Na OŠ Tišina vedno hitreje računamo We Calculate Faster with Every Day at Tišina Primary School Anka Brinar Osnovna šola Tišina Σ Povzetek Prispevek prikazuje pregled uspehov učencev OŠ Tišina na tekmovanjih hitrega in zanesljivega računanja, v obdobju od 2007 do 2014. Sprehodila sem se skozi leta, ko sem kot mento- rica učence navduševala in pripravljala na tekmovanje in opi- sala svoje videnje in občutke. Ključne besede: uspešni učenci, hitro in zanesljivo računanje Σ Abstract The article presents an overview of the achievements of pupils of the Tišina primary school at competitions of fast and reliable calculation in the period from 2007 to 2014. I recount the years when I was able to make pupils feel enthusiastic as mentor and prepare them for the competition. I also describe my vision and feelings. Keywords: successful learners, fast and reliable calculating α Matematika v šoli ∞ XXI. [2015] ∞ 86-91 087 α Začetki hitrega računanja Bilo je oktobrsko jutro in kot razredničarka devetošolcev sem bila na predstavitvi ško- fijske gimnazije Maribor. Stopim v razred in zagledam našega nekdanjega učenca Pri- moža, zdaj maturanta te šole. Na obrazu se obema pojavi velik nasmešek in prisrčen stisk rok. To je tisti Primož, ki je poskrbel, da smo na naši šoli, osnovni šoli Tišina, začeli hitro računati na pamet. V živo se mi je zavrtel film izpred osmih let, ko sem v šesti razred pri matematiki dobila zelo heterogeno sku- pino. Razred je bil zelo pester, tako da sem v začetku celo obupavala, da kljub 25-letnim delovnim izkušnjam tega ne bom zmogla. V razredu so bili štirje učenci s posebnimi potrebami, z odločbo velikih učnih težav, z različnimi motnjami in z veliko prilagodit- vami. Poleg razredne sredine je bil v razredu še Primož, zelo nadarjen učenec, tudi na ma- tematično-logičnem področju. Da sem te ure »preživela«, nista bili zados- ti skrbno načrtovana motivacija in notranja diferenciacija, kajti učenci s posebnimi po- trebami so bili tako zahtevni in so me hoteli v slehernem trenutki imeti za sebe, razredne sredine nisem mogla zanemarjati, Primože- vo samostojno delo, s poglabljanjem vsebin in reševanjem drugačnih nalog, pa je bilo zelo kratkotrajno. Njega je z enim ušesom vseskozi zanimalo, kaj se dogaja v razredu in kaj hitro je zabaval sošolce okrog sebe. V tistem obdobju sem veliko časa name- nila iskanju novih pristopov, izzivov, cele ve- čere sem brskala po spletu in prišla do več aplikacij, med drugim tudi do Hitrega in zanesljivega računanja na pamet. Primož se je navdušil nad interaktivnim računanjem in ko je pri uri končal delati, se je presedel za računalnik in se ukvarjal z vsemi štirimi ra- čunskimi algoritmi, kar ga je po svoje zaba- valo. Tako se je tisto leto uvrstil na državno tekmovanje in tam zasedel 8. mesto. Podob- no je bilo tudi naslednje leto in na takšen na- čin mi je uspelo »preživeti« poučevanje tega razreda. [ S l i k a 1] Leta 2011 se je kar sedem učencev OŠ Ti- šine uvrstilo na državno tekmovanje, Primož drugi z leve strani β Naključno odkritje velikega talenta Če mislite, da se tu zgodba konča, se motite, tu se zgodba šele začne. Primoža je hitro računanje tako navduši- lo, da je včasih ostajal za računalnikom tudi v odmoru ali po pouku. Ker imam na šoli tudi šahovski krožek, so k šahu že prihajali mlajši učenci in občudo- vali Primoža, ki je še vedno sedel za računal- nikom in podiral osebni rekord. Spomnim se, kako so ti mali učenci stali za njim in z ve- likimi očmi strmeli v monitor. Mojo pozor- nost pa je pritegnila mala deklica, ki je tiho mrmrala števke 2, 8, 7, 9, 4 (28 794), te so bile rezultat posameznega številskega izraza, ki se je pojavljal na monitorju. Še bolj sem po- 088 Na OŠ Tišina vedno hitreje računamo slušala in ugotovila, da so rezultati pravilni. Pa kako je to mogoče, sem se spraševala, saj so računi posegali v številski obseg čez deset tisoč, deklica pa je tretješolka. Moje naslednje vprašanje je seveda bilo, pa čeprav pri šahu:« Kaja, boš tudi ti posku- sila?« In je poskusila. Kaj kmalu sem ugo- tovila, da sem po naključju odkrila deklico z velikim talentom, KAJO TUŠKEI. Kaja ni več učenka naše šole, saj je že gimnazijka, je pa na naši šoli še vedno zapisana z velikimi črkami. Kajo je hitro računaje očaralo, mene pa še bolj. Vsako leto je z vznemirjenjem priča- kovala posamezne kroge tekmovanja, še naj- bolj pa državno tekmovanje, ki je potekalo v živo. Iz dneva v dan je rezultate izboljševala, šestkrat je bila državna prvakinja, enkrat je bila druga (takrat ji je nagajala računalniška miška) in se redno uvrščala na meddržavna tekmovanja. Prvo leto, ko je bila državna pr- vakinja, je najboljšim v državi na različnih področjih priznanja podelil minister za šol- stvo dr. Milan Zver. [ S l i k a 2] Kaja na leta 2008 z ministrom za šolstvo dr. Milanom Zverom [ S l i k a 3] Kaja v računalniški učilnici v Estoniji γ Mednarodna tekmovanja Nepozabno je bilo potovanje v Estonijo, nas- lednje leto sva let v Rigo odpovedali zaradi prahu, ki ga je bruhal ognjenik na Islandiji. Sledilo je meddržavno tekmovanje v Črnom- lju, kjer je Kaja osvojila srebrno medaljo. V Litvi je bila peta, naslednje leto, ko je tek- movanje potekalo v Ukrajini (na daljavo iz Ljubljane), je osvojila bronasto medaljo. Za- radi pomanjkanja finančnih sredstev pa letos nismo potovali v Latvijo. Težko je opisati vse občutke, ko sem s ponosom stala ob svoji varovanki, ko je zmagovala in prejemala priznanja. Takšno sposobnost oziroma nadarjenost na računs- ko-numeričnem področju ima le malo lju- di in Kaja jo ima. Pomembni sta tudi ročna spretnost in osebna strategija. Še zdaj čutim popolno tišino v telovadni- ci naše šole, ko je svoje računanje pokazala vsem učencem, pa tudi na roditeljskem ses- tanku, ko se je predstavila, je bilo slišati vdih- ljaje osuplosti in tu in tam: »Pa to ni res«. δ Vztrajnost in delavnost se obrestuje Vsako leto je gospod župan priredil sprejem za najboljše, kjer sva bili tudi midve s Kajo. 089 Večkrat sem razmišljala, da sem imela res srečo, da se je v moji poklicni karieri pojavila učenka, ki je svojo nadarjenost nadgradila z delavnostjo, vztrajnostjo, doslednostjo, am- bicioznostjo in še s čim. Kaja je bila uspešna še na veliko drugih področjih in osvajala raz- na priznanja. Malo je ljudi, ki svoje sposobnosti tako iz- koristijo oziroma jim je dana tudi možnost. To možnost moramo učencem dati mentorji in jim nenehno stati ob strani. [ S l i k a 4] Osvojena srebrna medalja na meddržav- nem tekmovanju leta 2011 v Črnomlju Takšni učenci obogatijo poklicno pot uči- telja in mu včasih dajo novih zagonov, se- veda je treba priznati, da so že tako majhni lahko boljši od učitelja, jim čestitati in se z njimi veseliti. Glas o hitrem računanju se je hitro širil, tudi drugi učenci so se vključevali. Tako se je vsako leto na državno tekmovanje uvrstilo več učencev naše šole. Tudi moje sodelavke v 1. in 2. triletja so se začele vključevati in s pridom uporabljati spletno aplikacijo. Pred tremi leti pride k meni sodelavka iz prve triade in mi pravi, da pa se ji zdi, da imamo še enega dobrega računarja in ali bi ga prišla pogledat. ε Novo odkritje Ko sem se srečala s tem drugošolcem, sem kaj hitro ugotovila, da smo dobili novo »Kajo«, z imenom Rene. Skoraj se zdi nemogoče, da se na isti šoli pojavita dva takšna talenta. Če primerjam njune rezultate v istem starostnem obdobju, kaj kmalu ugotovim, da je Rene še boljši kot Kaja. Hitro računanje živi v Reneju. Postavlja se mi vprašanje, kako daleč lahko ti rezultati še pridejo? Ko jaz na monitorju zagledam vsa števila in začnem računati, ima Rene že rezultat. Rene ničesar ne prepusti naključju, je zelo dober strateg, mislec in garač. Tudi on je bil že trikrat državni prvak in se trikrat uvrstil na meddržavno tekmovanje, kjer je osvojil zlato medaljo. Šolsko leto Razred Državno tekmovanje Rezultat Meddržavno tekmovanje 2007/2008 3. razred 1. mesto 7656 – 2008/2009 4. razred 1. mesto 13533 5. mesto (Estonija) 2009/2010 5. razred 1. mesto 16922 – (Litva) 2010/2011 6. razred 2. mesto 17892 2. mesto (Slovenija) 2011/2012 7. razred 1. mesto 18468 5. mesto (Litva) 2012/2013 8. razred 1. mesto 20889 3. mesto (Ukrajina) 2013/2014 9. razred 1. mesto 23583 (Latvija) [Preglednica 1] Rezultati in uvrstitve Kaje na tekmovanjih 090 Na OŠ Tišina vedno hitreje računamo [ S l i k a 5] Rene v računalniški učilnici v Črnomlju [ S l i k a 6] Kaja in Rene v Litvi [ S l i k a 7] Veselje od osvojitvi naslovov državnih pr- vakov leta 2014 Rene je tudi zelo dober šahist, ne samo v računanju, tudi v šahu me kdaj premaga. Vse to dokazuje o njegovi izjemni predstavi o šte- vilih, spretnosti, hitrem sklepanju, pomnjen- ju, predvsem pa učinkoviti osebni strategiji in digitalni pismenosti. Letos Reneja pouču- jem tudi matematiko in zdaj še bolj vidim, koliko volje, zagnanosti, samodiscipline in vztrajnosti ima. S takšnimi učenci je veselje delati. Poleg raznih sprejemov, intervjujev se je Rene udeležil tudi oddaje Slovenija ima ta- lent, kjer so bili nad njim zelo navdušeni. [ S l i k a 8] Rene na oddaji Slovenija ima talent η Sklepne misli Vso to delo, motivacija in uspehi so plod več dejavnikov. Povsod, kamor sem se kot men- Šolsko leto Razred Državno tekmovanje Rezultat Meddržavno tekmovanje 2011/2012 2. razred 1. mesto 14 386 7. mesto (Litva) 2012/2013 3. razred 1. mesto 19432 1. mesto (Ukrajina) 2013/2014 4. razred 1. mesto 19216 (Latvija) [Preglednica 2] Rezultati in uvrstitve Reneja na tekmovanjih 091 torica obrnila, sem naletela na velik posluh in podporo, tako pri gospe ravnateljici, gos- podu županu in seveda starših, ki so bili ved- no pripravljeni sodelovati in svojemu otroku stati ob strani. Ugotavljam, da me je spletna aplikacija hitrega računanja tako zaznamovala, da si sploh ne predstavljam poučevanja brez nje. Postala je nepogrešljiv del mojega pouka, pa naj si gre za redni pouk, dopolnilni pouk, dodatni pouk, delo z nadarjenimi učenci ali pri delu z učenci s posebnimi potrebami. Letos se na tekmovanje pripravljamo že osmo leto. Če pogledam nazaj, so bili vsi ti učenci, ki so bili uspešni v hitrem računanju, uspešni še na raznih drugih področji. Mislim, da je za njih to dobra popotnica in da bodo vse te izkušnje znali s pridom iz- koristiti. Sama še dalje iščem nove izzive in v veliko veselje mi je učencem ponuditi nekaj več in z njimi stopati v korak s časom. Kaja Tuškei o hitrem in zanesljivem računanju Pred sedmimi leti sem se prvič srečala s hit- rim in zanesljivim računanjem na pamet. Hitro računanje mi je bilo v veliko veselje in pomoč pri učenju. Moje navdušenje in pričakovanja so se izpolnila, saj sem do- segala dobre rezultate. Pri tem so me zelo podpirali mentorica Anka Brinar, sošolci in seveda starši. Po zaslugi velike količine vloženega časa in truda sem tudi obiskala Estonijo in kasneje še Litvo. Vesela sem, da sem se ukvarjala z hitrim in zanesljivim računanjem, saj ne le da sem spoznala veliko novih prijateljev, sem imela možnost potovati z letalom in obiskati dr- žave, ki so svetu komaj poznane. Avtorja fotografij: – Anka Brinar, tekmovanja v Črnomlju, Estoniji, Ljubljani in Novem mestu – Stanislav Žižek, meddržavno tekmovanje v Litvi in na oddaji Slovenija ima talent θ Viri 1. si.lefo.net 2. osebni arhiv avtorice