St. Ol. Posamezna številka stane 20 vinarjev. “wm \ -v Maribor, 33. avgusta lOlO. Imetnik IX. BALE NOVICE. Izhajajo TBttk torek, četrtek in soboto ob 4. uri popoldne. — Posamezne številke 20 v. — Po posti se list ne pošilja „Marburgcrica“. Tekom vojske so preganjali in zapirali naše ljudi pod pretvezo,: da so zastrupljali vodnjake. Se -veda so vsa ta očitanja bila lažnjiva in izvirala sa mo iz sprijene, domišljije naših, nemškutarjev. Sedaj pa zastruplja „Marburgerica“ v resnici, a ne vodnjake, nego, kar je mnogo hujše, moralko našega ljudstva. V četrtek je y obširnejšem članku zagovarjala ono napak«, ki se imenuje malthusijanstvo in obstoji v naziranju, da je bolje, ako ljudje ne sklepajo zakone in nimajo otrok. „Marburgerica“ pravi, da je ta nauk modern, torej ne ve ali noče vedeti, da je že okrog 130 let star in že davno zavržen od vseh’ ne samo bogoslovcev, ampak tudi narodnogospodarskih politikarjev. Ravno Nemci šo bili pred vojsko tako ponosni in so z veseljem povdarjali, da med njihov narod maltusijànsko naziranje nima pristopa in da obstoji ravno v-njihovi veliki množitvi njihova o-svajevalna politika. Sedaj se pa naenkrat „Marbur -genca " ogreVa za te nauke. Bo pač, kakor z boljše-vištvom. Nemci so ga privoščili Rusorh in ga potom Judov zanesli v. Rusijo, ko se je pa pričel širiti po Nemčiji, so ga preganjali z vislicami in strojriiòami • „Marburgerčin“ člankar pravi, da ima mesečnt 1000 K plače, a da si pri teh dohodkih še ne upa ustanoviti rodbine in svetuje tudi vsakemu, naj se ne ože -ni, dokler nima popolnoma trdne gospodarske podla-; ge. Kdor ima pri nas 12.000 K čistega na leto, Spada že k takozvanim „višjim sinjem“, ali pa mora biti ljudski oderuh, verižnik, vojni dobičkar ali kaj po-dobnega. Torej bi bil sveti zakon samo za take vr -ste ljudi, ne pa za ono zdravo jedro našega naroda^ iz katerega smo dobivali doslej najsposobnejši naraščaj! Malthusijanstvo je zoper načela naše sv. vere in katoliške cerkve. Narodi, ki se najbolj širijo, sklepajo zakone že jako zgodaj. Tako n. pr. Judje se jako mladi vpre gajo v zakonski jarem. Pri Rusih je nekaj običajne -ga, da se dijak oženi z dijakinjo, hodita skupaj na predavanja in preden dovršita izpite, imata že enega ali dvoje otrok/; Men! se nikakor ni zdelo nepraktič -noi vko dijak čas, ki ga pri nàs presedi v kavarni in gos ilni, tam presedi pri ženi in otroku, in kar naš dijak izda za kavarno, tam porabi za otroka. Tudi je na Ruskem navada, da se fant, preden gre k vo jakom, oženi. Nekega vojaka, ki se je, preden je od -tj šel v službovanje, oženil z neko služkinjo, sem vprašal, zakaj je to naredil in odvrnil mi je: Imam. vsaj nekoga, ki name misli in mi pošlje včasih kabšcfn denar. I V naši državi,, ki je tako malo obljudena, bode-1 I mo morali toliko bolj gledati, da.se ne vgnezdijo po-I gubni nazori Malthusijanstva. Zato mora pa tudi j skrb za rodbino in za otroke biti ena najvažnejših * državnih dolžnosti in država mora gledati z vso skrbjo, da zboljša- zdravstvene razmere otrok in njihovo vzgojo; V vse javne službe naj bi se načeloma sprejemali samo zakonski in pri prošnji za službe naj bi se ozirali zlasti na število obok. Vzgoja in šola .otrok bi morala biti Kolikor mogoče brezplačna. Seveda bi , pa morala državna in policijska oblast nastopiti z I vso strogostjo zoper vsako propagando Malthusijan -j stva in drugih nemoralnosti. „Vesna“. Slovenski oče nam piše: j V "Vašem listu sem citai priporočilo za dekliški i zavod „\'esoa^“*.-. Imam hčerko, ki bi jo rad dal izob-I raziti. Pobrigal sem se za stvar in sem prosil, da s naj sprejmejo mojo hčerko v zavod. Poslujoči urad -I nik mi je'izročil tiskane pogoje. Strmite, ljudje božji, kaj zahteva ravnateljstvo „Vesne“ ! Za vpis bi moral plačati 10 K, za šolnino vsak mesec 40 K, za stano -vanje, hrano, kurjavo, razsvetljavo in kopališče 300 K. Poleg tega bi moral dati hčerki seboj v zavod nove obleke in novega perila v. vrednosti