Katollšk cerkven Ust. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velj& po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za po leta 2 gld. 20 kr., za retert let« 1 gld 15kx. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za eetert leta 90 kr., ako zadecf na ta dan praziuk. izide Danica dan poprej. Tečaj XXIV. V Ljubljani 20. vinotoka 1871. List 42. Mariji Kraljici na Bleškem otoku. K Tebi, smiljena Kraljica! Priveslal sem na otok; Ljubi moja Te dušica, Zvest želim bit' tvoj otrok. Tn pred Tabo na samoti Sercu sladko-dobro de, Čudi Tvoji se lepoti Ko v obličje Tvoje zre. Kako lepa moraš biti Tam v nadzvezdni gloriji, Kak v sladkosti vse topiti Kar upira v Te oči! Sej že tu podoba Tvoja Milost in dobrot je vir, Da pri Tebi, Mati moja! Najde vsak tolaž in mir. Vslisi, Mati, prožnje mile, Ki sem Ti izročal jih, Cerkvi vse odverni sile , Vernikov se smili vsih! Ti odpravi strast nevredno, Čista Deva ! iz svetil, In za nas Slovence vedno Prosi ljubega Boga. — O jezera vi valovi! Le šumljajte Nji lepo. Snežne gore in gojzdovi, Pozdravljujte vedno Njo; Z bistro Savo vse vodice , Homci mali, zelen gaj , Mile ptice, čast Kraljice Vsi zvišujte vekomaj! In moj verni rod slovenski, Poj Ji, prosi Jo tud ti; Ona da vihar peklenski Cerkvi žugajoč miri. Združi sere se harmonija, Pesem doni do neba: „Ti pomagaj nam Marija, O Kraljica jezera! K godu sv. Uršule in njenih sv. tovaršic. V spodbudo udom Uršulinske bratovšine za srečno zadnjo uro in za medsebojno keršansko podučevanje, ter bratovsko opo-minovanje k lepemu zaderžanju in pobožnemu življenju. Zgodovinske čertice: 1. V sredi petega stoletja po Kristusovem rojstvu (se bere v bukvicah z natisnim privoljenjem Menihovega nadškofijstva (Munchen-Freising) je jelo nekdaj tako sloveče in mogočno rimsko kraljestvo močno pešati, hudo hirati in se urnemu poginu bližati. Vzroki temu so bili notranji in vnanji. Začelo se je v tisti dobi hrumeče ljudsko preselovanje, o kterem so neštevilne množice divjih narodov rimsko kraljestvo napadale in močno stiskale, kos za kosom posedale in od-cepovale. To se je toliko laglje in berže godilo, ker je bilo rimsko kraljestvo tisti čas v svojem jedru močno oslabljeno, ter je samo v sebi omagovalo; sej Rimljani so bili leni, zanikerni, neskerbni in mehkužni postali, vsem hudobijam in mesenim sladnostim se vdali. — 2. V četertem in petem stoletji se je bilo v rimski deržavi število kristjanov sicer močno namnožilo, posebno jih je bilo obilno ob reki Reni; vse večje mesta so bile kersanske; toda bili so bolj le po imenu kot v resnici kristjani, ker njih večina ni živela po sv. veri in božjih zapovedih, temuč s slabimi zgledi pohujšana, od splošnega zla okužena se je vdala posvetnemu življenju in mnogoterim pregreham. Rimski zgodovinar Salvijan, kteri je živel v sredi petega stoletja, hudo toži čez sprideno9t svojega časa: „Mi kristjanje," piše ta resnicoljubni mož, „bolj čislamo gledišne igrače, kakor Božje cerkve, zaničujemo oltarje, in spoštujemo igrališče ; saj ako se prigodi, kar se večkrat res primeri, da je ravno tisti dan ob enem slovesna cerkvena služba in očitne igrače; prašam slehernega, naj mi pri svoji vesti odgovori: Kje je več kristjanov, v igrališču ali v cerkvi? O res, Gospodova hiša se zapusti, in v kaza-lišče, v igrališče, se hiti! Cerkev zapuščena, prazna, igralni obod (circus) je natlačen, poln. Pri tem, morda kdo poreče, pa se vender tako ne godi po vsih rimskih mestih po Nemškem? Se vč, ne po mestu Mogunciji; pa zakaj ne? Zato, ker je pod nič djano; ne v slovečem Triveru, pa le zato ne, ker je po gostih sovražnih napadih poterto. ,In kako se godi v znamenitem mestu Koloniji. Ni li tukaj vse ob tla, kar premoženje in čednost zadeva? Da, to mesto se je tako pohabilo in v zlo po-greznilo, da mestni pervaki celo takrat niso od pojedinj vstali, kadar so se že sovražniki mesta polastili ^Franku okrog 1. 428). Sam, piše Salvijan, sem vidil trikrat objokovanja vredne reči. Med mladostjo in starostjo ni bilo razločka; kakor mladi dečki, tako sivi starci, vse je bilo enako brezpametno, lahkomišljeno in razuzdano. Vse se je vdalo nespodobni šaljivosti, gerdemu klafanju, lišpu, pijančevanju, zapravljanju in celo pretepanju: nam reč v pijanosti, kar se tudi dandanašnje le prerado godi, so se jeli kavsati in prepirati, potem se je boj in pretep vnel, v kterem je marsikteri mertev ostal. Ob kratkem, vsi so se hudobijam in pregreham tako vdali in v toliko slepoto pogreznili, da se celo nevarnost, ktere so jim protile in žugale od vsih strani od vnanjih sovražnikov, niso več bali." (Historiogr. 5 saec. Salvia-nus in 1. de gubernatione Dei.) 3. Bog neskončno sveti in pravični, kteremu se nad vso pregreho in hudobijo studi in gnjusi, mora grešnike in hudobneže kaznovati, in sicer na tem svetu iz očetovske ljubezni, da bi namreč zmotene zdramil, k pokori omečil in zveličal. Tako se je godilo v petem stoletju, kakor zgodbopisec Salvijan pričuje, da so Frankom in tudi germanski narodi spačene kristjane poleg reke Rene nadlegovali in stiskali, kar jih pa še ni zdramilo, ne poboljšalo. Tedaj pravični Bog pripusti strašni hun-ski vihar čez nje priti, kteri velik del rimskega der-žavstva pokončd, in kamor koli pridere, strašne reve napravi. Huni, očitna šiba Božja, povsod neizrečeno hudo in grozovito razdevajo , ropajo, morijo, požigajo. In to je pomagalo. Vse strahu trepeče, se drami, spoznava Božjo kazen in na bolje obrača. 4. V tem hunskem viharju zabliši na nravnem nebu ko prelepo svitla zvezda mučeniška smert sv. Uršule in njenega društva ter kaže razuzdanim ljudstvom, kaj je dolžnost kristjanu, kadar je vera v nevarnosti, in koliko človek premore s pomočjo božjo, ako le v resnici hoče. Posebno je sv. Uršula s svojim društvom sloveče storila Kolonjsko mesto in njega okolico na rodovitnem polju svete vere in keršanske kreposti za vse čase; zgled toliko tisuč devic in mučenic za čistost in sveto vero je gotovo njih obilno za seboj potegnil, se pregrešnemu življenju odpovedati in Bogu zvesto služiti. To spričuje veliko češenje, ktero so sv. Uršuli in njenim svetim tovaršicam skazovale Kolonija in druge evro-pejske mesta in dežele skoz vse pretečene stoletja pa do današnjega časa, ki so njih častiti spomin ohranile od rodu do rodu, gotovost in resnico njih zgodbe po-terdile, in ravno to tudi spričuje red sv. Uršule, od sv. Angele vstanovljeni, in nove in stare bratovŠine svete Uršule. — 5. Pri vsem tem se je nevera in brezbožnost posvetnih modrijanov, kakor sv. Jan. Nepomuka, celo bivanja sv. Petra v Rimu, tako tudi zgodbe sv. Uršule in nje društva lotila, pehala se, vse to tajiti in med pobožne pravljice pahniti. Tem nasproti so se vzdignili učenci in pobožni možje, (Bolandisti imenovani, življenje in djanje Svetnikov po dolgem in širokem na podlagi historične kritike popisovaje) in so zgodbo mučenstva sv. Uršule in njenega društva za zgodovinsko resnico bpričali in dokazali. — V poterjenje tega so prišle na svitlo tudi nove nemške bukvice (St. Uršula und ihre Gesellschatt; eine historisehe Monographie von J. Hub. Kessel, Kaplan zum hI. Alban. Koin l*0o), iz kterih 30 tukaj nektere čertice ob kratkem posnete. Že v pervem stoletju keršanstva je bila sveta Jezusova vera v veliki Britaniji (sedanji Angleški deželi) oznanovana in se jc s časoma ondi bolj in bolj razširila tako, da so se žc v začetku četertega stoletja v Londinu, Linkolnu, Jorku in drugod škofovski sedeži nahajali. - V začetku petega stoletja so bili angleški kristjanje od severnih neverskih Piktov in Škotov neprenehoma napadani, in od leta 441» so še s suhega prihajali paganski Angelsaksoni, kteri so Angleško tako nadlegali in stiskali, da je obilno število angleških kristjanov domačijo zapustilo, iu se na ptuje podalo, ogniti sc tolikim stiskam in nadlogam v domači deželi. Veliko njih se je preselilo na Nemško okoli reke Rene, kjer 30 še Rimljani nekoliko gospodovali, ako ravno so že Frankoni močno v te dežele rinili in v pravice in go-spodstvo Rimljanov segali. Velika preselovanjska množica večidel pobožnega ženskega spola iz Angleškega je privrela do starega mesta Tile, kjer se reka Ren v neverno morje izteka, potem po ti reki vprek vesla, dokler ne pride v mesto Koloi.ijo, takrat eno naj ime-nitniših mest spodnje nemške dežele. Tukaj upa ta ženska množica brambo najti, ker mesto in dežela je bila še nod rimskim gospodstvom, ako ravno so se bili že Krankoni obilno ondi naselili. — Tisti čas, ko so leti angleški begovci prišli v mesto Kolonijo zavetja iskat, 30 lluni, divja, grozovita, roparska derhai, pridši iz pustot severne Azije, velik del Evrope obsuli in hudo 3tiskali, ter prihruli prav do večernih evropejskih okra-jin, se bližali nemškim deželam poleg reke Rene in žugali zdajci jih napadati. Tedaj so angleški begovci kmalo spoznali, da jim tukaj ni ostanka, posebno nima ženska obilna množica nič dobrega pričakovati od gerdo poželjivih , nesramnih Hunov. Tedaj sklenejo iti v Rim na božjo pot, in verjetno je, da so se njim pobožni kristjanje iz mesta Kolonije in okolnice v obilnem šfevilu pridružili, da bi Boga prosili v Rimu na grobih svetih aposteljnov Petra in Pavla, naj obvaruje njih domačijo grozovitih napadov in oskrunijivih gnjusob divjih IJunov. Po opravljenem pobožnem romanji se vsi povernejo na Nemško, hitijo proti mestu Koloniji in spotoma se jim pridružujejo pobožni obojega spola; tako je društvo vedno veče in obilniše. Toda, kadar sv. Uršula s svojim velikim društvom nazaj do mesta Kolonije pride, najde ondi vse še hujše kot je bilo pred odhodom. — Huni so bili med tem napadli Galijo, današnjo Francijo, ali bili so od Rimljanov in njih zaveznikov večernih Gotov na planjavah današnjega francoskega mesta Salona (Cha-lon) tepeni in premagani. Tedaj se urno vernejo ter hitijo in derejo kot zloben vihar proti spodnjim obrenskim okrajinam in obležejo mesto Kolonijo, ki preslabo vter-jeno kmalo omaga, ker ne more se braniti veliki sili Hunov, bilo jih je do dve sto tisuč, in pade v njihovo grozovito oblast. — Ali je sv. Uršula s svojim društvom pred hunskim napadom, ali kmalo za njim, nič vedivša o njem, do Kolonije prišla, ni prav znano ali historično dognano; le to je gotovo, da bila je z vsimi skupaj, to je z vsim svojim društvom, od grozovitih hunskih trinogov za sv. vero in ohranjenje devištva umorjena, t. j. mučena ali martrana. — Tukaj je spomina vredno, da sv. Uršula v svojem društvu, ktero je bilo poleg mesta Kolonije in sicer po spričevanji naj starejih izročil 21. okt. 451 za Jezusovo vero grozovito od Hunov mučeno in usmerteno, ni imela le samih nedolžnih deklic, ali svetih devic, ampak tudi več škofov, mašnikov, kraljev in kraljic, knezov in vojvodov, vojakov in druzih višega in nižega stanu obojega spola, česar je priča imenik svetinj uršulinskega društva (Verzeichniss der Reliquien von Mitgliedern der ursulanisehen Gesellschatt von Herrn Joh. Hub. Kessel). Bili so n. pr.: Sv. Cirijak kardinal, sv. Kasijan patri-jarh, sv. Jakob nadškof, sv. Evzebij škof, Amand škof, sv. Markul, Palmaci. Mašniki: Sv. Gregorijan, Kviril, Mavij, Pakomij, Prontul in drugih več. Kralji: Sv. Ervin, Lucij, Nakris. Kentebold, Kteri itd.; kraljice in kraljičine: Sv. Konštancija, Kristina, Erija, Estera, Demetrija, Teofila, Julijana, Lustra itd., sv. Gerazina otrok. Vojvodi in vojvodinje: Ss. Teodor, Abavari, Avarij, Akspura, Ursmarija itd. Grofovski: Ssv. Favstin, Florencij, Flo-rin, sveta Gcrtrudis itd. Vojaki: Sv. Kristancij, Kristijan, Cirin, Dionizij, Gercon, German, in še veliko družili. Sv. Deonot, oče sv. Uršule. Kako neusmiljeno, grozovito so divji Huni uršulinsko društvo mesarili, mučili, in morili, sc vidi v sveti hrambici cerkve sv. Uršule, kjer najdeš razklane glave, razsterte kosti, in v njih tičeče pšice. (Konec uasl.) Zmaga »r. križa r I'. stoletji ,,Kdor meni služi, naj mene naslednje.'4 Jan. 12, 16. Preden je Jezus Kristus svoje učence poslal ozna-novat evangelij vsem narodom, jih je tako-le ogovoril: „Glejte, jaz pošljem vas, kakor ovce med volkove. Varujte se pred ljudmi. Vodili vas bodo pred sodnje stole, in bičevali v svojih shodnicah. Vlačili vas bodo pred cesarske namestnike in pred kralje zavoljo mene, in pride čas, da bo vsak, kteri vas umori, menil, da Bogu službo stori." — To se je napovedovalo aposteljnom, kadar so pričeli očitno učiti. So li mogli jpričakovati kaj druzega kot sovraštva, preganjanja, zasramovanja in mučenja V Pomislimo le, ktero je bilo naročilo njihovega božjega Učenika? To, da bi obnovili zemlji lice, da bi poderli ostudno malikovavstvo, kteremu so vdani bili vsi narodi; da bi izkorenili vse hudobije, ktere so razširjene bile po svetu. Oni so modrijane tega sveta hotli prepričati, da so nemodri ali nevedni; hotli so vstanoviti vero s skrivnostmi, kterih človeški razum ne doseže; oznanovati nravno, kteri se protivi telo in kri; napuhnjene, nečistosti in drugim telesnim poželjivostim vdane ljudi učiti, naj sami sebe zatajujejo, svoje telo križajo, zasramovanje, poniževanje, revšino in terpljenje si v srečo štejejo, in namesti svojih krivih bogov edinega Jezusa Nazareškega, kteri je v Jeruzalemu na križu umeri, za pravega Boga in Zveličarja svojega spoznajo, častijo in molijo. Ni li v tacih okoliščinah kazalo, da judje in pogani, da ves svet vstane proti njim, in se bode bojeval na smert in življenje? Tako se je tudi zgodilo. Osoda Zveličarjeva je postala osoda njegovih poslancev. Kakor se je godilo Učeniku, tako se je godilo tudi učencem njegovim. „Kdor meni služi, naj mene nasleduje." Komaj so jeli aposteljni oznanovati sv. evangelij, koj se je pričel tudi grozni boj proti cerkvi, in po njem je perva cerkev terpeti mogla mnogo različnih in hudih nadlog, ktere bi jo že v začetku bile zadušile in po-trebile z zemlje, ko bi Gospod ne bil z njo in je ne branil. Jeruzalem, kjer je bilo vstalo pervo preganjanje, Je dobil svojo kazen, ktero mu je Bog bil zažugal; v 70. letu po Kristusovem rojstvu je bil razdjan; judje pa so bili nekaj pobiti nekaj pa po vsem svetu razkropljeni. Poganski Rim je bil za judovskim narodom največi preganjavec svetega križa. Njegovi vladarji in vradniki so zemljo potapljali v kri spoznovavcev in mučenccv. Kako grozna kazen je zadela to mesto, nam kaže zgodovina. Sveti Janez je že 300 let poprej v duhu vidil in prerokoval njegovo poniženje in pad njegov. — Divji narodi: Gotje, liuni, Heruli in drugi so planili na rimsko deržavo, razdevali jo z ognjem, mečem in plenom, ter na zadnje jo razdjali. Alarikov napad, kteri je doveršil razdjanje starega Rima, se je zgodil 1. 410 po Kristusovem rojstvu. In kako nesrečno je končal Neron, Domicijan, De-cij, Julijan! Vsi ti so pomerli nagle in grozovitne smerti. Maksiminijan, Galerij, kteri je toliko mučilnih orodij bil iznašel in z vsakoršno grozovitostjo preganjal sveti križ, je dobil neozdravljivo rano in živega so jedli iz njegovega telesa izhajajoči červi; umeri je v največi obupnosti. Tak nesrečen konec je imel tudi Maksimin. Kadar se jc bil žc napil kcrvi kristjanske, jc divjati jel zoper samega sebe in si je zavdal. Toda strup ni imel nagle moči. Obocrel je in v svojih čevih čutil žgoč ogenj in peklenske muke. Zdelo se mu je, da vidi s strelami oboroženega Jezusa Kristusa prihajati, da se ma-čuje za svoje pomorjenc služabnike; — in tako je umeri kričeč in rjoveč, da je žalostno odmevalo po V3em cesarskem poslopji. Tako žalostno so končali vsi sovražniki sv. križa. — V tem stoletji so vstali tudi mnogi lažnjivi učeniki m krivoverci, kteri so zvijačno mnoge pridobili na svojo 3tran, in se od sv. katoliške cerkve popolnoma odter-gali, kot: Arijani, Nestorijani, Evtihijani, Pelagijani itd. Ti krivoverci so veliko škodo naredili v ovčnjaku Kristusovem. Vendar Bog ni zapustil svoje Čede. Kakor so v puščavi nehvaležne Izraelce pikale strupene kače, da so vsled tega mnogi pomerli: je Mojzes na Božje povelje postavil bronasto kačo v podobi križa, da bi ti, ktere kača piči, nanjo gledali. In čemu to? Vsi tisti, kteri so z zaupanjem pogledali bronasto kačo, so oteti bili pred smertjo. Po soglasnem razlaganji svetih očakov je v križevi podobi povišana bronasta kača pomenila Jezusa Kristusa. Ako je pa Gospod Bog svojemu odpadlemu ljudstvu toliko milost skazal s tim starozakonnim znamnjem, ktero jejpredpo-dobvalo sveti križ: čim več skaže on svoje usmiljenje vsem tem, kteri v pravem svetem križu častijo veličastno orodje svojega odrešenja, in se k sercu križa-nega Jezusa približujejo z živo vero, detinskim zaupanjem in v ljubezni? In ravno to je bil eden duhovnih lekov proti glavnim zmotam petega stoletja. V petem stoletji je sveta cerkev imela mnogo iz-verstnih škofov in znamenitih učiteljev, kteri so zmago svetega križa poveličevali z besedo in s pisanjem. Zlasti sv. Hilarij škof piktavski, Optat škof milevitanski, Ata nazij patriarh aleksandrijski; Efrem diakon edeski; Epifanij Škot salaminski na Cipru ; Bazilij veliki škof cesarenski; Gregorij nazijanski, bogoslovec imenovan; Ambrozij škof milanski; Janez zavolj svoje zgovornosti imenovan Zlatoust. Cesar Anastazij je podpiral tedaj krivoverstvo Ev-tihovo; kralji v Afriki in na Spanjolskem so z vso močjo razširjevali zmoto arijansko; kralji angleški, burgundski, nemški itd. so bili celo zoperni kerščanstvu: vendar je slava svetega križa rastla in se krepila od dne do dne. V Perziji je kristjane preganjal Isdegerd in Varan od 1. 437 do 1. 49(A Toda Bog ni zapustil čede svoje, marveč je sveto cerkev razveselil s spreobernjenjem nekega izverstnega naroda. Klodvik kralj frankovski je mislil sprejeti kerščan-sko vero ; le ena misel ga je vedno metila in odvrače-vala. Tega nikakor ni mogel razumeti, kako da bi moliti imel človeka, kteri je bil na križ pribit in je na križu umeri. Pobožna ženka njegova Klotilda mu je pojasnila to dvombo takole: „Ko bi kdo pripovedoval o takem Rešitelju in Zveličarju, kteri bi bil prišel na ta svet, da si ga podverže, in sicer tako, kakor vi kralji, s hrabrostjo in dobro oboroženo vojsko : takega bi jaz nič bolj ne čislala, kakor vas, ali kterega izmed naj večih vojvodov in vitezov. Nasproti pa , ko bi vi imeli le samo enega vojaka in služabnika, kteri, hoteč braniti vaše kraljestvo ali ukrotiti punlarje in jih podvreči vaši vladi, bi se radovoljno podvergel zaničevanju , ranam in smerti: ne bo*e li vi bolj čislali vernosti ali zvestobe njegove kot gledali na sramoto, ktero je za vas preterpel ? Sedaj pa je sam Sin Božji se ponižal k nam, sprejel nase osodo našo, ter je preterpel naj veče muke, da bi s svojim zasluženjera premagal naše za-dolženje, nas spravil z Bogom, in zaterl vse hude nasledke naših grehov: mar se mu ne bomo tim globoče klanjali, ga tim gorečniše ljubili, čim hujše jc on terpel za nas, čim globoče se jc on ponižal do nas ? Ravno to njegovo ponižanje in radovoljno darovanje sanv-ga sebe, ta poterpežljivost, ta neskončna ljubezen, s ktero jc Kristus terpel, to vse ima v sebi nekaj tako nadčlovc škega in nenavadnega, da nas sili k spoznanju: „Tako terpeti in umreti jc mogel le Bog-človek!" Ta beseda je globoko presunila Klodviku serce. Znano je, kako z radostjo je poznej prejel sveti kerst, in po zgledu in opominu verlega kralja se je ves narod trankovski obcrnil k veri križanega Zveličarja. In tako so postali kralj in Franki deležni večne slave. Mar sika f o cerkveni umetnosti. Odpcrta pisma. IV. Dragi moj ! Zastran ohranjenja sv. posod je veliko na tem ležeče, kako in s čim se snažijo; zato sva se zadnjič pomenila o tem. Zdi se mi, da bi bilo prav, ako sedaj pozornost oberneva na posamezne sv. posode, in se od vsake pomeniva, kaj zastran nje določuje ali želi sv. cerkev. Narčastitljivši in narsvetej^i cerkvena posoda jc gotovo kelih, izvoljena posoda, ki med sv. maso hrani Kri G. J. Kr. Kelihu naj tedaj velja današnje pismo. Kelih naš cerkveni (calix , vas mysticum, poeulum sanetum) je podoba tistega kelihi, v kterem je bil naš Izveličar J. Kr. pervič vino spremenil v svojo sv. kri. V duhovnem pomenu spominja tudi na kelih terpljenja, ki ga je Jezus od nebeškega Očeta voljno sprejel in izpil do zadnje kapljice. Kelih je tadi podoba JezuBO-vega Serca, iz kterega prebodenega je tekla sv. kri. V najstarejših časih so imeli kelihe iz različnega blaga, lesene, perstene, steklene; pa že v 3. stoletji se bere od dragocenih kelihov, in ob začetku 9. stol. je bila sv. Cerkev ukazala, da kelih mora biti zlat ali srebern, ali mora imeti vsaj sreberno kupo, ki je znotraj pozlačena. Iag. lil. delavnost bo se gorečniši in izdatniši, in njegova moč za dušni in časni blagor ljudstva bo še večji. II koncu so nas mil. škof še enkrat nagovorili po tekstu: „Derži (varuj), kar imaš, da kdo drug tvoje krone ne prepne," kakor je Judeževo krono sv. Matija in krono enega izmed marternikov nek stražnik dobil. Potem so povedali, kakošen pripomoček je nasvetoval sv. Jožef Kupertinski, da bi se sad duhovnih vaj ložej ohranil. Rekel je, da nenavadni in preveč zamudni pripomočki se v šumu življenja le prehitro pozabijo ali zanemarijo, dosti je, če vsaki sklene in zvesto spolnuje to dvoje: „vedno brevir prav zvesto opravljati in sv. mašo s spodobno pripravo in zahvalo darovati". .. (Več o tem govore bukvice „Heiligung des Priesters durch Brevier, die h. Messe und Ausspendung des hI. Buss-Sakramentes. Regensburg, Mainz 1856, 722 str. majhne oblike.) Priporočali so na zadnje ljudske misijone (in so denarno pomoč obljubili v ta namen), kat. konservativne društva, in mile darove za duhovsko družbo v prid obnemoglih duhovnov. Iz Amerike, od sv. Frančiška v JVIilvokiji, piše g. bogoslovec Možina svojim staršem: Šolske praznike imam in se še dosti dobro počutim, čeravno solnce precej pripeka sedaj (v mal. serp.) tukaj, ker se lahko ohladim v bližnjem, komaj 500 stopinj oddaljenem Mi-čiganskem jezeru, ki je dosti veči od Kranjske dežele. Nektere reči moram določneje povedati, ki sem jih zadnjič pisal. Kakor so mi pripovedovali znani z deželo, se d^bi po gozdih ravno takega drevja kot pri vas in nektere baže še več, čeravno bolj mehkega. Tudi obleka se dobiva ceneje kot sem pisal (letenska za 60—70 dolarjev), razun če je taka, da zadostuje po leti in po zimi itd. — Mil. škof so dobili te dni dva duhovna iz Francoskega in enega bogoslovca, in tako so nekoliko odškodovani za to, ker zadnjič ni šel nobeden z njimi razun mene. Povabil me je sedaj na počitnice slovenski duhoven čast. g. Janez Vertin iz škofije mil. škofa Mraka, in kakor mi piše, pride k njemu čast. g. J. Čebuli za nekaj časa, kakor navadno vsako leto, in ponudil mi je tudi, da imam lahko pri njem novo mašo. O Božiču sem bil na novi maši pri nekem Čehu v Mil-vokiji. Mil. škof Mrak so mi poslali duhovske molitvine bukve (brevir) ranjcega blazega škofa Baraga, kar me prav veseli kakor dragi spomin neprecenljivega moža Božjega. Sicer sem prav zadovoljen, ker sem šel z mil. škofom; ko bi bilo v njih moči, bi jaz ne bil v nobenem pomanjkanji; ali ker vidim, kako so reči tukaj, sem zadovoljen, da me dajo tukaj učiti, in za drugo manj ko morem nadlegujem, ker mi tako več dajo kot so dolžni v njih razmerah. Tukaj študentje in bogoslovci več potrebujejo na leto kot pri vas na visokih šolah na Dunaju, namreč po 3o0 dol. (600 gld.), če zmerno ravnajo. Razgled po svetu. Odstop Beustov in sprava s Cehi, to je sedaj na dnevnem redu. Menijo, da spremen v ministerstvu bo še le po doveršeni spravi, ker potlej bo menda aaj šel, ki je želeti, da bi ga nikoli v Avstriji ne bilo. Da bi se toraj le hitro deržavni zbor zbral in reč že enkrat dognal! Kakor dosedanje volitve kažejo, bode v der-žavnem zboru brez 91) spravoljubov in 48 spravostudov, s Čehi vred pa 130 za spravo in 63 zoper spravo, tedaj 5 glasov nad dve-tretjinsko večino. So toraj federalisti zmožni sklepati, če tudi ne bo centralistov v zbor. Posebej ima spodnja Avstrija 18 vstavovercev; gorenja Avstrija 2 vstavoverca in 8 federalistov; Štajarsko 5 vstavovercev in 2 federalista ; Solnograško 3 vstavoverce; Tirolsko 10 federalistov; Predarlsko 2 federalista; Kranjsko 1 vstavoverca in 5 federalistov; Primorsko 6, Dalmacija 5, Galicija 38 inv Bukovina 5 federalistov; Šle-zija 6 vstavovercev, in Češko za zdaj 54 federalistov. Iz Ljubljane. Pismo ali adresa kranjskega dež. zbora do svitlega cesarja pred vsim zaterjuje cesarju zvestobo in vdanost pa zahvalo za cesarsko besedo, ktera je oznanila mir med vsimi narodi v cesarstvu. Zbor vidi v tem pervo stopinjo do sprave, ki jo je po-vdarjal že v adresah 11. 1867 in 1870. Pozdravil je zbor cesarsko pismo do češkega dež. zbora od 12. kim. kot poroštvo, da se doverši sprava, vender pa le, ako bodo vsim bratovskim narodom v delež enake pravice in enake bremena. Po drugi strani opomni adresa, da je naša dežela preobložena z davki, kar je Njih ces. kralj, veličanstvo že samo večkrat pripoznalo. Sicer za deželo hočejo tisto samostojnost, ki je zagotovljena v pragma-tiški sankciji in pa v oktobrovem diplomu 1. 1860. Kakor Nemcem, tako naj se vsim narodom enaka pravica ne le zagotovi, ampak tudi podeli. Zedinjene Slovenije toliko bolj prosijo, ker ta spolnitev je bistvena pogoja za obstanek in razvitek slovenskega naroda, kakor tudi pogoja za varnost jugozahodnje meje vesoljnega cesarstva. Ko ae načela podstavnih Členov djansko vresničijo, potlej upa zastop vojvodinje Kranjske „s postavami, posebnim razmeram te dežele in značaju našega naroda primernimi in z versko-nravnim in pravim svobodnim duhom (edino terdno podlago vse prave ljudstvene sreče) navdihnjenimi, pomiriti serca in pospešiti dušni materi-jalni blagostan v obertnem in gospodarskem obziru." — Namesto tega zasvitkanega, orakelskega stavka bi Kranjci bili radi slišali ravne in odkrite besede, da se bodo dajale postave, primčrne našemu katololiškemu narodu in njegovim posebnim okolišinam. Nadja se dalje zastop, da deželna vlada, ki natanko poznd narod in deželo, se bode ogibala napdk, da bo na vse strani spravno delala, nasprotja poravnala, drago in zamotano službovanje s priprostim nadomestila in s pravičnimi davki deželo zadovolila. In kakor se bode cesar na Češkem dal slovesno kronati, tako naj dovoli, da Kranjska vojvodina staro zavezo naše dežele do krone s slovesnim poklonom obnovi. V pospeševanje take zaželene sprave, ki jo cesar namerava doveršiti na podlagi osnovne postave o der-žavnem zastopu od 21. dec. 1867, deželni zbor pošlje svoje poslance v deržavni zbor. Poslednjič je naznanjena zahvala za poterjenje predloge o volilnem redu, in prosijo za poterjenje narejenih postdv. Deželni ibor je bil v saboto sklenjen. V deržavni zbor so izvoljeni: Kosta, Svetec, gr. Barbo, Horak, V. K. Zupan, in za vel. pos. gr. H. Turn. Mil. gosp. Paskal Vujcie, škof Antifilenski i. p. in apostoljski namestnik v Bosni, se je ravnokar nekoliko v Ljubljani mudil. Prihodnjič Danica prinese prav zanimivih naznanil o vernikih v Bosni. Duhovske spremembe. V teržaski škofiji. Č. g. Jan. O kom, kaplan v Ricmanjih, se poda v pokoj. Č. g. Fr. Ovsenek, fajm. v Čubedu, je 11. t. m. umeri. R. I. P. Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. Iz Sostrega po preč. gosp. fajm. 9 gld. - Za pogorelce vVižmarjih. Popravek: Iz Pre-sarske fare naj se bere 2 gl. 70 kr. (namesto 1 gl.). Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blaznik v Ljubljani.