KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 37 (2) INDUSTRiSKE SVOJINE Izdan 1. Decembra 1926. PATENTNI SPIS ŠT. 398® Jaroslav Picha, tvornlški ravnatelj, Praha - Kral. Vinohrady, Čehoslovačka. Hangar Prijava z dne 17. aprila 1925. Velja od 1. oktobra 1925. Pri konstrukcijah hangarjev za letala se stremi za tem, da se doseže ob najmanjši uporabi materiala kar največja stabilnost in da se omogoči zmožnost transporta takih konstrukcij. Izum se nanaša na tak hangar, ki sestoji iz strešnih veznikov trioglatega gradbenega načina, ki počivajo po eni sirani na sprednjih, primerno širokih vsidralnih stebrih vratnih kril, na drugi sirani pa na stebrih odzadnje stene. Naležajenje strešnih veznikov med posameznimi vratnimi stebri posreduje svrhi primerno trostran, na vsidralnih stebrih enako široke baze naležajen prostorni nosilec. Prečni prorez tega nosilca odgovarja prvemu trikotniku strešnih vezi, izobličenem po trikotnem sistemu. Ena prednost uporabe nosilca s trikotnim prečnim prorezom obstoji tudi v tem, da odgovarja sprednja stena istega že naklonu sprednje strešne ploskve. Mogoče pa je tudi da se pri izobličenju strehe vzame kot osnovni element za vratna krila prostorni nosilec poljubne oblike prečnega proreza. Naravno se takšen prostorni nosilec lahko nadomesti tudi s konstrukcijo, ki je v dveh druga proti grugi navpičnih smereh nosilna, akoravno je leta manj ugodna. Po drugi alternativni razrešitvi ne prenašajo strešni vezniki strešno pezo na vratnega nosilca neposredno, temveč posredno s pomošjo prečno ležečih prostornih nosilcev. Hangar je v zgornjem delu enega ali več prostornih nosilcev opremljen z ohlip-nimi svetlobami tako, da imajo strešni ve- zniki na priključnem mestu manjšo višino kot odgovarjajoči prostorni nosilec. Take ohlipne svetlobe se svrhi primerno izobličijo na trostranih prostornih nosilcih. Na risbah so prikazani Izvedbeni primeri izumljenega predmeta šematično. Sl. 1 kaže eno konstrukcijo hangarja v sprednjem vidu, sl. 2 isto v tlorisu, in sl. 3 prečni prorez istega. Nad sprednjimi vsidralnimi stebri A vratnih kri! je vležajen tristran prostorni nosilec P, čegar osnovna širina je enaka širini stebrov A. Posamezni strešni vezniki H počivajo na vratni strani deloma na sprednjih vratnih stebrih, deloma pa se isti priključujejo na trostrano vratno prizmo, do-čim počivajo na odzadnji strani na stebrih S. Sl. 4 kaže hangar, pri katerem je prostornega nosilca vratnih kril tvoreči trostrani nosilac P postavljen na rob, pri čemur zavzame hipofenuza navpično lego in je obrnjena proti izključujočim strešnim veznikom H. E znači steber in V vrata. Si. 5 do 7 kažejo hangar, pri katerem je prostorni nosilec P vratnih kril sestavljen iz dveh na rob postavljenih trostranih nosilcev s skupno hipotenuzo, pri čemur tvori hšpotenuza hkratu navpičnega nosilca. S je odzadnja stena hangarja. Sl. 8, 9, 10 in 11 prikazujejo izvedbo hangarja, pri katerem se prenaša strešna peza po strešnih veznikih H na prečno ležeče prostorne nosilce F, O, in šele po teh na vratnega nosilca P, oz. na odzadnje stebre. Sl. 8 kaže tloris, sl. 9 prečni prorez hangarja po IX — IX in sl. 10 podolžni Din. 20. prorez po X—X slike 8, dočim prikazuje si. 11 hangar v vidu od zadaj. Pravokotni, trostrani nosilec P vratnih kril, čegar osnova ivori eno njegovih katet, je vležajen na stebrih. E V tega nosilca so navpično vle-žajeni prečno ležeči, strešne veznike H noseči prostorni nosilci F in G. Nosilca F in G počivata s svojimi drugimi konci na stebrih E,, ki so poskrbljeni v odzadnji steni S. Na ta način nastanejo štiri glavno oporne točke (oz. vsidralne točke) hangarja. Slike 12, 13, 14, prikazujejo eno izvedbo obliko hangarjeve strehe, in sicer je sl. 12 tloris, sl. 13 prorez po XIII - XIII in sl. 14 prorez po XIV — XIV slike 12; pri tej izvedbi obliki odgovarja višina vratnega nosilca višini dvostrane strehe hangerja. Nosilca F in G sta opremljena z ohlipnimi svetlobami M. Sl. 15, 16, 17 in 18 prikazujejo hangar, pri čemur je v vratnega nosilca P vležajen prečni nosilec K, tako da podajo ti nosilci obliko tlorisa od T. Sl. 15 kaže tloris, sl. 16 prorez po XVI — XVI, sl. 17 prorez po XVII — XVII slike 15, in sl. 18 vid od zadaj. Trostrani prečni ležeči prostorni nosilec K, ki počiva na vratnem nosilcu P, ima v svojem zgornjem delu ohlipno svetlobo M. V ta namen je višina tramov H strešnih veznikov na priključnem mestu k nosilcu izvedena manjše. Na straneh hangarja sta poskrbljena dva stebra E in zadaj en steber E,, tako da ima hangar tri glavne oporne točke. Sl. 19 kaže streho, ki je opremljena z več parelno izvedenimi ohlipnimi svetlobami. Patentni zahtevi: 1. Hangar, označen s tem, da je na sprednjih vsidralnih stebrih vležajen prostorni nosilec, ki služi za to, da nosi vmes ležeče strešne veznike in prenaša navpične in vodoravne sile na vsidralne slebre vratnih kril. 2. Hangar po zahteva 1, označen s iem da je vratni nosilec izobličen kol iristran prostorni nosilec. 3. Hangar po zahtevu 2, označen s tem, da odgovarja osnovna širina prostornega nosilca širini vratnih stebrov. 4. Hangar po zahtevu 2, označen s tem, da so strešni vezniki trikotnega sistema tako zvezani z vratnim prostornim nosilcem, da odgovarja trikotni prečni prorez nosilca prvemu trikotu tege trikotnega sistema. 5. Hangar po zahtevu 1, označen s tem, da se strešna peza prenese po strešnih veznikili na vratnega nosilca ne neposredno, ampak s posredovanjem enega ali več prečno ležečih prostornih nosilcev, na katerih počivajo strešni vezniki. 6. Hangar po zahtevu 1 in 5, označen s tem, da je višina strešnih veznikov na priključnem mestu k prostornemu nosilcu vza-ta manjši kot znaša višina prostornega nosilca, da se more na zgornjem koncu istega razporediti ohlipna svetloba. /&/pa fenF broj 3986. Fig. J. ■A: v .. .. .. . •.V- - • •• •• -■ • - : . *■» - -K • ' , ■ ■ » * . • ■ . . vi, r, 1 v:;;;: --^‘V . • H"- "V.! /!cfpatent broj 3986. rfy?"FSpTNj"'rrr : • ;;"-v ; -‘'v - ■ • ■ •••■ ' - • ! X . ■ . , XX X. X X. • Fig. J5. \xn />a’patent broj b98S. H (K ‘8 (rTFTfi > v7/?/FrWF^!'m- -^rro %'f'tt.^ - Tvr;-v-''"■ a > •. ■v:;- l 'i. l .T' v r!'- ( ................................. •' T™ -•............•• ■ t 'V-;--.-- 'SV' ■ \.y ■ :/ •»: 'X'J „ii,- k j m ■ 'a - i ; ;■&v- . ■■p, r. '; -.. . • : • - 'v-? ■ .