vičke marec 2018 Dragi bralci, na področju vseživljenjskega učenja in izobraževanja odraslih se veliko dogaja. V marčevski številki se v veliki meri posvečamo posvetu ADS, na katerem je bila predstavljena zanimiva tema - vloga izobraževalcev pri vključevanju migrantov in beguncev. Napovedujemo drugi pripravljalni sestanek TVU 2018 in vrsto drugih pomembnih dogodkov v prihajajočih mesecih, opozarjamo na vrzeli in dolžnosti za izboljšanje kakovosti življenja. Vse to in še več vas čaka v marčevski številki e-Novičk ACS, ki jih najdete tudi na spletu. Tudi v naši knjižnici je nekaj novega. Prijetno branje in lepe pomladne dni želim, Ana Peklenik, urednica Ob prehodu na spletno različico Novičk Andragoškega centra Slovenije vas vabimo, da nam poveste svoje mnenje - o vsebini, obliki, pristopih v glasilu. Tako vam bomo v prihodnje še bliže, saj bomo v največji možni meri upoštevali vaše želje in zamisli. Prosimo, da si vzamete 3 minute časa in rešite vprašalnik. DOMAČE NOVICE..............................................................................................................................................4 Kako se izkušnja begunstva dotika naših življenj ... Kako naj se odzovemo izobraževalci?.................................4 Predstavitev novosti v bazah podatkov, ki podpirajo svetovalno dejavnost v izobraževanju odraslih...................7 PROJEKTI ESS....................................................................................................................................................7 Projektno delo v izrednem poklicnem in strokovnem izobraževanju......................................................................7 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA........................................................................................................8 TVU se pridružuje Evropskemu letu kulturne dediščine.........................................................................................8 MEDNARODNO SODELOVANJE....................................................................................................................8 Ameriška študija PIAAC o spretnostih zaprtih oseb...............................................................................................8 POMEMBNE PUBLIKACIJE.............................................................................................................................9 Nova številka revije ELM.......................................................................................................................................9 Eurydice objavil poročilo o poklicni poti učiteljev v Evropi..................................................................................9 Novičnik CMEPIUS................................................................................................................................................9 Izšla je 77. številka Cedefopovega novičnika.......................................................................................................10 Februarska številka novic Platforme za vseživljenjsko učenje (LLLP)................................................................10 Najnovejše iz Generalnega direktorata za izobraževanje, mladino, šport in kulturo pri EK.................................11 IZ DRUGIH VIROV...........................................................................................................................................11 Nova evropska definicija življenjskih spretnosti...................................................................................................11 Video o Evropskem tednu poklicnih spretnosti.....................................................................................................11 GRALE - Priprava Četrtega splošnega poročila o izobraževanju odraslih...........................................................12 EPALE..................................................................................................................................................................12 Vabljeni k sodelovanju na marčevski spletni pisni razpravi EPALE....................................................................12 Letošnjo EPALE regijsko konferenco je gostila Črna gora...................................................................................12 Predstavite svojo organizacijo in aktivnosti na EPALE........................................................................................13 KOTIČEK JE VAŠ.............................................................................................................................................13 V PUM-O Radovljica praznovali polnoletnost programa.....................................................................................13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Svetovanje osebam s težavami v duševnem zdravju.............................................................................................14 Branje s p. Karlom Gržanom.................................................................................................................................15 14. februar - dan Gibanja za ideje esperanta v Posavju........................................................................................16 Vloga in pomen svetovalnega dela na področju izobraževanja odraslih...............................................................17 Ich verstehe nur Bahnhof / It's all Greek to me.....................................................................................................18 Nobene papirne položnice več ne dobivam domov...............................................................................................18 NE PREZRITE....................................................................................................................................................19 Spomladansko usposabljanje v Spominčici: Ne pozabi me..................................................................................19 Iskanje učinkovitih in verodostojnih informacij na spletu....................................................................................19 Spopolnjevanje svetovalcev za kakovost III.........................................................................................................20 Vabilo k prijavi na prireditve kulturnega bazarja..................................................................................................20 Konferenca ob Evropskem letu kulture: Inovacije in kulturna dediščina..............................................................20 Pripravljalni sestanek mreže izvajalcev TVU.......................................................................................................20 Mednarodni posvet mreže SUTŽO........................................................................................................................21 Program temeljnega usposabljanja učiteljev in učiteljic za izvajanje programa (ZIP)..........................................21 POSVETI, KONFERENCE...............................................................................................................................21 KNJIŽNICA ACS................................................................................................................................................24 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................24 Izšla je 1. letošnja številka revije International Review of Education...................................................................24 & http://www.acs.si https://enovicke.acs.si/ 0 https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSlovenije https://www.facebook. com/TedenVsezivlj enj ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.knjiznica y http ://twitter. co m/T VUslo Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Seznam najpogosteje rabljenih kratic ACS: Andragoški center Slovenije ADS: Andragoško društvo Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CPI: Center RS za poklicno izobraževanje DPO: Digitalna pismenost za odrasle EK: Evropska komisija ELKD: Evropsko leto kulturne dediščine EPUO: Evropski program za učenje odraslih (European Agenda for Adult Learning) EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija F3ŽO: Festival za tretje življenjsko obdobje IO: izobraževanje odraslih ISIO: Informiranje in svetovanje v izobraževanju odraslih JSKD: Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti LU: ljudska univerza MDDSZ: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MK: Ministrstvo za kulturo MNZ: Ministrstvo za notranje zadeve POKI: Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje PU: Parada učenja PUM-O: Projektno učenje mlajših odraslih ReNPIO: Resolucija o Nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji 2013-2020 SSIO: Strokovni svet za izobraževanje odraslih TVU: Teden vseživljenjskega učenja UIL: Inštitut za vseživljenjsko učenje pri UNESCO UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UTŽO: univerza za tretje življenjsko obdobje UŽU BIPS: Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Beremo in pišemo skupaj ZiSSS: Zveza izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije ZLUS: Zveza ljudskih univerz Slovenije ZRSZ: Zavod RS za zaposlovanje ZZK: Zeleni znak kakovosti Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education DOMAČE NOVICE Kako se izkušnja begunstva dotika naših življenj ... Kako naj se odzovemo izobraževalci? Posvet ADS, izpeljan 13. februarja 2018, je na enem mestu zbral posameznike in institucije, ki se poklicno, projektno, aktivistično ali zgolj prostovoljsko ukvarjajo z migranti in begunci z namenom, da bi problematiko bolje razumeli in morda odgovorili na vprašanje, kaj lahko prispevamo izobraževalci. Da je problem še vedno pereč, dokazujejo podatki Agencije Združenih narodov za begunce (UNHCR), zbrani v publikaciji Globalni trendi - Prisilno razseljeni v 2016. Med 65,6 milijoni razseljenih v letu 2016, od tega je notranje razseljenih 40,3 milijonov, je bilo 51 % otrok, mlajših od 18 let. Več kot polovica, 55 % vseh beguncev, prihaja iz treh držav: Sirije (5,5 milijonov), Afganistana (2,5 milijonov) in Južnega Sudana (1,4 milijonov). Med državami, ki so sprejele največ beguncev, že tretje leto zapored vodi Turčija (2,9 milijonov), sledita Pakistan (1,4 milijonov) in Libanon (1 milijon). Srečanje smo začeli s poetičnim dokumentarnim filmom Le dihajoče bitje avtorjev Ahmada Adeliana, Agate Kochaniewicz in Navala Chagaija. Slikovni prikaz pesmi perzijskega poeta Rumija je bil posnet v projektu Blizu vas, ki so ga leta 2017 izvajali v Društvu zaveznikov mehkega pristopa. Usposabljali so priseljence, čakajoče na azil, begunce ... Interaktivnost, kanček medijske/tehnološke pismenosti in zbiranje mnenj udeležencev smo zagotavljali z aplikacijo VoxVote, mobilnim glasovalnim orodjem. Med posvetom smo postavili štiri vprašanja in v živo predstavili odgovore. Na prvo vprašanje: »Z besedo opišite, kako se izkušnja begunstva dotika vašega življenja,« je odgovorilo 27 udeležencev. Najpogostejši odgovor, naveden petkrat, je bil, da poklicno, dva anketiranca sta odgovorila, da prostovoljsko. Razpršeni odgovori o lastnih vtisih navajajo še besede: empatija, človek, drugačnost, nelagodje, sramota, pretresljivo, žalost . Dvajset odgovorov na drugo vprašanje: »Katere demografske skupine po vašem mnenju prevladujejo med begunci,« razkriva, da je bilo občestvo mnenja, da je največ moških (50 %), žensk z otroki (45 %), družin (30 %) in otrok (15 %). Na tretje vprašanje, katera ciljna skupina najbolj potrebuje sodelovanje z izobraževalci odraslih, je odgovorilo 16 udeležencev. Kar 56,2 % nas je ocenilo, da je to lastno, domače prebivalstvo. Sledijo begunci (43,8 %), mediji in politiki z enakim odstotkom (31,2 %), na koncu so izobraževalci (25 %). Na zadnje vprašanje: »Vaši vtisi ob zaključku posveta?« je odgovorilo 16 udeležencev. Odprti odgovori so se vrteli okoli izrazov zelo zanimivo, poučno, dober izbor govorcev ..., čeprav morda še najbolje opiše vzdušje mnenje udeleženke: »Ker sem hudo prehlajena, sem nameravala prisostvovati le uro ali dve, ostala pa sem do konca.« V nadaljevanju navajam citate govork in govorcev s posveta, katerih celotne zvočne posnetke lahko poslušate na spletni strani ADS. Solidarnost ali nestrpnost? Ida Srebotnik, ADS: »Ne gre le za krizo številk, ampak za krizo solidarnosti. Lahko pomagamo, če želimo. Vemo, kaj moramo storiti, da lahko uspešno premagujemo selitvene tokove beguncev in migrantov. Da le ne bi prevečkrat dovolili, da nam prideta na pot strah in brezbrižnost. Človeške stiske spregledamo, ksenofobija pa je tudi pri nas včasih glasnejša od razuma. Začeti moramo s človečnostjo.« Kultura kot diktatura: naturalizacija kulture (drugega) in diskurz nestrpnosti, dr. Ksenija Šabec, Fakulteta za družbene vede v Ljubljani: Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education 4 »Ponovno bom citirala eno izmed avtoric, Anne Norton, ki pravi: 'Kadar moški pretepejo svoje žene v ZDA, je to individualni odklon od liberalnih načel, ki tu sicer vladajo. Kadar pretepejo svoje žene muslimanski moški, je to dejanje reprezentativno za njihovo religijo in za njihovo kulturo'.« Skupnost je lahko politična le, če ne temelji na izključevanju, dr. Lana Zdravkovic, Mirovni inštitut v Ljubljani: »Temeljni cilj je še vedno zaščita naših, torej zahodnih interesov v daljnih deželah. Tudi če se načini spreminjajo, je potreba po imperialističnih intervencijah še vedno nujnost, spričo ogromnih razsežnosti interesov kapitala, ki so v igri: urana, nafte, diamantov, eksotičnega lesa, redkih kovin, kakava, banan, zlata, premoga, aluminija, zemeljskega plina in še marsičesa drugega.« Predstavitev prizadevanj ozaveščanja glede pravic otrok beguncev, mag. Blanka Jamnišek, Ministrstvo za zunanje zadeve RS: »Tisti, ki so integrirani, ki so sprejeti, ne govorim o asimiliranih, ampak integriranih, bodo prispevali tako naši družbi kot svojim domovinam, ki so jih morali zapustiti. Tisti, ki pa niso integrirani, so potencialni vir težav.« Mediji sooblikujejo javno mnenje. Begunci kot nadležen predmet TV-poročanja - begunska kriza v Sloveniji od leta 2015/2016 in njeni vplivi na politiko in poročanje, dr. Jože Vogrinc, Rok Smrdelj, Filozofska fakulteta v Ljubljani: »Ko so migranti začeli v večjem številu prihajati iz Grčije proti Madžarski, so jih novinarke in novinarji, ki so jih prestrezali na poti, spraševali, kako se počutijo, še vedno so bili humanitarna problematika. Ko pa je Slovenija postala prehodna država, se je glavnina poročanja spremenila. Postali so notranjepolitični problem, še več, varnostni problem. To pa spremeni način, kako jih mi vidimo: kot grožnjo.« (Jože Vogrinc) »Neoliberalni kapitalizem kot dominantni ekonomski okvir je v resnici tisti, ki zelo prispeva k proizvajanju migracij. To je ravno tista gospodarska ureditev, ki jo najbolj zagovarjajo desne stranke, torej tiste, ki zavračajo prihod migrantov v Evropo. Priča smo svojevrstnemu paradoksu: na eni strani imamo družbeno formacijo, ki proizvaja migracije, na drugi pa njene zagovornike, ki ne sprejmejo učinkov te ureditve.« (Rok Smrdelj) Šola, integracija in psihosocialni razvoj otrok migrantov in beguncev, dr. Anica Kos Mikuš: »Izkušnje kažejo, da ostajajo priseljenci, pa ne le priseljenci, tudi drugi drugačni, slabo integrirani v skupnosti, ki so previdne, ki raje vidijo, da ostajajo čiste, ki si ne želijo posebej strastno, da bi se tudi tujci vključevali vanjo. Integracija tujcev je dvosmerni proces, kar za vsakega zdravorazumsko mislečega človeka pomeni, da bi tudi one, naše skupnosti, z integracijo tujcev lahko malo spremenile ideologijo, vrednote.« O (otrocih) beguncih v šoli: kako in zakaj, tudi v projektu »Le z drugimi smo ...« dr. Marijanca Ajša Vižintin, ZRC SAZU, inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije: »Kako lahko pošljejo samo otroka? Za štiričlansko družino stane pot 10.000-12.000 evrov. Večina tega denarja nima, zato se odločijo in pošljejo enega. Kaj doživijo na poti? Kje vse umirajo? Iz medijev vemo, da v Sredozemskem morju, ne vemo pa nič o tistih, ki jih vržejo s kamionov v puščavi, ki zmrznejo, ko prečijo gore. Vse te stvari opisujejo mladinski romani.« Kako je z izobraževanjem in kako to rešujejo drugje? Projekt Erasmus in integracija migrantov in beguncev v družbo na Hrvaškem, Andrej Marušic, Dante, ustanova za izobraževanje odraslih, Reka, Hrvaška: Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education 5 Izzivi za izobraževanje filantropija: »Vključiti želimo migrantke, begunke, ki so visoko izobražene, so prišle na Hrvaško, pa ostajajo nekje skrite. S tem projektom jih želimo najti, jih povabiti in usposobiti, da bi postale izobraževalke pripadnikov svojih narodov, ki so v podobnem položaju. Gre za razvoj kompetenc izobraževalcev ter za razvoj kurikuluma, namenjenega migrantkam.« beguncev v Sloveniji, mag. Franci Zlatar, Slovenska »Število prosilcev za mednarodno zaščito je v Sloveniji leta 2016 rahlo naraslo. Prej se je gibalo nekje 300, 400 letno, potem pa je bilo, kot posledica ustavitve množične migracije beguncev po balkanski poti, več ljudi prisiljenih zaprositi za mednarodno zaščito v Sloveniji. Leta 2016 je bilo tako vloženih 1.308 tovrstnih prošenj, lani še nekoliko več: 1.476.« Usposabljanje izvajalcev, ki izvajajo program ZIP, dr. Anita Jug Došler, ACS: »Program ZIP se je izvajal od leta 2011 do 2017, udeležilo se ga je že več kot 6.500 priseljencev iz kar 86 različnih držav. Dejansko prihaja največ državljanov iz Bosne in Hercegovine, Srbije, Kosova, Makedonije in Rusije, je pa v zadnjih treh, štirih letih zaznati porast beguncev. Program je bil izveden v 34 krajih po Sloveniji in skoraj 63 % udeleženk je bilo žensk. Najpogosteje so bili stari 31-35 let.« Drugi dom v Rogu in poskusi migrantskega samoorganiziranja v Ljubljani, Aigul Hakimova, Socialni center Rog: »Potrebe so univerzalne, kot pravi Hannah Arendt. Imamo prvo potrebo, da moramo jesti, da imamo streho nad glavo, druga vrsta potrebe je, da moramo delati za dostojno življenje, da dobimo plačo. Tretja je potreba po nekem političnem organiziranju, da nismo samo ljudje z nekimi bazičnimi potrebami, ki so reproduktivne narave, ampak da se reproduciramo kot osebe.« Premagajmo stereotipe. Študijski krožek Begunci ali vas poznamo, Olga Drofenik, Društvo DVIG, Dragomer: »Ali govorimo o mladih ali starih, izobraženih ali manj izobraženih, za vse velja ta velika razdvojenost. Na eni strani sta strah in stereotip: begunec je musliman in terorist, na drugi strani pa sočutje in brezpogojna pomoč tem ljudem. Kljub temu da razlikujemo tiste, ki bežijo zaradi vojne, in tiste, ki bežijo, ker hočejo bolje živeti, so za nas vsi kot naši predniki: vsi želimo vse najboljše za svoje otroke in zase.« Na koncu smo zavrteli še video izdelek, pripravljen v sklopu projekta EPUO, kjer smo v seriji strokovnih dogodkov obravnavali različne ranljive skupine. V videu, ki smo ga pripravili na ACS, lahko prisluhnete izkušnjam in mnenjem izobraževalcev odraslih, ki se pri svojem delu ukvarjajo s priseljenci in Romi. Posvet je ponudil celosten pregled teoretskih in praktičnih načinov spoprijemanja s perečo problematiko, ki je trenutno skoraj povsem potihnila. Jasno je, da gre le za zatišje, in prav bi bilo, da se bolje pripravimo, kot EU, kot država, kot skupnosti in posamezniki. Z usklajenim delovanjem evropske in domače, notranje in zunanje politike, lahko presežemo presenečenja, kot nam jih vsako leto ponudi prvozapadli sneg, tako da nam preostaja le rožljanje s človekovimi pravicami in postavljanje tehničnih ovir. Zvočni posnetki in povezave do prispevkov so objavljeni na spletni strani ADS. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS 6 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Predstavitev novosti v bazah podatkov, ki podpirajo svetovalno dejavnost v izobraževanju odraslih V okviru petkovih srečanj, ki jih na ACS pripravljamo z namenom izobraževanja in medsebojnega informiranja, sta prvi petek v marcu sodelavki Središča za svetovanje in vrednotenje, mag. Andreja Dobrovoljc in mag. Tanja Vilič Klenovšek, predstavili vsebine baz podatkov in druge informacije, ki so v podporo svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih. Mag. Andreja Dobrovoljc je na kratko predstavila svetovalno dejavnost na ACS in v izobraževanju odraslih ter sistemsko umeščenost svetovalne dejavnosti v izobraževanju odraslih po novem Zakonu o izobraževanju odraslih (2018). Nadaljevala je s predstavitvijo raznovrstnih baz podatkov: tako tistih za področje formalnega (opisi programov in izvajalcev, razpisi) kot neformalnega izobraževanja. Predstavila je različne spletne portale za pomoč pri izbiri/odločanju za izobraževanje in razvoj kariere, npr. Mojaizbira.si, spletne strani kariernih centrov na fakultetah in kariernih središč na ZRSZ. Pokazala je tudi spletne strani z informacijami o štipendijah, sistem ENIC NARIC, različne povezave na spletni strani ACS ter spletno stran središč ISIO, ki je namenjena svetovalni dejavnosti v izobraževanju odraslih. Mag. Tanja Vilič Klenovšek je srečanje zaključila s predstavitvijo Slovenskega okvirja kvalifikacij (SOK). Poudarila je pomen dodatnih kvalifikacij in Evropskega sistema kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (ECVET). Predstavila je aktualne teme ECVET v zadnjih dveh letih v podporo uresničevanju koncepta vseživljenjskega učenja, kot so učne enote, učni izidi, vrednotenje neformalno pridobljenega znanja, mobilnost dijakov in odraslih v poklicnem in strokovnem izobraževanju idr. Sodelavci ACS smo na srečanju dobili strnjene informacije o številnih možnostih pridobivanja podatkov, ki jih potrebujemo in nam bodo v pomoč pri našem delu. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS S nfori Svetovanje v Izobraževanju Odraslih PROJEKTI ESS Projektno delo v izrednem poklicnem in strokovnem izobraževanju Usposabljanje v okviru programa Projektno delo v izrednem poklicnem in strokovnem izobraževanju bomo izpeljali 16., 17. in 24. aprila med 9.00 do 16.15 v seminarski sobi ACS, na Šmartinski 134a v Ljubljani. Usposabljanje je namenjeno izobraževalcem odraslih - učiteljem in drugim izvajalcem izrednega poklicnega in strokovnega izobraževanja, ki pri svojem delu v izobraževalni organizaciji sodelujejo in/ali odločajo o načrtovanju in izvajanju izrednega izobraževanja. Več o programu usposabljanja in možnosti priznavanja že pridobljenega znanja je dosegljivo na spletni strani. REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT (D Zavod Republike Slovenije za šolstvo Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education 7 Na usposabljanje, ki ga bomo izvedli v okviru ESS projekta Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018, se prijavite v spletni aplikaciji KATIS najpozneje do petka, 6. aprila. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA TVU se pridružuje Evropskemu letu kulturne dediščine Vse leto 2018 praznujemo raznoliko kulturno dediščino Evrope - na nacionalni, regionalni in lokalni ravni ter na ravni EU. Temu se pridružuje tudi letošnji festival učenja. 2018 o I EVROPSKO LETO KULTURNE DEDIŠČINE #EuropeForCulture »Naša dediščina: kjer preteklost sreča prihodnost,« je geslo Evropskega leta kulturne dediščine 2018 (ELKD). Namen ELKD je čim več ljudi spodbuditi k odkrivanju in doživljanju kulturne dediščine Evrope ter okrepiti občutek pripadnosti skupnemu evropskemu prostoru. Kulturna dediščina je namreč pomembna za posameznike, skupnost in družbo. Treba jo je ohranjati in prenašati na prihodnje generacije. Morda se zdi, da je dediščina stvar preteklosti, vendar je hkrati nedvomno tudi temelj prihodnosti - današnja kultura je (tudi) rezultat preteklosti; današnja sedanjost vodi v (nedoločeno) prihodnost. Zato je cilj ELKD, med drugim, približati kulturo mladim, zlasti med evropskim letom. Nosilec ELKD 2018 v Sloveniji je MK, ki koordinira dejavnosti različnih deležnikov. Poleg osrednjih dogodkov v okviru leta se obeležitvi pridružujejo muzeji, galerije in drugi javni zavodi s področja kulture ter drugi vladni in nevladni deležniki, tudi ACS, ki deluje pod okriljem MIZŠ in MDDSZ. Skupaj bomo kulturno dediščino širši javnosti predstavili na zanimiv in sproščen način ter spodbudili aktiven dialog o njeni vlogi v prihodnje. ACS dejavno sodeluje tudi na strokovnih dogodkih ob Kulturnem bazarju 2018. Vse soustvarjalce festivala učenja vabimo, da sporočilo ELKD upoštevajo pri snovanju dogodkov TVU, saj sta učenje in kultura tesno povezana med seboj. Temu sporočilu bomo posvetili skupno akcijo Učenje in kultura z roko v roki. Podrobnosti so na voljo tako na evropski kot nacionalni spletni strani. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Ameriška študija PIAAC o spretnostih zaprtih oseb 1 Znana mednarodna raziskava o spretnostih odraslih PIAAC v vzorec ni zajela ^ , institucionaliziranega prebivalstva (zaprtih oseb, zaposlenih v vojaških poklicih itd.). Nacionalni center za statistiko izobraževanja je v sodelovanju z Oddelkom za izobraževanje ZDA in Inštitutom za pedagoške znanosti leta 2014 izvedel ločeno raziskavo na podlagi metodologije PIAAC, ki se je osredotočila na preučevanje spretnosti zaprtih oseb v primerjavi z drugim ameriškim prebivalstvom. Raziskava je bila oblikovana tako, da načrtovalcem politik, izvajalcem izobraževanja, učiteljem in raziskovalcem zagotavlja informacije za izboljšanje možnosti za izobraževanje in usposabljanje zaprtih oseb in spodbuja spretnosti, ki jih potrebujejo, da bi se po prestani kazni uspešno vključili v družbo. Ob zaključku raziskave je bilo leta 2016 pripravljeno poročilo s ključnimi ugotovitvami in izsledki o spretnostih, delovnih izkušnjah ter izobraževanju in usposabljanju zaprtih oseb z naslovom Highlights from the U.S. PIAAC 8 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Survey of Incarcerated Adults: Their Skills, Work Experience, Education, and Training, kjer so predstavljene izbrane ugotovitve raziskave. Poročilo si lahko preberete tukaj. Vabim pa tudi k branju povzetka ključnih ugotovitev poročila (v angleščini), ki je objavljen na platformi EPALE. Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Nova številka revije ELM Tudi revija ELM izpostavlja kulturno dediščino v povezavi z izobraževanjem odraslih. V uvodniku je zastavljeno zanimivo vprašanje: na čigavo dediščino se sklicujemo? Na zapuščino razvitega sveta? Imajo majhna ljudstva, kot je pleme Sami, kaj povedati institucijam EU? Objavljen je zanimiv intervju z Jasonom Evansom, nacionalnim urednikom za Wales na portalu Wikipedija. Spletno mesto omogoča, kot ugotavlja, da se na nove načine učimo stare stvari. Preko Wikipedije je lahko o kulturni dediščini ozaveščena najširša javnost, to spletno mesto je lahko izhodišče, od koder je kultura dostopna vsem. Več o tem preberite na spletni strani ELM Magazina, kjer se lahko naročite tudi na novice. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Eurydice objavil poročilo o poklicni poti učiteljev v Evropi Publikacija s podnaslovom Dostop, napredovanje in podpora izhaja iz stališča, da postaja učiteljski poklic v sodobni družbi vse pomembnejši. Gre za primerjalno analizo podatkov o karierni poti učiteljev od pridobivanja izobrazbe do napredovanja, kariernih možnosti in razmer na trgu dela v 43 državah EU, večinoma na osnovnošolski in srednješolski stopnji. Glavni poudarki so na slikovit način prikazani na tej povezavi. Tudi za Slovenijo. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Novičnik CMEPIUS V februarski številki Novičnika CMEPIUS je objavljen opomnik za prijavo strateškega partnerstva KA2 v okviru razpisa Erasmus+ 2018. Rok se namreč zaključi 21. 3. 2018 ob 12. uri. Prijavnice za vse akcije so na voljo v pdf-formatu na slovenski spletni strani programa. Napovedujejo aktivnosti Study in Slovenia doma in v tujini: informativni dan za kandidate iz Rusije, V Evrope in držav nekdanje SZ, marca bodo Slovenijo na mednarodnem sejmu visokega šolstva v Beogradu zastopali predstavniki univerze. Hkrati bodo dogodek izkoristili za promocijo študija v Sloveniji. Več o aktivnostih je objavljeno na spletni strani Study in Slovenia. Objavljajo razpisa za listino ECHE in listino VET in vabijo k reševanju ankete o spletni strani CMEPIUS. Več podrobnosti je na spletni strani CMEPIUS, kjer je možna prijava na e-novičke. 9 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Vir: Novičnik CMEPIUS Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Izšla je 77. številka Cedefopovega novičnika Februarski novičnik na naslovnici prinaša glavno temo - opredelitev Cedefopovih ciljev v prihodnje. Direktor James Calleja poudarja, da bosta prihodnost zaznamovala dva velika raziskovalna projekta: reforma poklicnega in strokovnega izobraževanja ter vpliv digitalizacije na prihodnost dela. Poleg tega bodo v naslednjih dveh letih v središču pozornosti nizkokvalificirani odrasli. Na sestanku Strokovne skupine za zaposlovanje, socialne zadeve in državljanstvo v okviru Evropskega ekonomsko-socialnega odbora so bile izpostavljene glavne točke delovnega načrta 2018 in predstavljen pregled dela v lanskem letu. Cedefop so obiskali predstavniki Odbora za zaposlovanje in socialne zadeve Evropskega parlamenta. Z obiskom sta bili zadovoljni obe strani - gostje so navdušeni nad delom organizacije, posebno nad dosežki čezmejne mobilnosti. Zaposleni v Cedefopu so se jim zahvalili in priporočili za podporo. V sodelovanju z Evropskim ekonomsko-socialnim odborom so organizirali Forum za politiko učenja na temo Poti izpolnjevanja - vizija prihodnosti. Udeležilo se ga je več kot 100 predstavnikov iz 28 držav članic EU. Cedefopove delavnice o poklicnem in strokovnem izobraževanju v 21. stoletju -Prihodnost, trendi in prioritete v Solunu v Grčiji se je udeležilo 40 predstavnikov izobraževalnih organizacij. Temelj srečanja je bila aktualna raziskava o spreminjajoči se naravi in vlogi poklicnega izobraževanja v Evropi (2015-2018). CEDGf^op V novičniku so predstavljene še nekatere Cedefopove publikacije. Vas zanima, katere dogodke agencija organizira v prihodnjih mesecih? Oglejte si aktualne datume. Podrobnosti so na voljo na spletni strani Cedefopa, kjer se lahko naročite na glasilo. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Februarska številka novic Platforme za vseživljenjsko učenje (LLLP) Objavljeno je poročilo o rezultatih ankete o vključevanju v ERASMUS+ v letu 2017. V centru za lepe umetnosti BOZAR so predstavniki splošne javnosti, deležnikov in visoke politike 14. marca razpravljali o izobraževanju in kulturi v vseživljenjskem učenju. Dogodek sodi v okvir Evropskega leta kulturne dediščine. Evropska komisija opravlja pogovore z deležniki v evropskem izobraževalskem prostoru. Podrobnosti so objavljene na spletni strani LLLP. LLLP z veseljem sporoča, da se je vključila v Organizacijski odbor CDPPE (Steering Committee for Education Policy and Practice), ki se ukvarja s politikami in prakso v izobraževanju. Letna konferenca Platforme bo 5. in 6. julija na Dunaju. Vabilo, program in prijava na dogodek bodo objavljeni na spletni strani. Osrednja tema bo Kultura vseživljenjskega učenja: partnerstvo za razmislek o izobraževanju. 10 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Evropski Teden vseživljenjskega učenja 2018, ki ga prireja LLLP, bo posvečen Evropskemu letu kulturne dediščine. Potekal bo med 3. in 7. decembrom v Bruslju. V novicah beremo tudi objave članov in partnerjev LLLP, novice o sodelovanju javnosti v evropskih institucijah in novih publikacijah, ki so izšle v okviru evropskih ustanov. Spremljajte novice in dogodke na spletni strani LLLP. Želite biti obveščeni po e-pošti? Prijavite se na novice. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Najnovejše iz Generalnega direktorata za izobraževanje, mladino, šport in kulturo pri EK Kaj je novega na tem področju? Prva novica prinaša prispevek o 1. Evropskem vrhu o izobraževanju odraslih, o katerem smo pisali tudi v e-Novičkah ACS. Evropska komisija išče ključne iniciative za oblikovanje vključujoče družbe skladno z lanskim dogovorom v Gotteburgu. Od vzpostavitve platforme za šolsko izobraževanje, School Education Gateway, so minila že tri leta. Omrežje raste hitreje kot kdajkoli. Beremo tudi o rezultatih poročila o ERASMUS+ 2017, o pogovorih o izboljšavah pristopov v projektu. Napovedan je Evropski športni forum, ki bo 22. in 23. marca. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Nova evropska definicija življenjskih spretnosti Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults - EAEA je izdalo poročilo projekta Življenjske spretnosti odraslih v Evropi (LSE - Life Skills for Europe), v katerem ponuja odgovore na vprašanje, kako razviti izobraževalne pristope za razvoj življenjskih spretnosti v ranljivih skupinah odraslih. V projektu je kot partner sodeloval tudi ACS. LIFE SKILLS FOR EUROPE Več o projektu je objavljeno na spletni strani Pismenost. Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Video o Evropskem tednu poklicnih spretnosti Od Evropskega tedna poklicnih spretnosti 2017 (EVSW) v Bruslju sta minila dva ✓ meseca. Vabimo vas k ogledu kratkega videa, v katerem se organizatorji Tedna na svoj način zahvalijo vsem, ki so prispevali k uspešni izpeljavi dogodkov. 0 #EUVocationalSkills Znana sta termin in lokacija 3. Evropskega tedna poklicnih spretnosti - 5.-9. novembra 2018 na Dunaju. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 11 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education GRALE - Priprava Četrtega splošnega poročila o izobraževanju odraslih UIL redno objavlja poročila o IO, s katerimi spremlja razvoj tega področja pri državah članicah. Prikazati želi udeležbo v IO in zagotoviti možne načine za odpravo pomanjkljivosti. Dejavnost se bo nadaljevala tudi v letu 2019. Poročilo bo vsebovalo analize, razvoj izobraževalnih politik, mehanizme upravljanja in financiranja ter zagotavljanje kakovosti v članicah, vključenih v Belemski akcijski načrt. Posebna pozornost bo namenjena raziskavi razvoja, spremljanja in merjenja koncepta vključenosti v različnih regijah ob upoštevanju Agende 2030, ki kot četrti cilj navaja Enakopravno zagotavljanje kakovostne izobrazbe ter spodbujanje možnosti vseživljenjskega učenja za vsakogar. Priložnosti za vseživljenjsko učenje je treba nuditi predvsem ranljivim skupinam ljudi, kot so priseljenci, brezposelni in posamezniki z učnimi težavami. Ne nazadnje bo Četrto poročilo ugotavljalo, kako posamezne članice uresničujejo priporočila UNESCO. Zbiranje poročil se je začelo, ustanove so bile povabljene, da do konca februarja oddajo podatke o kontaktni osebi, ki bo poročala v imenu vseh deležnikov v posamezni regiji. Spletno anketiranje bo potekalo do konca maja. Po oceni UIL je medsektorsko sodelovanje v posamezni članici temeljnega pomena, saj zagotavlja organizacijam za IO nove priložnosti ter možnost primerjanja in uvajanja izboljšav. Vir: UIL Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Vabljeni k sodelovanju na marčevski spletni pisni razpravi EPALE Tematski koordinatorji platforme EPALE štirikrat letno povabijo k sodelovanju v spletnih pisnih razpravah, v katerih lahko skupaj s kolegi izobraževalci odraslih iz vse Evrope izmenjate svoje izkušnje in mnenja na določeno temo. Teme spletnih pisnih razprav EPALE se vedno navezujejo na osrednjo tematsko usmeritev meseca, v katerem potekajo. Prva letošnja razprava bo potekala v četrtek, 22. marca, pogovarjali pa se bomo o tem, kako zagotoviti optimalno vključenost v izobraževanje odraslih. Potekala bo v angleškem jeziku, moderiral jo bo tematski koordinator Simon Broek. Moderirani del bo potekal v dveh delih: prvi del se bo začel ob 10.00 in bo trajal do 12.30, drugi del pa bo potekal med 13.30 in 16.00. Pridružite se spletni pisni razpravi EPALE, kjer se bo že nekaj dni pred samim dogodkom, v ponedeljek, 19. marca, odprla tudi možnost za oddajo komentarja. Še pred začetkom razprave se lahko v obliki komentarja predstavite in že vnaprej zapišete svoje mnenje o vprašanjih, ki jih najdete na spletni strani razprave. Vabljeni k sodelovanju. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Letošnjo regijsko konferenco EPALE je gostila Črna gora Kot smo napovedali že v prejšnji številki e-Novičk, se je v prvi polovici marca v črnogorskem obmorskem mestu Budva odvijala letošnja regijska konferenca EPALE. Gre za redni letni dogodek, ki ga soorganizirajo Nacionalne podporne službe EPALE iz Bosne in Hercegovine, Črne gore, Hrvaške, Srbije in Slovenije. 12 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Na konferenci je na povabilo naše službe sodelovalo 12 predstavnic slovenskih organizacij za IO. Tema letošnje konference so bile raziskave in raziskovalne prakse v izobraževanju odraslih, povabljeni govorci iz vsake od sodelujočih držav pa so pripravili tudi prispevek o raziskavah v njihovem nacionalnem okolju. Katja Kragelj in Diana Volčjak, predstavnici ACS, sta za udeležence konference pripravili predstavitev mednarodne raziskave spretnosti odraslih PIAAC, ki je primer dobre prakse na področju načrtovanja sektorskih politik. Strnili sta rezultate raziskave, ki je v Sloveniji potekala med letoma 2012 in 2016, ter predstavili trende na področju spremljanja in ocenjevanja spretnosti odraslih v Sloveniji. Na EPALE je že objavljen spletni dnevnik, kjer je dogodek podrobno predstavljen. Pod prispevek lahko zapišete tudi svoj komentar. Konferenco bo v prihodnjem letu gostila Slovenija. Nacionalna podporna služba EPALE Slovenija bo ob pomoči kolegov iz preostalih držav izbrala aktualno temo ter k sodelovanju povabila zanimive govornike. Veselimo se mednarodnega sodelovanja in tudi vaše udeležbe. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS Predstavite svojo organizacijo in aktivnosti na EPALE Narava se prebuja iz zimskega spanja in verjamemo, da prihod pomladi tudi v vaših organizacijah naznanja številne (nove) pestre aktivnosti. Povabljeni ste, da jih predstavite tudi skupnosti izobraževalcev odraslih na EPALE. Svoj prispevek lahko oddate v štirih različnih kategorijah, kot novico, spletni dnevnik, vir in dogodek. Platforma ponuja tudi možnost opisa organizacij in njihovih glavnih aktivnosti ter predstavitev širši, tudi mednarodni strokovni javnosti. Na EPALE so se predstavile že številne organizacije iz vse Evrope. Predstavitve najdete na tej povezavi, kjer lahko v iskalniku izberete določene pogoje (npr. državo, področje, na katerem deluje) in iskanje prilagodite svojim potrebam. Opis svoje organizacije lahko po enostavnem postopku dodate na tej povezavi. Izpolnite polja, ki vam jih ponuja spletni obrazec, in dodajte tudi kakšno fotografijo. Priporočamo vam, da opis organizacije pripravite v slovenskem in angleškem jeziku ter tako svojo dejavnost približate širšemu krogu izobraževalcev odraslih. Skupnost EPALE jih namreč združuje že več kot 35.000. Iščete partnersko organizacijo, s katero bi sodelovali? V obrazec zapišite, kakšne organizacije iščete in na kakšen način bi želeli sodelovati. Morda pa vašo prošnjo po sodelovanju zasledi organizacija, ki se ukvarja s podobnimi vprašanji in izzivi kot vi ter tako predstavlja idealnega projektnega partnerja. Če bi želeli bolje spoznati platformo in njene funkcije oziroma potrebujete pomoč pri objavi vsebin, se lahko obrnete na koordinatorico Marušo Bajt, članico Nacionalne podporne službe EPALE Slovenija. Z veseljem vam bo približala okolje izobraževanja odraslih na EPALE. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS KOTIČEK JE VAŠ V PUM-O Radovljica praznovali polnoletnost programa Program PUM oziroma po novem PUM-O (Projektno učenje mlajših odraslih) je v mesecu februarju praznoval osemnajsto obletnico delovanja. Izkazal se je kot zelo uspešen program za mlade, ki nimajo dokončane osnovne ali srednje šole, iščejo zaposlitev in so stari 15-26 let. 13 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Za radovljiški PUM-O, ki od leta 2000 deluje pod okriljem LU Radovljica, je bila sreda, 14. februar, prav poseben dan. PUM-ovci, mentorji ter ostali prijatelji PUM-O smo se zbrali ob 17. uri, da bi obeležili polnoletnost programa ter slavnostno otvorili tablo iz mozaika. Tablo so dogodku v čast izdelali vključeni mladi; za obiskovalce so pripravili tudi projekcijo fotografij z utrinki preteklih let PUM-O ter odigrali lutkovno predstavo Sneguljka in sedem palčkov. Po pogostitvi in druženju ob klepetu je sledilo presenečenje: slavnostna torta. Na PUM-O Radovljica, ki daje vtis velike povezane družine, spisalo mnogo zanimivih zgodb. Mladi v programu so uprizorili lepo število predstav, modno revijo, hodili na tujino in podobno. Mentorji so v vseh teh letih pomagali mladostnikom iz zgornje Gorenjske pri reševanju osebnih zaposlitve. Večina je program tudi uspešno zaključila. znotraj mentorske skupine so prebrodili marsikatero težavo, se je skozi zgodovino posneli več filmov, mladinske izmenjave v številnim stisk, šolanju in iskanju Srčnost in trdni odnosi vezano na financiranje programa in prostorsko problematiko. Do danes je radovljiški PUM-O zamenjal že tri lokacije. Praznovanje polnoletnosti programa bo zagotovo prestavljalo nov kamenček v mozaiku lepih spominov. Udeležencem in mentorjem je na dogodku čestital tudi radovljiški župan Ciril Globočnik ter napovedal skorajšnjo selitev PUM-O v nove prostore. Z obiskom in nekaj spodbudnimi besedami o programu nas je v imenu MDDSZ počastila tudi Mojca Faganel. Na osemnajst let delovanja PUM-O bomo v Radovljici opozarjali še naprej z različnimi dogodki in prireditvami na mesečni ravni. Maja Šuštaršič (pum@siol.net), PUM-O Radovljica Svetovanje osebam s težavami v duševnem zdravju Osebe s težavami v duševnem zdravju so ena prednostnih ciljnih skupin dejavnosti ISIO. V Svetovalnem središču Gorenjska si želimo zmanjšati stigmatizacijo te populacije in jo spodbuditi k aktivnejši vključenosti v vseživljenjsko izobraževanje. Tako osebam omogočamo, da se bolje pripravijo na spremembe v svojem življenju, da oblikujejo kakovostnejše odnose z drugimi ljudmi in hkrati zmorejo poiskati ustrezno izobraževalno ponudbo v lokalnem okolju. Uporabnikom storitev Dnevnega centra Šentgor Radovljica z mobilno svetovalno službo približujemo informativno-svetovalno dejavnost, tako da enkrat mesečno izvajamo delavnice skupinskega svetovanja v prostorih dnevnega centra. Vsebino posamezne delavnice pripravimo ob upoštevanju učnih in izobraževalnih potreb ter zmožnosti svetovancev. Delo poteka v parih oziroma manjših skupinah, tako da svetovanci z aktivnim sodelovanjem in preko interakcij z ostalimi člani skupine pridobivajo pomembne izkušnje povezovanja. Skozi prakso spoznavamo potrebe in želje te ciljne skupine po izobraževanju ter dejavnike, ki jih vidijo kot ovire in hkrati posledico, da se ne vključujejo v izobraževalne aktivnosti v večji meri. Izobraževalne potrebe oseb s težavami v duševnem zdravju so enake potrebam drugih ljudi. Posebnost se kaže le v njihovi izobraževalni poti, ki jo zaznamujejo svojevrstni izzivi: strah pred nesposobnostjo, slabša koncentracija kot posledica stranskih učinkov jemanja zdravil, težave s spominom, pomanjkanje samoiniciativnosti, neredna udeležba pri aktivnostih, slaba samopodoba in dvom okolice v njihov uspeh. Z brezplačno informativno-svetovalno dejavnostjo jim nudimo podporo v obliki pomoči pri organizaciji časa, pri ovrednotenju učenja, pri krepitvi spomina in koncentracije ter pridobivanju pomembnih informacij. Svetovanci s težavami v duševnem zdravju zelo dobro sprejemajo vsebine, namenjene izboljšanju koncentracije in pomnjenja. Kot primer navajam eno od delavnic, katere cilj je bil povezava čutil z umom. Spominske vaje vedno izvajamo ob spremljavi klasične glasbe. Za opogumljanje svetovancev k sodelovanju smo delavnico začeli z igro 14 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education ugibanja po okusu. Posameznik je z zavezanimi očmi okusil košček hrane in poskušal ugotoviti, za kaj gre. Sledila je predstavitev uporabe čutov za boljše pomnjenje in izvedba vaje, s katero smo naključno izbrane besede vizualizirali, tako da smo njihov pomen ubesedili z uporabo čutil. Na koncu smo preizkusili, koliko besed smo si zapomnili. Naslednja vaja je od svetovancev zahtevala, da v nepro zorni vrečki otipajo različne predmete in po otipu poskušajo ugotoviti, za kaj gre. Refleksija, ki smo jo izvedli ob koncu delavnice, je pokazala, da svetovanci z osredotočenjem na svoja čutila prepoznajo velik napredek pri pomnjenju in koncentraciji. S takšnimi in podobnimi delavnicami si želimo omiliti ovire, s katerimi se svetovanci s težavami v duševnem zdravju soočajo na svoji izobraževalni poti. Spodbujamo jih tudi k vključevanju v aktivnosti Večgeneracijskega centra Gorenjske. Tako širijo svojo socialno mrežo in ponotranjijo koncept vseživljenjskega učenja, ostali udeleženci pa v interakciji z njimi premagujejo predsodke in stereotipe do drugačnih. Glede na raznovrstnost podpore, ki jo nudimo osebam s težavami v duševnem zdravju, Svetovalno središče Gorenjska postaja pomemben člen pri procesu destigmatizacije in vključevanja teh oseb v lokalno okolje ter vseživljenjsko izobraževanje. Majda Suljanovic Hodžic (majda@lu-jesenice.si), Svetovalno središče Gorenjska Branje s patrom Karlom Gržanom Moj bralni krožek deluje neprestano že več kot 15 let. Veliko generacij se je zamenjalo, ostalo pa je sporočilo za nove varovance, da nam je prijetno. Združujemo branje in razgovor, veselimo se obiskov gostov, ki se odzovejo našemu vabilu. Prav ti dogodki se nam vtisnejo v spomin kot najlepši trenutki našega krožka. Občutek, da si je nekdo vzel čas za nas, najstarejše, nam vliva samozavest, nas osrečuje in nam polepša trenutke samote. Veliko gostov je že bilo pri nas, rada pa bi opisala zadnji obisk -srečanje s patrom Gržanom, ki ga trenutno vabijo v veliko slovenskih krajev. Brali smo njegovo zgodbo o Frideriku Celjskem in Veroniki Deseniški, zato sva se tudi dogovorila za vsebino pogovora o njegovem Pater Gržan je pred leti služboval v bližnji cerkvi na Ptuju, zato ga je veliko udeležencev tudi osebno poznalo, kar je dalo dogodku še posebno čustveno sporočilo. Pripovedoval je o svojem raziskovanju celjske zgodovine, ki se mu je ponujala, ko je služboval v samostanu v Jurkloštru. Iskanje resnice, brezobzirna borba za oblast, Friderikova ljubezen, ki jo je izkazoval hrvaški plemkinji z Desinica kljub očetovemu nasprotovanju, trpljenje, maščevanje, umori in pomoč menihov, ki so udejanjili svoje človeško poslanstvo in se uprli tistemu, ki je dajal denar. Pomoč človeku v stiski, moralne vrednote, ki presegajo zakone, vse to so bile teme, ki smo se jih dotaknili v našem razgovoru. Zaupal nam je tudi svoje raziskovanje Orionovih poti v predelu ob potoku Gračnici in zanimivosti, ki jih je odkrival. Zdaj domuje visoko v hribih, kjer se predaja delu in razmišljanju o dobrem v ljudeh. Dogovorili smo se, da nas bo spomladi odpeljal na Orionovo pot, kjer nam bo odkril še kakšno skrivnost svojih raziskav. Obljuba je vredna našega občudovanja, saj si bo vzel čas za ljudi, katerim posveča svoje življenje. Naš krožek je ob pogovoru s patrom Gržanom pridobil veliko novih spoznanj. Hvaležni smo mu za njegov čas in za iskrice v očeh radostnega človeka radostnim ljudem. Obiska, ki smo si ga zaslužili s potrpežljivim čakanjem, se bomo dolgo spominjali. V našo spominsko knjigo je zapisal: »Radostni - radostnim.« Veliko nam je povedal s tem zapisom. Viktorija Dabič (dabic.vika@gmail .com) raziskovanju celjske zgodovine. 15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education 14. februar - dan Gibanja za ideje esperanta v Posavju 14. februarja 2013 je bil ustanovljen Klub esperantistov Posavja (KEP), zato ta dan štejemo za začetek ponovnega oživljanja Gibanja za ideje esperanta v Posavju. Esperanto je jezik, ki omogoča sporazumevanje ljudi z različnih delov sveta. V rabi je že več kot 130 let, izkazal se je kot jezik, s katerim je mogoče izraziti vsako človeško misel. Gre za mednarodno in nevtralno sredstvo komuniciranja, ki ni vezano na nobeno državo ali narod. Je most med različnimi kulturami, last vseh, ki ga govorijo. Zanj je značilna enostavna struktura. Znanstvene študije kažejo, da se ga je mogoče naučiti desetkrat hitreje kot druge jezike. Zanimiv članek o avtorju in zgodovini esperanta je izšel v časniku Dnevnik. Študijski krožek Esperantska klepetalnica je deloval od 4. 10. 2012 do 24. 1. 2013 v okviru LU Krško in je pomenil več kot samo učenje tega čudovitega nevtralnega jezika, ki se vse bolj uveljavlja v enakopravni mednarodni komunikaciji. Šlo je namreč za prelomno obdobje v gibanju za ideje esperanta v Posavju in odličen generator za esperantske aktivnosti, ki so nato sledile. Na mojo iniciativo smo pozneje ustanovili KEP, ki je večino svojega časa deloval okviru Literarne sekcije Beseda. Istega leta je skupščina Združenja za esperanto Slovenije (ZES) sprejela sklep o kolektivnem članstvu KEP v tem združenju. Udeležili smo se številnih domačih in mednarodnih dogodkov. Leta 2013 smo nastopili na vseslovenski Karavani študijskih krožkov, ki sta jo organizirala ACS in ZIK Črnomelj. Prireditev je bila uvrščena tudi v spremljevalni program jubilejnega, že 50. Juijevanja, najstarejšega folklornega festivala v Sloveniji. Člani ekipe: Ivana Vatovec, Reneja Mihelič, Rudi Mlinar in Anton Mihelič smo v slovenskem in esperantskem jeziku ob esperantski zastavi, spremljajoči LCD-projekciji o delu in življenju krožka in kluba ter s pripetimi emblemi najprej pozdravili vse prisotne, nato pa predstavili sebe in spregovorili o svoji vlogi v krožku in klubu. Skupaj smo zapeli dve krajši ljudski pesmi, prevedeni v esperanto: Marko saltas (Marko skače) in Gojigas min vivo kampara (Veseli me življenje podeželsko kot priredba slovenske ljudske Lepo je res na deželi). Pregled delovanja in najpomembnejši mejniki so lepo predstavljeni v Posavskem obzorniku. Februarja, ravno v času 5. obletnice Gibanja za oživitev esperanta v Posavju, smo zaključili 30-urni tečaj esperanta v RIC Novo mesto. Udeleženke so o krožku povedale naslednje. Marija Jaklič: »Mentor ima posebno dober način dela. Nikoli ne pokaže kakšne nestrpnosti ali jeze, če ne gre vse po načrtu. Vedno je prijazen, ustrežljiv in dobre volje. Pri posredovanju znanja po je zelo sistematičen, nazoren in vztrajen. Seveda še ne znam vsega, kar smo se učili, a bom lahko nadaljevala s samoizobraževanjem, saj nam je priskrbel učbenik in slovarje ter nam pokazal možnosti učenja preko interneta.« Bosiljka Zupančič: »V teh 30 urah nam je naš skrbni mentor Tone dal uvid v ta umetni jezik. Prav uživala sem in osvajala osnove zelo enostavne slovnice, besedotvorja. Koliko manj truda kot pa pri učenju ostalih svetovnih jezikov! V krožku smo dobile solidno osnovo in na ure smo se morale pošteno pripravljati. Ni mi žal, saj se mi je odprl nov svet univerzalnosti.« Nežka But: »Spoznavanje z nekoliko pozabljenim esperantom je bilo zanimivo, pa tudi naporno. V krožku ni bilo dovolj samo pasivno sprejemanje novega znanja, ampak je bilo treba doma pošteno delati. Mentor nas je tedensko zasipaval z nalogami in nas potegnil v krog svojega esperantskega navdušenja. Brez učenja ne bi bilo napredka. Zdaj sem ponosna nase, da sem vztrajala, ker sem bogatejša za novo znanje.« 16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Številne zgodbe in zgovorne fotografije so objavljene na avtorjevi spletni strani in profilu na FB. Anton Mihelič (antonmhl@gmail.com) Vloga in pomen svetovalnega dela na področju izobraževanja odraslih Svetovalno delo je pri izobraževanju odraslih izjemno pomembno. V okviru mreže ISIO, ki jo je razvil ACS, v Sloveniji danes deluje 17 svetovalnih središč, prva že več kot 15 let, in 41 svetovalcev. Sama to vlogo že trinajsto leto opravljam v Svetovalnem središču Velenje. Na področju izobraževanja odraslih sem letos dopolnila 20 let dela, zato predstavljam svoje dosedanje delovne izkušnje preko vlog oziroma nalog, ki jih opravlja svetovalka. Vloga svetovalke* je večplastna, a vsaka podrobnost je pomembna. Svetovalka je predvsem strokovnjak za svetovanje ob odločitvah za vključitev v formalno izobraževanje na vseh stopnjah, od nedokončane osnovne šole do fakultete v Sloveniji. Prav tako informira in svetuje o možnostih in oblikah neformalnega izobraževanja v širši regiji. To je njena osnovna naloga. Je motivatorka in spodbujevalka, saj odrasle motivira za vključitev v izobraževanje skladno z njihovimi željami in potrebami. Zna osmisliti pomen izobraževanja za vsakega posameznika posebej. Zlasti za šibke, manj izobražene odrasle je to pomembno, ker na svoji poti vidijo mnogo ovir. Je mentorica, nekatere posameznike spremlja, k njej se ponovno vračajo, tudi z drugimi težavami. Pogosto nudi psihološko oporo: posameznika opogumlja, opolnomoči in vodi skozi določene postopke ter odločitve, ki so zanj življenjskega pomena. Prepozna hude življenjske situacije in svetovanca usmeri po pomoč v ustrezne ustanove v okolju. Svetovanca z majhnimi koraki vodi od enega do drugega cilja, od manj zahtevnih k teže dosegljivim ciljem, da je začetek spodbuden in postane motivacija za naprej. S tem okrepi svetovančevo samozavest in spodbudi voljo za naslednje odločitve. Mnogi svetovanci povedo, da so se za izobraževanje odločili ravno zaradi opore, motivacije in prepričljivosti svetovalca, prednosti - izboljšana kakovost življenja, večja samozavest, občutek uspeha - pa pomenijo nov začetek. Mnogim svetovancem se odprejo vrata sprememb tudi na drugih področjih, v osebnem življenju, karieri, na področju vrednot. Sproži se krog pozitivnih sprememb. Zato je svetovanje tako pomembno. Zlasti pa je pomembno zaradi večjega vključevanja odraslih v nadaljnje izobraževanje, saj je cilj ReNPIO 2013-2020 19-odstotna vključenost odraslih v starosti od 25 do 64 let v vseživljenjsko učenje. Poleg osnovne naloge vodi tudi postopke vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja. Kandidata vodi skozi postopek od prijave do zaključne faze, to je pridobitve mnenja o kompetencah in izdelave portfolia. To številne kandidate opogumi za nadaljevanje izobraževanja. Svetuje in vodi postopek vrednotenja izobraževanja za namen zaposlitve ali nadaljnjega izobraževanja v skladu z navodili centra ENIC-NARIC. Opravlja delo organizatorja in vodje strokovnega aktiva partnerjev, ki delujejo na področju svetovanja in izobraževanja v regiji. Seznanja jih z novostmi v izobraževanju odraslih, sodeluje na predstavitvah, izmenjuje svetovalne pripomočke. Pripravlja in izvaja delavnice z različnimi izobraževalnimi vsebinami za udeležence izobraževanja odraslih. Svetovalka je organizatorka večjih dogodkov, kot so predinformativni dan, dnevi slovenskih svetovalnih središč, dogodki ob TVU. Dogodke promovira v različnih medijih (TV, radio, časniki, FB, spletna stran ipd.), jih * Kljub uporabi ženske slovnične oblike lastnosti veljajo tudi za moške svetovalce. Avtorica izhaja iz lastne izkušnje. 17 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education predstavlja partnerjem, skupinam, podjetjem, društvom ipd. Sodeluje v nacionalnih in mednarodnih projektih Erasmus+ s področja svetovanja in vrednotenja znanja. Vodi delo in pripravlja vsa poročila. Sama sem sodelovala v mednarodnih projektih: KISS, THESS, Paraskills in zadnjem, najpomembnejšem, GOAL. Izvaja evalvacijo in samoevalvacijo ter načrtuje svoje delo. Predvsem pa svetovalka verjame v svoje poslanstvo, v moč za spremembe, ki se s svetovanjem in izobraževanjem dogajajo v dobro posameznika, izboljšujejo kvaliteto življenja in dajejo nove priložnosti. S spremembami posameznika pa se spreminja celotna družba. In kaj o svetovanju menijo svetovanci? »Svetovanje mi je spremenilo način življenja.« Sabina Avdic Mastnak (video posnetek) »Beseda HVALA je premalo za njeno svetovanje in trud, da iz človeka potegne najboljše, samozavest in druge vrednote, da se lažje soočaš z novimi in neznanimi izzivi. Vsakič, ko se konča ura svetovanja, vem, da sem pripravljena na nove izzive. Hvala vam!« (Lučijana Mičic) Čestitam vsem svetovalkam in svetovalcem za vztrajnost, pogum, profesionalnost in poslanstvo, ki ga opravljajo. Biserka Plahuta (biserka.plahuta@lu-velenje.si), AZ Ljudska univerza Velenje Biserka, ker znate v prav vsakem človeku najt tisto nekaj, kar skriva v sebi. zaradi česar je prav vsak človek poseben in unikaten. Hvala za vso. Vaši dobravoljci: Barbara, Nina. Marjan Ich verstehe nur Bahnhof / It's all Greek to me Slovenska različica zgornje fraze bi bila: »To je zame španska vas,« kar pomeni, da nam je nekaj tuje, neznano. Naših udeležencev s tem stavkom ni mogoče spraviti v zadrego, saj od februarja 2018 obiskujejo tečaje angleškega in nemškega jezika. Januarja 2018 smo začeli še tečaj italijanščine, tako da na LU Kočevje v sklopu projekta Pridobivanje kompetenc od 2016 do 2019 ponujamo učenje šestih jezikov. Februar smo začeli z dvema tečajema angleščine tretje stopnje, začetnim tečajem angleščine, začetnim tečajem nemščine in zaključili z vpisom v tečaj nemščine druge stopnje. Da pa ne bomo hvalili dneva pred nočjo,* vas konec maja 2018 obvestimo, kako uspešni smo bili. Vsi zgoraj omenjeni programi so namenjeni zaposlenim in so za udeležence v celoti brezplačni, saj jih financirata MIZŠ in ESS. Več o tem in podobnih dogodkih je objavljeno na spletni strani LU Kočevje. Sonja Hribar (sonja.hribar@lu-kocevje.si), LU Kočevje Nobene papirne položnice več ne dobivam domov V preteklih letih smo projekta Svetovanje zaposlenim in Pridobivanje kompetenc izvajali pretežno na sedežu ŠC Celje. Odločitev, da projekte ESS še bolj približamo ljudem na podeželju, nam je odprla vrata v prostore krajevnih skupnosti in občin, ki so preko svojih občil informirale ljudi. * Man soll den Tag nicht vor dem Abend loben / Don't count your chicks before they hatch 18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Letos se tako lahko pohvalimo, da smo v svetovanje vključili udeležence s statusom kmeta, nekateri med njimi so že ponosni prejemniki javno veljavnega potrdila o opravljenem programu Računalniška pismenost za odrasle. Ob zaključku programa smo jih spodbudili, naj nam zaupajo svojo izkušnjo z odločitvijo, da spet sedejo v šolske klopi. Ivanu je dokumente za vodenje kmetije do zdaj vodil sin. A mladi si pogosto ne vzamejo časa za svoje (stare) starše, pa tudi potrpljenja za to jim primanjkuje. »Odkar obiskujem računalniški tečaj, sem začel sam urejati dokumente za kmetijo na spletnem portalu eDavki. Veste, nobene papirne položnice ne dobivam več domov, samo še elektronske,« se je navdušeno pohvalil. Tudi drugim udeležencem tega programa bo računalniško znanje olajšalo delo v službi. Prodajalka bo po novem cenike z nekaj enostavnimi koraki urejala v excelu, gospod, ki dostavlja pakete, je že preizkusil aplikacijo, ki uporabnika z vnosom naslova pripelje do želenega cilja, tretji udeleženec bo po novem potne naloge izpolnjeval elektronsko. Špela KUMER (Spela.kumer@sc-celje.si), ŠC Celje NE PREZRITE Spomladansko usposabljanje v Spominčici: Ne pozabi me Zadnji torek v februarju se je na Spominčici začel spomladanski sklop usposabljanja Ne pozabi me - strokovna predavanja za svojce in skrbnike oseb z demenco. Od 27. februarja do 24. aprila se bo vsak torek ob 17. uri v prostorih Ceneta Štuparja (2. nadstropje, učilnica 6) na Linhartovi 13 zvrstilo devet predavanj, ki bodo osvetlila izzive, povezane z demenco. Na srečanjih strokovnjaki delijo znanje o demenci in uporabne nasvete, udeležencem nudijo psihosocialno oporo in jih informirajo o tem, kje lahko poiščejo pomoč v skupnosti. Udeleženci dobijo veliko koristnih informacij (opredelitev demence, komunikacija, nega, varnost, vedenjske in psihične spremembe, skrb zase, ohranjanje gibljivosti, skrb za življenjske aktivnosti, etične dileme ...), si izmenjajo izkušnje ter podelijo svoja vprašanja in stiske. Vse to pripomore k razbremenitvi in lažjemu načrtovanju prihodnosti pri oskrbi osebe z demenco v domačem okolju. Namen usposabljanja z naslovom Ne pozabi me je omogočiti osebam z demenco in njihovim svojcem čim kakovostnejše življenje. Skupaj oblikujemo demenci prijazno okolje, da lahko osebe z demenco ostanejo čim dlje doma, kar je tudi priporočilo Alzheimer Europe in Alzheimer's Disease International. Za dodatne informacije lahko preverite natančen razpored in naslove predavanj ali pa pokličete na Spominčico. Vsi, ki vas tema demence zanima, lepo vabljeni in - ne pozabite priti! Alja Gorgiev (spomincica.si@gmail.com), Spominčica Spominčica ALZHEIMER SLOVENIJA Iskanje učinkovitih in verodostojnih informacij na spletu 21. marca na ACS organiziramo izvedbo novega programa andragoškega spopolnjevanja z naslovom Iskanje učinkovitih in verodostojnih informacij na spletu. Svetovni splet je brez dvoma postal del našega vsakdana. Do njega dostopamo z računalnikov, prenosnikov, tablic, pametnih telefonov, televizij in še bi lahko naštevali. Iskanje informacij na spletu je vsakodnevno opravilo, ki pa ga večinoma opravljamo le na osnovni ravni. Več informacij o programu najdete v vabilu. Prijavnice zbiramo do zapolnitve prostih mest. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS 19 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Spopolnjevanje svetovalcev za kakovost III Za zaključeno skupino svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih pripravljamo spomladansko srečanje omrežja svetovalcev. Srečali se bomo v torek, 20. marca. Spopolnjevanje bomo izvedli v okviru ESS projekta Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. ga REPUBLIKA SLOVENIJA f-J MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Vabilo k prijavi na prireditve Kulturnega bazarja Tradicionalno nacionalno prireditev Kulturni bazar, ki bo letos 5. aprila v Cankarjevem domu, pripravljajo MK, MIZŠ ter ZRSŠ v sodelovanju z Ministrstvom za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Ministrstvom za zdravje ter Ministrstvom za okolje in prostor pod častnim pokroviteljstvom Slovenske nacionalne komisije za UNESCO. Ob desetem jubileju so za načrtovalce politik in strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju ter kulturi (vabilo), ki pri svojem delu vključujejo kulturnovzgojne vsebine, pripravili bogat in zanimiv program strokovnega usposabljanja, katerega osrednja tema je Evropsko leto kulturne dediščine 2018, posebna pozornost pa je namenjena tudi Cankarjevemu letu 2018 ter medgeneracijskemu povezovanju na področju kulture. Na razstavnih prostorih v treh preddverjih Cankarjevega doma bodo svojo bogato ponudbo predstavili samostojni kulturni ustvarjalci in skoraj 300 kulturnih ustanov iz vse Slovenije. V predavalnicah in dvoranah se bodo zvrstili vodeni ogledi predstav (gledaliških, glasbenih, plesnih, filmskih ...), razstav, številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z različnih področij, nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. Udeležba na strokovnem usposabljanju je za vse brezplačna, nujna pa je e-prijava. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Konferenca ob Evropskem letu kulture: Inovacije in kulturna dediščina Leto 2018 zaznamujemo kot leto raznolikosti evropske kulturne dediščine: kjer preteklost sreča prihodnost. Na konferenci ob Evropskem letu kulturne dediščine 20. marca v Bruslju bodo strokovnjaki sodelovali na okroglih mizah ter predstavili nove socialne, tehnološke in metodološke pristope, nujne za izboljšanje odnosa do kulturne dediščine. Dogodek bodo prenašali v živo, tako da si ga bo mogoče ogledati tudi od doma. Vabilo, program in možnost prijave so na spletni strani dogodka. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Pripravljalni sestanek mreže izvajalcev TVU Bliža se pomlad in 23. Teden vseživljenjskega učenja bo vsak čas pred vrati. Tudi letos želimo pripraviti veliko in odmevno promocijo učenja, zato že delujemo v tej smeri. Prvi sestanek mreže TVU smo izpeljali že lani in postavili temelje (glej zapis). 2018 RTI EUROPEAN YEAR OF tfEuropeFortutture /i 2 0 18 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Drugi pripravljalni sestanek za TVU 2018 pa bo v torek, 20. marca, ob 9. uri v glavni sejni sobi na MIZŠ, Masarykova 16. Promocijsko gradivo TVU boste lahko prevzeli isti dan, vendar na ACS (Šmartinska 134a). Ne pozabite ga naročiti na spletni strani, kjer lahko že najdete nekatere pomembne datume, komunikacijski pripomoček in nasvete za TVU 2018. Še vedno je čas, da izrazite svoj interes za sodelovanje v skupini za razvoj TVU. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Mednarodni posvet mreže SUTŽO Temeljna pogoja za vključujočo se družbo (inclusive society) sta vseživljenjsko učenje in vseživljenjsko delo. Za razvoj in utrjevanje sodobne podobe starosti potrebujemo tudi mednarodno povezovanje in temu je namenjen tokratni strokovni posvet mreže SUTŽO Izzivi in perspektive globalnega povezovanja za razvoj nove podobe starosti, ki ga pripravljajo skupaj z Moiro Allan, predstavnico mreže Pass It On Network: A Global Exchange for Positive Ageing (Predaj naprej: svetovna izmenjava za pozitivno staranje) in drugimi strokovnjaki iz tujine. Posvet, ki bo 10. aprila v Ljubljani, sofinancira MIZŠ. Program je dosegljiv tukaj. Prijave sprejemajo na e-naslovu. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Program temeljnega usposabljanja učiteljev in učiteljic za izvajanje programa (ZIP) ^^^^^ 11., 12. in 13. aprila na ACS pripravljamo 24-urni program temeljnega usposabljanja učiteljev in učiteljic za izvajanje programa ZIP. Namenjen je učiteljem in učiteljicam slovenščine, ki bodo poučevali priseljence v programu ZIP, in kulturnim mediatorjem, ki bodo sodelovali v tem programu. Prednost imajo udeleženci, katerih organizacije so bile izbrane na razpisu za izvajanje programa ZIP s strani Ministrstva za zunanje zadeve. Podrobnosti si lahko ogledate v vabilu in urniku. Za morebitne dodatne informacije o programu se lahko obrnete na dr. Anito Jug Došler (T: 01 5842 580, E: anita.jug.dosler@acs.si). Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE Pripravljalni sestanek mreže izvajalcev TVU Ljubljana, Slovenija Pripravljalni sestanek mreže izvajalcev TVU 2018 bo ob 9. uri v Veliki sejni dvorani na MIZŠ, Masarykova 16. Še vedno sprejemamo prijave po e-pošti. Na spletni strani TVU so objavljene novice in obvestila o TVU 2018, tudi komunikacijski pripomoček je že na voljo. 21 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Konferenca ob Evropskem letu kulturne dediščine: Inovacije in kulturna dediščina Bruselj, Belgija Na konferenci ob Evropskem letu kulturne dediščine 20. marca v Bruslju bodo strokovnjaki sodelovali na okroglih mizah, predstavili bodo nove socialne, tehnološke in metodološke pristope, nujne za izboljšanje odnosa do kulturne dediščine. Vabilo, program in možnost prijave so na spletni strani dogodka. Mednarodna konferenca - Voditelj prihodnosti, ustvarjalec zavzetih zaposlenih Brdo pri Kranju, Slovenija Konferenca je del aktivnosti projektov Celovita podpora podjetjem za aktivno staranje delovne sile (ASI), Pridobivanje splošnih in poklicnih kompetenc ter Dejavnosti informiranja in svetovanja ter ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja, ki ga financirata MIZŠ in ESS. Prijaviti se je mogoče tukaj. 2018 ED EUROPEAN YEAR UL fEuropeFortulture Mednarodni posvet SUTŽO Ljubljana, Slovenija Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje Strokovni posvet mreže SUTŽO Izzivi in perspektive globalnega povezovanja za razvoj nove podobe starosti je namenjen mednarodnemu povezovanju dejavnosti v tretjem življenjskem obdobju. Pripravljajo ga skupaj z Moiro Allan, predstavnico gibanja Predaj naprej: svetovna izmenjava za pozitivno staranje in drugimi strokovnjaki iz tujine. Posvet sofinancira MIZŠ. Program si lahko ogledate tukaj. 4- Konferenca ZiSSS in posvetovalni dogodek EPUO Rimske Toplice, Slovenija TgfTlniiHli «PUO Dogodek z naslovom Izzivi in priložnosti izobraževanja za daljšo delovno aktivnost je namenjena izmenjavi informacij in dobrih praks ter opredelitvi izzivov in priložnosti izobraževanja in podpornih dejavnosti za daljšo delovno aktivnost. Več podrobnosti bo na voljo na spletni strani dogodka. VII. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vzgojno-izobraževalni zavodi kot skupnosti učenja Portorož, Slovenija Tokratni posvet v središče postavlja vlogo ravnatelja pri spodbujanju sodelovanja vseh deležnikov pri uresničevanju ciljev vzgojno-izobraževalnega zavoda znotraj ustanove in v zunanjem okolju. Prispevki bodo predstavljali dogajanje ob dejstvu, da vzgojno-izobraževalni zavod postaja skupnost učenja, ki presega izolirano delo posameznega strokovnega delavca. Program bo objavljen 20. marca, udeležbo je treba prijaviti preko sistema KATIS med 20. marcem in 5. aprilom. Več informacij je na voljo na spletni strani dogodka. 22 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education 4. regijska konferenca Gradimo mostove v izobraževanju odraslih Biograd na moru, Hrvaška Četrta regijska konferenca Gradimo mostove v izobraževanju odraslih bo del mednarodnega andragoškega simpozija, ki ga organizira hrvaška Agencija za poklicno izobraževanje in usposabljanje in izobraževanje odraslih. Dogodek je pomembna priložnost za pregled razvoja izobraževanja odraslih, izmenjavo izkušenj, mnenj in tudi druženje predstavnikov iz regije. Agency for Vocational Education and Training and Adult Education Nacionalno odprtje TVU 2018 Šmarje pri Jelšah, Slovenija Nacionalno odprtje TVU je eden osrednjih dogodkov te vseslovenske prireditve. Pomemben sestavni del je podelitev priznanj učečim se za leto 2017. Letos prirejamo odprtje v sodelovanju s Knjižnico Šmarje pri Jelšah. Podrobnosti bodo objavljene na spletni strani TVU. TVU 2018 Kraji po Sloveniji 2 0 1 S Vseslovenski praznik učenja se začne z Nacionalnih odprtjem v Šmarju pri Jelšah in na posameznih lokacijah po vsej državi. Uradni termin dogajanja je zaokrožen na 11.-20. maj, v razširjenem terminu pa se bodo brezplačni tečaji, delavnice in predavanja vrstili vse do konca junija. Prireditve bodo napovedane v koledarju na spletni strani TVU in pri posameznih izvajalcih. Začutite moč in radost učenja, prepustite se novemu znanju. Več informacij za koordinatorje in udeležence je na spletni strani TVU in v objavah prirediteljev. Parada učenja 2018 Kraji po Sloveniji Tarada učenja' Parada učenja - dnevi učečih se skupnosti je obogatitev projekta TVU. Gre za zaporedje enodnevnih festivalskih in strokovnih dogodkov, izpeljanih v okviru TVU v šestnajstih slovenskih krajih. Posamezni dogodki bodo najavljeni v koledarju prireditev na spletni strani. Andragoški kolokvij 2018 Jesenice, Slovenija Andragoški kolokvij smo na pobudo ustanov iz naše mreže prestavili na lokalno raven. 22. dogodek take vrste zato organiziramo v sodelovanju z LU Jesenice. Tema je razvoj in pomen ključnih kompetenc pri starejših odraslih. Spletna stran je že v pripravi. Letna konferenca LLLP Dunaj, Avstrija Osrednja tema konference Platforme za vse življenjsko učenje OHO 2018 bo Kultura vseživljenjskega učenja: partnerstvo za razmislek o izobraževanju. Več informacij je na spletni strani LLLP, kjer so objavljeni vabilo, program in prijavnica. i.."~ ' i : :ie i : _ ion 23 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education KNJIŽNICA ACS Novo v knjižnici Knjižnico ACS smo v februarju dopolnili s šestimi novimi knjigami. Cognitive science je učbenik, ki v ospredje postavlja človekovo mišljenje in kognitivne sposobnosti. Kognitivna znanost velja za interdisciplinarno področje, ki svoja spoznanja črpa iz psihologije, filozofije, lingvistike, informatike in nevroznanosti, v tem priročniku pa je obravnavana samostojno. V knjigi Why Buddhism is true avtor Robert Wright vodi bralce skozi psihologijo, filozofijo in številne druge načine za soočanje z dejstvom, da je težko zadržati občutek sreče. Gre za prvo knjigo, ki preplete razvojno psihologijo z ostrino nevroznanosti. Vodi nas k spoznanju, da je budizem resničen in nas lahko končno reši, kot posameznika in kot vrsto. Knjiga Andrewja McAfeeja Machine platform crowd je povsem drugačne vrste gradivo. Voditeljem pomaga ugotoviti, kako opravljati svoje naloge v spremenljivih ekonomskih razmerah. Živimo v nenavadnih časih, ko naprave postajajo hitrejše in bolj prilagodljive od ljudi. Tehnološki napredek uničuje tradicionalno podjetništvo, čeprav so ideje množic pogosto bolj inovativne od korporativnih raziskovalnih laboratorijev. Posebno provokativen naslov je svoji knjigi dal Beau Lotto - Deviate: The Science of Seeing Differently. Življenje nas uči, da je treba vsak problem pogledati z različnih zornih kotov, ta knjiga pa se osredotoča na tehnično delovanje možganov. Povezuje nevroznanost misli, obnašanja in ustvarjalnosti. Je poziv bralcem k odkrivanju samega sebe in svojega dojemanja sveta. V knjigi Science of the soul s podnaslovom Zbrani spisi strastnega racionalista je urednica Gillian Somerscales zbrala nekaj esejev biologa Richarda Dawkinsa. Avtor je odličen znanstveni komunikator, ki do narave goji strahospoštovanje, njegovo pisanje pa odlikuje duhovita kritika. Avtorica Ellen Boeren je v knjigi Lifelong Learning Participation in a Changing Policy Context problem postavila v kontekst sodelovanja posameznikov, ponudnikov izobraževanj, politik in drugih deležnikov, pa tudi sodobnih družboslovnih znanosti. V ospredje postavlja vprašanje, zakaj odrasli (ne) sodelujejo v dejavnostih vseživljenjskega učenja, osredotoča se na pomen politike in pričakovanih koristi tako posameznika kot družbe. Knjiga odpira vprašanje možnih posledic takega odnosa do izobraževanja za politiko, prakso in raziskovalno dejavnost. Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Izšla je 1. letošnja številka revije International Review of Education Tokratna številka prinaša pet člankov, ki so tematsko vezani na premagovanje vrzeli v pismenosti v različnih družbenih okoljih v Evropi in drugod. Poudarjajo pomen vseživljenjskega učenja za razvoj posameznika in družbe. ÏÏTÏÏT Revue internationale de l'éducation International Review of Education Journal of Lifelong Learning Ob pregledovanju revije me je nagovoril članek, v katerem Sunday Olaware Olaniran raziskuje teorijo in prakso ugotavljanja izobraževalnih potreb med nomadi v Nigeriji. 24 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education Almajiri so nomadsko ljudstvo, ki živi v severni Nigeriji. Po oceni Organizacije združenih narodov za prehrano in kmetijstvo imajo v lasti 90 % vsega nigerijskega goveda, toda kljub svojemu ugodnemu socialno-ekonomskemu položaju so prikrajšani za dostop do izobrazbe. Nigerijska vlada je ustanovila državno komisijo za izobraževanje nomadov (NCNE). Za katere strategije so se odločili člani komisije, da bi dosegli svoj cilj? Na katere izzive so naleteli ob soočanju s pastirskim ljudstvom in katera pravna sredstva predlagajo, da bi postavili izobrazbo na prvo mesto in s tem sprožili val pozitivnih posledic? Katera njihova spoznanja lahko pomagajo organizacijam, ki se drugje po svetu ukvarjajo z ranljivimi skupinami? Vse to je osvetljeno v članku. V načrtu NCNE je predvsem funkcionalna pismenost. Organizirati želijo na eni strani oblike učenja za mlade, ki niso dokončali formalnega izobraževanja, na drugi strani pa za diplomante, ki želijo nadalje razvijati svoja znanja, spretnosti in veščine. Zavedajo se, da je treba stalno izboljševati tudi veščine, pomembne pri delu, zato načrtujejo različna usposabljanja. Odraslim posameznikom želijo omogočiti dostop do umetniške, kulturne in državljanske vzgoje za večjo družbeno ozaveščenost. Avtor članka predlaga konkretne rešitve. Vse izobraževalne oblike je treba prilagoditi načinu življenja tega pastirskega ljudstva, za katero so značilne pogoste selitve. Vključiti je treba ključne deležnike, tudi lokalne voditelje, in usposobiti učitelje, da se bodo znali približati Almajirijem. Za poučevanje otrok je treba vpeljati posebne učne oblike in metode. Pomembno se je namreč zavedati, da kar 60 % mladih opusti šolanje, neenak dostop do izobrazbe pa je eden od razlogov, da se mladi zapletajo v nasilje in kriminal. Zato predlaga odprtje več šol v obrobnih krajih, kjer naj se na prvo mesto postavi kakovost in spodbujanje pozitivnih vrednot, kot je občutek pripadnosti. So rešitve, ki jih Sunday Olawale Olaniran predlaga za Nigerijo, zanimive tudi za slovensko okolje? Podrobnosti in druge članke si lahko v celoti preberete v reviji, ki si jo mogoče izposoditi v Knjižnici ACS. V publikaciji je predstavljenih nekaj zanimivih strokovnih knjig: Literacy, media, technology: Past, present and future (2017) Global Network, local action: Rethinking adult education policy in the 21 century (2017) India: Preparation fort he world of work. Education system and school to work transition (2016) Adult education and the planetary condition (2016) Higher education reform: Looking back - looking forward (2015) Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS Vabljeni v knjižnico ACS. Za obisk se dogovorimo po telefonu, e-pošti ali preko FB. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Ana Peklenik (T: 01 5842 575, E: ana.peklenik@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Ana Peklenik | Računalniška postavitev: Ana Peklenik | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult- Education