ODLOMKI IZ PESNITVE Janez Menart Jesen! . . . Dekletce v bluzici rumeni in vinsko rdečem, šelestečem krilu: lasje bohotno prek ramen spuščeni; telo dehteče po vonjivem milu; v očeh spuščen, zasanjan, nem pogled, zamaknjen v roko, ki poljublja svilo: pod tenkim zlatom rožnato perilo, pod njim telo in v njem boječ drget . .. Za dolgo, dolgo, ljubica, adijo! Rdeče ustnice, poljub leden, še topel dih . . . koraki se gubijo v tišino, žive barve v mrak ... Jesen ... Jesen. Križkražem razpredene žice, ki nanje lega kvasasto nebo; po njih, kot zrna računala, ptice zvrščene v klinopis skrbi: kaj bo? Kolesa, vprege konj, avtomobili, drsenje gum, drdranje voz, peket in dolge sence, kadar v mrak poškili dvook zavijajoči žaromet. Po pločnikih, pod črnimi kostanji, na vse strani ljudje, ljudje, ljudje . .. In vmes študent, tavaje v neki sanji, ki iz polmraka jo oči žare ... Molče je šel in mislil na mladost, na tisto, česar niti ni imel. Vendar — si je dejal in zavrtel med prsti veli list — kaj je mladost? * Je to mladost, če se boriš za to, kar drugim je bilo že z rojstvom dano? To je le boj, ki terja ga telo, a tolažilo v stiski je zlagano. 798 Morda je nekaj v trmasti besedi: »Vse, kar imam, je delo mojih rok!« A ta ponos je prazen in ubog kot zlata žlica ob priskutni jedi. Zakaj, človeku dodeli narava le nekaj let. In v komer ni vizij onstranskega življenja, ta priznava le to, kar v tem življenju izzivi. In če je smisel bitja in življenja čutenje žitja živčnega sistema, potem vsak hip telesnega trpljenja in muk duha — življenje nam odvzema. Zato mladost, ki je trpela silo lahko propad ali ponos rodi, a ta ponos lahko je tolažilo in steber vztrajanja — mladost pa ni. * Molče je šel in mislil na mladost, na to, kar mu zahrbtni čas je vzel. Tako — si je dejal — sem obletel se svežih listov kot jesenski gozd. Tako kot gozd. V njem še sameva drevje, a vse zeleno vzel je dih jeseni. Mrmraje niha sklonjeno vejevje. kot da bi rado k listju, ki se peni. Zaman bi rado in zaman se muči: morda spomladi ga novorojeno s težino svojo znova nežno sključi — a rojstvo ene dobe je zgubljeno. Tako zgubljeno, kot ljubezen tista, ki je v jesenski čas skrivaj vzcvetela in ni slutila, da bo še vsa čista in sveža v prvih sapah ovenela ... * Kdo si, ki stalno blodiš za menoj, kot Venera, ki je le svoj privid, kot senca kipa, ki je že razbit 799 in vržen v morje? Hej, neznanka, stoj! Kako sploh si?! Saj ti sploh nisi ti. To si bila. Vsaj kot odsev možgan. Kot bitje v plasti filma, ki živi. le ko ga leča meče na ekran. A, glej, predstava ta je že končana, ugasnjena obločnica srca, zaslon možgan te nič več ne zaznava, v dvorani je tema. Ti si prešla. Zdaj si mi le kot gole prsi žene evnuhu, ki jih gleda brez strasti. Zakaj boliš me, ko si izven mene, zakaj boliš kot roka, ki je ni? Bojim se sence, ki je brez telesa in brez zaslona in še brez luči! Jaz hočem, da je nekaj iz nečesa, da nekaj mi sledi, če mi sledi. . . Vendar če trkaš, kaj bi te podil. Pristopi, misel, poradiraj čas, nadeni zlicitirani okras in stori, da za hip bom, kar sem bil. Pristopi misel v vsej lepoti njeni, in kar bila je, mi še enkrat bodi, naj zadnjikrat ljubezen naju vodi po tej aleji žalostne jeseni.. . Jesen je, Rebeka. In listje pada z visokih vej na sivo, mračno pot. Le medlo še lebdi odsev zapada med jagnedi. Tema je že drugod. Tema je že povsod in listje pada z visokih vej. Težko mi je za njim. Brstelo je kakor ljubezen mlada in ni se balo ne vetrov ne zim. Zdaj mrtvo je in komaj slišno pada s polgolih vej kot solze s črnih vek. In midva stara sva, čeprav sva mlada, in glas srca je le glasu odjek. Pod nogo listje zmedeno šepeče kipeči vzdih ljubezenskih obljub in topla sapa boža me ljubeče 800 po ustnicah, kot nekdaj tvoj poljub. In bela breza iz polmraka sije kot belkasto, srebrikasto telo, ki nanj skoz šipe mesečina lije in v mrak včrtava prsi, ki se pno. In zrak deliti kot zgodnje jutro maja, ki s svežim dihom srka vonj blazin . . . A ščip, ki za rešetko bresta vstaja, je luna. ki je le še svoj spomin — vsa druga je, vsa hladna in resnična .. . Ah, da . . . Nekoč sva se imela rada. Ah, Rebeka, ti črna gospodična, jesen je že. In mrak. In listje pada. Jesen je. Res. In čustva dozorela je čas oklatil in pogazil v tla. In v golih vejah upov ohripela jesenska sapa jedko šepeta: Na svetu so milijoni gospodičen in v vseh gospodičnah so kosti z edinim ciljem, da iz njih pritličen in prav ponižen regrat zakali. Tako, molče, brez trohice cinizma pririje v svet z neumnim: »Dober dan! Kako vam gre?« In z nauki nihilizma uči podplat, ki trudno stopi nanj: »Predragi bratec, saj smo vsi atomi, jaz, ti in psi in repa in ljudje. Ko en sestav se v svoji zgradbi zlomi, se novi, vsak iz prejšnjega rode!« »Res je vse to. In prav je, da sem trezen. A če je res vse to — si je dejal in v vlažni dlani suhi list zmečkal — kaj je telo, kaj duh in kaj ljubezen?« Zdaj tam v mrliškem gaju spi. Z njim spe uganke živih let. Razrešil je neznanke tri — 51 Sodobnost 801 življenje, smrt, posmrtni svet. Življenje s smrtjo je zaključil; po smrti je samo mrlič: enačba, ki se z njo je mučil, bila je: nič plus nič je nič. Zdaj tam v mrliškem gaju spi in sanja... Kaj? O čem? Prav nič ne sanja. In ne spi. Trohni. Trohni tako kot vsak mrlič. 802