LJUBLJANSKI FESTIVAL FRAN VATOVEC Tokovi kulturnega turizma, ki so pričeli po drugi svetovni vojni preplavljati ves svet, so zajeli pred 18 leti tudi Ljublja- no. Zaplodili so v slovenskem glavnem mestu klico festivalne misli. Prižgali smo plamenico tvegane pobude, ki je vzniknila v krogu mladega organiziranega turizma v Ljubljani. 2e v maju ali juniju leta 1952 smo se v prostorih hotela Bellevue pogovar- jali o ljubljanskih festivalskih prireditvah na prostem. V novembru istega leta je bil v okviru Turističnega društva Ljubljana iz- voljen poseben festivalni odbor, ki sem mu načeloval kot predsednik, od 1. januarja leta 1955 dalje pa kot prvi direktor Zavoda Ljub- ljanski festival v organizacijskem sestavu Okrajnega ljudskega odbora oziroma pozneje kot načelnik zavodovega festivalnega oddellm in programski šef. Se 'SO' v živem spominu nekatere razvojne značilnosti in nadrobnosti ob teh nedvomno pomembnih kulturno turi- stičnih prireditvah, ki se odtlej pa do današ- njega dne stalno ter smiselno dopolnjujejo. Iz leta v leto širijo kulturni sloves slovenske prestolnice doma in v svetu. Ze od prvih začetkov nas je trpinčilo vpra- šanje: Kje naj bo tisto spodbudno izhodišče, ki naj pomaga uresničiti plemenito zamisel? Znani, sloveči festivali se programsko nasla- njajo na to ali ono znamenito kulturno, umetniško ustvarjalno osebnost: salzburška na W. A. Mozarta; bayreutska na R. Wagner- ja; edinburška na W. Shakespeareja; mona- kovska na R. Straussa; dubrovniška na M. Držiča ter I. Gunduliča itd. Pa Ljubljana? Svoje optimistične upe smo mogli vezati le na bogate kulturne samodejne dosežke, na- dalje na visoko stopnjo umetniške poustvar- jalnosti naših ansamblov in kvalitetno glas- beno tradicijo Ljubljane. Slovenska filhar- monija (njena predhodnica je bila Academia philharmonicorum), deluje npr. že od leta 1702, tj. komaj dve leti po ustanovitvi pari- ške glasbene in plesne akademije (Academia royale de musique et de danse). Pa še turistične prvine. Trojno pričevanje in spoznanje je predahnilo to pobudo: Ljub- ljana je stapljalna točka pisanih pokrajinskih črt in oblik; geometrično središče Slovenije; glede na svoje turistično zaledje pa izrazito prehodno ozemlje v turistični ključni poziciji Ljubljanskih vrat, ki povezujejo ves ta svet od alpskega visokogorja v balkansko smer. Zares pokrajinski vtis prave Evrope v ma- lem. Imenitna lega Ljubljane stopnjuje turi- stično vrednost lepotnega pokrajinskega okrasja. Ne glede na to smo že pred rojstvom ljub- ljanskih festivalov trčili na kopico pomisle- kov: skomigovanje z rameni, cinični nasme- ški. Vkljub pesimističnim jecljajem je po- gumna misel mladega kulturnega turizma vzplamenela. Alea iacta est! Z razvojnega in programskega vidika bi lahko zajeli svoja razmišljanja o ljubljanskih festivalih v štiri ohdohja. V prvem obdobju (1953) si utira pot pri- zadevno, dinamično samorastništvo. Bolel nas je zoprn kulturno turistični molk. Mar ni to molčanje sililo k vprašanju: Zakaj prav v osrčju Slovenije ta nerazumljiva pasivnost? Zakaj to bedno držanje križem rok? Mar nima slovenska prestolnica gostu, turistu ni- česar povedati, ničesar pokazati? I. ljubljan- ski festival naj prežene ta molk, naj nado- mesti pasivno oblomovščino na tem področju s tvegano pobudo. Utrnila se je kopica lepih misli: ta ljubljanski festival naj bi manife- stiral IS svojimi raznovrstnimi prireditvami in razstavami na splošno kulturno kvalitetno ustvarjalnost: poskrbi naj tudi za pošteno razvedrilo; zamisel o vsakoletnih ljubljanskih festivalih naj nadalje pomaga krepiti kultur- no, izobrazbeno stopnjo naših delavcev. Se več. Prerodi naj Ljubljano! Novo življenje naj ji vdihne. Postavi naj jo v eno izmed žarišč mednarodne kulturno turistične dejav- nosti. Pribori naj ji salzburški festivalni slo- ves v jugovzhodnem delu Evrope. Širi in po- glablja naj zanimanje zanjo ter njeno festi- valno pričevanje doma in v svetu. Seveda ne čez noč, temveč polagoma, smotrno, previd- no. Ljubljanski festival naj bi postal tradi- cionalna manifestacija kulturne in umetniške ustvarjalnosti na slovenskih in jugoslovan- skih tleh. Po njem naj zaslovi Ljubljana med jugoslovanskimi narodi, pa tudi čez državne meje. Festivalna pobuda naj jo preoblikuje v privlačno prireditveno žarišče z mednarod- nim prizvokom. V tem prvem obdobju smo mnogo iskali in tipali. Prevladoval je preblisk preproste enačice: vsega nekaj naj bi bilo, pa četudi bi staknili med klenim zrnjem tudi prgišče plevela. Tako se nam je izmuznil izpod rok značilen programski nabiralnik, programski mešanec. Naša tolažba: mnogokje na svetu ubirajo nabiralniško programsko festivalno smer. Tako smo nabutali v programski okvir I. ljubljanskega festivala kar 72 prireditev, ki so privabila 107.000 udeležencev iz vseh delov Slovenije, pa tudi precej inozemcev. Odkritosrčno je treba priznati: v hipertrofiji količine so se dušili prvi nastavki želene ter iskane kvalitete. 155 Na prvo razvojno in programsko prelom- nico naletimo v drugem obdobju (1954—59). S prenatrpanim, amatersko obarvanim začet- nim festivalnim programom se nismo mogli sprijazniti. Iz mrgoleče kvantitete naj bi se izcimila sprejemljivejša programska smer. Zagotovila naj bi nadaljnjim festivalom kva- litetnejši predor. Po daljšem razmišljanju smo se dokopali do spoznanja, da je le v kva- liteti zagotovilo kontinuitete. Količinsko zmešnjavo smo zalučali čez plot. Odsev te dragocene odločitve je bil izrazito umetnostni program II. ljubljanskega festivala (1954), ki pomeni nestilno programsko enačico s te- žiščem na prednostnem izvajanju domačili umetnin v tem obdobju do leta 1959. V organizacijskem pogledu pa smo že ob II. ljubljanskem festivalu lahko presodili, da terja taka programska zasnova širši organi- zacijski okvir, saj se morata festivalna kon- tinuiteta in tradicija zasidrati le ob naslonitvi na širši forum, ki glede na pristojnost ter finančne možnosti lahko krepi nadaljnji raz- cvit festivalne pobude. III. ljubljanski festi- val (1955) pomeni namreč razširjeno, real- nejšo organizacijsko osnovo. Programsko je bil namreč vraščen v proslavni okvir ob 10- letnici osvobojene Ljubljane. Ta nova orga- nizacijska osnova je namreč zajeta v obliki posebnega festivalnega zavoda v okviru MLO za glavno mesto Ljubljana. Ta pomembna odločitev priča o zdravem razumevanju za kulturno turistične pogoje in potrebe Ljub- ljane, saj je bilo s tem dano zagotovilo za kontinuiteto in kvaliteto ljubljanskih festi- valov, ki ob tem preraščajo svoj prvotno opredeljeni ožji okvir in se programsko pre- livajo v jugoslovanski festivalni koncept vzporedno npr. z dubrovniškim in splitskim. Programski izbor je pritegnil tedaj v svoj krog in kulturno hotenje najodličnejše soliste ter umetnostne in folklorne ansamble Jugo- slavije. Združeval je osnovne nosilce umet- niške ter kulturne ustvarjalnosti in po- ustvarjalnosti: dramo, opero, koncerte in fol- kloro. Tretje razvojno in programsko obdobje. Za nestilnim umetniškim kulturnim festival- nim programom (1954—1959), stkanem iz pi- sanega sestava dramskih, opernih, koncertnih in folklornih prvin, je zablestela prelomna stilna festivalna programska podoba, ki pre- vladuje v osnovi še danes na vsakoletni pri- druženi nestilni del dopolnilnih križanskih prireditev. Prelomnico pomeni namreč jesen 1959, ko je zavodov upravni odbor soglasno sprejel predlog pisca tega članka kot takrat- nega načelnika festivalnega oddelka, naj bi bil program poletnih prireditev od leta 1960 dalje stilno enotno poudarjen s težiščem naj- prej na baletu. Glede na to pomeni VIII. ljubljanski festival 1960 ob sočasni zvezi s prvim posvetom naših baletnih umetnikov in s prvo razstavo o jugoslovanskem baletu v bistvu I. baletni festival Jugoslavije. Jesen leta 1960 pa prinaša stilno programsko do- polnitev v okviru naslednjega tj. IX. ljub- ljanskega festivala (1961), ko si utira pox hienalno programsko prireditveno zaporedje: sodobni balet —• sodobna opera. Ce je bil v ospredju pozornosti leta 1960 baletni festi- valni program, se je naslednje leto premak- nilo programsko težišče na operne predstave. Vzporedno so se razpletale v Križankah še druge pobude. Gre za nekatere poskuse npr. med drugim za lažjo programsko smer jesen- ske »Vedre Ljubljane<^ s težiščem na operet- nih in komedijskih predstavah. Poskus se ni posrečil. Naleteli smo delno na odpor v dolo- čenem krogu slovenske kulturne javnosti. Razen tega so po naga j ali hladni septembrski večeri v letnem gledališču v Križankah, ki so pregnali predstavo v operno gledališče, kar pa ni bilo v sklad ju s programom pred- stav in prireditev na prostem tj. v letnem gledališču ali preddverju Križank. Zato je bila II. »Vedra Ijjubljana« hkrati tudi poslo- vilna. 4. april 1962 je prinesel organizacijsko pre- osnovo: rojstvo y>^Prireditvene poslovalnice FestivaU. Nedvomno je ta sprememba bla- godejno vplivala na nadaljnje razvojne mož- nosti križanskih poletnih prireditev. Festival nima več različnih oddelkov, ki so dotlej de- lovali v njegovem okviru v času 1955—1961. Med drugim je omeniti zlasti zelo uspešno Eksperimentalno gledališče s predstavami v prenovljeni Viteški dvorani ter oddelek za kulturno in družabno vzgojo. Posebno trd oreh je pomenilo vprašanje prireditvenih lokacij. Ob prvem festivalu 1953 smo sanjali o vrtu Doma JLA. Sodili smo, da smo odkrili »Ameriko«, da je vpra- šanje lokacije rešena stvar. Srčkana naivnost. Okolje je bilo tukaj res prijetno. O specifič- nosti, ki je neogibno vezana na festivalne zasnove in tradicije, pa nobenega sledu. Ra- zen tega usodna motnja: pretesen oder. Ob »Rigolettu« npr. so se drevesna debla kar zibala na odru. Nastopajoči so morali skrbno paziti, da jih niso prekucnili. Pa še nepre- trgani piski železniških lokomotiv z onstran ceste. Pravljica o prvi festivalni lokaciji je žalostno mrknila še ob dežju, ki nas je pre- ganjal v operno hišo. Drugi jestival 1954. Uprizoritveno teži- šče se je premaknilo v značilno okolje zgo- dovinskih Križank, ki pa so se že porajale izpod rok velikega mojstra arh. J. Plečnika. Oder smo postavili na spodnji del Trga francoske revolucije. Lokacija je bila pri- mernejša. Z železniškega hrupa nas je zane- 156 slo v mirno, dostojanstveno zavetje ljubljan- ske vseučiliške in kulturne četrti. Se zmerom pa je prevladoval vtis improvizacije. Razsež- nosti odra in orkestrskega prostora so motile s svojim nesorazmerjem. Preneznaten padec trga je oteževal oblikovalcem na zadnjih se- dežih razgled do odra. Pa še razne težave tehnične narave. Naliv ob »Morani-« je od- plavil tudi drugo festivalsko lokacijo na prostem. Pomislili smo na Novi trg. Zaključena ce- lota. Padec bi zaradi razglednosti ustrezal. Pa tista odprtina proti Ljubljanici? Kako bo kaj z akustiko? Zaskrbelo nas je. Načrt je terjal preveč investicijskih sredstev. Zato je splaval po vodi. Med tem pa so že rasle Križanke. In zorele v monumentalno umetnino pod Plečnikovo mojstrsko roko. Knez vrhunske estetike na Slovenskem je izlil tukaj iz stvariteljske in- tuicije in ko v slutnji bližajočega se konca svoj najžlahtnejši biser. Njihovo preddverje je dognano v svojem prostoru dn podobi. Akustiki ni kaj oporekati. Kot ustvarjeno je za prireditve in predstave intimne, komorne narave. Danes je preddverje turistična atrak- cija, zlasti v poletnih mesecih, ko je zvečer bogato razsvetljeno. Prehod pod arkadami nas pripelje v letno gledališče. Namenjeno je dramskim, opernim ter baletnim in filmskim predstavam ter na- stopom domačih in inozemskih folklornih ansamblov. Prva predstava je bila v tem pri- jaznem kulturnem okolju 11. junija 1955. Preddverje in letno gledališče sta osnovni lokaciji ljubljanskih festivalov. V resnici pa pomenita le eno lepotno doživetje. Povezani sta tako, da ni mogoče misliti na dve sočasni festivalni prireditvi v preddverju ter hkrati v letnem gledališču. Tudi ljubljanski grad nas je vabil. Z dr. Kreftom ter inž. Francem smo tavali pozimi 1955 po snegu in stikali za najprimernejšim grajskim kotičkom zaradi predvidene uprizo- ritve »Tugomerja« ali »Celjskih grofov«. To- da stvari niso tako preproste. Pomislili smo na to, da je treba zaradi odzivnejše udeležbe olajšati dostop na grad (vzpenjača, žičnica, dvigalo). Razen tega še ustrezna električna osvetljava za uprizoritvene namene. Tedaj ni bilo mogoče zagotoviti večmilijonskih finanč- nih sredstev. V stalnem sestavu Križank ne bi smeli pre- zreti festivalnih predstav v zgodovinski Vi- teški dvorani in v malem dvorišču za križan- sko cerkvijo, ki ga je krstil virtuoz arhitek- ture J. Plečnik glede na osvetljavo z nad 200 žarnicami za »peklensko<^ dvorišče. Prav tu so bili tudi nekateri simpoziji v zvezi s festi- valnimi vprašanji. Vzporedna lokacija je bilo rotovško arkad- no dvorišče. Ljubko intimen prostor, tedaj namenjen predvsem komornim koncertom. Sredi festivalne prazničnosti je posijal zad- nja leta nov lokacijski biser: rotovški atrij. Pomembni folklorni nastopi so tudi v obsežni dvorani tivolskega doma. V primeru neugodnih vremenskih razmer smo se zatekali v operno in dramsko gledali- šče, pa tudi v dvorani Slovenske filharmo- nije in hotela Union. Vprašanje rezervne lo- kacije pa danes ni več tako pereče, saj je mogoče ostrešenje letnega gledališča v Kri- žankah. Pred 17 leti smo bili torej še kar pogumni. Seveda ni manjkalo malodušnih »poklicnih« dvomljivcev. Godrnjavsali so. In nas pošiljali med važiče. Zares prijazen poklon. Karavana pa se je pomikala dalje. Pričevanje naših dni: festivalno kulturno seme se je bujno razraslo. Prireditve v edinstveno privlačnih Križankah so se globoko zasidrale v zavest kulturnega slovenstva. Pretopile so se z nji- hovim lepotnim čarom. Tedaj tvegana zami- sel se ni spridila v bedno pravljico. Blišč Križank rase iz leta v leto in z njimi redne poletne kulturne prireditve rastoče kvalitete. Mednarodno sloves Ljubljane so zadnja leta širile in krepile pomembne športne pri- reditve v Tivolski dvorani. Ne bi pa smeli prezreti ali omalovaževati ustreznega deleža, ki pripada v tem pogledu tudi edinstvenemu čaru in žaru naših Križank: Ko vkopan ob vhodu postojim, v lepote preddverne strmim: tu naše so torej Križanke. Med stebri tam levo soho uzrem: mojster •— umetnik, stvarjalec njihov silni — Jože Plečnik. Poslednjič starčevske je sile stisnil v sladko bolečino, ko da iz školjke zajel je srčno biserno žlahtnino. Namenil je rodu svojemu najlepše pisanke: iz srčne zato je krvi ustvaril Križanke. 157