Vsestranska udeležba in enakost Obiskali smo osnovno Šolo Janeza Levca s prilagojenim programom, v kateri se Šolajo lažje duševno prizadeti otroci Latoin|* lato |« Q«n*ralna akupAčifiaZrinitefiHi naradov progla-šUm x* m«dnarodno l«to InvalldovzgMlom: Vn>lran«k« ud«l«tlM In snakott Tq )• poztv vs«m driavam, d« U libolfiato dmib»nl, •oclalnl In gocpodarafcl potoia| vmH 450 mUI|onov InvBlkkm, M avi(o na »v«tu, v*Lln« prsdvMm v drtavah v razvoju, z nllhovfm VMttranaldm vkl|uL*vanj«m v druzteno Sv1)«n)«. Na* zakon o Izobraževanju in usposabljanju otrok In mladostnlkov z motnjami v teleanem in duievnem razvoju opredoljuje njihovo usmerjanje In uaposabljan)« za tiste poklfce In dela, ki najbolj ustre-za/o njlhovim aposobnostim in nagnjenjem. V Dečkovi uiici amo obiskali osnovno ftolo Janeza Lavca s prilago-Jenlm programom. Sola deluje od letfl 1978, ko je bila zgrajena 8 prvlm samopriapevkom MILENA VUKMIROV1Č, namestnlca ravnatel|a. nam |e povedaia, d* objskuje 17 oddelkov dopofdanskega pouka in 6 cxldelkov podaljfea-nsgablvanja 175 ufiencev. To so lažjedu&evnoprfzadetiotroci, kl jih je na to 4oto preusmerila komisija za razvričanjB otrok z motnjami v telesnem in duievnem razvoju pri obiinaki skupnosti socialnega skrbstva. UCnl načrt je prliagojsn njthovjm sposobnostim in temetji poleg učanja 3iovenSčine, računastva. spoznavanja naravo in družbe na praktični vzgojl. predvsem v tehnlkl, gospodarstvu, glasbi ter na likovni in telesm vzgoji Ortopedagogi. togopedi. korektivni gimnasti, psiHologi in socialni deiavci, si prizadevajo, da bi mlade čimbolj usposobill za opravljanje manj zahtevnih rofinih dat. V ta namen šota sodeluje s Sievilnimi organizacijami zdruzenega dela, z Avtomontaio, s tovarno Oekorativna, z Mladinsko knjigo. s komunalnim podjetjem Ljubtjana. 8 Ptetenino ter z LJubljanskimt mtekarnami, kjer se mladi po kontanem obveznem osemletnem Solanju tudi zaposlijo Sole ne obiskujejo la Bežigrajfianl, temvei tudl otroci Iz Most. Sifike ter bliinje [jubljanske okolice, od kodar jih vsak dan pripeljeta dva solska avtobusa, s katerlma se po pouku spet vrnejo domov. Razredi so manj StevilČni kot obiČajno, Nekatere obiskuje samo 6 uCencev. druge pa tudi 15. Delo z otroci je zato predvsem posa-mifino. Oiopedagoginjo TONKO KOLNIK, ki že vrsto let usposablja otroke z tnotnjami v duSevnsm in telesnem razvofu. to ustvarjalno delo osrečuje Kot prava mama in z metodaml, ki so plod dolgoletnlh izkuSanj, poisLa otrokove najbotj skrtte sposobnosti. Najraje udi prve razrede. Naspfoh ja po mnenju vseh pedagogov oanovne šofe s prilagojemm programom najbolje, da se oirok vključl v njlbovo solo čimprej. Polec rednefla pouka se učencl ukvarjajo tudi z izven&olsfcfml dvjavnoslmf. Najpomembnejsl je fr»nlng motoričnih spozobnostl, M na) Izbolfte ttnomotortCn« gtb« v*«ga Mm, otrocl ptnob nt*m priva)a)o tudl na d«la z na)razlfLne|Uml matviaH. Nekater! prepevajo tudi v pionlrskem all mladlnskem psvskem zboru, drugi se ufiijo osnov prva pomofii ali tekmujejo za bralno znstko. Svoje Sportne sposobnostl pa razvijajo z tgranjem nogo-meta, rokometa in koSarke. Redno sodeiujejo tudi z ostatlmi Ijublfansklmi osnovnimi solaml, predvsem na tekmovanjth kolesarjenfa in Bpiofine Ijudske ohrambe v okviru obrambnega krožka, ki deluje na Soli. Enkrat letno ripravijo -odprti dan-. ko jih obiftfiejo predstavntki druglh Sol. družbeDopoiitičnih organizaclj (n skrtjstvenlh organov, da se seznanijo z njihovim delom. Pedagogi in učenci pa si želijo 5e več takega sodelovanja. saj se bodo le tako po končanem Solanju lahko vključili v normalno žlvl)«-nje in zaposlitev ter s suojim druibeno korislnim daiom gradili naso samoupravno socialistidno stvaroost. VIDA PETROVČtČ