ODMEVI NA DOGODKE ve£err¡íca za leto 2002 23. oktobra 2003 je bila v prostorih časopisne hiše Večer v Mariboru zadnja seja članov žirije za letošnjo večernico, nagrado za najboljše slovensko izvirno mladinsko delo, izdano v preteklem letu. Od leta 1997 jo podeljuje Časopisno-založniška hiša Večer. Po seji je bila tiskovna konferenca, na kateri so razglasili nagrajenca. Žirija v sestavi: dr. Marjana Kobe (predstavnica podjetja Franc-Franc), Darja Lavrenčič (predstavnica Zveze bibliotekarskih društev Slovenije in Slovenske sekcije IBBY), Slavko pregl (predstavnik Društva slovenskih pisateljev in predsednik žirije), Petra Vidali (predstavnica ČZP Večer) in Darka Tancer-Kajnih (predstavnica revije Otrok in knjiga) je s tajnim glasovanjem dodelila večernico pisateljici Marjani Moškrič za roman LEDENE MAGNOLIJE. Za nagrado se je potegovalo 97 del, bera je bila doslej rekordna. Žirija je po ustaljenih pravilih v predzadnjem krogu (16.9.) izbrala pet enakovrednih finalistov. To so bili: Jana Bauer: IZGINJEVALEC ČAROVNIC (Vodnikova založba) miroslav Košuta: NJuNE Zgodbe (Založba Mladika) Vinko Moderndorfer: MUC LANGUS & ČAROVNIČKA GAJKA (Založba Mladika) Marjana Moškrič: LEDENE MAGNOLIJE (Cankarjeva založba) Dim Zupan: TRNOVSKA MAFIJA: V TRETJE GRE Rado (prešernova družba) Nagrada je bila slovesno podeljena 7. novembra zvečer na tradicionalnem srečanju slovenskih mladinskih pisateljev OKO Besede v murski Soboti. podelitev je tokrat obogatila še monodrama Ledena magnolija, ki je nastala po besedilni podlagi nagrajene knjige. Besedilo je priredila Špela Stres, ki je monodramo tudi zrežirala, lik Lucije je upodobila Vanja plut (obe sta študentki AGRFT), producent je bil Zdravko Duša. Dosedanji dobitniki večernice so: Tone Pavček: Majnice - fulaste pesmi (za leto 1996), Desa Muck: Lažniva Suzi (za leto 1997), Janja Vidmar: Princeska z napako (za leto 1998), Polonca Kovač: Kaja in njena družina (za leto 1999), Feri Lainšček: Mislice (za leto 2000) in Matjaž Pikalo: Luža (za leto 2001). Utemeljitev 7. večernice Marjana Moškrič: Ledene magnolije, Cankarjeva založba, zbirka Najst, 2002 Ledene Magnolije Marjane Moškrič so roman o aktualni temi - radikalno in celostno tematizirajo spolno 76 nasilje v družini. Vendar se v literarni trend angažiranega socialnega realizma ne vpisujejo površno in enoznačno. Pripovedni svet Marjane Moškrič oziroma njene prvoosebne junakinje je subtilen in do skrajnosti iskren, kar Ledene magnolije obvaruje pred možnostjo preenostavne sporočilnosti in moraliziranja. Že izbira prvoosebne naracije in uspešna izpeljava le-te govori o prepričljivi pisavi: prvoosebnost omogoča najmočnejši čustveni naboj in prav tako neposreden, celo zaupen stik z bralcem, toda samo spretni pripovedniki se znajo tudi izogniti pastem, ki jih skriva prevelika bližina. Slog pripovedi je izčiščen in ves čas dosleden. Krčevita, boleča zgodba je povedana v krčevitem, eliptičnem jeziku, ki prehaja na pravih mestih že v nekakšno poetično zaklinjanje. Jezik je socialno realističen, vendar je uporaba nizkih registrov funkcijsko utemeljena in posredovana s pravo mero. Ni mogoče spregledati, da se temna mora glavne osebe razveže v slutnjo svetlejše zarje, nenazadnje posebna svetloba prežarja vso knjigo. VSI OTROCI NE RASTEJO V PRAVLJIČNEM SVETU Janja Vidmar, ki je dobila večernico leta 1999 za delo Princeska z napako, je s to knjigo odstrla problem begunstva. Vi z Ledenimi magnolijami razkrivate spolno zlorabo - zakaj ste se lotili ravno te teme? »Po Čadavcu, mojem prvem in dokaj uspešnem delu, sem se spraševala, če sem sposobna napisati še kakšen mladinski tekst. Ja, hotela sem napisati berljiv mladinski roman s socialno tematiko, oster in obenem čustven. Ampak o čem? Radovedno sem se ozirala naokrog in iz vseh mogočih strani (časopisnih člankov, novic) sem se vedno znova srečevala s spolno zlorabo. Na nek način me je znerviralo in jezilo, samo suha poročila in konec. Začela sem se spraševati, kaj se s temi bitji dogaja potem in tudi to, kako in zakaj in s kakšno pravico začne nekdo kar posegati v življenje drugega človeka in celo v življenje otroka, ki si ne more pomagati ... Tako so nastale Ledene magnolije, knjiga, ki pripoveduje o odraščanju, pa ne o povprečnem, normalnem, to je zgodba o nasilno prekinjenemu otroštvu. Gre za moteno odraščanje, moteno mladost deklice, ki se išče, pobira, zapira vase, molči ...« Temelji knjiga morda na resničnih dogodkih? Ker je pisana prvoosebno, se bere izjemno doživeto. 77