ŽENSKO VPRAŠANJE V ISTRSKEM DEŽELNEM ZBORU. IVANKA. TRST. Dne 2. avgusta sem se udeležila — kot slušateljica seveda — seje deželnega zbora istrskega. Ravno prav sem prišla. Na dnevnem redu je bilo drugo čitanje zakonskega predloga o ureditvi ])ravnih i-azmer istrskega učiteljstva. Ta seja je spravila na dan toliko zanimivih podatkov, pokazala je tako jasno, kje imajo istrske učiteljice iskati svoje prijatelje in kje svoje nasprotnike, da se mi zdi potrebno, sezna- niti s to sejo tudi čitateljice „Slovenke". Preskočiti hočem ostale točke dnev- nega reda ter se omejiti, da poročam o navedeni zadnji točki. Pred vsem pa mo- ram omeniti, da so poslanci Spinčić in drugovi sestavili samostojen načrt o zbolj- šanju plač učiteljstvu javnih ljudskih in me- ščanskih šol v Isti-i, oziroma k zakonskemu načrtu deželnega odbora predložili spre- membe, katerih najvažnejše obeležje je to, da naj bi se ne delalo nobenega razločka med u č i t e 1 j s t v o m n a kmetih in \' mestih ter da bi u č i t e 1 j i i n u č i t e 1 j i c e naj dobi- vali za isti t r u d j e d n a k o plačo. Po načrtu slovanske manjšine v dežel- nem zboru naj bi se ustanovila letna plača učiteljskega osobja na ljudskih šolah z zneskom 1200 K na leto, le puljski učitelji in učiteljice naj bi uživali doklado 200 K, ki bi se \rd ne upoštevala v pokojnino. Namestni učitelji in učiteljice s spričeva- lom zrelosti bi dobivali letno plačo 900 K, učiteljsko osobje meščanskih šol pa 1600 K. Petletnice učiteljskega osobja, ki bi se računale od usposobljenosti do 30. leta službovanja, bi znašale na ljudskih šolah po 150 K na leto, na meščanskih šolah pa po lo^/o letne plače. Ravnatelji in ravna- teljice meščanskih šol bi dobivali 500—600 kron letne doklade, voditelji in voditeljice ljudskih šol ])a od vsakega razreda, ki ga imajo voditi, 100 kron na leto, a največ 300 kron. Kot ekvivalent za stanovanje se določa za ravnatelje (tri sobe s pripadki) po 700 K (v Pulju), 500 K (Koper, Poreč, Pazin, Volosko, Opatija, Lovran in Mali Lošinj, a po 400 K v drugih občinah, in za ostalo učiteljsko osobje po 600, 400 in 300 K v istem redu in za ista mesta. Na- mestni učitelji in učiteljice bi dobivali iz istega naslova po 250, 200 in 150 K. To so glavni |)odatki iz predloga manj- šine, katerega je pa večina zavrgla, spre- jemši predlog deželnega odbora, nekoliko spremenjen po šolskem odseku. Ta zakonski načrt deli učiteljstvo v tri kategorije. Prva kategorija (desetinka vseh učiteljskih mest) ima dobiti osnovno. plačo letnih 1400 K, druga (4 desetinke, vseh mest) j^o 1200 K in tretja (5 desetink) po 1000 K. Učitelji v mestih z okrajnim sodiščem dobivajo doklado po 200 K na leto, a v nekih večjih in zlasti industrijskih krajih po 100 K, v Pulju še razven tega osebno doklado, ki se ne bo uračunala v pokojnino, po 200 K in v Opatiji tei- Lo- vrani po igo K. Učiteljice d o b i \' a j o le p o 80"/,, ]) 1 a č in d o k 1 a d, kakor jih uživajo učitelji, usposobljeni pod- učitelji brez razlike 900 kron, is to tako ]) o d u č i t e 1 j i c e po 800 K, podučitelji brez s|)ričevala usposobljenosti po 800 K in take j) o d u č i t e 1 j i c e po 700 K. Plače učiteljev meščanskih šol deli načrt večine v dve vrsti, prvo z letnimi 201 i8oo K, drugo s plačo 1600 K na leto, o čemer bi puljski učitelji dobivali zopet osebno službeno doklado po 200 K, ki se nimajo uračunati v pokojnino. Učiteljice meščanskih šol dobivajo zopet le 80'/q od plač in d o k 1 a d učiteljev. Petletnice znašajo po tem načrtu po 135 K za podučitelje, 150 za učitelje ljud- skih šol, a 175 za učitelje meščanskih šol ; žensko osobje dobi zopet le 8o°/o- Doklade ravnateljem se vjemajo s predlogom manjšine (600 K za osemraz- redne meščanske šole, 500 K za samostalno meščansko šolo in po 100 K od razreda ljudskih šol, največ po 300 K na leto) — toda z razločkom, da so učiteljice zapostavljene tudi tukaj ter imajo dobiti le 8o"/o- Isto velja glede stanarine, ki je po načrtu večine neugodnejše določena, nego po načrtu slovanske manjšine. Tudi tu imajo učiteljice v dobiti le 80"/,), oziroma podučiteljice po 20—50 K manj nego p od učitelj i. Preidimo k razpravi I Posi. Bennati, kot poročevalec šolskega odseka, je mej drugim predlagal, da se zavrne prošnjo učiteljic v Kopru, z a j e d n a k o plačo z učitelji ter da se ne uvažuje zakonskega načrta poslanca Spinčiča in dr., ker se odbor ne zlaga z nazori, ki so v istem navedeni. Predsednik je ]3rečital ta zakonski načrt v italijanskem prevodu. Na to se ]e oglasil prof. S p i n č i č, ter med huronskim krikom galerij in go- spode poslancev večine govoril hrvatski blizu tako-le : „Visoka zbornica! Zelo me veseli, da se je v obče prišlo do nečesa, s čemer se hoče poboljšati žalostno stanje učiteljev in učiteljic v Istri. Pred seboj imamo zakon- ski načrt deželnega odbora, pripremljen po zahtevkih c. kr. vlade in nekoliko spre- menjen po šolskem odseku dež. zbora, in predlog moj in mojih drugov, odnosno tudi naš zakonski načrt. Nočem dolgo govoriti, ker je naš predlog obrazložen in znan tudi iz italijanskega prevoda in ker je naš načrt samo izliv načel, ki se nahajajo v našem predlogu ; marveč hočem samo na kratko pokazati razlike med prvim in drugim na- črtom. V predlogu dež. odbora, odnosno de- želnozborskega šolskega odbora se delajo razlike po krajih, po vrstah : učitelji prve, druge in tretje plačne vrste ; delajo se raz- like nadalje s tem, da se učiteljem nekih krajev da na leto po 200 kron več, a zopet drugih krajev po 100 kron več, s čemer se dela krivica vsem ostalim; razlikuje se učitelje in učiteljice na eni strani, podučitelje in podučiteljice na drugi strani, dočim imajo vsi jednako po- dučevati ; razlikuje se med m ozki m in ženskim osobje m. Vse to se nam zdi neopravičeno, krivično, da, zdi se nam celo pristransko, ker je jasno, da se za- ]30stavlja učiteljsko osobje po vaseh, in to je večinoma hrvatsko in slovensko, uči- teljskemu osobju v mestih, ki je |večinoma italijansko. Vsakdo, ki v šoli podučuje, mora imeti jednake nauke, mora položiti jednake iz- pite, mora v isti meri podučevati. Ako bi se v obče imelo delati kake razlike med učitelji po mestih in vaseh, moralo bi to biti v piilog učiteljem na kmetih, ne pa onim v mestih. Učitelj na kmetih ima na- vadno mnogo več dece podučevati, po sto in več, nego učitelj v mestu, ki jih ima po 40—50 in malokdaj več. Težavnejše je za prvega podučevati tudi za to, ker ima otroke iz več šolskih let. Pa še iz enega razloga bi morali imeti učitelji na kmetih prednost pred učitelji v mestih. Na temelju zakona o šolskih taksah, ki ste ga napravili vi, gospodje večine, mora se od vsakega šolskega otroka, bil v mestu ali pa v vasi, plačati jednako šolsko takso. Na račun šolskih otrok, ki 202 jih podučujejo učitelji na kmetih, prihaja v šolski zaklad, iz katerega dobivajo učitelji ])lačo, dvakrat toliko denarja kakor pa v mestih. Mi pa nočemo delati nobene razlike v plačah. Naš predlog gre za tem, da se vse plače izjednačijo. jednake študije, jednaka sposobnost, jednaka služba v mestih in j)o vaseh, učiteljev in podučiteljev, možkih in ženskih, pa za to tudi za vse jednaka plača, ki se naj povija samo tekom let, o uspešnem delovanju. Razlika bodi samo med tistimi, ki imajo skušnjo usposoblje- nosti, in tistimi, ki je nimajo, in pa razlika v stanarini, katera je vsekako večja v mestih nego po vaseh. Po teh načelih smo sestavili zakonski načrt. K točkam, ki jih je predložil deželni odbor, odnosno šolski odsek deželnega zbora, i^redložili smo s])i-e- membe, ki smo jih pred sejo izročili pred- sedniku v hrvatskem jeziku in ki jih je dal takoj prevesti na italijanski jezik. Ne bom dalje govoril, ampak prosim gosp. predsednika, da naše spremembe pri vsakem paragrafu da na raz[)ravljanje in na glasovanje. Ne treba skoro omenjati, da ne so- glašam z g. poročevalcem, ki pravi, da je zokonski načrt večine pravičnejši nego naš. V|:)rašajte nepristranske može, apelirajte na strokovnjake, ki razumejo šolske stvari in učiteljske razmere, vprašajte njih, kateri načrt je pravičnejši I Vse učiteljske moči morajo imeti jednake sposobnosti, vsi mo- rajo opravljati jednako službo, vsem naj teče jednaka i:)lača I Jaz vas v imenu pravičnosti in ob- jektivnosti, ki bi morala vladati v tej vis. zbornici, v imenu prave liberalnosti, pa ne tiste, ki se jo navadno naglasa, prosim, da glasujete za naš predlog. Ako ste objek- tivni, ako ste pravični in svobodoumni v pravem, krščanskem smislu, glasovali boste za naš predlog. Jaz vam ga priporočam". Med tem govorom, o katerem so neki ]K)slanci večine celo zapustili dvorano, je galerija pridno kazala sledovo 2000-letne kulture, s katero se Italijani tako radi po- iiašajo. Pri občujemo ta govor po steno- grafiških beležkah v celoti, ker se izvajanja ostalih naših poslancev bistveno ujemajo s tem, kar je rekel prof. Spinčič. Zlasti dr. Laginja je podpiral predlog prof. Spinčića ter večkrat posegel v debato. Ker pa je govoril italijanski, zamorem poročati le o najmarkantnejših potezah njegovega govora. Odločno seje upiral raz- likovanju med učitelji in uči- teljicami, zlasti tudi zato, ker ni res, da bi učiteljice imele manjše potrebe od moških. Njegova (govornikova) obleka, nje- gov klobuk je mnogo cenejši nego klobuk in obleka kake učiteljice, ne glede na ostale potrebščine. Za stanovanje in hrano ne rabi uči- teljica nič manj, nego nje moški kolega, ako pri poslednjem „prvemu kvartinu ne slede še drugi". Morda je utemeljno v narodnosti, da dru. Laginji in dr. ne gre v glavo, zakaj bi se delalo razliko med moškim in žens- kim učiteljskim osobjem. Na te opazke je odgovarjal italijanski poslanec G 1 e z e r, ki je izjavil, da je tudi on bil za to, da se da učiteljicam jednako plačo kakor učiteljem, pod pogojem, č e se o m o ž e, da nehajo vse n j i li pravice do dežele. Reklo se mu je, da se 80"!^ vseh učiteljic rajši zadovolji z 8o"/o plače, nego bi se odpovedale možu. Na to je zopet obširno odgovarjal dr. Laginja, naglašaje, koliko težavnejši je trud učiteljev in učiteljic na kmetih, pri tolikih otrokih, ki pridejo v šolo, ne da bi se morda doma še naučili napraviti sv. križ, kajti v šoli se začno še le učiti go- voriti; v zaduhlih sobah, ki nikakor ne odgovarjajo predpisom higijene; z nedo- statnimi učili. Ako ima učitelj lastnih otrok,, kolike težave mu nastanejo n. pr. o epi- demičnih boleznih, ko mora zdravniku, oddaljenemu po več ur, plačati za en Jobisk 20: do 20 gld.; — koliko preglavic mu dela vzgoja otrok; ako pošlje eno dete v mesto, mora zanemarjati drugo deco ali pa se gmotno uniči. Kar se tiče učiteljic, je omenil govornik, da imajo iste r a z m e r o m a še več truda nego učitelji, ker mora j o p o d u- č e v a t i tudi v ročnih deli h. Glede možitve bilo bi docela krivično, če bi učiteljice v takem slučaju morale zapustiti službo, kajti k o t m a t e r e še le p o- t a n e j o vzgojiteljice v j) r a v e m pomenu besede. V razpravo je posegel tudi posi. V a r e t o n, ki je dokazoval, da so učiteljice zadovoljne s tako plačo, ker se niso do zadnjega časa prav nič pritoževale proti zapostavljanju!... Na ta naravnost neverjeten „dokaz" je odgovoril prof. M a n d i ć, ki se je v svojem govoru dotaknil i ženskega vpra- šanja. Ker je galerija govor jjrof. M a n- d i Ć a tako nesramno motila, da se je celo predsedniku zdelo preveč ter je dal ga- lerijo iz])razniti, zamorem podati le glavne_ misli iz govora. Prof. M a n d i Ć je rekel: Poslanec Vareton je hotel dokazati s tem, da so se učiteljice še le pozno odločile do koraka, da zahtevajo jednake plače z učitelji, da one te pravice nimajo in da ne računajo na njo; a temu ni tako. Res je, da so se učiteljice pozneje oglasile za poboljšanje gmotnega stanja in za izjednačenje njihove plače s plačo učiteljev, a to moramo pri- pisati njihovi skromnosti, njihovi prisilni varčnosti in nazadnje tudi okolnosti, da se je žensko gibanje začelo javiti še le zadnji čas, da so ženske v prosvetljenih državah še le v najnovejši dobi začele zahtevati ])ravice, ki jim pritičejo.... Tudi posi. Kozulić seje ]5otegoval za jednakopi-avnost učiteljic. Vse to seveda ni pomagalo. Kakor rečeno, predlog manjšine je padel, in spre- jet je bil mnogo neugodnejši zakonski načrt večine, ki je zlasti krivičen učiteljstvu na kmetih in v posebni meri še učiteljicam. Nekaj dobrega pa je vendar imela razprava o učiteljskih plačah v istrskem deželnem zboru: marsikomu so se odprle oči, kje ima istrsko učiteljstvo iskati svojih |)rijateljev in zaščitnikov. M e n e p a še ]) osebno \' e s e 1 i, da se je na tak o odlične m mest u ]31" i z n a 1 o o p r a- \' i č e n o s t ž e n s k e ga gibanja in da so s e m o ž j e k a k o r L a g i n j a, S p i n č i Ć, M a n d i Ć in Kozulić po- tegovali z a j e d n a k o v i" e d n o s t ženskega del a.'"' Kedar se slovensko ženstvo v toliki meri probudi, da začne zahtevati svoje državljanske pravice, ne bo se mu treba zatekati za pomoč k internacijonalni soc. demokraciji, kajti ono najde v naših dičnih ])olitikih spretnejših in vestnejših zagovor- nikov. Cast in hvala jim ! 204