— 178 - ^H Izredno lepa čednost. ] II. Kako se nam je obnašati do nehvalež- ] ni kov ? I Pravljica nam pripoveduje to-le: Čednosti so se I vrnile z zemlje k Bogu. Vse so prijazno kramljale med I seboj, saj so si bile dobre znanke. Samo dve, pri ka- I terili bi človek pričakoval, da si morata biti še posebno ' znani, gresta tiho kot nepoznani tujki po nebeški cesti. Šele v nebesih ju dobri nebeški Oče predstavi drugo drugi: dobrota — hvaležnost. , Ta pravljica nam pove to, česar se je pač že 1 stokrat prepričal sleherni dobrotnik, da je le malo istinito hvaležnih Ijudi, da se menda nobena rcč tako lahko ne pozabi, kot dobrota. Kako grda da je nehvaležnost, o tem ste se že lahko prepričali. Le o tem se mi zdi potrebno pri-staviti še nekaj besedi, kako naj se obnašamo do onih. ki so nam nehvaležni za prejete dobrote in usluge. Trojna izkušnjava se lahko loti blagega človeka, ki je delil dobrotc, pa žanje zanje lc nehvaležnost: a) da bi se jezil radi tega ; b) da bi nehvaležniku ne izkazal nobene dobrole več, in c) da bi opustil sploh vso dobrodelnost ter bi radi nekaterih nehvaležnikov bil trd do vseh Ijudi. a) Tega seveda ne zahteva naša vera, da bi ne bili užaljeni, kadar sc nam dobrodelnost povrača z ne-hvaležnostjo. Saj se je ce!o Zveličar, ki je imel naj-krotkejše srcc, čutil žaljenega, ko se mu je izmed deset ozdravljenih gobavcev prišel le eden zahvalit. lJa jezil se ni radi tega, marveč mirno se je pritožil o nehva-ležnikih in dalje prijazno govoril z onim. ki se mu je prišel zahvalit. Bodi torej tudi nam pravilo : Nikar se ne jezimo radi nehvaležnikov: pa tudi kesati se nam ni treba, če smo storili kaj dobrega človeku, ki nam je potlej nehvaležen. Pri svojih dobrih delih moramo že itak vsclej imeti ta dobri namen. da jih opravljamo iz ]ju-bczni do Boga. Ce nam torej obdarovan človek ne j — 179 — ^H povrne s hvaležnosljo. povrnil nam bode Bog z večnim plačilom. Saj nas je učil Jezus, da dajajmo miloščino tako, da ne bo vedela levica, kaj je dala desnica, t. j., J da nili sami ne mislimo več na to, kaj smo bližnjiku storili dobrega. In nebeški Oče, ki vidi na skrivnem, bo povrnil. | b) Kako se nam je vesti do nehvaležnika? Ako vidimo, da /Jorabi naše dobrote, kakor še n. pr. včasih godi pri beračih, dijakih. popotnikih itd.,, kateri milo-ščino obračajo v to, da žalijo Boga, mu bomo sevcda odtegnili podporo, ker bi sicer podpirali hudobijo. Ob deljenju miloščine je treba previdnosti in modrosli. Ako je pa kdo le tako neveden in nespreten, da se ne zaveda dolžnosti in se ne pride zahvalit, sicer pa prav obrača podporo, nas pač nič ne ovira, da bi ne nadaljevali dobrodelnosti. V takih okoliščinah bomo še lažje prepričani, da delamo dobro res zavoljo Boga. Tako vedenje nam priporoča celo Kristus satn, rekoč: Kadar napraviš kosilo ali večerjo, ne vabi svojih pri-jateljev . . . ali bogatih soscdov, da morda tudi oni ne povabijo in se ti povrrK'. Ampak kadar napraviš go-stovanje. povabi uboge, hrome, kruljeve in slepe in blagor t\ bo, kcr (i ne morejo povrniti; zakaj povrnjeno ti bo ob vstajenju pravičnih ! c) Posebno bi bilo napafno, ko bi kdo holel /arad nekaterih nehvaležnikov opustiti kar sploh vsako dobro deio, češ, kaj bi se ubijal z Ijudnii, saj so sami nchvaležniki. Nehvaležnost jc plačilo sveta. Krivično bi bilo radi nekaterih nehvaležnih Ijudi vse slabo so-cliti. ln pa. če so drugi slabi. ali moraš biti (udi ti malovreden? ln to bi bil gotovo, ko bi nikomur ne storil nič dobrega, ko bi opuščal telesna in dušna dela usmiljenja. Jezus Kristus je dobro poznal nehva-ležnost Ijudi. ki so živeli v njegovem času, in vseh drugih, ki bodo pozneje živeli; videl je vsa nehva-ležna srca vseh dežel in vsch časov do sodnjega dne> in vendar ni nehal. nc neha in ne bo nehal z dobro-lami in milostmi obsipati ubogega človeštva. Temeljni nauk o hvaležnosti je torej: Sam bodi hvaležen vsakemu za vsako dobroto, od drugih pa ne pričakuj hvaležnosti. Ako so — 180 - li hvaležni. prav: ako ne. smeš tem gotovejže priča-kovati plačila od Boga, ki je obljubil, da ne bo pustil I niti kozarca mrzle vode brez plačita, ako ga podamo H bližnjiku v njegovem imenu. ¦