Kritikujoči glasovi. Solska vodstva so prejela ta-le odlok: An alle Volksschulleitungen des Schulbezirkes ! Aus Anlafi eines speziellen Falles hat der k. k. Landesschulrat in Laibach mit dem Erlasse vom 5. Juli 1903, Z. 2155, anher erOfifnet, dafi der Religionslehrer einer Volksoder Btirgerschule im Sinne der Bestimmungen der § 37, al. 2 der Schul- und Unterrichtsordnung vom 20. August 1870, R. G. Bl. Nr. 105, Mitglied des Lehrkorpers der betreffenden Schule ist, und demselben demnach sowie jedem anderen Lehrer derselben Schule das Recht zusteht, den Katheder zu benutzen, d. h. in demselben seinen Katalog, seine Lehrbttcher und sonstige Lehrbehelfe aufzubewahren. Hievon werden die Volksschulleitungen zur Darnachachtung hiemit in Kenntnis gesetzt K. k. Bezirksschulrat. Za glavo smo se prijeli pri čitanju tega odloka, nevedoč ali bi se jezili ali smejali. Naše šolske oblasti so dosegle s tem rekord, pa ne vprašajte, v kakšnem smislu. Čemu pa je katehetu kateder? Do zdaj le v ta namen, da je imel ondi shranjeno palico kot simbol vse pedagoške vednosti z vsemi formalnimi stopnjami in formalnimi stavki povrhu. No, v novejšem času nekateri tudi vohunijo. Razrednik ima spravljene v katedru uradne spise, za kar je osebno odgovoren in do katerih nima katehet najmanjše pravice. Na večrazrednicah ni odprt kateder učitelju, ki razrednika namešča za kako uro. Katehet določuje in vpisuje rede na večrazrednicah pri konferenci, na enorazrednicah ima ob klasifikaciji katalog na razpolago na katedru. Potrebno bi pač bilo, da bi tudi katehetje vpisavali vzeto tvarino v tednik — čemu je rubrika ? — in naše šolske oblasti bi si s zahtevo pridobile neminljivih zaslug za izboljšanje pouka v verouku. Bojimo se, da sega njih oblast le do farovškega praga, četudi bi imele dobro voljo. Ako bi ostal zgorajšnji odlok v veljavi, kako naj se postopa takrat, ko ima katehet zadnjo uro? Bo li moral učitelj čakati pred šolskimi durmi, da po odhodu kateheta takoj zapre kateder, ali naj katehetu kar izroči ključ v poljubno uporabo ? Po pouku kateder vendar ne sme biti odprt, ker bi se lahko primerilo, da bi kdo iz nagajivosti kaj odnesel — mogoče kar katehet sam, zakaj se pa tako potezajo za to? — osobito pri šolah, kjer nimajo šolskega sluge. Ta odlok pa ne drži tudi v juridičnim smislu, ker je bil slabo interpretiran. Dotični § 37. al. 2 se glasi: Mitglieder der Konferenz sind die sammtlichen Lehrer, Unterlehrer und Nebenlehrer (Hilfslehrer). Letztere haben eine beschliefiende Stimme in den Fallen, wo es sich speziell um ihren Lehrgegenstand oder um ihre Schiiler handelt; aufierdem steht ihnen nur eine beratende Stimme zu. Tu ni nikjer govora o verskih učiteljih, ampak le o podu-iteljih in pomožnih učiteljih, h katerim pa zakonodalec (tukaj ministrstvo) katehetov ni prištevalo in tudi sami se ne prištevajo v vseh tistih slučajih, ki jim nakladajo kake dolžnosti. Takrat so le — dušni pastirji, izvzemši stalnih v Ljubljani in Idriji. Poglejmo zdaj novejšo ministrsko odredbo, in sicer Min. Verordnung vom 8. Mai 1872, R. G. Bl. Nr. 68, § 4. al. 4: Den nicht definitiv angestellten Religionslehrern, den Hilfs- und Nebenlehrern und Lehrerinnen čffentlicher Volksschulen und Lehrerbildungsanstalten, den Lehrerinnen der Arbeitsschulen, dann den Lehrern und Lehrerinnen an PrivatVolksschulen steht es frei, sich an der Konferenz (okrajna) mit beratender Stimme zu beteiligen. Tu zakonodalec izrečno loči verskega učitelja od pomožnega, kar je bilo do zdaj povsod v veljavi, in upamo, da ostane tudi v naprej. Naša šolska oblast se je enkrat prenaglila. Prosimo, naj bo v bodoče bolj blagohotna nasproti učiteljstvu, osobito naj bo bolj oprezna nasproti rekurzom kranjskega tehanta Koblarja, katercga edini namen je, šikanirati neljube u č i t e 1 j e.