Zgodnja NIC Katollšk cerkven list. Danica Ishai' /sak petek na celi poli, in velji po poiti ta celo lito 4 gld. Ho kr., ca pol leta 2 gld. 40 kr., sa četert leta 1 gld. <0 kr. V tiskaraici sprejemana ia leto 4 gold., sa pol leta S gld., sa četert letu 1 gl; »ko zadene Da ta dan prunik. izide Danica dan poprej. Tečaj XXXI. V Ijubljani 13. kimovca 1878. List 37. i O božjih potih. (Dalje.) 2. Božje pota zabranuje gospodohlepnost, ki pa s tem sebe in ljudstvo poguolja. Kralj Jeroboam bo je bil pervi soper božje pota vzdignil, in povod temu nasprotovanju je dala vlado hlepnost njegova. On namreč je bil pervi kralj od Davidove vladarake rodovine odpadlih rodov, in se je bal, da ne bi se njegovo ljudstvo, če bode se vse naprej hodilo v jeruzalemski tempelj na prasnike, njemu izneverilo, k Davidovi rodovini se poverniio, in s Roboamom, Salomcnovim sinom, se pomirilo in zedinilo. Zategadelj je sklenil, da ljudstvu božjo pot v Jeruzalem prepove, domd mu tempelj postavi tn malikovanje vatanovi. Sv isti-o govori • ,,ii» rekel je Jeroboam v svojem sercu." daj ae bo kraljestvo poverniio k Davidovi hiši. Če bo to ljudstvo hodilo, da bi opravljalo daritve v hiši Gospodovi v Jeruzalemu, obernilo se bo tudi serce tega ljudstva k svojemu gospodu Roboamu, kralju Judovemu, in me bodo umorili, ter se povernili k njemu. In smisli! si je svčt, in je naredil dvoje zlatih teičt, in jim je rekel: Nikar ne hodite nadalje v Jeruzalem! Glej, tvoji bogovi, Izrael! ki so te izpeljali iz egiptovske dežele. In postavil je eno v Betelu, eno pa v Danu; in ta reč je bila v greh; zakaj ljudstvo je hodilo molit tele celo do Dana. In napravil je tempeljne na višavab, in duhovne izmed na;sadnjih ljudstva; vpeljal je raznih praznikov, in z ljudstvom vred je daroval malikom." Tako sta on in ljudstvo pravega Boga sapustila. Ali prišla je kazen božja na oba; kralju je roka na žertveniku malikovem oterpnila, smert mu je sina pobrala. Na vse to je njemu in ljudstvu prerok napovedal šeto-le: „To nravi Gospod, Israelov Bog: Ker sem te povišal ismed ljudstva, in sem te dal vojvoda čes svoje ljudstvo Israel, ic sem razcepil kraljestvo hiše Davidove, in sem ga dal tebi, in niai bil kskor moj hlapec David, kteri je ohranil moje povelja, in jo hodil sa menoj z vsem svojim sercem, ter je delal, kar je bilo prijetno v mojih cččh; temuč si hudo delal, bolj kot vai, ki so bili pred teboj, in si si naredil bogov ptujih in viitih, da si me dražil k jezi, mene pa si vergel sa svoj herbet; satoraj, glej, jaz bom pripravil hudo nad Jeroboamovo hišo, in bom udaril smed Jeroboamovih njega, ki je sapert in sapu* ščen v Uraelu; in potrebil bom ostanke Jeroboamove hiše, kakor se trebi gnoj do čistega. Kteri bodo umerli zmed Jeroboamovih v mestu, jih bodo snedli psi; kteri pa bodo umerli na polju, jih bodo požerle ptice pod nebom; zakaj Gospod je govoril. In Gospod bo udaril Izrael, kakor se maje terst v vodi; in on bo izroval Izrael iz te dobre semlje, ki jo je dal njih očctum, in ph bo prevel čes roko; ker so si napiaviii loge, da dražijo Gospoda. In Gospod bo isdai Izrael zavoljo grehov Jeroboama, ki je grešil, in je v greh zaneljal Israel." Kazni božje so se točno spolnile na hiši Jeroboa-oaovi in na ljudstvu israelskem. Krivo tej pogubi je bilo malikovanje, povod malikovanju pa je daia prepoved, da mkdo ne smč več iti v tempelj jeruzalemski molit, ampak vsak naj ostane doma in v domačem tera-oeijnu moli, in tej prepovedi vsrok je bila vladohlep-nost Jeroboamova. Aii ni tudi dan danes nekako tako tu in tam V Katoliški romarji in katoliška cerkev ae sumičijo, češ, da Mi deržavi neprijazni in nevarni. Ovirajo jih policaji iu 4i:jaVi (p ^r. na I.&^keifi in Pruskem), da li t-»ko r■-> msnje zaoranili. Povod temu daje pohlepnost, *akoi ča*a kralja izraelskega, potem strah in nejevolja, češ, da bi p'deg svetovne moči tudi duhovaka moč k«j veljala, in slednjič prederzno lastenje posvetne oblasti, ki hoče dušo in telo na svoji usdi imeti. Katoliki naj bi ne smeli romati v Jeruzalem, pač pa v Babilon, nič več k svetinjam sv. vere, pač pa v hrame svetnega Kaha-štva; službo edino pravega Boga, hočejo posvetnjaki, naj bi zamenjali a posvetnjaškim roalikovanjem! Oe bi se to brezbožno delo sveršiti dalo, bilo bi, kakor svoji dni v Izraeiu, tako tudi v Evropi kmalo po vseh višinah žortvenikov dajmonom (hudobnim duhovom) na čast postavljenih, in bi se žertvovalo kakor v černi noči poganstva. Toda, Bog se ne di sasmehovati! Izrael, k« kralje je do zadnjega israsteka Bog potrebil: n" bodo odšli njegovi svetosti in pravičnosti, njegovi vsevednosti in vsemogočnosti tudi novodobni posnemavci stare bi ez-božnosti, in o svojem času se bodo tudi oni pokorili za svoje sločinatva. Čudno pa je in nesapopadljivo, da no* kteri domišljavi velikaši liberalaki, Če so bili do stokrat verženi, vedno snova na nebesa navaljujejo, ter a" č ito nič nočejo smodriti, ds-si imajo toliko in tako ža'o-«»nih isgledov pred seboj. 3. Božje pota ovira prenapet narodni ponos, ali s tem ruši tudi vero dotičnega naroda. Ko je bilo kraljestvo israelsko rasdjano, in je le sem ter tje po opustošenih krajih poostslo še nekoliko siromašnih Israeloev, naselili so se Asirci poganskih plemen po prašnih predelih. Ti naseljeni tujci so se sčasom pomešali z ostanki israelakimi, in so se odslej Samarijani imenovali. Staro sovraštvo med Israelom in Judo, ki se je bilo pričelo s razkolom za fa*a Roboama in Jeroboama, terpelo je Se vse naprej, in tedaj ae je •avoljo tega še pomnožilo. Kralja Eceh»ja in Julija ata maliko vanje aicer istrebiia ter Itraela in Juda na novo ■adinila, toda aovraitvo do Ssmsrijsnov m si dalo ii-trebiti. Ko ao Judje lidsli drugi tempelj, hoteli ao tudi Iaraeloi pomagati, kajti ao tudi oni ie vedno ae derisli Mosesove poatave in verovali, da pride obljubljeni Me-„ sija. Ali Judje ao ae tej posudbi u peri i, niao Iaraeloev bliao puatili, kar sid siao hoteli ft njimi občevati. Na to je Sanaballat, nameatoik perzijanakega kralja, vata-novil samosvoj« domače duhovatvo, in na gori Garicim postavil tempelj, kamor ao od alej vai Šamanjani todili molit. Valed tega ao tempelj jeruzalemski čedalje bolj opuščali in slednjič do cela ga opustili. Tako se je razkolstvo doveriilo, cel6 tudi ime Samarijan je bilo Judom huda psovka. In ialostni so bili nasledki tega raskolstva. Samarijani so a časom aabiodili v mnoge smote, od sv. pisma so si obderžaii samo bukve Mose-sove, preroke pa so savergli. Službo Boijo so ai po svoji glavi vredili, in doatikrat ao tudi v malikovanje zabredli. No in kaj je bilo krivo temu V Opuščanje božje Soti v jeruzalemski tempelj, v tempelj edino pravega loga; božje pota pa so zastale zategadelj, ker so Judje Samarijaue a silo od sebe odrinili, ker ao jih prezirali, in povod temu preziranju je dal fanatični narodni ponos, ki ni mogel sterpeti, m mogel slišati, da ao se Izraelci v Samariji s pogani v eno ljudstvo sedinili, in pod tujim vladarjem živeli. In tako je oatalo do tje, da je prišel Jeaua Kristus, ki je a avojo ljubeznijo vea svet objel, tedaj tudi Samarijanov ae usmilil, k njim popotoval, in to a tega namena, da bi jih k zveličanju pripeljal. S tem pa je na naj krepkeji in Blovesniši način fanatični narodni ponos obsodil. Dalje vemo še to, da bo Samarijani radi poslušali pridige apostolov, ter ponižno in hvaležni sprejeli osnanovano resnico, ko nasproti so jo fanatični in ponosni Judje po svoji večini aavergli, ii< vso silo delali na to, da jo pobijajo io iztrebijo. Ta fanatični narodni ponos je pa tudi pozneje za poganskih rimskih cesarjev, Perzijanov, in slednjič za časa Turkov božje pota v Jeruzalem oviral, in več potov tudi božjo pot v Kim pretergal. Pogubljivi nasledki tudi niso izostali nikdar, kajti zbog sabranjevanja božjih potov se sveta vera ni mogla vapešno razširjati in razcvetati, sv. cerkev je terpela dosti škode, in na roke se je šlo razkolstvu, krivoverju in nravakemu pro -padu cehi v katoliških pokrajinah. (Dalje sledi.) Obnašanje katoličanov s tlrugorerci• (Spisal Janez Klupšic.) Katoličani se imenujejo in so le aamo tisti, kteri so koračni, ki Kristusove nauke spoznajo, verujejo in bpolnujejo — in Be uobene smote ali pomote terdovratno ne deržijo. Vse druge, ki niso v omenjenem smislu pravi, ristni in resnični katoličani, imenujemo drugoveroe, akor so atari in novi pogani, ajdje, malikovavci, judje, mahomedani, brezbožniki, brezverci, odpadniki. Dalje bo: racijonalisti, materijalisti, ateisti, panteiati, socijaliati, komunisti; na krivoverci, kot lutranarji s več kot sto ločinami; razkolniki i. t. d. Ker drugoverci z besedo, zgledom in pisarijami Kristusu in njegovi cerkvi nasprotne reči učijo, jih zato imenujemo učitelje zmote, motitelje. Zmote učitelji se že nahajajo ob času Kristusa in njegovih aposteljnov. Jezus jih imenuje (Mat. 7, 15. 24, 24.) ,,lažnjive preroke, zgrabljive volkove in krive kristuse". Sv. Pavel jih imenuje (2. Kor. 11, 13) „laž- njive aposteljne, goljufive delavce". Sv. Peter (II. 2, 1.) pa: „!ažojive preroke, lažnjive učenike (smote učitelje), kteri bodo krive nauke pogubljenja vpeljevali, in bodo Goapods, kteri jih je odkupil, zatajili". — Sv. Jsses (1,2,18 in II, 7) pravi, ds ao »antikrieti in lapeljivoi". In Gregor (16. moral. o. 25) jih imenuje isto (2. Kor. 2, 17), ker boftjo besedo kaič, preieštnike, in njib Bmote p« pankerte. Da bodo o vsih, posebno pa o poalednjiiih časih, prekanjeni imote učitelji na noge stopali, je Jeiua asm napovedal, ker (pri av. Mat. 24, 24-26) pravi: „Vatali bodo krivi kriatuai, in krivi preroki in bodo delali velike sn'\mnja in čuda, tako da bi bili zapeljani tudi is-voljeni, ko bi bilo mogoče. Glejte, pred 8em vam po-vedal. Ako vam tedaj porekč: glejte, v hramu je, ne verjemite". Ravno to terdi tudi av. Peter (II, 3, 2): „To najprej vedite, da bodo prišli poalednje doi goljufai ss-smehovaloi, kteri bodo po svojem lastnem poželenji fti-veli", ln a v. Pavel piše Timoteju (II, 3,1-9): „To pa vedi, ds bodo poslednje dni prišli nevarni čaai. Bodo ljudje, sebe ljubijoči, lakomni, napuhnjeni, prevzetni, preklinovavci, obrekovavci, izdajavci". Ker so Jezus in njegovi aposteljni zapeljivce in ■mote učitelje tako zaznamovali, kakor da bi bili sedanje čase in dandanašnje zapeljivce in zmote učitelje pred očmi imeli, veljajo njih svetopisemski poduki in vodila še dan dsnea za obnašanje katoličanov s drugoverci. I. Kar naa dan danes k pozornosti, čujočnoati in akerbnoati za-se in sa svoje posebno priganjati mora, je: 1. veliko število zapeljivcev in zmote učiteljev, ki nas okrog in okrog obdajajo, in se jim skorej kam uganiti ne moremo. Nahajamo tacih v deržavskih in deželskih zborih, po mestih, tergih, vaseh in selib, po šolah in vradnijab, po cestah in potih, po kavarnah in pivnicah, v vsih stanovih in v vsakem spolu in cel6 mea svojimi lastnimi brati; sorodci, tovarši in znanci „vaa bodo is-dajali". (Mat. 24, 9.) 2. Kar na8 k čujočnoati in skerbnosti priganjati mora, je prihuljenoat in prekanjenost zapeljivcev in zmote učiteljev, kteri avoje zmote in strupene naklepe pod lagrinjalo resnice, pod plajš bratinatva, pod sladke in priliznjene besede, kraaoslovja prikrivajo in jih, kadar ljudje spijo, med nje saaevajo. (Mat. 13, 25—28.) 3. Kar nas posebno k čujočnoati in akerbnoati priganjati mora, je veliko število tistih, kteri ao se ie is-peljati dali, in da vidimo apolnovati ae, kar je Jeiui (Mat. 24, U.) rekel: „Veliko lažnjivih prerokov bode vstalo, in bodo njih veliko zapeljali". Kolikor več je zapeljanih, toliko veči je nevarnost, da bi tudi mi utegnili premoteni in zapeljani biti. Da naši soverniki hu-dubno žive in slabe zglede dajajo; — da naši domaČi in sorodovinci sv. vere ne čislajo, nad njenimi reanicami in akrivnoatimi dvomijo, njenih povelj ne spolnujejo, in od nje od8topajo; — da mnogi vikši in predstojniki nad svojimi naj svetejšimi dolžnostimi in priaeienimi obljubami dremljejo, spijo... da se laž in zmota, ne-vmarljivost in nevčrs brez oporeke zasevati in ivirati smč, in ji resnica molčati mora; — da ae krivica pri mizi Bmeja, in pravica za durmi joka; — da ae napakam, ne8podobno8tim in razujsdanoatim skozi perate gleda; — da se gerdobije in hudobije zagovarjajo itd.: V6e to množi in zvišuje nevarnost premotenim in zapeljanim biti, in ta nevarnost je od dnč do dnč toliko več), kolikor je dan na dan veči število tistih, kteri se sape-Ijati dajejo. (Dalje nasl.) Ogled po Slovenskem In dopiši. SlOfitVO. (Časopis katolickčho duhovenstva.) Slo-▼enci se premalo pečamo ta češko katoliško slovstvo. Za sedaj bodi zlasti priporočen omenjeni verli časnik, ki ga vreduje: Dr. Klemen Borov^, c. kr. prof. cerkv. prava a fundatn. theologia na oniv. PraŽkč itd. itd. — Izšel je ravnokar 5. zvezek letošnji, ki iteje le 19. letnik. Ooseg tega zvezka: Članki: O pottebi studia tilo-■ofickeho pro bohoslovoe. Boj PaHžske komuny s cirkvf. Papršlek čili znamenko stftžlivosti. Ptiprava Rnčse ka-toliokčho k občti novosakoci. Keči kateehetickich potreba a liprava. — Kronika: Je-li duchovni sprdvce povinnen dohližeti k naboft. cvičenim mlAdeže. Manžel-•tvi občanskč. Obnoveni hierarchie katol. ve Skotsku. — Literarni osnsmovatel: O atheizmu čili besbožectvf. Kočnik jednoty pro dostavčni hI. chrarau av. Vita. Svl-labus Pia IX. Otazky arcbaeolog. Geachicbte der Re-gierung Ferdinanda I. in Bohmeo. Devatero I*emeslo a desata žebrota. Obrazek do vinku. Cisaf- Karel IV. Rudiisruh. Neun Abende gewidm. dem Andenken Pius IX. Studien zur Nordbohm. Spezialgesch. Muž z lidu. Ne každemu otčinou. Vystčhovalci češti v Americe. Poeticka čitanka. Osnovy, vyfclady a l'eči duchovni. Encyklopčdie pHkladfiv. — Illidka časopituv. (Založništvo: „Knichtiskdrna Rohliček" in „Sievers knichklad v Praze".) Na Rovih. [Blagoslovijo sv. kriUvega pota.) Rova ao dobro uro od Kamnika na strauski poti proti Berdu. Cerkev stoji na prijaznem griču, od koder je lep razgled proti Ljubljaui. Majhna je sioer, pa lepo opravljena, za kar gre vsa hvala administratorju č. g. Alojziju Staretu. Dal je napraviti tlak po vsi cerkvi. Ta tlak je mojstersko delo in Jož«, f Funtek in Jernej Lovec, mengiška kamnoseka, se smeta priporočiti vsem, ki bi imeli naročiti enako delo. Orgije je dal lani popraviti g. Nacetu Zupanu iz Krope in pojč prav vbrano. Obogatil je cerkev z raznimi dragimi paramenti; med temi naj imenujem samo prelepe dalmatike in plajš za večernice. To in še več druzega je oskerbel veleč, gospod ta svojo cerkev, in pa večji del v<=e iz lastnega premoženja. Manjkalo je samo še novega križevega pota, kte-rega je zdaj napravil tudi na lastne stroške. Slovesno blagoslovljevanje je bilo 25. avg. Pričelo te je ob devetih, pa ob osmih je bilo že polno ljudstva Sred farovžem. Prišla sta tudi biata, gg. Feliks in Miha tare. V farovži so se zbrali in napravili gg. duhovni, pa možje, ki so križev pot nosili, in družice. Ob devetih je bil prelepi dolgi sprevod sv. križevega pota iz iarovia v cerkev. Na čelu so vihrale cerkvene zastave. Potem sta nesla po dva in dva možaka posamezne postaje. Ob strančh križevega pota je svetilo 68 ovenčanih družic. Tako število družic so ne vidi kmalo. In kedaj so slovenske deklice bolj hvale vredne, kakor ko spremljajo v vsem svojem kinču Jezusa na tistem britkem potu, na kterem so ga svoje dni judje zasramovali! Za postajami je Sel posvečevaleo č. o. Fortunat med asisten* oijo 6 gg. duhovnov; pozneje sta prišla še dvs. Zadej je sledila velika množica pobožnega ljudstva. Med svo-nenjem in streljanjem je prišel sprevod v cerkev; sa-donele ao orgije in milo petje. O. Fortunat nato v kratkem jederoatem govoru pojasni imenitnost in slovesnost tega dneva. Rekel je, da bo križev pot tudi dosti pripomogel k osaljisnju cerkve, o kateri more gosp. administrator reči i psalmi-stom: „selui doma s mete commedit me". Potem je stopil pred oltar in pričelo se je blagoslovljevanje s na- vadnimi molitvami. Ginljivo posebno je, ko častiti pater pri vsaki postaji, predenj se obesi, poljubi najprej kri-fteo na verhu io potem podobo. Po dokončanih obredih je prišel Čast. pater sopet os lečo io je dobro pojasnoval : 1. Kdo je kriv Jesasove emerti, in 2. ceno te •merti. Po pridigi je bilo dsrovsoje in potem slovesna ■v. maša. O križevero potu se čaje le en glas, namreč, da je izverstno isdelan v vsakem oziru. Slikal ga je Loffller v Aussigu, okvire je pa napravil gosp. A. Oecelj v Ljubljani. Nenavadno veliko pobožnih je opravljalo ev. križev pot precej pred litaoijami io potlej. Bog daj, da bi prelepi Rovski križev pot imel vedno dosti obiskovalcev, ki bi se vdeleievali preobilnih odpustkov, ki so v ta namen podeljeni. S Trate. (Šolsko.) Vedno si skerbela, draga „Danica", sa pravo versko isobraževanje mladine sploh, posebno pa ti je keršanska odgoja šolske mladine na sercu. V ta namen si prinašala v preteklem tečaju mnugo ve-drilnega in podučnega berila šolski mladini. Gotovo bo čitatelje zanimalo tudi kako sporočilo is šolske poskušnje, pri kteri je rasvidno, kako se seme lepih oaukov in druzih vednosti v mladih sercih dobro prijema, poganja in rascveta ter že v sgodoji mladosti kaže lep sad. Kaj tacega sem imel priliko opasovati 2