ENOTE IZOBRAŽEVALNIH SKUPNOSTI Samoupravne interesne skupnosti so v preteklem mandatnem ob-dobju opravičile svoj obstoj, pokazale pa so tudi vrsto slabosti, ki izha-jajo v marsičem tudi iz sedanje organiziranosti delegatskega sistema. V izobraževalnih skupnostih, od občinske do republiške, smo ugotavljali, da so delegati upo-rabnikov slabo seznanjeni s pro-blematiko vzgoje in izobraževa-nja ter na sejah skupščin v glav-nem samo potrjevali predlagane rešitve (zavrnili so jih bolj malo), izvajalci pa so se do izobraževal-nih skupnosti obnašali kot do fi-nancerja, čeprav je le-ta prostor za svobodno menjavo dela. Zato so se pojavljale ocene, da svo-bodna menjava dela slabo živi, nekateri pa celo ocenjujejo, da sploh ne poteka (posebno še za- radi usklajevanja skupne porabe v Ljubljani) in jeprispevnastop-nja administrativnodoločena, ne pa dogovorjena v svobodni me-njavi dela. (Zgornja meja je do-ločena z družbenim proizvodom v mestu, spodnje meje pa ni, ker razširjanje dejavnosti zaradi mi-gracijskih gibanj vedno pritiska porabo do zgornje meje.) Svo-bodna menjava res poteka na precej ozkem področju dogovo-rov o prispevni stopn ji in o cenah posameznih storitev izvajalcev. Enote, ki jih začenjamo usta-navljati ob posameznih vzgoj- noizobraževalnih programih (ob osnovni šoli, podružnični šoli, glasbeni šoli, gimnaziji, visoki šoli za telesno kulturo) bodo lahko rešile marsikateri pro-blem. Naj navedemo samo nekaj vsebinskih predlogov za ustanav-Ijanje enot: enota ob osnovnišoii bo nadomestila konferenco de-Iegacij. Delegati vseh delegacij v šolskem okolišu bodo sestavljali zbor uporabnikov v enoti, zbor izvajalcev pa bodo predstavljali vsi izvajalci programa — učitelji in društva, ki v podružbljeni šoli dobivajo prostor svojega delo-vanja, v enoti pa bodo prišli do delegatskega mesta in do svo bodne manjeve dela. Oba zbora ' enote bosta pošiljala svoje dele- ' gate v ustrezna zbora skupščine občinske izobraževalne skupno- • sti. Tako bodo seje skupščin vse- • binsko bogatejše, delo delegatov bo polnokrvnejše. Enota bo tudi prostorza nepd* sredne oblike svobodne menjave dela (mimo prispevne stopnje), . za izvajanje tistega dela progra- ' ma, za katerega so konkretni ; uporabniki zainteresiranvpa ne = bo sprejet in dogovorjen za vso občino in mesto. V enoti bo tudi : mesto za usklajevanje interesov občanov v krajevni skupnosti do | šole kot mesta družbenega, kul- i turnega, telesnokulturnega živ- I Ijenja. I Nekateri se sprešujejo: kaj pa I sveti šol, sveti staršev itd? Enota je prostor za svobodno menjavo dela, svet šole pa je samoupravni organ. Z enoto bomo dosegli, da f bodo uporabniki v svetu šole [ imeli resnično delegatsko bazo 1 (svet šole sestavljajo delegati j ustanovitelja, delegati družbeno- * političnih organizacij, delegati t uporabnikov, delegati učencev J — v osnovni šoli staršev, delegati { izvajalcev). Sveti staršev pa so \ uspešna oblika sodeJovanja star- 1 šev in učiteljev, zato jih ne kaže g opuščati. " h Akcijo ustanavljanja enot izo- 4 braževalnih skupnosti vodi ob- 1 činska skupnost oziroma izvršni odbor ob pomoči vseh družbe-nopolitičnih organizacij. BOŠTJAN ZGONC