Korist šolskega popisovanja. alog obligatnega šolskega popisovanja od hiše do hiše je za kranjsko šolstvo menda še le nekako novorojeno dete. Pao pa ga je šolsko oblastvo po sosednem Stajerskem že davno zaukazalo, ter se vestno goji in ne brez uspeha. Zakon z 20. vel. srpana 1870 ga tudi naravnost ne zahteva, ampak veli, naj krajni šolski svet voditelju za šolo ugodne otroke osera dnij pred zacetkom šole izroči. To se pa navadno opušča in voditelj si prepiše za vsako leto otroke v svojo raatico ,'lz krstne knjige. Ta je najkrajši pot, a vender ne zadostuje, ker se med prebivalci v teku let gode razne premerabe v bivališčih in bi bila šolska matica poraanjkljiva. Dalje nas pa lastna skušnja uči, da roditelji svojih v šolsko dobo vstopivših otrok v šolo prve dni ne pripeljejo, ter jih moramo vselej še le na podstavi zakona na to opozarjati in nekako loviti. Cas pa teče, šola je navadno prazna in učitelj ne more niti delovati niti napredovati. Vse drugače pa je tam, kjer je ucitelj pričel šolo na podstavi lastnega šolskega popisovanja od vasi do vasi. Tu vidiš prvi dan napolnjeno šolo z novinci. Vse je v šoli in učitelj ne drži križem rok, dela pridno in otroci so se že precej naucili, ko se morda drugje še le v solo silijo. Kdaj pa naj učitelj izvršuje šolsko popisovanje? Ta posel ni prijeten, ne donaša mu materijelnega dobička, pač pa mu prinese marsikako grenko na uho in mu povzroei tudi nekaj troškov. Na deželi naj se pa izvršuje takrat, ko duhovnik pobira biro ali kolekturo. Ta čas je staro in mlado doma ter gre učitelju vse giadko od rok. Za šolo je pa popisovanje velicega pomena in v vsakem oziru zelo koristno, kajti učitelj stopi sedaj sam pred otroka, kteremu se je slikal od stranij roditeljev in sorodnikov kot pravi strah in tiran, šola pa kot najhujša raučilnica sveta. Otrok zapazivši učitelja na svojem domu, se ga bode sicer malo vstrašil, a ko ga ucitelj prijazno nagovori, zginil je strah in ^eselo mu obljubi že prvi dan v šolo priti. Roditeljem popisovanje tudi koristi, ker velikokrat res ne vedo starosti otrokove ter ga ne opravijo za šolo. Ko pa učitelj nekaj tednov pred začetkom šole roditeljern vse to razloži, imajo priliko otroke za šolo pripraviti in jih pravočasno z vsem potrebnim preskrbeti. Popisovanje pa tudi napravi ožjo zvezo med domora in šolo, kar je za učitelja važno in potrebno. Veliko otrdk ima posebna svojstva, bolezni in druge nadloge. Učitelju bi ostalo vse to neznano, kar sedaj roditelji odkrijejo, in to mu je dobro vodilo pri pouku in odgoji. Tudi pregleda učitelj vsacega otroka in če je telesno ali duševno nerazvit, naznani se to šolski gosposki ter se predlaga v oproščenje za jedno leto. S tein si prihrani mnogo pisarije, roditelji se pa ognejo nepotrebnih potov. — Končno nam popisovanje da priliko, poiskati one otroke, ki so se iz tujih vasij v naše naselili, pa se šoli ne mislijo javiti, ter bi se ji radi odtegnili, in v nasprotnem slučaji pa se zopet poučimo o izseljenji domačih otrok, ter dobimo priliko jih zabeležiti v doraačih spisih in jih dalje tujim voditeljstvom za šolo oglasiti. Slednjič pa pregleda ucitelj pri popisovanji tudi druge razraere, katere šolskerau obisku nasprotujejo in ga otežujejo, kakor oddaljenost krajev, kakovost potov in družinske razrnere, katere so mu dobro vodilo pri pouku, kakor tudi pri obravnavi šolskih zamud. Iz tega je razvidno, da je šolsko oblastvo pravo zadelo, ko nara je zaukazalo šolsko popisovanje; sicer je s tem činom res naložila voditeljem precej težavnih potov in ranogo truda, a na drugi strani je pa storjen korak do rednega šolskega obiska in tesneje zveze raed domora in šolo. Zatorej nam ne bodi to delo pretežavno in nadležno, ampak redno in vestno ga vsako leto z veseljem izvršujmo, ker ono nam je velik pripomoček do boljšega uspeha v šoli. Jakob Cepuder.