Ignacija J. Fridl Ljubljana HERMANN DIELS: ZAČETKI FILOLOGIJE PRI STARIH GRKIH* l. del Ko se pripravljamo, da bomo danes v čisto posebnem vzdušju proslavili petdeseto snidenje združenja nemških filologov, se ob tej priložnosti kar sama od sebe ponuja retrospektivna misel. Če se ozremo nazaj, smo namreč v pozdravnih govorih zelo pogosto razmišljali o preteklosti. Zatorej mi, cenjeni kolegi, oprostite, da vas bom popeljal še dlje v preteklost in vam razkril majhne ter odločilne korenine, iz katerih se je pred 2500 leti iz helenskih tal, rodne grude vseh znanosti, dvignilo kvišku zdaj tako ponosno razvito in močno razvejano drevo filologije. Ta tema se mi zdi danes toliko primernejša, ker so, začuda, inkunabule naše znanosti doslej pritegnile tako malo pozornosti filologov. Zato upam, da vam bom kljub kratkosti, ki mi jo narekuje obzirnost do govorcev za menoj, lahko tu in tam ponudil kaj novega. Filologija v ožjem pomenu se ukvarja z jezikom in literaturo narodov. 1 Nobeno ljudstvo sicer ne more govoriti svojega jezika brez določene nenamerne refleksije o jezikovnih postopkih, brez tako rekoč nezavednega posedovanja jezikovnih pravil, toda do gramatike, do sistema lastnega jezika so brez tuje pobude prišli le redki kulturni narodi. Naše zahodno jezikoslovje je po obeh plateh, tako po gramatični kot literarni plati, odvisno zgolj od grške filologije, ki je seveda svojo znanstveno obliko dobila šele v aleksandrinski dobi. Nad tem, da se je izoblikovala tako pozno, ne smemo biti začudeni. Razvoj človeške znanosti natančno sledi postopnemu razmahu celotnega univerzuma. Zakaj kakor se iz neživega šele polagoma oblikuje živo in kakor živo znova in znova dosega vedno višjo stopnjo duhovnosti, tako tudi človekovo znanstveno spoznanje sledi postopnemu postajanju. Ko se je približno na začetku 6. stoletja jasnovidno ljudstvo Grkov povzpelo do racionalnega, znanstvenega preiskovanja univerzuma, je njegov pogled najprej pritegnila neživa narava, elementarni nebesni in zemeljski pojavi. Prvi znanosti, ki so ju gojili Tales in njegovi nasledniki, sta bili astronomija in fizika. Človek in njegova duša sta ostala zavita v temo. Kajti za stare Grke je vsa narava posedovala dušo. Tudi • Predavanje s tem naslovom je imel Hermann Diels na petdesetem zasedanju nemških filologov in šolnikov v Grazu, 28. septembra 1909. O svoji razpravi je ob njenem natisu zapisal: "Žal mi je zmanjkalo časa, da bi predavanje prelil v razpravo, ki edina vzdrži obliko, opremljeno z opombami. Prosim, da mi oprostite zaradi te stilistične pomanjkljivosti." Kljub časovni oddaljenosti Dielsova razprava še zmeraj ponuja okvirni pregled vprašanj o izvorih jezika in njegovi rabi na tleh stare Grčije. Objavljamo prvi, uvodni del študije, ki zajema nastanek in razvoj starogrške refleksije o jeziku. V drugem delu se Diels osredotoči predvsem na etimološke in jezikovne razlage, ki jih ponuja Herodot v svojih ' lcri:optaL Slovenskega prevoda Dielsove razprave torej ne gre razumeti zgolj kot zanimivost iz zgodovine klasičnofilološke stroke, čeprav se z njim obeležuje tudi 75. obletnica smrti tega klasičnega filologa (umrl je leta 1922), ki je k poznavanju starogrške misli prispeval predvsem z izdajo fragmentov starogrških filozofov pred Sokratom. (op. prev.) 1 O kontroverznosti zamejitve njenega znanstvenega področja že v starem veku prim. disertacijo J. Classcna De gramamticae primordiis (Bonn 1829), pp. 3; Usener: Ein altes Lehrgebdude der Phi/ologie. Miinchen. S.-B. ph. hist. KI. 1892, pp. 582. S tem prim. sodobno naziranje istega avtorja v predavanju Phi/ologie und Geschichtswissenschaji iz njegovih Vortriigen und Aufsiitzen ( 1909), pp. 26. 104 Knp\.a. 1999, 111-2 - Prevodi v magnetu je počivala psiha. Nasprotno pa je bil čudež človeške psihe še neodkrit. Ob koncu 6. stoletja Anaksimenes sicer enkrat spregovori o duši, vendar jo izenačuje z zrakom, ki je bil zanj vseobsegajoči princip celotne narave. Človek si je moral najprej pridobiti globoke izkušnje, preden se je naučil gledati svojo notranjost. K temu je zanesljivo pripomogla posebna religiozna mistika, ki se je tako v matični deželi kot v kolonijah sprva oblikovala v ozkih, zaprtih krožkih in je pri orfičnih in pitagorejskih krogih.porodila spekulacijo, obrnjeno proč od sveta, zročo v notranjost in onstranstvo. Velike pesnike, ki stojijo na prehodu iz 6. v 5. stoletje, je nova pobožnost močno prevzela. In nič manj ni prevzela filozofov. Telo je zanje nekaj zemeljskega in šibkega, duh pa je božansko in večno. Tako potemtakem zdaj iščejo človeško dušo in to preiskovanje duše je za filozofe 5. stoletja enako značilno, kot je za filozofe 6. stoletja značilno raziskovanje narave. Na čelu novega gibanja stoji Heraklit, ob Platonu najgloblji mislec starega veka. On je izrekel modemi rek: "Iskal sem samega sebe." 2 /Prev. po: Heraklitos Efeški, Fragmenti, prevod: Franci Zore, Maribor 1992, p. 47/. Ko se mu je razkrila narava sveta, je sestopil v globine lastne nature. Seveda vsi vemo, kako težko je to. In tudi on je vedel. "Meja duše, ko hodiš, ne boš našel, če boš prepotoval vse poti; tako globoko Besedo ima." 3 /Prev. po: ibid„ p. 27/. 01'.Ytco J3a.'13-Uv /...6yov ~X,et je težko prevesti. Heraklitski logos namreč zaobsega najgloblje njegove filozofije, zakon večnosti, ki leži za neprestano premeno pojavnosti, mero in smoter vseh stvari. Ta mera je v zunanji naravi očitna. Ogenj sonca in zvezd hodi po svoji večni poti in v vedno enakih periodah, od posamičnega dne do velikega obračuna, svetovnega požara, uravnava postajanje in minevanje kozmosa; človeška duša pa leti prek dneva in let in eonov. Njen /...6yoc;, njen zakon ima tako globoke temelje, ker počiva v boštvu in ker duša - tako uči Heraklit skupaj z orfiki - kot božansko vlada v človeškem. Zanj je duša ogenj, večni um, ki vodi in usmerja tudi univerzum. Kako je torej Efežan prišel do tega, da je svetovni zakon poimenoval /...6yoc;? To nikakor ni preiskana beseda - v homerskem epu se pojavlja samo na nekem mlajšem mestu, vendar je znana iz jonske proze in vselej označuje vsebino 'besede', ne pa njenega zvena in zunanje forme. Tu torej stojimo ob zibeli filologije. S tem ko Heraklit na osnovi fizikalnih naziranj svojih predhodnikov svoj temeljni zakon po eni strani staromodno - elementarno poimenuje ogenj, pa po drugi za simbol svoje panteistične metafizike povsem smelo in na novo izbere logos, torej ubesedeno misel. Zamišlja si vsevedno inteligenco ('to cro6v), ki kakor Bog Geneze s svojo vsemogočno besedo oblikuje svet. Po tem logosu nastajajo in minevajo svetovi. "Čeprav ta Beseda (tako Heraklit začenja svojo knjigo) vedno je, so ljudje nespametni, tako preden slišijo, kot tudi ko so slišali tisto prvo. Kajti čeprav vse postaja po tej Besedi, so podobni neizkušenim ... " 4 /Prev. po: ibid., p. 11/. Toda 'beseda' pri Heraklitu nima samo metafizične, temveč tudi filološko vrednost. Kot lahko vidimo iz nekaterih ohranjenih namigov v njegovih fragmentih, je namreč etimološka usmeritev poznejših heraklitovcev, ki jo zasmehuje Platon, ' fr. 1O1 E:o11;11craµ11v E:µeootrt6v. 3 fr. 45 'VUXii<; nE\.pai:a '1rov oi>ic 6.v E:l;e\Jpo10 rtčicmv E:mnopeu6µevo<; b&>v· ot>= J3ai:1uv A.6yov !\xe1. 4 Zanimivo je, da je osrednja točka Heraklitovega nauka tudi središče filozofskega mišljenja Maga s severa. "Um je govorica, A.6yo<;. O tem mezgam in ob tem se bom do smrti izmozgava!." (Hamanns Schriften Vil, pp. 151; prev. po: Heidegger, Na poli do govorice, Ljubljana 1995, prev. Dean Komel). Ta Hamannova trditev deloma izhaja iz njegovih pietističnih študij biblije, deloma pa iz principium coincidentiae Giordana Bruna, ki prav tako izvira iz Heraklita. Prim. Unger, Hamanns Sprachtheorie, Munchen 1905, pp. 237. Hermann Diels (Ignacija J. Fridl): Začetki filologi;e ... 105 dosledno izpeljana iz samega Heraklita.5 Sozvočje besed j3t6c; (lok) in 131.oc; (življenje) mu je predstavljalo zunanje znamenje za njegov nauk, da sta nasprotji življenje in smrt v osnovi eno. Sozvočje x:uv v6cp in xuvc§ (fr. 114) pa mu je služilo za to, da je izvor vse človeške modrosti razlagal iz božanskega svetovnega uma.6 Tako se na besedo opira bolj, kot ta lahko vzdrži. To precenjevanje besede se da pojasniti z različnimi vzroki; najprvo s starim ljudskim verovanjem v čarobno moč govora in run7 , ter v možnost, da lahko osebo zaznamujemo z njenim imenom, kar ni bilo pri drugih narodih, ne le na nivoju čarobnih zaklinjanj, temveč tudi v profanih kultih in molitvah, kasneje nič manj živo kot pri Grkih.8 Tudi sicer se to verovanje izraža na tisoč načinov. Oče da novorojencu ime, ki obeta srečo, ker želi, da bi lastnosti imena kot po nekakšnem čarobnem blagoslovu zaživele v otroku.9 In ljudstvo vidi srečno znamenje v tem, če ima voditelj kolonije ali kakega vojnega pohoda pomenljivo ime. 10 Poleg tega so se Grki že zgodaj začeli navduševati nad etimološkimi igrami, kar se pogosto pokaže že pri Heziodu in na mlajših mestih v homerskem epu, na primer, ko se Odiseja povezuje z boucracrem in Astianaksa z vlogo zaščitnika mesta njegovega očeta Hektorja 11 , kar kasneje še pogosteje učinkovito izrabijo tragedi. Ti, vse zavestnejši razmisleki so kali naraščajoče jezikovne zavesti, ki se v 6. stoletju tako zelo okrepi, da so se jezikovna sozvočja in odzveni že pred Heraklitom uporabljali za dokazovanje filozofskih ali zgodovinskih teorij. Orfični nauk, da naj bi bilo telo grob duše, je v starih pesmih te sekte, ki sta jih Filolaos in Platon še poznala, temeljil na besedni igri crroµa = crfjµa. 12 Ta besedna igra bržkone izvira iz krogov okrog Onomakrita; podobno je tudi Sirec Ferekides v svojem mističnem spisu, ki je moral prav tako nastati ob izteku 6. stoletja 13 , Kronosa iz stare teogonije zaradi etimološko spremenjenega pomena preimenoval v Xp6voc; in tretji večni princip svoje kozmogonije, ki nosi ime X0ov1.ri, dodatno opremil z vzdevkom rij. "Hthonia," se glasi fr. 1, "je dobila ime rij, ker ji je Zevs kot častno darilo podelil zemljo." Očitno 5 Jacksonovo razumevanje v Cambridger Praelections before the Senate (Un. Press 1906), da naj bi bilo Kratilovo stališče bistveno drugačno od Heraklitovega, se mi ne zdi združljivo s Platonovim prikazom (npr. 401 D) in spričo našega dokaza o 'heraklitovcih' pred Heraklitom (gl. spodaj) izgubi vsako trdnost. 6 Prim. Arist. de anima A 2. 405b 1 l;ijv mxpd 'tO l;e"iv. Omembe vredna pa je tudi Heraklitova, pogosto napačno razumljena raba izrazov čvoµa, bvoµcil;i:tv fr. 67. 23. 7 J. Grimm II4 pp. 1023; Comparetti (prev.), Kalevala, p. 262. 8 Usener, Gotternamen, pp. 335. O pomenu imen v mitologiji in religiji Egipčanov, ki so zategadelj tudi prekomerno gojili etimologijo in etimološke besedne igre, prim. Ermann, Aeg. Relig. ', p. 34; Dicterich, Mithrasliturgie, p. 111. O Babiloncih Thiele, Gesch. d. Rel. (Gehrich) 1 177. 9 Platon, Cratyl. 397 B no'-A.ci ot clicmEp i:ux6µEVOl ~\.tlcll'tCtA.ov Kat 6.A.A.a noA.A.ci. 10 Herod. IX 91 Leutihides pravi Hegesistratu, vodji Samijcev: cli l";EtVE lliµtE, u wt "t6 ouvoµa; b Ot Eini:· · HyrJcr'tcri:paw~ b ot unapnacra~ -rov I;mA.otnov A.byov ... Eim· OE.Koµm -rov o'trov6v. Herodot se pogosto molče strinja s tem prepričanjem. Ko Atenci pred bitko pri Salamini sprejmejo zlovešči delfski orakelj: c.6 µtA.i:ot u Kcit>T]crtlc; A.tmilv yi:-\Yy' I;.crxci~ ya\11~, ·se pobožno zaupanje v zmago vendarle napoveduje v uvodnem stavku: xP'!- ti Hut>\11, tji ouvoµa fiv 'Aptcrwv\KT] (VII 140). Kot je znano, se ·v atiških dirae ime vseskozi smatra za zastopnika osebe: premestitev črk nakazuje uničenje udov, prerešetan je pisave nakazuje prerešetan je telesa. 11 a 62. ~ 407. Z 403. S. Lersch, Sprachphilos. d. A/ten III, pp. 3; R. Hecht, De etymo/ogiis apud poetas graecos obviis, K6nigsb. Diss. 1882. O etimologiji 'Ooucrcri:u~ (jezljivec) iz boucracr9m prim. ed. Meyer, Hermes XXX 269; Solmsen, Zeitschr. f. vergl. Sprachw. N. F. XLII 207. " Philolaos fr. 14 (Vors. 1 245, 16) µapTIJPtov~t ot Kat ci1 naA.mot t>i:oA.6yot ~E Kat µcivttE~. ci:>~ Otd. uva~ ~tµrop\a~ a ljltJXd. "ttj) crci>µau cruvti;EtJK~t Kat Katlcini:p l;v crciµa~t w\rtql ~tt>anmt. Platon se te primerjave dotakne v Kratilu (400 BC) in k temu dodaja: OoKoucrt µtll'tOt µot µciA.tcr~a t}tcrtlm cit aµt ' Opta wiYto "t6 čvoµa. 13 Archiv j G. d. Phil. 1, 11 sl. 106 Knpl.a. 1999. 111-2-Prevodi gre tu za psevdozgodovinsko metodo izpeljave znanih imen oseb in krajev na osnovi določenih dogodkov. 14 Vendar je šlo seveda samo za to, da so v resnici želeli ravno obratno: iz imen sklepati na tiste zgodovinske dogodke, pri katerih je to bilo mogoče. To filološko metodo najdemo na poseben način izoblikovano pri Hekataju, ki ga Heraklit graja zaradi njegove polimatije15 in vendar se zdi, da je od njega prevzel svojo etimološko maniro. Etimologija igra vidno vlogo predvsem v njegovih zgodovinskih, pa tudi geografskih delih. 16 Lahko bi rekli, da to metodo razlage besed kot preskusni kamen resnice posebno rad uporablja v kritiki, ki jo izreka o lažni mitični tradiciji grških pesnikov. Obstajali sta dve različici o poreklu Etolca Oineja. Homer ga prek njegovega očeta Porteja povezuje z Aresom. Neka druga genealogija pa je Oineja navezovala na Deukaliona, čigar sin je Oresteus in čigar vnuk Fitios naj bi zaplodil Oineja. Za Hekataja17 je kljub legendarnim okraskom pravilna ta oblika, saj imeni· Vttoc; in Otvei>c; · izpričujeta povezavo z vinogradništvom, o katerem pripoveduje legenda. Podobno se v znani polemiki odloča za to, da naj bi Helena prišla k Egipčanom, ker lahko imena Helena, Menelaj, Proteus, Thonis, Kanobos, Faros, ki v tej različici zgodbe igrajo določeno vlogo, povežemo z imeni egipčanskih mest in s pripovedkami, ki so krožile med prebivalci Egipta. 18 Če se je etimologi- ziranje na osnovi eponimov imen mest Grkom ponujalo kar samo od sebe, pa veliki popotnik Hekataj že kaže naravnost filološki interes za to, da bi izsledil dejansko avtentične oblike imen. Tako je trdil, da naj bi bila pravilna oblika da.va in ne da.val], čeprav ta oblika ni bila običajna niti v Argosu niti v Hekatajevi domovini. 19 Od kod jo je potemtakem prevzel? Sam pravi, da od Feničanov.20 To se povsem ujema s težnjami njegove metode, da bi domače izročilo Grčije dokazoval s poročili, ki jih je zbral v Palestini, Egiptu ali pri "barbarih" nasploh. Tej abotnosti se danes smejimo, toda Hekatajeva etimološka metoda je dolgo živela. Herodot je brez tega predhodnika 14 Ta Ferekidova aitiološka težnja je še očitnejša v fr. 2 (Vors. ll 508, 13). is fr. 40 ( Vors. 12 68, 10). Polimatija za filozofe ni vredna graje sama po in na sebi (prim. fr. 35), temveč le takrat, kadar ostaja priklenjena na empirijo in ne obrodi višjega svetovnega nazora. Pojav, da filozofi neupravičeno in nehvaležno grajajo svoje neposredne predhodnike, od katerih so vendarle v veliki meri odvisni, se ponavlja pri historikih in skoraj skoz vso grško literaturo. Razložiti se da iz presežka energije, s katero se v duhovno plodnih časih poskuša v nasprotju s starim uveljaviti vsaka nova generacija. 16 Dvomi o pristnosti fragmenta rije; m:p\.ol5oc;, ki se danes znova postavljajo (Wells, Journal of Hellenic Studies XXIX (1909), pp. 41), so nepomembni. 17 fr. 341 (Athen. epit. II 35a). Besede dt ycip 7taA.mo\., otv\.Krov, cil<; a\rroc; ucnc;) stvari, kot so menili heraklitovci, temveč so prejkone rezultat iznajdbe in dogovora, ki resnici stvari enako pogosto odgovarja kot ugovarja. Začetnik te, druge teorije je Parmenid, zagrizen nasprotnik Heraklita. Pred očmi velikega eleata izgineva čutni svet in na njegovo mesto stopa trden sistem enosti, ki ne pozna ne delov ne praznine. Mnoštvo stvari, ki ga zaznavajo oči in drugi telesni organi, je zgolj zmotno prepričanje in čutna prevara. Resnica prebiva samo v enovitem kraljestvu, ki ga odkriva človeško mišljenje. Za neozdravljivo zmoto o mnoštvu, ki ga potvarjajo čutila, je kriva predvsem zoprna navada ljudi, da slepo ,, p. 206. 22 p. 4, prim. pa p. 5: "Kako ozko beseda zaobseže pojem, pa vendar je poimenovanje samo po sebi dejstvo tvorbe pojmov, prvega se da dojeti, nadalje pa je poimenovanje že vnaprej določujoče?" Kasneje je Usener močno spremenil svoj nazor, ki ga je na začetku prevzel od A. Kuhna, Bumoufa in M. Milllerja. Prim. članek Mythologie 1904 (zdaj v Vortr. u. Aufa.), pp. 42. 23 ibid., p. 4, sredina. 24 Kot afip (aE\.peiv), yij (yeyaa), 'VUX~ {ljl\Jxetv), cri;A.iJVT] (crtAa~). 9ijA.u~ (811A.fi), A.ucrt'teA.fi~ ('teA.o~ A.uetv), 9uµ6~ (9uetv = ~iiv). 25 Cratyl. 439 B OU!C ti; bvoµaW>V aA.A.d ltOAU µCiA.A.ov ama ti; CLV'tWV ICCLt µa\}„'tEoV lCClt ~'l't1]'tEoV fJ tic 'tWV bvoµa'toov. V skladu s to tezo oblikuje svoje stališče hipokratik v spisu nepl 'tEXVT]~ c. 2 'td µev yO:p bv6µcrnx voµo-6e'tfiµa:t0: 1::.cri:iv, 'td oe e'ioea ob [cpilcreooc;] voµot5e'tfiµcna., čtUd: [3A.a.cr'tfiµa.i:a. Interpretativno besedo cj>ilcreoo~ (tako A), ki seveda spada k j3J..acr'tfiµCL'ta, sem izločil. Prav tako je beseda interpolirana na mestu v De morbo sacr. 17 (Wilamowitz, Beri. Sitz.-Ber. 1901, p. 9), natisnjenem spodaj (op. 33). 108 Knp\.a 1999,1/1-2-Prevodi sledijo svojim empiričnim izkušnjam26 in svojo zmoto razširjajo in ovekovečijo s pomočjo jezika. Tako v odlomku, ki je v njegovi pesnitvi posvečen 'AA.Tj0Eta, izrecno pravi: "Zato je zgolj ime vse, kar so postavili smrtniki in o čemer so prepričani, da resnično biva/da je resnično: nasta~anje in propadanje, biti in ne (biti), spreminjanje kraja in premena bleščeče barve." 2 !Prev. po: Parmenid, Fragmenti, uvod, prevod in razlaga Gorazd Kocijančič, Maribor 1995/. Prehod od biti k nebiti, od nastajanja v propadanje in gibanje sem ter tja so torej povsem enako prevare čutov in zmotno poimenovanje kakor pisana mnogoterost barv, ki v dejanskem svetu nimajo nobenega smisla. Na začetku in na koncu drugega dela, v katerem poroča o preprostih čutnih blodnjavah ljudi, je napačno poimenovanje izrecno poudarjeno. Parmenid zaključuje z besedami: "Tako so torej v skladu z videzom/mnenjem začele bivati te (stvari) in bivajo zdaj, in za tem, ko so se razvile, bodo pokončane: sleherni od njih so ljudje vzdeli značilno ime." 28 !Prev. po: ibid„ p. 69/. Na tem mestu je razvidno, da Parmenid vprašanje nastanka jezika dosledno razume v skladu s teorijo konvencije. Imena stvari nimajo ničesar skupnega z njihovim bistvom, z njihovo naravo. Temeljijo zgolj na subjektivni samovolji ali kvečjemu na dogovoru ljudi. Izvirni greh človeštva se začenja z jezikom. To nasprotje se je v naslednji generaciji sredi 5. st. zaostrilo v geslo: 'narava ali stava'. Tako vzklika Empedokles, ki se pri tem v celoti navezuje na Parmenida 29 : " ... kar koli stvari je na zemlji, rojstva nima nobena ne konca pogubnega v smrti, temveč družitev samo in ločitev pomešanih delcev: rojstvo je zgolj beseda, prikladna za rabo človeško." 30 /Prev. po: Sovre, Predsokratiki, Ljubljana, 1988, p. 99/. In dalje pravi: ljudje nimajo pravice govoriti o postanku in minevanju, " ... a sam držim se navade." 31 / Prev. po: ibid., p. 100/. Nasprotje med netpav fr. 1, 34. Besedno zvezo v6µos-i'.>cns je že imel pred očmi, čeprav je še ni izrekel. Ta !:9os je poimenoval ri:o:\.1'.>netpav, ker spreminjajoči v6µ01 izhajajo iz človeške l:µnetp\.a.. Pri Tukididu 1 71 je ri:o:\.uri:etp\.a. nasprotje od aKtVf!= v6µ1µa.. Prim. Hippocr. De victu J 11 (VI 486 L) v6µov ydp !:~Ecra.v a~pomot a.inot eOlvtOtO'lV ob ytvo'.lcrKOV'tES m:pl. i'.>crtv 8t. 11:6.V'tOlV ~EOl OtEKOOµT]O'O.V. " 8, 38. 'Poimenovanje' kot vir zmote poudari na podoben način še na mestih: 8, 53 (bvoµa~Etv), 9, 1 (bv6µa.crw.1). O razliki med bvoµa~Etv in o:t\.~Etv, pa/;Etv prim. moj prispevek Ober die ti/testen Phi/osophenschulen v zborniku Philos. Aufs. Zel/er gewidmet (Leipzig 1887), p. 251 1• " fr. 19, V. 3 'tOtS o' ovoµ' av9pro1t0t Kmt9ev-t' l:mO"l]µov EK6.cr'tql. ' 9 Bidez, Archiv f. Gesch. d. Phil. IX (1896), p. 299 JO fr. 8 cj>UO'lS OUOEVOS !:O''tlV cX1tall'tOlV 9VT]'tcOV ouoe 'tlS ob:\.oµtvou 9a.v6.'t0t0 'tEAEll'tfJ, cXAAd µ6vov µ\.~tS 'tE ot6.A:\.a.~\.s 'tE µtyEll'tOlV tcrt, WlS o' lml. 'tOtS ovoµ6.~E't0.t av9po'.lri:otO'lV. 31 fr. 9, 5 i'J 9tµu; ob KO.AEollO't, v6µq> o' tmT]µt KO.t a.in6s. 32 1 c. 4 (prim. mojega Heraklita' p. 54). Prim. c. 11. Hermann Diels (Ignacija J. Fridl): Začetki filologiie.„ 109 (vT] l:::n:ewv), z interpretacijo homerskega epa in njegove glose, z ritmiko in glasbo.36 Na tem mestu lahko ponovim besede, s katerimi sem zaključil svoje predavanje O Leukipu in Demokritu, ki sem ga imel na petintridesetem zboru filologov v Stettinu37 : "Filologi ne bi radi pozabili, da je Demokrit prvak naše znanosti, ki je, izhajajoč iz Homerja, prvi na resnično izčrpen način poskušal vse do majhnih in najmanjših podrobnosti določiti zakone glasbe, poezije in jezika." K temu zdaj dodajam: ne bomo pa tudi pozabili, kaj veliki Abderit dolguje spisom in nauku neznanih predhodnikov. Grški šolniki in učitelji glasbe ter homerski rapsodi so takrat delovali že stoletja; uvajali so pisavo in književnost ter mladino vzgajali v glasbi, kot so terjali profani običaji in religiozni kulti. Ta osnovni pouk je moral nujno privesti do filoloških zapažanj. V novejšem času je postajalo vse očitneje, da je homerski pesniški jezik nastal po dogovoru. Tisti, ki je homerski ep združil v celoto, je moral za poenotenje tako različnih jezikovnih prvin imeti visoko razvit filološki občutek, kot lahko na osnovi njegovih lastnih proznih spisov v nam bližjem času nazorno dokažemo filološki dar Danteja, tvorca italijanskega pesniškega jezika. Občutljivo uho je moral imeti že nam 33 Neki pomembnejši zdravnik, pisec spisa De morbo sacro 17 (VI 392 L.), zagovarja možgane kot sedež človeškega razuma in k temu dodaja CX:t OE ptvE, av..w, ouvoµa ~x.oucrt 'tij wx.n KEK'tl]µtvov Kat 't0 v6µqi, 'tO o' i;:ov ou ['tij 00-Et]. Torej skoraj abderitska trditev. N6µqi se pojavlja tudi pri Herod. IV 39, kjer je nasprotje ov, ucrt' treba predpostavljati. 34 fr. 125 (Galen. De med. empir.) v6µqi x.poti], v6µqi 'YA\lKU, v6µqi 1ttKp6v, E'tEji o' awµa Kat KEv6v. 35 fr. 26 ( Vors. 12 395, 20, iz Procl. in Crat. p. 6, 20, izd. Pasquali)' O of. '111µ6Kpt~ 9tcrEt A.tywv W. bv6µma ot&. 'tEO'O'CtpCllV E!ttX,EtpT]µci'tCllV 'tOUw Ka'tEO'KEUa~Ev· €K Tij, bµwvuµ\.a, .„ Kat EK Tii' 1tOA\lCllVUµl.a, „. 'tpl'tOV €K Tii' wv bvoµci'tCllv µEvuµov, 'tO Of. 'tE't'tap'tOV vcbvuµov. Proklovo poročilo je žal zares nepopolno in arbitrarno. Prim. Steinthal, Geschichte der Sprachwissenschaji 12 176; Alberti, Die Sprachphi/osophie von Platon, Philolog. XI ( 1856) pp. 696; Deuschle v kvalitetnem uvodu k lastnemu prevodu Kratila (Stuttgart 1855), pp. 11; posebej Th. Gomperz, Griech. Denker 12, pp. 317. 36 Večinoma so ohranjeni zgolj naslovi omenjenih knjig; prim. razdelek Mo\lO'tKci v Trazilovem katalogu 55 B 15 c sl. (Vors. 12 393, 16 - 395, 32). 37 Verhandl. der 35. Philologenversamml. zu Stel/in ( 1880). p. 109; prim tudi Elementum (Leipzig 1899), p. 13. 110 Knp'ta 1999, 111-2-Prevodi neznani iznajditelj črkopisa, ki je 'feničanski črkopis', kot so pravili takrat38 , tako genialno prilagodil grškemu idiomu in prvi dojel samostojno naravo njegovih zvenečih vokalov. Tudi številne modifikacije alfabeta v posameznih, zelo razgibanih predelih grške dežele pričajo o dobrem empiričnem zaznavanju glasovnih odnosov. Vendar so imena iznajditeljev črkopisa in tistih, ki so ga izboljševali, izpričana le mitološko, vse do najmlajšega prenovitelja, državnika Arhinosa, ki je zastareli atiški črkopis leta 403 nadomestil z jonskim, ki je v privatnem življenju že dolgo prevladoval. Ohranjen je tudi neki fragment knjižice, v kateri je na zanimiv in vseskozi znanstven način na osnovi lege jezika pri izgovorjavi upravičeval rabo dvojnih črk Z S 'P.39 Tudi glasbeni mojstri, ki so bili bolj cenjeni od učiteljev osnovnih znanj, so v 6. in 5. st. pr. K. zapustili dragocene predloge.40 Pitagorejci so se ukvarjali s fizikalnim bistvom glasbene umetnosti in njenim nravnim učinkom, kar sta nato v splošno dobro v svojih spisih kot prva postavila Filolaos in Arhitas. Videti je, da Lasos iz Hermiona v eni svojih pesmi, napisanih brez cr, ni le praktično ovrednotil svojih zapažanj o blagoglasju, temveč je zapisal tudi svojo glasbeno teorijo. Pomembnejše je, da je prvi odkril prevaro, ki si jo je z orfičnimi pesmimi in oraklji privoščil Onomakritos4 , kar je znamenje prebujajoče se literarne kritike. Še večji vpliv je imel spis Areopagitikos Damona iz Oje, Damonidovega sina, ki je nastopal tudi kot politik iz Periklejevega kroga. V njem je Damon razpravljal o vzgojnem učinku glasbe.42 Te teorije je kasneje v Državi upošteval Platon~ Filodem43 in predtem že neki neznani govornik, ki se ga je brez zadostnega razloga enačilo s sofistom Hipiasom, pa sta jih kar najostreje spodbijala.44 Tako se je v 5. stoletju na osnovi prizadevanj filozofov, učiteljev in glasbenih strokovnjakov postopoma nabral skupek zapažanj in znanj, ki sicer še niso bila sistematična in strnjena, pa vendar so kasnejšim gramatikom nudila nezanemarljiv material. Veliko lažje kot zgolj iz priložnostnih opazk Platona in Aristotela pa bi razsojali o tem, zanesljivo zelo pomembnem gradivu 5. stoletja, če ne bi skupaj z deli Abderita skoraj brez sledi izginila vsa sofistična literatura. Sofisti so na osnovi filozofskega gibanja svojega stoletja, posebej na osnovi razkrajajoče se dialektike eleatov sklepali, da človeku ni dano objektivno vedenje, da beseda ne more izraziti 38 Poleg Herod. V 58 in teoškega kamna 5632, 38 (otvtKTjw.) govori Sofokles v Pastirjih o otVtK\.otc; yp