SKUPNA FINANČNA SLUŽBA Novi zakon o knjigovodstvu (Ur. I. SFRJ št. 58-76 in 8-77) določa, da mo-rajo vsi uporabniki družbenih sredstev voditi dvojno knjigovodstvo po metodi sintetičnih računov, enotno predpisano tudi za KS. V letu 1977 je izšla uredba o kontnem planu in bilancah za KS (Ur. I. SFRJ, št. 40-77), ki opredeljujejo vodenje finančnega poslovanja krajevnih supnosti. S to uredbo so povezani pravilniki o vsebini posameznih kontov v kontnem planu za KS (Ur. I. SFRJ št. 56-77) in pravilnik o vsebini posameznih postavk, o obrazcih periodičnega obračuna in zaključnega računa, o doknmentadji, ki sodi k periodičnim in za-ključnim računom (Ur. 1. SFRJ st. 56-77). Po dosedanjih predpisih KS niso odhodkov od 1. 7. 1977 do 31. 12. 1977 in zaključni račun na dan 31. 12. 1977. V ta namen smo ustanovili skupno finančno službo, ki je pričela z delom 1. januarja in bodo pravilno izdelani zaključni računi za leto 1977 vodile dvojnega knjigovodstva, niso vpisovale evidence o sredstvih in virih sredstev in je bilo treba le-te ugotoviti in izkazati ob inventuri s stanjem 31. 12. 1977. Inventura mora biti opravljena na predpisan način in mora vsebovati 1. inventurne popise osnovnih sredstev, 2. denarnih sredstev (žiro račun, bla-gajna in drugo), 3. blaga, 4. drobnega materiala, 5. terjatev, 6. dolgoročnih fn kratkoročnih obveznosti, 7. ugo-tovitev presežka prihodkov oziroma obveznosti ter 8. ugotovitev virov sredstev poslovnega sklada. Glede na vsebino poslovanja KS (in ne glede na velikost), bo popis zelo različen. Svoje ugotovitve in po-pise morajo KS predložiti na predpi-sanih obrazcih SKD in zaključni račun opraviti do 28. februarja letos. Obrazci so: bilanca stanja na dan 31. 12. 1977, bilanca prihodkov in velik pripomoček k otvoritveni bi-lanci za vsako KS. Po potrebi pa bi morali nuditi tudi drugo strokovno pomoč, zlasti listim KS, kjer niso imeli urejenega finančnega poslova-nja. FINANČNO POSLOVANJE (NA ENO KRAJEVNO SKUPNOST) Pomembna naloga skupne fi-nanfine službe bo odslej tudi sprem-ljanje vseh poslovnih dogodkov pri sredstvih in njihovih virih, da bo možen takojšen pogled v stanje in gi-banje le-teh. Skupna ftnančna služba bo skrbela predvsem za: — spremljanje rokov zapadlosti in obveznosti, — vodenje knjigovodstva po na-čelih ažurnosti in pravilnosti ter na podlagi pravilnih in verodostojnih li-stin. Ažurnost: vsa knjiženja morajo biti na tekočem v osmih dneh, bla-gajna pa dnevno. Pravilnost: Vsaka listina oziroma dokument mora biti takšen, da po-kaže poslovno spremembo in vse-buje ustrezne podatke. Verodostojnost: pri vsakem knji-ženju mora biti listina pregledana in ugotovljena njena pravilnost, resnič-nost in zakonitost ter likvidirana od pooblaščenca. Po rednem spremljanju poslovnih dogodkov morajo biti v vsaki KS na-slednji dokumenti: 1. bančni izpiski (stanje sredstev na žiro računih); 2. glavna blagajna (izvod v skupni službi in izvod v KS); 3. porto blagajna (v vsaki KS); 4. knjiga prispelih faktur (za vsako KS posebej). Pri tej evidenci gre za prepis zakona o zavarovanju plačil (Ur. 1. SFRJ št. 60-75 in 13-76) glede evidence in usposobitve DU v 15 dneh po dobavi blaga. Naročilnice za dobavo blaga, prejem in kontrola faktur — vse to naj bi bilo na sedežu KS. Za prevzem in pregled prispelih faktur je nujno voditi evidenco po-sameznih KS; isto velja za način do-stave likvidiranih faktur. V skupni fi-nančni službi velja zadolžiti osebo za plačiio v zakonskem roku. Vse to bo vpisano v knjigo prispelih faktur skupaj z datumom plačila; 5. knjiga izdanih faktur (velja za KS, ki imajo dodatno dejavnost) 6. knjiga osnovnih sredstev in in-ventarja (predpisana po zakonu) LO in CZ — ločena evidenca? 7. obračun prispevkov in davkov iz OD ter evidenca OD. Vsebina dela bo odvisna od vrst delovnih razmerij v posamezni KS, ker so za vsako vrsto delovnih razme-rij različni prispevki. EVIDENCA INVESTICII Ustavno načelo določa, da se KS organizirajo za uresničevanje skup-nih interesov ni solidarnostno za-dovoljevanje skupnih potreb glede komunalnih dejavnosti, urejanje na-selij, izobraževanja, kulture, otro-škega varstva, socialnega skrbstva, zaščite potrošnikov, varstva okolja, LO in CZ idr. Naloga skupne finančne službe je, da pri uresničevanju skupnih intere-sov sredstva splošne porabe za inve-sticije vključi v osnovna sredstva KS. Področje investicij ureja 52 zako-nitih določil in popravkov. Skupna finančna služba naj bi bila pristojna za naslednje investicije: — uporabljena sredstva brez po-vračila; ta način je veljal že sedaj, vendar je neugoden za vlaganje v večje investicije (šola, \\X in športni objekti); — financiranje iz kreditnih sred-stev, obvezna vračila sredstev, od-plačila in evidenca anuitet; — pridobitev pravice do razpola-ganja z osnovnimi sredstvi, ki pri-pada drugemu uporabniku družbe-nih sredstev (trgovina v lastni režiji — primer v KS Dolsko-Senožeti). Vrednost investicije se kot kredit po-računava z mesečnimi najemninami. LO in CZ morata biti ločena od dru-gih, in to nerazdeljeno, vendar evi-dentno; — združevanje sredstev med upo-rabniki družbenih sredstev (interna banka). Pri tej novejši obliki gre za uresničevanje določenih nalog; — čiasovna in finančna opredeli-tev združevanja sredstev za posa-mezne podpisnike; — izdelava načrta za vračanje združenih sredstev posameznih pod-pisnikov. ORGANIZACUA Po sedanjem poslovanju KS ima vsaka od njih svoj žiro račun s šte-vilko 645. Vse drugo poslovanje sodi delovni skupnosti ln je številka za to pri SDK 607; za delovno skupnost bi bil obseg dela enak kot za KS. Dosedaj veljavni predpisi veljajo tako za KS kot za organizacije zdru-ženega dela. Če bo prišlo do spre-tnemb po zakonu, bo morala te spre-membe zahtevati SDK; potem se vse poslovanje v okviru ene KS podvoji. Glede na dva podpisana kontna plana (KS in OZD) je nujno; dvojno knjigovodstvo, dvojna knjiženja, dvojni obračuni, dvojni periodicni obračuni in zaključni računi, saj sta ti dve službi povsem ločeni ter z ra-zlično dejavnostjo. Tako organizirane skupne fi-nančne službe za KS je nujno, saj bodo razbremenjene prav KS. INFORMIRANJE Glavni vir informacij za KS bo pri skupni finančni službi, kjerbo možen tako rekoč stalen pregled nad gibanji finančnih sredstev in nad finančnim stanjem v določeni dobi. Skupna fiančna služba pa bo mo-rala prisluhniti tudi željam in nava-dam vsake KS, v kakšni obliki, zapo-redju in kako želi biti informirana. Te želje bodo potrebne že pri otvori-tveni bilanci in s.skupntm medseboj-nim sodelovanjem ter koordinira-njem dela tudi ažurnost in uspešnost ne moreta izostati. L.Č.