vseh dežela ? O v. <0 0 O k. (L N a c N« (/> (D LIST ZA INTERESE DELAVSKEGA LJUDSTVA. Štov. 7(IVo. 7). Oliiettj^o, Jtili, 1907 Loto II. (Vol. II.) POZOR! Vsi dopisi na uredništvo in uprav-ništvo naj se pošiljajo pod naslovom: "Proletarec", 68.1 Loomis St.. Chicago, 111. VSEM SODRUGOM NA ZNANJE. Sodr. Frank Petrič je sedaj na agitacij skem potu po vseh Združ. drž. Pooblaščen je pobirati naroč nino za "Proletarca", kakor tudi sprejemati oglase in ustanoviti socialistične klube. Vsem sodrugoni ga lop o priporočamo. Osrednji odbor Ju gosi. socialistične sveže. :i > KJE SO V1ZROKI Danes so naskočili f ara ni Čutnišče fare sv, Vida v Cievelandu. Župnik Vid Hribar je dal aretiran demonstrantov. Brzojavka chikaških dnevnikov. Tako so poročali chikaški dnev niki v brzojavnem štilu o naskoku Slovencev v Cievelandu na župni-šče fare sv. Vida. Kje so vzroki?? Naš slovenski narod je poznan, da slepo verjame duhovniku, da ga uboga, ker ga smatra za bitje, ki ima čeznaravno moč. Še precejšni del našega naroda verjame, da zna duhovnik delati točo, da lahko pre podi nevihto ali da izmoli človeka, ki mu dela zgago, da dotični človek tekom enega leta umrje. Nasprotno pa tudi duhovniki, iz-vzemši neznatno številce, niso nikdar nič storili, da bi vero v čezna-ravno moč duhovnika v narodu o-mejili. Nekateri duhovniki so šli in gredo še dandanes tako daleč, da to vero v narodu še gojijo, ker vedo, da se da ljudstvo skubiti dobro, ako se boji čeznaravne moči duhovnika. Kaj je vendar bilo v Cievelandu vzrok, da se Slovenci niso bali čez-* naravne sile duhovnika, ne hudiča, ne biriča in so naskočili farovž ? Strah, da bi jih župnik lahko "pa* nal" ali izmolil, je gotovo izgin i, med njimi, ker drugače bi se ne bili lotili farovža z poleni in kamenjem. Tudi hudič, zadnja ura in drugi pri. vezki vraga so zgubili svo;o straho. vtalno varuhom zakona še ne san ja, da bi izsledili zločince in jim pomagali do kazni. Zločinci so pač vplivne osebe in tak h se državni prtavdniki in policija tudi v Teksasu radi ogibljejo. ZA KOG IMATE GLASOVA/T. Iz talijanskog pohrvatio - N. J Sabalic. Nastavak. Nije nioguc. — Vama se črni, da je ovo nemoguče, i da to nikako ne. može .bit; pri je se kazcdo, moči svojim otci-rna. Socijalisti hoče, da se ima svet-kovat za r>očinak nedelja. (Nastavit če se.) TKO SU SOCIJALNI DEMO-KRATI i STO HOČE? A. Kollotitaj. Jed'va je potrebno govoriti o tonne, (ku je život sviakdnn članom toži za one, koji žiivu od1 isvoga rada, dla s jedhe strane raiste bi jedla ci'jeb ^a nairodiai, a s druge se u vek: cava ras-koš i bogatstvo one nekoHcine^ koji gosptxllari vkisništvotn, kapitaOnua tvorinricania, zemlijšštiima, kuaauma. Magazini siui prepunjeiii robom, a veci' dio pucanistvia hoda gotovo bez obuoe, u, zimi bez toplog odfijela. U bna<šneni(.n skiaxfišt'ma trune hrana, ,a Ljydii umitru odi gladi. Čitava dvori sta do \Tha su naipunjena dr-vo.n, a u iradnikiai nemila ni cigle tic. šaice, dari", ^i:ux> još više, nabija-ju svoje daqpove. Ma koliko se v *' nik napne zao, :na koliko dla« se [X>-moču njegovih ruku ct\narta!o bogatstvo, to čitav prihcxl od togiai ne icHe nijci.\mv u kon'st, »ne u korist društva, več u pr v&tJrfi sto ji siaivne:neni t. z v. trgovački kapita-I stičkn — porodlak. Danas nitko ne rasporedljuje koViko i kakt),vu robu treba proizvesti, da bi svi imali 1 irtišto nebi .pneostajalo. Svaki pod uzet nik proizvodi nai svoj stirah i irizčko britruči se o jednome: da irna što više pogcxlnostr obogacivati se što brže, nego driigi. Gjenai neke robe skače, svi izvodln ji hrle jedan pred drugim, red!alk, kalko bi ucihiM život bolj ni i pravedinij'im. Svatko je prediliagao svoje. [eda»n je govorio: treba od-uacti s ve lx>gatstvo posjedu j 1161:11 razretKhna i pod jeliti ih inedju bi-jetPini'ke. No |x>kaziailo se, dial je to ri jesen je nopraktično. A v inie govo-relci o tome, e, kada ,ne[x>s;ed,uj,uč!h inade sto putta više od bogataša, 'Svtaikom ipoje-rcxbt što škraplje, sa što večam koristi. I frie, opet b' iskrsnula .nejecitiakost. Opet bi u jedtaoga, koji je ixxluzetniji, bilo innutka, kapi tala, a u drugo^a ništa, nigi su staviljalii sve na»d^ u uv-ixrave država No nta 'kiaiko da bi 1 bK zakoni dobri, ipak ne bi billo i njihovih moc!» da dnEšte lx>gatstvo i siromaštvut lXkn*)brialhčno držav-■no ure;!ljen;e mnogo ciakštatva život. Ono se oci tui je kao is re st vo, ko;i:n bi se .mogla postnčii boi ja bu^iče takovo izrablj4 vanje tiwije^a raa se uznogne ma kako mu dinago prozivjeti, ]X) trebno je radii ti, a raicftti nema se na čemu, ni s čstna Potrebno je iči ka. ptalistu — vfoitf.iiku i izinajinti se zai nad. A što znaci inajtniriti se ? To znaci' pročllati svoju nwlnu snagu, s\t)je naidne riake ^osjxxtarai za ta kovu plaou, da se bar od gladi ne ulnrc. Gospodar |>ak kupu i uči nad niu snagu za gnoše prsiidjuje radn i-kai, it^jstu, ne^o če bti slobodlii radnici] gnadJjtalni, koji oe trudeči se sam i, sani |xxeti razpolagata i do-hivenni bogtatistvom i sami anoči upraVlijati cijeCtir.n životom svoje do. hnovine. Privatno gospodarstvo eno. ra se zamijeniti opčinn ogromnim nanodfrrm gospodlarstvom,, osrova. m-r.n na zajedničko n, drug^rskoirt ratdlir. Samo ondla, samo u takvCili novom komun;stičkom ili soCijali* stičkmi svi jetu i:noči če se ocMrdnir ti b1 jedla i glai(I, koj.i oro'zte'zi rie oplio*ftio nližnitih živiotnih .nl3l nir n:ca za sve, več zato, što danas jx>-stojrit ct jdii1 iilatered1 ljudi — ženifljo^ v'fesJiika, [xxhizetnika, tigovaca — koji se koriste oairodnom bijedonl 11 večava j'U cijene, ako ž*ito nije rodilo, šaijučri tek nezaiatnu m(jegovu ko1aoin!u to če b ti bogati je cijeio dViušt\x), t'fin če biti bolji život sva-kog .pojedfinog č1iana. Bud'uci god nostima i raremnogo rad'i. Tome če pornoci i mašine, ko-« je 6e se više raširiti, te maMka, |>o-imocu1 koje če ojačati vlast oovjeka nad prirodbrn S liščezavialnijo n pr -vatnoga vlasn:štvia»,iščeznut če i dio. bat ljudli na klase: prosjaka t. j. Ufi?-št i t 6e se nejedbakost. Ostat čc samo nejeu. inkost uma ili talenta i ako 6e neko btJi« pošti:\-an 11 dru-štvW, to neče biti zato, jer je nije^ov otac bio bogat ili djed bio plemič več zato^ jer su n jegove aaisiluge velike za društvo i za dirugove rad« nike. Nla» ta j se način, propoviijedaK prvi socijaHsti, pričinjalo se jednitna oraanom za-batvocn, drugima žMdjenom, 110 ik« dostiživom tlapnjom. I iuipnalvx> onda razi i ježe se močni glas Karla Marloao, koji je jx>ka-ziao oovfeaainstvu pravd put, što če ga nemmovno odvesti u carstvo drugiarskoga rada, zajednee i jed-nakoisti Socijalizarn .nije tluipnja, ■I n;je unaštanjie^ kao što misle mmogi. nego životom, -realna nuždia» Kiao što ^ jie u pni rodi sve pod'nedjeno opre-cJ;^jeniim mlkoHtna, tako d društvenim životom up avfja ju posebni zakoni. Da bi se izmijertio cijefri pošto jerii porodak i' sv: sa>vreineni odnosa j i, nije dostatna dbbra volja ljudi. Zalto su-(potrebni izvjesni pred. itvjeti, zato je .mižno, da sam život iimaite u svojim njedr nia- klice no-voga poretka. Ma koliko ljudi govorili o koristi, udobnosti i Ijepoti socijallističkih ivredjenja, to bi kraj svegtai toga bilo nenoguče ih ost vari ti, ako wabi postojtalli oni neizbjež. ni žiivotni uvjet; koji orave prelaz k socijafctičkom umi jen ju ne samo požel jan, nego i' neizb ježam. Ti pak •uvjeti, kako je pokazuo Mia»rks, nc •saiirio da pošto je, več oostojamo rast* i jačajni. Uzaiud) si utvanaijn ne. kž ljudi, dial su svti gospod air ska poreč i, svil odnošaji izcned'jai ljauft, zakoni, prava, običaji tid.., ustiatnoVije-ri jetEamputa za uivijek od "gospoda boga". Oni su haiš naprot.v vrlo promjenljivi, te osobito podvrgnut. promjeni gospodarskih fonnia; Cko-nomskih odnošaja. Medjutim upravo ovi ekonomski oclnošaji, a po-glavto način proizvodnje upliva više od' svega« dtngog na lj»uid^ki život, -na' Ijudlske poretke. Njima se prilagodjujiu zatonfi, od njih ovisi i moral i običaji, dlapace i način vladanja u d^zr'/i. Nitokovir.n se zako-rfiii.ma} ne niože zbramiti, dta se Čo-vjek koristi tudljim radiom, da bogati ne ugnjetava siromiaka. No kaicl bi se ustro,jio soc^lijailrstički pored&k, kad1 nebi u ruiKama nijedne privatne osobe bilo srestaviai za proizvodnju, kad bi svako miogao dobit: ono, što je zaradlo, oinriia bi išče zlo tlaoonje i tini stila se eksploataci.iai Kad če se promjeniti način, koj im ljudi do-bivajn sve neoj>hodno nužne namir. ciiice za žirvot (uvjetoi proizvexhije), Owia če se zajedino s njiinai promje-niti zakoni*, monal da|ia«čc i ljudsko shvačainije.*) Tb potvrdjuje oijela historrja oovječanstva. Zato ruije to- liko važno propovi,jediatti o koristi soc.:jallist\ilčkiih porocfciKia1, koliko je potrebno zuiati, da li se n sai.no j zbillji, u gusixxkairskuiii životu., što nias okmižiu[je|, aairad ja več i sadia* so. cijaJiist'cki ix>nexJiak. Pa ako jest, onda je svtikialko potrebno potpoma-gati, d'a bi se te k1 ce naizvile i oja-čale. Ako se preustroje ekonmski uvjeti, promijenit če se i sav ostal» ljmteki život. Uzaluid umslie neki: kad) je talko bilo »prije, bit oe tiiko i ti' biKPučnostii. U dalekoj prošlosti nisu1 Ijaidi aiitetli, što je nejediidkost, što je siromaštvo ii bogatstvo. Imetak, zemlja — sve je bilo za-jodbičko, sve je .pripadiado cijoloi.ne ^ixxDii1, iai ne poje»dl inui.n oso bajna. I dta. n^s j oŠ .ima d*i vijaka,, kod ko jih soi se s'ačiivali ostaci sili čn i h odtiiosaj'a'. Tek 2niatno kasni je aoipočeli su jači u|gn'etavaiti! slabi je, otmuati iim u svoju korist imetaik i ziemlju. Javila se nejednakost i čovječanstvo je ooutiilo diobu ljudi iriai posjednjuče i lK^posjenHujuče. Mnogo je stupirjeva pros'.o čovječanstvo, osjetiilo tx>re-dlaika svake vvst\ jX)znavalo ii rop-stvo i silobcKltiri rad ii kmetstvo, Jazi tni-žiti posla u tam istom otnražeujoiin velikom skladi štui. Naj posli je i se-Ijak osjeca na sel) priti sak kapita-l/;iznra. U .n jegai i am tnalo zemlje, ko. j^ ga saima ne liiožc |nrehna»niti. Zato se b^vio i nUzgnciltioan privre-dbm dbtle, dok t vomica nije ubila njegom robu sa svojim jeftinnm produikt'imai I selijak je prisiljen, da napusti svoj kofcnftdič zemlje i dia se teškorn ;imrKoni iznajmljnje veleipo-sjedlnrku' iild polazl -ul gra>d; za poslbm. Selo opusti, nairod' propada, raipoc --nije kronična glad. Tcisuče bezjx>sle-nih ot mlju jedhn drugotne radi i obajraju1 cijene svx>jih radn »h ruku tražecn grozničavo posla. Kapitalist ima je ovoikav |x)ložoij u prilog. Čihn je niža pliača radirka, t;m je veči-piofit kapitalista. Č;n> brže rastju1 njihovi kapiteili,' tilm jači i rnoc ni j i po sta ju orni sami. Sve ja.-nije se dPielr svijet na dva nepri.jiateljska tabora: na kapitaliste, vlasnike i na ■ >—k— *) Ekonomski se u slovi odVazu-ju1 d^/pače i na mišljenju oovjeka, na njegovo n naizsrsumju, na njego vorn Justea nom obzorju. Kod bogatih lijudi, m t. zv. buržoaskim klasia-ma sasvirn su dlrugi pojmov i, ukusi, ncuklonosti, .nego li u proletarsko.i ktatii. Ta j -pojav, zalyiljezon od Me(rksa, vrlb je bitan i igra golemu utogtf u cijeloj' čovječans-koj povje sti. proletaroe. Sve vdše obuhvata ijud-ska srca zloba i anržnja. . - (Svtršlt če se.) NASE VlbKlGK iN UKOVi. Jože Zuvertmk. Kot železui oklepi nas obdajajo ^5ege, obxajn, predsodki in stari nazori. Kedarkoli se lioče človek strgati s teh suženjskih spon, ki ka-i kor »mora tlačijo vse narode, tako) bodo najeti zagovorniki nasilstva raz pr.znice in v šoli rekli. "Kaj otresti se hočete lepih običajev, ki so bili,nasadi pradedoin sveti? Pozabiti liočete lepe in ziate nauke svojih mater? Ali vas ni sram, da hočete pogaziti v blato, to^kar so pradedi naši smatrali za čisto resnico, zai kar so umirali na bojnih poljanah? Take nesmiselne govorance se uspljejo na trpeče človeštvo, kedar streani k svobodr, k luči, kecbr prične razmišljati o pravih uzrokih svoje bede in trpljenja. 2al, da take govorance, ki so nesmisel, beda-stoča sama, najdejo dandanes se precej globok odmev v človeštvu in tako ovirajo narode na poti k svobodi, na poti v človeško družbo pravega bratoljubja. - Ako bi bili sta-ri običaji in nazori res koristonosni za človeško družbo, zakaj nimamo dandanes mesto železnic starih poštnih vozov, mesto ptarni kov lad.je-jadernice, ime sto plinove, električne luči ali svetilke-pctrolcjkc v smolo namočene trske Zakaj gradimo hiše, saj- bi lahko stanovali v brlogih, kakor naši pra. dedje, svojo nagoto pa pokrivali z živalskimi kožami .mesto z obleko?: Zakaj ? Ako bi se diandanes v človeški družbi držali starih običajev iče razvažati pofltjskih pridelkov in takih krajev, kjer je bila letina sla*-ha, v kraje, kjer so narave katastrofe uničile poljski sadež. Na-obratno bi pa tudi ne bilo mogoče pridelati toliko pridelkov, da b: sploh kaj ostalo za razvoz v tuje dežele. Tudi1 nalezljive bolezni bi hudo krčile človeštvo, ako bi se zdnaivniki držali starih metod za omejitev takih bolezni. • • Pri velikih naravnih katastrofah -ri potres v San Krancisoo, v Ljubljani in drugod, bi bila vsaka nujna pomoč izključena. In na stotine lju, di bi moralo zopet radi tega žalost* no pogrniti. Torej priporočbai: držite se starih običajev in nazorov, je že s tega stališča smešna in bedasta. Že današnja kaipitalistčna človeška druž. ba, ki ima tudi velikanska protislovja v sebi, dokazuje odločno, da je tako priporočilo navadna neumnost ki mora imeti kak drug tajen namen. Zagovorniki mas Lstva, ki se zrcali v tem, da -mora človek služiti človeku, ne mislijo na stara primitivna proizvajalna in prometna sredstva kedar priporočajo stare običaje in nazore, piač jaa; menijo, naj bi se narodi držali trdo vsake; vere, ki uči, da je vse, kar vidimo in gleda mo mai svetu, od boga in da mu .moramo biti tudi za vse — dobro in slabo — hvafezni. Ako v delavski družini umrje o-če in zapusti desetorico nedorasthh otrok, potem naj po tem nauku vdova in desetorica dece hvalijo ne« skončno modrost božjo, ker je odločila, da morajo mati in deca počasi umirati lakote! Ako delavec ponesreči na delu in zgubi roko i« nogo, potem naj zopet hvali boga, da je tako neskončno moder, da ga je pohabil, da bo sedaj od hiše do hiše prosil kruha ! Ako peščica kapitalistov zapravlja denar po letovišč h, se gosti ob 1'ukulskih pojedinah, prireja baka-nalie, stanuje v ktrasn'h j>alača!h, se vozi v automobilih, dasi nič ne de la, potem naj delavci hvalijo zopet boga, da je odredil tako pametno da morajo delavci delati za kapita 1 ste, vlagati za nje skoro vsaki dan svoje življenje, sami pa stradat:, stanovati v zaduhlih stanovanjih kamor redkokedaj prisije solnčni žarek, poleg pa še stradati in oblačiti se v strgano obleko. Priznamo, da so imeli naši pradedje nekaj dobrih običajev in nazorov. Torej le nekaj! In kar je dobrega, smo tudi sprejeli, skabo pa zavrgli. Nikdar pa ne bomo sprejeli nazor — bedastočo, da je vse dobro in slabo na svetu od boga, in če se za1-govorniki tega nazora v talarju in fraku, še tako jeze, da si upamo razmišljati o pravih vzrokih današnje bede in trpljenja, ker nismo imeli prilike po 16 let hoditi v šolo in po šestnajstletnem šolskem obisku pa zapustiti1 šolo kot glupi tepci, ali pa kot prefri^ani navihanci, • ki imajo le en namen: živeti udobno življenje na račun ljudstva, če tudi pride za< njimi vesoljni potop. Ta nazor, da je vse dobro in slabo- od' boga, bodlemo vedno pobijali, ne le radi tega, ker se da znan. stvgnim ix>tom dokazat, da je ta nazor velikanska laz, a»mpak ker se hoče s takimi ioga, temveč Bog naravo in vse kar v njej. živi in lazi, toraj le iz nadnaravnih stvarij iahko pro. izvajamo naravna bitja, m vse zemeljske snovi. "Prov dob V s'jo po^ruuitov" 1 Di ti rekel slovenski kmetic; toda povedal ti bode le teh par besedij in obmolknil. Človek pa se pač ne sme zadovoljiti s to pohvalo, temveč zahtevati dokazov. Le počasi, saj nam ni potreba daleč iti. Odprimo zgodbe sv. pisma. Na prvej strani se čita: ' In Bog je rekel: "Naredimo človeka po svojej podobi I" Bog je toraj ustvaril človeka po svojej podobi, po svoji obliki. Ali pa ni človeško telo iz snovi? Ali je človeško telo popolno? Je-li jedna-ko? Je-li Zulukafer ali Evropejec, je-li Indijanec ali Eskimos podoba božja? Katerega izmed teh je ustva ril? "Conticuere omnes" — Obmolknite, rekel je Vergil v drugi knjigi Eneide, predno je popisal boj pri Troji. • Človeško telo je iz sriovi, toraj ga ni proizvedlo duševno bitje. Na vsa'k način je mogla tonaj narava salna zbrati sktitpaj svoje celice in tako formirati neko živo bitje i katerega se je tekom časa razvilo človeško telo do današnje oblike. Človeško telo m popolno. Če pa ga je ustvarila popolnost sama, ka tero poj>olnost imenujete lk>gia, mo gla bi ga bila ustvariti \x) svojej po dobi, toraj popolnega. Trhlena jablan ne more nam dati svežega in lepega sadja, bolna mat lvima zdinavega dteteta; to so naravni zakoni. Ako pa ugledaš taiin na planntiah čvrstega in čilega ko zliča, gotovo mu je bil oče zdrav čril kakor divji' kozel. Ni-ILto v .na ravi? in Nepopolnost človeškega telesa pač nikdo zanikati ne more. Opa--zujimo naše življenje od zabeli do groba! Nežno je.sicer otročje telo v zibelki, toda brez pameti, brez razuma, brez razsodka. Le kar otrok < vidi si poželi; z jokom in krikom, z smebliaje:n in radostnim obrazom naim zamore naznanjati svoje občutke. Sluh njegov še ni razvit, je-z k še zamotan. Naravnih snovij potrebuje tonaj' otrok, et ,imati osla, «ki vs; jednako rigajo. Ker se pa toraj člo. veško telo v vseh stadij ah življenja svojega tako razi čno spreminja nikakor ne more biti popolno, ker pojx)lnost, ako hoče biti popolna, sc ne sme in ne more spreminjati. Toda Bog je pa ustvaril temu telesu neumrjočo dušo, kaj ne res? Da, dragi prijatelj, zopet smo tam kjer muh ni. Vzanimo, da je Bog ustvaril dušo. Toraij mora biti potem telo mrtva stvar, in le duša ima življenje, razum, občutke in delova. nje v telesu. Duša deluje v telesu kakor igralec proizvaja glasove in melodije iz klavirja. Klavir je mrtva snov. igralec njegova duša H aha! Prostn le potrpljenje. Ko bi pa nekdo temu klavirju polomil n.ekaj strun, nekaj tastov, in najsi-bode igralec potem še tako i zboren; kake glasove, kake melodije vam bode proizvajal iz njegovega klavirja? Je-li \igra:!iec kriv? je-li klaviT vzrok ? In jednako je z človeškim telesom. Ako mu je Bog udahnil ne-ulnrjočo dušo, mora toraj biti duša pravo življenje telesa, ona mor^so. delovati ž njim pri vsem. Zakaj pa duša ne more pri slepcu občudovati narave? zakaj dhjša pri mutcu ne sliši in ne more oznanjevati iz njegovih ust božje besede? zakaj duša pri obnorelem človeku tudi' neurn nosti blodi? Telo pač ne imore biti vzrok, ker telo ie snov; duša pak od Boga, bi morala voditi po pravem potu nje v varstvo izročeno telo. Neumna duša. toraj popolna ne mora b:ti, in tudi ne izvirati od popolnosti ; ker pa je popolnost Bog jo on ni zamogel vstvairiti; nasprotno pak, ako je neumna duša, tudfnjen stvarnik ne'more b:ti pri zdravi pameti; ker pa ta točka za-n«ika stvarnikovo popolnost, i tudi on eksiistirati rue more, kakor tudi ne od neeksistence stvar j ena duša Kaj pa je z neumrjočnostjo duše? ) Postavim seveda dogmo, ko bi ona eks'stirala.) Naravni, princip nam dokazuje, da gre vsaka stvar k svojemu koncu, če bi katero b:tje ne imelo svojega konca, bi ono mo. ralo biti večno in neizpremenlj'ivo; toraj nikakega začetka, niktake spre, membe, nekakega konca. Da se je pa duša (ako eksistira?) morala pričeti z rojstvom, mi jih zabeli; vse to •mi je bila stranska stvar. Ko so bi! žganci na mizi in posebno če je bilo zraven še kaj "žonte", pa sem bi zadovoljen. Taki so principi cerkveni. N-lka ke podlage, nikake snovi, nikakega začetka. Mis'li, ki se rodijo v gia vah trebušasth kardvnalov, posta nejo principi in zakoni. Če pa, vže ti principi nimajo nikake podlage kafko morajo oni pač služ-iti v pod lago drugim bajkam, ki jih sklatijo iz omenjenega stavka. Zgoraj omenjeni princip moje matere glede žgancev, pa je še do kaj boljši. Ako ne jaz, pa je vsa moja! mati vedela, da ima imoko drva in špeh, d*a mi zannore napra viti to tečno jed, toraj je imeia podlago naravnih zakonov. Poslu štajte in. strmite! V Rimu pa kuha jo žgance brez moke, jih zabelijo brez Špeli a! Drv imajo scer dovolj toda ona jim služijo v obrambo in ,moč napram nevednemu ljudstvu ga zaimorejo držati v svetem strahu in metati polena pod noge delavca trpma. Farji iz iprižnic pa razdelijo te žgamce v glave speč h Ijtidij, in pridenejo zraven malo "žonte", toda le "žonte ' brez jeter. Kaka je ta podlaga? Kaki so ti ^riucipi ? Zračna je jxxllaga, ki se mora udreti! Luknjati so principi cerkveni, ker so okrog kraja otM, v sredi jih pa nič ni! Kedaj, o slovenski trpin, se bo-deš dvignol iz Tvojih sanj, ki Te tako kruto in neusmiljeno težijo pod farškiin jatimom! Sedaj je čas, vstani, probudi se, in z združenimi močmi jxxlajcno se v boj za pra-v co! Na vzhodu se vže dani, in zlati žarki jutranje zore obsevajo tolii ko za želj eno prostost, ki se približuje z hitrimi koraki. Kot s'novi proste narave zahteva i mo prostost; kot bitja jedne matere narave zahtevamo jednakost; in kot pravi bratje združimo se v jedno četo ne. premagljivo! V boj, toraj, za pra vico! Visoko v zraku naj nam pla pola razvrta« zastava svobode in nase gesflo bodi: Prostost, jednakost, bratstvo!! 1 Klinar. KDO JE ZAKRIVIL? človek, ki rzodprtirrr očmi brez vsakih naočnikov .gleda današnjo človeško bedo in ima rahločutno srce, se ne more veseliti ž vljenja, ker vidi, da ga ni človeka na svetu, ki' bi več aili man j- ne zdihovat pod težkim bremenom življenja. - Divja žival v pragozdu vzraste pod zaščito svojih roditeljev, ako jo kak drug sovražnik • ne zaleze ali ne un či elementarna, sila. In ljudje? 2e predno so rojeni jnh umrje na tisoče in milijone otrok zagrebejo v najnežneiši mladosti na pokopališčih. Ljudje, ki preživijo mladost, gre do temni bodočnosti nasproti Kdor je doživel 60 let, je videl, kako so njegovi tovariši pod težo življenj* cepali v prezgodnji grob. In mrtvi so rešeni muk in trple-njla. Ali živi ljudje trpe žalost 111 tugo i 111 marsikaterega živega člo veka se smatra Lahko za mrtvega ki je potem le težko breme za svoj ce. — Tem zopet slede tsočno različne bolezni, ki razjedajo blagostan 1 ju di, družin, narodov. Tisoči tavajo v temni noči, deloma v blaznosti, kakor je bil duh časa — začarani ali pa živeči v domišljiji. Zopet drugi tisoči tavajo v blaz nosti, katero Angleži imenujejo po pravici btanost morale. Tisoči so tu, katerih možgani le. navidezno pravilno delajo in radi tega se jih smatra za normalne, ki >0 pa v n:ci morflli čno tJolni, in r'cer «.a*o da j>ih njih volja ne moic v?I obvarovati pred napakami 111 m ub delstvi. Od tisoč zakonskih otrok um rjo dandanes že v' prvem letu 28, dasi-ravno so v oskrbi družine; od tisoč nezakonskih otrok, ki nimajo družinske zaščite, jih uimrje v prvem letu 325. In na Dunaju je število nezakonskih otrok večje kakor zakonskih. Od sto ljudi doživijo komaj trije 60 leto. Srednja starost je pri kapitalistih-bogatinih 50 leto pri delavcih pa 32! — Te številke bli morale vsakemu delavcu odpreti oči, vzdnamiti ga, da bi moral razmišljati, kdo je zakrivil, da kapitalist timrfe povprečno, ko je star 50 et* dldbuvcc pou že; ko je sHa/r 32 let. Ako bi delavci o tem ran ni sijal*, postali bi socialisti. Naraščaj -blaznežev je dandanes ogromen. Vsled podedovan ja jih mamo 40 odstotkov. Kako tu žen pogled v bodočnost, ker se število blaznežev vsled raznih vzrokov vedno množi. Tudi število samomorilcev narašča. Na Francoskem se število pre-"bTva'lcev zn\žuje, število samomorilcev se i©-pa potrojilo. Kdo natn bo pa povedal, kak( veli'ko je število moralnih blaznežev — ali so ti sn roma k i v blazinicah afli ječah? To bedo na svetu pa lioce ublažiti vera. Vera? In česar so iz nje napravili? Morilko, ki nosi gorje v »menu boga med narode in v tuje dežele. Tako so ljudje razdruženi in raz. kropljeni, dasiravno si svoje hibe zakr vajo s bliščečim sijajem. I11 zaključek tega? Vojna! Vsako plemensko živalsko plane se brani morit svoje plemenske svojce, člo vek pai mori človeka. Posamezne •morilce se kaznuje, za kazen se jih zopet pomoru- Pqsa»mezne morilce se zopet umori! O saneta simpMci-tas! Vojno, umor v m nožni se pa obožava, se ga pa slavi. Mladi ni se vtepa vojno kot najvišji Ideal v glavo, uči se jo moriti na debelo. Mislite, delavci! Kje so vzroki kdo je zakr vil, da ži vimo življenje tuge. bolesti i-n žalosti ? Da, kdo je zakrivil? P.altzer. VOJNA. Spisal Guy de Maupassant. Prevel J. L____ti. Če le mislim na to besedo, vojno, tedaj me obide zona, kakor če bi se mi pr povedova>lo o srednjeveškem čarovništvu, o inkviziciji, o zdavne m noli stvari, o nečem groznem, strašnem in protinanatvnem. Ako razgovarjamo o ljudožreih, tedaj se zan cljivo posmehu jemo, ker se za«, vodarno, da smo boljši kot ti di vjaki. Kteri ljudje so pa» pravi divjaki. T sti, ki se vojskujejo, da svoje pre-magane sovražnike pojedo, ali t sti k*i se bojujejo, dta vb jajo in (Pa zopet le Ubijajo. Mladi vojaki, ki tam daleč korakajo, so iistotafco obsojali v smrt, kakor čreda koštrunov, katero mesar po cesti goni pred seboj. On gredo, da Ixxlo nekje na neki planjavi padli, da jim bo kroglja preluknjala prsi ali pa sablja presekala glave. In vendar so mladi ljudje ki bi liahiko delali, proizvajal: in ko ristili. Njih očetje so stari in revni, njih matere, katere so jih d vaj se let ljub le in negovale — kakor matere ljubijo — bodo po šestih mese. cih ali enem letu zaznale, da je njih sin, otrok, katerega so v ljubezni vzgoje vale — bil vržen kot cerknen pes v jamo, potem ko so mu kosi kombe raztrgali čreva in ko je št živel, ga je naskokujoča konjiča pohodila in poteptata' v neoblično maso. Zakaj so neki ubili njih ljubljenca, njih etfino upanje, njih ponos, njih življenje? Zakaj? Ona ne ve. Da, zakaj ? Vojna!-... bitke voditi! moriti!... daviti!... ljudi klati!... In mi imamo dandanes, v današnji dobi v naši civilizaciji, v^mafcvoju VCde in filozofije, do katerih misLi člove. štvo, da se je povzdignilo — šoltf 7 katerih se uči ubijati in sicer ubijati z velike daljave in dovršenostjo, ubiti mnogo siromakov naenkrat, nedolžnih ljudi, ki imajo družino 111 niso nikdar prišli v navskriž s sod-nijo. Najbolj obsojanja vredno je, da ljudstvo ne ugovarja svojim vladam; najbolj obsojanja vredno je, da se vsa človeška družba skupno ne opre že pri besedi vojna. Vojna- je na zatožni klopi. Kultura vodi zatožbo na pritožbo človeštva in zahteva veliko četo osvo-jevalcev in voditeljev pred svoj sod. Narodi so pričeli umevati, da množina enega/ hudodelstva ne dokazal je, dm se isto zmelnjsiuije, če je ubijanje hudodelstvo, da potem ubijanje v množini ni olajšalni vzrok, če je tatvina sramota\ da rop v množini ne more biti čast. Zalučaj-mo te resnice v svet, zieničuimo in raz čast i no vojno. M< Itke je nekega dne mirovnim poslancem rekel tele čudne besede: "Yo\::a je sveti« in je element božjega svetovnega reda. Vojna vzdržuje vse dbbre in plemenite lastnosti, čast, čednost in ipoguAn inzabra-njuje korak nazaj v nizek materia-lizem.,, Torej ljudje, združeni v velike črede do 400,000, ki noč in dan kor rakajo, ne da bi počili, ki nič mislijo, se učijo, proučavajo, ne čitiajo, n.komfur ne koristijo, ki so umazani in v bfottr spijo, ki žive v naraščajoči toposti kot zveri, ki mesta rušijo, vasi pož gajo in uničujejo narode, ki kasnejše, ko srečajo drugo krdelo ljudi, to krdelo napadejo, prelijejo reke krvi, te reke pomešajo z raz sekan i m i človeškinv udi in zagrebejo v naemočeno, pordiečeno zemljo "lirliče, ki imajo odtrgane noge, razsekane glave, ki um rajo brez cilja v kakem kotu na njivi, medtem ko tij'h stariši in otroci doma gladu umira jo, to je kar se ne more imenovat' korak nazaj v najnižji material i zem!. Možje, ljubitelji vojne so šibe sveta. Mi se bojujemo proti naravi, proti nevedi, proti vsakovrstnim zadržkom, d*a bi zboljšali to žalostno življenje. Dobrot n'K i in modrijani |x>nab jo svoje življenje za delo; razmišljajo, kako bi svojim bratom ixmiagalr, jih tolažili 'in j m zboljšali njih stanje. Ne zmeneč se za» svoje lastno dobro, množe z-najdhe, povečujejo človeški duh, razširjaj^" vedo in dajo vsak dan svoji domovini blrgostan, z a do volj-nos t in moč. Sedaj se prične vojna. V šestih mesecih so voditelji vojske unič il vse dvajsetletno delo, ka«tero sta proizvedla ženij in potrpežljivost. Upasti v deželo, podaviti može, ki branijo svoj imetek, ker so oblečeni vr bluze mesto v suknje, |X>-žgati stanovanja in: hiše nesrečnikov, razbiti ali ukrasti njih pohištvo, piti vino iz kleti, onecastrti žene, katere se sreča na cesti, milijone popokati v zrak, za seboj pa puščati bedo in kolero — to se ne imenuje korak nazaj v najnižji material zem. Kaj so ljubitelji vojne do sedaj zvršrli, da bi dokazali svojo inteligenco? Nič. Kaj so izumil ? Topove in puške* POVESTI PAGLAVCEV. Napisal Ljudevit Th^rna. Kriva prisega. Sušnikov Janez mi.je rekel, da mu je mati' prepovedala občevati z menoj, ker se obnašam nekam surovo, in ker me bodo tudi sp**i:li kmalu. Povedal sem pa Sušnikove-mu Janezu, da se ne zmenim za nje. govo mater, in da sem vesel, če ga ne smem obiska vat i, ker v njegovi sobi po plesnjobi sunrdi. On se je pa odrezal, da sem neotesan ec, in priložil sem mu gorko zaušnico in vrgel sem ga ob pečo bran, d& se je zvrnil. In zlomi se mu je en zob, njegove žametaste hlače so pa kazaie veliko luknjo na kolenih. Popoldne je prišel* pedel v naš razred in povedal, da moram h gospodi rektorju. Odšel sem, pri vratih sem pa spačil obraz, da so se 'morali vsi smejati. Zatožil me ni nobeden, ker je vsakdo vedel, dla ga bom plačai. Sušnikov Janez me ni videl, ostai je dana; 'ker ni imel zoba. Drugače bi me bil že zatožil. Moral sem takoj k rektorju, ki mi je s svojimi zelenimi očmi kaj ostro gledal: "Ti si, ti neporedni deček," je dejal, "ali nas še ne boš zapustil." Domišljal sem- si, da bi bil vesel, če bi »mi ne bilo treba gledati tega grduna, tod*a sam me je poklical. "Kaj misliš postati?" je pričel z nova, "ti surovina? Ali misliš, da boš kedaj dokončal humanistične študije?" Rekel sem, da upam. Sedaj me je pričel znrjati in sicer tako glasno, da je pedel lahko vse slišal. Rekel je, da> imam hudodelsko naravo, da sem katilinarična ekzistenca, da bom k večjem postal preprost rokodelec, da so tudi v starem veku vsi zavrženi ljudje tako začeli, kakor jaz "Gospod deželni svetnik Šušnii je bil' pri meni," je dejal, "in mi razobložil žalosten stan svojega si. na," in potem mi je pa prisodil 6 ur karcerjiai. Moji materi .je pa de želni svetnik poslal račun, naj plača :i8 kron za razstrgane hlače. Mati je hudo pliakaia, ne radi de narja, dasiravno ga ni skoro n č imela, fcmpak radi tega, ker vedno kakšno uganem. Bil sem sila jezen, ker se je <;nati tako žalostila, in odločil sem, da se Šušnikovemu Janezu ne bo godilo dobro. Deželn? svetnik nan ni izročil strganih hlač, dasi je zahteval nove- Prihodnjo nedeljo so me zaprli v rektorski^urad. To je bil dolgčas. V sobi sta bila sinova gospoda rektorja. Eden je moral prevajati in imel je same debele knjige na svoji mizi, po katerih je moral listati. Kedar je vstopil njegov oče, je vselej neznansko hitro listal po knjigah ;in gorindol kimal z glavo. "Cesar iščeš moj sin?' je vpra-šay rektor. On ni odgovoril takoj, ker je imel kos kruha v ustih. Vendar ga je pa naglo pogoltnil in rekel, da išče grško besedo, katero najdeti ne more. Bila je lač; on sploh ni iskal, ker je vedno lomil kruh v žepu in ga nosil v usta. Opazil sem dobro to. Rektor ga je pa vseeno pohval i i. Kvasil je nekaj, češ da bogovi bolj ljubijo delo kot čednost. Potem je šel k drugemu sinu, ki je stal pred slikarskim stojalom in nekaj risal. Slika je bila skoro do- vršena. Bila je pokrajinska slika z jezerom, na 'katerem je plulo mnogo ladij. Tudi gospa rektorica je vstopila in g. rektor je bil zelo do bre volje. Rekel je, dia bo ob zaključni veselici razstavljena in da bodo vsi obiskovalci lahko uvideli, kako se gojijo lepe umetnosti. Potem so odšli, sinova tudi, kei je bil čas za obed. Ostati sem moral sam, pa jaz jesti tudi nisem dobil. Nfee.n se žalostil radi tega. S sabo sem iined salamo in mislil sem: "Oba suha rektorjeva sina bi bila vesela, če bi kaj takega dobila. .Starejši je postavil svojo si ko v bližnjostfbo na okno. Videl sem do bro. Čakal' sem, dta so bili,vsi zunaj, potem sen pa čital povest o črnem volku, znamenitem vodju Apačev, katero sem skrivaj prinesel s sabo. Ob štirih me je pedel izpustil. Rekel je: "Ta pot, si pa dobro sedel." Jaz sem odgovoril: "Ah, kaj še!" Vendar je pa bilo nekaj, ker jc bilo tako dolgčas. V pondeljek je prišel rektor v razred. Bil je rdeč kot puran. Kričal je, ko je ustopil : "Kje je Thoma?" Ustal sem. Pričelo je grmeti. Rekel je, da» sem zvršil hudodelstvo, kakeršno še ni zabeleže no v šolski zgodovini, delo Hero-strata, ki se lahko primerja z zapa-len'jem svetišča Diane. Svoj položaj si pa lahko zboljšam, ako vse skesano priznam. Pri tem je pa odpiral svoja usta, da so bili videti grdi zobie, pljuval in obračal je svoje oči. Rekel sem: "Jafc nč ne vem; saj nisem nič storil." Imenoval me je zakrnega lažnjiv-ca, katerega bo zadela jeza z neba. Toda* rekel sem: "Jaz nič nevern!' Potem je vprašal vse v razredu; ako nič o meni povedati ne vedo. Obrnil se je proti profesorju in mu povedal, da so v jutro zaznali, da je nekdb kamen vrgel v sobo poleg rektorata. Velik kamen je ležal na tleh, ki je preluknjal tudi sliko, katero je slikal njegov sin. Profesor se je ustrašil, jezili so se mu lasje na glavi. Skočil je prot! meni in zakričal: "Priznaj, zavrže nec! Ali si ti zvršil to malopridno d^elo?" Od!govori»l sem, da nič ne nevem, da mi že preseda, da za vsa ko stvarco le mene obdoiže. Rektor je zopet zakričal: "Gorje ti, trikrat gorje. Ako te razkrinkam! S»aj' mora priti na dan. Potem je odšel. Po eni uri je prišel pedel in enz:oniranega majorja. Rekla je, da se veseli, da je stric pisal in dla bo naredil iz < ne-ne dobrega človeka in da stane 80 kron c na mesec. Moral sem v :ne sto, kjer je stanoval stric. Bil sem žalosten. Treba je bilo hoditi preko štirih stopnjic, naokrog so pa bile same visoke hiše in nikjer vrta. Igrati se nisem smel nikdar, pa saj tudi ni bilo nikogar. Bila sta le stric Frane in teta Ana, ki sta vedno hodila gorindbl, da bi se nič ne zgodilo. Stric je tri zelo strog in« vselej je dejal, ked&r me je pogledal: -Ca-kaj, paglavec, tebe bom že še ukro til." Iz okna se je lahko pljuvalo na cesto in počilo je vselej, če je pljunek padel na trotoar. Ali če je pljunek zadel kakšnega človeka', potem je dotični hudo zabavljal in zmerjal. Takrat sem se smejal, drugače pa nisem bil nikdar vesel. # Profesor me je čmrno giedal. češ, da sem prinesel slab g^s s sabo. To ni bila resnic?. Slabo spriče valo sem dbbil, ker sen gospej rek-torici vskipevalni prašek vrgel v neko slabo dišečo posodo. Ali od' tega je že nekaj časa mi-nolo in profesor bi me ne bil smel radi tega tako guliti. Stric Frane je bil njegov dober znanec in ga je večkrat obiskal. In na takih obiskih sta se dogovorila. kako me bodeta ujela. Kedar sem iz šole prišel, sem moral takoj delati naloge. Stric je pazil na. mene in dejal '. Že zopet neumno izdeluješ? Čakaj, paglavec, jaz ti že uro navi • „ >» jem. Nekoč sem imel zvršiti matema tično nalogo. Nisem jo mogel skon-čati in uprašal sem strica za po •moč, ker je materi obljubil, da mj bo ix>magal. In tudi teta je pripovedovala, da je stric pameten človek in da se pri njemu trta r sika j lahko naučim. Radi tega» sem ga poprosil, naj mi pomaga. Prečital je nalogo in rekel: "Že zopet nič ne znaš, ti -malopridni paglavec. Ta naloga-' jc lahka." Usedel se je in pričel. A ni mu šlo izpod rok. Račun i 1 je ves po poldan in če son ga uprašal, ali je nalogo že dovršil, me je pa prav grdo ozmrjal. še le pred večerjo mi je prinesel nalogo in rekel: "Sedaj jo lahko prepišeš. Bila je lahka, a moral sem zvršiti nekaj' drugega. Ti tepec, ti!" Prepisal sem jo in zročil profesorju. V četrtek sem dobil zvezek nazaj. Mislil sem, da bora dobil enojko. Ali bila je četvorka in cel list je bil prekrižan z rdečimi črtami. Profesor je pa rekel: "Tako bedaisto pa le kak osel lahko izdeia račun." "To je mojstric," sem odgovoril. "On je zvršil nalogo, jaz sem jo le prepisal." Vsi učenci so se smejali, profesor je pa postal rdeč kot kuhan raK. "Ti si lažnjivec," je zarohnel profesor nad unenoj. "Ti boš umrl v J M jeci. Zaprl me je za dve uri. Doma me je čakal že stric, ki me je vselej neusmiljeno pretq>el, če sem bil zaprt. 2e pri vstopu sem kričal, da je on kriv, če sem bil zaprt, ker je napačno rešil nalogo m da je profesor rekel, da le osel lahko z vrši tako nalogo. (Sedaj me je še le prav fino na-šeškal, potem pa odšel. Klančnikov Jože, moj prijatelj mi je pa povc-da1, da je videl profesorja in njega na ulici živahno raizgovarjati. (Drugi dan me je profesor .poklical in dejal: "Jaz sem tvojo računsko nalogo še enkrat pregledal. Rešena. je dobro, seve po stari metod;. Ker si b i zaprt, se ti m krivica zgodila, ker si pri prepisu napravil napake." Tako sta se dogovorila s stricem kajti stric je t3>koj rekel, ko sen domu prišel: "Govoril sem s profesorjem. Naloga je bila rešena pravilno. Le ti paglavec si parna vil napake, ko si jo prepisal." ^ Mati mi je pa pisala, da mi strici ne bo več pomagal, ker še navadnih 'j* računov prepisati ne znam in mtfljv vsled tega delam neprilike. Ta je podel človek. ALI JE BOG ? (Čitaj sv. nismo: Bogu je vse mogoče.) Takšna neomejena božja vsegamočnost lahko aavrši vsakršni čudež. Radi tega so tudi vse vere v boga in biblija zelo bogate na , čudežih. Vzrok vere v čudeže j? isti kakor za vero v boga, duhove, prazno, verje. Ta vzrok je neveda. Tembolj se je krčila neveda, tembolj se je spoznavala veda o naravnem zakonu, tolikor težje stališče je imela vena v čudeže in z njo združene religije. Radi tega sovražijo vsi duhovniki veJo in resnico. Danes je dokazano, da se še n -kdar ni zgodil kak čudei n se tac' nikdar ne more. Tudi kar šc ne poznamo, bazira istotako iw naravnih zakonih, kakor tisto, kar poznamo. Iz tega sledi, da je nemogoče, da bi ekzistiral bog, ki stori, kai hoče. Sploh je pa neumno ir» fantastično predstavljati si bitje, ki vsaki trenotek vse vidi in sliši. ;*se vlada in. z vrši v neskončnem1 vsemi ru, na vseh solčnih sistemih, ki je določilo kaj se je in se bo na zemlji v milijonih letih završilo. Prvotni kristjanje so si pač predočevali, da lahko bog z vzvišenega sedeža pregleda vso zemeljsko ravan. Ali naš današnji svetovni nazor nam je razkril tako velečastno velikost vsemi-ra, da moramo poslati "duha" ob-darovanega z največjo "inteligenco", ki vse vlada, med »navadne prazne bajke. Ali je mogoče, da je na svetu vse od sebe nastalo, ali pa vsled "slepega slučaja"? Duhovniki se pri svojih dokazih prav rad poslu-žijo premešanih črik, iz katerih ne more nikdar od sebe nastati kaka pesen ali razprava. Ta primera ne dokazuje mate. Posamezne črfce se vendar ne mo«re primerjati s posamezni deli snovi, ker nimajo sposobnosti, da bi napravile zveze in nove snovi, z novimi lastnosti. (Tako je tudi^z uro g. župnika Knanjca, s katero je hotel dokazati, da je bog "ustvaril svet, pa je žel le bhmažo. Opomba vajenca.) Črke nima jo v ti primeri (g. župnika Kranjca una' tudi. Opomba poslušalca.) sile, ne kake druge lastnosti, mejtem ko si delov snovi ne moremo misliti brez sile, k.i se zrcali v tem, da se družijo, ločijo, da drug drugega potegnejo nase lali odbijajo. "Kedarkoli se dva atoma prasnovi," tako pravi Molden-bawer (Das We!tall und seine En-stehung), "združita, nastane molekul (delček) snovi, ki ni več prasnov, stiovi, iki Ima popolnoma druge 'kemične im flzikatifele lastnosti. Že radi tega je mogoče, da se doseže velikanske razlike. Mejtem ko so se molekuli nove stldvi med sabo ali z dse ie Friderik veliki zgražal nad bedastocami dogem, ko je čital cerkveno jjgodovino. On splofo ni mogel N^^wcti, da l judje verjamejo takejBjrfinosti, da jih smatrajo za bož^j^rolo, ko je vendar oči v id no, da je človeško delo, zgrajeno na sili, slepariji, fanatizmu, vlaclohlepnosti in nestrpnosti duhlov-p-ov. Tako pi Se Zel le r o Frideriku velikemu kot mislecu. Ali morda* duhovščina na Kai druzega eradi kot na vero v dni hove in boga? , Polom te vere bo duševni in moralni preporod in rešitev človeštva. Ljudje se ne bodo več vzgoje val i v morali sužnjev, pa tudi ponižnost, pokorščina in zatajevanic samega sebe se ne bo smatralo več za čednosti, ampak vzrastel bo rod, ki se bo zanašal rra svojo moč, rod, ki bo našel svojo življensko srečo v negovanju jepega, dobrega in resničnega. EUGENE VARLIN. Spomin izza pariške komune. Med nekaterimi pariškimi ulicami, ki so tekom zadnjih dni dobda svoja imena, je tudi ulica Eugene I'arRtk To ime obuja krute spomine, predočuje nam zopet pijane tolpe Verzeljcev, uladnh čet, ki so tako kruto divjali v Parizu po porazu komune, kakor svoje dni divji H un i na svojem i^ohodu v solčnato Italijo. Cujmo, kaj o tem zgodovina pravi: • Varlin je bi] knjigoveški pomočil k. Čital je marljivp znanstvene knjige in si tako pridobil precej obširno izobrazijo. Vsled svojega last-nega mišljenja in nazmotriva-nja je postal socialist. Bil je ustanovitelj "iinternationale" in ko se je cesarstvo že nagibalb svojemu koncu, je igral kot izboren govornik na shodih volilcev v delavskih predme stjib veliko ulogo. Leta 1871, ko so pariški puntarjž razpisali prve volitve, je bil Eugene Varlin izvoljen članom koimme. Xajprvo je delal v finančnem odseku, kasne ie pa v odseku za preskrbo vojske. Bil je med tisto malo četo, ki se je v krvavem majskem tednui hrabro borila do .zadtaje barikade. Dne 26. maja je poskusil z nevarnostjo svojega lastnega življenje rešiti 50 porokov, katere so krtito preganjani komunardi po-srtreliili v ulici Riue Haxo. Ko so dne 28. maja počili zadnji streli, ko je vse zvršil do zadnjega^ kar je smatral za svojo dolžnost, je vrg^el pu>-ško od sebe in je po Plarizm iskal zfe-vetja pred tx>divjanimi Vetrzeljjfe:. Več dni in noči je blodil po Parizu, slednjič se je pa vsedel truden in zmučen nai stol pred neko kavarno v ulici "Rue Lafayette" v obli ž1 ju "Square Montholon". Ni si dal odstriči svojih dolgih valovi-t h las, ne svoje dolge goste brade. Ako bi si dal odrezati svoje dolge tetse in brado, nihče bi ga ne bi I spozml, dasi ie b;la njegova podoba IX) vseh razločni škili oknih izpostavljene na ogled. Morda bi si bil s to spremembo rešil tudi življenje svoje. Neki mimo gredoč človek, ki je imel na svojem joipicu pripet znak častne legije, je pristopil k njemu, ga potrkal' po rami in dejal: "Vi sfte E'u&ene Varlin, čllan komune?" Varl'n ga je pogledal in mu n: odgovoril. Neznanec je pomignil častniku, ki je s patruljo korakal mimo kavarne. Častnik se je približal in neznanec je rekel: "Aretirajte tega gospoda, on je član komune. Poznam ga, to je Vairlin." Častnik, lajtenant Sicre 67 polka je zgrabil* Vari in a za ovratnik. O-vadub je Sicru povedal svoje ime in stan. Le ta* je v svojem poročilu na zapovednika polka zamolčal ime gnjusnegiii ovadluha, povedal pa je, da je bil katoliški duhovnik, komur se je zdelo varnejši hoditi v navad, ni civilni' obleki, kot v duhovniškem talarju. Njega so za časa komune aretirali, radi tegw se sedaj ma- »v\ • scuje. (Konec pdhoctoijVČ.) Spendal Listu v podporo. 50c o ....................._ (Nadaljevanje 5 3. stnanr.) gospodarski in politični borbi. Letu-pafcain se je poskusilo tudi na>zgnati gosto temo, kater j so provrročili stari ob:čaji in nazori, radi tega tu-d); pridobitve na političnem in gospodarskem polji niso bile vsikdar tna'jne. Še vselej, kedar so delavci zasedli kakšno politično ali gospo-dar step postojanko po hudem in vročem boj ti, so mračnjaki, stebri kap'talizma razumeli izrabiti stare običaje in nazore tako spretno, ker vedo, da duševna te na v večini obda;® možgane ljudske mase, da so bili delavci goljufani za sadove zmage. Teimbolli tse bo pometalb s starimi nazori :n običaji v ljudski ma si, tolikorveč lx>do rustle prepričane čete soc alistov in se tvorile v enosamo nepremagljivo armado, ob kateri se bodo razb:j.ali va'ovi nasi-Ijte. stari običaji, nazori, vera v čudeže in strahove, sploh vsako baji koslovje. Misel svobodna je moč, kateri li sta kos surova sila in bajkoslovje. — In* ker to smznaHe narrčča od dne db dne, smo prepričani, da bo socializem kmaki prodrl v vse sloje vseh kulturnih narodov m jih zdru. žil v eno samo vel:ko druž no, ve-4 lik narod, eovoreč razna nr*reč:a m iez'ke, ki br starim ob ča je n in nazorom!!! POZOR SLOVENCI IN HRVATJE!!! Slavnemu občinstvu v Chicagu inoko-lici naznanjava, da sva odprla na 623 So. THROOP ST., mvourejeno pekarijo, kjer pečeva najokusneja raznovrstna peciva Za sveže pecivo in solidno postrežbo jamčiva. Bratje, podpirajte edino domače podjetje v tej stroki. Z odličnim spoštovanjem JUR. CURIČ II ALEX. IVČEC 623 80. Throop St., Chicago. Jože Sabath advokat iti pravni zastopnik v ka. ženskih in civilnih zadevah. Pišite slovenski 1 1628 1638 Unity Building 79 Dearborn St., Chicago, 111 Res 5155 Prairie Ave. Phone Drexel 7271. Košiček Bratje SALOON ! Dobro pivo, wiskey, likere, vino, izvrstne smodke in prigrizek. Oglasite se na Centri' Ozdravljena težke bolezni Ženskilih ustrojev maternice belega toka, bolečin v želodcu in križu / Marija Rezič 209 5thSt. Union Hill, N.J. ROJAKI Ozdravljen od zastarele bolezni želodca. Matia Fortun . 110 E.Park St.sButte,Mont. zapomnite sif da je samo oni zdriavnik dober in izkušen kateri zamore dokazati, da je že mnogo in mnogo bolnikov ozdravil. Na stotine naših rojakov se z zahvalnimi pismi in svojimi slikami zahvaljuje za zadobljeno zdravje-primariusu najznamenitejšega, najstarejšega in najzanesljivejšega zdravniškega zavoda v New Yorku in ta je ; The COLLINS NEW YORK MEDICAL INSTITUTE. To je edini zdravniški zavod v Ameriki v katerem prvi svetovni zdravniki in Profesorji posebnim modernim načinom zdravijo vse bolezni brez izjeme, bodisi katere koli ukutne, kronične ali zastarele bolezni kakor: bolezni na pljučah, prsih, Želodcu, Črevah, ledvicah, jetrah, mehurju, kakor tudi vse bolezni v trebušni votlinxbolezni v grlu, nosu, glavi, nervoznost, živiČne bolezni, prehudo utripanje in bolezni srca, katar, prehlajenje, naduho, bronhialni, pljučni in prsni kašelj, bljuvanje krvi, mrzlico, vročino, težko dihanje, nepravilno prebavljanje, reomatizem, giht. trganje in bolečiv Erifrn, rnkah-Trnkih, lrHjih in hnlni, Viaitn »iln (^prnerpjdj^J^nžo ali preliv, nečisto in pokvarjeno kri, otekle noge in telo, vodenico, božjast, slabosti pri spolnem občevanju, polucijo, nasledke onanije (samoizrabljevanja) Šumenje in tok iz uŠes> oglušenje, vse bolezni na očeh, izpadanje las, luske ali prh naglavi, srbenje, mazulje, liŠaje, ture, hraste in rane, vse ženske bolezni na notranjih organih, neurastenični glavobolj, neredno mesečno čiščenje, beli-tok, bolezni na maternici, i. t. d. kakor tudi vse ostale notranje in zunanje bolezni. Tu edino se ozdravi jetika in Sifilis točno in popolnoma, kakor tudi vse tajne ali spolne bolezni. Zatoraj rojaki Slovenci! mi Vam svetujemo, da poprej nego se obrnete na katerega drugega zdravnika ali zdravniški zavod, praŠate nas za svet, ali pišete po Novo obširno kujigo ,,ZDRAVJE", katero dobite zastonj, ako pis mu priložite nekoliko znamk za poštnino. Ta knjiga obsega preko 160 strani z mnogimi poduČlivimi slikami v tušu in barvah. ZASTONJ! ZASTONJ! Ozdravljen od reumatizma v rokah in nogah. John Trebeč Box 196 Tercio, Colo, Kujiga Zdravje Vsa pisma naslavljajte na sledeči naslov: The Collins N. Y. Medical Institute 140 Went 34tli St. NEW YORK, N. Y. Potem smete mirne duše biti prepričani v najkrajšem času popolnega ozdravljenja Ozdravljena od slabokrvnosti, kaŠlja, težke bolezni v prsih in zlatenice. Johana Košir Box 122 North Bergen,N.J. Jipilmiskt mm\ Podpisani naznanjam Hrvatom in Slovencem v Cbicagi in okolici, ra tjčim najboljša raznovrstna vdna po primirni ceni. Pridite, pripeljite znance in ijatelje, da se prepričote. ip Z vsem spoštovanjem Slavoljub Štajdohar, 316 W, 18th St. Chicago. J POZOR! SLOVENCI! POZOR! S-A.I_i002>T z modernim kegljiščem Sveže pivo v sodčkih ia buteljkah in drage raznovrstne pijače ter uuijske smodke. Potniki dobe čedno prenočile za nizko ceno. Postrežba točna in izborna. Vsem Slovf ncem in drugim Slovanom se toplo priporoča Martin Potokar 564 So Center/ ve., Chicago. SLOVENCEM IN HRVATOM priporočam svojo gostilno, dvorano za veselice in društ. zadeve. Točim izborno pivo <%Magnet", fina namizna importirpna in domača vina, izvrstno žganje itd. Pri meni so le fine, unijske smodke na prodaji — JOŽE POLAČEK, 635 BLUE ISLAND AVE. CHICAGO, ILL. Dr. W. C. Ohlendorf, M. D. zdravnik za notranje bolezni In ranocelnik. ZdravniSkiTprpiikava brezplačno—plačati J« le zdravila. 647 to 649 Blue Island Ave., Chicago llradn« ure: Od 1 do 3 popol. Od 7 do 9 zvečer. Izven Chioage živeči bolniki naj plielo iloventk^ Slovencem in Hrvatom naznanjamo, da izdelu« jemo raznovrstne po najnovejšem kroju. Unijsko delo; trpežno in lično. V zalogi imamo tudi razne druge potrebščine, ki spadajo v delokrog . oprave — oblek. Pridite in oglejte si našo izložbo. Z vsem spoštovanjem •J. J DVORAK S* OQ. 598-600 Blue Island Av* Chicago. \ . Ji, *. aML