Med mnogimi lažmi, ki jih naši nasprotniki mečejo na naša pleča, ni najmanjša ta, da smo — kapitalisti. Nemoteno in nekaznovano si sme dovoljevati neki tisk proti nam izpade, ki so značilni — za te ljudi. Pustimo to! Ptiča spoznaš po perju, četudi ne poje! Tudi te ljudi poznamo. Vemo, kaj so in kaj hočejo. Ne vemo in ne razumemo pa, kako si jemljejo ti ljudje pravico, da nas psujejo. Vedo naj namreč, da vsaka psovka, ki jo vržejo na katero koli naših osebnosti, pade na nas, pade na vse kmetsko gibanje! Mi smo kirtelstktz dlcmchvacija z vsem, kar ta pojem pomeni. Mi smo gibanje, ki ga ni mogoče ukrotiti z ognjem in mečem, še manj pa s papirnatimi pamfleti. Dve bombi mečejo nasprotniki proti nam. Po eni strani nam na pleča tovariša ministra senatorja Puclja očitajo kapitalizem, po drugi plati nam na hrbet tovariša poslanca Mrav-Ijeta pišejo v breme — komunizem. Med tema dvema skrajnima točkama je toliko možnosti za podlost, da je Slovenija premajhna za ves ta gnoj. Mi en mirne duše sprejema«^ je pctvchnc . Smo kristjani in poznamo evangelij: »Marta, Marta, skrbna si in veliko si prizadevaš, toda le eno je potrebno —« Tudi mi vemo, da je samo eno potrebno, namreč jasnost in odkritost. Vedeti moramo, zakaj nas naši nasprotniki vseh struj in barv napadajo. Vedeti moramo, čemu smo tako grozni, da nam hkratu očitajo kapitalizem in komunizem. Že različnost teh očitkov sama nam bolj odpira oči — kakor bi jih mogel najbolj vnet-misijonar. S^mn po sebi se rotli vprašanje: je izapiletl ? Nam niti izdaleka ne pride na misel, da bi vsakega človeka, ki ne berači, proglasili za — kapitalista. Hkratu pa vemo, da žive na svetu ljudje, ki znajo v beraštvu organizirati najhujši kapitalizem. — Pripravljeni smo o tem vprašanju na javen razgovor. Če je gospoda, ki rada s tolkačem bije po nas, voljna sprejeti našo ponudbo, naj se kar oglasi. Tedaj bo narod izvedel, kje je kdo in kaj je kdo. Za danes naj pa samo povemo, da denar — ni kapital. Denar ni tisto, kar mi imenujemo kapitalizem. Denar je samo mednarodno priznano izmenjalno sredstvo za vrednote ljudskega dela. Mi pa smo ljudje dela. Kmetje vzdržujemo svet, zato pa imamo kmetje pravico do — takega kapitala. In če nam tega očitajo, nam je to sama v ponos. Seveda pa je kapital, proti kateremu se danes upira ves svet — in celo fašisti, nekaj čisto drugega. Kapital je slepo, brezobzirno izkoriščanje ljudskega dela in njegovih vrednot. Iz tega pojmovanja kapitala pa izvira vse gorje. In naj le pride kdo od koder koli ter naj vrže kamen na nas! Naj udari tovariša senatorja Puclja, hkratu naj pa prizna, da se je on kot minister z enako odločnostjo zavzemal za kmeta in bajtarja kakor za brezposelno učiteljico, ki ji kapital ni privoščil niti — srajce! Lahko nas napadajo brezvestni ljudje, ki si grade palače in mirno gledajo pri tem, kako gredo naši kmetski domovi na boben! Mi jim pravimo: Če imenujete, kdor koli in kar koli ste, borbo za lastninsko ohranitev slovenske zemlje — kapitalizem, potem smo mi — kapitalisti. Z nami vred so kapitalisti vsi tisti slovenski dninarji, kočarji in bajtarji, ki so zaradi svojega poštenega dela lačni naše zemlje! Vsiljujejo se nam še bolj jasna vprašanja, odgovor nanje pa naj dajo tisti, ki nas psujejo s kapitalisti. Mislimo in prepričani smo, da bo ta odgovor za nas časten, ker bo le potrdilo našega dela. Komanizem Ko smo se tako pogovorili o kapitalu in kapitalizmu, moramo načeti še vprašanje — komunizma. Kakor smo že zapisali, je pri nas prišlo v modo, razkričati vse, kar ni komu po volji, za komunizem. Seveda pa mora imeti pamet za plankami tisti, kdor v ta krik verjame. K tovarišu poslancu Mravljetu prihajajo ljudje vseh struj in strank, od težaka do župana, od najnižjega do najvišjega. In veste, kaj je njegov greh? Brez izbire, brez rešeta, brez vprašanja stori vsakomur dobro, če le more. Če je to komunizem, potem smo mi popolni komunisti. Z vsem srcem in z vso dušo namreč izjavljamo, da popolnoma zaupamo delu tov. poslanca Mravljeta. Končno smo pa le primorani povedati svoje misli, zlasti o kapitalu. Kapital kot izkoriščevalec se ni nikdar in nikjer v svetovni zgodovini naslanjal na revolucionarne struje, ampak vselej in povsod na konservativne, na reakcijo. Konservativnost, reakcionarnost je dragocen gnoj na njivo kapitalizma. Ko bi bili mi hodili po teh potih, bi bila danes Slovenija — gospodarsko naša! Naj pa zato izvedo danes vsi naši nasprotniki, da tega zavestno nismo hoteli. Svobodno njim, ki najbolj kriče o kapitalizmu v naših -vrstah, da so pogoltnili najbolj gnile deleže tega sistema, če mislijo, da se s strahom da ukrotiti misel, se peklensko motijo. Narod je videl, narod je spoznal in narod bo nekoč — sodil. Ob tej sodbi bomo mi imeli — mirno vest. In to, prijatelji vseh smeri, ki bi nas radi utopili v žlici vode, to je — naš kapital in naš komunizem. Ponosni smo na oba! J^Fodnzsfvc Če bi ne bilo vere, bi tudi ne bilo nevere; mračna tema šele daje soncu veljavo in zvestoba do domovine se najlepše razodene, kadar izdajalci razkazujejo globine svojih pokvarjenih duš. Ločilna črta Pri nas na Slovenskem iz dneva v dan narašča vojska onih, ki resnično ljubijo domovino in ki vprav danes čutijo, kako lepe bodo žrtve, ki jih bodo zanjo doprinesli. Ako se ustaviš na vasi, boš dobil ljudi, ki žive čisto zase in še v cerkev hodijo zato, da se ubranijo vsakega stika z drugimi. Ko gori domačija, .ki jim jo po navadi zažgo enaki po duhu, hiti vsa vas na pomoč. Šele tedaj odkrijejo, da so člani občestva. Spoznajo, da je sicer prav, če so meje točno zarisane, da pa jih nimajo zato, da bi bili ločeni od vseh sosedov, sosesk in človeštva. Takšen človek je sad razmer. Razmere so okolica, ki ga obdaja, čas, .v katerem živi, v glavnem pa so oni, ki zahtevajo, da se po njih ravnamo, tisti, ki hočejo dati vsemu sebi lastno obeležje. Tak človek nima ljubezni do drugih, je samopašen in vedno le gleda, kako bo pomnožil svoje bogastvo. En tak človek je pohujšanje vsem, mnogo njih pa pomeni pogubo. Jugoslavija — delo modrih in junakov Odkar je surovost napram bližnjemu glavno merilo nravstvene in umske sile mogočnih, imenujejo na Slovenskem take, ki so srčno vdani Jugoslaviji — izkoreninjence. To so tako rekoč debla, ki jih malo potreseš, pa se prevrnejo, ker so jim korenine odmrle in le navidezno stoje v zemlji. Stara Grška je bila sestavljena iz mnogoterih rodov, ki niso vsi govorili enakega jezika. Srednji vek je vezal razne narode Evrope v velike države. Dandanašnji vidimo, kako prostrana slovanska Rusija druži nešteta plemena, vere in jezike. Od starih časov do danes je bila takim zajednicam najgloblja vez skupnosti — ljubezen do domovine, privrženost k neki višji enoti. Jugoslavija je država, ki so jo ustvarili sto-tisoči mrtvih. Kolikor stvariteljev je še živih, se z vso večjo verjetnostjo bližajo uri, v kateri bodo razglašeni za izkoreninjence. Ali bi ne bil nesmisel valiti one, ki so padli in ne zaničevati teh, ki so ostali, če so se oboji borili za iste cilje? izhaja vsako sredo. Naročnina: letno 30 Din, polletno 15 Din, za inozemstvo letno 50 Din. Inserati po tarifi. Pismenim vprašanjem naj se priloži znamka za odgovor. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. Rokopisi se ne vračajo. Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo in uprava je v Ljubljani v Kolodvorski al. št. 7. Telefon tnter. st 32-59 Račun pri poštni hranilnici št. 14.194_ Številen rod, ki dorašča, douineva globoki zanos njihovega dela. Ali bodo tudi te mlade legije nagrajene s sramotno besedo: izkore-ninjenci? V hudobiji ni skurnosii Ni težko razumeti grenkobe, ki jo ob takem sramotenju čuti vsak, ki ni podoben onemu, kateremu so podtaknili ogenj; ki živi s svojo ožjo skupnostjo in preko' nje z vsemi ostalimi deli naroda za njene velike naloge. Toda težko je razumeti brezmejno hudobijo misli in srca pokvarjenost, ki za ljudi polne vere v domovino — v lastni domovini ni našla druge besede kakor to najbednejšo, kar jih je samosvojska »duhovna rast« mogla skovati do danes. Karkoli je sveta okoli nas, nam noben kos ni tako blizu kakor jugoslovanski. Kdor se čuti povezanega z Jugoslavijo, mu dopovedujejo, da nima domovine! Svoboda Še vsekdar se je mrak sovraštva umaknil svetlobi bratstva: temine srednjega veka so pregnala čudežna junaštva in hrabrost osvobojenih narodov. Tako tudi naš rod, korakajoč po stopinjah velikih ljudstev, vse bolj usvaja ljubljena domača tla. Njegova privrženost k veliki Jugoslaviji se ne umika v skrite kote sovraštva, ki se ravno zateka v ozkosrčno zapiranje pred svetom, v tesno skrivanje pred resnico, v nauk, da je samo vase zaprt Slovenec Jugoslovan in da dober Jugoslovan ne more biti dober Slovenec. A vendar je prvi samo eno in malo, drugi pa je mnogo več, je vse! In ker privrženost k domovini ni nikdar ozka, samohotna, temveč široka in v skrbeh za vse, je prava pot samo pot tega »izkoreninjenca«. Izrodništvo Izkoreninjenci nam bodo vrnili, kar nam je vzelo izrodništvo. Trdnosti hrastov in nezlom-Ijivosti njegovih vej je podobna odločnost, od katere je predvsem odvisna usoda domovine. Nimamo vere v tega, ki ne služi njej in svojemu rodu, temveč tujemu duhu in koristim tujega telesa. Medlo luč zamreženih oken bo pregnalo sonce vere v jugoslovanstvo, v tisto življenjsko misel, ki zajema ves naš narod, hrepeneč po svobodi in človečnosti, a odbijajoč sužnost in zlobo. ^zi/a v £vropi Stoletja smo se v Evropi ponašali s svojo veliko kulturo. Bili smo se na prsi, da smo kristjani in prosvetitelji sveta. Ustvarili smo si središča, od koder naj bi žarela luč večnih resnic kakor božje sonce v temo zmot in zablod. In še danes smo tako preprostega srca, da sami verjamemo v nekaj, s čimer skušamo zakriti svojo bedno gnilobo. Pri tem pa vendar obhajajo človeka kaj čudni občutki, ko se razgleduje po temačnih vrtovih evropske zgodovine. Peta božja zapoved odločno prepoveduje: »Ne ubijaj!« Niti ne dela razlike med prijateljem in sovražnikom niti med vernim, krivover-8ii 111 ali brezvernim. Kljub tej jasnosti ni v zgodovini krščanske Evrope stoletja in niti ne desetletja, ki ne bi bilo omadeževano s človeško krvjo. Zdaj so ljudske množice krvavele na bojnih poljanah za čast in slavo grabežljivih samodržcev, včasih celo za posest v svilo odetih hotnic, zdaj za oblast tega, zdaj zopet za premoč onega. In kadar ie po utrujenosti zavladal »mir«, so padale glave posameznih idealistov, so goreli na grmadah znanstveniki, učenjaki, ljudje idej in borci za pravico, ki so hoteli človeštvu prinesti samo luči in dobrote. Nad njih trpljenjem so se pasli okrutni oblastniki in so jih proglašali — pač po okusu in duhu dobe — zdaj za odpadnike, drugič za krivoverce, potem pa spet za upornike in prevralnike. Nočemo naštevati imen, kdorkoli pa le malo z mislijo pogleda v knjigo evropske zgodovine, se bo zgrozil, ko bo spoznal, kako je krvava. Mislil bi kdo, da je morda naše stoletje s svojim napredkom in s svojo veliko znanostjo kaj boljše od prejšnjih vekov. Bridko bi se zmotil. Četudi prezremo grozote svetovne vojne in gledamo samo na naš čas, vidimo, da je še hujši od prejšnjih. Prej je bilo v vodilnih plasteh vsaj toliko poštenja, da je pameten človek lahko ločil zaveznika od nasprotnika in prijatelja od sovražnika. Danes niti tega ni več. Krščanska Evropa se je navzela azijskega duha nekrščanskih Japoncev, ki jih danes najbolj katoliški listi zaradi njih nečloveškega napada na Kitajsko najbolj poveličujejo. Kakršne so razmere s širokega, svetovnega razgleda, take in še slabše so z ožjega, domačega. Tudi pri nas so mnogi zavrgli moralo krščanske kuUllHie Evrope in sprejeli azijsko-mongolske pojme. Kakor tam Japonci dopovedujejo Kitajcem, da jih ubijajo iz ljubezni, tako ti dopovedujejo narodu, da niso to, kar so, in da so prav za prav to, kar niso. Za to modrost zahtevajo od njega odškodnino, ki jo narod pla- čuje že dolga desetletja, če ne morda stoletja.' Ta odškodnina v ničemer ne zaostaja za japonskimi zahtevami. Ne govorimo morda samo o ožjih domačih razmerah v Jugoslaviji, ampak o razmerah v Evropi. Povsod, kjer nastopajo krščeni nekrist-jani, se godi isto. Dvojno, trojno in celo četverno lice imajo. Eno kažejo narodu tu, drugo tam, tretje navzgor, četrto drugam. Tako narodi ne vedo, komu naj verjamejo in kam naj se obrnejo. In sad tega dela? Medsebojno nezaupanje, mržnja, sovraštvo, skratka vse to, kar je rodilo položaj, ki mu z obrabljenim izrazom pravimo: kriza. Kako dolgo bo to še trajalo? Ali res nimamo Slovani toliko moči in poguma, da bi spričo takih dejstev zahtevali s poudarkom vse svoje moči: Konec bodi temu slepomišenju! Konec bodi intrigam, s kakršnimi so nas ubijali dolga stoletja! Mesto zlobnega spletkarstva zahtevamo slovansko kmetsko demokracijo, ki pomeni odkritost, jasnost in poštenost, ki torej pomeni rešitev za svet! Prepričani smo, da v Sloveniji ni kmetskega človeka, ki ne bi bil z nami istih misli. Zaprimo torej vrata volkovom! Kdor se je namreč izneveril narodovi duši, ta ni naš, čeprav govori naš jezik! Ven z njim in tja naj gre, kamor se je prodal. Samo tako bomo premagali Azijo v Evropi in samo tako bomo rešili svojo slovensko narodnost, jugoslovansko domovino in kulturo, ki je v znamenju slovanskega krščanstva ponos Evrope. Vsem, ki so dobre volje, kličemo: Glavo po-koncu, čas se bliža, čas zori! Naša prva dolžnost je, da smo pripravljeni nanj, kajti sicer nas bo še v smrti preganjalo prokletstvo bodočih pokol en j. Kmeislti dolgovi Položaj na trgu kmetskih dolgov je takle: Na temelju uredbe o likvidaciji kmetskih dolgov je prijavilo 4140 bank in zadrug kot upnikov zaščitenih kmetov Privilegirani agrarni banki 651.155 dolžnikov za 2.816,000.000 din terjatev. PAB pa je odobrila po sumaričnem predračunu bankam in zadrugam 1.606,200.000 din od tekočih računov. Anuitete, ki jih bodo banke in zadruge prejele od PAB 1. januarja 1938 po uredbi, znašajo 142,100.000. Vse banke in zadruge so podpisale na temelju uredbe 25% svojih terjatev, kar znaša 604,900.000 din. Drugih 25% dobe banke in zadruge v obliki 3% državnih obveznic za likvidacijo kmetskiJi^doigGv. Bo 28. sep- tembra je plačalo 283.376 kmetskih dolžnikov 77,700.000. Da bi olajšala kmetom plačevanje dolžnih obrokov, je PAB sklenila dovoljevati menična ali zadružna posojila dolžnikom, ki še niso pospravili koruze ali ki še niso vnovčili svoje žetve, tako da bodo lahko zastavili žito in koruzo. Mi kmetje moramo zmeraj kaj zastaviti za varnost svojih lastnih bremen. Kaj in kdaj pa bodo nam zastavili tisti, ki srkajo med iz naše krvi? Vloge ntueaščajo Po podatkih Zveze jugoslovanskih hranilnic v Ljubljani so znašale vloge pri 29 slovenskih hranilnicah dne 31. avgusta 1937 1.013,019.952 dinarjev. V primeri s stanjem dne 31. julija opažamo torej sorazmerno nizek padec za 3 milijone dinarjev, kar odgovarja približno znesku obresti, katere pripisujejo hranilnice vlagateljem za vsak mesec. Vloge na knjižice so narasle pri 6 hranilnicah, vloge v tekočem računu pri 7 hranilnicah, celotne vloge pa pri 8 hranilnicah. Tudi število vlagateljev je naraslo pri nekaterih hranilnicah, in sicer število vlagateljev na knjižice pri 8, vlagateljev na tekoči račun pri 7, skupno število vlagateljev pa pri 8 hranilnicah. Pri vseh slovenskih hranilnicah je bilo 31. avgusta 1937 136.282 vlagateljev. - Te številke dokazujejo, da je gibanje vlog pri hranilnicah sorazmerno ugodno, in da se zaupanje vlagateljev v denarne zavode polagoma boljša. Kako se dela pc dvagili banovinah Od ljudi je odvisen napredek in uspeh dela v narodu. To vidimo pred vsem v Vrbaski banovini, kjer je dve leti banoval g. Bogoljub Kujun-džič, sedanji minister za šume in rudnike. Glasilo vrbaškel banovine je objavilo zelo zanimive podatke o uspehih dveletnega dela bana g. Kujundžiea. »Vrbaske novine« navajajo med drugim, da se danes gradi v vrbaski banovini dolgo pričakovana uns-ka proga, ki odpira pot na morje temu tako dolgo zapostavLjanemu delu naše države. V zadnjih dveh letih je bilo zgrajenih deset velikih železobetonskih mostov, razpisana so že dela za 11. veliki most, ki bo zgrajen v železobetonu preko Save pri Bosanski Gradiški. Dalje je bilo zgrajenih v teku dveh let deset banovinskih bolnic, pa tudi ena državna bolnica, ki sama stane 15 milijonov dinarjev; odobrena je licitacija za zgraditev velikega tri-nadstropnega kužnega paviljona v državni bolnici v Banjaluki. Na novo ije bilo zgrajenih 45 osnovnih šol, gimnazija v Bihaču, poljedelski šoli v Derventi in Cazinu, 45 raznih državnih in banovinskih cest, cela vrsta vodovodov in več sto vodnjakov in cistern v brezvodnih krajih. Po posredovanju banovine je bilo obnovljeno delo v veliki tovarni celuloze v Derventi. Otvorjeni sta dve novi gimnaziji, v Derventi in Banjaluki, dočim je nižja gimnazija v Priije-doru pretvorjena v popolno. Ustanovljena je cela vrsta novih sreskih načelstev in izpostav. Organizirana so nova sreska sodišča. V sedežu banovine v Banjaluki je zgradila država več milijonskih zgradb, kakor novi kirurški paviljon v državni bolnici, palačo Državne hipotekarne banke, sirotišnico itd. Tako se dela! BOLEZEN ZAGREBŠKEGA NADŠKOFA Zagrebški nadškof dr. Bauer ^e že dolgo bolehal, sedaj pa je po kratkem prehodnem izboljšanju nenadoma nastopila oslabelost srca. Spričo visoke nadškofove starosti so zdravniki resno v skrbeh za njegovo življenje. V nedeljo veš&t so bife v vseh zagrebških' cerkvah molitve za nadškofov© zdravje. Doma in drugod SVcvi ministri Uradno poročilo o spremembi vlade glasi takole: V imenu Nj. Vel. kralja Petra II. so kraljevi namestniik z ukazom od 14. t. m. sprejeli ostavko, ki so jo predložili gg. pravosodni minister dr. Niko Subotič, gradbeni minister dr. Marko Kožul, minister za gozdove in rudnike Djura Jankovič, prosvetni minister Dobrivoje Stošovič, poštni minister dr. Branko Kaludjerčič in minister za telesno vzgojo dr. Josip Rogič, ter jih postavili na razpoloženje, imenovali so pa za pravosodnega ministra podpredsednika senata Milana Simonoviča, za ministra za gozdove in rudnike bana vrbaske banovino Bogoljuba Kujundžiča, Sporazum Zastopniki beograjske združene opozicije gg. dr. Laza Markovič, Božidar Vlajiič in dr. Milan Gavrilovič so imeli sredi preteklega tedna sestanke s predstavniki zagrebške opozicije. Sestanki so se vršili v politični pisarni dr. Vi. Mačka v Zagrebu, ki jim je tudi sam predsedoval. Beograjčani so prinesli seboj besedilo sporazuma, kakor so ga odobrili predsedniki srbi-janskih strank. Dr. Maček je besedilo podrobno proučil in dodal zraven svoje pripombe. Prvotnega beograjskega besedila ni odobril in sporazum še ob tej priliki ni bil podpisan. Beograjski zastopniki so se v nedeljo vrnili in predložili besedilo sporazuma s pripombami dr. VI. Mačka svojim šefom, ki so še isti dan o stvari razpravljali. Politični krogi menijo, da bodo pripombe dr. Mačka uvaževane in da bodo delegati beograjskih opozicijskih skupin v kratkem zopet odpotovali v~ Zagreb in ob tej priliki besedilo sporazuma podpisali skupno z zastopniki SDK. Beograjski listi so ves čas zagrebških razgovorov prinašali podrobna poročila in kazali fca sam sporazum veliko zanimanje. Največ je o sporazumu pišala beograjska »Politika«. Zagrebški listi so le na kratko zabeležili sestanke delegatov beograjske in zagrebške opozicije. Čeprav so beograjski delegati skrbno prikrivali pred javnostjo in celo pred svojimi prijatelji točno vsebino sporazuma in njegovega besedila, se je vendarle po časopisju razpravljalo in objavilo glavne točke in tudi glavne tež-koče sporazuma. Predmet sporazumevanja tvori znani Gavri-lovičev predlog o postopku, ki je bil kasneije nekoliko spremenjen v soglasju z vsemi beograjskimi opozicijskimi grupami. »Postopek« obravnava ukinitev obstoječe ustave, vrnitev popolnih demokratičnih svoboščin in svobodne volitve v ustavotvorno skupščino. Nadalje tvori predmet sporazumevanja znana Davidovičeva resolucija, ki pravi da smo Slovenci, Hrvati in Srbi trije posebni narodi z zgodovinskimi posebnostmi. Na temelju tega načela o treh narodih zahteva dr. Maček tudi vse demokratične posledice za vsakega izmed treh narodov. To se pravi, da ima vsak izmed njih suvereno pravico odločbe o svoji usodi in o svoji državi. Od vsakega od teh treh narodov ije odvisno, koliko hoče odstopiti od svojih pravic v korist skupno države. Torej pomeni ta zahteva povrnitev nazaj za 19 let pred 1. december 1918. leta, ko je bilo proglašeno zedinjenje Srbov, Hrvatov in Slovencev. Srbijanski radikali in demokrati pa v tem pogledu ne mislijo tako in ne pristajajo na posledice načela o treh narodih. V tem tiči nesporazum v sporazumevanju med Zagrebom in Beogradom. In ta nesporazum je vzrok neprestanega romanja med Zagrebom in Beogradom, za gradbenega ministra ministra na razpoloženju iu^, narodnega poslanca Dobrivoja Sto-šoviča, za ministra brez portfelja narodnega poslanca dr. Nika Novakoviča, za ministra za telesno vzgojo narodnega poslanca dr. Vekoslava Miletiča, za poštnega ministra podpredsednika narodne skupščine Vojka Cvrkiča, za prosvetnega ministra upokojenega pomočnika prosvetnega ministra Dimitrija Magara-ševiča. * Izprememba vlade je osebnega značaja in ne pomeni nobene spremenjene politike. popravljanja besedila, nove pripombe, protipred-logi, skupne konference, .posebne seje itd. Ali se bo med njimi našlo ono besedilo, ki naj zadovolji obe grupi, se bo šele videlo. Vsekakor pa bo treba še mnogo naporov z obeh strani in še več dobre volje in iskrenosti ter pred vsem ljubezni do skupne države, ki edina jamči svobodo jugoslovanskemu narodu, vsem Srbom, Hrvatom in Slovence«. + lože Anicic Grob se za grobom vrsti in zdaj so se zagrnila grobna vrata^tudi nad mladim, a toliko bolj idealnim vzgojiteljem, učiteljem Aničičem, šolskim upraviteljem v Šmartnem ob. Savi. Pokojni, istrski rojak iz Matulja, je živ vzgled, kakšen bodi pravi, resničen ljudski vzgojitelj in kaj vse premore. Ves vedno v svojem poklicu, vdan šoli in mlademu rodu, je bil neuklonljiv in neupogljiv. Iz Istre je prišel v Prekmurje, potem pa* v Zasavje, kjer je ostal, vztrajal in deloval, dokler mu ni smrt zaprla šolskih vrat. Kdor pozna razmere na naši vasi, ve in si lahko misli, kako težavno stališče ima tam danes pravi ljudski prosvetitelj. Ne samo s strani resničnih nasprotnikov, ampak celo od tam, od koder bi človek smel pričakovati opore in podpore, naleti tak idealen delavec na zapreke. Kdor je šibek, jim podleže, Aničič jim ni nikoli. Ostal je od prvega koraka do grobnega praga to, kar je bil: poštenjak, značaj, vseskozi človek, poln resnične kmetske demokracije in tistega gorečega in svetlega idealizma, ki ga more dati samo slovenska vas. Bil in ostal je kmetski borec, ne da bi bil kdaj kmetski kričač, bil in ostal je Sokol, kakor ga je sanjal komaj sam Tyrš. Kot učitelj pa je bil v prvi vrsti skrben oče svojim otrokom. Ne s palico in z jeznimi pogledi, ne s karanjem in psovanjem, ampak z vse osvajajočo ljubeznijo je ta zlata duša uvajala in sprejemala vaške malčke v svetišče svojega srca. Nič i]i torej čudnega, če se je na vest o njegovi smrti zgrnilo ob njegovem grobu od blizu in daleč mlado in staro. Kako presrčno tople so bile besede, ki so se z njimi otroci poslavljali od svojega vzgojitelja! Prva je govorila mala učenka s šole pri Sv. Jakobu, za njo Milka Boriškova, nato pa Marija Kotarjeva, obe iz Polšnika. Nobeno oko ni ostalo suho, ko smo slišali bolečino, s kakršno se trgajo mlada srca od svojega svetilnika in vzornika. Še so govorili njegovi tovariši, g. učitelj Trošt za učiteljstvo litijskega okraja, šolski upravitelj Kosin z Laverce pa za učiteljstvo ljubljanske okolice, a končno g. Čuk za domače šentjakobsko učiteljstvo. Drhteli smo v bolesti, ko smo poslušali v srce segajoče poslovilne besede. Pa so se zganile krepke roke in Sokoli so bratu Sokolu Jožetu morali izkazati zadnjo bridko uslugo in zapreti v nedrija matere zemlje njegovo nemo telo. Zdaj molčiš, tovariš in prijatelj Jože, tvoje delovanje pa govori in bo govorilo po vseh slovenskih vaseh, ki so bile deležne tvojega blagoslovljenega dela. Bodi uverjen v svojem večnem miru. da se bomo vsi, ki smo te kdaj poznali, izkazali vredne tvojega svetlega spomina! Užaloščeni gospe soprogi, ki je tudi sama vzorna vzgojiteljica, bodi poleg našega iskrenega sožalja v tolažbo zavest, da je z blagim Jo-žetom stopil v večnost mož svetlobe, ki nikoli ne ugasne! Zc/czna industrija v Bosni V nedeljo je predsednik vlade g. dr. Milan Stojadinovič otvoril nove velike naprave za valjanje železa v Zenici. Ob tej priliki je bila izdelana tudi prva tračnica v Jugoslaviji. Beograjska »Samouprava« pripominja k temu dogodku, da predstavlja v Zenici dovršeno delo samo srečen začetek izvrševanja velikega programa za izgraditev težke železne industrije v Bosni. Naša bodoča železna industrija da se bo kosala z ono v velikih in bogatih industrijskih državah. Nova valjarna predela lahko 180.000 ton železa letno. Sedaj je zaposleno v Zenici 2300 delavcev. Cr&anizacija omladine JftS V nedeljo se je vršila v Ljubljani ustanovitev omladinske org. JNS za ljubljanski srez. Za predsednika je bil izvoljen Andrej Jakopič iz Male vasi. Na zborovanju so poročal,! dr. Alujevič ter narodna poslanca Albin Koman in Milan Mravlje. Navzoči policijski komisar ie med Mravljetovim govorom zborovanje razpustil. Popoldne se je vršilo mladinsko zborovanje v Koroški Beli. na katerem je poročal med drugimi tudi narodni poslanec Milan Mravlje. Knez namestnik v jBecgFcdn V nedeljo zvečer se je vrnil Nj. Vis. knea namestnik Pavle z Brda v Beograd. seeieizmajslifa letih Letos 10. oktobra se bo sedemnajstič povrnil dan, ki ga imajo zapisanega na najbolj črni strani slovenske zgodovine po svetovni vojni: Ta dan smo 1.1920. z nesrečnim iu krivičnim »ljudskim« glasovanjem izgubili naš Korotan. Na oni strani Karavank leto za letom proslavljajo ta dan k«t praznik zmage. Naši ljudje morajo gledati in se celo udeleževati bučnih prireditev v proslavo svojega lastnega zasužnjenja. Mi slovenski kmetje krvnim bratom onkraj mej pošiljamo ta dan svoje tople, prisrčne pozdravi. Naj jih v trpljenju bodri zavest, da Slovenci ne bomo pozabili 10. oktobra — kakor Srbi niso pozabili Vidovega dne. Ko bo vnovič potrkalo na naša vrata, bomo vedeli, kam gre naš korak. Ne z bučnimi proslavami, ne 3 cmeravimi žalovanji, ampak z nezlomljivo voljo, ki jo bomo jeklenili iz roda v rod, pozdravljamo svoje na ta mrki dan. ešitev španskega vprašanja, ki pomenja še edno stalno vojno nevarnost a Evropo. Z napori Francije in Anglije se je ončno posrečilo sestaviti resolucijo za odstra-itev tujega vmešavanja v španske notranje ideve. V plenarnem zasedanju skupščine Društva arodov je bila resolucija z glasovi dveh malih ržavic, Albanije in Portugalske, odklonjena. Za ?solucijo je glasovalo od 48 navzočih delegatov 3, a 14 se jih je glasovanja vzdržalo, med njimi :>leg drugih tudi bolgarski delegat. To nam pove mnogo, za nas pa je še poseb-o zanimiv nastop bolgarskega delegata, ki se je o tem sodeč moral nahajati v zelo kočljivem oložaju. To daje slutiti, da meddržavna kon-)lidacija na Balkanu še ni dosegla tiste ne-Ivisne zrelosti, ki jo vsi balkanski narodi tako ■čno želimo. Anglija in Francija jub temu porazu ne bosta odnehali. Francija •ozi, da bo odprla svoje meje proti Španiji, a di Anglija se pripravlja na odločne korake, če Nemčija in Italija ne bosta hoteli odnehati. Tako smo torej na istem kakor pred letom dni. V Španiji teče kri — in ta kri venomer grozi z rdečo zarjo trpljenja in morije vsem evropskim narodom. To je edini blagoslov nasilja, ki ga nekateri kratkovidni ljudje tudi pri nas občudujejo. Zakaj? Le kdaj bo svet spregledal, da je edina rešitev sedanje evropske civilizacije in kulture samo v resnični demokraciji?! Borben škof Berlinski škof Preissing je izdal po sklepu konference nemških škofov pastirsko pismo, ki ga je vlada zaplenila. Škof se pa ni dal ugnati v kozji rog in je poslal pismo v objavo tujim listom, ki so v Nemčiji najbolj Čitani. Vsi ti listi so objavili pastirsko pismo v svoji današnji številki. Po naročilu policije so bili danes vsi inozemski listi s pastirskim listom zaplenjeni. Zdaj šele razumemo, kam merita »Domoljub« in »Slovenec«, kadar kličeta na boj. Samo pozabljata, da v demokratskih razmerah velja: Enaka pravica za vse! Ali morda ne? Kmehka f>c&Ic2>zme svo/e delo ? Menda je v Sloveniji malo organizacij, ki bi nasprotniki tako »obstreljevali« kakor vprav ako Društvo kmetskih fantov in deklet. Mirno jim lahko povemo, da je to delo brezplodno nesmiselno, ker rodi ravno nasprotne uspehe kor bi jih nekateri pričakovali. To je tudi popolnoma razumljivo. Društva etskih fantov in deklet se bistveno razliku-j od vseh dosedanjih organizacij našega po-ielja. Ona niso plod niti privesek kake poli-le stranke, ampak so le izraz hotenja sloven-f vasi po enotnosti, dvigu in napredku. V naših ;štvih se ne vzgajajo mladi ljudje V sovraštvu tričavi agitaciji, ampak v vaški, v podeželski, imo v kmetski zavesti. Mi ne nosimo meča razdora, ne sejemo sovraštva in razprtij, pak oznanjamo nauk, ki ga je potrdil sam 5eniški kralj Aleksander prvi: »Vas je vas in brez nje ni ničesar!« Teh nekaj besedi vsebuje cel program, ki mi hočemo uresničiti in ga bomo uresničili, naj nas sovražniki in zaslepljenci še tako ipeno napadajo. Samo na neko navidez majhno okolnost naj les opozorim. Tisti, ki naše delovanje ob-ijo, tisti, ki še vedno v kmetskem delu vidijo pčevstvo in v kmetsko-mladinskih manifesta-ih hočejo najti skrunitev praznikov, se ne mujejo jemati od nas vse, kar je res kmet-ga in vaškega, na posodo brez našega dojenja in tako po sračje vreščati — zase. Kako soglaša s človeško dostojnostjo, naj razmiš-o oni sami. Za nas je dovolj, če vemo, da pri ne more biti zlo tisto, kar si drugi od nas >osodijo« in to potem proglašajo za svoj na-ni blagoslov. Menda sem povedal dovolj razločno, kaj ilim. Prepričan sem, da bo še dosti prilike za govore o tem vprašanju. Prepričan sem tudi, ti razgovori ne bodo nikoli v sramoto kmet-mladini, organizirani v Dkfid, ampak le v t in ponos. Zato pa veljaj kot edini odgovor vse napade: Fantje in dekleta, poglobite delo v obsto-ih društvih in pridno ustanavljajte nova! No-le vasi ne sme biti, kamor ne bi segla naša •ava ideja! Čitajte, naročajte, širite in pripo-ajte »Grudo«, edini slovenski mesečnik, ki je popolnoma vaš! Zavedajte se, da je kmetski človek, da je naša vas sploh navezana popolnoma sama nase! Za nami ni bank in ne kapitalističnih družb nobene branže. Prav zato pa mora kmetska mladina, če hoče doseči svoje lepe cilje, s podvojeno in potrojeno silo vršiti svojo dolžnost. V naših vrstah ne sme biti brezbrižnih priveskov, ki bi služili samo za navidezno povečanje števila, ampak sami kleni borci. Potem nam zmaga ne uide in vse gorje, ki smo ga prestali in ga bomo še morali prestati, nam Jbo nekoč v ponos! Na delo torej, kajti samo delo daje pravico do življenja in vero v zmago! Mirna peč Pretečeno nedeljo 3. t. m. je priredilo Društvo kmetskih fantov in deklet Golarjevo komedijo »Vdovo Rošlinko«. Kljub temu, da društvo nima svojega odra in so morali igrati pod kozolcem, je bil uspeh naravnost presenetljiv. Igralci, skoro Vsi novinci, so svoje vloge odigrali odlično. Mojstrsko- pa je bila podana vloga vdove Rošlinke, ki nam jo je podala tov. Štefka Meden. Fantje in dekleta so v polni meri dokazali, kaj zmorejo na odru in da niso samo za hlev, kamor jih hočejo nekateri po vsej sili poriniti. Naj mimogrede omenim, da ta prireditev nekaterim ni bila po volji. Govorili so celo, da se prireditev ne bo vršila. Hoteli so s tem zbegati ljudstvo, da bi se ne udeležilo prireditve. Vendar je bil obisk za današnje težke čase lahko rečemo rekorden. V nedeljo 10. t. m. pa se vrši ponovitev na Mirni v Sokolskem domu. Mirenčane vabimo, da se prireditve udeležijo v čim obilnejšem številu. V delu in slogi vstajamo! Mlatil Cvetk* naifotifofra UaUtišUe^a dnevnika Mislim, da smem povedati tudi jaz, ko je bilo nekaterim drugim dovoljeno. »Novine Slovenske Krajine« namreč pišejo: »Varujte se one nekatoliške miselnosti, ki oznanja neko svojevrstno, polovičarsko krščanstvo in ki jo zastopa pri nas ,Dom in svet'. Zadnji dogodki v bližini ,Doma in sveta' so jasno pokazali, kam ta miselnost pelje.« Torej, zdaj pa vem, koliko je ura bila! Polno krščanstvo zastopajo samo tisti listi, ki pišejo o velikolaških senatorjih in komunističnih kmetih, vsi drugi pa, najsi bodo še tako katoliški, so nekrščanski. Pr' mej', to si bom zapomnil in povedal vsem in povsod, kamor pridem. lxda pest Dasi. cirilice kakor presnega kislega zelja (če prav trdijo nekaterniki, da je slovenska jed) ne morem — sem vendar, pa čeprav z veliko težavo prevedel v naš jezik člančič beograjske revije »Javnost«, v kateri se je bralo o Španjolih in njihovem krvavem klanju med drugim tudi tole: »Začetkom meseca septembra je službeno glasilo generala- Franca v okupiranem Bilbau »La Gazzeta del Norte« objavilo celo vrsto obsodb Francovega vojnega sodišča, katerega žrtve so sami katoliški duhovniki. Karmelitanec Ran-guren in župnik Arzuaga sta bila obsojena na smrt zato, ker sta opravljala božjo službo in imela cerkveno propoved pred vladnimi četami (pred baskijskimi katoliki), dočim so bili duhovniki Batis, Soterro in Lagarda obsojeni na 30 let težke ječe radi enakega »zločina«, a veliko število drugih duhovnikov na kazen od 6 do 12 let težke ječe.« Kmetje! To sem iz srbščine prevedel in v našem jeziku povedal samo zato, ker je to slučajno ali pa namenoma prezrl najboljši katoliški dnevnik in ravno tako najboljši katoliški tednik, ki drugače tako rada prinašata cvetke z vrta vojskujočega se generala Franca. v Q k!de.aa vdia ne fo... Skozi Celje in Vojnik sem jo mahnil v Konjice in na Pohorje, pa spet po drugi poti nazaj. In ni bilo snopja, o ne, ampak povsod je le plazeča golazen na delu. Ljudje so se odpovedali malici, južini in večerji, vsem potrebam in potrebščinam so se odrekli in kar s samim »frouškom« opravijo vse. Jaz pa še »frouškati« ne morem, če hočem du-hovski in deželski gosposki vse odrajtati. kar terja od mene. Kakor sem rekel, je povsod polno plazeče golazni, ki žre in žre, ne vpraša, čigavo je ne hvali Boga in se ne briga za nič na svetu. Včasih smo se bali hude ure, ki je prihajala s tiru-ščem, zdaj se bojimo papirja in te golazni, ker oboje prihaja tiho in nam požre vse, kar premoremo. Povsod je polno teh zaveznikov dobre letine. Rumeni so, malo ali nič milejši od črnih ke-brov. Letos so se združili in v brozgi teh dveh barv smo res tako daleč, da še kislega zelja ne bo. Kdo je kriv te jeze božje nad nami? Jaz prav gotovo ne, saj sem vedno pošteno delal in mlatil! tPUc in JfUena pel! Ze dolgo razbijam in mlatim, pa ne v kakem steklenem salonu po žgancih, polenti, prati in solati, ampak v pravem s slamo kritem kmetskem skednju, v prahu, ki ga pozna samo osusen in ustrojen kmetski nos. Gotovo se boste vprašali, kje prav za prav mlatim. No, da vas ne bodo copernce poštrle na tiho povem, da mlatim začasno na Dolenjskem okrog Mirne peči. Mirna peč je v času, ko jemo vsak dan kisle kumare, res mirna, skoraj tako, kakor so mirni mrliči v grobeh če jih ne dvigajo hudobni duhovi. Ce bi se ne slišalo razbijanje mojega cepa izpod slamnate strehe, bi se solnčile po cestah v Mirni peči lahko kače in krokodili. Da je Mirna peč mirna ni nobeno čudo — saj živijo v nji in njeni bližnji okolici ljudje tihega ponižnega krščanskega naziranja. Če pa vržejo proti svetlemu soncu zlato, se to spremeni v zraku in pade na objokano slovensko zemljo spremenjeno v d .. k. 1. Onemogočenje rumenega svetovneg perija pod japonskim vodstvom in 2. dvig slovanstva na stopnjo enake nosti v Evropi in v svetu. Z zrelišča teh dveh nalog je seveda razumljiva delavnost evropskih fašizmov i krik okrog tega. V Evropi je položaj slej ko prej zamotan in zadnje č za spoznanje bolj napet kakor je bil. O nedavnega Mussolinijevega obiska v Nemč sicer oba fašistična diktatorja mnogo govc miru, zunanji, zlasti angleški listi pa s< prikrivanja povedali, da je imel njun se v glavnem namen sporazuma o skupni protiruski politiki obeh fašističnih evropskih velesil. Da s angleške domneve pravilne, je razvidno godkov, ki so sledili temu sestanku. Pri Društvu narodov v Ženevi so se že več tednov hude diplomatske borbe za k Tole je jamčar, mongolski knez T e h v , ki se za denar bori na japonski strani. Mož reč sanja, da bodo Japonci obnovili veliko golsko državo, ki ji bo zavladal — on. I bo zbudil iz sanj, bo seveda — zanj grej Kaj se godi po svetu Japonci na Daljnem vzhodu nadaljujejo vojno, ki so jo Kitajcem vsilili. Videti pa je, da jim ne gre tako, kakor so skraja računali. Značilno za azijsko in posebej za japonsko miselnost je vsekakor dejstvo, da je japonski poslanik še vedno ostal na Kitajskem, češ da njegova vlada Kitajski — še ni napovedala vojne. Za naše evropske pojme je tako ponašanje popolnoma nerazumljivo, na Daljnem vzhodu pa so po vsem videzu v navadi drugačni običaji. Medtem ko ianonski poslanik tpVo nrijazno go- zivo. Poleg tega se Kitajci tudi v pokrajinah in mestih, ki so jih zasedli Japonci, uspešno branijo v srditih četniških bojih in tako Japonci od svojih dosedanjih zmag nimajo nobenih posebnih koristi. Japonci sami priznavajo, da je n. pr. polovica mesta Tjencina poplavljena, sedaj pa grozi poplava vsemu mestu, ker so kitajske čete spremenile tok reke in ga usmerile naravnost proti mestu. vori, uničuje japonsKa vojska na jugu Kitajske imetje in življenje hrabrih Kitajcev. Japonska letala brezobzirno rušijo nezavarovana kitajska mesta in sploh uganjajo vojne grozote najstrašnejše vrste. Pri tem japonsko časopisje celo resno razpravlja o tem, da bi kazalo rovna poEraiania. čfš r)a gre .1 zlasti zavzema maršal Bliicher in baje tudi rošilov sam ni nasproten temu načrtu. Japonski strah je dokaz, da ima zadnja še največ resnične podlage. Japonci so zač vso naglico prevažati velike množine če mandžursko mejo in so tudi sicer precej vozni. Razmeroma prav majhni uspehi, ki s doslej dosegli s svojim divjaškim pohodom Kitajski, pa dado slutiti, da Rusija niti dosl ostala pri samih načrtih. Prepričani smo da se bo v bližnji bodočnosti na Daljnem vz začelo novo poglavje svetovne zgodovii dvema vodilnima nalogama: Duševni vouja japonskega imperializma, skoraj 90 let stari Mitsura T o y a m a, imenovan tudi »Črni zmaj«. Človek, ki ga ta mož imenuje z nejevoljo, je s tem že obsojen na smrt, tako iiipM€> Indijanska kuhinja ivako skromni smo prav za prav mi s svojo kuhinjsko zelenjavo, spoznamo šele, če izvemo, kakšno razkošje vlada glede tega v indijanski kuhinji. Severnoameriški Indijanci so nekdaj uporabljali za pripravljanje svojih jedi"— nič manj kakor 1112 različnih rastlin. Njih kuharice so morale biti torej silno »učene« in izvežbane, da niso zamenjale in zmešale kaj napačnega. Po prihodu belokožcev se je to indijansko kuhinjsko razkošje sicer nekoliko skrčilo, vendar je v primeru z našo kuhinjo indijanska še zmeraj močno bogata in mnogovrstna. Še dandanes uporabljajo Indijanci za kuho, okrog 800 raznih rastlin. T 7 zgodovine rokavi-. ui/.cas se ue veste, da so ljudje poznali rokavice že pred 3000 leti. Že grški pesnik Homer jih omenja v svojih znamenitih pesnitvah. Z rokavicami so si tedaj junaki v boju zavarovali roke, da jih'sovražnik ni mogel tako hitro in lahko raniti. Tudi Rimljani so poznali rokavice, a so jih smatrali za znak — mehkužnosti. Od Rimljanov so prevzeli rokavice Germani in Galci. V srednjem veku so bile splošno v rabi železne rokavice v boju in na lovu. Nemški cesar pa je nosil ob svečanih prilikah svilene (zidane) rokavice, izvezene (štikane) z zlatom in okrašene z biseri. V srednjem veku so sploh bile rokavice tako v enotah, da so odlokom, s katerimi je cesar kakemu mestu dal pravico trgovanja ali kovanja lastnega denarja, redno prilagali tudi po — par rokavic. Odtod je v mnogih srednjeveških grbih upodobljena tudi rokavica. V XVII. in XVIII. stoletju so v Franciji bile rokavice silno v modi. Plemstvo je nosilo z biseri in dragulji okrašene rokavice. Kardinal Richelieu (Rišelje) je poklonil kraljici Mariji Medici šest parov bogato okrašenih rokavic kot znak ljubezni in spoštovanja. Včasih so bili pa taki darovi tudi silno nevarni. V rokavice so devali strup, ki je bil tako skrit, da ga prejemnik ni mogel opaziti, hkratu pa tudi tako nevaren, da je obdarovanec poklonjene rokavice samo enkrat nataknil na roke. Čez malo časa se je nato že zgrudil — mrtev. Danes pozna rokavice, ves svet. Nosi jih revno in bogato kot zaščito proti mrazu. Zdravniki uporabljajo gumaste rokavice, da se obvarujejo okuženja, boksači imajo posebne rokavice za svoje »pretepe«, na poti imamo radi rokavice, da se ubranimo potu in nesnage, po mestih pa ženske nosijo rokavice tudi kot lepotičje. Mfvziisrfei scfrai Na zadnji živinski sejem v Mariboru je bilo prignanih 12 konj, 16 bikov, 139 volov, 464 krav, 17 telet, skupaj 630 glav živine. Povprečne prodajne cene so bile naslednje: debeli voli od 4'50 do 575 din, poldebeli 3'75—5, plemenski voli 3'30—4'50, biki za klanje 3'30—4'50, debele krave 3'75—4'80, plemenske krave 3'20—4, krave za klobasarje 2'20—3'75, molzne krave 3'25—4, breje krave 3—3'50, mlada živina 3'75—5, teleta 4'50—6 din za kg žive teže. Prodani sta bili 402 glavi. Važnejša radio predavanja od 10. do 16. oktobra 1937 Nedelja, 10. okt. 17.00: Gnojilni in rastlinski poskusi v šoli na Grmu. — 19.30: O naši narodni vojski. Ponedeljek, 11. okt. 18.00: Zdravniška ura: Dedovanje. — 18.40: Slovenska narodna pesem. Torek, 12. okt. 11.00: Kakšno hrano naj uživam. — 19.30: Od plemena do naroda in države. Petek, 15. okt. 11.00: Letanje po zraku. — 18.00: Slovenska žena v leposlovju. Sobota, 16. okt. 20.00: O zunanji politiki. Sei mi 10. oktobra: pri Sv. Barbari v Halozah, v Rajhen-burgu, Vuzenici. 11. oktobra: v Št. Vidu pri Stični, Kranjski gori, Radečah pri Zid mostu, Središču. 12. oktobra: v Kamniku, Semiču, Ormožu, Ljutomeru, Mariboru, Teharjih, Dol. Lendavi. 13. oktobra: v Ljubljani, Tržiču Trbovljah, Brežicah, Celju, Hrastniku-Dolu, Mariboru, Ptuju, Kapli. 14. oktobra: v Sodražici, Črnomlju, Turnišču. 15. oktobra: v Starem trgu pri Ložu, Mariboru, Ptuju, Murski Soboti, Planini, Sv. Lenartu, Trbovljah. 16. oktobra: v Domžalah, Kamniku, Škof ji Loki Tržiču, Kočevju, Rakeku, Brežicah, Celju, Mariboru, Hrastniku-Dolu, Prevaljah, Sevnici, Trbovljah, Podčetrtku. Vrednost denarja 1 ameriški dolar 1 nemška marka 1 avstrijski šiling 1 švicarski frank 1 angleški funt 1 češkoslovaška krona 1 italijanska lira 1 francoski frank Din 43'40 Din 17'45 Din 8'40 Din 10— Din 216'20 Din 1'52 Din 2'30 Din 1'42 Vrednostni papirji 234% Vojna škoda Din 411—414 7% investicijsko posojilo Din 92—94 7% Drž. hipotek, banke Din 97—100 6% begluške Din 76—77 4% agrarne Din 53—54 7% Blair posojilo Din 84—85 8% Blair posojilo Din 93—94 Privilegirane agr. banke Din 97—98 ¥ UubSiani, lavčarieva ulica 1 Telefon št. 28-47 Rač. pošt. bran. 1 <1.257 Brzojavi: Kmetskidom Račun pri Naroum banki Eskontuje menice Daje kratkoročna posojila Izvršuje ostale denarne posle v " O1 6c Zaupaite cšenš? -de3!S{$?!?P zavodu! TISKOVINE vseh vrsti trgovske, uradne, reklamne, časopise, knjige, večbarvni tisk hitro In poceniti TISKARNA MERKUR LJUBLJANA, GREGORČIČEVA ULICA 23 TELEFON ŠTEV. 25-52 r. z. z o. z. V Ljubljani, Kolodvorska ulica 7 (v lastni hiši' Telefon interurban 25-06 Dobavlja vse deželne pridelke, kakor: pšenico, rž,, ječmen, oves, koruzo, ajdo itd. Hlevske izdelke: pše-ničrfi zdrob, pšenično moko. rženo moko, ajdovo moko, koruzno moko, koruzni zdrob, pšenično in koruzno krmilno moko, pšenične otrobe, ješprenj, kašo. Polj-, ske pridelke: krompir, fižol, zelje, sadje, seno in slamo. Stalna zaloga vseh umetnih gnojil (rud. superfos-fata, kalijeve soli, Tomasove žlindre, nitrofoskala, ap-! nenega dušika, čilskega solitra itd.), cementa in j drugo glavno zastopstvo za Slovenijo opekarne »Ilo-| vac«, Karlovac. za vse vrste zidne in strešne opeke.]