Stališča in ugotovitve sekretariata sekcife za spremljanje javne ustavne razprave pri OK SZDL Center Sekretariat sekcije je na podlagi skupno spre-jetega akcijskega programa za javno razpravo o osnuitkih ustav v občani ter na podlagi prispelih. poročil in zapdisnikov o že opravljeraih javnih raz-pravah skušal oceniti dosedanji potetk javnih raz-prav in opozoriti na pomanjkljivosti v izvajanju programa. V tej zvezi so na seji prevladovale na-slednje UGOTOVITVE : 1. Javne razprave o osnutkih ustav so v glav-nern že uspele premagati do nedavna prevladujoč informativnri pristop in se vse bolj spreminjajo y kankretne razprave in dogovarjanje o vseh vpra-šanjih delovnega filoveka in njegovega samoup-ravnega položaja, kot ga opredeljujeta osnutka tn ga bodo naprej obdelali statuti otočin ter tenielj-nih samoupravnth skupnosti. Pri toem je posebej pamembno, da so podami predlogi in druga mne-nja oprta na sedanjo prakso uresničevanja spre-jetih ustavnih dopolnil. 2. BOjub prejšnja ugotovitvi pa se nekatere razprave še vedno pretežno ukvarjajo s splošnimi političntmd vprašanji in reproducirajo nekatera stališča tn razprave o ustavnih dopolnilih, na ka-tere je bdlo jasno odgovorjemo leta 1971. Med teml prevladujeijo razmišljanja o vrsta in števiiu druž-benih organov, ki jih vzpostavlja ustava, opozo- rila, da bo njihovo delovanje drago, da se funk-cije pokrivajo dvojno itd. Razen pripomb te vr-ste je tudi dokaj mnenj, da so ustavnd tekstd komplicirani, nerazumljivi šdrokemu krogu ofoča-nov, predolgi itd. čeprav ne kaže nofoenih pri-pomb načetao zavračati, kolikor seveda temeljijo na komkretaem odnosu do tekstov abeh osnutkov, pa je v prihodnje nujno potrebno sproti ugotav-ljati (v poročilih in zapisnikih), koliko ucleležem-cev razprav podpira take pripombe oziroma koli-ko gre za posamezna razmišljanja. 3. S področja družbenoekonomsklh odnosov prevladujejo v razpravah vprašamja minulega de-la, dejavnosti posebnega družbenega interesa, staipnih služb ter samoupravnih interesnih skup-nosti in svobodne menjave deia, kot jih oprede-ljujeta osnutka. V tej zvesa je treba še posebej ugotovitd, da te razprave opozarjajo, da je ostala vrsta vprašanj nerazčiščenih še iz razprav iz tako imenovane I. faze ustavnih sprememb. Ker se to-rej nanje veže vsa politidna akcija uresničevanja sprejetih ustavnih dopotoil, še posebej pri spre-jemanju novih statutov organizaoij združenega dela, uveljavljanja družbemih dogovorov ter sa-moupravnih sporazumov, je treba tem vpraša-njem tudi y prihodnje posvetdti potao pozornost. V tej zvezi kaže opozoriti na dodatne specializd-rane razprave v osnutkih ustav, ki nedvomiio ute-gnejo bistveno prispevatd k uresničevanju takih družbenoekonomsldh odnosov, kot bi jih naj ap-redelili zvezaia in republiška ustava. 4. Dosedanje javne razprave so dale boljše re-zultate, zlasti v smeri pripomb in predlogov tam, kjer so se odločdli za več razprav, vendar vsebin-sko povezanih, v pripravi statutov Zaostaja pa razprava v nekaterib., zlasti manjših delovnih or-ganizacijah oziroma TOZD. Izgovar, da nimajo predavateljev, je pri tem nesprejemljiv, čeprav je očitno treba tudi v vodstvih družbenopolitičnih organizacij občine storitd več pri zagotavljanju to-vrstne pomoči v vodenju javne razprave. Pri tem je potrebna večja angažiranost občinskega sindd-kalnega sveta in občinske konference ZMS. Posebna pomoč, ki jo naj nudi SZDL pri vode-nju javne razprave, naj bo poseben posvet glede priprave statuitov KS, zlasti glede povezave in od-nosa z občino in občinsko skupščino ter samo-upravnimi interesnimi skupnostmi. 5- Kljub temu, da vse javne razprave ne bodo končane s 15. oktobrom, kd velja za konec javne razprave o osnutkih obeh ustav, je nedopustno s tem datumoin razprave zaključiti. To velja pose-bej tam, kjer se še niso niti prifiele odvijati. Pri-pombe ki poročila pa naj dostavljajo tudi po 15. oktobru na dogovorjene naslove, čeprav ni več formalnega jamstva, da jih bo moft tudi v celoti upoštevati. O vsej razpravi pa je treba sproti in v skladu z dogovorjenimi načeli pošiljati poročUa. NadaJje je sekretariat sekcije na seji sprejel naslednja STALIŠCA: 1. Patrebno je, da občinski sindikalni svet ta-koj začne ocenjevati dogovor s sindikalnimi vod-stvi arganizacij združenega dela ter predvsem po-speši obveščanje s strani delovnih skupnosti. V zvezi s tem naj občinski sindikalni svet pi-smeno opozori vse delovne organizacije, da javijo čas javne razprave in po konfiani razpravi o pred-logih takoj obveščajo. 2. Kar se tiče družbeno-ekonomskih odnosov in dejavnosti posebnega družbenega interesa ter ustanovitve sainoupravne interesne skupnosti, se je potrebno čimprej dogavoriti, kaj z mestnimi samoupravnimd skupnostmi (TIS), ker gre za od-nos do družbenopotitičnih skupnosti in njihovega odločanja. 3. Nadalje je potrebno v razpravah pojasniti, da so razprave glede referenduma za sprejem sta-tuta KS odveč, ker že obstoja dogovor, da se v zvessni ustavi določilo za tak referendum črta. 4. Kar se tiče občine, je potrebno v kratkem imeti posebno sejo s krajevnimi skupnostmi v zvezd z občinskim in mestnim statutom. Danes se kaže potreba, da se te odnose bolj oceni in da je očitna orientaoija na to, kai so v javni razpra-vi opozorili, naj ima obdina praviloma dva zbora in le izjemoima več zborov. 5. Opozoriti je tudi na števitae prlpombe, ki so jih dali različnd cerkveni krogi in študeniti te-ološke fakultete ter v zvezi s tem sklicati sejo koordinacijskega odbora za verske skupnosti ob-činske konference SZDL, da o teh predlogih za-vzame stališča. Zato naj se vse piipombe te vr-ste dostavijo temu odboru. 6. Še pred splošnim zborom obeine, kl naj jav-ne razprave formalno zaključd, je treba narediti konkreten program za razpravo in oblikovati vse-binska tzhodišča za statute KS in občine, pri tem pa ne smemo mimo tega, da se mora razpravo o teh vprašanjih istočasno voditi tudd v organizaci-jah zdrnženega dela, kjer bo tudi treba v njihove statute vnesti nove odnose, tako preko delegat-skega sistema, in tudi druge elemente, ki bodo ta odnos vzpostavili. 7. Evidentiranje za bododi skupšdinski sistem naj se pospešeno odvija. Vse potrebno v tej zvezi še zdaleč na bilo storjeno. Občinska konferenca SZDL in ustrezni orgard morajo čimprej izdelati posebno oceno glede evidentiranja. 8. Prihodnji sestanek sekretariata sekcije nad bo v nekoliko širši sestavl s predstavniki KS ozi-roraa nosalci razprav v KS SZDL ter družbenopo-litičnimi organizacijami. Povabitl pa je treba tudi predsednika komisije za samoupravne akte orga-nizacij združenega dela pri občinski skupgčini Center. SEKCIJA ZA SPREMLJANJE JAVNE BAZPRAVE O OSNUTKU ZVEZNE IN REPUBLIŠKE USTAVE