, ki se lahko upora- bijo v ta namen. Danes poznamo različne inštrumente za raziskovanje prek inter- neta, prav vsi pa so stopnjo praktične uporabnost dosegli šele v devet- desetih letih, ki so pomenila velik korak predvsem v grafičnem in teh- nološkem razvoju ter v hitrosti prenosa podatkov. Prav priljubljenost različnih grafičnih uporabniških vmesnikov in operacijskih sistemov, kot jih poznamo danes, je povzročila strm vzpon uporabe omrežne tehnologije med različnimi skupinami uporabnikov. Na začetku bi se torej lahko med seboj raziskovali le redki raziskovalci in računalniški zanesenjaki, danes pa lahko z nekaj iznajdljivosti prodremo v najra- zličnejše ciljne skupine uporabnikov interneta, ki so v prikloplj enem ah nepriklopljenem času potrošniki, pripadniki subkultur, raziskovalci ali storilci kaznivih dejanj, vse to pa nam z nekoliko rezerve odpira praktično neomejene možnosti spletnega raziskovanja. Ko smo si izbrali ciljno skupino, bomo pred promocijo in distribu- cijo seveda razmišljali o tem, kaj točno bomo raziskovali in kakšen (internetni) raziskovalni inštrumentarij bomo uporabili. Na voljo nam je nekaj različnih načinov pridobivanja informacij: 4.1. Elektronska pošta Verjetno ste že kdaj dobili v elektronski poštni predal podobno spo- ročilo: "Sem študent 4. letnika te in te fakultete in delam raziskavo o spolnem vedenju žensk", ah pa "Podjetje Medmrežje d.o.o. prireja v letošnjem poletju obširno nagradno akcijo. Izpolnite priloženo anke- to in sodelujte v reklamnem žrebanju.". Temu je sledil bolj ah manj inteligenten test, anketa ali nagradni vprašalnik. Do tukaj smo lahko 13 Program Macromedie za oblikovanje animacij. /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 Ugotovili, da so tovrstni načini zbiranja informacij predvsem nadležni in nezaželeni. Tako "raziskovanje" lahko sodi tudi v t.i. spam maiP'^, kjer nekdo prek poštnega strežnika pošilja reklamno ali raziskovalno pošto na čimveč elektronskih poštnih naslovov, ki vsebujejo končni- co recimo Žkiss.uni-lj.si ali Žhotmail.com. Tovrstno pošiljanje pošte na nekaterih poštnih strežnikih dovoljujejo, na drugih pa ostro prega- njajo in celo kaznujejo. Pri uporabi elektronske pošte kot medija za raziskovanje moramo biti torej pazljivi, da nas med raziskovanjem ne zasovražijo ali celo odklopijo z interneta. Če primerjamo anketiranje prek elektronske pošte s "klasičnimi" oblikami anketiranja, je elek- tronska oblika bistveno manj moteča od telefonskih klicev ali obiska na domu, v službi itd. Pri elektronski pošti si lahko za odgovor vzame- mo čas (ki nam ustreza), lahko pa ga tudi izbrišemo in nanj ne odgo- vorimo. Če si recimo v telefonski anketi ob nedosegljivosti naključno izbranega anketiranca lahko privoščimo do 10 khcev, lahko v elek- tronski obliki uporabimo potrdilo o prejetju ankete (Request Read Re- ceipt), ki nam pove, ali je prejemnik dobil elektronsko pošto z anketo ali ne. Anketa, ki jo pošljemo po elektronski pošti, je klasična anketa, ki pa jo prejemniki spremenijo in pred ali za določene odgovore vtipka- jo X. Tovrstno vpisovanje zahteva določeno mero spretnosti, za odgo- vore na daljše vprašalnike pa potrebujemo kar nekaj časa. Elektron- sko pošto moramo po odgovarjanju poslati pošiljatelju in s tem se so- delovanje zaključi. Problem tovrstnega anketiranja je še vtem, da raz- lični programi za obdelavo elektronske pošte delajo v različnih for- matih, in odgovor, ki ga dobimo nazaj po pošti, je lahko nekoliko dru- gače razporejen, kar je moteče za nadaljnjo obdelavo podatkov. "Nenaročeno (nazaželjeno) reklamno sporočilo. Olga Poljšak Škraban: l'sihosocialni o kv i r p o s La do les ce nee... ^ Ç^ 4.2 Program preko elektronske pošte (Disk by e-mail) Naslednja metoda je nadgradnja računalniškega intervjuja (CA- ТГ® - Computer Assisted Telephone Interwieving), ki je na nekaterih področjih nadomeščal klasični intervju "s svinčnikom" ali uporabo različnih medijev za zvočni zapis pogovora. Postopek je zelo preprost, najlažje pa si ga predstavljamo, če ga primerjamo s širjenjem računalniških virusov. Po elektronski pošti dobimo pripeto datoteko npr. raziskava.exe, ki jo poženemo (ali pa tudi ne), in sproži se program, ki je bil prirejen ali narejen za potrebe raziskave. Na koncu moramo rezultat, datoteko z zbranimi podatki, po elektronski pošti spet poslati k pošiljatelju. Prednost tovrstne me- todologije je v kompleksnosti vprašalnika, ki ni več omejen z različni- mi kodnimi tabelami, in posledično težavami pri vnašanju rezultatov. Pridobimo tudi prednosti tehnologije CAI (Computer Assisted Intervi- ewing), ki omogoča naključna vprašanja, rotacijo, ponovno uporabo določenih odgovorov. Če bi imeli zagotovljen tudi dober prenos, bi v tovrstne intervjuje ah anketne vprašalnike lahko vnesh tudi slike, zvo- ke, animacije in video vložke. Omejitve tovrstne metodologije so v vsaj minimalnem poznavanju dela s programi ter pošiljanja in preje- manja pripetih datotek, v mnogih primerih pa bi lahko imeh težave tudi z antivirusnimi programi ali požarnimi zidovi v večjih podjetjih (Prav tam). 4.3 Uporaba spletnih strani Do sedaj smo govorili o prenosu podatkov po elektronski pošti, kar v praksi pomeni prenos z računalnika, ki služi za namen raziskave. 'Računalniškopodprto telefonsko intervjuvanje (anketiranje). /fQQ Socialna pedagogika, 2000 vol. 4, šl. 4, str. 3 9 1 -420 prek nekaj strežnikov do poštnega strežnika in nato do domačega ra- čunalnika intervjuvanca ter celo pot nazaj. To pomeni, da smo pozna- li naslove tistih oseb (npr. naročnikov neke revije ali uslužbencev do- ločenega podjetja), ki smo jih želeli intervjuvati, ali pa smo uporabili "spam" in smo pošiljali elektronsko pošto vse povprek, da bi prišli do intervjuvancev. Spletne strani predstavljajo drugačen koncept vzor- čenja, saj uporabnikov ne izbiramo glede na naročnino ali zaposlitev, ampak sami poiščejo določeno spletno stran in se tudi sami odločijo za sodelovanje v raziskavi"'. Kot inštrument pri raziskovanju prek spletnih strani se ponovno lahko uporabi anketni vprašalnik ali intervju, ki pa je za razliko od metode po elektronski pošti možen 24 ur na dan in omogoča dostop do raziskave teoretično vsem uporabnikom interneta. Teoretično za- to, ker lahko, recimo, vprašalnik omejimo na slovenski jezik (ah kak- šen drug jezik), kar pomeni, da bodo nanj lahko odgovarjali samo tisti, ki berejo in razumejo slovensko. Zaplete se npr. pri uporabi an- gleščine, saj tovrstne intervjuje težko omejimo na posamezno drža- vo, ker je glavni jezik na Internetu še vedno angleščina. Ločimo med dinamičnimi in statičnimi spletnimi stranmi, odvisno od tega, koliko dodatnih podatkov in informacij o obiskovalcu beležijo. Aktivne stra- ni lahko z uporabo piškotkov (cookies) ali java skriptov beležijo na- slednje podatke (Bata gel j. Veh ovar, 1998): 1. ime (DNS) in naslov (IP) računalnika, ki je bil uporabljen za izpol- njevanje vprašalnika na Internetu, 2. uporabljeni WWW brkljalnik, 3. operacijski sistem, 4. spletni naslov, od koder je prišel obiskovalec, 5. čas začetka intervjuja, 6. v posebnih primerih tudi elektronski naslov uporabnika. Omenjeni podatki se ne zbirajo le za potrebe raziskovanja prek interneta, ampak se lahko avtomatično beležijo ob obisku določenih strani, katerih upravljalci želijo imeti pregled nad številom obiskov, internetnimi navadami in razvadami uporabnikov (iz katerega naslo- va prihajajo) ter uporabljenimi operacijskimi sistemi obiskovalcev. Če strani uporabljajo za zbiranje podatkov Javo ali "trackerje", povpreč- ni uporabniki teh stvari niti ne opazijo. Uporabnik interneta tako vsak ' o tem, ali bodo izpolnili anketo ali ne, se seveda lahko odločajo tudi anketiranci prek elektronske pošte. Olga Poljšak Škraban: l'sihosocialni o kv i r p o s La do les ce nee... ^ Ç^ dan na svoji anonimni poti pušča celo kopico digitalnih prstnih odti- sov, ki jih je mogoče uporabiti za raziskovanje ali preiskovanje. Ko je uporabnik odgovoril na intervju, pritisne na gumb "submit" ali "pošlji" in podatki se shranijo na strežniku preko СОГ^ (Common Gateway Interface) skript ah pošljejo po elektronski pošti na računal- nik, ki je namenjen raziskavi ah obdelavi podatkov. Prednost Java skriptov je v tem, da lahko uporabljajo elektronsko pošto, kadar upo- raba CGI skript ni možna na nekaterih strežnikih, slabost pa je pre- nos elementov j avanskega programčka na računalnik (s stališča var- nosti) uporabnika, da se nato lahko prikaže na spletni strani. Razvi- jalci vprašalnika, ki imajo na strežniku, namenjenem raziskavi, na- meščeno Microsoftovo programsko opremo (IIS), lahko uporabljajo Front Page "server extensions", ki skrbijo za prenos ali shranjevanje podatkov raziskave v za to namenjenem direktoriju (mapi) na strež- niku. Tipičen vprašalnik, ki je predstavljen na spletni strani, je napisan v jeziku HTML ali Java, kar pomeni kot končni izdelek za uporabnika predvsem preprost in funkcionalen uporabniški vmesnik. Lahko bi trdili, da skoraj vsak uporabnik interneta obvlada upravljanje z miško in uporabo menijev, drsnikov in vnosnih polj, ki so sestavni del večine operacijskih sistemov in urejevalnikov besedil. Uporaba je približno tako zahtevna, kot če si hočete po internetu naročiti knjigo ali plačati določeno storitev. Anketa ah intervju na preprostih spletnih straneh se bistveno ne razlikujeta od klasičnih papirnih ali osebnih izvedenk, saj mora uporabnik, podobno kot to počne na papirju, označiti, vpisati ali opisati določeno vsebino. Navadno so intervjuji na spletnih stra- neh krajši, slaba lastnost pa je ta, da moramo v nekaterih primerih ob določeni napaki ali problemu na strežniku cel vprašalnik rešiti po- novno, kar je lahko moteče, predvsem pa ne motivira uporabnikov za ponovno izpolnjevanje. Nekateri vprašalniki lahko po vnosu prever- jajo, ah je uporabnik izpolnil vsa okenca in vnosna polja, ter po pre- verjanju uporabnika opozorijo na manjkajoča polja, ki jih mora vne- sti za uspešen zaključek in potrditev. " CGI skripta je vmesnik med HTTP (HyperText Transport Protocol) strežnikom naše ШШ strani in stranjo, ki vsebuje vprašalnik. CGI ni programski jezik ali protokol, ampak nabor variabel, ki po konvencijah o prenosu podatkov omogoča prenos informacij med klientom (domači ali službeni računalnik preko katerega uporabnik rešuje vprašalnik) in strežnikom (HTTP strežnik, ki pošlje podatke o vprašalniku na računalnik, kjer poteka reševanje vprašalnika). /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 4.4. Vzorčenje in njegove omejitve Pri raziskovanju po internetu smo lahko usmerjeni v vse uporabni- ke interneta (slovenske uporabnike interneta,...) ali v določeno popu- lacijo (uporabnikov Linuxa, naročnikov neke revije... itd.). V prvem primeru računamo na samoizbor (vsi uporabniki so povabljeni k sodelovanju), v drugem primeru pa bomo ciljno populacijo dosegli s slučajnostnim vzorčenjem (uporabnike bodo določili sodelavci raz- iskave ali računalniški program z žrebom). Na tej točki bomo zaen- krat še izpustih problem motivacije oziroma angažiranosti, ki ima vpliv pri obeh vrstah vzorčenja. 4.4.1. Samoizbor: anketa, ki je dostopna vsem uporabnikom interneta Pri samoizboru imamo hipotetično populacijo z zelo velikim števi- lom enot (vsi uporabniki interneta na planetu), vendar je ta populaci- ja zgolj teoretično dosegljiva (vsi uporabniki niso "online", ne more- mo jih vseh doseči, uporabljajo razhčne iskalnike, itd.). Zato smo tako kot pri klasičnem raziskovanju, ki hoče doseči celotno populacijo, ome- jeni na vzorce in nato s statistično indukcijo prenesemo rezultate na celotno populacijo. Vzorec enot lahko naslavljamo prek naših doma- čih strani, spletnega portala ali iskalnika. V tem primeru lahko pos- plošujemo na populacijo vseh uporabnikov naših domačih strani, strani s specifično vsebino ali širše, v primeru spletnih iskalnikov ali porta- lov, ki jih obiskuje večji krog ljudi z različnimi interesi. Tako lahko domnevamo, daje morda anketa naAltavisti.com aliYahooju.com bolj reprezentativna za celotno populacijo uporabnikov interneta kot na primer spletna stran proizvajalca barv. Raj lahko naredimo, če hoče- mo pritegniti prav določeno populacijo in nas ne zanima, kaj o dolo- čeni stvari ali problemu mislijo vsi uporabniki interneta? Lahko se odločimo za vpis v npr. vse večje iskalnike po sloven- skem delu interneta (matkuria.com. slowwwenia.com. slovista.net in eon.si), kjer bomo naznanili, da v določenem času delamo raziskavo na določenem področju. V primeru, da se ukvarjamo z računalniško tematiko, lahko oglašujemo v specializiranih časopisih itd. Če pa se odločimo, da ne izstopimo iz interneta, lahko uporabimo oglaševanje po internetu (bannerje) na najbolj obiskanih straneh v državi. Tako dosežemo čimveč ljudi, ki uporabljajo slovenski del interneta in lah- ko npr. posplošujemo o rabi interneta v Sloveniji. Do specifičnih po- pulacij lahko pridemo z oglaševanjem na povsem ciljno orientiranih Olga Poljšak Škraban: l'sihosocialni o kv i r p o s La do les ce nee... ^ Ç^ spletnih straneh. Če raziskujemo priljubljenost in zvrsti elektronske glasbe v Sloveniji, bomo oglaševah na tistih straneh in se vpisovali v tiste rubrike iskalnikov, ki so namenjene tovrstni glasbi. Nekdo, ki obiskuje rave/tehno forume in strani, bo z več verjetnosti odgovoril na vprašalnik o elektronski glasbi kot obiskovalec strani s težkome- talno glasbo. Pri tem moramo upoštevati, da bo prišlo do močnega samoizbora, saj bodo našo stran obiskali predvsem motivirani (s tem, da izrazijo mnenje, ali s tem, da npr. osvojijo kakšno nagrado). Tovrstno vzorčenje ima svoje hibe - podobno kot odgovarjanje na pisemske vprašalnike v revijah in časopisih, in daje rezultate z majh- no znanstveno vrednostjo. Respondent se brez dodatnih stikov z in- tevjuvarjem odloča, ali bo sodeloval v raziskavi ali ne. Glede na to, da z zgoraj naštetimi tehnikami pridobimo predvsem specifične vzorce uporabnikov interneta, je posploševanje na celotno populacijo precej vprašljivo (Batagelj, Vehovar, 1998). Tako je bolje, če tovrstno raz- iskovanje uporabljamo v kombiniranem načinu, z souporabo telefon- skega ali osebnega intervjuja. Raziskovanje po internetu je tako del raziskave, ki lahko velja za specifično populacijo (uporabnikov inter- neta) ali pa predstavlja del populacije (ki je zajeta tudi prek telefona in osebnega intervjuja ali ankete). 4.4,2. Predhodno izbrani vzorec Tovrstno vzorčenje uporablja "povabilo", ki respondente privede na spletno stran, kjer imamo objavljen vprašalnik. V ta namen lahko uporabimo neko bazo elektronskih naslovov, iz katere z naključnim izborom določimo tiste, ki jim bomo poslali povabilo. V tem primeru spet nastane problem "nadlegovanja" oziroma nenaročenih pisem, ki smo se ga dotaknih že pri pošiljanju vprašalnikov po elektronski po- šti. Težavo lahko pomeni tudi lista elektronskih naslovov, ki jo razme- roma težko pridobimo, in več elektronskih naslovov istega uporabni- ka fmiha.novak@email.si. miha n@hotmail.com in mn@siol.net). ki jih ne moremo enostavno izločiti. Tovrstno vzorčenje se izkaže za bolj uporabno, ko nas zanimajo prav določeni vzorci, npr. uslužbenci določenega podjetja, baza naročnikov na elektronske novice itd (prav tam). Podjetja, ki se ukvarjajo z raziskovanjem trga prek interneta, imajo velike baze podatkov o skupinah ljudi, ki jim nato pošiljajo elek- tronsko pošto s povabili na raziskavo o določenem izdelku. Tako lah- ko po določenih parametrih dosežejo ciljno skupino gospodinj s pri- hodkom X in jih povprašajo po mnenju o določenem pralnem prašku. /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 Podobno lahko storijo s predstavniki moškega spola in prihodkom Y z vprašanji o novem Porsche Boxterjn. Pomembne omejitve pomenijo menjajoči se elektronski naslovi in zamik pri odgovorih, pridobitve pa so možnost anketiranja o določenih proizvodih in mnenjih, ki se ne- posredno ne dotikajo interneta in računalnikov. Ko bo raziskovanje po internetu preseglo zgolj vprašanja o uporabi GSM telefonov, pora- bi ur na internetu, znamki računalnika in hitrosti prenosa, bo postala tovrstna metodologija zanimiva tudi za nekomercialno raziskovanje. 4.5. Tehnologija Pomembna razlika pri uporabi vprašalnikov prek spletnih strani je delitev na preproste HTML obrazce in CAWI (Computer Assisted Web Interwieving - Spletno raziskovanje s pomočjo računalnika). Pri upo- rabi preprostih obrazcev je celoten vprašalnik predstavljen na eni (spletni) strani, kar lahko pomeni besedilo več običajnih (npr. A4) stra- ni, po katerem se z drsnikom na desni strani pomikamo navzdol in odgovarjamo na vprašanja. Pomanjkljivost tovrstnega načina reševa- nja je v tem, da v vprašalniku ne moremo učinkovito uporabiti ponav- ljanja vprašanj, rotacije in povezave določenih odgovorov z naslednji- mi vprašanji. Tovrstni vprašalniki so zato po načinu reševanja zelo podobni anketi po elektronski pošti, le vnos in zbiranje podatkov sta z uporabo CGI skript precej olajšana. Uporabimo lahko tudi preverja- nje vnosnih polj ter kasnejše dopolnjevanje manjkajočih vnosov. Profesionalne raziskave in podjetja, ki se ukvarjajo z raziskova- njem po internetu, uporabljajo za zbiranje podatkov prek spletnih stra- ni način CAWI, ki nudi dodatne možnosti CAI, ki smo jih že omenih (naključna vprašanja, rotacijo, ponovno uporabo določenih odgovo- rov, vprašanja, odvisna od odgovorov). Razlika med CAWI in prepro- stimi obrazci je v tem, da se vsako vprašanje ali niz vprašanj nahaja na svoji spletni strani. Ko respondent odgovarja na posamezna vpra- šanja ah sklope vprašanj preko CGI skript, sproti oddaja odgovore in glede na te odgovore se lahko na staneh pojavljajo nova vprašanja. (Kottler, 1997) Če si ogledamo CAWI na izbranem primeru raziskovanja uporabe drog, vidimo, da ima lahko respondent na voljo npr. seznam prepove- danih drog. Na prvo vprašanje lahko odgovori, za katere droge je že slišal. Na naslednji spletni strani se pokaže spisek vseh drog, za kate- re je respondent že slišal in izmed teh naprej izbira, npr. katere izmed njih je že poizkusil. Na naslednji strani se mu naprej izpiše spisek Olga l'oljšak Škraban: Psihosocialni o kv i r р o s lado les ce nce... 5 drog, ki jih je poizkusil, izmed njih pa npr. lahko izbira kolikokrat na mesec/teden/leto jih uporablja, katero drogo najpogosteje uporablja, in spet na naslednji strani se nato lahko npr. pojavi vprašanje "zakaj uporabljaš prav drogo X". Gre za interaktiven vmesnik, ki se odziva na odgovore ali izbire respondentov. To je danes trend v razvoju aktivnih spletnih strani. Uporabnikom interneta niso več dovolj statične strani in iskanje in- formacij, ampak interaktivno iskanje glede na predhodno podane (vtip- kane) informacije. Če smo si izbrali to možnost, lahko določeni iskal- niki sledijo informacijam, ki nas pri vsakodnevni uporabi interneta še posebej zanimajo in nas ne obremenjujejo z določenimi stvarmi, po katerih navadno ne posegamo. Tako lahko računalniški sistemi sledi- jo določenim merilom, ki smo jih predhodno vnesh. Podobno deluje tudi CAW1. Ne potrebujemo več izpraševalca, ki bo sedel pri telefonu (CATI), prenosnem računalniku ali računalniku in tipkal odgovore intervjuvanca in nato postavljal vprašanja, ki jih je predvidel računal- nik. CAW1 je torej oblika tehnično bolj zapletenih, vendar bolj "intele- gentnih" načinov sodobne interaktivnosti, ki jih omogoča internet. Tako uporabniki, ki so navajeni tovrstnega prilagajanja, niso presenečeni nad takim zbiranjem podatkov, ki sledi razvoju tehnologije in interne- ta (prav tam). Tehnologija navadno tudi nekaj stane in zato so podobno kot pro- fesionalne programe za obdelavo podatkov začeh prodajati tudi pro- grame za raziskovanje prek spletnih strani. Enostranske vprašalnike na internetu si lahko izdelamo sami, za bolj kompleksne CAWI interv- juje pa moramo poseči po specializiranih programih, ki omogočajo postavitev na strežnik, zbiranje in prenos podatkov. Med tovrstnimi programi je npr. Quancept Web, del paketa za raziskavo trga, ki omo- goča uporabo v celotnem raziskovalnem procesu (prav tam). Pomemb- na lastnost tovrstnih programov je, da delujejo prek spletnega brkljal- nika (Interent Explorer ali Netscape Navigator), kar omogoča upora- bo na razhčnih platformah, od Macintoshov do osebnih računalnikov in televizijskih sprejemnikov z integrirano podporo internetu. Kom- patibilnost je še vedno problem v računalniški industriji, zato mora biti tovrstno programiranje sposobno delovanja na razhčnih vrstah strežnikov, saj lahko le tako zagotovimo uspešno prenašanje podat- kov. Tako moramo od sodobnega programa pričakovati delovanje na Windows NT, Solaris, Linux in Macintosh sistemih ter na Apache strež- nikih ter možnost prenosa podatkov v baze podatkov (DB2, SQL Ser- /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 ver, SAP, FileMaker) na strežniku podjetja ali raziskovalnega inštitu- ta. CAWI program, ki omogoča uporabo glede na platformo nevtral- nih tehnologij (WAP, Java, XML, WML), je AskAnywhere proizvajalca Sanéelo Software. Tako bomo lahko v prihodnosti zbirali podatke tudi z mobilnimi telefoni oziroma WAP hibridi med mobilniki in računal- niki. Prihodnost raziskovanja po internetu je torej tesno vezana na nove komunikacijske tehnologije, ki bodo napredni načini zbiranja podatkov prek različnih medijev. Intervjuvanec bo torej lahko prak- tično kjerkoli na planetu (glede na prihajajoče tehnologije) in odgo- varjal na zastavljena vprašanja. Vendar, ah je prihodnost raziskovanja po internetu res tako svetla? 5. Dobre in slabe lastnosti raziskovanja po internetu Vsaka nova tehnologija na določenem področju prinese s seboj ta- ko dobre kot tudi nekaj slabih lastnosti. Kvalitativno in kvantitativno raziskovanje ima za sabo dolga leta analogne zgodovine, tako da so morda nekatere kritike digitalnega raziskovanja še prezgodnje, so pa aktualne v trenutnem virtualnem raziskovalnem prostoru. Farmer povzema dobre in slabe strani raziskovanja po internetu (točneje prek spletnih strani) v primerjavi s klasičnim raziskovanjem ali raziskova- njem po telefonu (CATI) (Farmer, 1998): Dobre strani: • Stroški - Ob neposredni primerjavi je internet 50 % cenejši kot zbiranje podatkov s pomočjo telefona in 20 % cenejši kot zbiranje podatkov po elektronski pošti (Disk by email). Ko je stran postav- ljena in deluje, odpadejo stroški klasičnega raziskovanja (telefon, pošta), kjer je vsak novi intervju dodaten strošek. • Poraba časa - Čas, ki je namenjen zbiranju podatkov, se skrajša v primerjavi z uporabo drugih metodologij. Zbiranje podatkov, ki bi ob uporabi elektronske pošte npr. trajalo 4-6 tednov, ob uporabi telefona pa 2-3 tedne, se ob uporabi spletnih strani skrči na 2-3 dni. Takoj ko postavimo spletne strani, lahko pričakujemo obisk in v nekaj urah bi teoretično lahko zbrali podatke za reprezentativen vzorec. • Grafika, multimedija - z uporabo novih tehnologij in razvojem spletnih orodij lahko v vprašalnike vključimo slike, 3D grafiko, ani- macije in zvok, če ima to določen pomen v okviru raziskave. Olga Poljšak Škraban: Psihosocialni okvir p o sludo les ce nce... • Videokonference - so lahko možna oblika kvalitativnih intervju- jev prihodnosti Slabe strani: • Nenadzorovano zbiranje podatkov - podobno kot pri zbiranju po- datkov po elektonski in navadni pošti tudi pri uporabi spletnih strani ne moremo nadzorovati respondentov (razen podatkov, ki se lahko zapisujejo na strežniku: IP številka, čas, datum itd.). • Omejene zmožnosti inštrumenta - že prej omenjena, bolj kom- pleksna uporaba CAWI, zahteva od uporabnikov sodobnejše spletne brskalnike (s podporo Java in ActiveX komponent) in njihovo nastavitev (nekateri imajo zaradi varnosti v nastavitvah brkljalnika onemogočeno uporabo Java skriptov in piškotkov (co- okies)). • Omejitve vzorčenja - Pri uporabi spletnih strani v raziskovalne namene je težko, če že ne nemogoče, zbrati podatke, ki bi pred- stavljali splošno populacijo uporabnikov interneta. Bolj reprezen- tativne vzorce lahko na internetu predstavljajo npr. uporabniki računalnikov, saj jih je večina povezanih s tem medijem in preno- som informacij. Eaton se v svojem članku o slabostih raziskovanja po internetu spra- šuje o tem, ah WWW dejansko ne pomeni Why Waste the Work (zakaj bi zapravljali svoje delo). Svojo kritiko tovrstnega raziskovanja je raz- vil ob treh temeljnih raziskovalnih pravilih, ki ne veljajo za raziskova- nje po internetu (Eaton, 1997): 1. Ne sprašuj moških o mnenjih žensk, republikancov po željah demokratov in uporabnikov po željah neuporabnikov. Statistič- no gledano predstavlja vzorec točno tisto populacijo, od katere je bil pridobljen in nobene druge. Eaton si vzorec uporabnikov inter- neta predstavlja kot dobro izobražene, visoko tehnološko oprem- ljene in razmeroma premožne posameznike. Respondenti naj bi bili torej Jobsi, Gatesi in Mitnički internetske populacije (z vehko manj denarja), raziskovanje po internetu pa naj bi bilo usmerjeno v specifično populacijo uporabnikov interneta in nikogar drugega (prav tam). 2. Poišči si svoj vzorec in ne pusti vzorcu, da te poišče. Eaton opo- zarja, da se v klasičnem raziskovanju zmanjšuje pripravljenost lju- di, da bi odgovarjali na vprašanja, zakaj bi bili torej v raziskovanju ^Qß Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -4 2 0 po internetu ljudje bolj pripravljeni odgovarjati na vprašanja? Gre za naključne obiskovalce spletnih strani (po Eatonu zgolj repre- zentativne "srfarje" po internetu), ki prostovoljno odgovorijo na zastavljena vprašanja. Tisti, ki odgovarjajo prostovoljno, pa ima- jo navadno več kot povprečno mnenje za ali proti določeni stvari, mnenju, problemu, ali izdelku. Njihova mnenja so tako močna, da sami poiščejo nekoga (v našem primeru vprašalnik) in odgo- vorijo na vprašanja (izrazijo mnenje). Izhajajoč iz te predpostav- ke, bi morali imeti spletni prostovoljci močnejša mnenja o dolo- čeni stvari kot povprečen kupec ali obiskovalec. Eaton deli strani na tiste, ki poiščejo specifične respondente (manjšina), in tiste, ki se zadovoljijo z naključnimi obiskovalci spletnih strani (večina) (prav tam). 3. Glasuješ lahko samo enkrat - Podvajanju vnosov ali intervjujev istega respondenta se s pazljivim terenskim delom ali izbranimi telefonskimi številkami lahko izognemo. Raziskovanje prek splet- nih strani je tudi na tem področju izjema. Nekateri programi za raziskovanje (anketiranje) po internetu ne uporabljajo preverja- nja podvajanja vnosov, če pa jih uporabljajo, jih lahko npr. onespo- sobijo hekerji ali krekerji. Tako so rezultati lahko hitro nezaneslji- vi in ne odražajo odgovora na raziskovalni problem ali ne dajejo pravih smernic za razvoj podjetja ali promocijo izdelkov. Na voljo je nekaj dokazov za tovrstno "goljufanje", kjer se je točno določen izdelek pojavil na vrhu lestvice priljubljenosti. Raj lahko naredimo, da bi raziskovanje po internetu pribhžah za- nesljivosti, ki jo dosega klasično "analogno" raziskovanje. Eaton pred- laga nadzor nad tremi omenjenimi parametri, nadzor nad ponovnimi vnosi ter predvsem posploševanje na populacijo uporabnikov inter- neta in ne na celotno populacijo (kot bi to npr. lahko naredili s tele- fonskimi intervjuji). Zakaj? Leta 1996 je v ZDA internet uporabljalo (enkrat ali večkrat) okrog 20 % odraslih prebivalcev, ali s številko, okrog 42 milijonov ljudi. Re- dnih uporabnikov interneta je bilo v tistem času okrog 14 %. Od tega niso vsi uporabljali WWW, ampak npr. zgolj elektronsko pošto. Če to primerjamo z 98 % populacije, ki uporablja televizijo, in 96 % popula- cije, ki uporablja telefon, izgubi internet univerzalno uporabnost za raziskave v ameriških gospodinjstvih. Če bi telefon uporabljalo zgolj 14 % ljudi, ga verjetno ne bi uporabljali za raziskave trga (prav tam). Olga l'oljšak Škraban: l\s ilio s o du I n i o kv ir p o s lado les ce nce... ^QÇ Po RIS-ovi raziskavi'® je v letu 1996 Internet že uporabilo 6-7 % odra- slih (www.ris.org). Če poizkušamo v zvezi s temi podatki kljub vsemu utemeljiti mož- nosti raziskovanja po internetu, lahko uporabimo napovedi o poveča- nju uporabe Interneta, kar bi lahko delno odgovorilo na vse tri točke Eatonove kritike. Ob nekaj neuspelih poskusih globalizacije interneta v smeri cenejših domačih odjemalcev (NetPC) ali uporabi kombinira- nih TV/WWW sprejemnikov, se bo v prihodnosti verjetno našla reši- tev, ki bo omogočila lažji dostop do interneta najširšim množicam. Gre za vprašanje komercialnega interesa nad interesom trenutnih upo- rabnikov, ki si morda pretirane širitve niti ne želijo. V sodobnem splet- nem poslovanju in oglaševanju štejejo pari oči, ki lahko spremljajo informacije in reklame na zaslonu, kar se ponekod že pozna v distri- buciji brezplačnih, na internet priklopljenih računalnikov, na katerih se nenehno oglašujejo določene storitve ponudnika. Verjetno bo na- slednja širitev interneta povezana s padcem cen telefonskih storitev in prehodom z modemov na kabelsko in ADSL tehnologijo, ki bo omo- gočala stalno povezavo v omrežje. Do takrat pa bodo spletne raziska- ve verjetno pokrivale določen (morda manjši, bolj izobražen, premož- nejši) del populacije. Prva točka Eatonove kritike govori o tem, da vzorec predstavljajo v večji meri specifični posamezniki (dobro izobraženi, visoko tehnolo- ško opremljeni in razmeroma premožni). V končni fazi naj bi bili to predvsem uporabniki računalnikov. Raj lahko povemo o uporabnikih interneta? Imajo veliko željo, da brskajo za informacijami in internet je zgolj eno izmed orodij pri tem iskanju. Prav to iskanje po ogromnih količinah podatkov je upo- rabnike naredilo za vedno bolj selektivne in netolerantne do gradi- va, ki jih ne zanima. Če so bili pred nekaj leti uporabniki interneta ljudje, ki so se večino časa ukvarjali z računalniki, je sedanja stop- nja razvoja z uporabniku prijaznim programom in nižanjem cen do- stopa približala internet povprečnemu gospodinjstvu v razvitem sve- tu. Mediana letnega zaslužka in stopnje izobrazbe uporabnikov se s časom postopno zmanjšuje, zaposlitve uporabnikov interneta so bolj in bolj razpršene, spol pa manj naravnan v prid moških uporabni- kom (Farmer, 1998). " Л/5 96/2 - Informacijske tehnologije v slovenskih gospodinjstvih (http://www. ris. org/si/pressw. html). ¿^IQ Socialna pedagogika, 2000 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -420 Z razvojem informacijske tehnologije bo do določene točke (glo- balne informacijske katastrofe, planetarne revolucije, ludizma) svet vedno bolj omrežen in vedno več ljudi bo uporabljalo računalniško tehnologijo v vsakdanjem življenju (pustimo ob strani dejstvo, alije to dobro ali ne). Če lahko nabiralci gob uporabljajo GPS (global positio- ning system) za lociranje določenega najdišča na lOOm ali manj na- tančno in če lahko delavec v skladišču uporablja dlančnik Palm (ali klon Palma), potem je stvar širitve interneta samo še vprašanje padca cen opreme in predvsem padca cen telekomunikacijskih storitev. Po- dobni revoluciji smo bili v Sloveniji priča ob drastičnem padcu cen mobilne telefonije. Če bi pred desetimi leti govorili o raziskovanju prek mobilnega telefona (CATI), ne bi mogh govoriti o vzorcu, iz kate- rega bi lahko posploševah na celotno populacijo. V tem trenutku in v bližnji ali daljni prihodnosti bi že lahko govorili o vzorcu, iz katerega lahko posplošujemo, poglavitni dejavnik pa je bila pocenitev mobilne telefonije do točke, ko je postala dostopna skoraj vsem. Seveda ne moramo narediti preprostega prehoda iz uporabe mobilnih telefonov do uporabe interneta (čeprav se ti dve tehnologiji v zadnjem času vse bolj prepletata), lahko pa sklepamo o oddaljeni prihodnosti. Ali to po- meni, da bomo npr. čez 100 let lahko posploševali na ravni planeta? Verjetno ne, saj bo v prihodnosti očitna razlika med lastniki tehnolo- gije (razvitim svetom) in tistimi, ki jim tehnologija ne bo zlahka do- stopna (tudi ob znatni pocenitvi ne). Tako bomo morda lahko posplo- ševali po poloblah, recimo o tem, ali je novi okus kokakole povšeči razvitemu svetu. 6. Uporaba raziskovanja prek interneta v socialni pedagogiki Socialna pedagogika se ukvarja s celo vrsto pojavov, ki jih lahko raziskujemo z uporabo interneta. Raziskujemo lahko npr. odvisnost od interneta, ali odvisnost od prepovedanih in dovoljenih drog med slovenskimi mladostniki... Če bi se odločili za raziskovanje specifič- nih elektronskih subkultur, je internet skoraj edina rešitev. Za primer si lahko vzamemo subkulture hekerjev ali skript kidijev ipd., ki veči- no časa preživijo prikloplj eni na internet. Lahko bi si seveda izbrali tudi analogno pot, verjetno pa bi bili z internetom uspešnejši pred- vsem v navezovanju stikov s ciljno skupino. Naveden je bil skrajni primer, in če nekateri izmed nas verjamemo, da svet čez 100 let še ne bo povsem digitalen, potem nima smisla raziskovati samo elektron- Olga Poljšak Škraban: Psihosocialni o kv i r p o s lado les cence... ^^ ^ skih subkultur, ampak tudi tiste povsem "oprijemljive". Tudi če pusti- mo ob strani določene odklonske pojave računalniške in neračunal- niške narave, ki imajo svoje mesto in zatočišče na internetu, srečamo zanimive raziskovalne probleme, ki jih je mogoče in smotrno raz- iskovati po internetu. Omenili smo že, da je najbolje, če kombiniramo klasično raziskovanje in raziskovanje po internetu, ki nam lahko služi kot popestritev ali osvethtev določenega problema v ciljni skupini upo- rabnikov interneta (kot ene izmed podskupin, ki jih primerjamo v raziskavi). V nadaljevanju si bomo na primeru ogledali možnosti za razisko- vanje po internetu v socialni pedagogiki in smotrnost uporabe tovrst- nega raziskovanja. Raziskovalna naloga "Metodologija kvalitativnega raziskovanja škodljivih posledic uporabe drog med mladimi" (Dekle- va in Sande, 1999) je potekala od decembra 1996 do konca junija 1998, del raziskave pa je bil izveden z vprašalnikom na spletni strani. Tema raziskovanja je bila uporaba plesnih drog (predvsem ekstazija) med mladimi od 15-25 leta in opremljenost z informacijami za zmanjševa- nje tveganja znotraj populacije uporabnikov. Šlo je torej za uporabni- ke (plesnih drog) in predstavnike plesne kulture, ki smo jih poizkuša- h doseči na tri razhčne načine: 1. z metodo vzorčenja snežne kepe ter poglobljenih intervjujev (30,4 % celotnega vzorca), 2. s poštnim vprašalnikom, ki je z mnogimi odprtimi vprašanji pokri- val ista področja kot zgoraj omenjeni intervju (7,0 % celotnega vzor- ca), 5. z interaktivnim elektronskim vprašalnikom na spletni strani (62,6 % celotnega vzorca). Sprva je prevladoval dvom o tem, ah je internet medij, ki bi lahko omogočil izvedbo dela raziskave in dosegel dovolj veliko število re- spondentov. Šlo je za pomembno razliko v tem, kolikšno število obi- skovalcev lahko pritegne na dan recimo Yahoo.com ali amazon.com in kolikšno nova slovenska spletna stran, ki ponuja zgolj vprašalnik o uporabi plesnih drog in teste 17 tabletk ekstazija iz nemškega maga- zina Tempo. Na strani je bilo torej poleg vprašalnika zelo malo drugih informacij, ki bi lahko pritegnile obiskovalce. Predvidevali smo, da je določeno število uporabnikov plesnih drog povezanih z elektronsko kulturo, kar vključuje glasbo, prireditve in internet kot medij za reprodukcijo tega dela kulture. Socialna pedagogika, 2000 vol. 4, .U. 4, sir. 391-420 6.1. Kje so vsi uporabniki? Droge - E, H, C, Speed, Acid, Grass - Raziskujemo področje upo- rabe drog med mladimi v Sloveniji. Predvsem nas zanima XTC, plesne droge, tehno, rave in kultura uporabe ecstasya. Seveda pri vsem skupaj ostaja dovolj prostora za povsem klasične dro- ge in prepovedana stanja zavesti. Gornje besedilo je bilo vse, kar je na iskalcu po slovenski bazi in- formacij na internetu v letu 1997 opozarjalo morebitne obiskovalce stani na potek raziskave o plesnih drogah. V tistem času je bila mat- kurja.com edini iskalnik po slovenskem delu interneta, zato je bil zgor- nji opis edina'^ spletna povezava s stranjo, kjer je bil objavljen vpra- šalnik. Imeli smo bistveno prednost, saj so bili vprašalnik o uporabi drog in nekaj objavljenih testov ekstazija v tistem času edine informa- cije o drogah na internetu v slovenščini. Že trikrat je bila uporabljena besedica edini, kar pomeni, da je bil tisti čas za raziskavo morda zares ugoden, saj je praktično vsak Slovenec, ki je brskal po informacijah o plesnih drogah, plesni kulturi ali elektronski glasbi, prišel do poveza- ve na stran z vprašalnikom. Olga Poljšak Škraban: Psihosocialni o kv i r p o s lado les cence... ^^ ^ Vzorec je torej zajel tiste Slovence, ki so v letu 1997-1998 uporab- ljali internet in iskali informacije o plesnih drogah ali elektronski glas- bi. Po rezultatih raziskave RIS 97 - Raba interneta v Sloveniji 1997^° je v tem letu uporabilo internet 11 % anketirancev, starih nad 15 let fwww.ris.orgi. Če je v tistem času internet tedensko uporabljalo pri- bližno 47.300 oseb, potem lahko rezultate raziskave o plesnih drogah posplošujemo na določeno število uporabnikov interneta v tistem ča- su. Če predvidevamo, da so tedaj uporabljali internet bolj tehnološko osveščeni in radovednejši^' Slovenci, se naš vzorec verjetno ni bistve- no razlikoval (razlikovalo se je interesno področje - uporaba drog/ elektronska glasbai ob RIS-ovega vzorca. '''Danes v istem iskalniku pod zahtevkom "droge" dobimo 28 zadetkov. "Rezultati telefonske ankete med slovenskimi gospodinjstvi kažejo, da je internet uporabilo (junij 1997) že 11 % anketirancev v starosti nad 15 let. Skupno je uporabilo internet (junij 1997) že 142.000 oseb, starejših od 12 let. Število uporabnikov raste linearno že od leta 1995, s stopnjo 0.3 % mesečno, ocena za september je torej 12 %. Seveda pa le dobra tretjina vseh uporabnikov dostopa do interneta tedensko, nadaljnja tretjina mesečno, preostala tretjina pa internet uporablja se redkeje. " (http://www.ris. org/si/pressvv.html) 414 Socialna pedagogika, 2000 vol. 4, šl. 4, sir. 3 91 -420 Interaktivni spletni vprašalnik je izpolnilo več kot 200 uporabni- kov, od tega smo jih v obdelavi podatkov celotne raziskave upoštevali 71. Ostali izpolnjeni vprašalniki so namreč prišli naknadno, že po zaključku raziskave, saj še nekaj časa po koncu raziskovanja te splet- ne strani z vprašalnikom nismo odstranili s strežnika. Iz tabele 1 lahko razberemo starost in status respondentov. Naj- več odgovorov je bilo v starostnih skupinah 14-16 let in 17-19 let, prevladujoči status pa je bil dijak in študent ter v manjši meri redna zaposhtev. Naše podatke lahko primerjamo s podatki raziskave RIS 97, ki je pokazala, "da je povprečen uporabnik moškega spola, star 28 let in višje izobražen ter dobro situiran. Prvi rezultati iz raziskave med 3.500 uporabniki interneta so pokazali, da ima približno polovi- ca uporabnikov vsaj srednjo šolo. Medtem ko je četrtina uporabni- kov še vedno študentov, je večina ostalih zaposlena, z najmanj viso- košolsko izobrazbo. Večina anketiranih internet uporabnikov je oce- nila svoj življenjski standard kot povprečen ali celo nadpovprečen." (www.ris.org). V našem vzorcu je bilo 32 % študentov in 38 % dija- kov, kar je ustrezalo naši ciljni populaciji med 15 in 25 letom. Tako lahko rečemo, da smo s promocijo strani in tematiko "ujeli" del po- pulacije, ki se je v tistem času na internetu zanimala za plesno glas- Olga Poljšak Škraban: I's Ui os o eia In i o kv ir p o s lado les ce nce... 413 bo in uporabljala (ali že kdaj uporabljala) droge. V primerjavi s ce- lotnimi rezultati raziskave o uporabi plesnih drog se lahko kasneje primerja, ali se specifična populacija, ki smo jo dosegli z intervju- jem na spletni strani, statistično pomembno razlikuje od drugih po- pulacij, ki smo jih skušali zajeti z drugačno metodologijo (poštni in osebni intervjuji). Če bi se ozirali zgolj na številke in premoženjsko stanje, potem bi lahko razmišljali takole: uporabniki drog imajo praviloma malo de- narja, nimajo dostopa do računalnikov in ves denar porabijo za dro- ge, informacije pa jih največkrat niti ne zanimajo, ah pa jih dobijo v dnevnem časopisju. Trditev bi morda lahko veljala za manjši del po- pulacije intravenoznih uporabnikov drog, ne pa za celotno popula- cijo uporabnikov drog v Sloveniji. Če se bomo torej odločili za raz- iskovanje uporabe heroina in raznih s heroinom povezanih scen v Ljubljani, ne bomo uporabili interneta, ampak se bomo odpravili na teren in pridobih informacije, ki nas zanimajo. Naše raziskovalno področje pa je bilo usmerjeno v del populacije, ki droge uporablja na manj tvegan (in s tem povezano manj frekventen) način in jim za to ostane dovolj prostega časa in denarja za druge načine informira- nja, zabave itd. 6.2. Uporabljena tehnologija Za prenos podatkov smo uporabih "študentski" strežnik RISS in direktorij, ki pripada vsakemu registriranemu študentu z uporabni- škim imenom in geslom. Uporabih smo prostor na disku strežnika, ki je v tistem času pripadal piscu pričujočega članka. Rer smo celot- no delo na strežniku opravili sodelavci raziskave in ker za potrebe raziskave ni bilo potrebno zakupiti prostora na kakšnem izmed ko- mercialnih ponudnikov interneta doma ali v tujini, so bih stroški raz- iskovanja po internetu v našem primeru razmeroma majhni. Seveda ima "brezplačnost" tudi določene omejitve, ki so se pokazale takoj, ko smo hoteh namestiti CGI skripte, ki bi skrbele za prenos informa- cij med stranjo z vprašalnikom in strežnikom. V tistem času na RISS- u niso podpirali uporabe CGI skript in takoj smo izgubih možnosti za uporabo kakšnega izmed močnejših orodij (CAWI) za raziskova- nje prek spletnih strani. Ostala nam je še tehnologija Java, ki je ravno v tistem času prido- bivala na priljubljenosti kot univerzalni jezik za najrazličnejše kon- zole od Maca do PC-ja. Uporabili smo za nekomercialno uporabo 416 /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 brezplačen javanski program Form Desinger, delo programerja Le- vija Greenspana, ki je edini ustrezal vsem pogojem zbiranja podat- kov ter omogočal neodvisnost od CGI skript. Program je bil sestav- ljen iz dveh manjših podprogramov, od katerih je prvi omogočal obli- kovanje vprašalnika z vso kompleksnostjo in svobodo uporabe dr- snikov, menijev in vnosnih polj, drugi pa je bil SMTP klient, ki se je povezal s SMTP serverjem, na katerem je bila spletna stran, in je skrbel za prenos informacij po elektronski pošti. Izdelani vprašalnik je deloval na Windows xx, FreeBSDju, PowerMacu in Solarisu, od- govori pa so prihajali takoj po vnosu prek elektronske pošte v obliki, prikazani v shemi 1. Olga Poljšak Škraban: Psihosocialni o kv i r p o s lado les cence... ^^ ^ 7. Zaključek Raziskovanje po internetu je razmeroma mlada dejavnost, ki pa se je po številu večjih ali manjših raziskav, anketah in glasovanjih (polls) v zadnjih letih razširila do stopnje, ko je večina uporabnikov interneta seznanjenih s poizkusi anketiranja na spletnih straneh. V času e-poslovanja, e-trgovin, e-oglaševanja, e-seksa in e-raziskova- nja se postavlja vprašanje, v kolikšni meri se dejavnosti z različnimi elektronskimi in kiber predznaki sploh razlikujejo od analognih raz- ličic. Razlika med nakupovanjem prek interneta in nakupovanjem prek kataloga ter nakupovanjem v nakupovalnih centrih je zelo majh- na. V trgovinah sicer kupljeni proizvod vidimo (otipamo), vendar vča- sih lahko vidimo le embalažo, ne pa tudi tistega, kar je notri. Elek- /¡.Q^ Socialna pedagogika, 2 0 0 0 vol. 4, šl. 4, sir. 3 9 1 -42 0 tronsko bančništvo ni prav nič drugačno od tistega, ki se dogaja za bančnim okencem, kupovanje porno revij in plačevanje ogleda por- nografije prek spleta je lahko zelo podobno ... V praksi bi tako počasi že lahko začeli izpuščati elektronske predznake, saj je elektronska različica zgolj okleščena ali izboljšana verzija analogne. Raj torej ostane e-raziskovanju ali raziskovanju po internetu? Prihodnost raz- iskovanja (po internetu) je v povezovanju klasičnega in spletnega raziskovanja in v uporabi spletnega komuniciranja kot načina pri- dobivanja podatkov, ki se ga uporablja vzporedno z ostalimi načini (telefonskim in poštnim intervjuvanjem in anketiranjem). Spletno anketiranje kot osnovni način pridobivanja podatkov bo uporabno predvsem tam, kjer je mnenje neuporabnikov interneta obrobnega pomena. Če hočemo evalvirati delo in odziv na spletne portale, knji- garne, prodajalne plošč in drugih storitev, je najhitrejša, najcenejša in /20/učinkovitejša metoda prav pridobivanje informacij prek splet- nih strani. Nekatere strani lahko dosegajo zelo velike dnevne vzor- ce, npr. statmarket.com ima na svoji strani objavljeno dnevno števil- ko vzorca 46,208,045^^, ki jo pridobi iz 100.000 aktivno povezanih spletnih strani po svetu. To so zelo impresivni vzorci, ki jih klasične družboslovne raziskave nikoli ne dosežejo. Seveda pa je malo ver- jetno, da bi uporabniki interneta sodelovali pri takih raziskavah. Zgo- raj omenjeni velikanski vzorci se namreč nanašajo na zbiranje po- datkov o uporabnikih interneta, ki poteka tako, da uporabniki za to večinoma ne vedo. Raziskovanje z uporabo interneta je lahko v socialni pedagogiki uspešno pri preučevanju določenih ciljnih skupin in pri nekaterih raziskovalnih vprašanjih. Uporabnosti tovrstnega raziskovanja ne moremo posploševati ter na račun nižjih stroškov izpustiti bolj re- prezentativne vzorce, ki se nahajajo povsod drugje, samo na inter- netu ne. Če nas zanima javno mnenje o določenem družbenem pro- blemu ali političnem vprašanju, se lažje obrnemo k računalnikom in internetu, saj nam omogočajo doseči razmeroma velik vzorec ljudi, ki se npr. zanimajo za določene teme. V primeru, da nas zani- ma socialna klima v institucijah ali uporaba heroina med zaporniki, ki prestajajo kazen zapora, bo raziskovanje po internetu karseda ne- Premožnost (situiranost), ki smo jo omenjali v ameriški kritiki raziskovanja po internetu, ima v razvoju slovenskega interneta drugačno mesto, saj je imel v tistem času vsak študent in nekateri dijaki prek akademske raziskovalne mreže-Ames ali KISS (preko Arnesa) brezplačen dostop do interneta. Olga Poljšak Škraban: l'sihosocialrii okvir posludolescence... ^_/ 9 učinkovito (razen v primeru, da bi imela večina zapornikov dostop do računalnika). Tudi pri raziskovanju po internetu je potrebno specifično znanje, poznavanje tehnologij, trendov uporabe interneta in veliko vložene- ga časa in truda, tako da ne more biti potuha v primerjavi s klasič- nim raziskovanjem. Vzorec tudi na internetu ne čaka samo na to, da ga bomo izbrali. Raziskovanje po internetu je v tem trenutku omeje- no na javno mnenje in raziskovanje tistih družbenih problemov, ki so bolj popularni (homoseksualnost, droge ...) in se pogosteje pojav- ljajo tako v tiskanih kot elektronskih medijih. V prihodnosti pa bo morda vse drugače. Odločitev je seveda, še naprej, vaša... 8. Literatura Batagelj, Z., and Vehovar, V. (1998): Technical and Methodologi- cal Issues in WWW Surveys. Prispevek na AAPOR '98. Software and Methods for Conducting Internet Surveys, St. Louis, (http:// www. ris. org/ris 98/stlouis/index. html) Dekleva, B., Sande M. (1999): Ekstazi in plesne droge. Ljubljana: Društvo za razvijanje preventivnega in prostovoljnega dela in Peda- goška fakulteta v Ljubljani. Eaton, B. ( 1997 ): Internet Surveys: Does WWW Stand for 'Why Waste the Work? Quirk's Marketing Research Review, June/July, 1997. (http://www. quirks, com/articles/article. asp?arg_ArticleId=244) Farmer, T. ( 1998 ): Using the Internet for Primary Research Data Collection. Market Research Library, (http://www.researchinfo.com/ library/infotek/index.shtml) Gold, J. in Ethier, D. (1997): One Perspective on Collecting Data on the Web. CMC magazine, (http://www.december.com/cmc/mag/ 1997/sep/gold.html) Jeavons, A. (1996): Trends in interviewing. Prispevek na konfe- renci MRSA Conference Gold Coast 1996. (http ://www. survey- craft. com/AITrends. html) Kottler, R. (1997): Web Surveys - The Professional Way. Prispevek na ARE conference. New York. Rottler, R. ( 1998 ): Sceptics Beware! Web Interviewing has Arrived and is Established. Embrace it or Be Left Behind. Prispevek na Annu- al Conference of the Market Research Society, Birmingham, (http:// /f.2Q Socialna pedagogika, 2000 vol. 4, šl. 4, sir. 39Í-42Ü www.spssxom/spssmr/web_bureau/knowledge/webserv.htm) Leiner, B. in drugi (1998): A Brief history of the internet vi .3. Elek- tronsld document (http://www.isoc.org/internet-history/brief.html) Sagadin, J. (1992): Osnovne statistične metode za pedagoge. Filo- zofska fakulteta, Ljubljana. http ://www.ris. org/si/pr essw.html Izvirni znanstveni članek, prejet junija 2000.