Leto XLII. - Štev. 12 (2089) Četrtek, 22. marca 1990 Posamezna številka 1000 lir List je nastal po združitvi goriškega tednika »Slovenski Primorec« in tržaškega »Teden«. Prva številka »Katol. glasa« je izšla 2. februarja 1949 TAXE PERQUE GORIZIA SETTIMANALE - REDAZIONE E AMMINISTRAZIONE: RIVA PIAZZUTTA. 18 34170 GORIZIA ■ TELEFONO 0481 • 533177 - DIRETTORE RESPONSABIIE: MONS. MOČNIK FRANCESCO - REGISTR. TRIBUNALE Dl GORIZIA N. 5 DEL 28 - 01 - 1949 - SPEDIZIONE IN ABBONAMENTO POSTALE - GRUPPO 11/70% AUTORiZZAZIONE DIREZIONE PROVINCIALE P. T. Dl GORIZIA UREDNIŠTVO IN UPRAVA: Riva Piazzutta, 18 - 34170 GORIZIA - GORICA Tel. 0481 - 533177 - Telefax 533177 Poštni t/rn 11234499 Poduredništvo: Vicolo del le Rose, 7 - 34135 Trieste - Trst - Tel. 040 - 414646 TASSA RiSCOSSA ITALY Poslanica sv. Očeta za postni čas 1980 Izjava slouenskih škofov o narodni spravi VPRAŠANJE BEGUNCEV Predragi bratje in sestre v Kristusu! Letos bi se rad posebno močno ustavil pred skupnim razmišljanjem o vprašanju beguncev in azilantov. Njihov dotok dejansko narašča in predstavlja žalostno resničnost v našem svetu, ki ne zaobjema le nekaterih pokrajin, pač pa se vedno bolj razteza na vse kontinente. Ljudje brez domovine, begunci prosijo za sprejetje v drugih deželah sveta, v naši skupni hiši; toda le malokaterim izmed njih je dovoljena vrnitev v rodne kraje zaradi spremenjenih notranjih okoliščin; za druge se nadaljuje prežalosten položaj odhoda, negotovosti in zaskrbljujoče iskanje primerne nastavitve. Med njimi so otroci, ženske, vdove, pogosto razkosane družine, mladi, ki jim je uničena njihova prihodnost, odrasli, iztrgani iz svojega poklica, oropani sleherne materialne dobrine, hiše in domovine. IZPRAŠAJMO SI VEST Spričo obšimosti in pomembnosti tega vprašanja se morajo vsi otroci Cerkve čutiti nagovorjene kot učenci Kristusa, ki je sam hotel biti begunec, in prinašalci njegovega evangelija. Vrhu tega se je Kristus sam hotel dati spoznati in istovetiti na tisti pretresljivi strani evangelija, ki jo v latinski Cerkvi beremo v ponedeljek prvega postnega tedna, s slehernim beguncem: »Bil sem tujec in ste me sprejeli. Bil sem tujec in me niste sprejeli« (Mt 25,35 in 43). Te Kristusove besede nas morajo privesti do natančnega izpraševanja vesti o našem stališču do beguncev in pribežni-kov. Te najdemo dejansko vsak dan na tolikerih župnijah; postali so zares naši bližnji, naši najbližnji. Zato potrebujejo ljubezni, pravičnosti in solidarnosti vseh kristjanov. PRAVICE BEGUNCEV Zato obračam na vas, posamezni člani in posamezne skupnosti katoliške Cerkve, svojo nujno spodbudo za ta postni čas, da poiščete vse možnosti, ki obstajajo, da pomagate bratom in sestram v begunstvu in sprožite primerne dejavnosti sprejemanja, da pospešite njihovo vključitev v civilno družbo in jim pokažete odprto in toplo srce. Skrb za begunce je treba pospeševati, ponovno uveljavljati in poudarjati človekove splošno priznane pravice in zahtevati, da bodo tudi te dejansko uresničene. Kakor sem opozoril 3. junija 1986 ob podelitvi mednarodne nagrade za mir Janeza XXIII. pri »Catholic Office for Emer-gency and Refugees« (COER), je okrožnica »Mir na zemlji« tega velikega papeža poudarjala že nujnost, da morajo biti pravice beguncev priznane kot osebam; in rekel sem, »da je naša dolžnost zagotoviti vedno neodtujljive pravice, ki so združene s slehernim človeškim bitjem in niso odvisne od naravnih dejavnikov in od sociopolitičnih razmer« (Insegna-menti XI, C, 1986, str. 1751). Zato gre za zagotavljanje beguncem, da si ustanovijo družine ali se združijo z njo; da imajo zaposlitev, ki je gotova, dostojna in enako plačana; da živijo v stanovanjih, ki so primerna za človeška bitja; da uživajo primerno šolsko izobrazbo za otroke in mladino kakor tudi zdravstveno sanitarno pomoč; z eno besedo: da imajo vse tiste pravice, ki jih je slovesno razglasila že leta 1951 konvencija Združenih narodov o statusu beguncev in je bila potrjena s protokolom iz leta 1967 o istem statusu. ŠE VEDNO NAREDIMO PREMALO Dobro mi je znano, kako so se spričo tako velikega vprašanja lotili vztrajnega dela mednarodni organizmi, katoliške organizacije in gibanja različnih smeri, ki iščejo primerne socialne programe, katerim številne osebe dajejo podporo in sodelovanje. Zahvaljujem sc vsem in vse spodbujam k vedno večji občutljivosti, ker vse, kar delamo, četudi Je tega mnogo, še vedno ni zadosti. Število beguncev dejan- sko narašča in možnosti sprejemanja in pomoči so pogosto nezadostne. Naša prvenstvena dolžnost mora biti, da sodelujemo, poživljamo in s svojim pričevanjem požrtvovalne ljubezni oblikujemo pristne tokove in pota ljubezni, da bi zmogli v vseh deželah pregnesti področja vzgoje otrok in mladine v smeri medsebojnega spoštovanja, potrpljenja in duha služenja povsod, tako na ravni posameznih oseb kakor javnih oblasti. V mno-gočem bo to olajšalo obvladovanje številnih vprašanj. BEGUNCI, POMAGAJTE SI TUDI SAMI Obračam se tudi na vas, bratje in sestre, izseljenci in brezdomci, ki živite povezani z Bogom v medsebojni ljubezni in neomajnem upanju. Ves svet pozna vaše naloge. Tudi Cerkev vam je blizu s svojo pomočjo, ki vam jo dajejo njeni člani, čeprav se zavedajo, da je nezadostna. S seboj nosite bogastvo vaše civilizacije, vaše kulture, vaših izročil, vaših človeških in duhovnih vrednot: odtod vam je mogoče najti možnost in moč, da začnete novo življenje. Kolikor vam je mogoče, si pomagajte tudi sami med seboj v krajih, kjer začasno prebivate. Katoličani vas bomo spremljali na vaši poti, ko bomo v vsakem izmed vas gledali podobo Kristusa izgnanca in begunca, spominjajoč se njegovih besed: »Resnično vam povem: karkoli ste storili enemu mojih najmanjših bratov, ste storili meni« (Mt 25,40). JANEZ PAVEL II. Legalna ura V noči od sobote 24. na nedeljo 25. marca se vrnemo k legalni uri. Opolnoči bo treba kazalce na urah pomakniti za šestdeset minut naprej. Legalna ura ostane v veljavi do zadnje nedelje v septembru. Slovenska pokrajinska škofovska konferenca je dne 13. marca objavila Izjavo o narodni spravi. Iz tega dokumenta povzemamo glavne misli. Uredništvo. Slovenska pokrajinska škofovska konferenca pozdravlja izjavo Predsedstva Republike Slovenije z dne 5. marca 1990 o narodni in državljanski umiritvi. Umiritev je po mnenju Slovenske pokrajinske škofovske konference cilj, za katerega se Cerkev zavzema po svojih najboljših močeh in hoče iskreno sodelovati z vsemi, ki jim je to pri srcu. Vendar pomiritve ni mogoče ukazati ali izsiliti. Pot k njej je edinole sprava, brez katere ne more biti trajne in resnične pomiritve. Zato je sprava prva in najnujnejša naloga. SPRAVA Z MRTVIMI Pri spravi je treba najprej upoštevati spravo z mrtvimi in nato spravo z živimi. Druge ni brez prve. Sprava z mrtvimi pomeni spoštljivo priznanje dostojnega spomina vseh mrtvih, ne glede na to, kako in zaradi katerega prepričanja so izgubili življenje in — kolikor je mogoče — tudi ureditev grobov ter skrb zanje. Zunanje znamenje take sprave z mrtvimi naj bo za verne vsaj simboličen krščanski pogreb in maša zadušnica, za vse pa, kjer koli so našli svoj grob, javna spominska slovesnost. Ta spominska slovesnost na različnih krajih mora biti javno kulturno dejanje vsega slovenskega naroda, saj spada tako spoštovanje mrtvih med najbolj temeljne prvine človečnosti in zavesti o dostojanstvu človeka kot osebe in družbenega bitja. SPRAVA MED ŽIVIMI Sprava med živimi je izredno zahtevna in težka naloga. Potrebne so osebna plemenitost, velikodušnost, spoštovanje do sočloveka, pripravljenost za priznanje svoje krivde in za odpuščanje brez želje po maščevanju in povračilu. Cerkev hoče v vsej iskrenosti in po svojih najboljših močeh prispevati svoj delež. Pomemben javni korak k temu je storil že pokojni ljubljanski nadškof in metropolit dr. Jožef Pogačnik, ki je na veliki četrtek, 7. aprila 1977, javno priznal tudi krivdo Cerkve in v imenu Cerkve prosil za odpuščanje vse, ki so jim kristjani prizadeli kaj hudega, in v imenu Cerkve odpustil vsem, ki so kristjanom in Cerkvi prizadeli kakršno koli zlo. Slovenska pokrajinska škofovska konferenca ob tej priložnosti izraža svoje temeljno soglasje z izjavo nadškofa Pogačnika. POT DO SPRAVE Za spravo med živimi, to edino pot do narodne umiritve, pa je po našem mnenju treba izpolniti naslednje naloge, ali si vsaj skupno in pošteno prizadevati za njihovo uresničitev: 1. Ugotoviti polno in celostno zgodovinsko resnico o vseh dogodkih od začetka zadnje vojne do danes. Edino resnica nas more osvoboditi, biti podlaga za spravo in omogočiti pot k pomiritvi. Zato je treba najprej objektivno ugotoviti in objaviti vsa dejstva, kolikor je to le mogoče, na podlagi dokumentov in pričevanj. Nerazčiščene preteklosti ni mogoče kratko malo pozabiti ali izbrisati, posebno zato ne, ker je bilo doslej razširjenih toliko neresnic ali sploh ni bilo mogoče ugotoviti in povedati resnice. 2. Presojati in razlagati dejstva in dogodke v okviru tedanjega in tedanjih razmer. Jasno je, da je to delo zelo zahtevno in dolgotrajno. Zato pa nihče nima pravice, da bi na podlagi dosedanjih uradnih ocen samo s svojega stališča izrekal sodbe in obsodbe o ljudeh drugačnega prepričanja in o njihovem ravnanju. Cerkev se ne boji resnice, tudi takrat ne, kadar jo resnica obremenjuje. Odkrito priznava svoj delež krivde, a hkrati pričakuje, da bodo tudi vsi drugi pošteno in odkrito priznali svojo krivdo. Priznanje krivde pa ne more obstajati le pri besedah, temveč se mora pokazati tudi v poravnavi krivic in škode, vrnitvi časti in dobrega imena ter krivično odvzete lastnine, kolikor je to sploh mogoče. 3. Trezno in objektivno presoditi dobre in slabe posledice odločitev in dogodkov med ■vojno in po vojni z današnjega stališča. 4. Biti izredno previden v sodbi ali colo obsodbi oseb v njihovi subjektivni moralni odgovornosti, krivdi ali nedolžnosti. O tem bo sodila zgodovina. Po našem krščanskem prepričanju pa je Bog edini pravični in hkrati usmiljen sodnik. SPRAVA OBVEZUJE VSE Sprava med živimi je brezpogojna človeška nujnost, brez nje ni prihodnosti. Za slovenski narod je sprava tudi življenjska potreba, če sploh hočemo preživeti. Sprava je temeljna etična dolžnost, ki obvezuje vse ljudi, kristjane pa na podlagi evangelija še na poseben način. Slovenska pokrajinska škofovska konferenca daje to izjavo o spravi sredi postnega časa, ki nas na poseben način vabi in kliče k spravi in miru z Bogom in ljudmi, k spravi med Slovenci doma in po svetu in z vsemi ljudmi na naši slovenski zemlji. Slovenija naj ostaja domovina tudi vseh rojakov po svetu in naj ima zanje vedno odprta vrata. Naše zadnje upanje pa je Odrešenik vseh ljudi, Jezus Kristus. V njem je Bog spravil svet s seboj, nam pa naložil službo sprave (1. Kor 5, 18). Slovenska pokrajinska škofovska konferenca Alojzij Šuštar nadškof in metropolit Rimski župniki pri papežu Navada je, da na prvi dan posta, na pepelnico, papež sprejme rimske župnike. Tako je bilo tudi letos. Zadnja leta papež najprej posluša poročila in potem ima daljši govor. Letos je govorilo 16 župnikov, ki so opisali stanje v svojih župnijah in nujne probleme: evangelizacija, kateheza, revščina, verske sekte, udeležba pri nedeljski maši. Večkrat je bila tudi omenjena sinoda, na katero se rimska škofija že tri leta pripravlja. Škofijskih duhovnikov je premalo, povprečno eden na deset ali celo petnajst tisoč prebivalcev. Preobremenjeni so z delom in vedno novimi pobudami iz škofijskih uradov. Župniki se pritožujejo, da je približno dve tretjini porok v lepih cerkvah v središču mesta. Pripadniki verskih sekt so vsiljivi. Vedno pridejo na vrata s Svetim pismom v roki, ki naj bi jim odprlo pot. Seveda ga razlagajo po svoje. Premalo je ekonomske solidarnosti med župnijama. Nekatere imajo velike dohod- Dr. Ambrožič novi torontski nadškof r L . m.... Nadškof A. Ambrožič v avdienci pri papežu Janezu Pavlu II V nedeljo, 18. marca, je vatikanski radio sporočil, da je papež Janez Pavel II. sprejel odstop torontskega nadškofa in kardinala Mc Guigana in da je postal novi torontski nadškof Slovenec dr. Alojzij Ambrožič, ki je bil doslej pomožni nadškof s pravico nasledstva. Rojen je bil 27. januarja 1930 v župniji Dobrova pri Ljubljani. Gimnazijo je dovršil na begunski gimnaziji v Spittalu ob Dravi, od koder se je preselil s starši in družino v Kanado. Tam je vstopil v semenišče in bil v Torontu 4. julija 1955 posvečen v duhovnika. Študijsko se je potem izpopolnjeval najprej v Rimu, nato v VViirzburgu. Postal je profesor za sv. Pismo v torontskem bogoslovju, kasneje tudi rektor semenišča. Leta 1976 je bil imenovan za pomožnega škofa in nekaj let kasneje za pomožnega nadškofa s pravico nasledstva. Nadškofu dr. Ambrožiču želimo veliko Sv. Duha pri vodstvu te velike in težke nadškofije. Izgleda, da bo za kardinalom Missijem on drugi Slovenec, ki bo dobil kardinalski klobuk. ke (letna bilanca 500-600 milijonov), druge zelo skromne (bilanca okoli 20 milijonov). Veliko vprašanje so brezdomci. Tako imenovani »barboni« pogosto spijo na železniških postajah, odkoder jih preganjajo, pod stopnišči, v razbitih avtih, odeti s kupi papirja. Premalo je javnih prostorov za prenočevanje. Zadnji med župniki se je odločno zavzel, da je treba najprej reševati nujne probleme, potem šele pripravljati sinodalne dokumente. Predvsem je mislil na pomoč revnim. V svoji župniji se srečuje vsak dan s tako težkimi problemi revščine, da so v krizi celo redovnice matere Terezije! Nedavno so začele z delom v župniji. Udeležba pri nedeljski maši je povprečno nekaj nad deset odstotkov. Duhovnikov je premalo, tolažilno pa je dejstvo, da je vedno več aktivnih laikov. Papežev odgovor je strnjen v naslednje misli. Stalno je treba pospeševati edinost med božjim ljudstvom, med duhovniki, redovniki in redovnicami. Nadalje edinost z zavzetimi laiki, ki jih ne manjka, s ka-tehisti; potem s tistimi, ki delujejo na karitativnem področju in drugimi. Sveti oče obiskuje rimske župnije in vidi, koliko so ti pomočniki prisotni, kako raste njihovo število. Morda se zmanjšuje število tistih, ki posvečujejo nedeljo, a po drugi strani raste število ljudi, ki zavzeto delujejo. Zato je potrebna velika edinost, občestvo vseh, ki so udje Cerkve Rima; naj bo to živa Cerkev! S.Z. Medversko središče v Auschvvitzu V ponedeljek, 19. februarja, so v Ausch-witzu (Oswiecimu) začeli zidarska dela za medversko molitveno in srečevalno središče, v katerega bo vključen tudi samostan karmeličank. Središče bo kakih 500 metrov od nekdanjega koncentracijskega taborišča. Zaradi samostana so lani nastale napetosti med judovskimi organizacijami in katoliško Cerkvijo. Samostan je stal v neposredni bližini koncentracijskega taborišča. Voditelji judovskih organizacij so trdili, da mora ostati taborišče spomenik njihovega trpljenja in da si ga ne smejo lastiti katoličani. II Itaii ie 25.826 jk ■ ,