KAJENJE V SVETU IN PRI NAS Viktorija Rehar UVOD V razvitem svetu in svetu v razvoju, polnem protislovij, nasprotij, so vedno bolj aktualne teme: bogastvo - revščina, ekonomska, vzgojna, kulturna in socialna vključenost, socialna pravičnost - neenakost, izključenost, izzivi - moŽnosti. Soočenje z njimi zahteva hitro reševanje. Spoznavamo nove razseŽnosti o zavedanju in pomenu Življenjske kakovosti kot ktjučne sestavine za celovit razvĄ posameznika, druŽbe. Prilagajanje in iskanje rešitev za ugotovljene probleme in teŽave je odvisno od uspešnega povezovanja znanj, praktičnih izkušenj, sodelovanja in ustvarjanja pogojev za celovito zdravje posameznika, naroda. Učinkovito uporabo prilagajanja opazujemo v kazalcih zdravstvenega stanja prebivalstva, v splošni in specifični stopnji umrljivosti, v splošnem in druŽbenem standardu prebivalstva, v kakovosti Živ|jenja, v vplivih in dejavnikih zdravstvenega tveganja, v človekovem oŽjem in širšem okolju. V lĄ zvezi nas zanima kajenje, kot javnozdravstveni in družbeni problem z naslednjih vidikov: 1' Politika zdravja in ustvarjanje pogojev za nekadilsko druŽbo. 2. Strokovna izhodišča - promocije pozitivnega zdravja. 3. Vzgqa in izobraŽevarye za nekajenje. 1. Politiko zdravja razumemo kot politiko drŽave najprej pri oblikovanju in izvajanju ustrezne splošne in posebne zdravstvene zakonodaje v zvezi omejevanjem uporabe tobačnih izdelkov, pri financiranju nacionalnih programov ter pravicah, pogojenih z zdravjem in načinom Življenja. 2. Strokovna izhodišča temeljijo na sodobnih pristopih k promociji zdravja, izdelavi nacionalnega programa nekajenja, zagotavljanju teamskega izobraŽevanja za strokovne kadre, oblikovanju nacionalne skupine za promocijo nekajenja ter na razvijanju partnerstva z nevladnimi in drugimi organizacijami pri vključevanju v nacionalne programe. 3' Pri vzgoji in izobraŽevanju nekadilske generacije moramo vso pozornost nameniti posamezniku in njegovi skrbi za zdravje in izboljšanju kakovosti Življenja. To je v sklopu vzgojnoizobraŽevalnih načrtov različnih sistemov z zagotovljeno druŽbeno in medijsko podporo' Tako doseŽemo vse ciljne skupine, od staršev, otrok, mladih, odraslih v različnih institucijah sistema, v prostem času. Sedanje in prihodnje generacij sledijo filozofiji ''ostati in postati nekadilec''. Programi opuščanja in odvajanja od kajenja so v veliki meri organizacijsko in medijsko podprti. 5 KAJENJE V SLOVENIJI Kajenje predstavlja dejanje osebne, zavestne odločitve. Je odraz prevładujočega miselnega Vzorca posameznika. Razlogi zanj so različni. Lahko so socialni, odraŽĄo se v premajhni skrbi za lastno zdravje, v odnosu do samega sebe so lahko odgovor na številne druŽbene procese in spremembe, je lahko način obvladovanja stresnih situacij in pritiskov, pomanjkljiva medosebna komunikacija, nizka kulturna in izobrazbena raven, vpliv vzornikov, reklam, ponudbe trŽišča.'. So kazalec razvitosti druŽbe. Zanimivi so podatki o izobrazbeni strukturi kadilcev. Prev|adujejo tisti z niŽjo stopnjo izobrazbe ali brez izobrazbe. Vse to nam nakazuje, kako pripraviti in kam usmeriti učinkovite programe za obvladovanje oziroma preprečevanje kajenja. Kajenje v druŽbi veliko pove o zdravstveni politiki, splošni in posebni zdravstveni zakonodaji, o kontroli izvĄanja, o nacionalnih programih promocije zdravja, o preprečevanju kajenja, o negativnih pojavih v druŽbi, ter o načinu Živĺjenja posameznika. KaŽe na stopnjo druŽbenega razvoja in ozaveščenosti prebivalstva ter učĺnkovĺtosti političnih struktur, izobraŽevalnih in socialnih sistemov ter njihovi vlogi pri izvajanju celovite tobačne politike. V 10. reviziji Mednarodne klasifikacije bolezni in stanj SZO je kajenje opredeljeno v skupini bolezni odvisnosti. Ta toksikomanija je kronična zastrupitev. Zaradi vnašanja toksičnih snovi, nastalih pri kajenju cigaret, postopno prehajamo iz akutnega stanja v odvisnost. Kajenje glede na razširjenost uvrščamo med pandemĺje' Tabeĺe 1,2 in 3 prikazujejo števĺlo kadilcev v Sloveniji v ĺetih 1974175 do leta 2000; status kadilcev glede na števiĺo pokajenih cigaret in nekatere zdravstvene posledice kajenja. Tabela 1: Redni kadilci - odrasli, v letih 19747/5 do 2000, Slovenija Vir:Toš.N.Slovensko javno mnenje, FDV Ljubljana 1974175,'t975t76,1978,198',U82, 1988,1994,1996,1998*,1999,2000. FDV pB.tO/98 Leta ol IO Odrasli ot TO Moški ot ,o Zenske 1974t75 39,7 1975t76 30,4 1978 35,8 1981182 32.4 1 988 34,5 41.7 27,3 í994 28.7 34.7 22.7 1996 26.4 33,2 20.5 í 998* 23.6 30,8 16.4 1999 24,5 29.2 19.8 2000 25.9 32.4 19,8 o Podatki o številu kadilcev med odraslimi, starih od 1B do 64 in veě let kažejo, da v Sloveniji v letih 1974175 - 1998 beleŽimo rahel padec deleŽa odraslih kadilcev, nato pa se število kadilcev ponovno rahlo zviša, verjetno zaradi mladih kadilcev, ki prehajajo v višjo starostno skupino in tako povečujejo procent odraslih kadilcev' DeleŽ kadilcev v populacijski skupini, mlajših od 18 iet starostiznaša 22,1vo (Stergar 1994). Število kadilcev med mladimi narašča, to pa .zahteva temeljito obravnavo. Tabela 2: Status kadilcev, odrasla populaciia. Pokaiene cigarete na dan, Sloveniia 1974/75 -2000. Vir: Toš N ed: Vrednote v prehodu. sJM1968-1990' í994' 2000. Tabela 3: število smrti, ki jih pripisujemo kajenju, Slovenija 1990_ 1998 Rak, bolezni srca in ožilja, bolezni dihal' Vir: Grobovšek opara S. lVZ RS Ljubljana 2000, Populacijsko pripisljivo tveganje - PPT Podatki so osnova za pripravo, načrtovanje in izvajanje vzgojnoizobraŽevalnih ukrepov in aktivnosti pri obvladovanju in preprečevanju kajenja. Posebna pozornost je namenjena mladim generacijam. Danes jih uvrščamo med najbolj ogroŽene, zato imajo programi in projekti za mlade prednost. Z uporabo uśtreznih interaktivnih metod, sredstev, vsebin priVzgoji, učenju, informiranju o promoc'lji nekajenja in zdravja je mogoče dolgoročno doseči zastavljen cilj: oblikovanje nekadilskih generacij. Številne raziskave opozarjajo na pomen krepitve pozitivne samopodobe, partnersfua, uěenja komuniciranja med ljudmi, promocije pozitivnih sporočil in pozitivnega odnosa do zdravja. Marketinški in oglaševalski pristopi profitno naravnanega trŽišča umetno ustvarjajo ponudbo in povpraševanje, ti vplivajo na mlade, Ženske in ostalo odraslo populacijo ter tako ogroŽajo njihovo zdravje in vzgajajo nove kadilce, novo digitalno generacijo, s spremenjeno zunanjo in notranjo podobo. K Vsemu temu pa lahko dodamo drugačen pozitiven način razmišljanja in tako izboljšamo tudi odnos do samega sebe. Leto/ kadilci 1974t75 1978 1981182 ĺ989 í994 2000 Nikoli 55.9 48.4 66,4 50.6 52.2 51,6 Bivši 13,0 15.0 13.9 16,0 19,4 18.4 Sedai kadi 35,8 32.4 32.5 28,2 26.4 Giq/dan do í0 7.1 9,1 8.5 13.9 8,9 9.3 11 -20 15.4 18.5 18,5 22.4 15.0 12.9 2í in veě 5,8 8.0 5,9 10,8 4.4 5,1 věasih 55,9 48,0 66.4 51,3 71,6 72.8 DIPA o.4 1.6 0.0 Leto í990 í99í í992 í993 ĺ994 í995 í996 1997 í998 M 2685 2669 2729 2760 2581 2606 2511 2487 2532 Ż í 319 1 361 1323 I 393 1172 1 186 1062 1070 1 093 Vsi 4004 4030 4052 4153 3753 3791 3573 3557 3625 7 KAJENJE V SVETU Kajenja v svetu dobiva skrb vzbujajoče razseŽnosti. Podatki in študije WHo kaŻĄo na intentziven porast kajenja med prebivalstvom v deŽelah v razvoju, v centralni in vzhodni Evropi in padec kajenja v razvitih deŽelah, kot so Kanada, Nova Zelandija, Švedska, Finska, Norveška, predvsem tam, kjer so so urejeni osnovni pogoji za obvladovanje epidemije, kot so zakonodaja, ozaveščenost prebivalstva, prevladujoč miselniVzorec, način Življenjabrez kajenja' odstotek kadilcev je v drŽavah z ustaljeno ekonomijo med odraslimi niŽji do 37o/o, v nekdanjih socialističnih drŽavah centralne in vzhodne Evrope pa do 60%. in več. WHo poroča o prevalenci kajenja za 87 drŽav. ocenjujejo, da je na svetu pribliŽnoi 1100 milijonov kadilcev, okoli 1/3 prebivalcev, starih nad 15 let. . Na deŽele v razvoju jih odpade B00 milijonov, od tega je 700 milijonov moških. Samo na Kitajskem je 300 milijonov kadilcev. Podatki se razlikujejo po svetovnih regijah. Ruth Roermer meni, da bo tobačna pandemija vodilni razlog prezgodnje zbolevnosti in umrljivosti v deŽelah v razvoju v tem tisočletju. Vsako leto umre tri milijone ljudi zaradi bolezni, povezanih s kajenjem. Leta 2025 pričakujejo deset milijonov smrtĺ ljudi' rojenih leta 1989, če se ne bo spremenil pristop k preprečevanju kajenja med mladimi. Pomeni, da bo dvesto milijonov današnjih mladih umrlo zaradi tobaka; petsto milijonov današnje svetovne populacije bo Žrtev tobaku pripisanih bolezni, od tega dvesto petdeset milijonov ljudi, starih od 35 - 69 let ( Peto & Lopez). NEKATERA DEJSTVA IN VZROKI ZA TAKO STANJE. Ugotovljena je vloga in pomen razvijanja pozitivne tobačne zakonodaje. Tam, kjer so jo Že uvedli in uspešno nadzirali, so zmanjšali prevalenco kajenja med populacijo. 91 drŽav je leta 1996 pripravilo tobačno zakonodajo. Dosledna kontrola oglaševanja ĺn prodaje tobačnih izdelkov lahko pomembno zmanjšata ogroŽenost zaradi kajenja med prebivalstvom, zlasti med mladimi. Nadzor nad vsebnostjo škodljivih substanc v tobačnih izdelkih in omejitev prodaje cigaret mlajšim od 1B let podpirata preprečevanje kajenja in zmanjšujeta ogroŽenost zdravja ljudi. Ekonomska politika, politika obdavčevanja in cen tobačnih izdelkov bistveno vplivata na proizvodnjo in potrošnjo. Davki in trošarine na te izdelke napajajo drŽavne proračune. Za deŽele v razvoju, čeprav škoda, povzročena zdravju presega te prihodke,vse to predstavlja pomemben vir prihodkov. V Sloveniji so tobačni izdelki obdavčeni z DDV po splošni stopnji 19% in trošarino v višini 46% od drobnoprodajne cene najbolje prodajane cigarete na trgu. Trenutna cena je 250 SlT za zavojček cĺgaret. Trošarine predstavljajo 2,Bo/, vseh prihodkov drŽavnega proračuna. 8 KAKO NAPREJ? WHo, Ulcc in številne vladne in nevladne organizacije priporočajo nadaljevanje in sistematično oblikovanje partnerstva in programov promocije nekajenja in zdravja. Żeleta 1986 so uvedliznotraj strategije "Zdravje za Vse!'' projekt "Tobak ali zdravje" z opredeljenimi cilji, nalogami, akterji, roki ter spremljanjem njegovega izvajanja. Danes v svetu nastajajo novi, učinkoviti programi in projekti. Vsi temeljijo na procesu ozaveščanja posameznĺka, na kakovosti Življenja od rojstva do smńi, na delu s posebno občutljivimi populacĺjskimi skupinami' Prednost imajo druŽina, otroci in mladi. Poudarek je na oblikovanju nacionalnih strategij, odborov, na organizaciji aktivnosti preprečevanja, opuščanja in odvajanja od kajenja ter krepitvi zdrav)a. Sodelovanje nevladnih organizacij je izrednega pomena. Mednarodne in nacionalne organizacije za boj proti raku pomembno vplivajo s svojimi programi na zmanjšanje števila kadilcev ter prispevajo velik deleŽ k preventivi pred rakavimi boleznimi. KAJ POTREBUJEMO V SLOVENIJ! ? * Nacionalno povezovalno telo za: - oblikovanje tobačne politike' - zagotavljanje financiranja programov in projektov promocije nekajenja tudi s tobačnim tolarjem, - spremljanje in kontrolo izvajanja ter dopolnjevanja tobačne zakonodaje. * Uresničevanje in izvajanje preventivnih, promocijskih programov nekajenja: - vzpostaviti učinkovit sistem načrtovanja, spremljanja tobačne politike in problematike, zagotoviti sistem evidenc, monitoring; - vzpodbuditĺ ĺzvajanje raziskovalne dejavnosti in evalvacijo v strokovnih ustanovah; - usposabljanje in izobraŽevanje strokovnjakov v zdravstvenem, vzgojno- izobraŽevalnem in drugih sistemih ter medijih; - organiziranje ambulant oz. svetovalnic za opuščanje in odvajanje kajenja; - izvajan1e programov v izobraŽevaĺnih zavodih. * Ustvarjanje pogojev in podpora delovanju nevladnih organizacii na nacionalni, lokalni ravni. * Delo z javnostmi. o LITERATURA: 1. Chollat-Traguet C.: EVALUATING TOBACCO CONTROL ACTIVITIES, Experiences and Guiding Principles, WHO, Geneve'1996. 2. Roemer R. Legislative action to combat the WORLD TOBACCO EPIDEMIC, Second Edition, WHO, Geneve, 't993. 3. Harkin 4., Anderson P., Goos. C.,: Smoking, drinking and drug taking in European Region, Alcohol, Drugs and Tobacco Programme, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen Denmark, 1997. 4. WHO: Tobacco or Health: A Global Status Report, WHO geneva, 1997. 5. Corrao A., Guindon E., Sharma N., Shokoohi D.: Tobacco Control Country Profiles, ACS, lnc. Atlanta, Georgia,2000. 10