JUTRA! Telefon: Uredn. 440 Uprava 455 Sadovi nemiko-klerikaSnih paktov ČUDNA NAREDBA PROSVETNEGA MINISTRA ZA MARIBORSKO OBLAST. Nam Mariborčanom je znano, da so naši nemški politični voditelji hoteli že pred leti izsiliti, da bi smeli tudi taki stariši, ki so sicer čisto sloven skega pokolenja, ki so jih pa razmere in pa premalo razvito duševno obzorje napravile za renegate, kljub te-?ini dajati svojo deco v nemške šole. Kdor pozna naše razmere, ve, da so pred in med vojno Nemci opravljali rabeljsko delo raznarodovanja deloma potom nemških oblasti in uradov, zlasti pa tudi potom nemškega šolstva, katero so ustanavljali v naših krajih potom »Sudmarke« in »Schulvereina«. Jasno je, da so tisoči slovenskih starišev pod pritiskom nemškega kapitalizma v tistih časili dajali svoje otroke v nemške šole in tako množili število janičarjev. Tu treba samo pogledati v naše rnagdalensko predmestje in v Studence, pa v Pobrežje, Poljčane, Celic. Rogatec in kjerkoli je bila le peščica nemštva, pa se vidijo sadovi raznarodovalnega dela nemških šol v naših kraiih v pokojni Avstriji. Da se je moralo v naši narodni državi ustaviti to delo za vsako ceno, je za vsakega trezno mislečega človeka na dlani. Priznavamo vsem pravim Nemcem pravico, da dajo svoje otroke poučevati v nemških šolah odnosno razredih, katerih je tudi v naši mariborski oblasti več ko dovolj. Pavno tako pa moramo z vso odločnostjo odobravati ono prosvetno politiko ki je onemogočala, da bi sloven ski stariši še nadalje pripomagali k vzgajanju narodnih odpadnikov. V kali ie bilo treba zadušiti možnost, da ho modi nemški kapitalisti še nada-l.ic pritiskati na svoie po rodu slovenske uslužbence v smeri, da bi morali dajati svoje otroke v nemške šole. Prosvetni minister Pribičevič je ta-koi no voin? ta način ponemčevanja slovanske dece energično ustavil z določbo da mora biti pri vpisovanju otrok v SnJo merodajna dokazana narodnost obeh starišev. Maše nemško politično vodstvo pa ie. še popolnoma r>roi->nieno s predvojno nemško fiiep+plUfito vodilo boj v tej smeri- dl bi b:l'< nri vnisovaniu otrok v Solo merorMna samo Izjava stnrišev, ali n d->H v nemško šolo. ; rln m rocn *?o prnRvet- ni ministri čuvaji da bi tej netnSkl zabtrti/i ugodili ker so se zavedali. f 11 to noj-tipnijo i^^anie anaciinnnl-pt0'n nh naši meji v maribor- ki bi mogel v gotnvem s "■-•mu ifrat' zelo usodenolno vlogo. 'mf|m° r,nvoli prilike onazovatf n a (iv!.-n mlndino. sinove v naših kra-nli nnc,-.lip»nth \iPTr)f,pv jt1 nemškutarjev. ki iih da in f; ?0|afi v inr)7pm_ ,stvii: vidimo kako nemški naraš-Ci V ^ <** f m | {» i >*fa ——MtMH—gririn——^— Z veUtUm s?*Si©!!? iz Beograda domov POTOVANJE MARIBORČANA IZ BEOGRADA V ZAGREB Z AVI JONOM. Mnogo so že čuli čitatelji »Večernika o potovanjih v zračnih višavah v tuzem-stvu in inozemstvu. Limbuška gruda in ptujsko polje sta ponovno gostoljubno sprejela v svoje naročje radi megle in vremenskih neprilik zašlega ptiča-velikana in palčke-potnike, ki so s pomočjo njegovih kril pluli iz kraja v kraj. Marsikatero vojaško letalo je brnelo nai Mariborom, a nikdo ni javno hotel govo f!tl o občutkih, ki navdajajo navadnega zemljana, pešca, kolesarja, pa makar tudi avtomobilista, ko se dvigne prvič v sinji zrak, med oblake, ko se mu izpolni želja, za katero je stremelo tisočletja človeštvo, od pradob sem, ko je legendarni Ikarus skušal svoje sile v boju za zmago nad tretjim elementom — zrakom. Mariborski zdravnik, g. dr. Vilko M a-rin, je pred nedavnim potoval z avijo-nom iz Beograda v Zagreb; poprosil sem ga za intervju, ki mi ga je drage volje dovolil. »Imel sem 4. t. m. nujnega posla v Beogradu,« je rekel g. zdravnik, »a mudilo se mi je domu, ker so me tamkaj čakali neodložljivi opravki. Zato sem se odločil, da se po-siužim za potovanje v Maribor do Zagreba najnovejšega in naj hitrejšega prometnega sredstva, potniškega avijona. Sicer pa me je vleklo tudi z neodoljivo silo k poletu z aeropla-nom, hoteč iz lastne izkušnje spoznati ta nov način potovanja, vse njegove čare in makar grozote. Kupil sem si torej karto, ki jo mrdi »Putnik« kakor tudi družba »Wagon lits« (600 Din, oziroma 300 Din za drž. uradnika), udobno zajtrkoval okoli pol sedmih v Beogradu ter šel nato v pristanišče, od koder me je mali prevozni parnik povedel v Zemun. Tam sem stopil v avto, ki me je prepeljal na letaiišče, na veliki ravnini približno 3 km izven mesta. Avto se ustavi pred hangarji. Ravnatelj pozdravlja došle potnike, — pet se nas je zbralo za potovanje, — razkazuje inozemska potniška letala, ki počivajo v hangarjih, pripravljajoč se za polete preko Sofije v Carigrad, oziroma preko Dunaja v Nemčijo. Naenkrat stoji pred nami »naš« veliki ptič, pripravljen, da nas ponese tja v daljni Zagreb. Lep strojček je to, 450 HP, dvigne sebe, pet potnikov, pilota, mehanika in nekaj prtlja ge tja nad oblake. Tako nežna, mehka se mi zdijo krila, ogrodje kakor iz lepenke, žičje, ki veže posamezne dele, šibko, filigranasto...! Ali si ti, stvor človeškega uma in roke vreden, da ti zaupam svojega rojstva kosti? »Potez«! Svetovno znana francoska firma!! Nadaljno razvijanje in naraščanje čudnih občutkov, ki groze, da mi napolnijo dušo in obisti, pretrga glas ravnatelja, ki nas vabi v čakalnico, kjer nam nudijo usnjate obleke, ki naj bi nas varovale mraza. »Toaleta,« si mislim, »za potovanje domu ali pa na oni svet...« Nekak nemir se me je polaščal, nekako mrzlično pričakovanje nečesa neznanega, velikega, nekaj sličnega onemu, kar navdaja vojaka, ko sliši od daleč grmenje topov; na vsak način doživlja človek v takem slučaju trenotke, ki mu nudijo, ako je avtopsiholog, široko polje za opazovanje samega sebe. Uslužbenci tehtajo našo prtljago (za vsak kg nad 10 kg je plačati 10 Din), jo merijo, odgovarja li oblika predpisom, in spet stojimo pred ptičem, čegar motor jame — nekaj minut manjka do osmih — grozno, urnebesno ,oglušujoČe ropotati. Čudno vpliva to grmenje na človeško notranjost! Akoravno junak, stoji ob meni sopotnik, bled, morda drhteč; jaz samega sebe sicer ne vidim, a najbrže se tudi mene loteva vidno razburjenje. Vrata v ptičjem telesu se odprejo, potisnejo nas na mehke usnjate sedeže, še enkratno prijazno mahanje od strani leta-liščnega ravnatelja, njegove besede so neslišne radi divjanja motorja, nato »resk, resk« v ključavnici in zaklenjeni smo v ozki kabini, kjer nas za silo vseh pet sedi. Hm! Zaklenjeni!! Močnejši va! krvi je udaril proti srcu... Ura kaže točno 8. Skozi okence v steni, ki loči kabino od prostora za pilota, vidimo, kako !e ta nekaj onegavi, skozi stranska okenca vidimo dva mehanika ob desnem in levem krilu; signal, gas 12 cilinderskemu motorju, z brzino 70 km zdrknemo po betonski plošči aerodroma, potem po zemlji in naenkrat — stojimo: zemlja bm nazaj, in z njo aerodrom, Zemun, Dunav, Sava in Beograd. Zemlja se vedno bclj poglablja pod nami, letimo s hitrostjo 175—200 km na uro proti zapadu v višini 900 do 1000 metrov, ki smo jo dosegli v nekaterih minutah. Zares so to bili nebeško lepi občutki!! Udobno sedim; na obeh straneh kabine so za vsakega potnika okenca, za potnike v kotu na koncu kabine je za zaveso žrtvenik, na katerega (bolje v katerega) more na 'želodcu šibek človek polagati nekrvavo daritev bogu Neptunu — bi se reklo, ako bi bili na morju. Toda proč s takimi mislimi, ne poznam morske bolezni! Solnce sije, razgled diven! Žal, da nisem imel karte s seboj, da bi bil mogel določevati imena vsaj večjih mest in trgov in vasi, ki so drvele pod nami proti vzhodu. Na najmanj 10 kin gledam naprej in nazaj tok Save, ki se v velikih lokih vije po ogromni Slavoniji, popolnoma obdelani, čakajoč le še toplejših vetrov, da vzklije iz nje morje zlatega žitnega klasja; in vso to nepregledno rr.vnino so obdelale pridne roke tisočev in tisočev, ki so tako majhni, tako ae-znatni, da jih ne razlikujem globoko pod seboj. Toda tam na levi pred menoj most! Tostran in onstran mesto! Vas pa poznam, Bosanski Brod, Slavonski Brod! Zopet nepregledno polje, nad gozdovi plavamo, naenkrat — nič, v sivo meglo smo zašli, razgleda nimamo nobenega, motor prične počasneje delovati, pilot vozi v nižino. Kmalu vidimo zopet, toda ne več polja^ pač pa nizko griče /-je, ki sem ga primerjal našim Slovenskim goricam. Najbrže je to gorata pokrajina vzhodno od Zagreba. Mar se !i bližamo cilju? Ura kaže 9.45. Res, kmalu bomo pristali. Vedno niže plovemo hi vztrajamo slednjič v višini 200 metrov. Iz te višine razločno vidimo železniške pragove, okna na hišah, ljudi na polju, grobne kamne na pokopališčih — ki se nam škodoželjno režijo... Tam v daljavi leži, v gosto meglo zavit, Zagreb. Le še par tren6tkov in zo^et padamo in že drčimo po zagrebškem aerodromu, toda malo prenaglo. Trese nas strahovito, imam občutek, da se silno hitro vozim z avtomobilom, čegar colesa so brez zraka, po debelo nasuti . cesti. Pilotu ta vožnja očividno tudi ne : ugaja, zopet se dvigne aeroplan v zrak. kjer napravi še en širok lok in se spusti zopet na letališče, kjer se po mnogo manj hitrem drčanju po tleh kakor rrej ustavi pred zagrebškimi hangarji. Takoj nas obsuje množica mehanikov in uslužbencev, v ključavnici se zasuče ključ in ravnatelj zagrebškega letališča nam z vidnim zadovoljstvom čestita k lepo uspelemu potovanju v docela' polnem avijonu. Redkokdaj se namreč zgodi, da bi bil aeroplan popolnoma zaseden, saj je privozil baje že dvakrat iz Beograda prazen. Nekaj minut po desetih stopimo iz kabine, sedemo v avto in zdrčimo 7 km daleč v Zagreb na Jelačičev trg, kjer je avijonska postaja. Naglo sem se malo okrepčal, nakar sem točno ob 11. sedel v dunajski brzovlak, ki me je privedel ob 14.30 v Maribor. Ob 15. uri sem sprejemal pacijentc v svoji ordinaciji, prej pa vrgel v peč testament, ne da bi ga odprl.« Zahvalil sem se g. zdravniku za podatke in na potu domov ugotovil; Potnik rabi torej z avijonom iz Beograda v Zagreb 2 uri, z brzovlakorrf 10 ur; iz Beograda v Maribor z brsovlakom 17 Mariborski in dnemi drobiš Ljučska uniuerza u fiDariboru »Srbi v svetovni vojni« je naslov predavanju, ki ga bo imel komandant mesta Maribor g. general Dim. Spasič v petek, 23. marca ob S. zvečer. Orisal bo potek vseh orjaških naporov in junaških bojev naših bratov Srbov za osamosvojitev zasužnjene domovine. Koga ne bi najži-vahneje zanimalo slišati to najslavnejšo junaško pesem iz ust.vojaka, ki se je sam tako odlično udeležil teh gigantskih usodepolnih bojev, ki so v največji meri vplivali na razvoj dogodkov, da bivamo tudi mi Slovenci na svobodnih tleh! Naša častna zadeva je, da se udeležimo predavanja v največjem številu! — Uvodoma se bodo svirale primerne srbske pesmi na najboljšem gramofonu tvrdke g. Hoferja. V pondeljek 26. marca: g. Perič predava o srbskih narodnih bračnih običajih. — Kurz iz psihologije, obsegajoč kakih 6 ur, se bo vršil vsak četrtek in pondeljek ob 18.15 v gimnaziji (II. nadstropje, levo). — Napoleon Bonaparte Ko je ta največji mož vseh časov še živel, je napisal: »Rad bi vedel, kako bo nekoč neki pesnik prikazal moje misli in čuvstva, in katere besede mi bo položil v usta. Mnogo del se je že napisalo o Napoleonu in o njegovem času, izvleček iz te bogate literature pa je historični film »Napoleon Bonaparte«. Najgenijalneiši filmski režiser evropskega kontinenta Abel Gance je izrežiral to gigantsko delo. Da pokaže Napoleonovo dobo izza njegovega detinstva do razvoja v junaka velikana, se je poslužil A.bel Gance 260 solistov, 12.000 statistov in 8.000 konj. Samo v eni bitki, ki jo vidite na platnu, se je izstrelilo 50.000 patron. 500 krojačev je izdelalo na teden do 7000 kostumov; 6.000 kg soli so pretvorili nebrojni aeroplanski motorji v sneg, da so se mogle napraviti zimske scene v ateljejih; 12. posebnih vlakov je prevažalo ljudi, prtljago in živali, 3 leta je rabil Albert Gance, da je dovršil ta največji kulturni film. Zveza kulturnih društev bo predvajala Napoleon Bonaparte v dveh delih: I. del od četrtka dne 22. do nedelje 25. tm, in II. del od pondeljka 26. do četrtka 29. tm. Predstave dnevno ob 2„ 4., lA7. in H 9. uri. Pri popoldanskih predstavah plačajo otroci, dijaki in vojaki po 3, 4 in 5 Din za sedež, za vse ostale kljub ogromnim nabavnim stroškom običajne cene. — mariborsko gledališče REPERTOAR: Sreda, 21. marca. Zaprto.' Četrtek, 22. marca ob 20. uri »Dva bre» gova« ab. D. Kuponi. Petek, 23. marca. Zaprto. Sobota, 24. marca ob 20. uri »Orlo^*. ab. C. Kuponi. Nedelja, 25. marca ob 15. uri »Dobri vojak Svejk«, Kuponi. — Ob 20. uri »Urh grof celjski«. Prvič. Izven. Za Parmov spomenik v mariborskem gledališču je namenjena polovica inkasa premijere najlepše Parmove opere »Urh, grof celjski«, ki se bo vršila v nedeljo, 25. marca zvečer. Pred predstavo kratko predavanje opernega ravnatelja g. Mitroviča o Parmi. Opozarjamo že danes na ta glasbeno - geldališki dogodek prve vrste. Schonherr: □er UJeibsteufel! Sinoči so gostovali v nemškem jeziku člani dunajskega Burgteatra gg. Lotte Medelski, Walter Huber in Hans Marr v režiji zadnjega. So to polnokrvni do skrajnosti rutinirani umetniki, ki, kot zlasti ga. Medelski zadenejo in neprestano drže čisto bistvo umetnine. Razvoj žene iz neke dremajoče resignacije v sproščeno žensko silo, vse vplive nanjo in zopet vse iz nje izhajajoče impulze, ki naj dovedejo katastrofo, je podala ga. Medelski s toliko plastično resničnostjo, da je bila njena kreacija lep užitek, do-čim mi g. Marr ni ustvaril iluzije ljubezni še neveščega mladiča. Gostje so dobili vence in cvetje in so z uspehom svojega gostovanja pri nas lahko zadovoljni. Cisto drugo, od oseb gostov ločeno pa je vprašanje, kaj smo pridobili. Pričakovanega nismo doživeli. Dobra volja u-prave se ni. obnesla. Hudožestveniki so nam bili odkrili tak neslušen, nezaslišan svet umetniškega podviga, da smo “Strmeli v njih, čeprav smo razumeli komaj vsako deseto besedo. Nič nam ni sinočnje gostovanje dalo sličnega. Polnokrvne umetnike, kot so oni, ima tudi Slovenija in njih izražanje, tehnika in pojmovanje je povsem staro, naturalistično. V Zagrebu sem videl isto igro leta 1920 v nič manj rutinirano dovršeni obliki. Igro samo smo tudi že videli v Mariboru. Mislim, da nam v kulturnem pogledu sinočnje gostovanje ni prineslo pozitivnih, novih rezultatov, (kakor nam Ljud. univerza s kultom nemštva ne doprinaša k izgraditvi naše kulturnosti). Tem manj, ker nas je'bilo Slovencev v dvorani jed-UčiteHska vest. _ va peščica, je silna vstopnina še povečala Učitelj Jernej Čebul je iz zdrav- desinteresement Slovencev na gostova-stvenih ozirov prestavljen iz Ccrneč njih iz krogov, od koder so dvomljivi 0- I beti. Moglo bi se reči, da je nek rezultat ■ta, da smo reprezentantom nemške u- na III. deško šolo v Mariboru. — Smrtna kosa. Včeraj zjutraj je umrla upokojene- metnosti pokazali našo ljubezen do nje, mu stražniku g. Francu Bizjaku 12 tedaj znatno stopnjo civilizacije? Za na-letna hčerkica Rozika, učenka 5. raz- sprotno že poskrbi lojalnost drugorod-reda ljudske šole. Pogreb bo jutri ob cev, ki je dosegla, da so po obisku nem-17. iz mrtvašnice magdalenskega po- škili novinarjev nemški listi naravnost kopališča na Pobrežju. — I< neljubim dogodkom, j smešili naše prilike. Za deželo Hammel-; diebov je vsak import vojne odškodnine. ki so se pripetili v pondeljek po nogo- čeprav v kulturni dajatvi predober, kajti metni tekmi v Ljudskem vrtu. noče- mi se še vedno ne zavedamo, da impo-ma namenoma pred izidom preiskave nira v mednarodnem tonu le brezmeren ničesar pisati, čeprav je bil naš poro- ponos na svoje in 1 e diskreten rešpekt čevalec priča celega poteka tekme in do tujega, ne pa naša prokleta, oriental-domala vsega. kar ji je sledilo. Iz te-:s,,:a servilnost! ga pa naj nikar ne sklepajo oni, ki „ Dvorana je bila natlačena z Nemci, ki so smatrali za potrebno pisati v vče- M sicer ni videti v našem gledališču, rajšnjem drugem mariborskem dnev-j kakor jih ni bilo nikoli v še nemškem niku, da so Informacije, ki so jih pre-! Mestnem gledališču v Mariboru. Ko pa jeli, absolutno točne. Tudi za nas jlil & vkljub temu kar šumelo po dvora-pride čas, ko objavimo vsa lastna opa ni in ie zunaj brnela dolga vrsta razsvet-zovanja o ponašanju Nemcev in tako-,ljenih avtomobilov, smo spoznali pravi ur, a bi z avijonom rabil pičli 2 uri 111 pol. V današnjih časih, ko se tudi riinas uveljavlja angleški pregovor, ki pravi »čas je denar«, ne pride do veljavo razlika v ceni med potovanjem z vlakom In' avijonom. Pogumno držimo v raši domovini korak z razvojem tehnike na zapadu. zvanih Nemcev v poslednjem času tako na športnih igriščih in drugod, kjer nastopajo ne dosti drugače kot v letih pred ustanovitvijo naše države. — Novinarski klub. Jutri, ob 17. uri se bo vršila v Grajski kleti klubova seja. — Kdor ne verjame ta naj se prepriča, da ima tvrdka L. Ornik. Koroška cesta 9, krasno izbiro moških cefir- popelin, in svilenih srajc. VI Prevoz s splavi. Prevoz s splavi je z današnjim dnem zopet dovoljen in lahko pasirajo splavi neovirano jez elektrarne Fale. rezultat tega gostovanja: demonstracija, quod dixi. — M. Š. Ribarsko društvo, Maribor naznanja, da je bil na občnem zboru dne 10. t. m. izvoljen sledeči odbor: predsed. prof. Cotič, odborniki: dr. Drnovšek. Drosg, dr. Fludernik, Felber Norbert, Fischer, Greiner, Krenncr. Kopič, Liningcr Aleksander, Novak, dr. Poljanec, •štoreh. Zidanšek. Ker se morata glasom pravil izvoliti dva preglednika računov, sldJcu-je društvo za petek dne 30. marca ob * . in pol sejo v gostilni Tschelligi, Koroška cesta 2, na kutero se vabi vse članstvo. —» Razorožitev PETI POSKUS. — SLABE NADE. V Ženevi se je te dni sestala peta pripravljalna razorožitvena konferenca. Človek bi si mislil, da pričakujejo narodi to konferenco z veliko pozornostjo in da se je že več mesecev po vseh deželah, v parlamentu in med ljudstvom mnogo razpravljalo o razorožitvi. Tako bi si mislil človek, ki b! prišel med nas recimo z Marsa. Mi smo pa že navajeni, da nam parlament razburjajo dolgotrajne debate o raznih aferah in osebnih sade-vah. Vprašanju razorožitve se posveča jako malo pozornosti. Pred nekaj meseci je eden najuglednejših generalov sveta, maršal Robertson na skupščini trgovskih zbornic v Lincolnu dejal, da je plod 50letnega njegovega vojaškega delovanja, spoznanje velike potrebe razorožitve. V primer in potrdilo je'pa navedel, da je med svetovno vojno samo pri treh važnih bitkah samo artiljerijska municija stala nič več In nič manj kakor 1248 milijonov. Pri Ypernu se je pa v devetih tednih porabilo 480 tisoč ton smodnika. Potrebo razorožitve kažejo hladno in jasno tudi podatki, ki se nahajajo v glasilu »Headway«, katero izdaja angleška unija za Društvo narodov v Londonu. V njem se navaja na:->rej, koliko ljudi služi v Evropi pod orožjem. Leta 1913. jih je bilo 37.70, leta 1927. pa 35.52 milijonov. Zaključek s veto vn'' vojne je razorožil tri velike državne celote, stanje oborožitve se je pa kljub temu in tolikim mirovnim izjavam in pogodbam le znatno znižalo. Vznemiri iv e so iudi številke, ki kažejo, koliko odpade v posameznih državah od celokupnih državnih izdatkov za oboroževanje. Statistika od leta 1927. je sledeča: V Angliji 5, Nemčiji 5, Avstraliji 5, Švici 10.55, Rusiji 14.4, Madžarski 16.6, Češkoslovaški 17.3, Franciji 17.9, Jugoslaviji 19, Italiji 23.7, Poljski 35 odstotkov. Te številke najbrž niso točne, gotovo je pa to, da niso po tej statistiki manjše, kakor v resnici. V nobeni od teh držav ni gospodarsko in socialno stanje širokih ljudskih slojev enako predvojnemu. Pri večini teh držav je mnogo slabše. Vse države se oboro-žujejo, sosed se boji soseda, narodno gospodarstvo pa trpi ne samo vsled velikih izdatkov za oboroževanje, marveč tudi vsled carinskih sistemov, ki so v tesni zvezi z nezaupljivostjo in strahom pred napadi. Kakor je carinsko zapiranje mej zvezano z vojno politiko, tako je seveda tudi vprašanje razorožitve v najtesnejši zvezi s svetovno gospodarsko politiko na temelju vzajemnosti. Konec svetovne vojne je dokazal, da ljudstvo ne mara vojne. Ljudske mn otci je nasloviti tu gornji n.• ‘lot f,70 Izdaja Konzorcn »intra.« v Ljubljani; predstavnik izdajatelja in urednik S * nnk o iUl£llaJ^Ll!Bti!l!lSJ!iSLl1 »jll Mitnici! Občinskim uradom la rasnim podjetjem priporočamo Občni državljanski zakonik * Cena v platno vezani knjigi s poštnino lo5 Din Naroča se v knjigarni Tiskovne zadruge v Mariboru Aleksandrova coata 1* : F r a n Brozovlčv Mariboru. Tiska Mariborska tiskarna dL (L, predstaw»ik i i,