intervju fokus šola se predstavi '^JjrjTt'/'r. pjX I -f' i!. ■ r r^ 1 . i ■,'i 15! g :■ iJin U F., Fr.'. I ^ ' ■ i'; 1 1 'Ir Kirf B^mus IV J äüi i Hfl if M ^+irr'?:, ^-ilSlipS! f-i',- ; :: i 1 f. .1 ! r. . ^JJ'';! r W'. ■ L^Li. Irj-" j r j In'»" ij- ■ if-.-1, 1: ■ 1 ^ ' -.r r ? * ■ 1' F H ,1 r."?! ,., 1- VyVAined.over.net Nasveti zdravnikov specialistov, pedagogov, psilioiogov in drugih strokovnjalŠPIČKE«: stegnite noge in potegnite prste proti sebi. Nekateri učenci so se ob vajah šalili, dajali neprimerne pripombe, a so kmalu ugotovili, da so njihovi sošolci vaje vzeli zares in da ne morejo kaliti vzdušja. Moja pripomba je vedno bila: »Nič hudega, če ne želiš delati, bodi prijazen in to dovoli sošolcem, ti pa v miru delaj nekaj drugega.« Kot učitelj pa nisem dovolila, da bi nagajali še ostalim. Počasi so se navadili, ostalih sošolcev niso motili in se včasih v določene vaje tudi vključili. Učencem sem te vaje predstavila kot sredstvo, s katerim bodo lažje pisali, računali, skratka se bolje zbrali pri pouku. Ponavadi sem ob začetku vaje povedala, kateri predmet je na urniku in čemu bomo namenili vaje. Npr. če je pri slovenščini sledila ura učenja novih črk, sem vaje namenila najprej rokam in učencem povedala, da morajo biti roke spočite, pripravljene za pisanje, potem je seveda sledil »balonček«, s pomočjo katerega smo se nadihali, da smo dobili dovolj kisika, da so naši možgani lahko »bolje delali«. Menim, da s pravo motivacijo lahko učitelj veliko doseže, na način, ko ni treba nikogar siliti. Ko je učenec začutil, se je sam vključil, se nam pridružil in bilo mu je lepo. Čudovito je biti v tišini, v govorici dreves in oblakov, daleč od ljudi in njih gostobesednosti. Karel Mauser » SVEČA «: ulezi se na tla ter naredi svečo. V položaju sveče drži 3 ali 5 globokih vdihov in izdihov. Gibanje je eno boljših motivacijskih dejavnikov za učenje, za sproščanje in za ustvarjanje ugodne klime, v kateri poteka učni proces bolj učinkovito. Za otroke v predšolski in osnovnošolski dobi je gibanje tudi zelo dobra pot za delovanje na druge zavestne in podzavestne plati osebnosti. Z njim lahko pomagamo otrokom, da »predelajo« težka doživetja, neugodne izkušnje in razne duševne obremenitve in tako pridejo do notranjega ravnotežja ali ga ohranijo. Literatura: Srebot, R. in Menih, K. (1996): Potovanje v tišino, DZS, Ljubljana. Socialne igre v osnovni šoli (avtorice prispevkov: Jožica Virk Rode et. al.), (1998), Zavod republike Slovenije za šolstvo, Ljubljana. Uranjek, A. (1995) : Sprostitvene igre za vrtec in šolo, Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše, Ljubljana. Mainland, P. (1998): Posnemajmo živali, Radovljica: Didakta. Cebardi, A.,( 2004): Nočne lučke, Založba Kvatro. Pečjak, S., ( 2000): Z igro razvijamo komunikacijske sposobnosti učencev, Zavod republike Slovenije za šolstvo. Literarna ekskurzija na Dolenjsko Mojca Lazar Doberlet, Blanka Gombač, Osnovna šola Ivana Cankarja Trbovlje Na Osnovni šoli Ivana Cankarja vsako leto po obravnavi protestantizma obiščemo Trubarjeve kraje. Letos so si učenci ogledali izvir Krke, Trubarjev rojstni kraj Rašico in grad Turjak. Učenci so se na ekskurzijo pripravljali z aktivnim delom pri pouku - obravnava obdobja protestantizem, branje protestantskih del, ogled protestantskih knjig, branje in razčlemba neumetnostnih besedil - opis poti (vir: A. Podbevšek: Trubarjevi domači kraji; Horizont, junij 2008) in potopis. Po ekskurziji so pisali opis poti oz. potopis, ki je moral vsebovati podatke z ekskurzije. Na ekskurzijo pa se pripravljajo tudi pri geografiji, kjer obravnavajo geografske značilnosti posameznih slovenskih regij. Cilji te ekskurzije so bili: - spoznavanje osnovnih geografskih značilnosti pokrajine, po kateri smo se vozili; - spoznavanje življenja in dela Primoža Trubarja ter pomen dela protestantov za razvoj slovenske književnosti in slovenstva nasploh; - vrednotenje pomena ohranjanja kulturne in naravne dediščine. Učenci radi hodijo na ekskurzije. Da jim zapolnimo čas med vožnjo, jim pripravimo naloge, ki se nanašajo na učno snov, a so v bolj zabavni obliki. Predstavili bova aktivnosti, ki sva jih izvedli na poti na Dolenjsko. Naloge se nanašajo na kraje, skozi katere smo se peljali in v katerih smo se ustavili. 1. GRAD BOGENŠPERK Metoda dela: vprašanja in odgovori. Katera znamenita osebnost iz časa baroka je živela na gradu Bogenšperk? Katero je njegovo najbolj znano delo? Za katero pesem je Prešeren našel snov v tej knjigi? (Odgovori: J. K Valvasor, Slava vojvodine Kranjske, Povodni mož.) Učenec/učenka, ki pozna vse tri odgovore, jih pride povedat. 2. IZVIR REKE KRKE Metoda dela: učenci poslušajo kratek opis izvira in slapov Krke, pri tem si poskušajo čim več zapomniti. Učencem nato preberem trditve. Če je trditev pravilna, dvignejo obe roki, če je napačna, dvignejo levo roko. Krka izvira med manjšima zaselkoma Gradiček in Treb-nja Gorica, južno od Ivančne Gorice v smeri Muljava. Takoj nad izvirom je podzemna jama, imenovana Krška jama, izredno zanimiva za ogled. Zaradi majhne višinske razlike med izvirom in izlivom v Savo (le kakih 140 metrov!), je tok Krke razmeroma počasen, kar omogoča, da se apnenec iz vode počasi, a vztrajno odlaga na rečno dno in tvori značilne lehnjakove pragove, ki so se ponekod razvili v kar velika sla-pišča. Krka je med vsemi slovenskimi rekami znana tudi po tem, da je vsebnost karbonata v vodi izredno velika, zato nas vsa ta obilica lehnjaka niti ne sme presenetiti. Ne pozabimo, da lehnjak nastaja tudi po več tisoč let (10 in več), zato je ta naravna tvorba zanimivost že sama po sebi. Reka je v svojem zgornjem toku živahna, saj je morala izsiliti svoj tok tudi skozi kak kanjon, v spodnjem delu pa teče po ravnini in oblikuje značilne ravninske tvorbe - rečne okljuke, rokave in otočke. Prvo lehnjakovo slapišče najdemo nekaj nižje po toku navzdol pri Žužemberku. Slapišče je tod visoko le kakih 5 metrov, toda obširno in razgibano. Naslednji postanek velja opraviti pri Budganji vasi, kjer najdemo značilne lehnjakove brzice in slapiče do 1 metra višine, obenem pa si lahko ogledamo mlin, še eno značilnost področja doline Krke. To področje je znano po vodnih mlinih in žagah, Dimčev mlin pa je bil svoj čas gotovo med pomembnejšimi objekti v širši okolici, saj premore tri vzporedno grajene vodne kanale, ki so lahko poganjali sočasno kar tri mlinska kolesa. F Dvoru na Krki se nahajajo izredno lepi lehnjakovi pragovi in sla-pišča, pri čemer so tisti nad mostičem (od 1 do 2 metrov) precej nižji od tistih pod mostičem (od 4 do 5 metrov), toda oboje si velja ogledati zaradi prav posebne razgibanosti. F Dvoru najdemo še ostanke železarne. Kmalu po Dvoru tok reke postane počasnejši in lehnjakovih tvorb in slapišč ni več toliko. Še to: Krka je najdaljša reka, ki v celoti teče po slovenskem ozemlju (111 kilometrov). (vir: http://www. slapovislovenije.info/krka.htm) 1. Reka Krka izvira južno od Ivančne Gorice. (Drži.) 2. Reka Krka se izliva v Sotlo. (Ne drži; v Savo.) 3. Zaradi goratega predela je med izvirom in izlivom v reko Savo dobrih 1114 metrov višinske razlike. (Ne drži; samo 114 metrov.) 4. Lehnjak, svetlo rumene barve, ki se uporablja v industriji kamna in se nabira v reki Krki, je zelo trdna kamnina. (Ne drži; je zelo krhek.) 5. Lehnjak je rjavkaste barve zaradi primesi železovih delcev. (Drži.) 6. V spodnjem delu reka Krka oblikuje okljuke, rokave in otočke. (Drži.) 7. Danes na reki Krki ni ohranjenih mlinov. (Ne drži.) 8. Krka je najdaljša slovenska reka. (Ne drži; je najdaljša reka, ki v celoti teče le po slovenskem ozemlju.) 3. PRIMOŽ TRUBAR Metoda dela: učenci poslušajo pripoved o življenju in delu Primoža Trubarja. Dobijo listek z besedami, ki se nanašajo na njegovo življenje. Na listku imajo obkroženih pet besed. Vsak iz vrečke potegne listek, na katerem je zapisana ena izmed besed, ki jo imajo na listu. S to besedo tvori smiselno poved, ki se nanaša na Primoža Trubarja (pomoč učitelja). Tisti, ki prvi uspe prečrtati obkrožene besede, zakliče bingo. Igra traja, dokler vsi ne dobijo binga. Raščica Salzburg Vikar Tisk Gotica Sodi turjaški grofi Trst Martin Luter Katekizem 1555 Deredingen »trobar« Dunaj pregon Abecednik Bohoričica špital Turki Laško pobeg Cerkovna ordninga Jurij Dalmatin Bonomo mitnica Nürnberg poroka 78 Biblija katoliki dvanajstle-tnik Tübingen protestant 1 EUR Felicijan polharstvo 4. RAŠČICA Metoda dela: trikrat preberem predstavitev kraja Rašči-ca. Učenci v prebranem najdejo tri napake. RAŠČICA (500 m, ok. 2000 (200) preb.) leži nad cesto Ljubljana-Kočevje, 100 (30) km od Ljubljane, je spomeniško zaščitena vas; znamenitosti Raščice so cerkev sv. Jerneja, spomenik Primoža Trubarja, spominski muzej Temkov mlin oz. Prešernova (Trubarjeva) domačija; v srednjem veku je bila tu mitnica, v 14. in 15. stol. pa ob potoku Rašica fužine in plavži, izdelke so tovorili na Reko in v Benetke. V okolici je bilo razvito polharstvo, polšje kožice so prodajali na Nizozemsko in v Španijo. Vas so l. 1528 požgali Turki. Večina prebivalcev se vozi na delo v Ljubljano. V vasi so avtobusna postaja, trgovina, bencinska črpalka, gostilna, gasilski dom. 5. PREMETANKE Metoda dela: učenci iz besede PROTESTANTIZEM s premetavanjem črk sestavijo čim več besed. Za nove besede ni potrebno uporabiti vseh črk, za sestavo nove besede pa ne smejo uporabiti črk, ki jih ni v tej besedi. Vsako črko iz besede protestantizem lahko v novi besedi uporabijo le enkrat. Primeri rešitev učencev: test, rosa, teta, proti, test, rez, mati, stan, potres, proteza, mesto, miza, pes, ti, to, protest, etan, metan, ena, tema, mrena, prst, prstan, zima, nota, znati, mizar, atom, most, rezina, protestant, mina, past, stop, srna, nos, titan, torta, Moste, meter, presta, mir, rima, pest, mizar, peta, zapor, 6. ABECEDA PROTESTANTIZMA Metoda dela: učenci nizajo pojme v zvezi s protestan-tizmom po abecedi. Kdor prvi dvigne roko, pove besedo oz. besedno zvezo. Primer: A - Abecednik, B - Biblija, bohoričica, C -Cerkovna ordninga, Č - črkopis , D - Deredingen, E -evangeličani, F - Felicijan, G - gotica, H - Hišna postila, I - izdaja prvih tiskanih knjig v slovenščini, J - Jurij Dalmatin, K - Katekizem, L - Luter, M - mlinar, N - Nürnberg, O - Otročja biblija, P - Primož Trubar, R - reformacija, S - sodi, Š - šola, T - Turjak, U - Urach, V - vera, Z -Zimske urice , Ž - župnija. 7. SRCE Z RDEČIM TRAKOM Metoda dela: učencem povem zgodbo o srcu z rdečim trakom. Učenci poslušajo, nato jih nekaj od njih pripoved obnovi. Pripovedujejo tako, da menjajo način gledanja na zgodbo (veselo, žalostno, zaskrbljeno ^). Poslušalci določijo zmagovalca. Srce z rdečim trakom y kapeli sredi gozda blizu Turjaka, v vdolbinici za oltarjem, je v stekleni posodi človeško srce, speto z rdečo pentljo. To je srce turjaškega grofa Hanna von Auersperga, rojenega leta 1838. Rdeči trak okrog njegovega srca je baje ovila mlada Tur-jačanka, kmečko dekle, v katero se je zaljubil mladi graščak. Hannov oče je tej ljubezni svojega sina močno nasprotoval. Da bi pozabil na svojo ljubezen do kmečkega dekleta, ga je oče poslal v Indijo. Tam je Hanno dosegel visok položaj v službi papeža Pija IX. in postal vitez reda sv. Jurija v Neaplju, a na svojo ljubezen ni pozabil. Nekega dne si je ob misli nanjo vzel življenje. Njegova zadnja želja je bila, naj vsaj njegovemu srcu dovolijo počitek v bližini ljubljene deklice. Še danes to srce počiva na kraju, ki ga je izbral nesrečni Hanno Turjaški, še danes je ovito z rdečim trakom, s katerim ga je okrasila njegova izvoljenka. Ljudstvo si je zapomnilo usodo mladega Hanna, čeprav je uradna kronika Turjaškega gradu ni registrirala, niti je ne omenja nagrobnik Hannu grofu Auerspergu, ki je vzidan v zidu pokopališke kapelice. V prevodu iz nemščine so na kamnu vklesane besede: Hanno grof Auerspeg - nadporočnik v službi Pija IX. in Franca II. Vitez neapeljskega reda sv. Jurija, rojen 3. maja 1838, umrl 19. februarja 1861. Njegovo srce počiva tu, v zemlji, ki mu je dala življenje in v bližini njegovih žalujočih staršev in bratov. Njegovo telo počiva v cerkvi sv. Giuseppea v Gaeti, kjer je po božji volji umrl junaške smrti. (vir: http://www2.arnes.si/~azabuk/ Eks240902/grad_turjak.htm) 8. SESTAVLJANJE PESMI (HAIKU) Metoda dela: učenci sestavijo kratko pesem - haiku, ki ima določeno obliko: v prvem verzu mora biti pet zlogov, v drugem sedem in v zadnjem pet. V zadnjem verzu naj bo beseda Turjak (dva zloga). Preberejo nekaj primerov. Primer: Pridem do gradu lipa tamkaj še cveti Turjak se glasi. Premislek o ekskurziji - primer opisa poti, ki je nastal po ekskurziji Po stopinjah slavnih Najbolje je, če si te kraje ogledate spomladi ali jeseni, ko ni preveč vroče, in še narava je takrat najlepša. Na tako pot se lahko podate vsi, ki se vam zdi, da je Primož Trubar pomemben za naš narod, vsi, ki obožujete podzemni svet, ter tisti, ki jih zanimajo zgodovina, gradovi in z njimi povezani dogodki. Do Trubarjevih krajev lahko pridete po različnih poteh. Opisal bom pot, ki je po mojem mnenju najbolj zanimiva. Najprej si greste lahko ogledat grad Bogenšperk, ki leži blizu Šmartna pri Litiji. Če želite, si ga lahko ogledate sami ali pa v spremstvu vodiča, ki vam pove še nekaj zanimivosti. Na tem gradu je živel Janez Vajkard Valvasor, ki je avtor dela Slava vojvodine Kranjske. V tej knjigi najdemo podroben opis Cerkniškega jezera, saj ga je kar nekaj časa zelo natančno opazoval. Na tem gradu so imeli tudi tiskarno in kjer se tiskajo knjige, mora biti tudi knjižnica. Valvasor je imel na gradu zelo bogato knjižnico. Kakor na vseh drugih, so tudi tu zažigali čarovnice. Po ogledu gradu se lahko še malo odpočijete v restavraciji na grajskem dvorišču, nato pa odidete naprej proti izviru reke Krke. Pot je kar dolga, vendar zelo zanimiva. Gledate lahko pokrajino, ki se vedno bolj spreminja. Ko prispete, si ogledate izvir, ta prečudovit naravni pojav, in če imate še vsaj pol ure časa, si lahko ogledate še podzemno jamo Krke, ki je 400 metrov nad izvirom. Ogled pa je možen samo v spremstvu vodiča. Jama res ni velika, vendar je zelo zanimiva; v njej lahko opazite mesto Betlehem, ki ga vsako leto postavijo iz blata. V to mesto potem postavijo svečke in jih na božično noč prižgejo. Lani je gorelo kar dva tisoč sveč, toliko, kot so imeli obiskovalcev. Vidite lahko tudi kapnike v različnih oblikah: npr. špageti, orgle, topovi ^ Nekateri pa v kapnikih vidijo različne podobe, npr. jasli, kip device Marije, svete kralje ^ Po končanem ogledu jame se lahko odpeljete še proti Velikim Laščam in obiščete majhno vasico Rašica. Rašica je rojstni kraj Primoža Trubarja, pisca prvih slovenskih knjig, Abecednika in Katekizma. Ogledate si lahko njegovo rojstno hišo, v kateri pa ni pohištva, saj so celotno vas požgali Turki v času, ko je bil Trubar še otrok. Na stenah v hiši so opisi krajev, v katerih je Trubar doživel pomembnejše dogodke. Na oknih so slike škofov, ki so Trubarju pomagali pri šolanju in pisanju knjig. Malo naprej je hišica, v kateri vam pokažejo, kako so v tistem času izdelovali knjige. Prav presenečeni boste, koliko časa je potrebno za izdelavo ene majhne knjižice. Če želite, si lahko kupite še kakšen spominek, vendar pa morate paziti, da vas ne »oskubijo« preveč, saj cene spreminjajo. Če vam še ni bilo dovolj in bi radi videli kar največ, se lahko odpravite še na grad Turjak. Grad je sedaj delno obnovljen, saj je bil že skoraj uničen. Bil je večkrat napaden, vendar ga nikoli niso osvojili. V gradu ni veliko pohištva, lahko pa si ogledate ječo, ki je zelo nenavadna, saj je v enem delu samo luknja, skozi katero so spuščali hrano ujetnikom. Gotovo se spomnite začetka Prešernove pesmi Hrast stoji v turjaškem dvoru ^ Zanimivo je, da to ne drži; namesto hrasta tam stoji lipa. Verjetno je pesnik besedo hrast zamenjal z besedo lipa zaradi ritma v pesmi. V tem gradu so se skrivali protestanti in skrivaj prepisovali knjige v slovenščino. Prav od turjaških grofov si je Trubarjev oče pridobil dovoljenje, da se je Primož smel šolati. Tako! Sedaj smo končali z našim ogledom in se lahko odpravimo domov. Ko se boste peljali, si lahko ogledate še vrtače, ki jih tu ne manjka. Upam, da boste uživali. Zdrava prehrana Majda Španbauer, Osnovna šola in vrtec Apače, Apače Glede na pereč problem nepravilnega prehranjevanja in posledično s tem zdravja osnovnošolske mladine smo mnenja, da na temo ZDRAVA PREHRANA, kot smo naslovili naš naravoslovni dan, ni nikoli povedanega preveč. Šele ko se otroci praktično srečujejo s pripravo zdrave prehrane in pomenom dobrih prehrambenih navad, lahko kritično vrednotijo in se zavedajo pomena pravilnega prehranjevanja za lastno zdravje. SPLOŠNI PODATKI NARAVOSLOVNI DAN Tema: ZDRAVA PREHRANA Datum: 14. 10. 2008 Razred: 4. b Št. učencev: 17 Učiteljica: Majda ŠPANBAUER Sodelavci: Zavod za zdravstveno varstvo Murska Sobota Kraj izvedbe naravoslovnega dne: Osnovna šola Apače Dejavnosti pred izvedbo: Dogovor za izvedbo delavnice Zavoda za zdravstveno varstvo, priprava potrebnih živil (sadja) in pripomočkov, priprava vprašalnika, navodila učencem. Metode: pogovora, pisanja, demonstracije, opazovanje, praktičnega dela. Oblike: skupinsko delo, individualno delo, delo v dvojicah. Učna sredstva in pripomočki: učni listi, anketni listi, pripomočki prehranske piramide, AV sredstva, grafoskop, prosojnice, igralne karte. CILJI NALOGE Vzgojno-izobraževalni cilji: Učenci • izvedejo anketo o svojih prehrambenih navadah; • anketo obdelajo in jo grafično prikažejo; • naštejejo dobre in slabe prehrambene navade; • se s pomočjo učnega lista seznanijo s pravilnim ritmom prehranjevanja; • dnevne obroke razporedijo glede na energijske potrebe; • se seznanijo s priporočili zdrave prehrane; • si ogledajo brošuro Prehrana za mladostnike in ob njej spoznajo prehransko piramido; • živila razvrstijo v pet skupin; • delovni list - Prehranska piramida, izrežejo, zapognejo in zlepijo; • aktivno sodelujejo na delavnici »Pisan sadež ali zelenjava za vsak obrok« Zavoda za zdravstveno varstvo Murska Sobota; • se naučijo sami pripravljati jedi iz sadja (priprava sadnega nabodala); • poskrbijo za higiensko in varno rokovanje z delovnim materialom (živili) in pripomočki; • si po navodilih izračunajo svoj indeks telesne mase, zberejo podatke in jih grafično prikažejo za celotni razred; • rešijo križanko Ritem prehranjevanja; • v dvojica igrajo igro s kartami »Sadje in zelenjava«; • ovrednotijo pomen dobrih prehrambenih navad za krepitev svojega zdravja. Kriteriji za ugotavljanje uspešnosti opravljene naloge: • Kritično vrednotijo in se zavedajo pomena pravilnega prehranjevanja za lastno zdravje. • Spremeniti prehrambene navade otrok in zvišati porabo sadja in zelenjave v vsakodnevni prehrani. • Se obnašajo situaciji primerno - varno in odgovorno. • Izvedejo anketiranje. • Opišejo svoja doživetja. DEJAVNOSTI PRI IZVAJANJU ČAS 5UR DEJAVNOSTI UČITELJA Daje navodila. Posreduje učno snov. Usmerja pogovor in pomaga pri oblikovanju vprašanj in odgovorov. Analizo ankete posreduje na prosojnici. Pripravi delovne in učne liste. Organizira in sodeluje v delavnici. Skrbi za red in varnost pri izvedbi naravoslovnega dneva. Po potrebi nudi dodatno pomoč posameznikom. DEJAVNOSTI UČENCEV Zberejo podatke, ki jih zahteva anketa in jih grafično prikažejo. Naštevajo svoje prehrambene navade in jih ovrednotijo kot dobre in slabe. Rešijo učni list in spoznajo pravilen ritem prehranjevanja ter ga primerjajo s svojim lastnim. V dani literaturi - brošuri, znajo poiskati bistvene podatke. Izdelajo si prehrambeno piramido. Ponovijo pravila kulturnega in varnega vedenja. Aktivno sodelujejo na delavnici. Se likovno izražajo in svoje najljubšo zelenjavo in sadje prikažejo na plakatu. Izračunajo svoj ITM. Zapišejo svoja doživetja. Predstavijo svoje zapise in vrednotijo delo. MATERIALNI POGOJI: anketni list-vprašalnik; brošure Prehrana za mladostnike; živila (različno sadje); gospodinjski pripomočki (noži, pladnji, nabodala, papirne serviete ...); pisala, barvice. VARNOST: Posebna pozornost velja varnosti pri rokovanju z živili in pripomočki (noži, nabodala). 4 POTEK DELA V uvodni uri smo s pomočjo ankete ugotavljali prehrambene navade otrok v našem razredu. Po zbranih podatkih iz ankete smo to prikazali tudi v stolpičnem diagramu. Ob povzetku smo ugotovili, da se nekateri naši učenci prehranjujejo pravilno, nekateri pa od tega odstopajo. Tako smo še enkrat iz prehranjevalnih navad otrok poudarili dobre in slabe prehranjevalne navade. Pogostost zajtrkovanja učencev 4.b št. učencev 2 vsak dan 2-3 nikoli krat/teden Ker je naša anketa podrobno obdelala zajtrk, smo iz tega izhajali, kot da je to prvi glavni obrok ter s pomočjo prosojnice in razgovora prišli do pravilnega ritma prehranjevanja in ugotovili, da imamo tri glavne (zajtrk, kosilo, in večerjo) ter dva dopolnilna obroka (dopoldansko in popoldansko malico). Te obroke smo razporedili glede na potrebno energijo, ki naj nam jo dajejo, in na časovne presledke, ki naj trajajo od tri do štiri ure. V nadaljevanju smo ob brošuri Prehrana za mladostnike spoznali prehransko piramido in njen pomen ter živila razvrstili v pet skupin. Ob tem smo izrezali in sestavili pripravljen model prehranske piramide Inštituta za varovanje zdravja Republike Slovenije. Slikal: Sestavili smo prehranske piramide. Ko učenci usvojijo osnove teorije zdravega prehranjevanja, pričnemo z delavnico »Pisan sadež ali zelenjava za vsak obrok« Zavoda za zdravstveno varstvo Murska Sobota. Učenci se seznanijo s pomenom sadja in zelenjave v naši prehrani. Pripravljeno imajo raznovrstno sadje, ki ga po skupinah najprej razvrstijo, nato olupijo in narežejo ter si pripravijo sadno nabodalo kot dopolnilni obrok. Sadno nabodalo učenci tudi z velikim apetitom in veseljem pojedo. Njihov komentar je bil: »Delavnice so bile ful kul!« Slika2: Delo učencev v delavnici. 4 3 1 Slika 3: Sadno nabodalo. Po končanem praktičnem delu se učenci vrnejo v razred, kjer izpolnijo premetanke, rebuse, sestavljajo jedilnik svojega najljubšega kosila. Po skupinah izdelajo plakat, kjer se likovno izrazijo ob risanju svojega najljubšega zajtrka, sadja in zelenjave ter športa. Slika 4: Izdelava plakata Sadko Zelenjavka. Ob koncu si učenci po pripravljeni formuli ter predhodnem tehtanju in merjenju višine pri uri športne vzgoje izračunajo svoj ITM in ga ovrednotijo. Naravoslovni dan zaključimo z opisom doživetij današnjega dne in vrednotenjem pomena zdrave prehrane. VIRI IN LITERATURA: Koch, V. (2000). Sodobna priprava hrane. Ljubljana: Modrijan. Belovic, B. (2003). Živimo zdravo - prehranjujmo se zdravo. Murska Sobota: Pomursko društvo za boj proti raku. Kostanjevec, S. (2006). Gospodinjstvo 6. Učbenik za 6. razred devetletke. Ljubljana: Rokus. SUWA-Stanojevic, M. (2004). Bivanje in okolje, hrana in prehrana. Ljubljana: DZS. Gabrijelčič Blenkuš, M. (2003). Prehrana za mladostnike - zakaj pa ne. Ljubljana: Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije. NAVODILA AVTORJEM ČLANKOV Članki za revijo naj ne obsegajo več kot 30.000 znakov. Za rubriko Šolska praksa so članki lahko krajši. Prispevke pošljite po elektronski pošti na naslov revija@didakta.si. ali pošljite izpis besedila na papirju in priložite disketo oz. CD na naslov Didakta d. o. o. Radovljica, Gorenjska cesta 33 c, 4240 Radovljica s pripisom "Za revijo Didakta". Zaželeno je, da besedilu priložite slikovno gradivo: slike, fotografije, risbe ^ Prosimo, da slikovnega gradiva, vnesenega v Wordovo datoteko, ne pošiljate! Če imate elektronske fotografije ali skenirane slike, morajo biti ustrezne kakovosti (10 cm, 300 dpi). Prispevek opremite s podatki o avtorju - imenom in priimkom, naslovom ustanove, domačim naslovom, telefonsko številko in elektronskim naslovom. Avtorji naj upoštevajo znanstvena oz. strokovna načela pisanja člankov. Članek naj bo napisan zvezno in ustrezno strukturiran (naslovljen in smiselno razdeljen na poglavja). Navedeni naj bodo uporabljena literatura in citati. Za vsebino prispevkov odgovarjajo avtorji. Uredništvo revije Didakta Projekt bodiva prijatelja Mojca Sušnik, učiteljica razrednega pouka, OŠ Staneta Žagarja Kranj Vzpostaviti med učenci pristne medsebojne odnose, ki bodo temeljili na spoštovanju, strpnosti, pozitivni naravnanosti, sočutju in sodelovanju, je poleg izobraževanja pomembna naloga slehernega učitelja. V OŠ Staneta Žagarja v Kranju smo si pred petimi leti za eno izmed poti do zdravih odnosov izbrali projekt Bodiva prijatelja. Niti prijateljstva pletejo učenci prvih in osmih razredov ob pomoči in svetovanju učiteljic. Vsak od učencev osmega razreda dobi ob začetku šolskega leta v varstvo enega od učencev prvega razreda. V okviru ur predmeta domovinska in državljanska vzgoja ter etika v 8. razredu, ki del učnih vsebin namenja medgeneracijskim problemom in povezavam, učenci sodelujejo pri različnih dejavnostih. Sama sem v preteklem šolskem letu s svojimi prvošolčki že drugič sodelovala v tem projektu. Prijatelje smo sodelujoče učiteljice poiskale s pomočjo šolske svetovalne delavke. Izhajale smo iz stališča, da se nasprotja privlačijo, zato smo fantom dodelile dekleta, dekletom pa fante. Mirnim učencem smo poiskale bolj razigrane, takim pa mirne. Zavedale smo se, da učencem s tem delo otežujemo, a namen tega projekta je bilo prav prilaganje in iskanje skupnih interesov. Učencem smo našo izbiro predstavile in so se z njo strinjali, čeprav so fantje tudi negodovali. A že po prvih srečanjih o tem sploh niso več govorili in se jim je zdelo povsem sprejemljivo. Prvošolčki so se ob prvem obisku bodočih prijateljev predstavili z glasbeno točko in sramežljivo žareli, ko so jim prijatelji zaploskali. Led je bil prebit in ob sproščenem vzdušju je sledilo spoznavanje in sprejemanje. Mali šestle-tniki so s ponosom pripovedovali, da imajo prijatelja, ki hodi že v osmi razred in da se skupaj z njim igrajo, berejo, računajo, ustvarjajo, telovadijo ^ Da ne bi učenci osmega razreda prehitro pozabili na svoja najzgodnejša šolska leta, so jih lani prvčki poleg pesmice Prijateljska naučili tudi plesnih korakov. Prijatelji so se, sprva negotovo, prepustili vodenju, uživali in se zabavali. Začetniško zadrego, ki je bila prisotna tako pri mlajših kot pri starejših učencih, so premagali takoj, ko so videli, da so se plesu prepustili tudi sovrstniki, saj sta jim njihovo mnenje in zgled zelo pomembna. Nato pa so se zatopili v igranje in prav zanimivo je bilo videti, kako osmošolci sedijo na tleh in se igrajo z avtomobilčki, punčkami, kockami ^ In da sploh nočejo zapustiti učilnice in oditi k naslednji uri pouka, čeprav je že davno zvonilo. Družili so se tudi ob igranju družabnih namiznih iger. Prvošolčkom so bila nekatera pravila iger še nepoznana, zato so pozorno poslušali in sledili navodilom starejših prijateljev. Kar nekaj iger pa je bilo tudi takih, ki so novejše in jih učenci 8. razreda še niso poznali. Takrat so vlogo učitelja s ponosom prevzeli mlajši učenci. Tako so skupaj usvojili novo igro in čas izkoristili še za klepet in spoznavanje. Eno izmed srečanj je bilo potepanje v svet branja. Starejši prijatelj je mlajšemu prebral neznano pravljico, bil je vodič bralnega potovanja, mlajši pa pozoren poslušalec, ki je na koncu pravljico ustno obnovil, če mu ni šlo, tudi s pomočjo prijatelja in mu nato za "plačilo" narisal ilustracijo. Zagotovo nihče od njiju ne bo pozabil skupnega branja. Učiteljica 8. razreda mi je med smehom povedala, kako so njeni učenci ves odmor nervozno vadili glasno branje, saj jih je bilo sram, da bi se jim branje preveč zatikalo. Nasproti je že prihajal veseli december. Prvo leto skupnega projekta smo izdelali voščilnico iz makaronov, ki smo jih oblikovali v smrečico in jo pozlatili. Vsak par učencev se je trudil po svoje in bil prepričan, da je ustvaril najlepšo voščilnico. Lani pa smo priložnost izkoristili za sproščeno druženje in sladkanje, saj so starejši učenci kar naprej prosili, če se lahko še malo igrajo s svojimi prijateljčki. Spomladi so se prijatelji pomerili v športnih igrah. Verjeli ali ne, prvošolčki so bili spretnejši, osmošolci pa so kaj hitro našli opravičilo zase, da so najmlajši že vadili. Navijali pa so oboji tako srčno in glasno, da jih je bilo nemogoče utišati. Da je matematika lahko prav zabavna, sploh v dvoje, so se učenci prepričali, ko so skupaj računali, šteli, reševali matematične probleme ^ Pomagali so si s krožci, link kockami, gumbi ^ Večji so se trudili, da bi prvčkom čim bolj nazorno pomagali. Bili so presenečeni nad njihovim znanjem. Na zadnjem srečanju so prvčki razveselili prijatelje z lutkovno predstavo Rima v šoli, s pesmicami, plesom in dekla-macijo. To je bilo darilo najmlajših, ki so celo šolsko leto nestrpno pričakovali prijatelje in se veselili vsakega druženja. Prijatelji pa so v njih utrdili prepričanje, da je v šoli lepo in se nimajo česa bati, saj jih varujejo starejši prijatelji. Sodelovanje v projektu je bila vsestransko pozitivna izkušnja za vse sodelujoče. Prepričana sem, da je projekt Bo-diva prijatelja prava medgeneracijska povezava. Učenci so se zelo veselili obiskov, naučili so se skupnega sodelovanja, strpnosti, mali prvošolci so po šoli lahko hodili brez skrbi, da jih bo kdo porinil ali prestrašil, saj je bil hitro ob njem večji prijatelj ali pa je kar sam povedal, da njegov prijatelj hodi v 8. razred in mu bo povedal, kdo mu nagaja. Tudi starejši učenci so veliko pridobili. Kadar sem jih opazovala ob njihovih srečanjih med odmori, mi je šlo kar na smeh, kako so se pozdravljali, si mahali, se objemali, sproščeno klepetali in nikomur ni prišlo niti na misel, da bi rekel: "Mali, umakni se, če ne ali kaj podobnega. Nekateri so starejše prijatelje povabili celo na rojstni dan. Nekaj misli osmošolcev o projektu, ki so jih zapisali v svojih dnevnikih druženja: Mojca: Ob koncu projekta lahko zapišem, da se mi je druženje zdelo izredno zanimivo. Spoznavanje, igranje, učenje, vse, kar smo počeli skupaj, je bilo res odlično. Najbolj všeč pa mi je bilo takrat, ko so nas prvošolčki pozdravili s pesmico in potem smo skupaj zapeli in zaplesali. Moj Iron je bil na začetku zelo miren, zadržan in tih, zdaj pa se z njim lahko že dobro pogovarjam. Zanimivo je bilo, ko sem ga učila šteti. Vedno se je ustavil pri številki 7. Poskušala sem mu čim bolj nazorno pokazati predmete, da bi čim lažje razumel. Ponovila sem še s kockami in končno mu (mi?) je uspelo! Bila sem navdušena in oba sva se smejala. Počutila sem se zelo dobro, saj se mi zdi, da nama je štetje res uspelo. Sploh ne morem povedati, kako je projekt dober!!! © Tilen: Julija me je presenetila, saj zna dobro računati in že malo brati. Čeprav ni prav zgovorna, sem izvedel, da trenira balet, je vesela in prijazna. Ni mi bilo všeč, da smo bili premalokrat pri njih. Miha: Danes je bila naša naloga, da jih naučimo šteti do deset v obe smeri. Spomnil sem se, kakšne težave sem imel jaz s štetjem nazaj, zato me je kar malo zaskrbelo. Toda Marina je bila pravo nasprotje! V petih minutah je štela brez težav. Za hec sem ji rekel, naj šteje, do kolikor zna. Z manjšimi težavami je prišla do 286! Lahko ji samo čestitam. Če bi šel stavit, bi gotovo izgubil, saj si nisem niti najmanj mislil, da toliko zna. Ura je tako hitro minila. Andelina: Takoj, ko smo prišli, me je Urh opazil in mi začel mahati. Nasmejala sem se mu in mu pomahala nazaj. Pokazali so nam svoj ples, ki smo se ga pozneje naučili tudi mi in ga zaplesali z njimi. Bilo je ful zanimivo! Kaj naj zapišem o projektu? Sprva smo mislili, da bo »kr neki«, ampak ne, bilo je zelo zanimivo. Le premalokrat smo šli k njim. Fino bi bilo srečati se z njimi tudi poleti, lahko bi šli na sladoled, skupaj v mesto ^ © Jure: Taja je zelo pametna in prijazna, z njo se lahko normalno pogovarjam, za svoja leta pa je kar velika. Danes so za nas pripravili predstavo z več plesi in igro z lutkami. Prijateljčki so se zelo potrudi in so dobro nastopali. Zelo sem užival. Edino, kar mi pri projektu ni všeč, je tole pisanje dnevnikov. Maša: Danes smo dobili za nalogo, da vsak od nas svojemu malemu prijatelju prebere eno izmed slikanic, ki so nas čakale na mizi. Izbrala sem knjigo Mišek Tip. Ažbetu naslova knjige nisem smela povedati, ker je bila njegova naloga, da naslov poskuša razbrati iz vsebine zgodbe. Med branjem sem mu kakšno besedo tudi razložila, ker je ni razumel. Na koncu je brez problema povedal naslov in tudi obnoviti jo je znal. Narisal je še risbo, malo sem mu pomagala, vmes pa sva se pogovarjala. Povedal mi je veliko stvari, med drugim tudi, da so ga postrigli na ovčko. Oba sva se temu nasmejala. Nato so morali prijateljčki oceniti naš obisk. Dobila sem © in vesela sem bila, da mu je bilo všeč. Tudi sama današnji obisk ocenjujem s ©. Na koncu sva dobila vsak po en bonbon za uspešno opravljeno delo. © Jaka: Danes me je Vita presenetila, saj mi je na glas brala male in velike črke. Moral sem jo nekako pohvaliti, ker je bila res veliko boljša od ostalih, in prav takrat je učiteljica delila bonbone in vsak je dobil enega. Jaz sem svojega podaril Viti. Bonbon je z veliko hvaležnostjo v očeh pojedla, ovojni papirček pa je za vedno shranila v svoji peresnici v znak najinega prijateljstva. IN ŠE ANEKDOTI S PRVEGA SREČANJA - Ažbe, kateri predmet ti je najboljši? - Igračke. - No, mislim, kateri predmet v šoli ti je najbolj všeč! - Tabla. - Ne, ne, kateri šolski predmet ti najbolj všeč - slovenščina, matematika ^ - Aja. Tisti, kjer lepimo slikice v zvezek. Osemček: Moja je pa lepša kot tvoja! Drugi osemček: Moja je pa bolj pametna! Novoletna ustvarjalna delavnica Tatjana Slanič, OŠ Ljudski vrt, podružnica Grajena Likovno ustvarjanje je delovanje, preoblikovanje situacij v okolju, odpiranje problemov, ki je odvisno od razvoja učenčevega likovnega izražanja. Da pa je likovno izražanje čimbolj pristno, ustvarjalno, morajo učenci izpolnjevati ustrezne pogoje, za te pa mora poskrbeti učitelj v učnem procesu . Učenci morajo sami najti pravo lastno rešitev. Učitelj mora spodbujati učenčevo ustvarjalnost kot dejavnost, kajti ustvarjalnost ni lastnost, ki bi jo posamezni učenec kar imel ali pa je sploh ne imel. Do neke mere je v vseh učencih in se odraža na različne načine. Že vsak miselni proces, ki odkriva nove odnose, oziroma daje nove kombinacije, je sam po sebi ustvarjalen. Zato mora učitelj pouk organizirati tako, da bodo imeli učenci čim večjo možnost spoznavanja in da bodo pri tem odkrivali likovne probleme, ki so jih spoznali s pomočjo razlage. Imeti morajo možnost, da jih izražajo s pomočjo različnih rešitev, s samostojnim eksperimentiranjem in kritičnim vključevanjem lastnih likovnih zmožnosti. Ustvarjalnost na likovnem področju predstavlja posameznikovo usmerjenost, naravnanost k izvirnemu in odkrivanju likovnih problemov. Do tega pa pridejo učenci takrat, kadar jim je likovni problem predstavljen tako, da dopušča različne rešitve, predvsem izvirne. Izvirnost pa je glavni kriterij ustvarjalnosti. Za ustvarjalni proces je značilna tudi spontanost. Spontano izražanje izhaja iz učenčeve naravne nagnjenosti, njegovih individualnih lastnosti, temperamenta ter iz metod oblikovanja.. Na likovno rešitev vplivajo domišljija, ideja, material^Likovna ustvarjalnost je odvisna od dedne zasnove in od vzgoje spontanega mišljenja, to pa nastaja ob sproščenem ozračju v procesu učenja. Ustrezno motivacijo učencev je izražanje bolj ustvarjalno. Otrokova ustvarjalnost se naglo razvija do šestega leta, nato sledi obdobje upočasnjenega razvoja inventivne ustvarjalnosti do devetega leta, ko ustvarjalnost upada, po devetem letu pa je razvoj do trinajstega leta spet intenziven. Po trinajstem letu ustvarjalnost upada, ponovno pa raste po petnajstem letu, vendar je močno odvisna od vplivov okolja. V mesecu decembru sem pripravila novoletno ustvarjalno delavnico za učence podaljšanega bivanja ( 1. in 2. razred ) in njihove starše. Želela sem, da skupaj ustvarjalno preživimo popoldan in da se imamo lepo. Seveda nam je to v celoti uspelo. USTVARJALNA DELAVNICA CILJI: - razvijanje ustvarjalnosti na likovnem področju; - razvijanje samostojnosti, iznajdljivosti in kreativnosti; - razumevanje in doživetje aktivno preživetega časa za sproščeno počutje - in osebni razvoj; - spoznavanje različnih likovnih tehnik ter njihova uporaba; - razvijanje ročnih spretnosti, estetskega čuta, natančnosti in aktivnosti pri - delu. UČNE METODE IN OBLIKE: - metoda razgovora; - metoda praktičnih del; - individualno delo; - skupinsko delo. UČNA SREDSTVA: - barvni kartoni, različne oblike testenin (ostanki), tempera barve, mekol lepilo, čopiči; - valovita lepenka velikosti 10 krat 15 cm, lepila z bleščicami, svinčnik; - neuporabna bela nogavica, pesek ali riž, volna, kvačka, šivanka, škarje. NAVODILA ZA IZDELAVO Ob prijetni glasbi skupaj z učenci pripravimo tri skupine, na katere zložimo material in se ob tem pogovarjamo, kaj bomo izdelovali. 1. skupna: Pripravimo različne oblike testenin, iz katerih bodo učenci izdelali vsak svojo novoletno sličico. Testenine bodo po svojih zamislih in ustvarjalnosti prilepili na barvni karton in jih pobarvali s tempera barvo. Tako bo nastala slika, ki jo bodo podarili svojim staršem. 2. skupina: Pripravimo različne barvne lepenke velikosti 10 krat 15 cm, svinčnik, s katerim bodo narisali motiv in barvna lepila z bleščicami. Učencem ponudim čim več materiala. Seznanim jih s pravilno uporabo le-teh in z natančnostjo, kajti le tako bodo z njihovimi izdelki tudi sami zadovoljni 3. skupina: Namenjena je staršem. Izdelali bodo snežaka, ki bo lahko kot dekoracija pod novoletno jelko ali pa prijetna igrača za njihovega otroka. Pripravimo nogavice, pesek, riž, šivanke, volno, kvačke in škarje. Snežaka bodo (nogavico) napolnili z drobnim peskom ali rižem, mu s šivanko in volno naredili nos, usta in gumbe. Iz volne spletejo klobuček in šal. Ustvarjalna novoletna delavnica je potekala v zelo prijetnem vzdušju. Starši in otroci so se počutili zadovoljno, zraven smo se tudi posladkali. Otroci so pokazali veliko samostojnosti in izvirnosti. Njihovi izdelki so bili prekrasni, zato so si zaželeli še več takšnih srečanj. Viri:Didaktični pristop k načrtovanju likovnih nalog Pikin krožek Brigita Koštomaj, OŠ Ljudski vrt, podružnica Grajena Odpor do vsega, kar je drugačno, tudi do ljudi, ne izvira iz današnjega časa, ampak je staro že skoraj kot človeštvo samo. Človeška bitja smo si različna na več načinov in se prepoznavamo po različnih merilih: spolu, starosti, telesnih značilnostih, spolni usmerjenosti, osebnosti, barvi kože, veri, narodnosti, konjičkih, življenjskem standardu, prepričanju ... Zavračanje človeka zaradi ene ali več njegovih družbeno pomembnih značilnosti imenujemo nestrpnost do drugačnih. To vsi dobro poznamo, saj gre najpogosteje za občutek, da tisti, ki ni tak kot mi, ne spada k nam. Zelo pomembno pa je spoznanje, da je vsak od nas v sebi drugačen in da smo odvisni drug od drugega. Današnji svet je bogat v svoji raznolikosti, le sprejeti in razumeti jo je treba. Zelo pomembno nalogo imamo v samem začetku mi odrasli, s tem mislim na učitelje, vzgojitelje, starše, predvsem tiste, ki imamo možnost mladim predstaviti odnos do drugačnosti. Otrokom v veliki meri skušamo podati norme in vrednote, ki so za človeka pomembne in potrebne. Zato sem se odločila, da pripomorem k temu v obliki interesne dejavnosti, ki sem jo poimenovala PIKIN KROŽEK. Si predstavljate Piko brez smešnih nogavic, brez neumnih pripomb, groznih navad in nemogočih predlogov? Brez rdečih las in morja peg na obrazu? Brez zamorcev, Kitajcev in starih tet? Brez vseh nenavadnosti bi bila Pika Nogavička navadna Pika. Brez drugačnih od nas bi bil svet sam dolgčas. Teme pri krožku si sledijo nekako takole: - vpis in seznanitev; - Astrid Lindgren (spoznamo pisateljico); - Pika Nogavička - ogled risanega filma; - Kdo je prijatelj? - izdelava plakata; - drugačen sem - igra, izdelava brošure; - Pika reši življenje (knjiga); - izdelava Pike (kuhalnica); - Pika piše svojemu očetu (knjiga); - uganka in pesem Pike; - Pravice otrok - igra, Otrokove pravice; - risanka Rudolf (drugačen sem, pogovor o strpnosti); - Pika praznuje rojstni dan; - Pika gre v šolo; - dan boja proti rasizmu; - Žabec in tujec (Max Velthuijs); - Ljubezenska zgodba; - Deček z dvema očesoma (učne ure o raznolikosti); - slepa miš (igra); - Pika v sončnem parku; - različne socialne igre, (Prvi koraki, Iskalci biserov -priročniki); - slaščičarna Pike (peka palačink, sladkanje); - Grdi raček; - Mavrična ribica; - vodenje človeka s telesno in govorno motnjo (socialna igra); - igranje vlog; - Vsi za enega, eden za vse; - Kaj je pošteno? (učna ura o pravičnosti); - Andrejina in Janova darila (moje pravice/tvoje pravice); - teme po dogovoru ter - zaključek. Primer ure: 1 PREDSTAVITEV LITERARNEGA BESEDILA Brigitte Weninger - besedilo Eve Tharlet - ilustracija VSI ZA ENEGA, EDEN ZA VSE GEMEINSAM SIND WIR STARK Miška Maruša se odloči, da gre v svet, saj je že dovolj velika in rada bi odkrila nove stvari. Njeni domači se težko ločijo od nje, vendar jo mama miš pri tem vzpodbuja. Menila je, da bo na poti prav gotovo spoznala dobre in posebne prijatelje. Ravno tako pa je tudi miška Maruša nekaj posebnega. Desno tačko ima predolgo in brčice prekratke, zato se velikokrat spotakne. Na poti zares sreča posebne prijatelje; Krtka Krištofa, ki zelo slabo vidi, Žabo Živo, ki slabo sliši, črnega kosa Janka in ježka Andraža, ki se boji čisto vsega. Skupaj so odšli po svetu iskat svoje sanje. Dokler jih ni presenetila nevihta ^ Skupaj so si naredili skrivališče, ki ga en sam ne bi nikoli uspel narediti. Vsak je naredil tisto, kar zna. Ko so v skrivališču čakali, da nevihta poneha, so ugotovili, da bi vedno morali pomagati drug drugemu. Sklenili so, da ostanejo skupaj. Pet prijateljev je odšlo v širni svet iskat svoje sanje. VSI ZA ENEGA, EDEN ZA VSE. SLEDI SVOJIM SANJAM IN NIKOLI NE POZABI, DA SI NEKAJ POSEBNEGA. 2. POGOVOR O PREBRANEM BESEDILU - Zakaj je miška Maruša nekaj posebnega? - Kam se odpravi? Kaj pravi na vse to njena mami? - Koga sreča na poti? - Po čem se njeni prijatelji razlikujejo od nje? So tudi oni nekaj posebnega? - Kaj so novi prijatelji odšli iskat v svet? - Kaj jih je presenetilo? Kako so si v hudi nevihti pomagali in kaj so spoznali? Učenci so spoznali, da se živali med seboj razlikujejo in da je vsaka od njih nekaj posebnega, vendar si kljub temu vse izmed njih zaslužijo svoje sanje in svojo srečo. Ravno tako si tudi vsak izmed nas zasluži najboljše življenje, spoštovanje in ljubezen, ne glede na to, kdo smo in kaj smo ter kakšni smo. Vsi smo nekaj posebnega. Različni smo in enakopravni. Pa še nekaj, s skupnimi močmi nam je lažje. Stopimo si naproti. 3. LIKOVNO USTVARJANJE Učenci so izdelali živali na trd karton. Živali so pritrdili na lesene paličice in nato v lutkovnem kotičku uprizorili igrico. Ure Pikinega krožka in izbrane teme pomagajo učen- cem doumeti podobnost med otroki vsega sveta, ne glede na njihovo narodnost, spol ali etnično pripadnost. Spoznajo, da smo vsi različni, vendar v marsičem podobni in da pravice temeljijo na podobnih potrebah različnih ljudi. Spodbujamo pozitivna čustva v skupini. Učenci spoznajo, da je dobro, če z drugimi ravnajo tako, kot si želijo, da bi drugi ravnali z njimi, npr. vsak otrok ima pravico do ljubezni in nege, da hodi v šolo, da se lahko igra, da pove svoje mnenje, pravico do novih informacij, nihče jih ne sme siliti, da delajo kot odrasli, ne sme se jih tepsti, zasmehovati, ustrahovati, mučiti, otroka ne sme nihče spolno zlorabljati. Še posebej je treba poskrbeti za otroke brez družine, begunce, hendikepirane otroke ^ Ob zgodbah Pike Nogavičke in drugih resničnih ter pravljičnih junakih se vsako uro znova spomnimo, da smo vsi drugačni, a vendar vsi enakopravni. Is •J LITERATURA: Ministrstvo za šolstvo in šport (1993): Album človekovih pravic. Ljubljana. Urad RS za mladino (1997): Vsi drugačni - vsi enakopravni. Ljubljana. Prvi koraki (1999). Metodični priročnik za poučevanje človekovih pravic. Ljubljana. Darja Vtič -Tršinar (2004): Iskalci biserov. Priročnik za razredne ure. Maribor. Brigitte Weninger (prevod Ana Ambrož): Vsi za enega, eden za vse. Ljubljana: Založba Kres d. o. o. -v -H/OŠ Ziri Besedilo: Betka Pišlar in Marijan Žakelj Fotografije: Stane Kosmač in Branko Filipič Osnovna šola Žiri je edina osnovna šola v Občini Žiri in s svojo dejavnostjo zadovoljuje potrebe po osnovnošolskem izobraževanju ter vzgoji in varstvu predšolskih otrok na področju šolskega okoliša Občine Žiri, obiskujejo jo pa tudi nekateri učenci iz štirih sosednjih občin: Idrije, Gorenje vasi, Logatca in Vrhnike. V OŠ Žiri je vključenih 514 učencev, poleg šole pa je tudi vrtec s 193 otroki. Šole v Žireh ni težko najti - je v samem središču kraja, v prijetnem podeželskem okolju. Prvotno šolsko stavbo so zgradili leta 1953, dogradili in posodobili pa so jo leta 1984. Učenci na naši šoli se poleg rednega pouka lahko vključijo v različne krožke in interesne dejavnosti - na šoli jih je več kot trideset - še posebno uspešno pa je delo Čipkarske šole, kjer se učenci in učenke učijo tradicionalnega izdelo- vanja klekljane čipke. Klekljanje ima v Žireh bogato tradicijo, prav tako tudi Čipkarska šola, ki neprekinjeno deluje že sto dve leti. Letos v Čipkarski šoli kleklja 86 učencev. Aktivnejši učenci se udeležujejo različnih natečajev in tekmovanj iz znanja, poskrbljeno pa je tudi za tiste, ki se želijo udejstvovati v športu. Poleg velikega števila ostalih športnih dejavnosti na šoli je med najbolj priljubljenimi gotovo ŠKL - šolska košarkarska liga. Tako imajo učenci obilo priložnosti za nabiranje znanja, vse te dejavnosti pa jim omogočajo koristno in ustvarjalno preživljanje prostega časa. Šola se odpre vsak dan že ob šestih zjutraj, ko vanjo vstopijo prvi učenci - vozači, poleg pouka in šolskih dejavnosti pa v njej poteka tudi veliko drugih aktivnosti: šola nudi prostor tudi ostalim občanom za razna izobraževanja in športne aktivnosti, ki trajajo vse do poznih večernih ur. Poleg rednega pouka si učenci širijo obzorje tudi na taborih in šoli v naravi: petošolci imajo poletno šolo na morju, šestošolci zimsko šolo smučanja, sedmošolci planinsko šolo, osmošolci pa si nabirajo znanje iz naravoslovja na enotedenskem naravoslovnem taboru na Pohorju. Učenci in zaposleni si prizadevamo za pomoč ljudem v stiski in za krepitev čuta za sočloveka. V okviru projekta »Učenec za učenca« z različnimi akcijami skrbimo za dobrodelno dejavnost in za zbiranje sredstev pomoči potrebnim. Pomagamo sovrstnikom po svetu in tudi učencem naše šole. Tako smo sodelovali pri zbiranju denarja za izgradnjo šole za sirote v Tibetu, na pomoč pa smo priskočili tudi družinam naših učencev. Naši učenci se ukvarjajo tudi z raziskovalno dejavnostjo - že tretje leto uspešno sodelujejo pri raziskovalnem delu v sklopu »Gibanje mladih raziskovalcev za razvoj Poljanske doline«. Na šoli se zavedamo, da kakovostna vzgoja in izobraževanje otrok pomeni biti v koraku s časom in prilagajanje potrebam časa in prostora. Ker živimo v informacijski družbi, veliko pozornosti namenjamo posodobitvi informacijsko komunikacijske tehnologije. Del pouka poteka tudi v računalniški učilnici, učiteljem in učencem pa so na voljo sodobni učni pripomočki kot npr. elektronske table in druga multimedijska oprema. Skrb za okolje in zdrav način življenja bi moral biti cilj vseh ljudi, vzgajanje za tak način življenja pa se mora začeti že zelo zgodaj v družini, v šoli in šolskem okolju pa ga moramo spodbujati in nadgrajevati. V želji, da bi učence čimbolj okoljsko ozavestili, smo na šoli začeli z ločevanjem papirnatih odpadkov od ostalih in z zbiranjem pločevink. Pri zbiranju pločevink smo bili zelo uspešni - od vseh šol smo jih zbrali največ - učenci pa so z njimi prihranili toliko energije, kot bi jo porabili, če bi napajali prenosni računalnik 294 let. Na šoli se trudimo učence navajati na delovne navade in prevzemanje odgovornosti za svoje delo. Spoštovanje, strpnost, čut za soljudi, prijaznost, ustvarjalnost in znanje so vrednote, ki jih želimo posredovati našim učencem. Glavno vodilo naše šole je vzgajanje učencev v odgovorne in uspešne ljudi, ki se zavedajo, da so v življenju na prvem mestu dolžnosti in šele nato pravice. FEBRUAR 2009 Prireditve za mladino in otroke Mini teater Termin: Odprto ves čas Lokacija: USTVARJALNE DELAVNICE Termin: Odprto ves čas Lokacija: PRAVLJIČNE URE V KNJIŽNICI SLOV. BISTRICA IN KEBELJ Termin: 29. jan. - 28. feb. Lokacija: PRAVLJICE V MLADINSKI KNJIGI Termin: 17. dec. 2008 - 25. mar. 2009 Lokacija: SLOVENSKA BISTRICA, 0 SLOVENSKA BISTRICA LUTKOVNI ABONMA 2008/2009 Termin: 31. jan. - 28. feb. Lokacija: Ura pravljic v Knjižnici Šoštanj Termin: 19. feb. ob 16h Lokacija: Knjižnica Šoštanj, Ura pravljic v Knjižnici Šoštanj Termin: 26. feb. ob 16h Lokacija: Knjižnica Šoštanj, PUSTNO RAJANJE Termin: 23. feb. Lokacija: Pragersko-Gaj, 2331 Pragersko PUSTOVANJE NA PROSTEM Termin: 24. feb. ob 16h Lokacija: Spodnja Polskava, 0 Spodnja Polskava VESELE ZIMSKE POČITNICE Termin: 23. - 27. feb. med 10h in 13h Lokacija: Knjižnica Josipa Vošnjaka, Slovenska Bistrica, Trg Svobode 16, 0 Slovenska Bistrica USTVARJALNE DELAVNICE MED ZIMSKIMI POČITNICAMI Termin: 23. - 27. feb. Lokacija: LJUDSKA UNIVERZA SLOVENSKA BISTRICA, 0 SLOVENSKA BISTRICA PUSTNO RAJANJE IN PUSTNA POVORKA Termin: 24. feb. Lokacija: VRTEC OTON ŽUPANČIČ, 0 Slovenska Bistrica PUSTNA POVORKA PO NASELJIH ZGORNJE LOŽNICE Termin: 24. feb. ob 11h Lokacija: Zg. Ložnica, Zg. ložnica, 2316 Zg. Ložnica Jajčkologija - znanstvena dogodivščina Termin: 22. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Vsi enaki, vsi različni - znanstvena dogodivščina Termin: 15. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Zobologija - znanstvena dogodivščina Termin: 21. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Živalski vzorci - ustvarjalna delavnica Termin: 17. feb. med 14h in 14h Termin: 19. feb. med 14h in 14h Termin: 25. feb. med 14h in 14h Termin: 27. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Hranjenje kač - srečanje z živalmi Termin: 2. mar. ob 10: 30 Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Sezamov otroški bolšji sejem Termin: 15. feb. in 15. mar. ob 9: 30 Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Živalske maske in vzorci - ustvarjalna delavnica Termin: 15. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Zmaj na Ljubljanskem gradu - ustvarjalna delavnica Termin: 26. feb. ob 10h in 16h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Svetlana Makarovič: Mali Kakadu - glasbena predstava Termin: 22. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Vonjologija - znanstvena dogodivščina Termin: 28. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana H. C. Andersen, A. Jaklič: Mala morska deklica -lutkovna predstava Termin: 15. feb. ob 11h in 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Lutkovno gledališče Fru-Fru: Trnuljčica - lutkovna predstava Termin: 28. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana S. Makarovič: Sapramiška - lutkovna predstava Termin: 26. feb. in 27. feb. ob 11h in 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Pri vrtnici - igralne urice Termin: 18. feb. med 17h in 17h Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Živalske maske - izdelovanje živalskih mask Termin: 16. feb. med 14h in 14h Termin: 18. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Ustvarimo svoj družinski grb - ustvarjalne delavnice Termin: 24. feb. ob 10h in 16h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana J. Werich / A. Rozman-Roza: Čepica veselja Termin: 25. feb. ob 11h in 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana S. Makarovič: Šuško - lutkovna predstava Termin: 15. feb. ob 16h Termin: 28. feb. ob 11h in 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Pustolovščina za dva pripovedovalca in inštrumente sveta: Gobec in godec - glasbena matineja Termin: 21. feb. in 7. mar. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Kajetan Kovič: Zlata ladja Termin: 22. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Frane Milčinski: Zvezdica Zaspanka - glasbena pravljica Termin: 15. feb. ob 11h in 17h Termin: 17. feb. in 23. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Martina Urbas: Stripovska štorija - ustvarjalna delavnica Termin: 15. feb. med 11h in 11h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Alenka Novšak: Ljubljanske maskote - ustvarjalna delavnica Termin: 22. feb. med 11h in 11h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Škucove packarije 2009 - gledališke predstave in delavnice za otroke Termin: 15. jan. - 28. feb. Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Pustovanje - ustvarjalna delavnica izdelovanje kostumov in rajanje Termin: 21. feb. ob 10h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Gledališče Ti in jaz: Bajka o kraljevih češnjah -lutkovna predstava Termin: 28. feb. ob 10h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Punčke iz cunj - ustvarjalna delavnica Termin: 28. feb. ob 10h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Cesarski portret - ustvarjalna delavnica Termin: 23. feb. in 27. feb. ob 10h in 16h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Živalske sledi - spoznavanje živali Termin: 26. feb. med 14h in 14h Termin: 28. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Izdelovanje pustnih mask Termin: 20. feb. med 14h in 14h Termin: 23. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Barvanje obrazov - ustvarjalna delavnica Termin: 21. feb. med 14h in 14h Termin: 22. feb. med 14h in 14h Termin: 24. feb. med 14h in 14h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Počitniške ustvarjalne delavnice Termin: 23. - 27. feb. med 9h in 9h Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Polstenje volne - ustvarjalna delavnica Termin: 21. feb. in 21. feb. ob 13h Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Gibanje in slikanje - ustvarjalna delavnica Termin: 20. feb. med in 16: 30 Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Skozi letne čase - likovna delavnica Termin: 20. feb. med 18h in 18h Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Kraljičine plesne delavnice Termin: 16. feb. med in 17: 30 Lokacija: KUD Sredina, Vidovdanska cesta 2 , 1000 Ljubljana Rumeni Slon - izbor kratkih animiranih filmov iz festivala Animateka 2008 Termin: 15. feb. , 21. feb. in 28. feb. ob 15h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Rdeči Slon - izbor kratkih animiranih fi'lmov iz festivala Animateka 2008 Termin: 1. mar. , 15. feb. in 22. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Arheozabava: Pisane slike magične oblike: Nakit -ustvarjalna delavnica Termin: 21. feb. ob 10: 30 Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Arheozabava: Muzejska šifra - ustvarjalna delavnica Termin: 28. feb. ob 10: 30 Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Sejem dobre volje - pustovanje z lutkami Termin: 21. feb. in 22. feb. ob 11h in 16h Termin: 24. feb. ob 11h in 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Beninska ljudska: Najslajša stvar - ura pravljic Termin: 17. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Slovenska ljudska pravljica: Kurent - ura pravljic Termin: 24. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Zahodnoafriška ljudska: Kako je svet dobil modrost - ura pravljic Termin: 19. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Caralyn in Mark Buehner: Posel za Vitildo - ura pravljic Termin: 26. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Glasba slovanskega in balkanskega sveta s skupino Terrafolk Termin: 16. feb. , 17. feb. in 18. feb. ob 10h in 12h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Otroško pustovanje - ustvarjalne delavnice in igralnice Termin: 21. feb. ob 17h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Otroško pustovanje z Jurijem Murijem in Čarodejem Janijem - ustvarjalne delavnice in igralnice Termin: 22. feb. med 15h in 15h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Eka Vogelnik: Prigode iz Bisergore - lutkovna predstava Termin: 20. feb. ob 10h Lokacija: Ljubljana, 1000 Ljubljana Pravljične ure za otroke Termin: ob 11h vsak cet. Lokacija: Knjižnica Janka Glazerja Ruše Organizator: Mariborska knjižnica p.o., Rotovški trg 2 2000 Maribor Lutkovna predstava "Pepelka" Termin: 21. feb. ob 10h Lokacija: Lutkovno gledališče Maribor, Rotovški trg 1, 2000 Maribor Organizator: Lutkovno gledališče Maribor, Rotovški trg 2 2000 Maribor DELAVNICA Naravoslovni kotiček Termin: med 17h in 18: 30 vsak cet. Lokacija: Dom ustvarjalnosti mladih Maribor, Razlagova ulica 16, 2000 Maribor Organizator: Zveza prijateljev mladine Maribor , Razlagova 16 2000 Maribor Otroško pustno rajanje z Romano in skupino Jararaja Termin: 22. feb. med 11h in 15h Lokacija: Narodni dom Maribor - Velika dvorana, Ulica Kneza Koclja 9, 2000 Maribor Organizator: Narodni dom Maribor, Ulica kneza Koclja 9 2001 Maribor Igralnica za majhne in velike Termin: ob 10h vsak pet. Lokacija: Mariborska knjižnica - Pionirska knjižnica Rotovž, Rotovški trg 6, 2000 Maribor Organizator: Mariborska knjižnica - Pionirska knjižnica Rotovž, Rotovški trg 6 2000 Maribor Branje je žur, reading is cool Termin: 18. feb. ob 18h Lokacija: Knjižnica Velenje, študijska čitalnica, Organizator: Knjižnica Velenje, Center Nova, Šaleška 21 3320 Velenje Otroška ustvarjalna delavnica Termin: 23. feb. ob 17h Lokacija: Knjižnica Velenje, otroški oddelek, Organizator: Knjižnica Velenje, Center Nova, Šaleška 21 3320 Velenje Pravljična ura v Knjižnici Velenje Termin: 18. feb. ob 17h Termin: 25. feb. ob 17h Lokacija: Knjižnica Velenje, otroški oddelek, Organizator: Knjižnica Velenje, Center Nova, Šaleška 21 3320 Velenje BALON VELIKON Termin: 13. mar. ob 17h Lokacija: Linhartova dvorana, Radovljica, Organizator: Linhartova dvorana Radovljica, Pravljična ura za otroke Termin: 18. feb. ob 16h Lokacija: Knjižnica F. K. Meška Ormož, Organizator: Knjižnica Franca Ksavra Meška Ormož, PUSTNA POVORKA PO MESTNIH ULICAH Termin: 21. feb. ob 11h Lokacija: SLOVENSKA BISTRICA, 0 SLOVENSKA BISTRICA Organizator: Razvojno informacijski center Sl. Bistrica, Trg svobode 5 2310 Slovenska Bistrica Povzeto po: sraka.com Pravljična ura za otroke Termin: ob 17h vsak tor. Lokacija: Mariborska knjižnica - Pionirska knjižnica Rotovž, Rotovški trg 6, 2000 Maribor Organizator: Mariborska knjižnica - Pionirska knjižnica Rotovž, Rotovški trg 6 2000 Maribor ZNANOST O VZGOJI Margot Sunderland V tem odličnem priročniku o vzgoji otrok je opisano, da je od kakovosti nege otroka odvisno njegovo mentalno zdravje za vse življenje. Otroci, katerih čustva in občutki, celo njihovi izbruhi jeze, so razumljeni in upoštevani, bodo v življenju zadovoljnejši od tistih, ki sosemoralizgodnjim strastem odpovedati. Margot Sunderland se opira na trdne dokaze najnovejših raziskav o vplivu vzgoje na razvoj otrokovih možganov, črpa pa tudi iz izkušenj, ki si jih je nabrala pri delu z družinami. Iz vsebine: Možgani otroka Jok in ločenost od staršev Spanje in čas za posteljo Kemične snovi za dobro življenje Težavno vedenje Čas preizkušenj Vse o disciplini Kemija ljubezni Vaš socialno inteligenten otrok Poskrbite zase Trda vezava, 288 strani, cena 37,90 EUR ^DIDAKTA MARGOT SUNDERLAND je direktorica Oddelka za vzgojo in usposabljanje v Centru za mentalno zdravje otrok v Londonu. Je otroška psihoterapevtka, ki že 20 let dela z otroki in starši. Na podiplomski šoli predava otroško psihoterapijo in čustveno pismenost za otroke. Je tudi avtorica več kot 20 knjig o mentalnem zdravju otrok. Leta 2002 je za eno od svojih knjig prejela nagrado na knjižnem tekmovanju Britanskega zdravniškega združenja (s področja mentalnega zdravja). Knjiga Znanost o vzgoji je plod avtoričinih temeljitih raziskav na področju nevroznanosti o komunikaciji med starši in otrokom. Naročila in informacije: Didakta d.o.o., 04 5320 210 in www.didakta.si Informativa 2009 -vseslovenski sejem izobraževanja, štipendiranja in zaposlovanja Na prvi informativi se je predstavila tudi Didakta Aleksandra Rebec Ljubljana, 31. januar 2009 - Informativa 09 je po dveh dneh uspešno zaključena. Iskanja informacij o nadaljevanju izobraževanja in iskanju zaposlitve je olajšalo veliko prisotnih institucij in organizacij, ki so se v dveh dneh predstavile 13.700 obiskovalcem. Prva Informativa je privabila številne mlade, ki so si na razstavnih prostorih lahko ogledali 134 programov fakultet in visokih šol vseh štirih univerz, srednjih in višjih šol, jezikovnih šol ter podjetij s področja zaposlovanja in štipendiranja idr. Celotno dogajanje v znamenju izobraževanja in zaposlovanja so zaokrožile zanimive plesne, glasbene in igrane predstave na odru ter predavanja v predavalnicah. Na organiziranih vodenih ogledih po prireditvi smo gostili nekaj več kot 1000 učencev in dijakov zaključnih letnikov iz različnih koncev Slovenije, ki so spoznali, za kakšen poklic se lahko potegujejo po končanju določenega šolanja oz. študija. Tako jim na primer poklic veterinarja, naravovarstvenega tehnika, ekonomskega tehnika, ličarja, oblikovalca kovin, tekstilca, elektrotehnika, lesarskega tehnika, fotografa, novinarja in policista, delo v medijski produkciji, ni več uganka in se lahko lažje odločijo, za kateri poklic se želijo izobraževati. Ker pa verjamemo v vseživljenjsko učenje, smo privabili tudi številne druge organizacije, ki so na tem področju še posebej aktivne. Center RS za mobilnost in evropske programe (CME-PIUS) je vodil predavanje o Vseživljenjskem učenju, Vi-deolectures.net je predstavil brezplačen ogled vrhunskih predavanj strokovnjakov s celega sveta na svoji strani, Inštitut in akademija za multimedije ter Fakulteta za medije sta predstavila svoje študijske programe Medijska produkcija, Fotografija ter Mediji in novinarstvo. Veleposlaništvo Kanade je predstavilo študij v Kanadi, Poslovni angeli Slovenije in Ekonomska fakulteta v Ljubljani pa problematiko finančne krize, podjetništva in investitorstva. Center RS za poklicno izobraževanje pa sorodno tematiko, in sicer zaposlovanje mladih. Prisotnih je bilo kar nekaj tujih izobraževalnih institucij, ki so predstavile svoje študijske programe. Tako so se predstavile Univerza v Tilburgu in Univerza Fontys iz Nizozemske, jezikovni Osterreich Institut, Amercian International School - Salzburg in Univerza Alpen-Adria iz Avstrije, QSI Mednarodna šola v Ljubljani, DCT ter Alpine Center iz Švice in Grčije. Študentska organizacija Slovenije (ŠOS) je skupaj z Dijaško organizacijo Slovenije (DOS) mladim ponudila kar nekaj pomembnih napotkov o izobraževanju. Predstavila jim je delovanje projektne skupine Kaj pa mi, ki deluje znotraj ŠOS-a, se dotaknila problematike zaposlovanja mladih in bolonjske reforme, kreditnega sistema, visokega šolstva, predstavila delovanje in pomen Zveze študentskih klubov (ŠKIS), delovanje varuha dijakovih pravic idr. Na njihovem prostoru so lahko reševali t. i. test zaposljivosti in se osebno spoznali s Strategijo zaposlovanja. Niso manjkale niti prostočasne aktivnosti, kot so delavnice slikanja na steklo, risanja na majice in izdelovanja plakatov. Zveza za tehnično kulturo Slovenije si je skupaj s partnerskimi programi prizadevala mladim predstaviti pomen raziskovanja in uporabe logike. Predstavili so številne projekte, s katerimi skušajo dvigniti in omogočiti napredek v slovenskih regijah, kot so na primer projekt Mladi za napredek Pomurja, Gibanje mladi raziskovalci za razvoj Šaleške doline, laboratorij za telekomunikacije, Šolo robotike itd. V svet mojstrstva je na skupnem predstavitvenem prostoru popeljalo izobraževalno središče - OPIS Obrtno-podjetniška zbornice Slovenije skupaj z Boštjanom Ču-kurjem. Radio Val 202 je predstavil delo novinarja, mladi so lahko v živo posneli izjavo in jo tudi zmontirali, poleg tega pa spoznali druge poklice, brez katerih bi si težko zamislili svet novinarstva in medijev. Oder je gostil zabavne vsebine, ki so mlade popeljale v svet glasbe, plesa, humorja, športa in zgodbic, ki smo jih poslušali v otroštvu. Še posebej so obiskovalce navdušile Športno društvo Zmajčice zavoda ŠKL, plesna skupina ŠIŠKE iz Gimnazije Šiška ter Šolski center tehničnih strok Kranj, ki je priredil nagradno igro. BISERNI MOZAIK - MEDO Na modelček medvedka nanašate biser za biserom in ustvarite svoje vzorce in pisane barvne kombinacije! Pri delu otroci razvijajo svojo kreativnost in fine motorične sposobnosti in se hkrati urijo v vztrajnosti in potrpežljivosti. Izdelek je primeren za dekoracijo doma in je lahko tudi čudovito in posebno darilo za prijatelje. Set vsebuje 2 modelčka medvedka, 13 vrečk biserov, vosek, posebno orodje za ustvarjanje in natančna navodila v slovenskem jeziku. OČALA ZA NOČNO OPAZOVANJE Očala za nočno gledanje vsebujejo posebno visoko tehnologijo, ki poudarja svetlobo. Primerno za raziskovanje narave in kreativno igro. Set vključuje tudi napravo za poslušanje zvokov, ki jih človeško uho sicer ne zazna. Priložena so slovenska navodila. SET ZA GOJENJE KRISTALOV Komplet vsebuje vse, kar otroci potrebujejo, da vzgojijo najmanj dvanajst različnih vrst kristalov. Naučite se vzgajati in obdelovati svoje lastne kristale. Knjižica z navodili v slovenskem jeziku vsebuje šestnajst zanimivih poskusov in razloži, kako so se kristali razvili z ohladitvijo zemeljskih plinov pred milijoni let. NAROČILNICA NA REVIJI DIDAKTA IN VRTEC □ DA, naročam(o) se na revijo DIDAKTA. Število naročnin: , □ DA, naročam(o) se na revijo VRTEC s 50 % popustom (velja ob hkratnem naročilu na revijo Didakta). Število naročnin:_ Ime ustanove (oz. ime in priimek) Naslov Pošta e-pošta SL DA/NE davčna številka davčni zavezanec Telefon Kraj in datum 2ig/podpis: Letna naročnina na revijo DIDAKTA znaša 59,90 EUR za 11 številk (9 enojnih in 1 dvojna). Posamezna enojna številka stane 7,90 EUR in posamezna dvojna številka 9,90 EUR. Letna naročnina na revijo VRTEC znaša 29,90 EUR za 8 številk (4 dvojne). Posamezna dvojna številka stane 12,90 EUR. Vsi individualni kupci imajo 50 % popust. Izpolnjeno naročilnico pošljite na naslov založbe: Didakta d.o.o., Gorenjska cesta 33c, 4240 Radovljica Naročila sprejemamo tudi po telefonu (04) 53 20 210 in e-pošti: zalozba@didakta.si. Po faksu gre hitreje: (04) 53 20 211. Revija Didakta februar 2009 Didakta d.o.o. Gorenjska cesta 33c 4240 Radovljica Za založbo Rudi Zaman Glavna urednica Marina Žlender Uredniški odbor Miha Mohor, Janko Rednak, Natalija Komljanc Lektorirala Petra Pučnik Časopisni svet dr. Cveta Razdevšek Pučko, mag. Teja Valenčič, Rudi Zaman Naslovnica Alamy/IPAK Images Fotografije avtorji člankov, foto dokumentacija uredništva Oblikovanje in prelom Evgen Tomazin Tisk Tiskarna Impress Naslov uredništva Revija Didakta Gorenjska cesta 33c 4240 Radovljica tel: 04 53 20 200 faks: 04 53 20 211 e-pošta: revija@didakta.si www.didakta.si Obveznosti poravnajte na transakcijski račun Didakte d.o.o. pri NLB d.d. šr.: 02 068-0016734826. Revijo sofinancira Ministrstvo za šolstvo in šport Republike Slovenije in Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije. ß0. republiški seminar * Osnovna ■ šolana Slovenskem Bled, 15. in 16. april 2009 Festivalna dvorana Organizacija: Didakta Radovljica v sodelovanju z Ministrstvom za šolstvo in šport in Združenjem ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva Slovenije. ^irn d m ^ M ' H* f.W m Informacije in prijava: Didakta d.o.o., Gorenjska c. 33c, 4240 Radovljica telefon: 04/53 20 200, faks: 04/53 20 211 e-pošta: zalozba@didakta.si, www.didakta.si/seminar Biring, poslali oglas z geslom, čakam novega