Ljubljana: Robbov vodnjak pred Magistratom, tednik m mile^etrija. (jlosite sitmuskik tadi\sldU jmimsakev. v Stmilka 42 &d 13. da 19. &ld&twa 1940 -Jzvleeki sporedov inozemskih postal jjjj KONCERTI RESNE GLASBE Nedelja: 9.15 Praga*: V. Novak: Slovaška suita, op. 32. 11-30 Bratislava: 4 komorne glasbe. 17-15 Horby: 4 skladb Rachmanino-va. 11-10 Praga: L. v. Beethoven: IV. simfonija. 16-30 Beromunster: J. Haydn: »Stvar-jenje«. 18.20 Sottens: Orgelski 4. 20 05 Brno: A. Dvorak: Serenada za godalni kvartet. 20.05 Praga: P. I. Čajkovski: šip-kova roža, balet. 21.20 Sottens: 4 komorne glasbe. Ponedeljek: 15.40 Bratislava: L. v. Beethoven: Sonata v E-duru, op. 9. 17.30 Praga: Zd. Fibich: Klavirski kvartet op. 11. 18.30 Beromunster: P. Hindemith: Sonata za trombo in klavir. 20 Sofija: Simfonični 4- 20 Sottens: Liszt: »Fuga«. 20 55 Brno: Orkestralni 4. 21 Italija I.: 4 komorne glasbe. Torek: 11.20 Italija II.: 4 orkestra Angelini. 16 Praga: | klasične glasbe. 1720 Praga: Zd. Fibich: Kvintet za klavir, gosli, čelo, klarinet in leseni rog, op. 42. 17.40 Brno: Chopin: Preludia, op. 28. 21 Praga: Orkestralni 4- 21 Bratislava: Orkestralni 4 RO. Sreda: 13-25 Italija II.: čelistični 4. 17 30 Praga: A. Rejcha: Kvintet, op. 91. 19.30: Italija I.: Simfonični 4. 20 Horby: Dag Wiren: Simfonija št. 2. 19-50 Praga: A. Dvorak: Simfonija, op. 70. 20.05 Beromunster: Violinski 4- 20.35 Sottens: 4 skladb Charbier-a. 21 Bratislava: 4 komorne glasbe. Četrtek: 11.20 Italija n.: 4 ork. Angelini. 14.10 Horby: Klavirski 4. 17.15 Praga: V. Novak: Melanholična pesem, op. 38. 17.30 Praga: M. Reger: Orgelske skladbe, op. 59 in 61. 18.25 Sottens: Violinski 4. 19.30 Italija I.: Simfonični vokalni 4. 19.30 Brno: L. v. Beethoven: Missa solemnis. 20 Sofija: 4 Haendlovih skladb. 20 45 Hoby: Orkestralni in pevski 4-Petek: 1530 Bratislava: J. Klaas: 6 skladb za violino in klavir, op. 14. 17.30 Praga: V. Novak: Klavirski kvintet, op. 12. 19 Sofija: Instrumentalni 4- 19 Beromunster: Pet Beethovnovih zadnjih klavirskih sonat. 21.20 Praga: L. v. Beethoven: VII. s mfonija v A-duru, op. 92. Sobota: 11.20 Italija n.: orkestralni 4-17.15 Praga: B. Tordy: Narodne pesmi za gosli, zbor in orkester. 17.30 Horby: Klavirski 4. 18.35 Beromiinster: E. Hess: Kvintet za dvoje gosli, cello, basklarinet in kontrabas. 22-20 Italija I.: 4 orkestra Angelini. LAHKA GLASBA Nedelja: 15.15 Praga: 4 lahke glasbe. 16 Sofija: Zabavna glasba. 19.30 Horby: 4 lahke glasbe. 21 Sofija: 4 lahke in plesne glasbe. 21 Bratislava: Zabavna glasba. 21 Italija H.: 4 plesne glasbe. 21.30 Praga: Pisan 4. Ponedeljek: 16 Praga: Zabavni 4- 17 Beromunster: 4 lahke glasbe. 17.30 Sofija: Lahka in plesna glasba. 18 20 Sottens: Zabavna glasba. 20.45 Horby: 4 lahke glasbe. 20.50 Italija H.: Lahka glasba (ork. Arlandi). 22.05 Sofija: Plesna glasba. Torek: 16.30 Praga: Valčki. 18 Sofija: 4 lahke glasbe. 19-55 Brno: Pisan spored. 20.05 Italija H.: Lahka glasba. 21.20 Hobry: Kabaret. 22.05 Sofija: Plesna glasba. Sreda: 16 Brno: 4 zabavne glasbe. 1925 Praga: Pisan 4. 20 Italija H.: Plesna glasba. 21.45 Horby: 4 lahke glasbe. 22.05 Sofija: Narodna glasba. Četrtek: 15.30 Bratislava: 4 zabavne gl. 16 Praga: 4 zabavne glasbe. 17-15 Brno: 4 domače glasbe. 17.30 Sofija: 4 lahke glasbe. 18 Praga: 4 lahke glasbe. 19.30 Horby: 4 lahke glasbe. 20-40 Italija II.: Lahka glasba. 22-05 Sofija: Plesna glasba. Petek: 11.20 Italija n.: Lahka gl. (orkester Arlandi). 1815 Sottens: Plesna glasba. 19-25 Praga: 4 zabavne glasbe. 20.20 Italija H.: Plesna glasba. 22 Sofija: Plesna glasba. Sobota: 16 Brno: Zabavni 4- 1620 Bratislava: Plesna glasba. 17 Sottens: 4 lahke glasbe. 19-40 Beromunster: Emmentalski večer. 19-50 Sofija: 4 lahke glasbe. 20.15 Horby: 4 lahke glasbe. 20-30 Praga: Pisan sobotni večer. 20.30 Bratislava: Pisan 4. 21 Sofija: Lahka in plesna glasba. OPEBE IN OPERETE Nedelja: 19.30 Italija I.: Puccini: »La Bohe-me«, opera v 4 dej. Ponedeljek: 19 05 Praga: Zd. Fibich: »Messinska nevesta«, tragična spevoigra v 3 dejanjih. Torek: l 19.30 Italija I.: Napoli: »Namišljeni bolnik«, lirična komedija v 1 dej. 20 Horby: W. Peterson-Berger: »Preroki« - HI. dej. iz opere. Sreda: 19.50 Sofija: Prenos iz opere. Petek: 19.50 Sofija: Prenos iz Opere. 20.30 Beromunster: R. Wagner: »Leteči Holandec«. Sobota: ' 12-15 Italija II.: Operna glasba. DRAME IN ZVOČNE IGRE Nedelja: 16-35 Praga: I. Herrmann: »Artur in Leontina«. 19.30 Italija H.: Costin: »Astrolog«, igra v 1 dej. Ponedeljek: 20 Bratislava: G. Bucher: »Danto-nova smrt«. Torek: 19 30 Italija H.: Ferrigni: »Ljubezen na daljavo«, enodejanka. 20 Sottens: Shakespeare: »Beneški trgovec«. Sreda: 19.50 Praga: M. Balcarova: »Vdova po živem«, veseloigra. 20 25 Horby: Veseloigra. Petek: 19.30 Italija I.: Trimarco: »Veter z juga«, igra v 3 dej. 20 Praga: H. Rehberg: »Kapsko mesto«, zv. igra. Sobota: 20 Sottens: »Sv. Gothard«, zv. Igra. 20 Bratislava: »Moja domovina«, zvočna igra. KNJIŽEVNA PREDAVANJA Ponedeljek: 17.10 Bratislava: Iz slovaške književnosti. 17.15 Brno: Književne novosti v češkem slovstvu. Torek: 18 Praga: češka knjiga. 20 Bratislava: Pogovor s pisateljem J. C. Hroskym. 20.50 Horby: Književna kronika. Sreda: 18 Praga: Iz književnega sveta. ZANIMIVOSTI Nedelja: 15 30 Italija I.: Prenos nogometne tekme. 18-30 Beromiinster: Zgodovinske osebnosti in njihovi liki v dramskih delih. Torek: 19.15 Beromunster: Svetovna kronika. Sreda: 18-45 Italija H.: Filatelija. Petek: 13-30 Praga: Nemška obrambna moč. gADishmiii LETNIK XII. • ŠTEVILKA 42 / J Urejata: Jože Dolenc in Vladimir Regally Naročnina mesečno din 12.—. Pri plačilu v naprej dobi naročnik popust, ki znaša za vsak četrt leta din 6.—. Nakazati je torej za četrt leta din 30.—, za pol leta din 60.—, za celo leto din 120.—. Popust velja le pri plačilu v naprej. Uredništvo in uprava v Ljubljani, Miklošičeva c. 7. tel. 31-90. Ček. rač. uprave: Ljubljana 15.228. Glaroenikoni „(Hadia Jilnbljatie" in ,/MaIet/n oalu" Poleg revije »RADIO LJUBLJANA«, ki izhaja že dvanajsto leto, je za slovenske radijske naročnike že sedmo leto izhajala tudi revija »NAŠ VAL«. Obe sta bili v glavnem posvečeni domači in tuji radioioniji, nista pa se mogli dovolj razviti, ker sta imeli pač vsaka svoj krog naročnikov — ne ravno preveč številnih — in to je obema onemogočilo večji in pomembnejši razvoj. Ker izhaja za vse srbske radijske naročnike v naši državi ena sama radijska revija »RADIO BEOGRAD«, za hrvatske pa prav tako ena sama revija, »RADIO ZAGREB«, sta se konzorcija revij »Radio Ljubljana« in »Naš val« odločila, da svoje delo združita in izdajata odslej skupno slovensko radijsko revijo, ki se bo imenovala »RADIO LJUBLJANA« in ki bo torej v resnici glasilo vseh slovenskih radijskih poslušalcev. Tako smo tudi mi prepričani, da bomo v slogi in z združenimi močmi lahko ustvarili še boljšo skupno radijsko revijo. V njej bomo obravnavali vsa aktualna vprašanja, ki sta jih doslej obravnavali vsaka revija posebej. Ohranili bomo strokovni radijski del, posvečali veliko pozornost uspehom in delu naše domače slovenske radioionije, posebej se bomo ozirali na njen spored in pomembnejše radijske prireditve, zasledovali bomo vse važnejše dogodke po velikem radio- ionskem in televizijskem svetu, skrbeli bomo za lepe slike in zabavni del, prinašali besedilo raznih tečajev tujih jezikov, ki jih prireja domača radijska postaja, objavljali bomo poseben slovenski kulturni koledar, radijski leksikon, radijsko tehniko, roman, dali bomo »Svobodno besedo« vsem naročnikom in slovenskim radijskim poslušalcem in razpravljali o vseh vprašanjih radiofonije, ki bodo zanimala vse naše naročnike. Vsaka številka naše nove, skupne revije »RADIO LJUBLJANA« bo poleg ovitka, ki bomo na njem objavljali lepe slike zlasti iz naših slovenskih krajev, obsegala 24 strani,od katerih jih bo 12 posvečenih strokovnemu delu in razvedrilu, 12 pa programskemu delu, ki ga bomo čim bolj izpopolnili in ki bo seveda izhajal v slovenščini, kar so si naročniki »Našega vala« tako pogosto želeli že dolgo vrsto let. Po potrebi bomo pa obseg revije še povečali. Dosedanje naročnike obeh revij prosimo, da nam ohranijo svojo naklonjenost in nam ostanejo zvesti. S skupnim delom bomo poskrbeli, da bodo z našo revijo vsi čimbolj zadovoljni, stari in novi naročniki. Konzorcij Konzorcij »NAŠEGA VALA« »RADIA LJUBLJANE« r()trowefni Spoved (Jladia Jijiibljiiiie 1940-41 Naš radio mora upoštevati svoje prosvetno poslanstvo pri izobrazbi posameznika kakor vsega naroda. Stremeti mora za tem, da postanejo v vsakem slučaju boljši, popolnejši — vsi oni, ki poslušajo naša predavanja. Njegov prosvetni program mora upoštevati tri plasti naše izobrazbe; namreč osnovno ali temeljno, strokovno in poklicno in pa občečloveško in osebno izobrazbo. Prva osnovna ali temeljna izobrazba dela človeka sposobnega, da stopi v kulturno življenje rodbine, kraja, stanu in naroda. Poznati mora neko temeljno znanje o prirodi, o prostoru in času, v katerem živimo. Osnovno izobrazbo bi torej lahko smatrali kot nujen pogoj, da svoje delo v omikani družbi prav vršimo. Mnogo tega mlad človek pridobi doma in pa v šoli. Šola torej odpira pot do izobrazbe, zato pa naš program tudi upošteva tovrstno prosveto. (Iz referata g. ravnatelja Vinka Zora.) Druga plast izobrazbe, ki se na tem temelju gradi, pa je strokovna in poklicna. Taki izobrazbi služijo v naši oddaji predvsem nedeljska predavanja, ki so namenjena našim poslušalcem iz kmetijskih vrst. Brez dvoma je pri nas radio s svojimi kmetijskimi urami mnogo izboljšal kmetijsko izobrazbo v slovenski vasi. Program s tovrstnimi predavanji je urejen za vsak letni čas posebej, torej je smotrno, načrtno in urejeno delo. Kakor lansko leto bomo tudi v bodočem programu posvetili kmečkemu stanu nekaj zanimivih predavanj. Lansko leto so nam ta predavanja odkrila pogled v duhovno življenje na vasi. V bodočem pa hočemo posvetiti pažnjo ljudski umetnosti in književnosti na vasi. Posebna predavanja bodo posvečena narodni pesmi in popevki, narodnim plesom in igram, pripovedki in bajki, opremi kmečke hiše, slikam, kipom, kapelicam itd. Pod stanovsko omiko lahko štejemo tudi predavanja, ki pridejo na vrsto v ženski uri, vsak petek zvečer. Kakor doslej, bomo tudi v bodoče z veliko skrbjo sledili temu programu. Poglejmo le nekaj naslovov iz tega področja: Pomen mleka na mlečnem trgu, Šege in navade med Slovenci ob smrti, Razvoj socialnega zavarovanja s posebnim ozirom na ženo, Mati pripravlja igrače, Božična darila za male in velike, Naše družine in božič, Kaj je prineslo leto 1940 slovenski ženi ? Novost v ženskem programu so tudi posvetovalnice. Lepo se vrstijo tedensko; šolska posvetovalnica, katero vodi g. prof. Etbin Boje in na katerega naslovite vsa vprašanja, ki se tičejo našega šolstva. Vzgojno posvetovalnico bo vodila ga. Vida Peršuh, gospodinjsko pa ga. Helena Kelhar, gospodarstvo pa g. Potočnik. Te posvetovalnice so na sporedu vsak ponedeljek ob 19.50 in jih posebno toplo pripo- IL I1E ID A R Od 13. do 19. oktobru Simon Gregorčič nedelja 13 Koloman m. 1919 je bil pokopan v Ljubljani z velikimi manifestacijami dr. Janez Ev. Krek. 1923 je bilo protestno zborovanje dijaštva proti okrnitvi slovenske univerze. ponedeljek 14 Kalist I. pm. 1809 je Napoleon s schdnbrunskim mirom ustanovil Ilirijo. torek 15 Terezija d. 1821 je bil odprt Narodni muzej v Ljubljani. 1844 se je rodil v Vršnem pri Kobaridu pesnik Simon Gregorčič. sreda 16 1 Hedvika v. 1818 se je rodil v Javorju nad Poljansko dolino nabožni pisatelj in izdajatelj »Zgodnje Danice« Luka Jeran. 1842 se je rodil v Ljubljani pripovednik in zgodovinar Josip Stare. 1898 je umrl v Gorici politik, časnikar in nabožni pisatelj Andrej Marušič. Četrtek 17 Margareta Alak. d. 1714 je umrl v Gorici sloveči pridigar Janez Svetokriški, početnik slovenskega cerkvenega govorništva. 1901 je umrl v Ljubljani časnikar in ljudski pisatelj Jakob Alešovec. 1920 je umrl v Šoštanju književni zgodovinar Andrej Fekonja. pete 1J Lukež K 5 e. 1428 je dal Herman Celjski utopiti Veroniko Deseniško. 1867 je umrl v Trstu jezikoslovec Matija Debeljak. 1869 je umrl v Kranju pesnik Simon Jenko. sobota 19 Peter Alkant. s 1761 se je rodil v Podragi pri Vipavi filozof in zdravnik Jožef Peter Mislej. 1918 je izdal Narodni svet v Zagrebu manifest, v katerem so proglasili Srbi, Hrvati in Slovenci vsemu svetu zahtevo, da hočejo živeti v neodvisni svobodni državi S. H. S. ročamo našim cenj. poslušalkam. Vsak drug petek imamo na bodočem sporedu kotiček za naše planince. Slovensko planinsko društvo ni poklicano samo za to, da markira pota in gradi zavetišča, koče in planinske domove, temveč hoče tudi vzgojiti obiskovalce naših planin za prave planince. Zato si je za bodočo jesensko-zimsko sezono sestavilo spored predavanj. Poglejmo nekatere naslove: Na gore, na gore, na strme vrhe! Kakšna naj bo oprema turista? Kako se opremimo za plezanje in zimske ture? Zdravniška navodila za hojo, hrano in pijačo v gorah, Prva pomoč v gorah, Nevarnosti v gorah, Planinec in gorsko cvetje ter živalstvo, Vzgojni vpliv turistike, Narodno-vzgojni moment turistike, Vedenje turistov v gorah in kočah, naprave in koče sloven. planin, društva. — Iz tega vidimo, da bodo ti kotički tvorili vzgojno šolo za prijatelje naših gora. V tretje poglavje bi šteli ona predavanja, ki pospešujejo človeško in oebno izobrazbo v pravem pomenu besede. To je najvišja oblika izobrazbe ali kakor so jo latinci imenovali »cul-tura animi«, to je notranja kulturna oblika, ki nam daje vso osebno enotnost in stalnost in katera kaže, da je v njej izoblikovano to, kar je najboljšega, njegova božja podoba. Ta izobrazba šele prav ceni človeško in narodno omiko, daje pravi pogled na omikani svet in življenje, kateremu daje smisel in pravo vrednost. Tak človek si potem uredi lastno življenje po zahtevah pravice in ljubezni do bližnjega. To najvišjo obliko izobrazbe si človek pridobi v življenju samem, pa tudi radio priskoči s svojimi predavanji na pomoč. Sem spadajo tudi naša verska predavanja vsako nedeljo dopoldne. Vera je in ostane važen činitelj pri oblikovanju duha in srca. Naša oddaja mora odkrivati tudi poznanje slovenske zemlje. Le tisti, ki bo dobro poznal našo zemljo, jo bo prav cenil, ljubil in bo tudi pripravljen zanjo kaj žrtvovati. Pri tem pa moramo upoštevati tudi kulturne potrebe naših bratov, ki žive v tujini. Zato smo postavili na spored nov ciklus predavanj pod naslovom: Zemljevid Slovenije. Širša javnost še ne ve, da se pripravlja lepo znanstveno delo: Zemljevid Slovenije. Pri tem delu sodelujejo odlični znanstveniki, katere je naša postaja povabila med krog svojih predavateljev. Poglejmo nekatera predavanja in predavatelje, ki pridejo na naš bodoči program: Dr. Valter Bohinc: Položaj Slovenije v Evropi in Jugoslaviji. Grafenauer Bogo: Slovenska narodnostna karta. Dr. Alfred Šerko: Naš kras in njegovo vodovje. O geološki zgradbi slovenskega ozemlja in o potresih v Sloveniji bo predaval univ. prof. dr. Ra-kovec. O podnebnih zemljevidih Slovenije univ. prof. dr. Oskar Reja. Rastlinska odeja slovenske zemlje dr. Gabrijel Tomažič. Kaj nam pove ži-valsko-geografski zemljevid Slovenije? Za to predavanje je naprošen univ. prof. Jovan Hadži. Kako naj opazujemo vsakoletni razvoj prirode: Dr. Anton Moder. — Dr. Svetozar Ile-šič bo v več predavanjih govoril o gostoti in razporeditvi prebivalcev v Sloveniji ter o sestavu in gibanju prebivalstva v Sloveniji. Zanimivosti o rasni sestavi našega prebivalstva bo podal dr. Božo Škrelj. Slovenci v tujini je naslov predavanju, ki ga bo imela ga. prof. Lipoglavšek. Dr. Roman Savnik bo govoril o veroizpovedi na slovenskem in sosednjih pokrajinah in Kako so razporejene kulture po Slovenskem. — O posestni razdelitvi v Sloveniji in o naši kmetijski karti bo predaval g. Maister. Predavanja so mišljena vsak drugi ponedeljek v mesecu, tretji ponedeljek pa bo posvečen kulturni kroniki. Letos se bomo spominjali 75 letnice dr. Janeza Kreka, dalje praznujemo 140 letnico škofa Martina Slomška, 140 letnico dr. Franca Prešerna, 100 letnico Einspilerja itd. Naša narodna dolžnost je, da se teh velikanov tudi v naši oddaji spominjamo. Drugi ciklus, ki spada tudi pod to poglavje, pa nosi naslov: Živa znanost. Naloga radia je, da vzbuja bolj zanimanje kakor pa poučevanje. Zato bodo predavanja iz področja žive znanosti, ki jih je pripravil g. prof. dr. Miroslav Adlešič poljudna, aktualna in zanimiva. Že naslov pove poslušalcu, da bo v teh predavanjih slišal nekaj, kar bo postavljeno v sredo življenja, kar bo živo in zato pravo nasprotje sivi učenosti. Današnja civilizacija in kultura je tako tesno povezana z znanostjo, da se najde povsod v še tako malenkostnem pojavu, v sleherni tehnični ali znanstveni pripravi življenjskih utripov ustroj iz mesa in krvi. Snov znanosti in tehnike ni nezanimiva in pusta, pust in nezanimiv je le način, kako je podana. Zato nam g. predavatelj zatrjuje, da se bo varoval senzacij. Kajti pretirana in nerealna znanost iz dnevnikov, ki često slede še razne nemogoče zveze z nazori, je daleč od prave kulturne vrednote. Samo stvarno in v neki meri kritično podane naloge in izsledki znanosti tvorijo tisto ozračje, ki ga zahteva naš naslov. Kar se zasnove same tiče bodo predavanja domača, razumljiva, ne preveč zgoščena in brez tujk. Prilagodena bodo lajiku in ne strokovnjaku. Tako bo živa znanost Enotedenski program prikazuje že eno, samo v sebi zaokroženo celoto programskega razporejanja. Poglejmo to medsebojno razlikovitost v naslednjem tednu: Simfonični koncert reproducirane glasbe prikazuje pomembna svetovna dela: Mussorgski-Ravel: Slike z razstave - simfonična suita, Rimski-Kor-sakov: Šeherezada - simfonična pesnitev in Stravinski Igor: Capriccio za klavir in orkester. Koncerti radijskega orkestra so v splošnem lažjega značaja. Godalni kvartet s kitaro — 13. X. ob 10 — igra dva Bocckerinijeva kvinteta, prvega v C-duru, drugega v E- nekaj, česar Slovenci doslej še nimamo, pa vendar potrebujemo. To naj bo nekakšna protiutež duhovnim in humanističnim predavanjem v radiu. Pri tem pa naj bo tvarina jasnejša, sodobnejša in lahko prebavljiva. Pokazala bo na one žive niti, ki spredajo znanost v različne tokove našega časa. Zgodovina je in ostane učiteljica vseh narodov. Priznani predavatelj Fr. Terseglav nam bo v svojim ciklusu podal najvažnejša poglavja iz kulturne in politične zgodovine Rusije. Protestantovsko dobo iz naše domače slovenske zgodovine pa bo obdelal v več predavanjih prof. S. Lenarčič. Vzgojeslovje bo zastopano v našem programu po nizu predavanj, katere bo imel dr. Stanko Gogala. Naj sledi samo nekaj naslovov: Vzgoja in nauk o značaju, Oseba in značaj, Razlika med značaji glede na predstavljanje in mišljenje, Razlika med značaji glede na čustva in hotenje, Značaji in življenjsko udejstvovanje, Nekaj primerov glede vzgoje značajev. Četrtkova oddaja pa ostane zvesta slovenščini. Izseljencem bo posvečena oddaja vsak prvi in tretji petek zvečer v izseljeniškem kotičku in izselje-niških večerih. Važna so tudi aktualna predavanja. Tudi nanje smo mislili in jih uvrstili v sobotni program. Svetovni boj za petrolej, tvarina, ki je tako aktualna, zlasti v današnjih dneh, bo gotovo zanimala slehernega poslušalca. To predavanje bo imel dr. Kuhar Alojzij. Korporativizem je oblika bodočih držav. S to tvarino nas bo seznanil ravnatelj Fr. Gabrov-šek. Suez, Gibraltar, to so imena, ki se dan za dnem imenujejo. Tudi o tem se bo predavalo v bodočem programu. Slehernega naročnika radia pa v teh časih zanima zunanja politika. Marsikdo težko čaka soboto zvečer, ko naš zvesti sotrudnik dr. Kuhar začne nizati najvažnejše dogodke, ki so se v tekočem tednu odigrali na svetovnih pozoriščih. Le prehitro mine ura, ki je namenjena zananjim političnim dogodkom. To so v glavnem smernice našega bodočega prosvetnega programa. Prav iz tega pa lahko spoznate veliko vrednost radia pri graditvi slovenske kulture. molu. Zanimivo bo tudi izvajanje godalnega okteta »Squite« (na ploščah) — 14. X. ob 18.20. Redkokdaj čujemo trio — v zvezi — flavto, klarinet — kitara: ki je na programu 16. X. ob 22.15. Odlično doni Salonski kvintet, ki koncertira 15. X. ob 18. — Omeniti je kvartet mandolin — 15. X. ob 22.15 — trio kitar; 16. X. ob 21.15 in operni trio — 17. X. ob 13.02. Inštrumentalno spremljavo imajo naslednji: Operni pevec Boris Popov poje s spremljevanjem klavirja v ponedeljek ob 20.30, ruske romance poje (Nadaljevanje na 4. str.) RAVNATELJ VINKO ZOR prosvetni referent »Radia Ljubljane« Vinko Zor, ravnatelj Prosvetne zveze je bil rojen 7. VII. 1892 v župniji Preska, občina Medvode. Gimnazijske študije je dovršil z odličnim uspehom v Škofovih zavodih 1913. leta. Duhovniške študije pa v ljubljanskem semenišču in je bil posvečen v mašnika 23. junija 1916. Kot kaplan je pastiroval v Boh. Srednji vasi, v Črnomlju in na Jesenicah Osmega oktobra 1924. je bil na občnem zboru izvoljen za tajnika Prosvetne zveze. 31. marca 1925 je prvi opozoril na 16. seji odbor PZ na veliko važnost radijske iznajdbe, zlasti za narodno-prosvetno delo. Na tej seji je padla prva misel, kako bi prišli do radio oddajne postaje v Sloveniji. Na njegov predlog se je osnoval tudi Radio kljub v okviru Prosvetne zveze, ki je od takrat dalje stalno zasledoval razvoj radiofonije v Sloveniji. 12. aprila 1925. je poslal Ju-gosl. klubu v Beograd osnutek pravil za bodoči Slovenski radio. V letu 1926. se je mudil 3 mesece v Londonu, kjer si je ogledal ondotno radio oddajno postajo in se še podrobneje seznanil z radijskim programom. Ko se je vr-ni.l iz Londona, je ponovno opozoril na važnost radio oddajne postaje za Slovenijo. V naslednjem letu 1927. se je mudil mesec dni na Holandskem med našimi izseljenci. Takrat je stopil tudi v stik z ondotnimi krogi, ki so osnovali katoliške radio oddajne postaje v Holandiji. Udeležil se je tudi prvega mednarodnega katoliškega kongresa za radio, ki je bil v Haagu 1927. Ostal je od takrat dalje do-pisovalni član tega odbora. 23. marca 1927 je Prosvetna zveza vložila prošnjo za koncesijo na Vojno ministrstvo in na ministrstvo pošte. Za posredovanje v Beogradu je bil naprošen ing. Sernec, takratni poslanec. V zadevi radio koncesije se je mudil dvakrat v Beogradu pri prof. Osani, ki je bil referent v ministrstvu pošte za radiofo-nijo. 8. februarja 1928 je bila podpisana pogodba med Prosvetno zvezo in (fiasUid sftcted le$a tedna Ministerstvom pošte. V okviru Prosv. zveze je organiziral komercijonalni oddelek, čigar naloga je bila, da je zbral potreben denar. Istočasno pa tudi prosvetni odbor, čigar naloga je bila, da pripravi program za bodočo postajo v Ljubljani. Pri obeh odborih je bil glavni tajnik in tako tvoril vez med programom in upravo. 23. avg. je Prosvetna zveza prevzela postajo in takoj začela s prvimi poizkusi. Napovedovalec teh poskusov je bil nekaj dni tajnik Prosvetne zveze. Odbor PZ ga je postavil za prosvetnega referenta 23. avgusta in je kot tak pripravil vse potrebno, da se je 1. septembra 1928. otvoril redni program in so Slovenci s tem dnevom dobili novo kulturno ognjišče. Pri programu je sodeloval do 1. septembra 1933. leta, ko je bila PZ razpuščena. Po obnovitvi 1. 1935. pa je zopet prevzel prosvetni spored, ki ga vodi še danes. Hekoi a $tas&i iu a $tas(k V osemnajstem stoletju so smatrali nekateri glasbo kot umetnost sestavljanja zvokov na način, ki pri.ja ušesom. Ta definicija je samo deloma pravilna, ker nekatere sestave zvokov, četudi ne prijajo ušesom, morejo imeti vendarle svojo upravičenost bodisi glasbeno, bodisi izrazno. Sicer so pa tu tako različni nazori, kolikor je poslušalcev. Nekaterim je neka skladba, oziroma glasba všeč, drugim ne. Ca-mile Bellaigne, izkušen glasbeni kritik je smatral Debussyjeve klavirske skladbe za zelo slabe, dočim so danes za mnoge pravi glasbeni užitek. Iz tega moremo sklepati, da imajo ljudje glede glasbe zelo različne okuse in seveda tudi različna pojmovanja. Glasbenik Leseuer, učitelj slavnega Berlioza, dokazuje v svojih spisih, da je predmet glasbe slikanje. Ne opisovanje čustev, občutja, ampak prikazovanje dogodkov, predmetov itd. Uvrstil je glasbo med umetnost posnemanja. Nekateri skladatelji so res težili za to opisnostjo v svojih skladbah. Tako srečamo v 16. stoletju Janequina, ki razporeja v neki svoji skladbi posamezne dele po petju ptic v lepem pomladnem jutru in jih skuša oponašati. Skladatelj Honegger skuša zajeti v svoji simfonični pesnitvi »Pacific 231« ritem in hitrost lokomotive, ki drvi s hitrostjo 100 km na uro. Omenjamo še velikega ruskega skladatelja Musorgskega, ki je morda najbolj tipičen primer opisnega skladatelja. Ta je v svoji glasbi opisoval z izredno podrobnostjo bitja in stvari. In vendar je velika razlika med predmetom in zvokom. Opis s pomočjo zvokov bo ostal vedno nedoločen in neopredeljen v primeri z opisom besede, peresa ali čopiča. Sonce se je dvignilo izza obzorja. Ta stavek je vsakomur jasen. Kako to izraziti v glasbi? Maurice Ravel je v skladbi »Rojstvo dneva« iz suite »Dafuis in Hloja« hotel prikazati bujenje narave. Ko slišimo nekaj taktov neke glasbe, rečemo: to je vesela ali žalostna glasba, to je otožna me- (Nadaljev. s 3. str.! Aleksander de Make v nedeljo ob 17.30. V nedeljo ob 20 skrbijo za dobro voljo Gorenjski trio in RO. V »narodnem veselju« je naslov torkovemu večeru. Trio: Andrej Jarc — Tone Petrovčič in Avgust Stanko — si deli program z rad. orkestrom. Po dolggem času bo pela članica beograjske opere Slovenka Anita Me- lodija. ono piščal pastirja, zvok trom-be ali fanfare itd. ne moremo pa reči: to pomeni rojstvo dneva, vzhod sonca, zahod sonca, prebujenje narave itd. In vendar, če pogledamo naprej, niso takti godbe, ki jo slišimo, slučajno nametani ali razporejeni, ampak ustvarjajo nek glasbeni izraz, urejen po nekem redu, po neki logiki in izraža neko misel. Tako bi spet mogli opredeliti glasbo kot umetnost misliti v zvokih. Vidite te tri različne opredelitve. Mogoče je ta zadnja od vseh še najbolj splošna in še najbolj razumljiva, da so misli, ki jih obsega glasba, največ drugačne narave kot misli, katerim daje jezik, izgovorjena beseda obliko in vsebino. Rekli bi, da misli glasbe pripadajo drugemu svetu. Pripovedujejo tole zgodbico: neka gospa, kateri je igral Beethoven eno svojih sonat, ga je potem, ko je do-igral, vprašala po pomenu tega dela. Beethoven ji ni ničesar odgovoril, marveč je sedel znova h klavirju in ji zaigral isto sonato še enkrat. Nato se je obrnil k gospej in ji rekel: »No, kaj pomeni?« Ta anekdota nam pove, naj ne zahtevamo od melodije ali od vrste zvokov nekaj, česar ne morejo dati ali povedati. Sicer pa, čemu naj bi služila glasba, če njeno poslanstvo ne bi bilo prav v tem, da vzbuja v nas ob- Josip Pavčič je bil rojen dne 18. julija 1870. leta v Velikih Laščah na Dolenjskem kot sin nadučitelja Josipa Pavčiča, ki je bil znan širom naših krajev kot izvrsten improvizator na orgijah in skladatelj prelepih na-pevov, posebno Marijinih pesmi, ki so se ohranile do današnjih časov, pa tudi kot ugleden gospodar je bil visoko cenjen v velikolaškem okolišu. Njegova mati Marija je bila sestra župnika Janeza Brodnika, ki je sezi- zetova — v četrtek 17. X. ob 20; na klavirju jo bo spremljal rektor G. Ak. Anton Trost. • Dva vokalna koncerta sta v oskrbi Pevske družine »Gosp. Zvon« — nedeljo 13. okt. ob 13.02 in pevskega zbora »Slavec« 16. okt. ob 20, ki ima na programu izredne Venturiniieve pesmi. Plesno godbo iz kavarne »Nebotičnik« bomo poslušali v sredo ob 22.15. čutja in predstave, kakršnih besede ne morejo vzbuditi? To razmišljanje bi mogli še dalje razpresti. Takole; Glasba je govorica posebne vrste, ki ali oblikuje neko misel ali izraža občutja ali predstavlja sliko. Glasba, ki ne odgovarja nekim pojavom ali opisom zunanjega sveta, nam nudi prav tak užitek kakor glasba, kateri dajemo nek pomen. Bachova fu-ga govori prav tako duši in srcu, obuja v njih enako občutje kot »Prizor ob potoku« Beethoven »Pastoralne simfonije« ali Debussyjevo »Morje«. Kakor so različne definicije in opredelitve glasbe, tako so tudi različni načini poslušanja glasbe. Teoretika — glasbenika bodo zanimali problemi skladbe, posameznih zvočnih učinkov, različnost ali enotnost sloga, spretna uporaba glasbil itd. Nekdo drugi bo iskal v skladbi vrednost in izvirnost »misli«, sorodnost z drugimi skladatelji, tuje ali določene vplive. Vsak drugače gleda na glasbo, vsak jo drugače pojmuje, vsak jo drugače ljubi. To pa je glavno, da človek glasbo ljubi in da zna ločiti med lepo glasbo in med malovredno glasbo. Nekaj vsakdanjih navodil o poslušanju glasbe v radiu pa v prihodnji številki. dal Laščanom ponosno farno cerkev. Prve šolske nauke je dobil pri svojem očetu in prav tam tudi izredno veselje do glasbe. Ko je zapustil ljudsko šolo v Laščah, jo je nadaljeval v Ljubljani, gimnazijo pa v Kranju in Ljubljani ter prav tam tudi učiteljišče, kjer je bil poseben ljubljenec tedanjega glasbenega Učitelja Antona Nedveda, znamenitega slovenskega skladatelja. Maturiral je leta 1890 ter služboval nato 1 lepo v Vipavi, 11 let v svojem rojstnem kraju, nato od leta 1903 dalje v Ljubljani, naj-prvo na I. mestni deški ljudski šoli in od leta 1909 dalje na vadnici državnega učiteljišča, kjer je dobil 1. 1920 naslov in značaj profesorja ter bil leta 1926 upokojen. Vsa leta je s posebnim veseljem gojil glasbo in nadaljeval glasbene študije na Dunaju v letih 1898—1901, kjer je položil tudi državni izpit iz klavirja in petja. Kar je Pavčič v Ljubljani, je stal- cykLadai&lf r)osip r/)(nu