85 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 RAZV O J IZDELKA V LE SNI INDUS TRIJI Z MET ODO RAZV O J A FUNK CIJ KAK O V OS TI PR ODUC T DEVEL OPMENT IN THE W OOD INDUS TR Y WITH QU ALITY FUNC TION DEPL O YMENT METHOD Matjaž Šivic 1* , Leon Oblak 2 UDK 684.4:645.6 Izvirni znanstveni članek / Original scientific article Prispelo / Received: 1. 4. 2020 Sprejeto / Accepted: 7. 5. 2020 Vol. 69, No. 1, 85-99 DOI: https://doi.org/10.26614/les-wood.2020.v69n01a01 Izvleček / Abstract Izvleček: Prihodnost slovenske lesne industrije leži v fleksibilnih proizvodnjah, ki bodo sposobne hitro razviti in pro- izvesti visokokvalitetne in cenovno konkurenčne izdelke. Pri razvoju novega izdelka smo uporabili metodo razvoja funkcij kakovosti. Raziskavo smo končali z izgradnjo prvega nivoja hiše kakovosti, to je z določitvijo tehničnih zahtev izdelka, ki optimalno ustrezajo ciljni skupini kupcev, hkrati pa upoštevajo tehnološke zmožnosti in ekonomske zahteve podjetja. Raziskava je pokazala, da kupci želijo izbirati, saj s tem dosežejo maksimalno zadovoljstvo pri prilagajanju njihovim potrebam in željam, hkrati pa dobijo občutek pomembnosti, saj ne izbirajo samo izdelka, ampak tudi vpli- vajo na določene lastnosti svojega izbora. Pri jedilni mizi, ki je bila predmet naše raziskave, je to predvsem možnost izbiranja velikosti, materiala in površinske obdelave. Nov izdelek se mora kasneje pravilno tržiti, saj je potrebno na nekatere prednostne lastnosti, ki jih ima, kupca posebej opozoriti, ker na prvi pogled niso opazne. Ključne besede: metoda razvoja funkcij kakovosti, razvoj izdelka, lesna industrija, jedilna miza Abstract: The future of the Slovenian wood industry lies in flexible production, which is able to quickly develop and produce high-quality and competitive products. We used the quality function deployment method to develop a new product. The research was completed by building a house of quality matrix. This was carried out by determining the technical requirements of the product that optimally fit the target group of costumers, while taking into account the technological capabilities and economic requirements of the company. The survey showed that customers want to be able to make choices, so they can achieve maximum satisfaction in adapting the product to their needs and desires. This is especially important because certain features of the product have a greater impact on their purchase decisions. In the case of dining tables, these are primarily the size, material and surface treatment. The marketing strategy for new product should also work to highlight some strengths of the product which are not noticeable to costumers at first glance. Keywords: quality function deployment method, product development, wood industry, dining table 1 UVOD 1 INT R ODUC TION Problem nekonkurenčnosti nekaterih lesnih podjetij se med drugim kaže tudi v premajhnem, nepravilnem ali premalo intenzivnem vlaganju v ra- zvoj izdelkov. Življenjski cikli izdelkov so vse krajši, kar povzroča potrebo po vedno intenzivnejšem raz- vijanju novih izdelkov ali posodabljanju že obstoje- čih (Potočnik, 2002). Lesna podjetja so lahko na zah- tevnem svetovnem trgu konkurenčna le z razvojem inovativnih, sodobno oblikovanih, funkcionalnih, ergonomskih in estetskih izdelkov (Oblak, 2012). 1 SILVAAPIS d. o. o., Ulica padlih borcev 31, Ljubljana, SLO * e-pošta: matjaz@silvaapis.si 2 Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za lesarstvo, Ljubljana, SLO Razmere v svetu silijo proizvodna podjetja, da začnejo uporabljati moč znanja za doseganje ci- ljev. Če pa želi podjetje zastavljene cilje uresničiti, ni dovolj samo to, da ima znanje, temveč je po- membno, kakšno je to znanje, kako ga izkorišča oz. kako dobro z njim upravlja. (Govers, 1996). Znanje in sodobne metode morajo podjetja uporabljati tudi pri razvoju novih izdelkov. Razvoj izdelka je izjemno zahtevna naloga. Če želi biti podjetje pri razvoju novega izdelka us- pešno, mora upoštevati številne dejavnike. Veči- na izdelkov, ki jih podjetja razvijajo, propade, še preden pridejo na trg. Vzroki za to so različni, naj- pogostejši vzrok pa so preslabo raziskane potre- be in želje trga. Če podjetje ne bi razvijalo novih izdelkov, bi sčasoma propadlo. Osnovni razlogi za razvijanje novih izdelkov so zastarevanje obsto- 86 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 ječih izdelkov, sprememba okusa in navad kup- cev, konkurenčni izdelki in tehnološki napredek (Kotler, 2003). Razvoj novega izdelka poteka preko številnih stopenj, med katerimi so najvažnejše: iskanje, zbi- ranje in ocenjevanje idej, poslovno-tržna analiza, tehnološko-proizvodna analiza, tržno razvijanje in testiranje ter proizvodnja (Iacobucci, 2018). 2 MA TERIA LI IN MET OD E DELA 2 MA TERIA LS AND METH ODS 2 . 1 MASIVNA JEDILNA MIZA 2 . 1 SOLID DINING T ABLE Cilj raziskave je razviti kvalitetno jedilno masivno mizo iz hrastovega in bukovega lesa za domačo uporabo, dobavljivo v kratkem časov- nem roku in v čim več možnih dimenzijah. S temi lastnostmi bi ustvarili konkurenčen izdelek na zahtevnem globalnem trgu in posledično zado- voljnega kupca, ki bi za svoj denar dobil več kot je pričakoval. Za uspešno uvedbo mize na trg je potrebno podrobno raziskati potrebe uporabni- kov, jo v skladu z njimi in razpoložljivimi proizvo- dnimi zmožnostmi razviti in jo kupcem ponuditi v čim krajšem času. Da bi presegli značilnosti kon- kurenčnih izdelkov, bomo morali najprej preučiti potrebe in želje kupcev in nato mizi določiti teh- nične in trženjske značilnosti. Odločili smo se, da bomo pri razvoju novega izdelka uporabili meto- do razvoja funkcij kakovosti. 2 . 2 MET OD A RAZVOJ A FUNK CIJ KAK OVOSTI 2 . 2 QU ALITY FUNCTION DEPL O YMENT METHOD Metoda razvoja funkcij kakovosti zagota- vlja podjetjem velike prednosti v razvoju tržno uspešnih izdelkov in storitev, pri čemer omogoča strnjeno shrambo ogromnega števila informacij v majhno, pregledno število dokumentov (Zairi, 1993). Bistven problem pri razvijanju novega izdel- ka je, kako vanj vključiti vse kupčeve izražene, ne- izražene, sedanje in prihodnje potrebe. Pri načr- tovanju novih in izboljševanju obstoječih izdelkov je potrebno izpolnjevati tiste tehnične značilnosti, ki naj v največji možni meri zadovoljijo potrebe kupcev. Treba je torej identificirati specifične že- lje in potrebe ciljne skupine uporabnikov in le-te prevesti v pripravno rešitev, ki bodo uporabnike zadovoljile bolje kot rešitve konkurence. Metoda, ki pomaga povezati potrebe in zahteve kupca z možnostmi organizacije, je metoda razvoja funk- cij kakovosti, v praksi znana tudi pod imenom hiša kakovosti (Starbek & Kušar, 1997). S to metodo se strukturira načrtovanje in razvoj izdelka. Z upora- bo matrik je prikazana povezava med zahtevami in željami kupcev ter tehničnimi zmožnostmi organi- zacije. To je orodje, ki v procesu načrtovanja izdel- ka prevede zahteve in potrebe kupca v določene tehnične rešitve. - Uvedba metode razvoja funkcij kakovosti pri razvoju izdelka omogoča: - boljši časovni izkoristek pri uvajanju novih izdel- kov na trg, - zmanjšanje sprememb dizajna med procesom razvoja, - zmanjšanje stroškov dizajna in izdelave, - izboljšanje načrtovanja kakovosti izdelkov, - osredotočanje zgolj na tiste lastnosti izdelkov, ki so za kupce pomembne, - pomoč pri identificiranju tistih lastnosti izdelka, ki jih kupci cenijo manj, - izdelavo izdelkov ‚po merah kupcev‘ in - sistematično razvijanje izdelka skladno s potreba- mi in zahtevami kupca. Bistvena prednost uporabe metode razvoja funkcij kakovosti je tudi zmanjšanje sprememb iz- delka med fazo proizvodnje, saj je večina sprememb narejenih že v fazi razvoja izdelka. Na ta način se bistveno znižajo stroški sprememb in prihrani čas razvoja, saj se v kasnejših fazah stroški sprememb bistveno povečajo (Franceschini, 2002). Glavna orodja metode razvoja funkcij kakovo- sti so matrike in tabele. Matrike so osrednje orodje metodologije razvoja funkcij kakovosti. Matrika je pravokotna mreža, sestavljena iz vrstic in stolpcev. Polja, ki povezujejo vrstice in stolpce matrike, omo- gočajo zapis informacije, ki zadeva presek vsebin vrstice in stolpca. Prvenstveno so to simboli ali šte- vilke, ki govorijo o vrsti povezave med vsebinami, ki je lahko zelo močna, srednje močna, šibka ali pa je sploh ni. Tabele se uporabljajo za uvajanje in zbiranje posameznih delov podatkov za specifično kategorično listo – v našem primeru jih bomo upo- rabljali za analizo kupčevih izjav. So pripravljalne tabele za analizo in sintezo različnih vrst informacij v posameznih fazah načrtovanja in proizvodnje iz- delka (Šivic, 2005). Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 87 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Slika 1. Struktura hiše kakovosti (Lipušček & Tratnik, 2004) Figure 1. Structure of the house of quality (Lipušček & Tratnik, 2004) Obstajajo štirje nivoji hiše kakovosti, vendar se bomo v naši raziskavi usmerili le na izdelavo prvega nivoja. Že z izdelavo tega lahko dosežemo bistvene izboljšave pri razvoju izdelka. Osnovna oblika hiše, ki jo bomo uporabili v na- šem primeru, ima šest glavnih segmentov (matrik), imenovanih tudi sobe, ki so na različne načine med seboj povezane. Vsaka matrika vsebuje informacije, ki so povezane z drugimi matrikami (slika 1). Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 88 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Struktura hiše kakovosti ima šest delov. Prva soba ali »soba KAJ« predstavlja hierarhično urejen zapis kupčevih želja in potreb, ki se jih kupec zaveda ali pa tudi ne, vanjo pa so lahko vključeni celo pred- pisi in zakoni. Avtorji hiše kakovosti priporočajo, da v tej sobi ni več kot 30 zahtev kupca, sicer postane hiša kakovosti preveč zapletena, nepregledna in ne- obvladljiva. Hierarhično urejen zapis kupčevih po- treb in želja lahko dobimo s pomočjo afinitetnega diagrama, drevesnega diagrama ali AHP metode. Druga soba, ki se imenuje »soba analiz konkurenč- nosti« ali matrika tržnih ocen, predstavlja matriko planiranja. Trenutna rešitev izdelka se po posame- znih lastnostih primerja s konkurenčnimi izdelki. Vsebuje tri vrste informacij: - kvantitativne podatke o trgu, prikaz relativne po- membnosti potreb za kupca in stopnjo izpolnjeva- nja kupčevih zahtev v primerjavi s konkurenco, - strateške cilje za nov izdelek ali storitev ter - izračune za razvrščanje kupčevih želja in potreb. Tretja soba ali »soba KAKO« predstavlja teh- nične zahteve v obliki strukturiranega zapisa pris- topov, s katerimi naj bi bile izpolnjene zahteve kupca. Enako kot pri kupčevih zahtevah tudi v tej sobi avtorji ne priporočajo več kot 30 vrst tehnič- nih zahtev. Za vsak pristop se s puščico navede smer izboljšav sedanjega stanja proti ciljni vred- nosti. Četrta soba, ki jo imenujemo tudi »soba medsebojnih povezav«, je jedro hiše kakovosti. Predstavlja matriko povezav med »sobo KAJ« in »sobo KAKO«. Vsebuje ocene ekipe o povezanosti posamezne zahteve oziroma želje kupca s posa- meznim elementom tehnične zahteve. Povezave so prikazane z grafičnimi simboli, ki predstavljajo moč povezave. Peta soba je »streha hiše« in pred- stavlja križne povezave tehničnih zahtev. Kaže vpliv sprememb posamezne tehnične značilnosti na druge tehnične značilnosti. Povezava je lahko močno pozitivna, šibko pozitivna, šibko negativna, močno negativna ali pa je ni. Konfliktne situacije (šibko negativna, močno negativna) opozarjajo na prave priložnosti za izboljšanje kakovosti izdelka. V tem primeru je potrebno skleniti kompromis oziroma pogledati, katera tehnična značilnost ima za kupca večji pomen. Šesta soba, imenovana tudi »soba KOLIKO«, predstavlja matriko tehnič- nih značilnosti in prikazuje absolutno in relativno pomembnost posameznih tehničnih značilnosti za zadovoljitev kupca. V tej sobi so prikazane primer- jalne vrednosti proučevanega in konkurenčnih iz- delkov in na osnovi ciljnih vrednosti tudi mesta možnih izboljšav ter prioritete. Končen rezultat hiše kakovosti so karakteristične vrednosti izdel- ka, ki so potrebne za zadovoljitev potreb kupca (Šivic, 2005). 3 RE ZUL T A TI IN RAZPRA V A 3 RE SUL T S AND DISCUSS ION Osnova pri konstruiranju mize je upoštevanje dimenzijskih standardov in tehničnih zahtev. Razvoj jedilne masivne mize s pomočjo metode razvoja funkcij kakovosti bomo izvedli v dvanajstih korakih, v katerih bomo zgradili hišo kakovosti. 3 . 1 1 . K ORAK : OPREDELITEV OSNOVNIH POJMOV PROJEKT A RAZVOJ A FUNK CIJ KAK OVOSTI 3 . 1 STEP 1 : DEFINITION OF THE BASIC CONCEPTS OF THE PROJECT OF THE DEVELOPMENT OF QU ALITY FUNCTION Projekt se bo osredotočal na razvoj masivne je- dilne mize. Glavne značilnosti mize bodo možnost izbire različnih dimenzij miz, različnih materialov, površinske obdelave in kratki dobavni roki. Izdelek bo pozicioniran v srednji cenovni razred. Za primer- javo bosta uporabljeni dve konkurenčno primerljivi jedilni mizi. Ugotovitve raziskave bodo pokazale, katere lastnosti jedilne mize so za kupce najpo- membnejše in kako je mogoče zmanjšati stroške za lastnosti, ki za kupce niso pomembne. 3 . 2 2 . K ORAK : OPREDELITEV CILJNE SKUPINE KUPCEV 3 . 2 STEP 2 : DEFINITION OF THE T ARGET GROUP OF CUST OMERS Osnovna opredelitev ciljne skupine kupcev je, da so potencialni kupci vsi tisti, ki potrebuje- jo kakovostno masivno jedilno mizo ter pohištvo kupujejo v pohištvenih salonih in ne v velikih trgo- vskih centrih ali pri mizarjih. To so kupci srednjega in višjega sloja, ki zahtevajo višjo kvaliteto izdelka in pričakujejo višjo ceno. Trženjske poti do kupcev bodo torej vodile do trgovcev s pohištvom, ki po- nujajo pohištvo v pohištvenih salonih, kjer je po- treben individualen razgovor in predstavitev izdel- ka končnemu kupcu. Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 89 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 3 3 . K ORAK : PROUČEV ANJE PO TREB IN ŽELJ A KUPCEV 3 . 3 STEP 3 : STUD YING THE CUST OMERS ’ NEEDS AND WISHES Ta korak je začetek gradnje hiše kakovosti. Najprej smo z metodo brainstorming poskušali ugo- toviti vse zahteve, ki naj bi jih miza vsebovala. Zah- teve morajo biti usklajene s standardi, ki veljajo za jedilne mize. Nato smo pripravili anketo za končne kupce, s katero smo želeli pridobiti odgovore o že- lenih lastnostih, ki naj bi jih miza imela. Anketo smo izvedli na sejmu Ambient Ljubljana, sejem pohištva in notranje opreme, in sicer v obliki vprašalnika in poglobljenega pogovora z anketiranci. Po analizi ankete je bilo možno narediti dokončen seznam kupčevih potreb in želja. V grobem smo jih razdelili v štiri skupine: funkcionalnost, estetske lastnosti, nakupni dejavniki in ponakupni dejavniki. V vsaki skupini je več zahtev, ki so jih kupci izpostavili. Pri funkcionalnosti mize so tako poudarili naslednje po- membne lastnosti: udobnost uporabe, pripravnost uporabe z vidika ergonomičnosti, varnost mize, pri- lagodljivost uporabe, lahko vzdrževanje, trpežnost mize in prilagodljivost prostoru. Med estetske last- nosti smo glede na odgovore anketirancev uvrstili obliko, barvo, strukturo ter skladnost z opremo. Pri nakupnih dejavnikih sta najpomembnejša cena in dobavni rok, pri ponakupnih pa trajnost, popravila ter možnost kasnejše obnove mizne plošče. 3 . 4 4 . K ORAK : OCENJEV ANJE PO TREB IN ŽELJ A KUPCEV 3 . 4 STEP 4 : EV AL U A TING CUST OMERS ’ NEEDS AND WISHES Ker vse zahteve kupcev niso enako po- membne, je bilo treba vsako zahtevo oz. željo oce- niti na podlagi obsežne ankete. Za absolutno oce- njevanje zahtev smo izbrali ocene od 1 do 5, kjer je 1 najmanj pomembna, 5 pa najbolj pomembna. Pri tem ocenjevanju je bolj kot sama ocena po- membna primerljivost med ocenami za posame- zne zahteve, saj tako dobimo hierarhično lestvico pomembnosti posameznih zahtev. Ocene so prika- zane v preglednici 2. Funkcionalnost / Functionality Udobnost uporabe (del ergonomičnosti) / Comfort of usage (part of ergonomics) 3 Pripravnost uporabe (del ergonomičnosti) / Usage suitability (part of ergonomics) 4 Varnost (stabilnost, brez možnosti poškodb uporabnika) / Safety (stability, without risk of injuries) 3 Prilagodljivost uporabe (fleksibilnost) / Adaptability (flexibility) 4 Lahko vzdrževanje (čiščenje, brisanje) / Easy to maintain (cleaning, wiping) 2 Trpežnost (konstrukcije, plošče) / Toughness (structure, board) 3 Prilagodljivost prostoru (dimenzije) / Space adaptability (dimensions) 5 Es t e tik a / Aesthetics Lepa oblika / Beautiful design 4 Lepa barva, struktura lesa / Beautiful colour, structure of the wood 3 Lep sijaj / Beautiful shine 2 Estetska skladnost z opremo (kuhinje) / Aestetic compatibility with the rest of the furniture (kitchen) 5 Ostali faktorji nakupa / Other purchase factors Cenejši izdelek / Cheaper product 3 Krajši dobavni rok / Shorter delivery time 3 Ponakupni faktorji / Post-purchase factors Trajnost (predvideni rok trajanja) / Durability (estimated shelf life) 2 Popravila / Repairs 3 Možnost kasnejše obnovitve mizne plošče / Possibility of board restoration 4 Preglednica 1. Ocene pomembnosti posameznih zahtev kupcev Table 1. Evaluation of customers’ requirements Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 90 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 5 5 . K ORAK : PRIMERJ ALNA PRESOJ A ( BENCHMARKING) 3 . 5 STEP 5 : BENCHMARKING COMP ARA TIVE ASSESSMENT Na podlagi kupčevih zahtev smo s pomočjo an- kete izvedli benchmarking ali primerjalno analizo, ki se uporablja za primerjanje podjetja ali izdelka z drugimi podjetji ali izdelki z namenom izboljšanja svoje konkurenčnosti. Je ena izmed najbolj pogos- to uporabljenih metod za neprestano izboljševanje konkurenčnosti podjetja. Večina podjetij neneh- no spremlja dogajanje na trgu in dejavnosti svojih konkurentov ter nato tudi sama uvajajo novosti, ki se jim zdijo smiselne. Pri tem pa se pogosto niti ne zavedajo, da se pravzaprav poslužujejo benchmar- kinga. Del ankete je bil sestavljen tako, da so an- ketiranci primerjali med seboj primerljive mize. Pri tem je imela miza, ki smo jo razvijali, oznako A, miza B je bila miza iz masivnega lesa, brez po- daljškov in brez možnosti izbire dimenzij po želji, z dolgim dobavnim rokom, vendar zelo stabilna, masivna in modernih oblik, v hrastovi in bukovi iz- vedbi, miza C pa je bila masivna miza, ki je po sami obliki precej spominjala na mizo, ki smo jo razvijali, bila je elegantna, s podaljški, skritimi pod mizno ploščo, a brez možnosti izbire dimenzij in nekoliko daljšim dobavnim rokom. Rezultat primerjalne pre- soje je ocena kupcev glede na primerjavo fotografij in lastnosti, ki smo jim jih predstavili. Prikazani so v preglednici 2. ŽELJE IN POTREBE KUPCA / CUSTOMER WISHES AND NEEDS K UPČEV A OCENA / CUSTOMER EVALUATION brez / without odlično / excellent 0 1 2 3 4 5 Funk cionalnos t / Functionality Udobnost uporabe (del ergonomičnosti) / Comfort of usage (part of ergonomics) ○ △☐ Pripravnost uporabe (del ergonomičnosti) / Usage suitability (part of ergonomics) ☐ ○ △ Varnost (stabilnost, brez možnosti poškodb uporabnika) / Safety (stability, without risk of injuries) ☐ △○ Prilagodljivost uporabe (fleksibilnost) / Adaptability (flexibility) ☐ △ ○ Lahko vzdrževanje (čiščenje, brisanje) / Easy to maintain (cleaning, wiping) ☐ △○ Trpežnost (konstrukcije, plošče) / Toughness (structure, board) ○ △ ☐ Prilagodljivost prostoru (dimenzije) / Space adaptability (dimensions) ☐ ○ △ Es t e tik a / Aes the tics Lepa oblika / Beautiful design ☐ △○ Lepa barva, struktura lesa / Beautiful colour, structure of the wood ○ △ ☐ Lep sijaj / Nice shine ☐○ △ Estetska skladnost z opremo (kuhinje) / Aestetic compatibility with rest of the furniture (kitchen) ○ △☐ Ostali faktorji nakupa / Other purchase factors Cenejši izdelek / Cheaper product ☐ ○ △ Krajši dobavni rok / Shorter delivery time ☐ ○ △ P onak upni f ak t o rji / P os t -pur chase f act o r s Trajnost (predvideni rok trajanja) / Durability (estimated shelf life) ○ ☐ △ Popravila / Repairs ☐○ △ Možnost kasnejše obnovitve mizne plošče / Possibility of board restoration ○ ☐ △ Preglednica 2. Rezultati primerjalne presoje (benchmarkinga) Table 2. The results of the benchmarking comparative assessment Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 91 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Iz preglednice 2 je vidno, da je Miza A v pred- nosti predvsem z vidika ostalih faktorjev nakupa in ponakupnih faktorjev. Poleg tega je najbolje ocenje- na tudi z vidika prilagodljivosti prostoru, najslabše pa sta ocenjena varnost in prilagodljivost uporabe. 3 . 6 6 . K ORAK : IZDELA V A SEZNAMA TEHNIČNIH ZAHTEV 3 . 6 STEP 6 : MAKING A LIST OF TECHNICAL REQUIREMENTS V okvir tehničnih zahtev lahko spadajo obli- kovne, konstrukcijske in tehnološke zahteve. V tem koraku smo prevedli kupčeve zahteve v teh- nične specifikacije oziroma karakteristike izdelka tako, da smo za vsako kupčevo zahtevo določili vsaj eno tehnično značilnost, s katero je ta zah- teva dosežena. Poleg tehničnih značilnosti smo dodali še oznake vrednosti (↑ - več, ↓ - manj, О - nespremenjeno), ki povedo, ali je za izdelek potrebna višja, nižja ali sedanja vrednost tehnične zahteve. Tehnične značilnosti smo dobili tako, da smo na osnovi zahtev kupcev ugotavljali, katere karak- teristike masivne jedilne mize bi izpolnile te zah- teve. Poiskali smo povezave med zahtevami in tehničnimi karakteristikami in pazili, da smo s se- znamom tehničnih karakteristik zajeli vse tiste, ki pomembno vplivajo na kupčeve zahteve. Pri tem smo upoštevali, kakšen pomen oziroma vpliv ima posamezna lastnost na zahteve kupcev ter koliko kupcem pomeni in kakšno korist vidijo v njej. Upo- števali smo tudi trud, zahtevnost in sredstva, ki jih mora podjetje vložiti za zagotovitev posamezne tehnične karakteristike. Seznam tehničnih zahtev je prikazan v preglednici 3. Pr ouče v ani iz delek / Product Simboli-bencmarking / Symbol-benchmarking A △ B ☐ C ○ Legenda / Legend: Preglednica 3. Seznam tehničnih zahtev Table 3. List of technical requirements T ehnične značilnos ti (diz ajn) / Technical characteristics (design) O znak e vr ednos ti / Value tags Izbira prave dolžine miz, plošče / The proper table and board length ↓ Izbira prave širine miz, plošče / The proper table and board width ↓ Debelina mizne plošče / Thickness of table board o Oblika mizne plošče / Design of table’s board o Odpornost mizne plošče / Table’s board resistence ↑ Gladkost površine plošče / Smoothness of the board’s surface o Možnost izbire podaljška / The possibility to choose an extension o Možnost izbire predala / The possibility to choose a drawer ↓ Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment ↑ Izbira vrste lesa / Choosing the wood type ↑ Možnost izbire stolov / The possibility of choosing chairs ↑ Dimenzije nog / Legs dimensions o Oblika nog / Legs design ↑ Odpornost konstrukcije / Structural resistance ↑ Ostale oblikovno konstrukcijske možnosti / Other structural design options ↑ Možnost servisa / Possibility of servicing o Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 92 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 7 7 . K ORAK : MA TRIKA RAZMERIJ 3 . 7 STEP 7 : RA TIO MA TRIX Z matriko razmerij smo ugotavljali povezave med tehničnimi značilnostmi izdelka in željami kupca. Vsaka kupčeva potreba je morala biti povezana z vsaj eno tehnično značilnostjo izdelka. Če take povezave ni bilo, je bilo potrebno najti novo tehnično značil- nost, ki je izpolnjevala to kupčevo potrebo. Seveda pa je veljalo, da je morala imeti tudi vsaka tehnična zna- čilnost vsaj eno povezavo z željo kupca, sicer je bila nepomembna za izdelek oziroma celo škodljiva, saj je zviševala stroške. Pri tem smo pazili, da ne bi z odstra- nitvijo neke tehnične značilnosti negativno vplivali na druge. Za identifikacijo pomembnih lastnosti izdel- ka smo ugotavljali povezave med tehničnimi značil- nostmi izdelka in potrebami kupca (Preglednica 4). Vsako kupčevo zahtevo smo primerjali z vsako tehnič- no značilnostjo izdelka. Glede na dejansko moč po- vezave smo uporabljali ponderje 1, 3, ali 9, v matriki smo to označili z grafičnimi simboli (◦, Ө , ☺). Preglednica 4. Matrika razmerij Table 4. Ratio matrix ŽELJE IN POTREBE KUPCA / CUSTUMER WISHES AND NEEDS TEHNIČNE ZNA ČILNOS TI (DIZ A JN) / TECHNICAL CHARACTERISTICS (DESIGN) Izbira prave dolžine miz, plošče / The proper table and boards length Izbira prave širine miz, plošče / The proper table and boards width Debelina mizne plošče / Thickness of table board Oblika mizne plošče / Shape of table board Odpornost mizne plošče / Table board resistence Gladkost površine plošče / Smoothness of the board surface Možnost izbire podaljška / The possibility to choose an extension Možnost izbire predala / The possibility to choose a drawer Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment Izbira vrste lesa / Choosing the wood type Možnost izbire stolov / The possibility of choosing chairs Dimenzije nog / Legs dimensions Oblika nog / Legs shape Odpornost konstrukcije / Structural resistance Ostale oblikovno konstrukcijske možnosti / Other structural design options Možnost servisa / Possibility of servicing Funkcionalnost / Functionality Udobnost uporabe (del ergonomičnosti) / Comfort of usage (part of ergonomics) ☺ ☺ ● ☺ ● ● Ө ☺ Ө ☺ Pripravnost uporabe (del ergonomičnosti) / Usage suitability (part of ergonomics) ☺ ☺ ● Ө Ө ● ● Ө ● ● ● Ө Ө ● Varnost (stabilnost, brez možnosti poškodb uporabnika) / Safety (stability, without risk of injuries) ● ● Ө ☺ ● Ө Ө ☺ ☺ ☺ Ө Prilagodljivost uporabe (fleksibilnost) / Adaptability (flexibility) ☺ Ө ● ● Ө ☺ ☺ ● ● ● ● Lahko vzdrževanje (čiščenje, brisanje) / Easy to maintain (cleaning, wiping) ● Ө ☺ ☺ Ө ● ● Trpežnost (konstrukcije, plošče) / Toughness (structure, board) ☺ ● ☺ ● ● Ө Ө ☺ ● ☺ Ө ● Prilagodljivost prostoru (dimenzije) / Space adaptability (dimensions) ☺ ☺ Ө ☺ ● Es t e tik a / Aesthetics Lepa oblika / Beautiful design Ө Ө Ө ☺ ● ● Ө ☺ ☺ Lepa barva, struktura lesa / Beautiful colour, structure of the wood Ө ☺ ● Lep sijaj / Beautiful shine Ө ☺ Estetska skladnost z opremo (kuhinje) / Aestetic compatibility with rest of the furniture (kitchen) Ө Ө ● Ө ● ● ☺ ☺ ☺ Ө Ө Ө Ostali faktorji nakupa / Other purchase factors Cenejši izdelek / Cheaper product ● ● ● ● ● ● Ө Ө ● ● ● ● ● ● ● ☺ Krajši dobavni rok / Shorter delivery time ● ● ● Ponakupni faktorji / Post-purchase factors Trajnost (predvideni rok trajanja) / Durability (estimated shelf life) Ө ☺ ● ● Ө Ө ● ☺ Ө ☺ Popravila / Repairs ☺ Možnost kasnejše obnovitve mizne plošče / Possibility of restoration of the board Ө ● Ө Ө ● Ө Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 93 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 8 8 . K ORAK : DOLOČITEV CILJNIH VREDNOSTI 3 . 8 STEP 8 : DETERMINA TION OF T ARGET V AL UES Vsaki tehnični zahtevi smo določili ciljne vrednosti tako, da so bile kupčeve potrebe izpolnjene v naj- višji možni meri. Pri tem so bile ciljne vrednosti v merljivi in opisni obliki, ob tem pa smo upoštevali stan- darde, ki veljajo za jedilne mize. Preglednica 5. Ciljne vrednosti Table 5. Target values T ehnične značilnos ti (diz ajn) / Technical characteristics (design) Ciljna vrednost / Goal value Izbir a pr a v e dolžine miz, plošče / The proper table and board length možnost izbire 14 različnih dolžin / the possibility of choosing between 14 different lengths Izbir a pr a v e širine miz, plošče / The proper table and board width možnost izbire 4 različnih dolžin / the possibility of choosing between 4 different lengths Debelina mizne plošče / Thickness of table board 40 mm/ 40 mm Oblik a mizne plošče / Design of table board pravokotna z zaobljenimi robovi / rectangular with rounded edges Odpornos t mizne plošče / Table board resistence prenese nadpovprečno uporabo / withstands above average usage Gladk os t po vr šine plo šče / Smoothness of the board surface gladek, prijeten otip / smooth, pleasant on touch Mo žnos t izbir e podaljšk a / The possibility to choose an extension pod ploščo, 4 različne dimenzije podaljškov / 4 different dimensions of extensions under the board Mo žnos t izbir e pr edala / The possibility to choose a drawer predal / drawer Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment lužena, oljena, voskana, lakirana (mat, natur) / peeled, oiled, waxed, varnished (matte, natural) Izbira vrste lesa / Choosing the wood type hrast, bukev, javor / oak, beech, maple Mo žnos t izbir e s t olo v / The possibility of choosing chairs dve različni obliki stolov / two different shapes of chairs Dimenzije nog / Legs dimensions dolžina: 750 mm, 68 x 68 mm / length: 750 mm, 68 x 68 mm Oblika nog / Legs design pravokotna z zaobljenimi robovi / rectangular with rounded edges Odpornost konstrukcije / Structural resistance prenese statično obremenitev 100 kg / withstand a static load of 100 kg Os t ale oblik o vno k ons truk cijsk e mo žno s ti / Other structural design options prilagojenost širokemu spektru uporabnikov / adjustment to a wide range of users Mo žnos t ser visa / Possibility of servicing servis v roku 1 tedna / servicing within 1 week * SIST EN 1251:2016 Pohištvo - Trdnost, trajnost in varnost - Zahteve za mize za domačo uporabo Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 94 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 9 9 . K ORAK : OCENA ZAHTEVNOSTI IZVEDBE 3 . 9 STEP 9 : EV AL U A TION OF PERFORMANCE COMPLEXITY V tem koraku smo ocenjevali težavnost izvedbe posameznega tehničnega parametra od sedanje proti ciljni vrednosti. Uporabljali smo ocene od 1 do 5, kjer je bila ocena 1 namenjena najlažje izvedlji- vim spremembam, ocena 5 pa najtežje izvedljivim spremembam tehničnih značilnosti. Ocene so prika- zane v preglednici 6. Preglednica 6. Ocena zahtevnosti izvedbe tehničnih značilnosti glede ciljnih vrednosti Table 6. Evaluation of performance complexity according to goal values T ehnične značilnos ti (diz ajn) / Technical characteristics (design) Ciljna vrednost / Goal value Zahtevnost izvedbe ( 1-manj z ah t e vna, 5-bolj z ah t e vna) / Complexity of performance (1-less demanding, 5-more demanding) Izbir a pr a v e dolžine miz, plošče / The proper table and board length možnost izbire 14 različnih dolžin / the possibility of choosing between 14 different lengths 5 Izbir a pr a v e širine miz, plošče / The proper table and board width možnost izbire 4 različnih dolžin / the possibility of choosing between 4 different lengths 4 Debelina mizne plošče / Thickness of table board 40 mm / 40 mm 2 Oblik a mizne plošče / Design of table’s board pravokotna z zaobljenimi robovi / rectangular with rounded edges 2 Odpornos t mizne plošče / Table board resistence prenese nadpovprečno uporabo / withstands above average usage 3 Gladk os t po vr šine plošče / Smoothness of the board surface gladek, prijeten otip / smooth, pleasant on touch 4 Mo žnos t izbir e podaljšk a / The possibility to choose an extension pod ploščo, 4 različne dimenzije podaljškov / 4 different dimensions of extensions under the board 5 Mo žnos t izbir e pr edala / The possibility to choose a drawer predal / drawer 5 Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment lužena, oljena, voskana, lakirana (mat, natur) / peeled, oiled, waxed, varnished (matte, natural) 5 Izbira vrste lesa / Choosing the wood type hrast, bukev, javor / oak, beech, maple 4 Mo žnos t izbir e s t olo v / The possibility of choosing chairs dve različni obliki stolov / two different shapes of chairs 2 Dimenzije nog / Legs dimensions dolžina: 750 mm, 68 x 68 mm / length: 750 mm, 68 x 68 mm 2 Oblika nog / Legs design pravokotna z zaobljenimi robovi / rectangular with rounded edges 2 Odpornost konstrukcije / Structural resistance prenese statično obremenitev 100 kg / withstand a static load of 100 kg 4 Os t ale oblik o vno k ons truk cijsk e mo žnos ti / Other structural design options prilagojenost širokemu spektru uporabnikov / adjustment to a wide range of users 4 Mo žnos t ser visa / Possibility of servicing servis v roku 1 tedna / servicing within 1 week 3 Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 95 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 3 . 1 0 1 0 . K ORAK : BENCHMARKING TEHNIČNIH ZNAČILNOSTI 3 . 1 0 STEP 1 0 : BENCHMARKING OF TECHNICAL FEA TURES Za tržno pozicioniranje proučevanega iz- delka smo opravili primerjalno analizo tehničnih značilnosti proučevanega izdelka s konkurenčni- mi. Stopnjo izpolnjevanja tehničnih zahtev smo označili z lestvico od 1 do 5, kjer je 1 pomenila neizpolnjevanje tehničnih zahtev, ki zelo odsto- pajo od ciljnih vrednosti, 5 pa zelo dobro izpol- njevanje tehničnih zahtev, ki dosegajo oziroma celo presegajo ciljne vrednosti. S to analizo smo preverili skladnosti matrike razmerij (korak 7) in podatke primerjalnega benchmarkinga (ko- rak 5). V tem koraku smo preverili tudi njihovo skladnost, saj se je visoka ocena izpolnjevanja določene kupčeve zahteve morala ujemati tudi z visoko oceno izpolnjevanja tistih tehničnih zna- čilnosti, s katero so te zahteve povezane. V pri- meru, da ni bilo tako, je bil to znak napačne po- vezave v matriki razmerij. Izbira prave dolžine miz, plošče / The proper table and board length Izbira prave širine miz, plošče / The proper table and board width Debelina mizne plošče / Thickness of table board Oblika mizne plošče / Shape of table board Odpornost mizne plošče / Table’s board resistence Gladkost površine plošče / Smoothness of the board surface Možnost izbire podaljška / The possibility to choose an extension Možnost izbire predala / The possibility to choose a drawer Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment Izbira vrste lesa / Choosing the wood type Možnost izbire stolov / The possibility of choosing chairs Dimenzije nog / Legs dimensions Oblika nog / Legs design Odpornost konstrukcije / Structural resistance Ostale oblikovno konstrukcijske možnosti / Other structural design options Možnost servisa / Possibility of servicing Ocena t ehničnih strokovnjakov / Technical experts’ evaluation 5 △ ☐ ○ △ ☐ ☐ △ 4 △ ☐ △ △○ △ ☐△ △ ☐ △○ △ 3 ○ △ ☐ ○ △ ☐ △ △ 2 △○ ☐ ○ ○ ○ ○ ☐ ○ ○☐ 1 0 ○☐ ○☐ ☐ ○☐ ○☐ Preglednica 7. Benchmarking tehničnih značilnosti Table 7. Benchmarking of technical features Pr ouče v ani iz delek / Product Simboli-bencmarking / Symbol-benchmarking A △ B ☐ C ○ Legenda / Legend: 3 . 1 1 1 1 . K ORAK : DOLOČITEV ABSOL UTNE IN RELA TIVNE VREDNOSTI POSAMEZNE TEHNIČNE ZNAČILNOSTI 3 . 1 1 STEP 1 1 : DETERMINA TION OF ABSOL UTE AND RELA TIVE V AL UES FOR EACH TECHNICAL FEA TURE V tem koraku smo za vsako tehnično značil- nost izdelka, na osnovi faktorja pomembnosti kup- čeve zahteve in razmerij med kupčevimi potreba- mi in tehničnimi značilnostmi, določili absolutno in relativno tehnično pomembnost. Absolutno vred- nost tehnične pomembnosti smo izračunali z enač- bo (Starbek et al., 2000): Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 96 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Relativno vrednost tehnične pomembnosti pa smo izračunali z enačbo (Starbek et al., 2000): ( ) 1 * N J I IJ I AVTP FP UR = = ∑ AVTPJ absolutna vrednost tehnične pomembnosti j-te tehnične značilnosti. FP I faktor pomembnosti i-te zahteve kupca. UR JI utež razmerja i-te zahteve kupca in j-te tehnične značilnosti N število zahtev kupca , kjer je: 1 / N JJ J I RVTP AVTP AVTP = = ∑ AVTPJ relativna vrednost tehnične pomembnosti j-te tehnične značilnosti. m število vseh tehničnih značilnosti , kjer je: Preglednica 8. Določitev absolutne in relativne vrednosti posameznih tehničnih značilnosti Table 8. Determination of absolute and relative values for each technical feature. Relativno vrednost smo podali v % (abs. pom. * 100/Σ vseh abs. pom.). Tehnična značilnost, ki je dosegla najvišjo stopnjo vrednosti relativne tehnične pomembnosti, je v največ- ji možni meri zadovoljevala kupčeve potrebe in s tem bistveno vplivala na oceno in pričakovan uspeh izdelka. 3 . 1 2 1 2 . K ORAK : DOLOČITEV TEHNIČNIH K ORELACIJ 3 . 1 2 STEP 1 2 : DETERMINA TION OF TECHNICAL CORRELA TIONS Sprememba določene tehnične značilnosti navadno vpliva na spremembe drugih tehničnih T ehnične značilnos ti (diz ajn) / Technical characteristics (design) Absolutna pomembnost / Absolute importance R ela tivna pomembnos t (v %) / Relative importance (%) Izbira prave dolžine miz, plošče / The proper table and board length 216 8,6 Izbira prave širine miz, plošče / The proper table and board width 204 8,1 Debelina mizne plošče / Thickness of table board 153 6,1 Oblika mizne plošče / Design of table board 192 7,7 Odpornost mizne plošče / Table board resistence 123 4,9 Gladkost površine plošče / Smoothness of the board surface 108 4,3 Možnost izbire podaljška / The possibility to choose an extension 171 6,8 Možnost izbire predala / The possibility to choose a drawer 117 4,7 Izbira površinske obdelave / Choosing the surface treatment 192 7,7 Izbira vrste lesa / Choosing the wood type 147 5,9 Možnost izbire stolov / The possibility of choosing chairs 72 2,9 Dimenzije nog / Legs dimensions 153 6,1 Oblika nog / Legs design 156 6,2 Odpornost konstrukcije / Structural resistance 141 5,6 Ostale oblikovno konstrukcijske možnosti / Other structural design options 210 8,4 Možnost servisa / Possibility of servicing 153 6,1 značilnosti v pozitivnem ali v negativnem smislu in te medsebojne vplive smo prikazali v matriki teh- ničnih korelacij (slika 2). Ocena pozitivne in nega- tivne odvisnosti posameznih tehničnih značilnosti je odvisna od vpliva na spremembe določene zna- čilnosti na smer spremembe druge značilnosti. Po- zitivne odvisnosti so bile tiste, kjer je sprememba ene značilnosti pripeljala do izboljšanja druge. Pri tem smo uporabili grafične simbole, ki so prikazani v legendi slike 2. Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 97 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Z dvanajstim korakom je bila končna podoba prve hiše kakovosti končana. Le-ta zajema informacije o: - kupčevih potrebah in zahtevah z oceno njihovih pomembnosti, - primerjalnih ocenah preučevanega izdelka v pri- merjavi s konkurenčnimi, Slika 2. Določitev tehničnih korelacij Figure 2. Determination of technical correlations Legenda / Legend: Povezava Simboli t ehničnih k or elacij Močno pozitivna ″ Šibko pozitivna ‛ Brez odvisnosti prazna celica Šibko negativna ‾ Močno negativna * - povezavah med zahtevami kupca in tehničnimi značilnostmi izdelka, - prioritetah oziroma vrstnem redu možnih izbolj- šav izdelka ter - konfliktnih situacijah med spremembami tehnič- nih značilnosti, ki opozarjajo na dodatne raziskave in možnosti inventivnih rešitev. Razvoj nadaljnjih nivojev je v našem primeru nesmiseln, saj se spušča v tehnične podrobnosti, kar pa je naloga tehničnega tima. Prvi nivo hiše kakovosti je osnova za nadaljnji tehnološki razvoj po metodi razvoja funkcij kakovosti, pridobljene podatke pa je možno uporabiti tudi v kakšni drugi metodi. Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti 98 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 4 PO VZETEK 4 SU MMAR Y Market and competitive conditions are tight- ening and the dynamics of external influences are forcing companies to adapt to this changing situa- tion in a flexible and timely manner. Only compa- nies which are able to quickly develop and market high-quality and affordable products can survive and grow. Due to the importance of new product development, it makes sense to do this according to a certain process that can be adapted for the de- velopment of particular items. This can save time and money and improve the performance of new products, which depends primarily on the costum- ers’ requirements. It is very important to adjust new products to meet these requirements using the technological and economic abilities of the company which makes the product. In our research we tried to find out whether it makes sense to develop a dining table in serial production and at the same time give the buyers an opportunity to choose the size of the table, type of wood, the possibility of drawers and offer after-sales services. We used the quality function deployment method, which can help companies in developing commercially successful products and services. The method allows the collection and analysis of requirements (all the customers’ ex- pressed, unexpressed, present and future needs) followed by translating these requirements into product features. It is also very flexible and allows quick changes of characteristics in the process of development, and therefore reduces both the costs and time needed for development. The resulting house of quality gave us an an- swer to the basic question as to whether the con- cept of the table was appropriate, and we were sat- isfied with the response. With talking to buyers we came to the conclusion that it means a lot to peo- ple when they have the choice and chance to get post-sales services. The value of the table increases in their eyes and they are prepared to pay a higher price. At first glance our table did not seem to be anything special, but after presenting people with all the possible features they could choose before buying it, they evaluated it as more desirable. It appeared that the main disadvantage of the table was the detachable table extension, since this needs to be stored separately. We had previously considered this, but it did not seem to be as impor- tant a factor in the end. One interesting fact is that the respondents felt that a drawer is unnecessary for a dining table, so we decided to remove it. A surprisingly small percentage of people found the short delivery time to be very impor- tant, but in our opinion this service will become an advantage later when potential buyers compare it with offers in other stores. The concept of this kind of dining table is a novelty in our market. Although the offer of dining tables is large it is rigid in terms of being able to choose different dimensions, materials and sur- face treatments. Therefore, the proper marketing strategy is necessary if we want to become suc- cessful in a challenging global market. This means that every potential buyer must receive a detailed explanation from an expert on all possible charac- teristics of the table. The next phase of actually launching the dining table to market is not the topic of our research. A business-market analysis would be necessary to de- termine whether the sales would be large enough to generate a satisfactory profit. If the product passes this test, then market development of the table would follow, which would determine fea- tures such as packaging and marketing name. The final phase would then be market testing and at the end the launch of regular production. ZAHVALA A CKNO WLEDGEMENT S Zahvaljujeva se za finančno podporo ARRS, z ra- ziskovalnim programom P4-0015 “Les in lignoce- lulozni kompoziti”. LITERA TURA REFERENCE S Franceschini, F. (2002). Advanced quality function deployment. St. Lucie Press, Boca Raton. Govers, C. P . M. (1996). What and how about quality function dep- loyment. Intern. Journal of Production Economics, 46/47, 575- 585. DOI: https://doi.org/10.1016/0925-5273(95)00113-1 Iacobucci, D. (2018). Marketing management. Cengage Learning, Boston. Kotler, P . (2003). Marketing management. Upper Saddle River (New Jersey): Prentice Hall, London. Šivic, M., & Oblak, L.: Product development in the wood industry with quality function deployment method 99 Les/Wood, Vol. 69, No. 1, June 2020 Lipušček, I., & Tratnik, M. (2004). Metoda razvoja funkcij kakovosti. Les, Ljubljana, 56 (1/2), 10-18. Oblak, L. (2012). Trženje lesnih izdelkov in storitev. Biotehniška fakul- teta, Oddelek za lesarstvo, Ljubljana. Potočnik, V. (2002). Temelji trženja: s primeri iz prakse. Ekonomska fakulteta, Ljubljana. Starbek, M., & Kušar, J. (1997). Razvoj funkcij kakovosti s poudarkom na „hiši kakovosti“. Strojniški vestnik, Ljubljana, 43 (7-8), 333-342. Starbek M., Kušar, J., Jemec, V., & Vrtek, B. (2000). Hiša kakovosti v sred - njem poklicnem izobraževanju. Strojniški vestnik 46/1, 24-34. Šivic, M. (2005). Metoda razvoja funkcij kakovosti – razvoj izdelka v lesni industriji. Magistrsko delo, Ekonomska fakulteta, Ljubljana. Zairi, M. (1993). Quality Function Deployment: a modern competiti- ve tool. Technical Communications, Letchworth. SIST (2016). Pohištvo- Trdnost, trajnost in varnost- Zahteve za mize za domačo uporabo, Furniture- Strenght, durability and safty- Requirements for domestic tables (SIST EN 1251:2016). Šivic, M., & Oblak, L.: Razvoj izdelka v lesni industriji z metodo razvoja funkcij kakovosti