Matični listi Z odlokom kr. banske uprave IV., No. 7923/18. z dne 2. avgusta 1937. so bile s šolskim letom 1937./38. ponovno uvedeni matični listi. Za obvestilo staršem jc bil uveden izkaz o šolskem napredku. Praksa je pokazala, da je matični list še najboljši način evidence učencev. Vsi razredniki dobro vemo, kako nepraktični so bili katalogi in knjižice za učence. Že samo dejstvo, da je moral razrednik vsako leto Drosjačiti za din 2,— za knjižice za učence, je govorilo proti katalogom in knjižicam. Glavni razlog, ki pa govori proti katalogom, je nepreglednost. Ocene enega učenca so se nahajale v 6—8 katalogih, ali nekaj v katalogih in nekaj v matičnih listih. Če je bilo treba napraviti prevodnico, je moral razrednik pretakniti vse kataloge in razrednice, da je našcl podatke, rede in zamude. In razrednik je bil vesel, če so bile vse uradne knjige v redu. Če so bilc pomanjkljive, n. pr. da je razrednik pozabil zabeležiti dan učenčevega prihoda na tukajšnjo' šolo. ni mogla biti prevodnica točna, in ta napaka se je prenašala od leta do leta. Večkrat so manjkali redi ali kak.šni drugi podatki, ki jih ni bilo mogoče dobiti. Največjo preglavico pa so delali učenci, ki so se stalno selili. Njih podatki so bili raz treseni po vseh šolah, kjer so bili. O njih nismo imeli enotne slike in pregleda. Do pred nedavnim se je namreč prakticiralo, da so se v prevodnice vpisovale ocene zadnjega leta in tako so novemu razredniku manjkali redi za 1, 2, 3 ali še več Iet nazaj.. Učitelj tudi ni imel pregleda čez učni in vzgojni razvoj učencev. Vsakega novega učenca je moral študirati in spoznavati sam. To delo bi mu olajšali dragoceni napotki prejšnjih vzgojit^Ijev. »Več glav več ve!« pravi pregovor. Končno naj omenim še nepotrebno delo. ki so ga imeli razredniki s pisanjem prevodnic in zamudnim iskanjem podatkov. Vsc navedeno je jasen dokaz, kako potrebni so bili matični listi in izkazi. Njih najboljša stran je preglednost, enostavnost in točnost. Učitelj ima točen pregled učenčevega učnega uspeha. Iz matičncga lista je r_zvidno, kje se je učenec šolal, v katerem predmetu je slab, kako je obiskoval šolo in kakšne hibe ima. Seveda je nujno potrebno, da učitelj dodobra spozna učenčevo dušo in značaj, pozna socialne razmere, v katerih otrok živi, in vestno ter objektivno vpiše v matični list svoja opazovanja in opombe glede otrokovega značaja. Objektivne in stvaTne opombe bodo najboljši napotki novemu razredniku. Ako bodo ostale rubrike prazne, tedaj nam matični listi — razen enostavnejše administracije — ne bodo mnogo hasnili. Dolžnost vsakega razrednika je, da si ustvari na podlagi študija vsakega posameznega učenca objektivno sliko in sodbo in jo vpiše v opombo matičnega lista. To velja še prav posebno za učence, ki imajo kako hibo v značaju, ki ovira vzgojno delo, n. pr. nagnjenost k trrnoglavosti, oporekanje, nagnjenost k laži in kraji, moralna pokvarjenost, duševne spos-obnosti, nadarjenost. lenoba; socialne razmere, pijanost, revščina, nravna oporečnost itd.; zdravstvene prilike; kratko: vse, kar ie važno za pravilno ocenjevanje in vzgajanje posameznikov. Vsak matični list mora biti izpolnjen do vseh podrobnosti, podatki morajo biti pravilni in točni. Le pravilno in točno izpolnjen matični list bo olajšal poslovanje. Glede selitve učencev bi se dalo poslovanje še bolj poenostaviti. Vsak učenec dobi na šoli, kjer je vstopil v I. oddelek, originalni matični list. Ako ostane na tej šoli, pride po osemletnem šolanju original v arhiv. Če se pa ods.li, naj se napravi točen prepis originalnega matičnega lista in ta prepis naj spremlja učenca ves čas njegovega šolanja izven matične šole in ne da bi se napravil na vsaki šoli nov prepis. V ta prepis vpišejo vsi razredniki, ki bodo imeli otroka od odselitve iz matične šole do izstopa iz šole. Na ta način bi odpadli prcpisi matičnih listov, ki ležijo v arhivih šol, katere je obiskoval otrok. Po s>:danji praksi bo imel otrok, ki sc je desetkrpt preselil na desetih šolah prepise matičnih listov. MaTsikatera šola bo imela prcpis matičnega lista učenca, ki je bil tam lc dva meseca. Prepis matičnega lista tega otroka bo samo nepotrebna navlaka v arhivu. Učcncu, ki se seli, zadostujc en prepis. V razrednici naj se navede kam se je otrok odselil, prepis matičnega lista pa ga naj spremlja ves čas šolanja. Ko učenec izstopi iz šole, shrani prepis matičncga lista šola, iz katere jc učencc izstopil, prepis tega prvega prepisa pa naj se pošlje na matično šolo, ki na podlagi tega prepisa izpolni original, v katerega vloži tudi drugi prepis. Tako bo imela podatke matična šola in šola, kjer je učenec izstopil, vsi dru.tii prepisi pa odpadejo. Učenec lahko dobi spričevalo na dveh šolah, na matični šoli in izstopni šoli. Na ta način se bo administracija otrok še bolj poenostavila. Matični listi z izkazom o šolskem napredku nam dajejo najlepši in najboljši pre gled učenčevega učnega in vzgojnega razvoja Vsak učitelj se mora poglobiti u učenčevo dušo, v njegova sočialne razmere in skušaj oceniti učenca temeljito in objektivno. Šeic spoznanje učenca nam da temelj za uspešno učno in vzgojno delo. Zato morajo biti v ttil