KATE DRA Dr. ALEKSANDRA KORNHAUSER: »Ena univerza je dovolj...« ... visoko šolstvo v Sloveniji naj se razvije v policentrično strukturo. V sedanjih prizadevanjih gre v bistvu za bicentrizem, težiti pa moramo k poli cen trizmu. Univerzo je treba definirati kot vsklajevalni faktor: 1. rednega in dopolnilnega izobraževanja in 2. INTERESOV VSEGA SLOVENSKEGA VISOKEGA Šolstva." (podčrtal j. z.). (S seje univerzitetnega, sveta, ki je bila 11. aprila 1973 v Ljubljani). „Nato je vstal (na isti seji sveta) L. Šešerko - edini od študentov, ki je kaj povedal. - Ljubljansko univerzo je upravičeno označil kot nepopolno, tako spoznavno kot socialno. Zapreti šolstvo v eno institucjjo pomeni ljubljansko hierarhijo prenesti še na ostalo visoko šolstvo, kar je v bistvu unicentrizem, ne pa policentrizem". (Tribuna, 14. maja 1973). „Dovolite, da se najprej predstavim: sem Jože Zagožen, predsednik Izvršnega odbora skupnosti študentov. Ni moj namen, tov. Kraigher, da bi vam zopet na dolgo in široko razlagal stališča, ki opredeljujejo naš odnos do pravkar obravnavane tematike. Takrat, ko ste nas v skupščini sprejeli, smo se o teh vprašanjih dodobra pogovorili in, menim, razrešili tudi marsikatero bistveno dilemo, povezano s preraščanjem mariborskega visokošolskega središča v sodoben univerzitetni center. Ob tej priliki stenam ddli jasno vedeti, da smo pravzaprav konzervativci, ker se postavljamo y diametralno nasprotje sodobnim tokovom. Kot zgled ste nam navedli Pariz leta 1968, ko so hoteli študentje povsem reformirati Sorbono. Iskreno smo vam verjeli, tov. Kraigher, veijeli smo vam, da smo v resnici neki „brezvez.ni" štajerski zaplotniki, ki se pač ne razumejo na sodobne teorije o politični nujnosti ali nenujnosti in objektivnih potrebah ustanavljanja novih univerzitetnih središč. Žal pa smo kasneje, ko smo dodobra spoznali vsebino načrtovanih zasnov našega bodočega središča, svoja mnenja in poglede docela spremenili. Čemu? Spoznali smo, da je naš model, ki vam ga je tov. Franci Pivec pravkar razložil, v resnici edinstveni križanec sodobnih tokov in zahtev, ki jih postavljajo pred nas najnovejše ustavne spremembe in najsodobnejša znanstvena spoznanja s tega torišča. Spoznali smo, da temelji zasnovani model predvsem na resničnem in ne le deklariranem samoupravljanju, na tesni povezanosti z gospodarstvom — in to ne le z vidika gospodarskih zbornic, marveč zlasti podjetij neposredno, da omogoča razvoj celovite osebnosti mladega človeka in zagotavlja racionalen in demokratičen način izobraževanja mladega rodu. To pomeni, da smo sprevideli, da imamo, ako upoštevamo tudi ustrezno strukturo profesorskega kadra, bržčas vse pogoje za razvoj samostojnega centra. Torej dilem glede vsebine praktično ni več. Odprto ostaja le še vprašanje oblike, ki pa ni bistvena. Gre samo za tablo. Maloprej ste dejali, da se strinjate s tem, da naj v Mariboru razvijemo samostojno visokošolsko središče, da pa ste proti temu, da bi ga poimenovali z izrazom univerza. To razumem, da ste dejansko samo proti tabli.. . (Tov. Sergej Kraigher: „Ne gre za tablo, dejal sem le, daje nevarnost za razvoj negativnih odnosov, ki sicer ne bi nastajali, a bi jim ,tabla4 ta razvoj omogočala." -opomba predsednika skupščine med izvajanjem diskusije J. Z.). Na zadnjem sestanku skupščine SR Slovenije sta imela s tov. Komhauserjevo dokaj podobna stališča glede nadaljnjega razvoja našega središča. Žal pa je Komhauseijeva na prejšnji seji univerzitetnega sveta šla še dlje: dejala je, da se zavzema samo za eno slovensko univerzo, ki bi združevala vse visokošolske inštitucije. Kolega Šešerko, ki je na tem sestanku edini od študentov diskutiral, je zavrnil njena izvajanja s tem, da ona dejansko ne teži po policentričnem razvoju (za razliko, ko Mariboru očita bicentrizem), marveč da stremi po unicentrizmu, se pravi še večjem jačanju sedanje hierarhijske, okostenele in preživele ljubljanske alme mater in za katero ste sami dejali, da bi se marsikateremu njenemu profesoiju „postavili lasje pokonci -seveda, če jih še ima - ako bi slišal, da hočemo odpraviti odtujitev univerze od gospodarstva in da se mora z njim tesneje povezati4*. Vidite, tov. Komhauseijeva želi ravno nasprotno, za kar se je opredeljevala na sestanku v skupščini in za kar ste se zavzemali tudi vi. Resno dvomim o tem, če pravi razlogi takšnih stališč resnično izvirajo samo iz dejstev, ki jih navaja tov. Komhauserjeva, ali pa je vmes tudi novi sistem financiranja visokega šolstva, ki je pred durmi, in morebiti še kaj ... Še eno dejstvo je, ki govori v prid našim zahtevam: povsod po SFRJ ustanavljajo številne nove univerze in to z zdaleč slabšimi tako kadrovskimi kot tudi materialnimi pogoji, kot je to primer v Mariboru. Kljub temu jim nihče ne nasprotuje. Čemu potlej diskriminacija Maribora, naših hotenj in naših prizadevanj? Znanstveno je dokazano, da se najoptimalneje število študentov, ki naj bi študirali na eni univerzi, giblje od 10 do 15 tisoč. Ljubljana bo to število zdaj zdaj dosegla, mi pa tudi vztrajno rasemo ... Zatorej praktičnih ovir ni, razlogi, s katerimi zavračajo naša prizadevanja, niso prepričljivo utemeljeni... Pri nas je vedno bolj prisoten tudi živ interes študentov, kar je bržkone posledica primitivnega rezoniranja v podjetjih, po katerem je tisti, ki je končal fakulteto, vsaj petkrat pametnejši od onega, ki ima priznano visoko šolo — čeprav bistvenih razlik med njima ni. Tega pa ne smete razumeti, kot da težimo po privilegijah in elitizmu, nasprotno, če ima v zakonu o visokem šolstvu ljubljanska univerza rezerviran bistveno privilegiran položaj, potem težimo v Mariboru samo za pravicami, ki nam po moralnih in drugih kriterijih pripadajo in za katere menimo, da smo zanje prikrajšani. Želimo samo zagotoviti relativno avtonomijo, ki je po drugi strani jasno vezana na obseg organizacije. Univerzitetni krogi iz Ljubljane trepečejo pred nevarnostjo, da se ne bi kdo zdrznil omajati mita vseslovenskega „hrama učenosti44; gospodov je strah, da bi si kdorkoli drznil pokušati biti njim enak. To je nevarno brambovstvo, ki se kaže tudi v zadnji gonji, ki so jo pred dnevi uprizorili proti nam v Celju ljudje z ljubljanske univerze ... Tov. Kraigher, čez dober teden bo v Ljubljani rep. konference Zveze študentov Slovenije, na kateri bomo pod prvo točko jasno spregovorili tudi o bodoči univerzi v Mariboru. Kolikor poznam sodbe naših in zlasti ljubljanskih delegatov, vam ne morem povsem zagotoviti, da bo na tej konferenci prišlo do popolne podpore vašim mnenjem in stališčem44. (Diskusijski prispevek Jožeta Zagožna na sestanku predsednika skupščine SR Slovenije Seigeja Kraigherja s predstavniki mariborskega visokega šolstva, ki je bila dne 23. maja 1973 v prostorih Združenja MVZ). Dragi študentje, stvari vam postajajo jasnejšd, čeravno vam najverjetneje kristalno čiste ne bodo nikdar. Tudi nam niso. In ne bodo kmalu ... J, Z. IZDAJA SKUPŠČINA SKUPNOSTI ŠTUDENTOV MARIBORSKIH VISOKOŠOLSKIH ZAVODOV Ureja uredniški odbor: glavni in odgovorni urednik: Davorin Kračun sekretarka uredništva: Nevenka Vetrih uredniki rubrik: Janko Vitežnik, Mirč Pestiček, Dušan Zbašnik, Edvard Pukšič člani uredniškega odbora so še: Tone Čeh, Bogdan Lipovšek, Jože Zagožen, Tone Cerjak, Slavko Gerič, Milan Lampe, Milan Kerkez, Adrian Grizold, Marija Frankovič in Ivan Oman (periskop) lektor: Edvard Pukšič likovni urednik: Bogdan Reichenberg tehnični,urednik: Marjan Hani fotografija: Ferdo Rakuša Katedro sofinancirajo: Združenje visokošolskih zavodov Maribor, IO SŠ MVZ, Kulturna skupnost Slovenije in SO Maribor. Uredništvo in uprava Ob parku 7, 62000 Maribor, telefon 22-004, tekoči račun 51800-678-81846. Nenaročenih slik in rokopisov ne vračamo. Cena izvoda je 1,00 din (letna naročnina 15,00 din, za ustanove in podjetja 20,00 din). Tiska ČP Mariborski tisk, Maribor. REZULTAT ANKETE O MATERIALNEM POLOŽAJU ŠTUDENTOV: MATERIALNI CENZUS ODSLEJ 1220 DINARJEV! Materialna komisija pri IO SŠ MVZ in predsedstvo domske skupnosti sta se odločila, da v tem šolskem letu opravita med študenti, ki bivajo v študentskih domovih, anketo o njihovih življenjskih stroških. Pri tem je treba poudariti zlasti to, da gre v tem primeru za prvo uspešno izvedeno tovrstno anketo v .Mariboru. Prav tako pri proučevanju rezultata te ankete ne gre zanemarjati dejstva, da je bila zajeta specifična stratifikacija študentske populacije, namreč samo stanovalci študentskih domov, ki pa se po socioloških, regionalnih in študijskih vidikih seveda nekoliko distancirajo od onih, ki stanujejo privatno. To pa ne pomeni, daje izvajanje takšne študije zamah v prazno, kajti nedvomno obstaja tesna korelacija med življenjskimi pogoji tistih, ki stanujejo doma, oziroma privat, in onih, ki stanujejo v študentskih domovih. Temu v prid pa govori bržkone tudi to, da velik del tistih študentov, ki ne bivajo v domovih, stanuje pri starših in tako njihov materialni status ni ogrožen. Pa tudi na to ne smemo pozabiti, da so v domovih nastanjeni študentje z relativno najneugodnejšim socialnim položajem in bržčas sestavljajo strukturo, ki bi jo po vseh veljavnih kriterijih kazalo najprej obravnavati. Anketne lističe je izpolnilo 71,29% vseh stanovalcev in 60,29 % stanovalk v študentskih domovih. Navedeni podatki kažejo na sorazmerno visoko zavest izpolnjevalcev in po drugi strani garantirajo dokajšnjo ustreznost vzorca objektivnemu stanju. Kot je sleherna stvar pod soncem nepopolna, tako je bila tudi naša anketa, oziroma vprašanja, ki so jo sestavljala. Vprašanje, ki je zajemalo pregled nad mesečnimi stroški, je bilo namreč delno nepravilno formulirano, kajti glasiti bi se moralo pogojno (koliko naj bi bili tvoji mesečni stroški), ne pa sestavljeno direktno, saj je prišlo celo do tako paradoksalnih odgovorov, da so mnogi študentje prikazali stroške daleč višje od dohodkov. Eden izmed bistvenih elementov ankete je bila anonimnost, s katero smo dosegli, da so odgovori ustrezali dejanskemu stanju. Tako seje dogajalo, da so študentje vpisovali tiste zneske, za katere so menili, da bi jih potrebovali za normalno preživljanje, medtem ko so dohodke vpisovali dejanske, se pravi tiste, kijih dobijo na dlan. Pol leta pred izvajanjem naše ankete so podobno opravili tudi v Ljubljani in ugotovimo lahko, da so naši poprečni ponderji višji od ljubljanskih, to pa najverjetneje zaradi časovnega razmaka med opravljanjem ene in druge ankete, kajti ravno v tem obdobju so se močno podražili artikli prehrambene industrije. Iz povedanega izhaja,' da potrebuje študent v Mariboru za normalno življenje vsak mesec 1.220 din dohodka, av Ljubljani le 1.075 dinarjev. Osnovne eksistenčne potrebe (hrana, stanovanje, obutev, osebna nega ipd.) vzamejo študentu 70% razpoložljivih sredstev (v Ljubljani 80 in več). Prav tako, kot je zanimiva primerjava med obema univerzitetnima središčema, gotovo ne bo napak, če si še pogledamo, kam dajo denar ženske in kam moški: - dekleta porabijo zdaleč več denarja za obleke, obutev in higienske potrebščine kot je to primer pri fantih - zato pa fantje porabijo več sredstev za hrano in zabavo. Rezultati ankete nam potrjujejo hipotezo, ki smo jo postavili pred začetkom obdelave podatkov, namreč da se z višjim letnikom študija večajo življenjski stroški študenta. To smo najnazorneje ilustrirali s tem, da ima kar 43 % prebivalcev domov višje stroške kot znašajo poprečni, in da samo 8,5 % anketirancev potroši manjšo vsoto, kot jo določa družbeni sporazum za študijsko leto 1972/73. Poprečna razlika med prikazanimi dohodki in stroški znaša 247 din, pri tem pa velja poudariti, da gre v veliki meri za fiktivne stroške, ki pomenijo najprej željeno vsoto in šele potem dejanski znesek. Tudi na področju prehrane smo odkrili nekoliko presenetljivih rezultatov. Večina anketirancev obeduje v restavraciji Center, medtem ko jim zajtrk in večerja bržčas bolje tekneta, če sta pripravljena v študentskem domu. Pri tem naj takoj opozorimo na zaskrbljujoč podatek, da zajtrkuje samo 353 stanovalcev (le 76 odstotkov), kar pa prav gotovo porazno vpliva na njihov fizični razvoj (vsak četrti študent je nesposoben za služenje v JLA). Da so študentje nezadovoljni z obroki v Centru, smo vedeli že dokaj dolgo, podatek pa, ki pravi, da je s hrano nezadovoljnih 54,5 odstotkov študentov, nas preseneča in zaskrbljuje hkrati. Prehranjevanje postaja pereč problem, ki ba bo nujno treba čimprej razrešiti. In če bo nerazrešljiv, kot je bil gordijski vozel, ga bomo študentje kratkomalo presekali. Pri obdelavi rezultatov ankete seje odprlo še eno nerazrešeno vprašanje, namreč da 48 študentov potrebuje dietno prehrano. Najbolje bi bilo, če bi uspeli ta problem rešiti v okviru obstoječe prehrane v restavraciji Center, če a to ne bo izvedljivo, pa bo potrebno razmišljati o uvedbi posebne menze, i bo oskrbovala samo diabetike. Na osnovi povedanega poziva materialna komisija pri IO SS VZM vse prizadete inštitucije, da takoj naredijo korak v smeri ustvarjanja pobojev za ustrezno izboljšanje tako kvantitete kot kvalitete prehrane - vključno z dietno prehrano. Nadalje zahtevamo, da je treba takoj uvesti vsaj šest mesečnih vozovnic na enega študenta, za katere bo uporabnik odštel samo četrtino normalne vrednosti (s tem, da bi popust veljal tako za železniški kot tudi za avtobusni promet). Prav tako pa bo potrebno pogosteje in izčrpneje informirati študente o vseh spremembah, ki bodo povežane z družbenim dogovorom o štipendiranju in kreditiranju. Republiški izvršilni organi naj takoj zahtevajo od nekaterih brezvestnih delovnih organizacij, da naj striktno upoštevajo odločila o višini štipendij in posojil. Hkržti menimo, daje praksa, ki ima za posledico zamrznitev osebnih dohodkov in tudi zamrznitev štipendij, zgrešena in predlagamo, da republiški organi storijo potrebno, da se stanje v nakazani smeri izboljša. Na kraju naj zaključimo, da so rezultati ankete povsem potrdili tiste rezultate, do katerih je prišla Izobraževalna skupnost SR Slovenije, namreč da bo potrebno revalorizirati materialni cenzus od sedanjih 900 din na novi minimum 1.200 din. Se več, rezultati kažejo, da so stroški preživljanja v Mariboru celo za dva stara tisočaka višji od ljubljanskih! Franjo Žnidar ★KATEDRA* Rojstvo univerze II. Š FRANCI PIVEC Za razliko od Bologne je bila pariška univerza univerza učiteljev in ne študentov. Razdeljena je bila v štiri fakultete: filozofsko (artistično), cerkveno pravo, medicino in teologijo. Rektorja so volili za trimesečno obdobje. Študentje so se delili v štiri „nationes“ (Francozi, Normandijci, Angleži in pa študentje iz severnih dežel). Njihova glavna skrb so bile taverne in pa „krstitve" novincev. Pariz je vpeljal v univerzitetno strukturo tudi institucijo koledža. To so bila sprva zavetišča za revne študente, ki si niso mogli sami oskrbeti stanovanja in hrane. Kaj kmalu pa je to postala normalna oblika univerzitetnega življenja. Prvi koledž je bil v Parizu osnovan že 1180. Okoli leta 1500 pa jih je bilo že 68. Tradicijo koledžev je prekinila Revolucija 1789 in od takrat so ostala samo še nekatera imena, kot je konec koncev tudi Sorbonna, ki je spomin na College de la Sorbonne, ki so ga za študente teologije ustanovili pripadniki Alojzijevega reda tam nekje v 13. stol. Pariz je bil predvsem znan po svojih teoloških študijah. V srednjem veku se je vedelo, da imajo Italijani papeža, Germani imperij, Francozi pa učenost. Pariška univerza je predstavljala model za vse severnoevropske univerze. Ko je prečastiti Ruprecht leta 1386 ustanavljal univerzo v Heidelbergu, je izrecno zahteval, da mora slediti pariški univerzi. Mnoge od prvih univerz so padle v pozabo. Med tistimi, ki so ohranile življenjsko silo skozi stoletja, so naslednje: Pariz, Montpellier, Bologna, Padova, Oxford, Cambridge, Dunaj, Praga, Leipzig, Coimbra, Salamanca, Krakov in Lonvain. 0 njihovih začetkih ne pričajo nobeni monumentalni spomeniki, saj niti ena od njih vse tja do poznega 14. stoletja ni imela svoje zgradbe. Povezovanje pojma univerze z veličastnimi fasadami, kar nam je še danes tako milo, je stvar novejše zgodovine. Tudi akademski ceremonial, s pomočjo katerega se tako ginjeno identificiramo z izvorno univerzo, s to univerzo nima prave zveze. Razni zvončki, ogrinjala, kapice, procesije in podobna menažerija so prej produkt bolj ali manj stare koreografije, ni pa to podoba prve univerze. Sam pojem univerze se je sicer ohranil, vendar bi lahko le ob veliki toleranci danes še trdili, da je to „združenje učiteljev in študentov, ki skupaj živijo in se skupaj učijo “. Kar pa se že osemsto let ni kaj prida premaknilo - to je dosledna institucionalna hierarhija - smo ostali zvesti prvi univerzi s svojimi stopnjami, nazivi, dekani in rektorji. Uspelo nam je ohraniti misterij oznanjanja resnice in zaščititi konklave odbiranja posvečenih. Kako je bil zgrajen študijski načrt takele prauniverze? V okviru univerzitetne propedevtike (artes) je študent najprej poslušal tri manj zahtevne predmete - t.i. „trivium“ (od tod trivialnost): gramatiko, 'retoriko in logiko. Potem pa se je lotil , quadriviuma": aritmetike, geometrije, astronomije in muzike. Študiralo se je na ekscerptih iz Donatusa, Prisciana, Boethiusa in skozi renesanso še Ptolomeja, Euklida in Aristotela. Pri tem ni bilo dopustno nikakršno spontano interpretiranje, pač pa le strogo formalno tolmačenje, kot so ga zahtevali profesorji, ki so imeli ta čas kaj pomenljiv vzdevek „dictatores". Vendar pa se tudi že takrat najdejo izjeme med učitelji, ki so se usmerili v izrazito uporabno smer. Tako je znana ponudba bolonjskega učitelja, da zna vsakega študenta naučiti, kako naj sestavi pismo, s katerim bo prosil domače za denar. Profesorji novonastale univerze v Touluseu so po pariških vogalih lovili študente in jim dopovedovali, da bodo pri njih za manjši denar lahko prebirali tudi take knjige, ki so na pariški teologiji prepovedane. S šolskimi knjigami so bile velike muke zaradi visoke cene. Na teologiji so poznali samo dva učbenika Sentences Petra Lombarda in pa Biblijo. Vendar je bila Biblija, v nekaj knjigah na roko prepisana, tako draga, da so tudi baronski očetje prepričevali svoje sinove, naj se raje oprimejo kakšnega bolj lukrativnega študija. Pri medicini so dominirali spisi Galena in Hipokrata, tolmačeni skozi Avicenine komentarje. iva pravnega študiji vendar "4, kolikowni bo ifcu študijskega $e bil Justinianov Corpus Juriš Civilis, ki je predvpem vzpodbujal k ki so se po. v srednjeveški cerki ■ali ргеф/sem oprt BolcMie nam sporoča, kako ionskemu pravu 'ovolj ratiflfffitega freba „Sedaj, go\ hodili na Brezmadežni| zaključeni kr spoštovati. Td reče o svojih leto bom zop& dekan. :Todmn učiti, pa ne plač pacati njegovem sem tako od stafjj/h0l0f od novih učiteljev, prevzeTmi^e: prvo: kegapoglavja, še preden bomfaristonil om z eksplicitnimi stališ^ki sledijo bon%r,fek^ingaNtočasno korigiral so seimmapisovaniu z roko delale o bom утбШ^втаупе teze; peto glede na splošnep^m^rincipe, 11 razlike in prcfbleme terfaznačil dopuščala Božja previdnostл a je bil običajen takle nagijgor: So predeli#) knjigo, kot je znari№tatin0M ste mja. Zato A? imamo zahvaliti Bo&& njegovi ?ri in vsemWvetnikom^Star običaj jefkda ob psvetimo mašo, Svetemil’Duhu, in ta obiBbi velja pred tem je, navada, da doktor nekaj žalega Jaz vam ne bom vtfmrkppvedal. Рппџ1пје ^predaval - dobro, in pošten {dente, ki niso aobri plačniki, kr opravi rek: vsi bi hoteli znanje, nočejo pa £m vam hotel гершшЈеп vas razpustim. ‘ ТаШ univerza Tdaj tudi t 'les —malo miš > denarja - to je 3 * \ I Prvi sestanek republiške konference pokrajinskih klubov MjLnobudo pred sed skil-imgjnv Muriliatjc v Maric*" konference pokra; insi Konferenca je »egpvori! pokrajinskih klenovJSo lil renči ZKJ, o r»ojwinivKit^iega središča v Maflboiffl o š||dc®skih amandmanihA reformi o družbencnedoiBvoru ol ranju in kredatireju s pol na novih J^ra{#nih živ stroškov j CilcdjArve toCKc tTMttiiMpSrecla so cberatanti ugotovili in skrenili, d sc treba zavzemati za ure vun^točk III. konference Z je posiM^roudarila povezov^je sodeJeranjo študentske popuflbij ostani mladinskimi deja*ki о1шпаћ, to se pravi, s ктвко ravsko mladino. SevedaJp čipi PK tudi^kritiziraliposedaj bov, ki slona fsebni članov J JI, SjBfSdnevnega reda jajfcju univerzitel Mariboru. Ker je to Tjrašgnje, je bilo tudil ^nem vendar pa so pred njiliovi Iizič| V drugi bilo govora nega središča sedaj’ aktualno ' nekaj različnili] se člani RK PKScdiflSi v tem, daje trebn to miseM podpreti in tudi urejjiiti, sajMjubijalk ne more diu^^e^i^jpFvisAo izobraženih stUKOM^^Rdrov^u bTOadostila potrebe po le-teh v naši republiki. Glede reforme univerze so si bili diskutanti enotni v tem, da naj bi iz fakultet in^Mgkih šol res prihajali strokovaj*^^® ne bodo le ozko usmcjjjjmT ampak bi bili sposobni sothjpvatl in pripomagatlijj^čim hUffjšcmu ra/Voju naše drirafece prnosti. Delikatno je bilo tudi vi*r5anje o rdružbenem dogovon^Pn novem izračunu živjjenMjri^Ptroškov študentov. V ргИтсЈ^вШјј bi bila _naloga pokrajinskih klu^mdoscčiv lih občinah, da,bodo delovne j^rgrmizacijc podprsal^4lružbcni do-ar o kreditiranju in štipendi-ramaraai ic znano, daje minimalni m eseCTTT^IohOdek^tudc n ta vsekakor premajhen zali^ehlg^ivljcnje in normalen študij mladegSHtoveka, ki študira v slovenskem uriive^igtncm 'ali visokošolskem središču. Kot dodatek k poročilu oljj^lja-mo sklepe, ki jihjen^P^log komisije za sklepe sprejela republiška konferenca pokraiinsftoklubov: - Predsedstvo pokraji^Kih klubov Marfcor in Združenjc^Mdent-^skih poljanskih klubov Liljana III. konfercnJT liagP«l>»aiskega sodell ai dcir^ttHe*lfi , ge nij aettVbta pri pripravr povezovanje študentov z deli mlade generacije, ki bo nastajal v ZS SS, - glede na to, da je osnovna funkcija članov predsedstva pokrajinskih klubov in članov združenja študentskih pokrajinskih klubov študjj, sc zavzemamo za to, da študentje, združeni v predsedstvu in združenju, enakopravno sodelujejo pri izboru in reelekciji predavateljev in ocenjevanju pedagoške usposobljenosti predavateljev; - klubi se ngj zavzemajo za čimprejšnje ustavno reguliranje študij a kot dela, - klubi morajo v skladu s svojo funkcijo prenesti razprave v zvezi z ustavnim amandmajem, reformo univerze, družbenim dogovorom o štipendiranju in kreditiranju iz republiškega nivoja v matične občine zaradi čimbolišega informiranja družbe z dogodki na fakultetah in v skupnosti študentov, - zahtevamo dosledno realizacijo odpravljanja socialnih razzlik med študenti, - predsedstvo in združenje naj čimprej predlagata ustreznim organom, da se čimprej potrdi nov študentski življenjski minimum, - klubi naj se zavzemajo ga to, da bodo občine čimprej izvedele za nov življenjski minimum, - klubi se naj zavzemajo za formiranje štipendijskih skladov v občinah, kamor bi dotekala sredstva za štipendiranje, predvsem za tiste kadre, ki niso deficitarni, kar bi omogočilo zmanjšanje socialnih razlik med študenti, - posamezni pokrajinski klubi in Združenje pokrajinskih klubov Ljubljana ter Predsedstvo pokrajinskih klubov Maribor so konstitutiven element študentske organizacije. Aktivno naj sodelujejo pri kreiranju politike SS in ZS SS ter si naj na drugi, strani priza devajo. da se politika SS in ZS SS afirmira in verificira v občinah, med mladimi itd., - pokrajinski klubi naj postanejo vez med univerzitetnimi središči in občinami, - v pokrajinskih klubih se morgjo ustanoviti celice ZK, v katerih naj bi se klubaši komunisti seznanjali z delom občinskih komitejev ZK v matičnih občinah, - pokrajinski klubi naj bi se povezovali s srednješolskimi zavodi na svojem območju in seznanjali srednješolce z delom na višjih in visokih šolah ter fakultetah, - s pomočjo klubov moramo braniti interese delavcev in kmetov iz zaostalih področji republike, - poskrbeti je treba za idejnopolitično izobraževanje v klubih in ugotoviti materialno stanje članov klubov, - na občinah moramo vplivati, da bodo res delali v skladu z družbenim dogovorom o življenjskem minimumu. Boris Kastivnik 'Prisotnost visokošolskega centra odločilno vpliva na dvig splošnega kulturnega nivoja obsežnega dela Slovenije. Izjemna resonaričnost, ki najbrž nikjer drugje v Sloveniji ne bi bila tolikšna, je pogojena s hudo kulturno opustelostjo na sicer plodnih tleh, ki je posledica objektivnih tokov industrializacije pa tudi subjektivnih zastranitev v smislu koncepcij slovenskega monocentrizma, zablod o proletarskem središču, reformatorske vneme na podeželju itd. . . Ob prvem zboru predstavnikov VEKŠ Pred nedavnim je bil na VEKS prvi zbor predstavnikov študentov te šole. Udeležili so se ga predsUvjMkLposameznih letnikov in njihovi mentorji. Najprej so obravnavali јЈ^ВТстИ^к posameznih letnikov in ugotovili sledeče; Študentje prve; tretji semester, poteguj kjer naj bi sc upošte’ matematike I in poli tič mncniavda je težko opraviti ol “_/a dodatne izpitne ro V d^*n letniku se poj a' letnika so sc tudi za eni o objekti nije, kil izpita/ v ju lijf ijo ogq ved a tudi osnovna predmi !ot pogoj v ij jiii |ii iim _ ede skjj 'piti ižnico, ki bi bili dalje so problemi tdentje renatp — - __ f niso realni, ker je premalo T bila le gola formalnost, realne odgo_ Oštevali. _____ 'dentje tretjega letnika so naleteli nMfmvc pri izpitn! o niso pravočasno objavljeni, so р<^ЛГГpreveč strnjeni.' bo informiranost o vpisnih pogojih injymanjkanjc skript. Glede skript tudi študentje četrtegaJ^nika niso nič na boljšen' predstavljajo največje težave predmeti^jer študentje ne morejo gradiva, po katerem bi študirali. V JJbvnem te težave pojavlj tegaje nekatere llog, da šola nab, Ibšim matcriaWfn polo radi preobrnjeni! ' fadi pr^^remenjenost ile alo seznanjeni s pogoji za ^^v 0 stališče glodc pogojnih 1 razlogi. Pri velikem ^lpu ii so bili u in sc v. ivsekakor m roku. ostopna drugem pa sc ika, saj enij reu lih, redmetih komuniciranje marketinga »^edno študirajo po rokopisih. Ж Nadalje so obravnavali probleme, ki zadi je Via .kritika študentov, predstavnikov sai беШаа se ne udeležujejo vseh sestankov. Ker m*nalo obveščeni, jc bil sprejet sklep za n fKli predlog, da se ob nastopu novih asisten seminar oziroma pedagoški izpit, kar bi zrf izvajanju vaj, boljšemu sodelovanju med asiste plodnejšemu delu. ga obdelava podatki] ijo študente*; šole. Ifcčcna ipravnih orJRov inJromisij. sc prizade*dovajali, da so način d*cščang0an je bil uvg^beke vrsre pedagoški pripomoglo k boljšemu Гп študenti in s tem tudi k Tone Čeh Izšla je četrta številka Študentskega poročevalca, ki ga tokrat ureja uredniški odbor, ne pa sekretar izvršnega odbora kakor doslej. UO sestavljajo predstavniki visokošolskih zavodov, ki prinašajo sveže novice o delu študentov na posameznih šolah. S tem bo omogočeno boljše informiranje študentov, kar je bila doslej pomanjkljivost. Četrta tradicionalna študentska regata je letos prinesla mariborskim veslačem lep mednarodni uspeh, saj so zasedli odlično tretje mesto. Zanimivo športno prireditev sije ogledalo nad tri tisoč Mariborčanov,ki so uživali ob tej redki prireditvi. 25. maja je imel svet Študentskega servisa svojo zadnjo sejo v stari zasedbi in obenem prvo v novi. Pregledali so finančno poslovanje servisa, uspehe avto-šole in ugodno ocenili delo Internacionalnega študentskega servisa. Izvolili so novo vodstvo sveta - samoupravnega organa servisa. “2VV. Лг^јцЈа. Dve, tri stvari DUŠAN ZBAŠNIK Pri vodenju države, partije, šole, vrtca itn. se venomer srečujemo z zelo različnimi individualnimi interesi ljudi, ki v tem ali onem kompleksu delujejo. Vemo, da je ta kritična obdobja treba prebroditi in to počnemo na različne načine - tudi s samoupravnim dogovarjanjem (glej prejšnjo štev. Katedre). V trenutku, ko spoznamo obče in ga postavljamo pred lastno, se rojevajo nove ovire. Ni namreč enostavno predpisati človeku pogledov in mišljenja; prav to je tisti del človekove intime, ki ga najbolj krčevito brani. Izhajajoč iz teze, da more vsakdo svobodno zastopati svoje stališče (pr ecej vulgarizirano), je ocena človekovega dela izredno pozitivna, dasiravno s svojim delovanjem odstopa od „splošno veljavnih*' pisanih in nepisanih norm in načel ki pač trenutno v neki družbi prevladujejo. S tem pa tudi kritika nujno dobi drugačno obeležje; nesmiselno je 1 očevanje na „konstruktivno** in „destruktivno**, aktualno je le tisto, kar pripomore k dvigu človekove blaginje in kar ni (morebiti) v nesoglasju z njegovim intimnim prepričanjem. V tem kontekstu je mogoče ocenjevati zapis V. K. v Komunistu, 21. maja 1973. Ta se v sestavku Obroben dogodek kot senzacija obrega nad delom tiska, ki je po njegovem mnenju predimenzioniral razpravo Matevža Krivica na četrti seji konference ZK Slovenije. S tem je seveda mislil na to, daje tisk Krivičevi razpravi posvetil več pozornosti kot drugim. „ . . da so nekateri hoteli s svojo objavo te razprave opozoriti na obrobnost seje in tako navesti bralca na razmišljanja, kako je vse to popačeno, skaženo**'. Tako. Imamo torej (pri nas, v Sloveniji in Jugoslaviji) takšne novinarje v hišah s takšno uredniško politiko, ki si danes, ,Jco smo sredi uresničevanja zahtev pisma predsednika Tita in izvršnega biroja**, drznejo spravljati bralce z jasno začrtane poti. In to zaradi lova za senzacijami. In potem še obljuba, da se to ne bo več ponovilo. Potem se lahko le še krohotam, ker je vsem pametnim ljudem jasno, da razhajanj v mnenjih ni mogoče premostiti s politično palico ter izsiliti obljube, da se kaj takega ne bo več zgodilo. Uniformiranosti ni, je tudi ni mogoče doseči v družbi različnih narodov in narodnosti, stopenj razvitosti, pa čeprav so poglavitni socialni cilji identični. Vsako glasilo ne sme biti trobilo uradne politike, kajti to bi pomenilo smrt javnega obveščanja. Progresivna stališča morajo vzdržati konfrontacijo z drugimi, tudi reakcionarnimi. Vendar jih ne smemo a priori razdeliti na napredna in konzervativna. To naj stori aktualna kritika in pa odkrito razčiščevanje stališč najbolj prizadetih. V tem primeru bi mogel članku V. K. udariti tudi pečat demokratičnosti. Pri tem pa razprave o spremembah političnega sistema in političnih odnosov ostanejo jedro splošne družbene situacije. Številni ekonomskopolitični ukrepi in akcije, ki jih po navadi imenujemo stabilizacijski program, so le praktičen refleks in del velikih sprememb, ki se morajo izvršiti v družbenoekonomskem in političnem sistemu naše skupnosti. Vse to počnemo v precej nestabilnih pogojih, posebno v gospodarstvu, kije, kot pravijo, v fazi fundamentalnega neravnotežja. Neki normalni, redni pogoji v resnici nikoli ne obstajajo, vendar bi malce stabilnejši odnosi v gospodarstvu in družbi nasploh pomenili dosti ugodnejšo osnovo za reševanje kompleksnih ' „subtilnih** vprašanj, kakor tudi za pogumnejšo realizacijo odločitev. Široke razprave, ki se tičejo fundamen talnih ekonomskih in političnih razmerij, nujno spremljajo tudi odpori, birokratska obramba starih in okostenelih struktur ter tendence za dezintegracijo in atomizacijo družbe. Vsak neadekvaten pristop k posameznim odprtim problemom nujno povzroči sumničenja ter še dodatno komplicira že samo po sebi dovolj protislovno in komplicirano situacijo. To moremo videti v poplavi pragmatizma in pomanjkanju prave teoretične (marksistične) utemeljitve posameznih trditev in predlogov ter v političnih pritiskih, ki izvirajo bodisi iz političnih vrhov bodisi iz individualnih političnih akcij. Smisel teh akcij je izsiliti čim ugodnejše rešitve za svojo republiko (narodnost). Politični pragmatizem ni bil nikoli tako prisoten v naši družbi kot ravno danes. Najbrž je do tega prišlo tudi zaradi tega, ker so kompromisi in približni sporazumi postali poglavitna metoda reševanja bistvenih vprašanj in protislovji našega razvoja. Namesto širokega idejnoteoretičnega pristopa se nam ponujajo oguljeni, parcialni, regionalni in včasin tudi absolutizirani interesi. Zaradi tega ni čudno, če je težko priti do sporazuma in zares dobrih rešitev, Pragmatizem išče ugodna tla povsod, kjer revolucionarno gibanje ni do konca odkrilo svoje znanstvenoteoretične poti. To so navadno prekretnice v zgodovini, trenutki, ko se ideologija gibanja pokaže v -M- -M- vsej J^rizni veličini-, ko jo^je (jeba revidirati ter.ust^jti nov idejni pojpncial. Družbena izmika /irajo iz krize Zvezeatorm! "Trocesu .jimospil mehanrzmfj' politiki oblast delavskega^ strategij skifi bogatiti svoj? pomembnih ZK, kakor tuc ZK. Razumljhj pritisl^ prakt stojL JugSsibvans s t^šnimi ovij dru: po točno , bi morala kriza veljavnih odnosov flfc^istema istov. Zveza komunistov, kilte še injanja, ko se iz v vodilno idejnoj^iocno silo ločenem vrstnem redu takičnih in teh novib osnovah previjati in ologijo. VenfflK to ni bilo uresničeno jih akcij, ki jihue v zadnjih dveh letih izl ji zastoja v trrasfori®franjSbfekpnstituin L je takšna situacij^ahko povzročiiaanc ift pragmatizma na ideologijo ZK. Id ___ V0Ja-bile jasno označene. Ve' med progresivnim in revol reakcionarnim. V času iskanj resničnem boju pa je možn kontrarevolucionarnega. Dana’ alternativ, prav tako pa absorbiri le teh rezultira v dezintegraciji d Vse to je ogrožalo aktivno vstop kajti le-tej ni vedno uspelo povezat? adekvatnejše ideološke povezave in V takšni splošni klimi se more zj pomešajo, pragmatizem pa legalizir kriterijev politfflner-' odgovornosti Р0бш1]|Н|&УЈ£Л0 družbi, mrav tako darf^^menu demokracjmin svobcBe Ш iliškega vodstva vzpostatfco močp p] argumentirajo, niti z demagoško log moreml^aztožiti še z druge»tra: mednacio™toiu2roblemi sami predvsenjgpSloKviru federacije in pred d' tah ZK je to še pospešila. ‘ jonarno gibanj&je уе^по znalo opraviti i bilo več jlzko najti prave formule 'ronBli| in §iferenciacije so io, TCte potea raftnejitvena linija ionarniiMttAlinedJ^nzervativnim in Tja več možnosti, v anžačija revolucionarnega in ituacija pa on z ima e ideologije. ;bef%avesti, idej Л zmedi ZvSfce komunjjjpv v „ig* ojih derov; manjkale so n| g%ijt_ adeološke^ le, glede na je seveda le Im zanj. Prej federaci vpraš; mis, Drj vo; treba je povleči gjnoteoretično osvetlje fma, ne pa tudi ot , To Silo skupil lahko enotno tij srečujemo z različnimi da bi nam bolj ustrezalo I i zopet trdijo, da je to le ign teriTTmoIoštoFspor, vendar obstaja bistvena ra pojmorair Sodobna praksa je poflgnila črto SKUrafM tržiščem. Prvi pojemprfdpostavlja v naciealnih ekonomih§ia osnomenotnega dr Mitičnega sist|ma< Drugjfgjrojem je sku začetno obliko ekonomske in politič teresih ljudi. Na^^voju jščft Vendar se tudi prraem erpmtacijami pojma. Neka*ri upm&dcot pa oaotno tržiš ije z besedami in le formalen ecatema dvema OTNIM IN vo integracije ■ekonomskega državi EV velikega števil! tar obstoj eng pogojev. Ustva »eri io itd aegaš družbenoekonomski odnosi, da je mog blaga, dela in dr svobodno delo zahteva enotneffione predpogoj je »ožn svobodno tekm^nje perspektivnega raz tudi sredstva na hr poprečnim jugoslovanskim ra: tudi elemente, ki govore pro blaga,..ie posebej pa družine; bojjpvodB/ eksptoatacijo$osj 5itala*^nplicira tudfkatei me pdi la®o govo: seeokažejo vse drus^cna kontro! umet: tako zasnovaneg in drugim negi predstavljamo Nekaj tajšni prizadevanja §|_pi časa pokopati oboje; ne m obravnavanj tistega, kai obli Ste tičr ce „el aevt teki ga Irul sredstev. To ^no j^B^tebi pomeni celi Juggffavi^ To^kno ukrejimje izne sisteme.^iinednji mo svobodnega formiranja cen, kratl®očni in dolgoročni načrt nehanizem seveda vključuje močij, ki so zaostajala za Vendar takoj lahko najdemo hfemu tržišču. Svobodno gibanje „kapitala**, vsem ne ustreza; to eznih območij. Svobodno gibanje rijo ekstra dohodka, čeprav o tem Družba seveda ne more čakati, da traprofita**. Potrebna je samonikla liziranje negativnih efektov. Vsako raprofita** pa nujUtihelje k uničenju žišča, uničenju таЛупе proizvodnje enim роДОисаш. јјј ne ier®( kaž#'kako je 'mogoče druMma hi Mnesligene višine ali pa tudi z^olgo ieije %1 »danes takšno, da lahko priUKujemo [radi izenpcvrofli, pač pa zaradi^j^MI^ističnega [se pogemoitteii sprevrže v popoTn^fcasprotjc >či.J Delavsko izobraževanje RF.SNlCN^sSRRB za delavca, o ka SE KAZaPV TEM, DA MU OMOGOČIMi KAJTlJfCER BO VSE DRUGO LF, MILI ITOLIKO GOVORIMO* OSNOVNO IZOBRA2 Inila zagotavljajo deldynim ЈјШеш tak še Гу katerem je zajamčentjpjihova n^ltujljiva Ufa' _Javna nomsl podlagi j^fCga dela odločajo tudi kvalitat*o novem družbenem poli pravilni zahtevajo od na&ga delavci zahtg^i od delovnega (УВека veliki in odi od 'rezultatih Siju sc sorazr love dolžnosti, topnjo socialisti govornosti. Kcj je IdclovnimMfudem dana anja (upraviči namreč zamre in sredstva dij ajo o d^^Ru, kpko jfs ami ustvarili). uiua*Vwski funkciji ^ртГајо tudi posled J "pomagajo delavcu pri odločanju s družbenopolitične organizacije ter razne strojj mora na koncu vseeno sam odločiti. Za takoj nekaj znanja o Nepoučen in neii odgovorno sodel združenem delu samoupravne org odnosov in uspešn učinkovito zavarova ______________ zagotovimo potrebna materialna] izobraževanje delovnih ljudi. L ustavruMHHpil nekega dne dopisi razvito spoj rmiran Jfclavec ne mi pri ш^Рјјапј eprcBetljcn (JeTavei in^uispevfflti svojeg u poslovanju podj a na V takšnem povečanimi užbeni položaj ružbene zavesti upravljarj a in reprodukcije ter [o, da sc v svoji znih odločitev. sflBESči in Btedlogi misije in organizi delovnih orgaMucijah e na delovnifpjjhicst. zdrževanje stroj za varjenje jekUS nega, ampak gaje JZOBRAŽEVAT drtje oblike strokovnega ЈгбђНћ^уапја: i izpit na VTS, mi h vozi), obraževanjc profila prometnega tel’ gradbene mehanizacije .(na^dalce, z ari polj še i da v sodelovanju ^.odji ialna predavaMi ali TaW|^^ommar ji bil cktričnim^l^^^ičnli in za mrežno plimm^litd. braževanja v delovnih organizacijah še največjo di vlogo strokovnega izobraževanja nekoliko čin proizvodni ima smisel in, .orna dir sklep izme_____ avnih ti jizvodi,kijih doslej |oramo omogočiti, možnost, da ga a nje in nenehno benili funkcij, od ov in razvoj družbe jobraževanju v delovnih renehali teči. Pustili bi, da nas vsi Urbanistična skica nove univerze v Mariboru PROSTORSKI VTEDRI ZA URB} POVZETEK &ШШЈА SKUPINE UNIVERZa^NIH DEJAVNOSTI ZEM N^fAGG LJUBLJANA. UVOj V ^jpForu nastaja nova slovAska uni^ba. KaHse je pred leti zdel^ieuresničljivo, postaja sn®jemljiva res^K^^ki je našla oponwrepubliškem nifloju. M tem pa, daijj ideja oAniverzi v mA)Ai prodrla iz anojBmnosti inјж1 del sMrenskega naciMaliega programa, padi na ramdw pomidnd^ odgovornost inf dolžnost, da orgSru/kgi^ak0 univera^i bo opravičilAvoj festoj v okviru naš^roaobne družbe s kvaliteto in pomemfcAsti Leta 1971 je bila pri 10 ljuMBnsd^uri^|^^1^I0 mariborskih visojtfjflMlfatii zavodov usMovpn^^upina za st Idi j prostorskega ra^ja urujrznjh deja^estj^ft se jfjfttila predJem problematike A-gani^^ iu0^Hujp^zitetne^^|M^00a v Ljubljani (polAiikaMob Mfaciji'*^^ dislokaciji ekonomske fakultete). Ш Da bi se izograhJ^^plyywiitri odločitvi, je Združenje visokošolskih zavodovvN^^^Ki naročilo izdelavo študije dolgoi^g|ra prostorskega jkvA bodoče univerze. Študijo je izddt^™njska skupinj^a ^prostorski razvoj univerzitetnih dejtnosti Ki 10 SŠ Ш/Z pod mentorstvom katedre za urMnizem j^UFAG^^gubljA (prof. Ravnikar) v sodelovanju z ZIM, DIT in ^МИИђет yisšolskih zavodov Maribor. KOI^ECIJA Рг^^И*ЧТ5^К tVilctnekaj načel: рјаши&пје za sedaj še neznane oblike, tk^Pese gfc razvila uni^pl^nAa biti intezivno in vedno odpA tmenolm možmj№i. NačA^^HteSli za razvojne možnfstjfn cmeAcija usnwitev. ki ^tfemljajo^ razvoja, pa mcfa steda Mti lobiji sntel urbanističnega načrta To, karfsm* iskalAjeAredvern sposobnost neoviratwTasti univerze, AžAst poječAja Aiosameznih delotista prilagodljivo^AmenljiAi ШоЛ\am in potrebae^^n prinaša čas s svmjppriep|^g^va»iiwnujnimi zahte.vamipW^;elu, da so tak^pnji ukrepinMI^le okvirni zasnoviAlot pri vsal^i dolgoročnem programi,bodoče univCT^^^lariboru odpira jBOTO^^rašanj m problemov. Eden pomem®gŠih je probleK nkac^^|^g|olskih objektov. Nakaemi sta bili dve alternAivrAnožnosti: 1. kampus - univejja, 1фепа od mestnih funfcčl^MPCirana zu#j mestnega jedra, 2. mesoy ипЈуеггаЖшкр. jinalnn povezan univerzitetni sljpp, pr^lMiiePstnim jerom. DelovnBmetoA^e obsegal vertikalno in horizonfHHHaTIzo problematikMjp^vertikalni ajplizi smo obravnavaU^^lednje nivoje: relacija 1. republik (kužba) - mes^(univerz 2. mesto -lunArza 3. univerz*- fAiltete 4. fakulteJ — siMnje šole ______ шопмаапам razčlenjuje poli^nezne nivoje (p^i^idi incycTJ4^KedAj:ijeAv sklepnem poglavju pa smo skušali z grcf) sintezo оп|Ијпо*е rešitve. Pri izhigi|udiva sjno zaobjeli velAa številojeličn^kStKkin pritegr^^^^^jovanju številne kuftunlMMlnčne in st4koflHtthyce. RELACIJA REPUBLIKA (ИШ2В/ Podrobne analize kažej štiriletnem obdobju 1971-191 kar pomeni pri povprečni u oziroma 8000 novincev vsako le število potrebnih diplomantov še včasih delovna mesta, za katera ljudje, ki te nimajo. Predvidevamo, da bo odstotek se vpisuje na višje in visoke šole in 1975 narastel na 12% in do leta 198 leta 1975 imeli ^ffltojgniji vpisanih 2 okoli 50000 štuentov^k Po predvi leta^^moraliV Maribor NI VERZA) visoko šolstvo v 12000 diplomantov, sti študija 37 % študentov, de na kadrovske potrebe se o poveča, кег^КЦтајо ebna visoka Bobnfca, !neracij744MflP*24. leta,ki sedaj^maša 9,5 %, do јЖа ijemtakenupjbi 1985 22500 študentih Mi»a okoli 7000 Kako je Maribor ria to nalogo pripravljen in kaj mu lahko univerzitetni študij nudi? Razvojna demografska slika: Vso povojno dobo se Maribor slabo razvija kot urbanistično in demografsko središče. V zadnjih desetih letih je znašal prirastek prebivalstva le 16%, kar je na nivoju Domžal, Novega mesta, Dravograda in pod nivojem Celja, Gorice . .. Če pogledamo, kaj je gibalo mesta, potem je posebno očitna vloga terciarnih dejavnosti (mestotvorne), pri čemer je tako imenovana „industrija znanja" na prvem mestu, hkrati pa potegne zaradi svoje delovne intenzivnosti za sabo še ostale terciarne dejavnosti. Tudi industrija lahko preide v terciar, če uvede kibernetično tehnologijo. Pri tem je nujno ustvariti močno terciarno jedro (važna vloga univerza), ki v Mariboru še ni izoblikovano. Sredobežnost: nezadovoljiva atrakcijska sposobnost mesta in pa bližina velikih centrov (Zagreb, Ljubljana, Gradec) povzročajo velik odliv ljudi drugam. Maribor ima med vsemi občinami največ ljudi v tujini (7000 ljudi, sledita Murska Sobota in Ptuj s po 5000 oziroma 4000 ljudi), kar pa je tudi posredno povezano s premajhno privlačnostjo Maribora kot regionalnega centra. Za primerjavo: ostale slovenske občine imajo v tujini od lOOdo 300 ljudi (izjemoma 600). Z močnim gospodarskim in kulturnim centrom bi preprečili odliv ljudi in omogočili bogato medsebojno sodelovanje s sosedi na enakopravnih osnovah. Če pogledamo, kako so tradicionalni industrijski centri locirani v Sloveniji, vidimo, da jih je dobra polovica na Štajerskem, torej na področju, ki je za nas posebej zanimivo. Poleg splošnih karakteristik, ki smo jih našteli v prejšnjem odstavku, opredeljuje te centre še ena specifična značilnost. Bili so proizvod tujega kapitala in tudi strokovno vodstvo je bilo v tujih rokah. Skupaj s kapitalisti smo po vojni seveda izgnali tudi tuje strokovnjake. Ker domačih strokovnjakov ni bilo, so njihova mesta prevzeli ne povsem ustrezno usposobljeni kadri, in zelo dolgo se je zdelo, da posebni napori za pridobitev visoko izobraženih kadrov niso potrebni. Izostanek visoko izobraženih kadrov ima v našem primeru lahko torej takšne ali drugačne vzroke. Toda eden od važnih je ta, da ni bilo točke, okoli katere bi se začela zbirati strokovno-znanstvena aglomeracija. Nobeno slovensko industrijsko podjetje take opore ne more nuditi, vse ostale možnosti pa so bile skoncentrirane izključno v Ljubljani - glavna med njimi univerza. In v tej smeri je treba iskati veličino podjetja, ki mu pravimo Mariborski visokošolski center. Če smo v prejšnjem poglavju ugotovili, da ideja policentrizma zahteva novo univerzitetno središče v Mariboru, hkrati pa ugotavljamo, da moramo nekaj ukreniti, če hočemo premakniti razvoj mesta in celotne regije z mrtve točke, stojimo pred dilemo, kako in kje organizirati univerzitetno središče: - ali univerza (kampus) v Mariboru - ali Maribor kot univerzitetno mesto RELACIJA MESTO - UNIVERZA KAM POSTAVITI UNIVERZO Pri mestih do 500.000 prebivalcev je lahko mestno jedro enoten komunikacijski prostor, kjer se komunikanti poslužujejo vseh komunikacijskih sredstev, To omogočajo tudi fizične dimenzije jedra. Univerza je nov aktivni komunikant, ki ga vključimo vanj. Brez težav lahko začne komunicirati z ostalimi udeleženci komunikativnega prostora na vseh nivojih. Manjša mesta (do 500.000 prebivalcev) imajo tu prednost pred večjimi (nad 500.000 prebivalcev), kjer je potrebno vzpostaviti novo, osnovno informacijsko središče, če hočemo, da mestno jedro deluje kot enoten komunikacijski prostor. V primeru, ko pa imamo univerzo izven mestnega jedra — kampus, potrebujemo v mestu samem zopet informacijski terminal, preko katerega komunicira univerza z mestom in obratno. To pa je zopet nov člen, ki se mu z lokacijo univerze v mestu lahko izognemo. Družba so njeni kontakti oz. komuniciranje. Če jih ni, družba ne obstaja, če jihzmapjka, obstoječa družba propade. Meje družbe so meje njenih komunikacij - kontaktov distribucijske sheme. Vsaka sprememba v komuniciranju bo povzročila ekvivalentno spremembo v družbi: redukcija v komuniciranju bo povzročila redukcijo v družbi, dislokacjja bo povzročila dislokacijo, rast pa ekvivalentno rast. Torej univerzitetni center ne sme biti zaprt sam vase, svoje inovacije mora razširjati v okolje. Univerzitetno središče bi s kreacijo novih idej razbijalo inertnost obstoječih struktur, S tem bi se zabrisale meje med študenti in neštudenti, delovni proces bi neprestano spremljal učni proces. Univerza ne more živeti v izolaciji. Komunikacija - stik z okoljem, vsakdanji tesni stik — je nujen pogoj urejenega uravnoteženega delovanja. LOKACIJSKE VARIANTE a. UNIVERZA V STRUKTURI MESTNEGA JEDRA: PREDNOSTI: - obstoječa infrastruktura - izkoriščanje že obstoječih kapacitet z ustrezno prostorsko koordinacijo (dograjevanje) - dvojna uporabna vrednost nekaterih kapacitet (univerza -mesto) SLABOSTI— - visoke cene gradbenih zemljišč - pluralizem nekaterih funkcij b. UNIVERZA, NASLONJENA NA MESTNO JEDRO PREDNOSTI: - znatno cenejše gradbeno zemljišče (niso potrebne rušitve) - izkoriščanje obstoječe mestne infrastrukture - velike rezerve za rekreacijske površine v bližini - možno izgrajevanje samo tistih presežnih prostorskih kapacitet, za katere ne najdemo znotraj strukture mestnega centra ustreznega prostora. SLABOSTI: - rahla dislociranost od funkcij jedra - v kolikor gre samo za dopolnilen program — problem enotnega komunikacijskega prostora UNIVERZA IZVEN MESTNEGA JEDRA (ZGLEDOVANJE PO IDEJI KAMPUSA) PREDNOSTI: - nizka cena zemljišča - velik, enoten gradbeni kompleks - možno prostorsko enoten komunikacijski prostor - velike perspektive glede stanovanjskih površin, rekreacije itd. SLABOSTI: - potrebno dograjevanje infrastrukture, kar pomeni ponavljanje kapacitet, s katerimi mesto že razpolaga - zaradi velike razdalje od obstoječih univerzitetnih kapacitet (v mestu) potrebno zgraditi vse univerzitetne kapacitete na novo. RELACIJA UNIVERZA - FAKULTETE KONCEPT ORGANIZACIJE V organizacijskem konceptu moramo upoštevati osnovne naloge bodoče univerze v Mariboru in razviti takšen organizacijski model, ki bo omogočal najracionalnejšo realizacijo naslednjih nalog: - kompleten visokošolski študij raznih smeri - stopnjevan visokošolski študij - interdisciplinarni študij - permanentno izobraževanje - raziskovalno delo - sodelovanje z gospodarstvom in družbenimi službami Da bi navedene naloge lahko racionalno rešili, je nujno, da bodoča univerza preraste tradicionalno statično obliko formalno povezanih različnih študijskih smeri in zavodov in se razvije v dinamičen polidimenzionalen študijski sistem, ki bo omogočal samoupravno koordinacijo interesov gospodarstva, študentov in pedagoških delavcev. Razviti bo treba naslednje: ;,dimenzije študijskega prostora". - dimenzije študijske smeri, to je vertikalna povezava predmetov raznih strok. V tej dimenziji realizira študent svoj študij; dimenzijo ožje stroke, strokovnjakov iste stroke na vseh pedagdHci delavci ob racionalnem bazeffealizirajo svoje raziskovalno idimenzik. povezave z gospj rearCTMgjjmnpleksne interdiscip/ sodeluid^ strokovnjaki raznih gosp«!arstva; T— dimenzija ,#|mouprayjiih odnosov remizira povezava univerze z^užbo, vpliv d n® študijske iajjKisk%alne^jftigrame. V tej ‘ irferesijpfR^ednih 4|jyj^rezencev peda| in učiteljev. arne n horizontalna povezava univerze. V tej dinbnziji išČanju skupne mateftalne rse šitvTlčaterih terze kot iz fj dimenziji se S'in gospodarstva Kiji se vsklajujejo ^procesa, to je KJE NAJ BO PO Osnovna univerze je tak z novejših spoznanj organizacijsko pftvez' oblikah povezan opazna v mestni sliki in pre GlavmJsjaliteta koncepta stil AKEM UNIV vodilna zamiselj^aeftške рЛ$уке manffirske dosedanjega razvoja kakorlttllknltališča izk4#nj 1а1ШГle ideja zniverze v.mestu, enotjfki je obenem v mnogoterih nim tkivom. Taka univerza je rdojemljivo univerzno območje, icentracija notranjih in zujanjih 3.2. SLIKA STAREGA MESTA KAŽE, DA V KAREJU D SKORAJ NI GRADENJ, KI BI DANES LAHKO PREDSTAVLJALE ZGODOVINSKE VREDNOTE (KOMPLEKSNO), PA TUDI DANES JE TA POVRŠINA RELATIVNO PRAZNA. IDEJA O REKTORATU IN NOVI KNJIŽNICI NA TEM MESTU BI SE LAHKO RAZŠIRILA V IDEJO O UNIVERZITETNEM SREDIŠČU I ,ЈМШМ11и«Н||«МЈиммшакм# l у,\ ' __S Jfc p‘fHl DNJE UNIVERZ, KI SE UVELJAV-o pigiazane posledice ra: LJAJi V nizu гагЖпШ^Ике|| izrabe povj odločitev za enali drug na< Načrtovale Miivefce Sodijo raJEčni cilji “m je odvisiv različnih pojjgevrcato ■ nfirti razMujejo, vendar, če primejirmo različne пабЏе iged set^j, ^aziijfr, da se nekatere karakl^nstike ponavljajo. ____ CENTI&U^ ZAS^^J|uyZnačilen zanjo^^Esokošolski center, vse centralne kapaS^e, npr. Ccentj^ffaknjižnica,штетпа тша Vse strokovneuu^icije so raz\^rcene okrog tega koncjatrit^flU^centracij o razlS^iinstitucij okrog сотгт jd%yeženo, da so kar najkrajše poti oaražnih Zgradb do «nta. SlabMl|^^stema pa je, da se osrednjega prostora, pote* kcBje dosegel preaTONII^^likost, ne da JTč povečati, Med izgejevlnjem univerze je neurejena služi kjpcentralno gradbišče, Шga eceloti ne izgradimo v 1. fazi MOLEKULARNAjgASNflVA: Karakteristična je razdJ|kev иптЊнмМШекај funkcionalno avtonomnih enot. J|^kliuči^jo prostore skftneJj^erabe, каШг tudi strokovne, TaHMmev je interesantna^M№ike univerzi (nad 10.000 študento^kVelike prednosti imaSaWianta tudi.lfce si med delovanjem alit^celo med gradnjo zmanlp nove razvoSfe cilje, kmrim sledi sprem«nba v lahkotno ve delne fakultMfr'ali marili dotedanje čilno zanto:.ie »lika gostota ije vseh visokošolsKih smeri, pri uporabe $ j&novanjski deli v ,<četotno mreM jNastane mestna veliki’ gostoti zazidave je7 možno univerzo edanjega načrtovanja. Doda: nplekse, ne da bi za: 'NA ZASNOVA: Z zazicjjPFe in prostorsko preple čed§r se prostori skupinski erŠkomerno vpletajo lokošolska itfm.Im izžirjatina zdnaitfih robovih. Čmpa moramo prej rezervirati prostor v tanjša gostota in motnje zaradi izgrai KRIZNI SISTEM: Značilna j razvrščene učilnice/predavalnice tejg pa poteka ul: križata in sta| fverze, ne da bi oviralf ali drugega pG se dlelijo: no^ skupinskih v pred LINEARNI limo razširjati posledica pa om se ev enega lotnega cnazas rktura1 truktura; fimi jedri; PREDNOSTI: komunikacijpcitf p ros? povejaftost njenih delov) ze (maksimalna /izolacij: Jentrič, neustrezna,’" v funkcii interdisciplin; c) Verižn Velika ve misel na orga: središčni legi NovitfttLPac. pre zas IVerižna va konc mesme strukture, zasnov®s tremi jedri se je'" Veliko pomanjkljivosti, slaba povezi celoto, ponavljanje k funkcij, ura rasti obstoječih viS^košolsMh,sl{topov nam vsiljuje razvoja uniV^rze jr verižnB^taukturog V Lirali skupen prdjjjiifrn (univerzite lflrli((^r). dograjevali stihijsko, ampak po naprej ča, rezervirana zajjg^oj univerze). ja|j)o gornjih najprimernejša lopov KJE DOBITI USTRE RAZVOJ UNIVERZE? Če pogledamo prostorski vidimo, da se razvoj bodoče grupacijah: a) Ekonomsko komercialna! Prešernova ulica, Razlagova ulica, Površine 40.500 kv. m. Možno je rušitve. b) Tehnično-visokošolska, ki Strossmayerjeva ulica, Prežihova ulic: ska cesta in kare Кшо£ка cesta, Smet: Gradbeni šolski fcnThtoJPovršine cc )% rušf ___ " ravo, A| 'PROSTORSKI zazidati SC cadentija^l lam&razvijale v kareju Kalvar Višja®gronomska šola. Površfl zazidatf%QO % pri 0 % rušitve. d) Skupn^uni verzi tet ne poti predavalnic^fSTunski center it Orožnov^ulica, Strossmajerjeva' Slovenskrraulica. Gregori riboru, potem lahko rske univerze orisuje v treh ,e bo razvijala rtiAnska cesta, Ca| zia®i cca 60 7A bo ^razvijala v kari jesta, Gosp lica, m. Možno je (lteta, ki bi se gtijski zavod, Možno je prat, velike lska ulica, kare t ro ssmayeij e va 4^ca, Vršaijeva ulica. Površine cca 57.500 kv. m. Možno je zazidati 40 % pri 10 % rušitve. Slika starega mesta kaže, da v kareju D skoraj ni gradenj, ki bi danes lahko predstavljale zgodovinske vrednote (kompleksno), pa tudi danes je ta površina relativno prazna. Ideja o rektoratu in novi knjižnici na tem mestu bi se lahko razširila v idejo o univerzitetnem središču! RELACIJA FAKULTETA-SREDNJE ŠOLE Ali je potrebna organizacijska in prostorska povezava srednjih šol s fakultetami? Načeloma se odklanja, ker vodi do preozke usmeritve dijaka. Univerza je nosilec inovacijskih procesov v mestu, iz nje izhajajo impulzi za spremembe v srednjem šolstvu. Kako se odražajo srednje šole in univerze v mestni sliki? Nespecializirane srednje šole so v mestu porazdeljene v mreži populacijsko enakih območij, strokovne srednje šole pa zadovoljujejo hkrati tudi potrebe regije in jih je treba temu primerno locirati. URBANISTIČNA SKICA Maribor potrebuje za svoj razvoj razvite terciarne dejavnosti, ki bi vzpodbudile mestu potrebno kulturno klimo in mu dale atraktivnost (gospodarsko, kulturno, turistično . ..). Če se torej odločimo o lokaciji bodoče univerze v Mariboru, moramo najti takšno rešitev, ki bi optimalno vplivala na preobrazbo mestne strukture. Mrežna struktura se je pokazala kot najprimernejša prostorska varianta. KONCEPT: V mestni sliki je univerza ujeta med dve intenzivni rekreacijski coni (sever, jug - Kalvarija, Drava), kjer se prepleta s strukturo mestnega jedra. Prostorsko je organizirana tako, da se skupne kapacitete zgoščujejo v univerzitetno središče, specifične kapacitete fakultet pa naraščajo radialno od središča. Univerzno središče je naslonjeno na tradicionalni kulturni center, ki ga obogatimo z novo knjižnico, rektoratom, Aulo Magno, eksperimentalnim gledališčem . . . Na robovih rekreacijskih con so locirana študentska stanovanja, deloma kot novogradnje, deloma kot preurejeni stari kompleksi (Lent). Tak prostorski koncept nam omogoča organizirati intenziven polidinamičen način študija in nudi optimalno povezavo z mestom. KAKO URESNIČITI KONCEPT RASTI UNIVERZE V MARIBORU: PRVA FAZA: Analiza obstoječega stanja in izdelava koncepta dolgoročnega organizacijsko prostorskega razvoja. Skica 1: vidimo veliko medsebojno dislociranost visokošolskih objektov, kar je odraz preteklega nekoordiniranega razvoja. Nova politika združenja visokošolskih zavodov v Mariboru teži k čim večji medsebojni povezavi, uvedbi interdisciplinarnega študija, graditvi skupnih prostorskih kapacitet itd. V okviru prve faze je potrebno ustanoviti študijsko skupino za organizacljsko-prostorski razvoj univerze, katere naloga je izdelati koncept dolgoročnega razvoja univerze v Mariboru (specifična prostorska problematika). Na podlagi te študije bi se izdelal podrobnejši urbanistični načrt, ki bi že ščitil površine, določene razvoju univerze. Hkrati bi ta skupina morala doseči koordinacijo prostorske politike. DRUGA FAZA V skladu s sprejetim programom razvoja univerze se začne izgrajevati univerzitetni center v kareju D. Najprej se sprejme že nakazana možnost za rektorat (Slomškov trg). Zgradi se centralna knjižnica, Aula Magna . . . VEKŠ in VTŠ se širita na že rezerviranih kompleksih A in B, PA in VP šola se selita v kare C, začne se izgrajevati skupne prostorske kapacitete v kareju D. S smiselno politiko pričnemo organizirati poti med A, B, C in D ter jim dajemo program, atraktiven za študenta. TRETJA FAZA Rast univerzitetnih sklopov A, B in C spremlja dinamičen razvoj univerzitetnega centra, ki že daje Mariboru sliko univerzitetnega mesta. Distance se manjšajo, univerza postaja enotno telo. ♦ fiega dela ter jih povezati v višjo samoupravno kulturno hcijoGre za t ak o imenovane mešane samoupravne ZELENE, REKREACIJSKE CONE Športna igrišča - atletika, igre z žogo, športi na travi Vodna rekreacija Trije ribniki - potencialna mestna rekreacijska cona: drsanje, sprehodi, vodni športi Jezero, jahanje, sprehodi Mestni park ZAKLJUČEK Teh misli smo pristopili k prvemu koraku - iskanju lokacije za pedagoško akademijo, ki naj s svojo lego in vrednostjo prva opozarja na preraščanje v univerzo. Ideja o vsaditvi PA k pedagoški gimnaziji je zrasla iz teženj o ustvaritvi enotnega pedagoškega centra ob neposredni bližini univerzitetnega centra. Vendar so zmagale tendence tistih, ki so bili mnenja, da sodi PA na rob mesta, pod Kalvarijo vrnimo zeleno okolje. Študentska stanovanja bi lahko zrasla v adaptiranih zgodovinskih območjih — Lent, Geto .. ., kar bi nedvomno zakrpalo te rane mesta, vendar danes prevladuje odločitev o lokaciji študentskih domov na rob mesta v bivšo kaznilnico KPD. V centru se prazni prostori polnijo s stanovanjskimi bloki, kar je nedvomno ugodno za gradbena podjetja, ki bodo stanovanja lahko drago prodajala, nesmiselno pa s stališča urbaniziranja mestnega središča. Ostajajo še predeli: Gambrinus, kare med Gregorčičevo in Slovensko ulico itd. Jih bo Maribor uspel urbanizirati v smislu pozitivnega razvoja mesta ali pa bodo kot mnogi drugi prepuščeni Bogdan Reichenberg Kulturo delavcem ije poglavitni nosilci interesov: sebej zainteresirani, NEPOSREDNI V ORGANI Z AOJAH jllRU-iresirani tako za kulturne storitve ja med družbenim proinfictom in V KRAJEVNI SKUPNOSTI, .zmerah sqcialne in teritc pnosti še dddatno spapHično oblikujejo^ ovoljujejo v^kviru iupnosti svoje potil 'si ti nosilci imet$&$p preko sv^4^elegq njem in samoupravnimi spora? Snosti, kjer nastopajo rLTURNI DELAVCLkot IZVAMpLci, ZDRUŽE 2ENEGA DELA, fc^šo zain kakor tudilza gibalna raz mi splošno potrošnjo, in ОВС OBČINI IN KOLIKI, ki enotne družbe' kulturni inteream na področju kulture? z družbenim /flogovi kultM^j^ku«ostih oblikujejo kulturno politiko, ki mora težiti za terrL da berao kuUpiia dcrarine dostopne v^jnoL jp da bodo delovni ljuc%nenehnoJJpsevaHhaveravojega kultarhegaakljenja. ojekt n*| imlinjfeasnovt^e kultjfrne politike ter kulturne£9“fazvoja sploh j^DELOVNLČLOvlK. Zlto je potrebno že na sedanji stopnji razvojjpamoupravljanja v Jsplturi postavljati družbenoekonomske odnose tako, da; bodo temeljili na interesih delavskega razreda in da bodo povezani z razvojem materialne proizvodnje. Novih samoupravnih: interesov v kulturi ne more biti, če ne bo izpeljana svobodna menjava dela samouprayno organiziranih delavcev v kulturi in delavcev v proizvodnji oziroma v drugih dejavnostih. Pogoj za to pa je,‘da bodo temeljne organiza&iie združenega dela samostojno razpolagale z več sredstvi kot do Tako kot so izobraževanje, zdraVstVenovarstvo, rekreaciri-ftn podobno del splošne poslovne politike podj^tjfe^eprav tudinpheh področjih v dekjgiih organizacijah še ni vse ureieno), tako tudi isti „Samoupravljanje kot družbeni odnos, v katerem naj bi bil delavec čedalje bolj svoboden v svojem odločanju, in sicer tudi zaradi tega, ker čedalje bolj vsestransko razvija svojo osebnost, to samoupravljanje vsebuje tudi zahtevo po BOJU ZA KULTURO, za njen razvoj v vseh razsežnostih, za njeno vtkanost v sleherno človekovo dejavnost.“ Kultura dobiva danes isti samoupravni status ter iste samoupravne pravice in dolžnosti kot ostala področja združenega dela. Čeprav smo že pred leti uvedli družbeno samoupravljanje tudi v našo kulturo, do dejanskih samoupravnih odnosov na tem izredno pomembnem področju nikoli ni prišlo. Položaj kulture je ostal še naprej odvisen od države in državne administracije, kiji je kot bolj ali manj prosvetljen mecen po svoji uvidevnosti in po svojih kriterijih „rezala kruh“, Zato pomeni samoupravno konstituiranje kulture predvsem ukinitev tradicionalne odvisnosti kulture od' države. „Prav ta odvisnost kulture od državne administracije je porajala in poraja videz, kakor da je kultura „neproduktivna sfera", ki se ima za svoj obstoj zahvaliti „darežljivosti" države, njenemu „razumevanju" za družbeno pomembnost in potrebe kulture. „Zaradi ostankov zakoreninjenih etatističnih odnosov je bila kultura mnogokrat zapostavljena. Dogaja se še danes, da dobivajo podporo nekvalitetne, antagonistično nastrojene, socializmu in delavskemu razredu tuje ter „antikulturne" stvaritve, medtem ko ostajajo prizadevanja za RESNIČNE kulturne vrednote nenagrajena. V takšnih okoliščinah so se porajale tudi oblike kulturniškega elitizma, zaprtih krogov, ki mislijo, da so edini poklicani ocenjevati ter po svojih mnogokrat nekritičnih merilih vrednotiti ustvarjanja na področju kulture. Kultura je last vse družbe! Je življenjska potreba in hkrati samoupravna pravica slehernega člana naše samoupravne skupnosti, predvsem pa delavskih množic, ki jim je kulturna ustvarjalnost v prvi vrsti namenjena. Samoupravni odnosi v kulturi morajo biti takšni, da bo omogočena množičneiša in neposrednejša udeležba delavskega razreda. „Prav vstop delovnih množic v kulturo kot kulturnih samoupravljalcev je najvažnejša nova, zgodovinsko še neizkoriščena možnost kulturno avtonomnega in hkrati ljudsko demokratičnega razvoja kulture," Kulturne skupnosti so pravni okvir nove kulturne samouprave. „Prevzemajoč funkcije, ki jih je doslej v odnosu do kulture opravljala država, morajo vzpostaviti most med kulturnimi ustvarjalci in socialno bazo samoupravljalcev na različnih področjih z l^kir merit 'Si Čil ne las1 ro Jielavče ivhavca, Siftrff*načinu i ustanovami, pri del kulturno življenje,delavcev ne bi smelo! pobudddiM^JUcupnOTti. Nasprotni рпм(|И^^^Ш%>го izvod ni in soci; pdKneznimi vrstami kultumfedejavni dobrWh namreč vpliva nlmobli podobčmgliva na njegove človeške na odnos do ljudi, na socia! oblikovan^pKoveka kot samo kulturniške mora nujno izra: m išlj e nj aN^^kuzli podobnih poar^iif" '‘Zato organizacije, ZKPO ______ sistematično družbenoakciio z|j tl združene^^4!ehi v gospodarst organjrfmo in načrtno skrbele zajgigo kultmiih potreb delovnih ljudi Jj nenl kuljgrno raven, oblikovale svoje kufiurne sreA^MMffhovo izpolnjevanje. Izkušnje skupnost^pa so že pokazale, da ji mogoče oh kulturimnteres delavcev predvsenlz ORGANI MišljopTso razni odbori! komisijalsveti ali sek jih Л ustanavljali лјВјni uprajpganja (delavsl seve* lahko rM^^TMvisne od razmer, tefrpj i del<*nil^M0|iB5cij. P® c kod je v zametkiijftakš! dejapR^^te sedaj zajet^^ centrih za iz®ražev; telesa pri delavskih svetih, katerih delovn%jjalo^|jue prizadevanj in ra mora biti Ukvarjanje s njftpo kulturnih ,ekmre duhovne osti, na navade, olbnosti, na [|]Cž№čJovekova ija in na socialni program kulturnem podri dejavni sindikat}' že kje imenovali TOZD v kultur1 organiziranju obr razmerja (kulturne klasičnem predstavniškem sist jedra bodo morala v osnovnih sedanj^^ulturne potrebe ljjipi dela, ircotoifti osnovne možno ki vsebuje tu< god zopet orale družb enopojjfgne lturne skupnoriS^rričeti da bodo orgaMrcije na drugih pod ra* ih ljanje in zadovoljevme o zvišale njihoT ;rame ' ^ katefih delovnih in dvigniti MI JEDRI. ;ulturo, ki bi i). Oblike so rganiziranosti ali podobna ke; шо^ so ši dejavnostma odročju ^lo do v za mi v skup: sporazumi v kulturni upravljanja v široka družbe sindikatih, ZK bo uspeh zagi zavzetost tud v organizacija ter isije, ar ošTbaeefpomoč tudi delegacijam pri pripravljanju stališč oziroma ,ov, pri »Uresničevanju delegatskega ” 'J¥e vedno organizirane po ako organizirana „kulturna" sivinah proučiti stanje in spoznati njihovi organizaciji združenega (in poti) za izboljšanje stanja ter skrbeti organizac skupni socialnejji"'projpama izoblikovati temeljni program potreb delovnih ljudi, Prav tako bodo ganiziranif kulturno življenje delavcev ter imeti za obravnavanje programa kulturne enega dogovoraJrifesamoupravnega legacijo organriScgeedruženega dela i delovnir^udem oliroma^arganom leh teh rirašanjih odborih in korlflsijah pri .turnillskupnostih. Na vsak nafljn pa ko®odo pokazali interesJypravo deJljo in ustvaijajo dohfldfk. torej Iženega i M.P. Talia, vstani med mariborskimi študenti REPUBLlSKO-TN obenem ZAKLJUČNO SREČANJE amaterskih PIONIRSiefH IN MLADINSKIH GLEDALIŠČ NASA BESEDA ’73, KISE JE ODJBALO OD 9. DO 12. MAJA V VELENJU, JE SKLENJENO. Bet se je končal enkraten in pomemben:flovenski dogodek. NASA BESSlMktuna že večletno tradicijo, tako da ni stržbu, da seuogajanje ne bi zvrstilo tuSffaslednja leta. In še nekaj je, kar nam^Kjča v ptid vse večjega razmahadlSrnaterskc dejavnosti. To jej> dejstvo, da priredji prijavi vedno več gledališkilbjfcupin. ko je bilo Ictosjdrijavljenih 105 predstav, o; zvr^lo na občinskil^(Maribor, Ravne, Кгацј, Grbs pobočnih (Murska.Bata in Trnovlje) srečanji rc*bliško srečM^Fv Vefenju izmed 48 izbrala te® prišle'и)0Шкaterih пжшк^п sicer seje izk sri^bpjž^ffvrstile predstave, ki-ši tega niso zasluži Srečanje jo, pričelo z gledališko skupino Šenčurja z delom Heppa van Delfta HURA S0NC Šubic. Predvsem je trobe pohvaliti repertoajj)i izl mit o pinorskih avtorjev, kotje tj mladih izvajalee režiserjevo pom slučajnostno gib tako da smo jim z Druga se je predstavil* in sicer s poezijo Nataše Kastelii Zamrm^Mrjhdl pristop k poezij' ostajalo bolj »pri želji. Na ra^esčene^fodnosa do poapfe, podajala bolj deklamacija kot petavitev, ilSKto. ga-,*'odo Pestavo bi Tanltb trohvlili.Jcaj ckegrimentu, ki pa bi naj b, zetja jc nastot^#!] Gimn^ije v МдоВогоГ ii SE JF. ZA"“ A S#A režiji Teodorja \Шч vmešan, težko рјитЛГпј ob premieri, кјЖ bila v ocena Draga jAčaffll v za katere na • odolčanL utiti veselje e dopU ladi n verje leto na to ih se jih jc 64 elje, Velenje) in je za zaključno tav. Seveda je pri se na republiško ,eta Ml| rja iz ' "aše rna pofiišila že renomipnih ^otvoljen^ igri . anja in prav to je pfevagalo na odru na trenutke preveč ti so igrali naravno in sproščeno, različna mnerdž hweč pflj inovacij je bila tffl in ta premalo pripwedip. Predst! Četrta *je predstavili zanimivimi j)troškimi posmij režiji Jo; je bih^Ktarelo (vpliv cr cta je bila gledališka skupi; Još%£, PRI NAS DOMA, ki igraj^huujc svoje starše. Sl njiho^®T bi morali čutiti, posl^Rli biti starejši. _“scsto se jc predstavilo! Pulftovo komedijo SREC ' za besedilo, ki jc mla< lenega poajtrega užiti m podjetna,bi si sproščen 'p in a tehniške srednje šole iz Celja, ZA VČASIH v režiji Stefana Volfa, oskušal biti ustvarjalen, le daje vse se je zdelo, kot da igralci nimajo zato pa je predstava od časa do časa drugega. Odlična je bila koreografska ine, ker je efekt večkrat nadvladal, priča smo bili kljub vsemu zanimivemu oče vsebinsko bolj dognan, upina Barigal MKUD dr. Franjo Crnek I. nastopila s Prevert - šolana UMETNOST GELOV ali BOŽANSKA MELODRAMA v anje Viher. Kpf^sem v, predstavo aktivno se bom opiral na mnepje žirye. §icer pa j e ski dvoram^SNG Maribor, že bua napisana zanimi^Kledališko iskanje, ki je vzbudilo . Formdno razgibana postavitev s poskusi ,antn^Vtudi izdelana, vendar na Jjrenutke ritapiila mlado občinstvo, igfcl skupina II. osnovo« šole iz Celja z a Pavčka z nasloVBl^VRTILJAK v .oreričak in Mirana Pejovnika. Interpretiranje o katerem bomo v članku še govotili). IV, osnovne šole iz Celja z derom Darinke ti^aMežiraTa, Otroci.kTso sami doma, se zaigrali preveč resnično, v vse skup pa da so resnično ili pionirji ftidališkega krožka osnovne šole Rada dramatizacii«iExuperijeve pravljice za odr^jBe MALI iložnost soočile s problemom dramatizacij«« jo je 'VSK; on je tudi povgvitev zrežiral- Zaradi skrajšanA*erzije eja nekoliko skritatetenda; smo bili priča zanimivemu in iškSau dogodku, ki nasue tangiral. jewedstavila gledališča skupina oSnovne šole Siižona Nikamure Sinkičija POJOCCr SKRINJICuV režjji Jožeta predsMva predvsem po zasffigi prepričljive in lepe мАсјје omp st« bili hladni obe moški kreaciji, kljub temu je bila upina šole za zdravstvene delavce iz СеЏа z t v režjji D«mjaneXrčar. Skoda, da iz i nismo .prepoznali. Bili smo priča Sedmi Robiča iz Li PRINC. Imeli opravil Peter T; je bila osnovna poetičnemu gle Osma se n Jenka iz Kranja^ Kova^jča. Prij že: pr*stavaJ5TIjetna ^ Deve ta je bjj^lel гсстшот pcsm^Klrego rccitn^f|ijJ0Fc poezije nestatičnemu recitalu, ki pa. je bila dobra le po jezikovni p Deseto se namje predsta1 ki jc uprizorilo LITERARNI klasičnemu literarnemu večeru, gledališke predstave smo videli pokazale veliko število žametnih nam prebrale, „milijon nas je, m in lepih oblekah. Plesna vložka nista izbor poezije, kije obsegal predvsem M Zadnji je nastopil gledališki kro priredbo radijske igre ŠTIRJE FANT Karlina. O predstavi bi rekli; „ENKR mora biti ustvarjalen odnos do teksta, bodo na odru skrajno neposredni, kak' največjim veseljemjjkdili in verjeli. Zelo dl, ki jo je pripravil SHaKtimp. Se enkrat, zarj Nasploh bi lako rekSvda je v predst, in noMMMlMuM-nflkdi izvajalci še niso opri mladij NO! Re nihanje med starim drugo. Obenem ie vsak dan potekal seminarski posvet, ki gaje vodil tov. Marjan Belina, vendar se je tega dela celotne prireditve udeležilo zelo malo režiserjev in mentorjev, dasi je bil ta del namenjen predvsem njim. Prav tako je bistveno zašepala organizacijskplat, in sicer Po strani, ki je za izvajalca najpomembnejša, dvorana kulturnega doma v Velenju je namreč bila večinoma tri četrt prazna, da o obisku predstav v Šoštanju ne govorimo, ker je bila prisotna samo žirija in nekaj režiserjev ostalih predstav. Mogoče niso toliko krivi organizatorji, (po mestu je bilo polno propagandnega materiala) kot velenjska publika, ki več kot očitno še ni osveščena. Skoda! Ustavil se bom še ob delu, ki se je odražalo v predvajanjih in izmenjavi mnenj ob povedanih mislih Marjana Beline. Predavanja so se zvrstila v sledečem vrstnem redu; v četrtek, 10. maja: POMEN PROGRAMSKIH NAČRTOVANJ PRI Sirjenju gledališke misli med mladimi, v petek, 11. maja: NEKATERA IZHODIŠČA, KI OBVLADUJEJO GLEDALIŠKO DELO Z MLADIMI IZVAJALCI, v soboto, 12. maja: VREDNOTENJE IN ODZIVNOST GLEDALIŠKEGA EKSPERIMENTIRANJA MED MLADIMI LJUBITELJI GLEDALIŠČ. NASEDAMO TABUJEM Igralsko skupino sodimo po repertoarnem izboru. Kakšen je fenomen gledališke umetnosti in kakšen je njen vpliv na človeka? - Gledališka umetnost je najkompleksnejša ker jo posreduje živ človek, s katerim smo v času izvajanja v kontaktu. To je enkratna umetnost. - Gledališka umetnost je trenutna, ker je umetniško doživetje enkratno. Izvajalec namreč močno doživi celotno predstavo in svojo kreacijo prvič in še nekajkrat, potem pa pride na površje rutina. - Je aktualna umetnost, ker obravnava aktualne probleme, pri tem pa mora različne ljudi v dvorani zainteresirati za eden in isti problem. - Gledališka umetnost je tista umetnost, ki najbolj vpliva na humanistično, estetsko in kulturno vzgojo človeka. KAJ NAJ Z GLEDALIŠČEM POČNEMO? Gledalec mora poznati določene komunikativnosti teatra, dasi ne potrebuje predznanja, kot je to potrebno za razumevanje glasbe. V gledališču gledalca bolj vzgajamo kot kaj drugega. To vzgajanje paje odvisno od repertoarnega izbora. In ravno tu, pri tem vzgajanju, najpogosteje grešimo, ker premalo pazimo na repertoarni izbor. Profesionalna gledališča v svoji repertoarni politiki največkrat ne razmišljajo o vzgajanju svojih gledalcev, ampak mislijo, da si zadoščajo. Tako se namen profesionalnega teatra izživlja sam v sebi. Nasprotno pa počnejo amaterska gledališča. Vendar večkrat počnejo to preveč stihjjsko in manj načrtno ter tako s tem gledalca odbijejo. Zato naj režiserji načrtno razmišljajo o repertoarnem izboru, pri tem pa morajo imeti določeno gledališko znanje. Biti morajo poučeni. Najpogosteje pa se zgodi, ж * * nsko gledališče Svobodi II jlrbovlje s /I v režjji Nade Guček. Kljub temu, da ^lcu napisano na kožo, predstava^ dala zato, ker režiserka ni bila dovoljvešča