VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ 2001 I NADARJENI: IZZIVALI BREME? V eni uvodnih razprav ugotavlja dr. Ferbezer ; da je bila tema nadarjenih dolga leta nezaželena in ob strani in sta zato izziv in odgovornost zdaj toliko večja. S pričujočo tematsko številko smo ju sprejeli tudi mi. Dr. Ferbezer z različnih vidikov z deskriptivno raziskovalno metodologijo osvetljuje položaj nadarjenih učencev pri nas v prečni časovni perspektivi. Ob analizi zakonodajnih aktov ocenjuje, da normativna in sistematična skrb za nadarjene pri nas ni zadostna. Problematiki odkrivanja nadarjenih in dela z njimi se V' posvečata dr. Žagar in Bezičeva. Slednja predstavlja nacionalni koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi in predstavlja potek razvojnega projekta Zavoda RS za šolstvo Spodbujanje razvoja nadarjenih učencev v osnovni šoli. Podrobneje tudi opiše postopek odkrivanja nadarjenih. Prispevek Bezičeve predstavlja uvod v paleto različnih prispevkov iz prakse, ki osvetljujejo postopke odkrivanja nadarjenih, svetovanje, predvsem pa delo z njimi. Tako spoznamo delavnice ustvarjalnosti, sobotno šolo, likovne delavnice, delavnice za mlade novinarje in pesnike, literarne delavnice ...Iz predstavitev si lahko ustvarimo podobo, kako so se šole lotile spodbujanja nadarjenih, s kakšnimi strategijami in kako to delovanje bogati njihovo prakso. Razmislek o konceptu dela z nadarjenimi zaokrožujeta prispevka avtorja Nagya o štipendiranju nadarjenih in Hancmanove o problemu etiketiranja. Nagy opozarja, da se pri delu s perspektivnimi kadri ne gre zanašati na tuje investitorje, ker je njihov glavni interes profit, temveč kaze snovati dolgoročni razvoj in skrbeti ne le za štipendiranje, ampak tudi za omogočanje smiselnega zaposlovanja nadarjenih. Hancmanova pa opozori, da je nadarjenost tako dar kot breme in da lahko družini in otroku življenje precej zaplete: »Pozitivno vrednotenje nadarjenih otrok ni zagotovilo, da jih bosta okolje in družba sprejela in tudi nadarjenost ni zagotovilo, da bodo nadarjene sprejeli njihovi najblizji...« XXXII 'a