15 Etnolog 27 (2017) POMENLJIVE ZGODBE, ZAPISANE V OSEBNIH PREDMETIH Janja @agar IZVLE^EK Prispevek v prvem delu sledi izbranim teoreti~nim idejam, ki materialno kulturo opazujejo kot konstitutivni del ~love{kega bivanja in kot pomensko sti~i{~e osebnega in skupnega. Izpostavljen je pomen poosebljenih uporabnih predmetov (obla~il), ki lahko postanejo spominski predmeti biografske vrednosti. Drugi del prispevka temelji na ustnih, predmetnih in slikovnih virih, evidentiranih skozi trajno usmerjeno raziskovanje osebnega videza ter z njim povezane materializacije izbir, do`ivetij in izku{enj, spominov in spoznanj. Zgodbe o predmetih, ki so sooblikovali pretekle dnevne prakse in posebnost `ivljenjskih mejnikov, so pravzaprav fragmentarne zgodbe o `ivljenjih pripovedovalcev in njihovih pripadnostih drugim ljudem. Cilj prispevka je opozoriti na izredni pomen {iroke kontekstualizacije predmetnega sveta, ki ga kot raziskovalci (in muzealci) opazujemo, dokumentiramo, zbiramo in interpretiramo tudi, ko/~e so na{e pozornosti usmerjene na bolj abstraktna vpra{anja in {ir{e dru`beno-kulturne pojave. Klju~ne besede: opredmeteni spomin, spominski predmeti, biografski predmeti, biografske zgodbe, osebna identiteta ABSTRACT The article's first part explores selected theoretical ideas, which observe material culture as a constitutive part of man's life, and as the essential juncture of the personal and common. It points out the importance of personified useful objects (clothes), which may become memory objects of biographical value. The second part is based on oral, object and pictorial sources, acquired through sustained research into people's personal appearance and the related materializations of choices, experiences, memories and cognitions. Stories about objects, which participated in shaping past everyday practices and the special nature of turning points in people’s life, are actually fragmentary stories about the lives of people telling their stories, and their belonging to other people. The article’s aim is to draw attention to the exceptional importance of a broad contextualization of the world of objects, which researchers (and museum workers) observe, document, collect, and interpret, even when our attention is directed towards more abstract issues and wider socio-cultural phenomena. Keywords: materialised memory, memory objects, biographical objects, biographical stories, personal identity 16 Janja @agar Uvod Cilj pri~ujo~ega prispevka je opozoriti na na~in opazovanja materialne kulture izbranega ~asa in prostora skozi opredmetene spomine njihovih uporabnikov: biografske predmete z zgodbo in biografske zgodbe o predmetih. Drobne zgodbe ljudi o njihovih vsakdanjih ravnanjih z osebnimi predmeti, ki preidejo v spomine na pretekle razmere in lastno `ivljenjsko pot, osvetljujejo mnoge nianse medsebojnih vplivov med ljudmi in stvarmi. Subjektivne zgodbe ljudi, rojenih v sredinskih dveh desetletjih 20. stoletja, vsebujejo pomembne gradnike skupnega `ivljenja na Slovenskem od druge svetovne vojne do danes. »Velika« zgodovina jih ne razkriva, ker je njen fokus pre{irok. Teoreti~ni razmisleki v okviru razli~nih dru`boslovnih ved so vrednost biografskega uvida v materialno kulturo `e prepoznali. Muzejsko opazovanje materialne kulture je temu pristopu lahko zelo blizu, posebej pri etnolo{kih muzejskih zbirkah. Vpra{anje je le, kako tako razumljeno materialno kulturo vklju~iti v vodila muzejskega zbiranja in dokumentiranja, razstavnega interpretiranja in tudi aplikativnega dela z muzejskimi obiskovalci. Prispevek sku{a na to vsaj delno odgovoriti. Besedilo je razdeljeno v dva dela: prvi del je posve~en tistim teoreti~nim vodilom, katerih razvoj je pomemben za razumevanje sveta predmetov, ki nas obdaja in oblikuje. Posebej izpostavljeno je vpra{anje subjektivnega spomina in pomen osebnih spominskih predmetov, ki posamezniku pomagajo graditi osebno identitetno zgodbo in ga umestiti v generacijsko, dru`insko, lokalno in {e kak{no dru`beno skupnost in {ir{o zgodovinsko dobo. Te teoreti~ne misli so usmerile zasnovo drugega, empiri~nega dela prispevka. Ta temelji na ustnem, pisnem, slikovnem in predmetnem gradivu, pridobljenem v ~asu raziskave o osebnem videzu (@agar 2011)1 in tistem, ki sem ga po letu 2011 pridobivala ob dopolnjevanju tekstilne zbirke Slovenskega etnografskega muzeja (SEM) ali ob razli~nih oblikah dela z muzejskimi obiskovalci. Najbolj poglobljene uvide v pomen osebnih predmetov so dali usmerjeni individualni in skupinski vodeni pogovori2 ter mentorsko delo pri pripravi osebnih razstav obiskovalcev3. Nekateri v besedilu opisani predmeti so v tem ~asu postali del muzejske zbirke SEM, vsi ostali primeri spominsko hranjenih osebnih predmetov so v lasti sogovornikov. 1 V razpravi sem osebni videz kot sumarni teoretski pojem pojasnjevala skozi ve~ delnih vidikov: telo kot tori{~e (samo)discipliniranja in izhodi{~e izku{nje; olika kot normiranje primernega in orodje za dru`beno lo~evanje; moda kot (pri)sila, ki strukturira in usmerja dru`beno primerne odtenke okusov, potreb in izbir; osebni videz skozi vsakdanje prakse izbire in presoje; osebni videz kot del razmerja med osebno biografijo in skupno zgodovino. 2 Zgodbe o osebnih predmetih so bile izhodi{~na tema skupinskih pogovorov {tudijske skupine Univerze za tretje `ivljenjsko obdobje v letih 2011–2014, pri ~emer je bil fokus v letu 2011/12 usmerjen na osebni videz (s poudarkom na obla~ilih in poglobitvijo na obuvalih), v letu 2012/13 na praznike in praznovanja (s poglobitvijo na osebnih mejnikih in praznikih) in v letu 2014 na temo nakita (s poudarkom na predstavitvah izbranega osebnega nakita v sliki in pripovedi). 3 Na pomenu osebne ̀ ivljenjske zgodbe, pojasnjene z naracijo in osebnimi predmeti, temelji muzejski program, ki poteka od leta 2010 ob stalni razstavi SEM z naslovom Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta (2009). Program ima obliko razstavnega ciklusa osebnih razstav obiskovalcev z naslovom Moje `ivljenje, moj svet (@agar 2012a; 2013b). 17 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih Izbira sogovornikov za namen prispevka ni bila na~rtna, saj sem zajemala iz rezultatov ve~letnih delovnih prizadevanj, ki so {ir{a kot je tema prispevka. Tako je bil potencialni nabor sogovornikov in njihovih zgodb raznolik glede na starost, poklic in izvirni kraj (ne pa tudi sedanji kraj bivanja, ki je za mnoge moje sogovornike prav Ljubljana in njena okolica). Prevladujo~a je skupina `enskih sogovornic srednje in starej{e generacije, kar se pri raziskovanju obla~ilne kulture in ohranjenih hi{nih tekstilij zelo pogosto zgodi. To potrjujejo tudi ugotovitve nekaterih drugih avtorjev o razlikah v zanimanju za tip predmetov glede na spol in razlikah med vrednotenjem starih in novih predmetov glede na starost (Rogan po Habinc 2004: 37). Med zbranimi pripovedmi in zapisi sem za prispevek izbrala ilustrativne pripovedi sogovornikov, rojenih v {tiridesetih in petdesetih letih 20. stoletja, z dvema dodanima kratkima pripovedima starej{ih sogovornic, ki sta bili v omenjenem ~asu `e srednje{olki. Vsi izbrani sogovorniki so tako danes starej{i od 60 oz. 70 let, prav vsi so tudi upokojeni; generacijsko so si v tem obdobju relativno blizu, njihove `ivljenjske poti pa so bile razli~ne. Glede na njihov upokojenski status so temeljne poteze njihovega vsakdana podobne. S takim starostnim izborom pripovedovalcev se je zgodovina druge polovice 20. in poldrugega desetletja 21. stoletja izlu{~ila tudi kot tok zaporednih `ivljenjskih dob mojih sogovornikov od otro{tva in mladosti do odraslosti in starosti. Zaporedju ~love{kih dob zato sledi tudi poenostavljena shema prispevka. Do`ivljanje zgodovinskih razmer in prostora je z vidika posameznika predvsem subjektivna izku{nja njegovih `ivljenjskih dob, njegova spominska pripoved pa vzvratno pojasnjevanje in presojanje s pozicije sedanjosti. Podoba izbranega zgodovinskega obdobja se zaradi zamejenosti teme ka`e enostransko in zato popa~eno, a namen prispevka ni v prikazu kompleksnosti izbranega dru`beno-zgodovinskega preseka, pa~ pa v pojasnjevanju prepleta osebne in skupne zgodovine v vsaki biografiji ~loveka in predmeta posebej. Vsako zgodovinsko obdobje in vsak dru`beni prostor sicer tvorijo tri, {tiri generacije sodobnikov; kar je za nekoga ~as otro{tva, je za drugega ~as mladostni{tva, odraslosti ali starosti. V prispevku spregledane izku{nje drugih generacij istega skupnega ~asa so pripovedi drugih zornih kotov. Te naj ostanejo za drugi~. O preu~evanju predmetnega sveta Dru`beno okolje, v katerega se posameznik rodi in kjer poteka njegovo `ivljenje, je zanj edina realnost in naturaliziran okvir njegovih predstav in dejstvovanj. Del tega predkodiranega prostora je tudi predmetni svet – izumljen, izdelan in opremljen z dru`benimi pomeni predhodnih generacij. Po Bourdieujevem konceptu habitusa4 (1977, 1984) so predmeti osrednji elementi 4 Habitus je mno`ica pridobljenih in relativno stabilnih miselnih in vedenjskih vzorcev ter vzorcev okusa; je produkt zgodovine in u~inkuje kot matrica zaznav, presoj in dejanj. Proizvaja individualne in kolektivne prakse, ki so usklajene z njegovimi zakonitostmi, zato deluje kot neke vrste objektivni okvir za vse subjektivno. Habitus je utele{en – posameznikovo telo je vezni ~len med osebnim in dru`benim (dru`benimi razmerji). V posameznika se vtiskuje z vsakdanjimi praksami in ponavljajo~imi izku{njami, skozi opazovanje, posnemanje in presojanje drugih ljudi. (Bourdieu 1977: 87–88, 93–94) 18 Janja @agar dru`bene reprodukcije, ker so v temelju vpeti v socializacijske procese in ker so mediatorji med subjektivnim in objektivnim svetom. Prou~evanju predmetnega sveta so raziskovalci v zadnjih dvestopetdesetih letih namenjali veliko pozornosti. Deloma pri tem ni bil vir predmet sam, ampak se je védenje o njem zbiralo skozi jezik, mitologijo ipd. Predmeti so bili v drugi polovici 18. stol. in v 19. stol. obravnavani kot kazalci ~love{ke raznolikosti, indikatorji razvoja in napredka, spomini na predindustrijski ~as, izraz regionalnih posebnosti ali narodnih pristnosti in duha. V 20. stol. se zanimanje usmeri {e na tehni~ne posebnosti predmetov in {ir{e zgodovinsko-geografske pojave. Neposredna zveza med predmetom in uporabnikom se ni zdela relevantno vpra{anje (Shippers 2002: 126–128). Po drugi svetovni vojni se je zelo o~itno spremenil zna~aj materialne kulture: ozna~uje ga postopni prehod od posami~no izdelanih predmetov lokalnega izvira v mno`ico enakih industrijskih izdelkov razli~nih geografskih provenienc. Kar je prete`no ve~ino ljudi spremenilo iz izdelovalcev v porabnike mno`i~nih proizvodov. Raziskovalna pozornost se je preusmerila v na~ine prisvajanja in rabe predmetov znotraj potro{ni{ke dru`be. Od {estdesetih let stopi v ospredje zanimanje ljudi v okviru bolj ali manj zamejenih dru`benih skupin (razredov, lokalnih, poklicnih ...) dolo~enega prostora in ~asa. Predmeti so obravnavani kot pasivni ozna~evalci na~ina `ivljenja teh skupin oz. kot opredmetenje konotativnih dru`benih vrednosti, npr. bogastva, presti`a, ugleda ipd. Posameznikova izbira je v o~eh raziskovalcev interpretirana kot »kulturna« oz. »socialna« tvornost, skozi katero zrcalijo njegove pripadnosti oz. identitete (Schippers 2002: 129–131). Mno`i~ni industrijski proizvodi imajo vse do nakupa zna~aj brezosebnega blaga. [ele proces osebne izbire in vsakdanjega ravnanja z njimi jih dogradi v poosebljene predmete. Razliki med mno`i~nimi prodajnimi izdelki (blagom) in personaliziranimi predmeti, na katere sta opozorila odmevna prispevka Kopytoffa o kulturni biografiji predmetov (1986: 69) in Appaduraia o kulturni biografiji predmetov na eni in dru`beni biografiji predmetov na drugi strani (1986: 34), so se raziskovalci v zadnjih desetletjih posve~ali znotraj polja materialne kulture. Pozornost so bolj usmerili na posameznike in spremenljive pomenske vrednosti predmetov. Predmete opazujejo kot integralni del ~lovekovega vsakdanjega delovanja. Zato ugotavljajo, da se predmeti in ljudje v razli~nih kontekstih dru`benih interakcij medsebojno (do)oblikujejo – ne toliko v smislu fizi~nih modifikacij kot v smislu pomenskih vrednosti in konotacij. Raziskovalna pozornost na biografije predmetov naj bi te procese najbolje osvetlila (Mleku` 2007: 267). Na obojestransko vplivno razmerje med ~lovekom in predmetom oz. na dejstvo, da nas predmeti ne le reprezentirajo, ampak tudi na specifi~en na~in konstruirajo (nas naredijo to, kar smo, oz. to, kar mislimo, da smo), opozarja Miller (2016: 27–28, 30). Poudarja doslej spregledano mo~ navadnih, vsakdanjih uporabnih predmetov, da sodelujejo v procesu oblikovanja posameznikovih percepcij in presoj, izku{enj in predstav o sebi in svetu (Miller 2016: 63–67). Pri tem je klju~no razlikovanje med splo{nimi pomembnimi stvarmi, kot jih vidi 19 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih raziskovalec (significant), in stvarmi, ki so pomembne za uporabnike/preu~evance (matter) (Miller po Mleku` 2011: 11). Biografski princip ^love{ki spomin velja razumeti kot biolo{ko in dru`beno-kulturno kategorijo: na eni strani gre za sposobnost mo`ganov in nevronskih povezav, ki omogo~ajo percepcijo, dojemanje, razvr{~anje, pomnenje in obujanje spominov (Winston 2007: 156–159), na drugi strani pa za habituirane vzorce spominjanja, ki jih ~lovek pridobi – ti mu narekujejo, kaj iz osebne in skupne preteklosti si velja zapomniti in na kak{en na~in ta spomin obnavljati (@agar 2013a: 126). Posameznik potrebuje ob~utek osebne kontinuitete v ~asu in prostoru, na katerem utemeljuje svojo vsakokratno sedanjost in aktualno predstavo o sebi ter svoji vlogi v svetu. Spomine iz svoje osebne zgodovine organizira tako, da oblikuje svojo `ivljenjsko zgodbo, s katero izgrajuje svojo identiteto in odgovarja na vpra{anje o tem, kdo je in kdo ho~e postati. @ivljenjska zgodba5 je vezana na izbrane predmete, dogodke, kraje in ljudi ter z njimi povezana ob~utja in razumevanja, zato je pomembna lastna artikulacija. Z vsakokratnim obnavljanjem izbranih spominov in njihovim pripovedovanjem se oblikuje nov kontekst osebne zgodbe, z njim pa so konstruirani tudi novi pomeni in smisli te lepljenke, nami{ljene celote. Ume{~anje osebne zgodbe v skupno zgodovino je del osebne identitete in ob~utka povezanosti z ljudmi iste dobe in prostora, ~eprav skupne dogodke do`ivlja vsak na svoj na~in. Skupna zgodovina ni se{tevek osebnih zgodb in ni zgolj izkustvena. Vsaka osebna zgodba je dopolnjena s pridobljeno predstavo o skupni zgodovini oz. zgodbi skupne zgodovine.6 Biografski prijem v raziskavah materialne kulture je pogled na predmete in pogled na ljudi na neki na~in zbli`al. V tem smislu sta zanimiva dva koncepta: biografije predmetov in potujo~i (mobilni) predmeti; oba vklju~ujeta premike (pomenske spremembe) predmetov v ~asih in prostorih. Izpostavljala so se nekatera zanimiva vpra{anja, npr. vpra{anje o pravem za~etku in pravem koncu predmeta glede na normativna pri~akovanja, vpra{anja spremenjenih statusov in pomenov v novih kontekstih uporabe, vpra{anja realnih in pri~akovanih karakteristik predmeta ipd. Oba principa naj bi zdru`eval bolj nevtralni izraz itinerariji predmetov in hkrati odpravljal konotaciji izrazov »biografija« in »potovanje« (Hahn in Weis 2013: 2–9; Fontijn 2013: 185–186, 191–193). 5 »@ivljenjska zgodba, pripoved posameznika o dogodkih iz njegovega `ivljenja, v strokovni literaturi imenovana tudi `ivljenjska pripoved, `ivljenjepis, biografija, `ivljenjska zgodovina /.../ @ivljenjska zgodba je dokaj popolna pripoved o vseh izku{njah `ivljenja kot celote, osvetljuje njegove najpomembnej{e to~ke, povzema, kar se je komu zgodilo /.../ poudarja pomembne `ivljenjske dogodke, izku{nje in do`ivljanja /.../« (Ram{ak 2004: 724). V dru`boslovni literaturi se pojavlja tudi izraz ̀ ivljenjski potek ali ̀ ivljenjski ciklus kot zaporedje pomembnih `ivljenjskih dogodkov (Nastran Ule 2000: 326). 6 Na stalni razstavi Slovenskega etnografskega muzeja z naslovom Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta (2009) je razmerje med osebno ̀ ivljenjsko zgodbo in skupno zgodovino ponazorjeno z razstavno rde~o nitjo z naslovom Pot Enega (@agar in Dular 2013). 20 Janja @agar Po zgledu ~love{kih biografij so nekateri skandinavski etnologi uvedli koncept kariere predmetov oz. `ivljenjske poti predmetov, kjer jih zanima diahroni na~in uporabe predmetov in njihove simbolne vrednosti v razmerju z ̀ ivljenjskimi zgodbami njihovih uporabnikov. V t. i. biografijah potro{nikov se izka`ejo nekateri priljubljeni predmeti kot znaki oz. ka`ipoti za orientacijo in personalizacijo v prostoru in ~asu. Tudi najbolj navadne stvari lahko dobijo ~ustveni naboj – postanejo opredmeteni spomini posameznikove `ivljenjske poti (Schippers 2002: 133). Vendar pa predmeti ne pi{ejo lastnih biografij in zgodb, te lahko artikulira le ~lovek (Mleku` 2007: 264). Osebni predmeti biografske vrednosti Razli~ni avtorji navajajo ve~ vrst spominov, npr. predmetni, identitetni, osebni in skupinski oz. kolektivni, dru`inski, generacijski, dogodkovni, socialni spomin (Habinc 2004: 19–22). Zadnji dve stoletji sta ozavestili v ljudeh `eljo po spominjanju lastnega `ivljenja s predmeti. Spominski predmet je lahko v osnovi uporabni predmet ali pa ima spominsko funkcijo `e ob nastanku. Hranjenje zasebnih spominov v spominske knjige, vo{~ilnice, {atulje, albume, spominke s potovanj in podobno je mno`i~no raz{irila komercialna trgovska ponudba. Ob tem so se do neke mere posplo{ile tudi predstave o tem, kateri predmeti so najbolj primerni za posamezne vrste spominov (Habinc 2004: 37–38). Skozi hranjene predmete in zanimanje zanje se ka`e tudi spolna razlika – mo{ke naj bi bolj zanimali hi{a in njena okolica, tehni~ni predmeti ipd., `enske pa notranja hi{na oprema oz. oprema stanovanja (Roger po Habinc 2004: 37). Posebej mo~no vlogo pri spominjanju imajo osebna do`ivetja, misli, ob~utja, izku{nje in osebni predmeti – uporabni predmeti osebne rabe, saj so neposredno povezani s telesom in posameznikovimi vsakdanjimi praksami uporabe. Ti predmeti zdru`ujejo v sebi tako edinstvenost osebne rabe kot dru`beno-kulturni vidik rabe in lastni{tva. Pomemben element vrednosti personaliziranih predmetov so prav vidne sledi osebne rabe (Zavratnik 2016: 158). Med osebne predmete sodijo tudi obla~ila in dodatki, ki tako ali druga~e dopolnjujejo osebni videz.7 Kadar jim posameznik po kon~ani uporabi nameni {e sentimentalno spominsko vrednost in jih shrani za spomin, jih lahko upravi~eno uvrstimo med spominske predmete biografske vrednosti. Biografija obla~il nikoli ni samo osebna, saj se v njih zrcalijo mnoga razmerja do dru`inskih ~lanov, generacijskih vrstnikov, prijateljev in drugih – Miller in Woodward sta to ugotovila na primeru kavbojk (2012: 30), Zavratnik pa na primeru {portnih copat, allstark (2016: 154–155). 7 Obleka oz. obla~ila (vrhnja obla~ila; obleka v o`jem pomenu besede; varovalna obla~ila; perilo in obla~ila za podpiranje in oblikovanje telesa; spalna in jutranja ogrinjalna obla~ila) in dodatki oz. dopolnila (obla~ilni dodatki, no{eni na telesu; dodatna oprema, no{ena posebej; nakit in okras telesa ali obleke). Posebno skupino dodatkov predstavljajo funkcionalni dodatki obla~il, pripomo~ki za vzdr`evanje in shranjevanje obla~il ter dodatki za higieno in nego telesa (@agar 2003: 169–170). 21 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih Mo~ vseh spominskih predmetov je v tem, da pomagajo pripovedovati, obenem pa sodelujejo pri oblikovanju identitete (Hoskins po Habinc 2004: 27). Ta lahko nastaja v urejanju lastne `ivljenjske zgodbe/zgodb. Pravzaprav je sam proces pripovedovanja svojih `ivljenjskih zgodb proces »jazenja« (kreiranja sebstva) (McAdams po Nastran Ule 2000: 202). Predmeti in izmenjava zgodb vplivajo tudi na izgrajevanje pripadnosti skupini: dru`ini, generaciji, poklicnim, lokalnim skupnostim. Sodelujejo pri formiranju skupnega pogleda na ~as otro{tva, mladosti, odraslosti, starosti … Imajo torej svojo konstitutivno vlogo v dru`benih odnosih, so »skupnosttvorni« (Mleku` 2011: 15). Pripovedovanje biografske zgodbe ob ohranjenih predmetih - {tudijska skupina Podobe mojega sveta v SEM (foto: Janja @agar, 2012) Opredmetenje osebne in skupne zgodovine Pripovedovanje avtobiografskih zgodb navadno ni linearno in uravnote`eno, tok pripovedovanja je prilagodljiv, preskakujo~ in selektiven. Razdeljen je na bolj ali manj povezane fragmentarne zgodbe, ki so mimogrede zdrsnile iz sedanjosti v preteklost in nazaj. Male zgodbe, ki so obudile pomembne spomine na drage ljudi in izpostavile `e zdavnaj zavr`ene ali skrbno shranjene predmete, ki tako ali druga~e vplivajo na predstavno samopodobo. Ne pri zbiranju gradiva in ne pri interpretaciji nisem izhajala iz analize `ivljenjskih zgodb kot celot, ampak iz usmerjeno spodbujenih fragmentarnih pripovedi, ki (na ra~un navidezne celote) poglobijo spomin na detajle, lastna ob~utenja in ~ustvovanja in na {ir{e okoli{~ine. 22 Janja @agar S tem tvorijo kontekst zgodbe o predmetu. Posnete ali zapisane pripovedi sogovornikov, ki sem jih kot individualne primere vklju~ila v prispevek, sem ozna~ila z njihovimi inicialkami, letnico rojstva in datumom intervjuja.8 Otro{tvo: splo{nemu pomanjkanju navkljub Izbrani spomini sogovornikov na njihovo otro{tvo so se najve~krat navezali na splo{ne razmere pomanjkanja obla~il in tekstilnega blaga v prvem desetletju po kon~ani drugi svetovni vojni. Nekoliko manj so te razmere prizadele le tiste posameznike in dru`ine, ki so lahko izrabljali zaloge predvojnih obla~il, ~e ne druga~e, vsaj za predelavo. A zdi se, da so ti spomini pogosto posredni in tudi vzvratni, saj so morali te`ave s pomanjkanjem re{evati star{i in ne mali otroci. Opredmeteni spomin na svoje otroke (npr. krstno in drugo opremo za svoje dojen~ke, obhajilne in birmanske ven~ke, izjemoma kako otro{ko obla~ilo posebnega pomena ali prve ~eveljce) so navadno hranile matere in jih predale svojim odraslim otrokom v nadaljnje spominsko hranjenje. Ni~ nenavadnega tudi ni bilo posojanje tak{nih kosov opreme in obla~il med sorodniki in predajanje med generacijami. V za~etku petdesetih let je mama sogovornice iz Moravskih Toplic prejela paket od sorodnikov iz Amerike, v njem je bila med drugim lepa bela sraj~ka s ~ipkami za enoletnega otroka. Sraj~ko sta najprej ponosili D. P. in njena mlaj{a sestra, mama jo je nato posodila tudi svoji sestri za vseh njenih pet otrok. Kasneje sta sraj~ko nosila {e oba sinova in vsi vnuki sogovornice (D. P., roj. 1952, 7. 3. 2012). Bolj neposredni so spomini na kak{no obla~ilo iz poznega otro{tva. Ti ne zajamejo le dogodka, ampak tudi okoli{~ine, ob~utke in vrsto detajlov. Ohranili so se npr. spomini na redke in izredne prilo`nosti, ko so v ugodnem spletu okoli{~in le dobili dovolj blaga za obleko, predvsem pa nepopisnega veselja, ki jim ga je nova obleka omogo~ila. Mo~an spomin na tak{no obla~ilo z vsemi materialnimi in kontekstualnimi detajli se lahko ohrani do starosti, ~eprav se samo obla~ilo ne ohrani. Tak{na je npr. dekli{ka obleka s ~rno-belim pepita vzorcem in ~rno pentljo, ki jo je takratni srednje{olki V. B. iz So~e pri Medvodah za{ila mama iz blaga, ki so ga zgolj po sre~nem naklju~ju uspeli kupiti v prvih povojnih letih (V. B., roj. 1929, 15. 10. 2010). Tu in tam pa je kak spomin vezan tudi na rabo pono{enih, »grdih« obla~il za sorojenci ali prevelikih obla~il odraslih, ki so jih v dolo~eni dobi otro{tva po sili razmer morali nositi (npr. P. P., roj. 1948, 8. 12. 2010). Kroja{ka in {iviljska izdelava obla~il je prevladovala nad redko konfekcijo. Obrtniki niso izdelovali le obla~il iz novih tkanin, ampak tudi iz starih obla~il; obra~ali so tudi pla{~e (pono{en pla{~ so razdrli in ga ponovno se{ili tako, da so navzven obrnili manj obrabljeno stran tkanine, ki je bila prvotno na notranji strani obla~ila) in prikrojevali prevelika ali premajhna obla~ila. Spomini na »njihovo« {iviljo, ki je znala »za majhen denar delati ~ude`e«, so razmeroma pogosti, so pa tudi taki, ko so se izdelki ponesre~ili ali niso bili pravo~asno narejeni. V veliki meri 8 Posnetki in zapisi individualnih in skupinskih intervjujev so shranjeni v arhivu avtorice prispevka. 23 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih so si dru`ine pomagale z lastno izdelavo/predelavo doma~ih `enskih in ve~ine vsakdanjih otro{kih obla~il, kar je bilo obi~ajno tudi `e pred drugo svetovno vojno (@agar 1994: 122). Mati M. P. iz Ljubljane je bila pred vojno zaposlena kot gospodinja v premo`ni zagreb{ki dru`ini. Tako si je pripravila obse`no balo in imela veliko lepih oblek. Po vojni je iz svojih predvojnih oblek se{ila ve~ino obla~il za M. P. in njenega mlaj{ega brata. Vsako pomlad sta otroka dobila po en par ~evljev in jih nosila do poletja; poleti sta bila ve~inoma bosa, jeseni pa so ~evljem odrezali kapico, da so prsti gledali ven kot pri sandalah. Tako sta po~akala na nove zimske ~evlje. Ve~ kot en par ~evljev otroka naenkrat nista imela. Zato se je M. P. vtisnilo `ivo v spomin njeno otro{ko ob~udovanje maminih {tevilnih ~evljev. In njena velika otro{ka ̀ elja, da bi imela mo`nost izbire med dvema, tremi razli~nimi pari obutve (M. P., roj. 1945, 17. 11. 2010). Stanje splo{nega pomanjkanja blaga in obla~il je trajalo {e vsa petdeseta leta in dlje. Predelava starih obla~il v »nova« in raba za drugimi ljudmi podedovanih obla~il sta se zdeli povsem obi~ajni. V namen predelave so po{iljali stara obla~ila tudi sorodniki iz tujine (M. R., roj. 1956, 13. 10. 2010; I. C., roj. 1942, 7. 3. 2012). Tak{ne »nove« obleke so se zapisale v dragocen spomin tudi nekaterim sogovornicam; spomini niso obarvani z grenkobo, prej nasprotno: v tedanjih razmerah so pomenile bolj razko{je kot rev{~ino. Oblek sicer niso shranile za spomin, saj so jih nosile, dokler so jim bile prav oz. dokler se jih je dalo spodobno nositi. @ivo se spominjajo vseh krojnih detajlov, barv, vzorcev, obla~ilnih kombinacij, tudi »izku{nje pod obleko«. Tak{na je bila npr. obleka, ki jo je sogovornici v za~etku petdesetih let, ko se je v Ljubljani u~ila za medicinsko sestro, za{ila mama iz samih trakov – te je dobila tako, da je razrezala dve ali tri stare obleke (O. P. V., roj. 1931, 12. 11. 2010). Konec petdesetih let je srednje{olka na ljubljanskem u~itelji{~u, doma iz Babnega Polja, nosila po takratni modi ukrojeno obleko iz podedovane obleke svoje pokojne mame. Obleke sicer ni ve~, ohranila pa se je podoba prvotne obleke na eni od redkih maminih fotografij, podoba predelane obleke pa na njeni sliki (I. C., roj. 1942, 7. 3. 2012). Mladostni{tvo: opredmetenje optimizma Iz ~asov pomanjkanja se niso izlo~ili le slabi spomini. Precej spominov iz prvih dveh desetletij po drugi svetovni vojni je v bolj vesele barve naslikala skupna volja do izgradnje domovine in pripadnost tedanjim dru`benim ciljem in vrednotam (Ule 1999: 272–275). Ob~utek splo{nega dru`benega optimizma, ki so ga navajali sogovorniki, je krepila tudi doba mladostni{tva in medvrstni{ka dru`enja. Konec petdesetih let je gimnazijec M. K. iz srednje premo`ne ljubljanske dru`ine premogel le dve sivi obleki. Tega obdobja se spominja kot sivega, ker ni bilo v oblekah nobene prave barvitosti, udobja in nikakr{ne raznovrstnosti. Sivina mu je ostala v spominu le zaradi oblek, saj se mu je sicer zdelo tedaj ̀ ivljenje zelo zanimivo in veselo (M. K., roj. 1942, 19. 10. 2010). V za~etku {estdesetih let se je J. M. kot gimnazijka udele`ila delovne brigade v Srbiji. Zelo se je navdu{ila in zares ponotranjila ob~utek »bratstva i jedinstva«. Pri delu je veljala za pridno in uspe{no, veselilo jo je tudi mamino 24 Janja @agar zaupanje, da je smela kljub rosnim letom sama tako dale~. Vso to me{anico tedanjih pozitivnih ~ustev zmore vsaki~ obuditi nekaj ohranjenih spominskih predmetov, med njimi tudi njena udarni{ka bluza z emblemom na rokavu. To bluzo je kasneje ve~ desetletij nosila za izlete v hribe, ker ji je bila v tako ponosen spomin, poleg tega je bila udobna in prakti~na. Bluzo zdaj nosi njena h~i, ki ima rada obla~ilne kose z retro videzom in pomenom (J. M., roj. 1946, 7. 3. 2012). Opredmeteni spomini na udele`bo v mladinski delovni brigadi leta 1962 (foto: Janja @agar, 2012) Redke nove obleke ali modne novitete so bile vir zadovoljstva, na drugi strani pa so zbujale drobne nevo{~ljivosti. A te so bile celo dobrodo{le, ker so dvigovale ugled. Kadar novih oblek ni bilo, jih je morala nadomestiti iznajdljivost. Sredi {estdesetih let je najstarej{a h~i iz kme~ke dru`ine na Uncu za valeto oblekla kar mamin poro~ni kostim iz leta 1946, ker drugih mo`nosti ni imela. Ni ji bil ~isto prav, a bila je iznajdljiva: krilo je spela s sponkami tako dobro, da nih~e ni ni~ opazil. Imela pa je nove ~evlje – moderne lakaste »{pi~ake« s peto in mre`ico spredaj. Ker je bilo do {ole tri kilometre slabe poti, se je sezula in {la samo v najlonkah. Strgane nogavice je vrgla stran, ~evlje za ples pa obula na gole noge. Naplesala se je, a domov je zaradi `uljev morala bosa. Obleke in ~evljev `e zdavnaj ni ve~, saj so odrabljene re~i pri njih sproti se`gali v pe~i (M. F., roj. 1951, 7. 3. 2012). Druga oblika iznajdljivosti je bilo medsebojno posojanje obla~il med prijatelji, so{olci, sorodniki; dekleta so si tako pove~ala raznovrstnost garderobe, posebej za dogodke, kot so plesi, zmenki in podobno. 25 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih Med bolj trajne in kompleksne spomine sodijo dogodki ob `ivljenjskih mejnikih. Za to `ivljenjsko obdobje so to npr. spomini na maturo in maturantski ples. Maturantske obleke so poleg ohranjenih fotografij in dokumentov pravo opredmetenje zaklju~enega {olanja ter ozave{~enega odra{~anja. Upokojena profesorica telesne vzgoje M. R. iz Hrpelj {e danes hrani svojo maturantsko obleko iz leta 1966, ki ji jo je naredila njihova {ivilja v modernem gladkem mini kroju. Zraven je imela enako torbico in obro~ za dolge lase. Ker je bila obleka zelo modnega kroja in ker je prvi~ dobila sandale z visoko peto, se je sama sebi zdela zelo `enstvena in odrasla. ^eprav obleke ni nikoli ve~ oblekla, se ji ob njej spet zbudijo vsi takratni ob~utki (M. R., roj. 1946, 13. 10. 2010). [ivilja je postojnski gimnazijki J. M. za maturantski ples leta 1964 se{ila krasno obleko. Kroj zanjo je videla v Trstu, kamor je tudi odhajala {ivat, kasneje ga je {e velikokrat uporabila za izdelavo poro~nih oblek. Svetlo modro blago za obleko je J. M. kupila na Ob~inah. Obleka je izpadla krasno, le prati se je ni smelo. Imenitno in zelo posebno se je po~utila v njej na svojem maturantskem plesu, kasneje pa {e na sestri~nini poroki – prav zaradi obleke se je je lahko udele`ila, saj so povabili samo tiste, ki so imeli kaj primernega oble~i; nosila jo je tudi kot birmanska botra svoji polsestri. Obleke same ni ve~, njen spomin pa podpira nekaj dragih ji fotografij (J. M., roj. 1946, 7. 3. 2012). Na prehodu: razpolo`ljivost doma~ega in mik tujega Spomini mojih sogovornikov so se ve~krat navezali tudi na trgovine s konfekcijo, ve~inoma ljubljanske. V {estdesetih letih 20. stoletja so bile v Ljubljani zgrajene prve moderne veleblagovnice Modna hi{a, Centromerkur in Nama, ter v za~etku sedemdesetih let {e Maximarket. V njih je bilo mogo~e kupiti konfekcijo nekaterih doma~ih proizvajalcev (npr. Mure, Gorenjskih obla~il, Ideala, Kroja, Laboda, Topra, Pika itd.), ki pa v tem ~asu {e ni zadovoljevala `elja po raznovrstnosti. Na ulicah so se sre~evali ljudje z enakimi puloverji, bluzami, srajcami, celimi oblekami, enakimi kostimi in pla{~i v dveh, treh barvnih razli~icah. Nekatere je to motilo, drugim se je zdelo konfekcijsko poenotenje nekako skladno s socialisti~no idejo enakosti. Sezonske kolekcije doma~ih kreatorjev in doma~ih tovarn so predstavljali na letnih sejmih mode (v Ljubljani so jih prirejali npr. na Gospodarskem razstavi{~u, v Modni hi{i in Hotelu Slon), a ti modeli naj bi se le redko pojavili tudi v redni trgovinski ponudbi. Obrtni{ko narejena obleka po meri je bila {e vedno pogosta izbira: prilegala se je postavi naro~nika, lahko je bila iz kakovostnej{ih materialov in bolj{e izdelave ter se je lahko dlje nosila. Na ta na~in se je {irilo tudi zgledovanje po so~asni italijanski, deloma tudi francoski in angle{ki modi. Zelo brana doma~a mese~na revija Na{a `ena (izhajati je za~ela leta 1941) je od za~etka petdesetih let dalje prina{ala nasvete o modnih dodatkih, pri~eskah in oblekah po idejah francoskih in angle{kih kreatorjev (Vodopivec 1999: 167). Opaznej{i vpliv italijanske mode (pri nas tudi zaradi bli`ine in zgodovinske gravitacije dela slovenskega ozemlja na Trst) je bil mogo~ tudi skozi nakupovanje 26 Janja @agar v tujini. Prav veliko osebnih spominov je vezanih na ob~asne nakupe v Trstu, kjer se je dalo kupiti ve~ raznovrstnih proizvodov, modnih novitet ali preprosto stvari, ki jih doma ni bilo mogo~e dobiti. Omenjeni spomini so povezani tudi s preseganjem zakonskih omejitev glede prena{anja denarja in blaga prek meje. To naj bi bilo med ljudmi vrednoteno bolj kot iznajdljivost v sili, kve~jemu {e kot moralna zadrega (goljufanje in laganje ne sodita med splo{no sprejemljive oz. visoko vrednotene lastnosti). »[vercanje« lir v eno smer, v drugo pa konfekcije, metra`e, drobnih tehni~nih izdelkov, jedil ipd. je bilo tako mno`i~no, da so ga ljudje presojali domala kot normalno in pri~akovano. Tudi ~e je {lo pri nakupih za konfekcijo ni`jih cenovnih razredov, ki so jo kupovali na tr`nici ali v manj uglednih trgovinah, je bil u~inek teh obla~il doma lahko prav presti`en in je zbujal nevo{~ljive poglede okolice, nosilcu pa je prina{al zadovoljstvo in dolo~en ugled. Med najpogostej{imi izdelki, ki so jih ljudje v {estdesetih letih kupovali v Trstu, so bili »pregovorno« dobri, mehki, udobni, lepi italijanski ~evlji. Obrtni{ko izdelana obutev doma je sicer nudila ve~je udobje predvsem za tiste, ki so imeli kakr{ne koli te`ave z nogami in jim konfekcija ni omogo~ala izbire. Proti koncu {estdesetih let in v sedemdesetih letih so se v mnoge osebne spomine zapisale te`ave pri nabavljanju kavbojk originalnih blagovnih znamk (Levi's, Rifle, Wrangler, Lee idr.). Doma~a proizvodnja je v sedemdesetih letih ponujala slabe »surogatne« produkte, ki pa niso prepri~ali ljudi, saj so bistveno odstopali po kakovosti in barvi blaga ter po na~inu vtisnjenja vidnih sledov osebne rabe (Luthar in Pu{nik 2016: 48–52). Zato so zlasti mladi in tudi malo manj mladi pogosto obiskovali Trst ali pa jim je `eleni izdelek prinesel kdo drug. @elja po tem izdelku, ki so ga do`ivljali kot izraz modernosti in upora proti malome{~anski potro{ni dru`bi in navadam svojih star{ev,9 je morala biti dovolj splo{na, da se je tako zapisala v mnoge osebne spomine (gl. tudi Weber in @enko 2017). Skupaj s spomini na {tevilne male preprodajalce, ki so trgovali z ve~jimi ali manj{imi koli~inami d`insa, kupljenega v Trstu in ilegalno prene{enega v doma~i prostor; na ta na~in je bilo zado{~eno `eljam tistih, ki sami niso odhajali v tujino. Na meji zase`eno tehni~no in konfekcijsko blago so ponujale trgovine Posrednik, kjer je bilo tu in tam mogo~e najti tudi originalne kavbojke. Konec {estdesetih in v za~etku sedemdesetih let je bila tedanji ljubljanski gimnazijki D. @. blizu dr`a uporni{tva – proti star{em, re`imu, konvencijam, potro{ni{tvu … V{e~ ji je bil obla~ilni stil »hipijev«, ki so znali tudi z zunanjostjo, na~inom dru`enja, glasbo izraziti to uporni{tvo. Da bi se temu vsaj nekoliko pribli`ala, je prizadevno iskala prave kavbojke, po mo`nosti »rajflce«. A to je bilo te`ko, ker star{i niso bili naklonjeni nakupovanju v Trstu. Kavbojke ji je po dolgem iskanju uspelo najti v ljubljanskem Posredniku. Bila je ponosna nase, v njih je bila videti prava frajerka. Ni~ zato, ~e so ji bile za kako {tevilko prevelike! (D. @., roj. 1955, 9. 10. 2010). Nekateri sogovorniki se te dobe spominjajo tudi kot »dobe cveto~ega socializma«, povezane s prese`enimi razmerami pomanjkanja, umirjenega in optimisti~nega splo{nega razpolo`enja in gospodarske rasti. Tako ro`nata slika 9 O socialisti~ni modernizaciji Jugoslavije, opazovani tudi skozi osebne do`ivete spomine na »jugoslovanizacijo« kavbojk gl. Luthar in Pru{nik (2016). 27 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih pa~ ni mogla biti cela dru`bena stvarnost. Vsaj del mladih se je v sedemdesetih letih mo~no anga`iral tudi v okviru protestni{kih {tudentskih gibanj proti premalo demokrati~nim dru`benim razmeram, pa tudi za ekonomsko liberalizacijo, za ve~jo odprtost do tujine. Njihove vrednote in ideale so prevzele tudi mnoge kasnej{e civilne dru`bene pobude (Ule 1999: 251, 275–278). A sogovorniki se teh podro~ij dru`bene stvarnosti niso dotikali, njihovi priklici spominov so raje zdrsnili na tedanjo popularno filmsko in glasbeno sceno, tujo in doma~o. Ta je oblikovala pripadnike mlade generacije, spomini nanjo pa lahko intenzivno obudijo ob~utek generacijske povezanosti. Opredmetenje tega so med drugim osebne zbirke starih vinilnih plo{~ z izbranimi izvajalci in pripadajo~imi dru`inskimi gramofoni10. Ob tem se je izpostavila neke vrste nostalgi~na navezanost na druge jugoslovanske republike – v povezavi s filmi in igralci, festivali popevk, pevci in glasbenimi skupinami ali nekaterimi drugimi mno`i~nimi proizvodi jugoslovanskih proizvajalcev (pomen osebnih spominov na to gl. v Adri}, Arsenijevi} in Mati} 2004; Petrovi} in Mleku` 2016; Weber in @enko 2017). Popularna filmska in glasbena scena je ponujala obilje zgledov tudi za strate{ko izbiranje obla~il in urejanje las, ki so se vpisali v osebne biografije. V za~etku {estdesetih let je takrat srednje{olec I. M. za~el plesati pri Folklorni skupini Tine Ro`anc. S skupino je hodil na gostovanja v tujino, najprej v London, kasneje tudi drugam. Ker so bila tak{na »zastonjska« potovanja redkost, ponujala pa so tudi prilo`nost za nakupe oblek v tujini, se je skupini pridru`ilo kar precej njegovih so{olcev in so{olk. Ker se je sam navdu{eval nad glasbeno skupino Beatles, si je pustil rasti dalj{e lase, poleg tega pa si je v Londonu kupil hla~e, srajco in jopico v »njihovem stilu« (I. M., roj. 1946, 8. 11. 2010). V splo{nem se je mladost kot `ivljenjska doba v tem zgodovinskem ~asu osamosvojila: pridobila je svoj »lastni svet« in ga precej bolj kot doslej lo~ila od celostnega nadzora odraslih (Ule 1999: 251). Odrasla doba: med zasebnim in poklicnim V {estdesetih, ve~inoma pa v sedemdesetih letih so moji sogovorniki zapu{~ali svoje izvorne dru`ine, do`ivljali velike osebne premike v ~asu {tudija in prvih potovanj v svet ter partnerskih zvez. V sedemdesetih letih se jih je ve~ina zaposlila in ustvarila svoje dru`ine. Optimisti~no zrenje na splo{ne razmere zato ni izviralo le iz razmeroma dobrega dru`benega standarda tega ~asa, ampak iz `ivljenjske dobe, ki je s pogledom usmerjena v prihodnost. Posebej so se izpostavili spomini na poroko in poro~na obla~ila in dodatke, ki jih v veliki meri {e hranijo v sentimentalni spomin, ~e jih niso porabili kako druga~e. Spomini so zaradi ve~jega pomena tega `ivljenjskega mejnika bolj kompleksni, zajemajo vpogled v predpriprave, potek poro~nega dne, prisotnih in odsotnih ljudi in ~ustveno obarvanih okoli{~in z mnogimi detajli. Tudi tistimi, ki so bili povezani 10 Eden takih gramofonov, ki je sooblikoval dnevni utrip ljubljanske dru`ine v {estdesetih letih, je na{el pot tudi v zbirko SEM. Zelo povedno dopolnilo predmetu je avtorska zgodba lastnice in donatorke (Kre~i~ Scholten in Pukl 2012). 28 Janja @agar z nesre~nimi spleti okoli{~in, bole~inami, neugodji ali stiskami. Spomin na lastno poroko nekdanja socialna delavka I. C. povezuje ne le s svojo poro~no obleko iz brokatne svile, ki jo je kasneje razrezala in iz nje se{ila pustni kostum princeske za svojo h~er, ampak predvsem s spominom na zlomljeno nogo, bolni{nico, vo`njo z re{ilcem pred Magistrat in `alost, ker na lastni poroki ni mogla plesati (I. C., roj. 1942, 15. 5. 2013). Tudi upokojena srednje{olska profesorica s Koprive na Krasu se svojega poro~nega dne spominja bolj kot spleta stresnih situacij, povezanih s strokovnim izpitom, ki ga je opravljala dan prej, kupovanja poro~ne obleke – rde~ega kostima, ki ga je zelo na hitro kupila v Celovcu, ker je njena {ivilja zbolela, pa zastoja v prometu zaradi prireditve Tek ob `ici okupirane Ljubljane, zaradi katere je zamudila na Magistrat in spravila bodo~ega mo`a v stisko. Spomin dopolnjuje {e zamera {tevilnih sorodnikov, ki niso bili povabljeni na poro~no kosilo, saj denarja za veliko poro~no slavje z mo`em nista imela (J. M., roj. 1946, 15. 5. 2013). Sogovornica s Krasa B. P. si je kupila svojo poro~no obleko leta 1972 v ljubljanski »spodnji« Nami na za~etku ^opove ulice. Brezrokavna obleka in lahek pla{~ek sta bila iz modernega belega diolen lofta z reliefnim vzorcem, ki je bil takrat pojem lepega; v njej se je tudi sama po~utila lepa. Kan~ek grenkobe v svetlem spominu pa so bili njeni poro~ni ~evlji. Naro~ila jih je pri znanem mojstru Vodebu v Ljubljani. Izdelal je krasne bele modne salonarje s tedaj modernim debelim podplatom. Bili pa so trdi in neudobni, neznansko so jo ti{~ali. V njih je pre`ivela poro~ni dan, ki se je zavlekel dolgo v no~ – {ele zjutraj je iz trdega oklepa re{ila o`uljene in bole~e noge. Kasneje se je prepri~evala, da jih mora vseeno nositi, saj so stali celo premo`enje – vendar ni {lo. Odlo`ila jih je v omaro in ~ez nekaj let zavrgla. Mo`eva obleka iz temno modrega blaga je bila kupljena v italijanski Gorici, so~asno z usnjenimi ~evlji bordo barve, ki so bili za tiste ~ase res moderni in so se lepo ujemali z ostalim, predvsem pa so bili zelo udobni. Kar precej let jih je vztrajno nosil in so odtehtali pretihotapljene lire, ki jih je od{tel zanje. Obleki sta vzela s sabo na poro~no potovanje v Rusijo, kjer so ju na vsak na~in `eleli odkupiti od njiju, saj je bila tam ponudba {e bolj skromna kot pri nas. Svojo poro~no obleko {e hrani za spomin, mo`evo pa so zavrgli, ker so jo po{kodovali molji (B. P., roj. 1946, 23. 5. 2012 in 13. 11. 2013). Spomini na odraslo dobo so sogovornikom priklicali spomine na poklicne dejavnosti in slu`beno okolje, ki je mo~an, vpliven dejavnik pri modeliranju osebnega videza. Za konec sedemdesetih let in posebej za osemdeseta leta se je tako ve~ spominov ujelo v slu`bena pravila obla~enja, ki so bila v tem ~asu relativno konvencionalna, a enostavna in nezahtevna: dvodelne mo{ke obleke in `enski kostimi s krilom ali obleke v celem; druga mo`nost so bile dolge mo{ke hla~e v kombinaciji s srajco in brezrokavnikom, jopico ali puloverjem, za `enske pa krilo v kombinaciji z bluzo, puloverjem in jopico. Odstopanje od tega ni bilo ne pri~akovalo ne `eleno; tako naj bi npr. hla~e in hla~ni kostim veljala za primerno `ensko slu`beno obla~ilo {ele v osemdesetih letih. Podjetja z veliko terenskega dela (npr. gradbena podjetja) ali z delovnimi mesti, kjer so bili stiki s strankami redki (npr. delovna mesta ra~unalni~arjev), niso gojila posebnih pri~akovanj 29 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih glede obla~enja svojih uslu`bencev (delovali so kve~jemu medsebojna kontrola in zgledi), zato so tam prevladovala prakti~na vsakdanja obla~ila. V podjetjih, ki so poslovala s tujimi partnerji ali so imela predstavni{tva v tujih dr`avah, so v sedemdesetih in osemdesetih letih »ponovno odkrivali« povezavo med poslovno uspe{nostjo in urejenostjo »zahodne« poslovne mode in vtisa.11 Izbrane mlade uslu`bence so po{iljali v tujino na {olanje, da bi u~inkovito znanje modernega poslovnega nastopa prenesli domov. Tudi mladega komercialista M. K. so v prvi polovici sedemdesetih let poslali v Anglijo na dvomese~no {olanje (»Proffesional selling course«), u~il jih je Ameri~an. [olanje je bilo usmerjeno v nastop, izgradnjo osebnega videza s pomo~jo pravilno izbranih obla~il, kombinacije barv, gibanja in kretenj, komunikacij. Njihovi cilji pri prodaji naj bi postali direktorji in mened`erji tujih podjetij, na katere naj bi bilo posebej te`ko narediti prepri~ljiv in suveren vtis, saj naj bi se domnevno tudi sami zavedali pomena osebnega videza in brezhibnih oblek. [tudijsko gradivo s te~aja je sogovornik hranil v spominu {e v ~asu intervjuja (M. K., roj. 1942, 19. 10. 2010). Za nevodstvene kadre takih podjetij se je v osemdesetih letih sicer pri~akoval urejen videz, ni pa bilo uradnih pisnih navodil oz. omejitev. V samostojni dr`avi po letu 1991 naj bi se standardi glede tega {e zvi{ali in se vsaj pri nekaterih prenesli tudi na zasebno `ivljenje. Kljub takim vsakdanjim praksam pozornosti in kultiviranja slu`benega videza sogovorniki niso ohranili prav dosti predmetnih pri~ zanje. Tu in tam pa se je podalj{ana raba kakega prav »uspe{nega« slu`benega obla~ila prelevila tudi v spominsko ohranjen kos. Tak{en je tudi rde~ kostim, ki ga je nekdanja ekonomistka B. R. nosila vedno, ko je bil pomemben prvi vtis: za va`ne poslovne sestanke s partnerji ali javni nastop, zasebno pa npr. za prvi zmenek, saj jo je `ivahno obla~ilo naredilo ravno prav energi~no, odlo~no in pogumno. Kostim in pripadajo~i sandali s petko `e nekaj ~asa niso bili primerni za no{enje, a jih nikakor ni mogla zavre~i, ker so bili materialna podoba njene poslovne uspe{nosti in samozavestne `enstvenosti (B. R., roj. 1949, 24. 8. 2017). Od omenjenih predmetov se je nazadnje poslovila tako, da jih je, skupaj z zapisano zgodbo, podarila SEM. Osemdeseta leta 20. stoletja so sogovorniki v povezavi z ve~ temami opredelili kot nekak{en prehod v druga~nost, a to je bilo vzvratno presojanje s pozicije dana{nje dr`avnosti, dru`benega reda in vklju~enosti v mednarodne tokove. Kadar pa so opisovali svoje izku{nje in sodbe, ki uravnavajo njihove sedanje prakse izbire in rabe osebnih predmetov, so skupno zgodovino po letu 1991 uokvirili v narativni »sedaj«. Z osebnimi predmeti povezane lo~nice v okviru tega »sedaj« so bile bolj omenjene kot poudarjane npr. selitve, nove zaposlitve, tudi lo~itve, smrti star{ev, zakoncev, prijateljev, otrok ipd. dogodki, ki so mo~no vplivali na posameznika in njegovo `ivljenje (tudi na odnos do stvari). ^e spomini niso bili 11 Podro~je poslovnega obna{anja je bilo pred drugo svetovno vojno normirano s »klasi~no« me{~ansko obla~ilno modo in me{~anskim bontonom, ki so ga povzemali tudi kasnej{i poslovni bontoni – iz jugoslovanskega prostora npr. Zelmanovi} (1990), ki je prvi~ iz{el `e leta 1962 in bil ve~krat ponatisnjen. Me{~anski bonton in klasi~na obla~ilna estetika sta v poslovnem svetu zahodne Evrope in Amerike ostala aktualna tudi po drugi svetovni vojni, v socialisti~nih de`elah pa je bilo opaziti dolo~eno ideolo{ko pozabo. Ve~ o tiskanih bontonih in dru`beni vzgoji primernega tudi v poslovnem svetu gl. @agar 2006: 81–84, 90–91. 30 Janja @agar prav veseli, so se sogovorniki pripovedi o tem morda raje izognili. Zato pa so toliko raje spregovorili o drugih mejnikih, npr. o »okroglih« obletnicah. Med njimi je najpogosteje izpostavljena petdesetletnica rojstva, dodobra in z detajli ovekove~ena v spominskih fotografskih albumih in spominsko ohranjenih prilo`nostnih darilih. Med stvarmi ve~jih vrednosti so npr. dragoceni kosi nakita, ki niso le stvar spominske hrambe, ampak tudi ob~asne rabe. Nekaj je tudi zabavnih, a cenovno nepomembnih daril, ki so bila del pripravljenega programa ob praznovanju, npr. majic s prilo`nostnimi napisi in zbadljivimi podobami; navadno se njihova vloga po praznovanju omeji le {e na funkcijo nosilca prijetnega spomina na dogodek in udele`ene ljudi. Starost: spremenjeno dojemanje ~asa in prostora Prehod v starost v industrijski dru`bi najbolje nakazuje prav upokojitev, ki je danes ve~inoma med {estdesetim in petin{estdesetim letom starosti, lahko pa nekaj let prej. Sogovorniki so upokojitev uvrstili med najbolj izrazite osebne mejnike, saj pomeni bistveno spremenjen vsakodnevni ritem in opaznej{i umik iz javnega `ivljenja. Tudi spremenjen odnos do svoje lastne starosti, ki je v za~etnem obdobju ne opredeljujejo kot »pravo starost«, {e posebej, ~e se po~utijo zdravi in vitalni. Svoj status upokojenca so sogovorniki sprejeli razli~no, odvisno predvsem od tega, ali so se za to odlo~ili sami ali pa jih je k temu primoral delodajalec. Podobno kot ob okroglih obletnicah so odhod iz slu`benega okolja poleg generalnega ob~utka veselja, olaj{anja ali grenkobe zabele`ili v spomin skozi slavje, ohranjena darila in fotografije. To jim pomaga ohranjati pomen osmi{ljene poklicne poti. Za~etno obilje razpolo`ljivega ~asa je nekatere sogovornike tako »presenetilo«, da so si umislili (pre)ve~ novih oblik dru`abnih in interesnih zaposlitev. ^e jim zdravje in finance to omogo~ajo, prakticirajo izletni{tvo in potovanja. Ob~utenje ~asa in predstavni prostor se jim s tem mo~no spreminjata. Spomini na potovanja in po~itni{ke destinacije v tujini se izka`ejo kot relativno pomembni gradniki biografskih zgodb – zaradi odmika od vsakdanjega, zaradi redkosti ali tudi enkratnosti dogajanja, zaradi vznesenosti in ponosa na te vrste izku{enj … Spomini nanje niso vezani le na vtise in do`ivljanje druga~nega sveta, opredmeteni so v spominkih in uporabnih ali okrasnih predmetih iz tujine. Te »eksote« namenjajo ob~asni ali vsakdanji rabi, le da manifestirajo privla~nost posebnosti, ki dopolnjuje obstoje~o garderobo. Med njimi so manj{i osebni predmeti, kot na primer {ali, rute, torbice, nakit (najpogosteje ogrlice, pri katerih je velikost glede na telo nevtralna) iz lokalnih materialov ali kakih drugih posebnosti. To so tudi darila pozornosti za prijatelje in sorodnike, ki utrjujejo ob~utke medsebojne pripadnosti. Opu{~anje pre`ivetvenih dru`benih vlog in z njimi povezanih raznovrstnih dnevnih opravil prinese s sabo tudi spremenjen odnos do osebnih predmetov. Tako pri izbiri novih kot pri selekciji starih predmetov za spomin. Njihove intimne osebne zgodbe sobivanja s predmeti se odvijajo naprej, a to je za moje sogovornike tudi doba, v kateri imajo osebna stanovitnost in ustaljeni ritmi vsakdanjih praks veliko vlogo. Nimajo pa vpliva na procese starajo~ega se telesa, ki se ga vedno bolj 31 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih zavedajo in zaradi katerega pridobivajo zdravje, vitalnost in udobje ve~ji pomen kot presti`, lepota in opaznost v dru`bi. Sogovorniki v tej dobi razpoznavajo svoje pove~ano zanimanje za preteklost nasploh in svojo lastno, ume{~eno v skupno (dru`insko, generacijsko in lokalno, pa tudi narodno in dr`avno) preteklost. Mnogo pomembnej{a kot prej jim postane primerjava s star{i v njihovih letih, prav tako se njihovi vnuki mo~no zanimajo za prigode in shranjene predmete njihovih star{ev in starih star{ev, ko so bili ti pribli`no njihove starosti. Pomen kompleksnih osebnih spominov se je tako pri ve~ini mo~no pove~al, z njimi pa tudi pomen ritualov obnavljanja spominov na dogodke, npr. obletnice in praznovanja v krogu dru`ine in prijateljev. Ker predmete te vrste bolj cenijo kot v zgodnej{ih letih, z njimi tudi druga~e ravnajo. Upokojena poslovna sekretarka D. P. je svoje in sestrino krstno obla~ilce iz ro`natega bomba`a pred leti »podedovala« od pokojne mame; nekaj let ga je hranila v lepi {katli s pentljo, a tam ga je redko pogledala ali komu pokazala. Zato ga je pred nekaj leti s sinovo pomo~jo namestila v zastekljen okvir in ga obesila v nekdanjo sobo svojih otrok, ki je zdaj igralnica za vnuke. Na stene predsobe pa je izobesila ve~ dru`inskih fotografij, mdr. poro~ne fotografije ve~ generacij, tako se po~uti mnogo bolj povezana z dru`ino. Dru`inska preteklost in preteklost nasploh jo mnogo bolj zanimata zdaj, v starej{ih letih; bolj ceni vse to in `al ji je, da od svoje pokojne mame ni sku{ala ve~ izvedeti (D. P., roj. 1952, 7. 3. 2012). S starostno dobo se je pove~ala notranja vrednost vseh spominskih predmetov, ne le osebnih predmetov po kriteriju rabe. Sogovorniki so med svojimi spominskimi predmeti omenjali raznovrstne predmete zgodnej{ih obdobij svojih `ivljenj, podedovane predmete svojih star{ev, ostaline otro{tva njihovih otrok, podarjene predmete prijateljev, partnerjev in drugih sorodnikov in spominke s svojih turisti~nih potovanj. V starosti je raznolikost in {tevil~nost predmetov za spomin zato toliko bolj odvisna od razpolo`ljivega prostora in potrebe po revidiranju lastne preteklosti (Habinc 2004: 97; prim. Depner 2013). Izlo~anje ne temelji le na prakti~nih oz. na razumskih presojah, v temelju gre za ~ustveno ravnanje. V splo{nem je mogo~e ugotoviti, da se ohranjeni predmeti bolj pogosto ve`ejo na »dobre« ali nevtralne spomine (ali pa so tako vsaj opredeljeni v pripovedi, ki »slabe« spomine v~asih tudi zamol~i). Pripovedi o »slabih« spominih se sicer lahko pove`ejo tudi na predmete (konkretno obla~ila in dodatke), a teh pogosto niti ni ve~, lahko so bili tudi na~rtno zavr`eni, da ne bi prepogosto in pre`ivo obujali pre`ivetih bole~in in `alosti. Na revizijo in obseg spominsko hranjenih predmetov lahko bistveno vpliva nenadejana sprememba `ivljenjske poti in nekatere izjemne okoli{~ine, npr. poroka, selitev, lo~itev, pa tudi bolezen, smrt, elementarne nesre~e, vojne ipd. Eden od razlogov za spremenjen obseg je tudi prehajanje spominskih predmetov med generacijami iste dru`ine, ne vedno kot dedovanje. Tak{na opredmetena `iva vez med generacijami je za D. P. `e omenjena »ameri{ka« sraj~ka za dojen~ka, ki je od petdesetih let 20. stoletja pravo opredmetenje dru`inskih medgeneracijskih vezi (D. P., 1952, 7. 3. 2012). 32 Janja @agar Zdi se, da so tak{na ~ustveno pogojena ravnanja precej pogosteje prisotna pri `enskah. Tudi osebne predmete nekaterih drugih ljudi (pokojnih ali {e `ivih sorodnikov in prijateljev) hranijo pogosteje kot mo{ki, {e ve~ pa malih obla~il, izdelkov in biolo{kih ostankov svojih otrok (npr. mle~nih zob, kodrov las ipd.). ^eprav naj bi bil to spomin na druge ljudi, pa ga je mogo~e razumeti tudi kot del osebne zgodbe, saj ta vedno vklju~uje tudi druge. Pri~evanja mo{kih sogovornikov ne zajemajo spominskega hranjenja svojih obla~il ali obla~ilnih dodatkov, tudi ~e so spremljali prelomnice, {e manj blizu jim je bilo hranjenje obla~il drugih ljudi, tudi svojih otrok. Lahko pa jih pogosto hranijo njihove `ene ali matere – z njihovo vednostjo ali brez nje. Mo{ki naj bi se v splo{nem bolj osredoto~ali na predmete v zvezi z lastnim `ivljenjem, `enske pa v zvezi z `ivljenji drugih (Otto in Pedersen po Habinc 2004: 27). Spominsko hranjenje pri mo{kih je bolj vezano na osebne uspehe/dose`ke v `ivljenju ali vsaj dokazila na svojo udele`bo v neki dejavnosti. Med mojimi sogovorniki sta izpri~ana dva primera shranjevanja {portnih »dokazil«: sogovornik iz Ljubljane hrani v spomin na vse udele`be mno`i~nih tekov na smu~eh in teka{kih maratonov startne {tevilke na tekstilnih podlagah, ki se pripnejo na tekmovalne drese (I. M., roj. 1946, 8. 11. 2010). M. R. iz Hrpelj pa navaja za svojega soproga hrambo vseh dresov z identifikacijsko {tevilko za vse amaterske nogometne tekme, na katerih je igral (M. R., roj. 1946, 13. 10. 2010). Spominsko hranjene identifikacijske startne {tevilke z mno`i~nih prireditev teka na smu~eh (foto: Janja @agar, 2012) 33 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih Dolgo`ivi sopotniki Nekateri predmeti povezujejo ve~ obdobij ~love{kega `ivljenja `e v ~asu rabe in ne zgolj spominskega hranjenja. Tak{ni so npr. nekateri okrasno-funkcionalni predmeti z izrazito osebno noto, npr. ure in o~ala. O~ala so hitro opazni »razpoznavni znak« posameznika, v ~asu rabe so – podobno kot nakit in ure – v neposrednem stiku s telesom uporabnika, zato so mo~no poosebljena. Simbolno lahko reprezentirajo odsotne drage ljudi. O~ala za korekcijo vida pa so lahko tudi opredmetenje vse`ivljenjske telesne posebnosti, npr. slabovidnosti in iz nje izhajajo~ih `ivljenjskih zgodb, zaradi katerih postanejo tudi s strani uporabnika samega identitetni predmet in se po zamenjavi z novimi o~ali hranijo »za spomin« (Rupnik 2012: 9). Med najbolj dolgo`ive ~lovekove sopotnike sodi tudi raznovrstni nakit, ki je lahko vrednostni presti`, izraz religioznosti ali nosilec spomina (Habinc 2004: 44–45). Nakita naj bi se po mnenju sogovornikov ne metalo stran, zato se neizbe`no kopi~i; njegov nabor postaja raznolik po izvoru, starosti in vrednosti, po obliki in materialu, po na~inih rabe in hrambe. Predvsem pa je navadno bogato opremljen s spomini na drage ljudi. Tak nakit sogovornikom nudi notranjo oporo, daje jim mo~ in tola`bo, ob~utenje ljube~e pripadnosti in spodbudo prijetnim spominom. Tak{ni so npr. uhani in dve veri`ici, ena z jantarjevim obeskom, druga s svetinjico z Marijino podobo, ki jih upokojena medicinska sestra iz Ljubljane po mamini smrti nosi ves ~as, ker ji dajejo ob~utek mamine tola`ilne prisotnosti (D. O., roj. 1943, 5. 3. 2014). Ne le okras rok, ampak trajno povezanost, pripadnost in ob~utek ljubljenosti vzdr`uje upokojena pravnica z vsakodnevno no{njo {tirih prstanov, ki so ji jih ob razli~nih prilo`nostih podarili sorodniki, enega med njimi pa je podedovala; dotik ko`e s prstani je zanjo osre~ujo~ dotik z njenimi ljudmi (A. F., roj. 1947, 7. 5. 2014). Sklep V ~asu postindustrijske dru`be se posameznik vedno manj zavezuje le eni (sredi{~ni) vlogi, ima jih mnogo in te se lahko v `ivljenju menjajo. Iz ~love{ke potrebe po ob~utenju kontinuitete in ume{~enosti v skupni ~as in prostor mora tudi sodobna pluralna in razsredi{~ena identiteta najti na~in, da se izrazi v smiselno povezani celoti. En na~in je artikulacija lastne `ivljenjske zgodbe ali njenih posami~nih delov. Pripovedi o `ivljenju vedno vklju~ujejo tudi sopotnike: druge ljudi in poosebljene predmete. Slednji postanejo materializirani gradniki biografske zgodbe in dobijo pomen biografskih predmetov. Zbiranje ~love{kih biografij v etnologiji ni novost. Naj bo v tem smislu opozorjeno npr. na zbirko `ivljenjskih zgodb Tako smo `iveli (Makarovi~ 1993– 2004) in nekatere strokovne obdelave tovrstnega gradiva (npr. Ram{ak 2003). Etnologovo terensko delo je v veliki meri posve~eno zbiranju osebnih izku{enj, drobcev individualnih `ivljenjskih poti. In muzejsko zbiranje predmetov prav tako: domala vsak predmet v etnolo{kih zbirkah (~e ni nov izdelek, kopija, rekonstrukcija ali ponazorilo) je predmet z biografsko noto. Druga stvar pa je, kako se soo~iti z malimi, drobnimi zgodbami o predmetih in kako interpretirati 34 Janja @agar vse te predmete, ki smo jim skozi muzejsko klasifikacijo dali nov kontekst in nove vsebine. Muzejski predmet ima na sebi vtisnjene sledove uporabe – to je, kar ga dela privla~nega in prepri~ljivega tudi za obiskovalce razstav. Je materializirana vez s preteklo realnostjo, ki je sicer nedostopna in neponovljiva (Vogrinc 2005: 141). Obenem pa je tak predmet nekako »izpraznjen« nians uporabnikovega reda in subjektivne logike, njegovih notranjih ob~utkov in spoznanj. Odvzeta mu je pri~evalnost o njegovi vlogi v enkratnih dogodkih znotraj splo{nih razmer in navad. Pri~evalen je le na nivoju vidnega: oblike, tvoriva, tehnike izdelave in okrasja, ilustrativen le kot posplo{en primer razvojnih, geografskih, dru`benih ali funkcionalnih vidikov materialne kulture. A vse te kategorije muzejskih strok so delne, za~asne; s pravim, kompleksnim `ivljenjem ljudi in stvari nimajo prav dosti skupnega, saj so jim pripisane naknadno. Prav zaradi sodobnih ugotovitev o materialni kulturi se to enostavno ne zdi ve~ dovolj. Za starej{e muzejske funduse je dokumentarne podatke te vrste te`ko ali nemogo~e dopolniti, morebiti pa pomanjkljivosti v tem smislu lahko odpravi ustrezna razstavna pripoved in opozarjanje na nevidne intimne zgodbe, ki jih predmeti zagotovo vsebujejo, le povedati jih ne morejo ... Pa~ pa se zdi toliko bolj va`no evidentiranje in zbiranje predmetov z biografsko vsebnostjo in artikulirano zgodbo za razmere industrijske in postindustrijske dru`be, pri ~emer se poosebljenje materialnega sveta v najve~ji meri vr{i skozi spremenljive pomene osebne rabe. Ena od re{itev se zdi na~elo zbiranja osebnih predmetov in njihovih zgodb »iz prve roke«, saj gre v tem primeru za opredmetenje osebne izku{nje izbire, pomenske uporabe, zavr`enja, pa tudi subjektivnega spomina (@agar 2012b: 69–70). V teh predmetih vendarle lahko ugledamo prepletanje osebne in skupne zgodovine, ~eprav gre za vzvratne procese zbli`anja obeh s pozicije trenutka pripovedovanja. Osebna naracija je vedno prilagodljiva, zato bo izbrala ustrezno obliko, poudarke in povezave tudi glede na poslu{alca in okoli{~ine pripovedi. Ne glede na to pa daje vsaka prvoosebna zgodba, zapisana v osebni predmet, poglobljen uvid v `ivljenjsko »so~nost« in konkretno stvarnost znotraj posplo{enih razmer izbranega prostora, zgodovinskega obdobja, tehni~nega razvoja oziroma dru`beno-kulturnih procesov in norm, ki jih obravnavajo muzejske razstave. Dragocenost biografskih predmetov in njihovih zgodb je v njihovi evokativni mo~i: za obiskovalce muzejskih razstav in obrazstavnih programov niso zgolj pou~ni, ampak delujejo predvsem kot spro`ilci njihovih osebnih refleksij, ob~utkov pripadnosti razli~nim skupnostim in spo{tovanja do raznovrstnega, pa vendar skupnega sveta. LITERATURA IN VIRI ADRI], Iris; ARSENIJEVI], Vladimir; MATI], \or|e (ur.) 2004 Leksikon YU mitologije. Beograd: Rende; Zagreb: Postscriptum. APPADURAI, Arjun 1986 Introduction: comodities and the politics of value. V: A. Appadurai (ur.), The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge �etc.�: Cambridge University Press. Str. 1–63. 35 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih BOURDIEU, Pierre 1977 Outline of a theory of practice. Cambridge �etc.�: Cambridge University Press. 1984 Distinction: a social critique of the judgement of taste. London: Routledge. DEPNER, Anamaria 2013 Worhless things?: on difference between devaluing and sorting out things. V: H. P. Hahn, H. Weis (ur.), Mobility, meaning and the transformation of things: shifting contexts of material culture through time and space. Oxford – Oakville: Oxbow Books. Str. 78–90. FONTIJN, David 2013 Epilogue: culture biographies and itineraries of things: second thoughts. V: H. P. Hahn, H. Weis (ur.), Mobility, meaning and the transformation of things: shifting contexts of material culture through time and space. Oxford – Oakville: Oxbow Books. Str. 183–195. HABINC, Mateja 2004 Ne le ro`marin za spomin: o spominskih predmetih in njihovem shranjevanju. Ljubljana: Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo, Filozofska fakulteta. HAHN, Hans Peter; WEIS, Hadas 2013 Introduction: biographies, travels and itineraries of things. V: H. P. Hahn, H. Weis (ur.), Mobility, meaning and the transformation of things: shifting contexts of material culture through time and space. Oxford – Oakville: Oxbow Books. Str. 1–14. KOPYTOFF, Igor 1986 The cultural biography of things: commodization as process. V: A. Appadurai (ur.), The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge �etc.�: Cambridge University Press. Str. 64–94. KRE^I^ SCHOLTEN, Tadeja; PUKL Adela 2012 Gramofon Vikend dru`ine Kre~i~ iz Ljubljane. Etnolog 22, str. 307–311. LUTHAR, Breda; PU[NIK, Maru{a 2016 Jugoslovanizacija kavbojk. V: T. Petrovi}, J. Mleku` (ur.), Made in YU 2015. Ljubljana: Zalo`ba ZRC, ZRC SAZU. Str. 42–57. MAKAROVI^, Marija (ur.) 1993–2004 Tako smo `iveli: `ivljenjepisi koro{kih Slovencev �1–12�. Celovec: Mohorjeva dru`ba. MILLER, Daniel 2016 Materialna kultura. Ljubljana: Studia humanitatis. MILLER, Daniel, WOODWARD, Sophie 2012 Blue jeans: the art of ordinary. Berkley �etc.�: University of California Press. MLEKU@, Jernej 2007 Biografije in zgodovine predmetov. Etnolog 17, str. 261–273. 2011 Prisluhnimo ti{ini? V: J. Mleku` (ur.), Klepetavi predmeti: ko predmeti spregovorijo o nas in o drugih. Ljubljana: Zalo`ba ZRC, ZRC SAZU. Str. 9–17. NASTRAN ULE, Mirjana 2000 Sodobne identitete v vrtincu diskurzov. Ljubljana: Znanstveno in publicisti~no sredi{~e. PETROVI], Tanja; MLEKU@, Jernej (ur.) 2016 Made in YU 2015. Ljubljana: Zalo`ba ZRC, ZRC SAZU. RAM[AK, Mojca 2003 Portret glasov: raziskave `ivljenjskih zgodb v etnologiji – na primeru koro{kih Slovencev. Ljubljana: Dru{tvo za prou~evanje zgodovine, antropologije in knji`evnosti. 2004 @ivljenjska zgodba. V: A. Ba{ (ur.), Slovenski etnolo{ki leksikon. Ljubljana: Mladinska knjiga. Str. 724. RUPNIK, Brigita 2012 Kdo sem jaz?: �bro{ura k razstavi iz cikla osebnih razstav obiskovalcev Moje `ivljenje, moj svet�. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej. SHIPPERS, Thomas K. 2002 Od predmetov do simbolov: spreminjajo~e se perspektive pri preu~evanju materialne kulture v Evropi. Etnolog 12, str. 125–137. 36 Janja @agar ULE, Mirjana 1999 Stoletje mladine: spremna {tudija. V: J. R. Gillis, Mladina in zgodovina: tradicije in spremembe v evropskih starostnih odnosih od 1770 do danes. [entilj: Aristej. Str. 237–295. VODOPIVEC, Nina 1999 Podoba `enske v listu Na{a `ena med leti 1945 in 1951. Kronika 47, {t. 1–2, str. 153–167. VOGRINC, Jo`e 2005 Kako so predmeti o`iveli in kaj jim danes vdihuje ̀ ivljenje?: sociologove opazke. Argo 48, {t. 2, str. 139–141. WEBER, Sebastjan; @ENKO, Ur{ka (ur.) 2017 Jeans generacija: celjska popularna kultura od kavbojk do mobitela. Celje: Muzej novej{e zgodovine. WINSTON, Robert (ur.) 2007 ^lovek: velika ilustrirana enciklopedija. Ljubljana: Mladinska knjiga. ZAVRATNIK, Veronika 2016 »Allstarke so pa malo dlje ostale«: ~evlji kot del materialne kulture. Etnolog 26, str. 147–163. ZELMANOVI], \or|e 1990 Ilustrirani bonton & protokol. Maribor: Obzorja. @AGAR, Janja 1994 Obla~ilna kultura delavcev v Ljubljani med prvo in drugo svetovno vojno. Ljubljana: Zalo`ba Mladika. 2003 Tekstilna zbirka Slovenskega etnografskega muzeja: kaj je, kaj ni in kaj naj bi (p)ostala. Etnolog 13, str. 165–179. 2006 Primerno in lepo skozi bonton. Etnolog 16, str. 53–74. 2011 Osebni videz: izbira in komunikacija: doktorska disertacija. Ljubljana: �J. @agar�. 2012a Moje `ivljenje, moj svet: osebne razstave obiskovalcev SEM. Etnolog 22, str. 243–249. 2012b Zbiralna vodila nekega kustodiata. Argo 55, {t. 2, str. 66–70. 2013a Jaz – moj osebni svet. V: J. @agar (ur.), Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta: vodnik po stalni razstavi Slovenskega etnografskega muzeja. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej. Str. 121–135. 2013b Moje `ivljenje, moj svet. V: J. @agar (ur.), Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta: vodnik po stalni razstavi Slovenskega etnografskega muzeja. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej. Str. 182–184. @AGAR, Janja, DULAR, Andrej 2013 Pot Enega. V: J. @agar (ur.), Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta: vodnik po stalni razstavi Slovenskega etnografskega muzeja. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej. Str. 168–174. BESEDA O AVTORICI Janja @agar, dr., etnologinja, muzejska svétnica. V Slovenskem etnografskem muzeju je zaposlena kot kustosinja obla~ilne in tekstilne zbirke. Znanje o tekstilni materialni dedi{~ini dopolnjuje z interdisciplinarnimi znanji in ga posreduje doma~im in tujim muzejskim obiskovalcem, interesnim skupinam, {tudentom, institucijam. Monografije: Pasovi in sklepanci (1993), Obla~ilna kultura delavcev v Ljubljani med prvo in drugo svetovno vojno (1994), Pokrivala (2004). Je soavtorica obeh stalnih razstav SEM: Med naravo in kulturo (2006); Jaz, mi in drugi: podobe mojega sveta (2009). Doktorirala je na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete v Ljubljani na temo Osebni videz: izbira in komunikacija (2011). ABOUT THE AUTHOR Janja @agar, PhD, ethnologist, museum counsellor. She is employed with the Slovene Ethnographic Museum as curator of the clothing and textile collection. She complements her knowledge of the textile material heritage with interdisciplinary skills, and presents it to the domestic and foreign museum visitors, interested groups, students, institutions. Monographs: Pasovi in sklepanci (1993), Obla~ilna kultura delavcev v Ljubljani med prvo in drugo svetovno vojno (1994), Pokrivala (2004). She has co-authored both permanent exhibitions at the SEM: Between Nature and Culture (2006); I, we and the others: images of my world (2009). She earned her PhD degree at the Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Faculty of Art, Ljubljana, with a dissertation entitled Personal appearance: choice and communication (2011). 37 Pomenljive zgodbe, zapisane v osebnih predmetih SUMMARY Eloquent stories, written into personal objects Objects that are intended for personal use (e.g. clothes, dress and decoration accessories, personal or inherited souvenirs, and the like) are an exceptionally eloquent aspect of our world. They are more than but carriers of ideas and meanings of everyday life and holidays, daily routines and personal celebrations. Personal objects are also direct participants of experiences, intimate emotions and inner (self-) definitions. Although their use is limited to the individual and inevitably subjective, they incorporate a social element of expressiveness as well, since they are the tangible results of the continuous negotiations and changing influences between the individual and his/her environment – both in the public sphere and in private relations. Among the wealth of objects that accompany people throughout their live, only a handful of chosen objects survives the sieve of oblivion long after their period of use has ended. Most of them deteriorate or are discarded, but they may remain documented on photographs, or as a precious part of our living and creative memory. For other people to understand the stories personal objects have to tell, we require their user’s story. Without it, an object is but an empty shell, bearing witness only to forms, and perhaps also to production and decoration techniques; through comparisons it may be classified temporally, geographically, and in terms of purpose. But all these categories are partial; they have very little in common with the real, complex life of people and things. The article is based on oral, object and pictorial sources, acquired through sustained research into people's personal appearance and the materializations of choices, adventures and experiences, memories and discoveries. The illustrative examples have been taken partly from in-depth interviews and partly from guided ones, as well as from collected museum objects linked to personal stories.