Slovenski PBUATBt. Izhaja enkrat v mesen. Velja 4 gold. 30 kraje, na leto. štev. 5. v Celovcu 15. maja 1872. XXI. tečaj. Pridiga za praznik presvetega Bešnjega Telesa. »Kdor je ta kruh, bode živel vekomaj." Jan. 6, 59. V vod. Danes obhajamo praznik največe skrivnosti naše svete vere; praznik tiste skrivnosti, s ktero nam je Jezus najbolj spričal, kako neskončno da nas ljubi. O tej skrivnosti je rekel sam On, da je njegovo pravo telo, in njegova prava kri, in da nam bo uživanje njegovega telesa pomoglo k večnemu življenju; to nam je spričal rekoč: »Kdor je ta kruh, bode živel vekomaj." Tako je preljubi! Kedar se je Jezusu približal čas, da se verne k Očetu v nebesih, hotel je svojo preveliko ljubezen spričati s tim, da je hotel prebivati pri svojih do konca sveta, in sicer s svojim telesom in s svojo kervijo v presvetem zakramentu Rešnjega Telesa. Vstanovil pa je ta sveti zakrament na večer pred svojo smertjo, ko je poslednjikrat večerjal s svojimi aposteljni. Spremenil je namreč kruh in vino v svoje pravo telo in kri, in je to obedvoje dal užiti svojim apo-steljnom in jim naročil, naj tudi oni delajo njemu v spomin ravno to, kar je on storil. Glejte bratje ljubi, Sin Božji je tedaj nam zapustil svoje telo in kri! Ali je nam mogel dati kaj dragocenejšega in vrednejšega? Ali ni to blago veče, kot vse blago celega sveta? In ali ni s tem verlo poveličal tisto cerkev, ktero je ustanovil tu na zemlji, ter jo obogatil s tem blagom ? Ali je mogel jej zapustiti kaj vrednejšega, kaj dragocenejšega in svetejšega, kakor je to blago, ktero jej je izročil ? O resnično je, da je Jezus, ki je ustanovil ta zakrament, poveličal svojo cerkev tako, da je bolje ni mogel. Ker pa vemo, da je ta presveti zakrament njegovo pravo telo in njegova prava kri, da je v tem presvetem zakramentu pričujoč kot živi Bog in Slovenski Prijatel. 13 pravi človek, moramo Jezusa, svojega gospoda, spoštovati in čestiti v tem zakramentu. Ali je mogoče, prašam vas, da bi kteri bil med vernimi sinovi katoliške cerkve, ki ne bi z veseljem, kakor smo dolžni, spoštoval in čestil tega presvetega zakramenta? Ali ni on tisti kruh, ki je prišel iz nebes, in o kterem pravi Jezus v da-nešnjem svetem evangeliju: „Kdor je ta kruh, bode živel vekomaj." Pa tudi zares spoštuje in česti sveta katoliška cerkev Jezusa v tem presvetem zakramentu, kakor in kolikor le premore; to nam očividno kaže danešnja slovesnost. Tu postojmo ljubi moji! Rekel sem, da je Jezus s tem pre-svetirn zakramentom poveličal svojo cerkev; rekel sem tudi, da tudi cerkev spoštuje in česti Jezusa na oltarju v presvetem zakramentu pričujočega. In to sem se tudi namenil obširnejše vam razložiti v danešnjem govoru. Govoriti namreč hočem: O onem poveličanju in počeščenju, s kterim je Jezus poveličal svojo cerkev, in s kterim cerkev česti in spoštuje Jezusa. 1. Kako je Jezus poveličal in počestil cerkev s tem presvetim zakramentom; to vam hočem razložiti v pervem delu. 2. Kako cerkev poveličuje in česti Jezusa v tem zakramentu; to pa vam hočem razložiti v drugem delu. Ljubezen večna, ljubezen neskončna, ktera pod podobo belega kruha prebivaš med nami, ogrej nam serce, da te bodemo vedno čestili! To pa se bode zgodilo, dragi moji, če zvesto poslušate moj danešnji govor! I. d e I. Mnogo, — verlo mnogo je storil Jezus, da je poveličal in počestil cerkev. On jo je sezidal na skalo, da je ne morejo premagati moči peklenske; on jej je izročil ves svoj božji nauk, obetal jej je svetega Duha, postavil jo je za nezmotljivo učiteljico vsemu svetu, • poveličal jo je z mnogimi čudeži, naposled pa „je sam sebe za-njo dal, da bi jo posvetil, očistil, da bi jo napravil čestito cerkev, ktera nima madeža, ne gerbe, ne kaj druzega takega, temveč da je sveta in neomadeževana." (Efež. 5, 25—27.) Za-njo je dal svoje življenje, opral jo je s svojo kervijo, očistil in posvetil. Ali je ni tedaj poveličal v polnej meri ? Pa še nekaj drugega je storil Jezus, s čemur tudi dan danes poveličuje in počeščuje svojo cerkev, poveličuje vedno in jo bode poveličeval, dokler bode svet stal. On jej je napravil gostovanje, veličastno in presladko gostovanje, na ktero vabi dan'na dan svoje pravoverniket na kterem jim daje svoje presveto telo in kri, da se tako ž njimi tim ožje združi. S tem svojim predragocenim darom je dal svojej cerkvi toliko, „da, kakor piše sv. oče Avguštin, čeravno je vsemogočen, vendar jej ni mogel več dati; čeravno je vse- vedoČ, vendar jej ni vedel več dati; in čeravno je neskončno bogat, vendar jej ni imel kaj boljega dati, kakor jej je dal." Dal jej je namreč sam sebe, in daje jej se neprenehoma, ker si v sercu človeškem nareja prebivališče, tako da, ki njega prejemljemo, živimo v njem, on pa v nas. Drugod, zunaj svete cerkve katoliške, nimajo tega zakramenta; drugod, bratje, se ne godi in tudi ne more goditi, kar se godi v cerkvi katoliškej; kajti samo aposteljnom, ter pravim in rednim njihovim naslednikom je rekel Jezus: „To delajte v moj spomin!" Za tega delj more reči samo cerkev katoliška, kar je bil nekedaj rekel sveti Tomaž Akvinski: „Niti je, niti je kedaj bil tako slaven narod, kteremu bi bili bogovi tako blizo, kakor je blizo nam Bog naš." Ali ni tedaj poveličal Jezus svoje cerkve, ker ž njo prebiva kot Bog in kot človek, s svojim telesom in s svojo kervijo? Kes je kot povsod pričujoči Bog povsod in na vsakem kraju: vendar pa vzlasti na oltarju pričujoč v presvetem zakramentu. In zato vsaka verna duša tu živeje čuti pričujočnost njegovo, zato se tu ž njim priserčnejše razgovarja, ter imu zaupljivejše predlaga svoje potrebe, prošnje in molitve. Ni tedaj čudo, da je cerkev katoliška porodila in odgojila toliko svetih ljudi. Ona je porodila in odgojila svete mladenče in device, svete zakonske, vdove, svetnike vsakega rodu, vsakega stanu in spola, in vsake starosti. Ona je odgojila svete učenike, kterih modrost svet občuduje tudi dan danes: odgojila je svete spozno-valce, kteri so raje prenašali nasprotnosti in preganjanje, kakor da bi zatajili Jezusa in njegovo sveto vero; odgojila je svete mučence, ki so s svojo kervijo zapečatili katoliško vero. Takih svetih ljudi, kterih imena je vsemogočni Bog počestil s čudeži, ne najdeš nikjer, razen v katoliškej cerkvi; in število njih je toliko, da ga nihče ne more prešteti. Pa kako je to, da je katoliška cerkev porodila in odgojila toliko svetnikov? To je naredilo telo Božje; ono jih je podpiralo s svojimi milostmi, kterih njim je treba bilo za bogaboječe življenje; ono jih je naredilo ponižne, čiste, zmerne, poterpežljive; ono je v njih zažgalo ljubezen, ono jih je ohrabrilo in posvetilo. „Eno vredno obhajilo", dejala je nekedaj sv. Terezija, „je zadosti, da se obogati duša z vsem duhovnim blagom". Sodite iz tega sami, bratje ljubi, koliko so se požlahnile in posvetile one duše, ktere so se pogosto, prav pogosto poživljale s to angeljsko hrano! Gotovo se je treba svetemu Rešnjemu Telesu pred vsem drugim zahvaliti, da je v katoliškej cerkvi se toliko ljudi posvetilo. Ali pa se ni za tega delj taka cerkev verlo poveličala, ker ima v svojem naročju tako ve ude ? Gotovo se je poveličala; in zato velim zopet, da je Kristus s pre-svetim zakramentom Rešnjega Telesa poveličal svojo cerkev. No, pa tudi sedaj še bogati ta zakrament človeka z ravno tistimi milostmi, tudi sedaj ga še posvečuje. To nam spričujejo vsi tisti, ki pogostokrat in vredno pripravljeni prejemljejo Jezusovo telo. Ako pa ni videti pri nas toliko sadu, to smo si krivi sami. Kajti mi niti pogosto, niti s toliko ljubeznijo in pobožnostjo ne prejem-Ijemo tega presvetega zakramenta, s kakoršno so ga prejemali naši predniki. Bratje, bolj pogosto poklečujmo k mizi Gospodovej, s pravo pobožnostjo prejemljimo Jezusovo telo, pa bodemo videli, kako se bode vse spremenilo. Zopet bodo vzrastle svete device, svete udove, sveti zakonski, sveti spoznovalci in sveti mučenci. In ali se ne bo s tem poveličala sveta cerkev ? Bode se, prav gotovo se bode poveličala, ako sveto živijo njeni verni otroci. — Sedaj veste predragi, kaj je vse storil Jezus, da bi bila slavna njegova nevesta, cerkev katoliška. Dobro je to vedela ona, njegova ljubljena nevesta, s koliko milostjo jo je nadaril Jezus s tim, da je vstanovil ta presveti zakrament; in zato si je prizadevala ves čas, in si prizadeva tudi sedaj, da vredno in dostojno spoštuje in česti Jezusa v tem presvetem zakramentu tudi ona; o čemur v drugem delu. II. del. Sveta mati cerkev katoliška ve, da je Jezus na oltarju pričujoč kot Bog in človek s svojim mesom in s svojo kervijo; zatoraj dela vse, karkoli more, da se vredno in spodobno spoštuje in česti Jezus v presvetem zakramentu. Bes je, da ona vkljub vsemu svojemu prizadevanju ne more dovolj spodobno spoštovati in čestiti vsemogočnega gospoda nebes in zemlje; kajti tudi največe spoštovanje, največa slava, s ktero spoštuje in česti pozemeljska stvar svojega Boga, je zel<5 neznatna, je skoraj toliko, kolikor nič. No, vendar pa mu moramo dati vsaj to in toliko, kar in kolikor imamo, in kar mu dati moremo. Zato tudi zahteva in ukazuje sveta mati cerkev spoštovati Jezusa v tem presvetem zakramentu pričujočega, spoštovati na vso moč, znotranje in zunanje. 1. Sveta mati cerkev zaukazuje, naj se vsaka duša temu pre-svetemu zakramentu ne približuje drugače, kakor z največo pobožnostjo in najglobokejšo ponižnostjo. Pa tudi res naj se noben veren njen sin temu presvetemu zakramentu ne približuje drugače, kakor s ponižnim in pobožnim sercem. Kajti ali je mogoče samo, da bi serce naše ostalo hladno in prevzetno, kedar vidimo pred seb<5 tisto skrivnost, kterej se preponižno vklanjajo tudi angelji v nebesih? Ali je mogoče, da nam se ne bi ganilo serce, ter vnelo s svetim ognjem, kedar pomislimo, da je pred nami On, ki je z Očetom eno in tisto, ki ima vso oblast v nebesih in na zemlji? Ali je mogoče, prašam še enkrat, da se ne bi s sercem globoko ponižali, ko vemo, da stojimo pred Onim, kteremu se mora vpogibati vsako koljeno teh, ki so v nebesih, na zemlji in pod zemljo? — Kaj pa še le takrat mora čutiti naše serce, kedar prejemljemo ta sveti zakrament! Sveta mati cerkev nas živo opominja, naj se vsak na to prejemanje pripravlja tako, kakor zahteva neskončna visokost te skrivnosti. Že sveti Pavel je rekel, kakor smo slišali v danešnjem listu na Ko-rinčane: „Poprašaj človek sam sebe, da ti serce ne bi bilo omadeževano s kakim velikim grehom; kajti kdor bi se prederznilTelo Gospodovo z grešnim sercem prejeti, bil bi kriv telesa in kervi Gospodove; prejel bi ga nevredno, sebi na večno pogubljenje." In tako tudi sveta mati cerkev opominja vsakega, naj pazi dobro, da nevredno ne prejme tega presvetega zakramenta, ter nam stavi pred oči černo nehvaležnost in grozno prederznost, ako bi z nečistim sercem pokleknili k njegovej mizi: Jedli bi večno pogubljenje! — 2. No pojdimo dalje, pa poglejmo, kako si prizadeva sveta mati cerkev tudi po zunanjem spoštovati in čestiti to presveto skrivnost. Ker je Jezus prava luč, ktera razsvitljuje vsakega, ki pride na ta svet, zato zaukazuje sveta mati cerkev, da pred tem presve-tim zakramentom, v kterem je Jezus, vedno gori večna luč. V starem zakonu je Mozesu zapovedal sam Bog, naj