LETO XVIII. ŠTEV. 482 GOSPODARSTVO CENA LIR 35 POST. PLAČ. V GOT. PETEK, 17. APRILA 1964 SPED. IN ABB. POSTALE GR. II TRST, UL. GEPPA 9 - TEL. 38-933 0 naftovodih še ni dokončne rešitve Iz Rima poročajo, da je rimska vlada izbrala Trst za izhodišče naftovoda Jadran - Bavarska, v tekmi z Benetkami je v?rej .prodrl Trst. Toda iz poro-~lla je tudi razvidno, da sama koncesija za graditev naftovo-tia še ni bila podeljena. Koristi Petrolejske ustanove ENI, ki bo kmalu dogradila naftovod iz Ge-nove na Bavarsko, se pač kri-ZaJ° z naftovodom Trst - Bavarska, ki ga bo treba šele gra-~ti. čeprav je ENI državna u-stanova, se očitno ne more posebno navduševati za graditev naftovoda iz Trsta na Bavarsko, ki bo naftovodu Genova - Bavarska pravzaprav vzporeden. Gre očitno za vprašanje ali bo Bavarska, kamor prihaja petrolej še po francoskem naftovodu ?z Marseilla, res potrebovala tako velike količine petroleja; novi naftovod iz Trsta na Bavarsko bi bil velikega premera (1 metra) ter bi lahko dobavljal P° 40 milijonov ton petroleja na leto. v poročilu iz Rima je še rečeno, da bo naftovod Jadran -Bavarska Italijo stal 100 milijonov dolarjev, medtem ko bi 50 milijonov dolarjev prispevale druge države. Ker bo naftovod tekel tudi čez avstrijsko o-zemlje, je treba za graditev čakati, se razume, tudi na prista-nefc Avstrije. Kako daleč pa smo z naftovodom Trst - Dunaj? se upravi-eno vprašujejo Tržačani. Vpra-anje graditve tega naftovoda '°ra. biti očitno zavito v še |°f^®jš° meglo kakor vprašanje graditve naftovoda Trst - Muen-nen - Ingolstadt. Od kod naj •f naftovod pelje proti Duna-Iz Trsta ali od kod drugod? ,° vprašanje še ni razčiščeno. Javnosti tudi še ni jasno, katere družbe oziroma države bodo pri graditvi tega naftovoda udeležene. Kako daleč so pogajanja med avstrijsko državno petrolejsko ustanovo in italijansko Petrolejsko ustanovo ENI? O-Citno je ta sporazum potreben, ker bo vsaj po sedanjih vesteh iz italijanskega tiska naftovod tekel po italijanskem ozemlju do Trbiža ter ga mora odobriti italijanska vlada. Spričo tega bo avstrijska petrolejska ustanova Prisiljena sporazumeti se z ENI „1'bi le težko izvedla graditev naftovoda čez Italijo brez sode- anja s to ustanovo, čeprav bi za nabavo potrebnega kapi-*ahko zatekla tudi k drugim ahodmm petrolejskim koncer-jajc?’ t0 sodel°vanje ponu- Trst je gotovo močno zainteresiran za graditev tega naftovoda, nič manj kakor za naftovod Trst - Bavarska. Ni dvoma, da vsak naftovod prinese precej’ novega življenja — v zvezi s povečanjem prometa in delom za popravila petrolejskih ladij. Vsekakor bi npr. speljava naftovoda iz Benetk odnesla Trstu, ki sicer ima že dve rafineriji, precej prometa, ker ni verjetno, da bi bilo mogoče sedanji prevoz z avtocisternami v za-ledje tako organizirati, da bi lahko konkuriral prevozu po Petrolejskih ceveh. Glede mesta, kjer naj bi se naftovod začel, se človek spra-®nje, zakaj bi se npr. ne odlo- P0R0CIL0 EVROPSKE KOMISIJE OZN Osnovna gibala evropskega gospodarstva Mladja se pojavlja skoraj povsod■ Ena izmeti rešitev: pospešitev izvoza v Ameriko čili . za žavlje, kjer so že petrolejske čistilnice in prav tam o-sredotočili ves promet s petro-ejem? Zakaj bi kvarili čudo-X1..0 obalo od Barkovelj do s«vana? Mnogi odgovarjajo na to vpra-da bi se s tem naftovod tL .jša?' Drugi pa se vprašu-Ali je potrebno, da mora Ti,? -Pd teči prav čez Trbiž na , naj? Ali ni ta pot daljša ka-hpr. pot čez jugoslovansko čez • ® proti Dunaju? Speljava bila puSos!ovansko ozemlje bi se r dprayi6ena ne samo, ker bi biia‘h v''a skrajšala, temveč bi merniki ekonomična in s ko-liena a, §a vidika bolj uteme- Prav' bfe, bi ®VZ-SOt°ViLa Že klient azu izhodišča močnega npu a' Mislimo namreč na ne-io v o? Se razvijajočo industrija L Sloveniji, ki bo potrebova-žanio alje več petroleja. Dova-DonaviP®troleja v Slovenijo po ln dalje po Savi (do Širini/ rP?ra premagati dolge raz-eoP)!' • • vsem tem bi tudi Ju-snev=Vija imela interes, da pri-graria.v kakršnikoli obliki h čez PP naftovoda, ki bi tekel njeno ozemlje. janskP" P°. se odnosi med itali-novo PxTžavno petrolejsko usta-no nBt.in avstrijsko držav-zapietii0le'*slco družbo nekako PogaiaV Avstrijci so se dolgo že nnt kakor smo svojčas zahodni11 ~ tudi z drugimi ni. Oblo,1. Petrolejskimi koncer-da ie iayljena je bila tudi vest, cerni * sporazum s temi kon-p 1 ze dosežen. strina! nedavnim obiskom av- katžri sodh-vgacije v Trstu’ v ne en«!0^111 predstavniki zvez-so SDu?Hvarske zbornice, se ni-kajšnii P med razgovori na tu-razglahi; „tr?°vinski zbornici v voda TrstnjeV. ° sPeljavi naftoni razg0Vnr-Dunai’ <r?enil- da je tudi osredja br^70 pSI izrazilo željo, eden i7rXX deželni zbor izvoljen tov nH ,.ed slovenskih kandida-stom sohs,tl PSI- Vsem sociali-gi ProblP^vUpni socialni in dru-re ločin p1, §°vorica jih ne mo-obveščalo °ZVal je Slovence, naj o raznih °srednje vodstvo PSI tako tudi r-Pmšanjih in željah, 0 dvojezičnosti. Bilanca enoletnega poslovanja Tržaške kreditne banke Vloge nenehoma naraščajo - Banka še čaka na pooblastilo za poslovanje s tujino Preteklo nedeljo sta upravni svet in nadzorni odbor Tržaške kreditne banke podala poročilo o poslovanju banke v preteklem letu na rednem občnem zboru, ki je bil ob lepi udeležbi v prostorih banke. Osebno je prisostvovalo zborovanju 48 delničarjev, zastopanih pa je bilo 44, ki imajo skupno 54.465 delnic, to je 544.650.000 lir delniške glavnice; ta znaša 600 milijonov lir. Poročilo upravnega sveta in bilanco o poslovanju denarnega zavoda v preteklem letu je podal predsednik dr. A Kukanja. Najprej se je spomnil članov, ki so umrli lansko leto, in sicer rag. A. Casoja, predsednika nadzornega odbora, ter delničarjev Avgusta Žerjala, Olge Vatovec vd. Panjek, Uršule Kuret, Vladimirja Obada, Mirka K osmine in Ivana Filipčiča. Za zapisnikarja je občni zbor, kakor lansko leto, izbral Želika Geržiniča. Predsednik dr. Kukanja je prebral nato zapisnik zadnjega občnega zbora, ki se nanaša na leto 1962. Leto 1963 ni poteklo brez težav, ugotavlja poročilo upravnega odbora. Neugodna ■ gospodarska konjunktura v državi je nedvomno otežkočila dejavnost v bančnem sektorju. Pritok denarja v kreditne zavode se je vedno bolj manjšal, a z druge strani se je povečalo povpraševanje po kreditih. Razen tega so hranilci za svoje prihranke iskali druge donosnejše vrste naložb. Tako je npr. pri denarnih zavodih v zadnjih mesecih lanskega leta razmerje med vlogami in naložbami doseglo celo 80 odsto, ki ga sicer naš zavod nikoli ni dosegel. Ne da bi prešli v podrobnosti omenjenega konjunkturnega pojava, je treba pripisati prav temu pojavu, bolj kakor kateri koli drugemu, da je bila prizadeta tudi naša dejavnost«. Kakor drugi manjši denarni zavodi je tudi Tržaška kreditna banka od marca leta 1963 občutila znatno obtežitev zaradi prilagoditve plač kolektivni delovni pogodbi «erga omnes», ki je zdaj obvezna tudi za banke z manj kot 100 nameščenci. Zato so se izdatki banke za osebje s prispevki za socialno zavarovanje vred povečali za 11 milijonov 400.000 lir. Pri vsem tem se je zavod v lanski poslovni dobi še nadalje okrepil, in to predvsem z dotokom denarja; dvigi okoli 100 milijonov pa so bili nadoknade-ni z novimi hranilnimi vlogami. Dotok denarja v Tržaško kreditno banko se nenehoma dviga, kar je toliko bolj razveseljivo glede na to, da se priliv Prihrankov v denarne zavode nasplošno krči. Hranilne vloge so se v primeri z letom 1962 povečale za skoraj 100 milijonov lir, od katerih je približno 84 milijonov vezanih na eno leto. Iz bilance je razvidno, da so hranilne vloge dosegle 584 milijonov 338.925 lir, postavka upniki tekočih računov pa navaja 192.877780 lir. Med razpravo o poslovanju banke je predsednik mimogrede omenil, da so se vloge v tem letu povišale za nadaljnjih 76 milijonov. Poročilo upravnega sveta ugotavlja dalje, da se je dejavnost banke dvigala z nezmanjšanim «tempom» na vseh sektorjih, od tekočih računov do eskomp-ta, od inkasne službe do aktivnih predujmov. Upravni svet je poskrbel za odvod denarja na razne sklade in za vse pomembne amortizacije, kakor za ustanovne stroške, ki tudi občutno bremenijo bilanco; saj je zavod pričel poslovati šele leta 1959. Na prvi pogled se vidi aktiv, ni saldo (dobiček) 740.936 Ur sicer povsem skromen, če pa gledamo v luči razmer, ki jih je poročilo opisalo, dobi vsekakor bolj optimistično lice. «Da si navezujemo na dejavnost in tradicije podobnih naših usta nov, nadaljuje poročilo, ki so obstajale in cvetele v Trstu, a so bile pozneje ukinjene, ne smemo pozabiti, da se naša dejavnost zaradi neizdanega dovoljenja za poslovanje z inozemstvom mora praktično omejiti v glavnem na običajne kreditne operacije, v tekočih računih in eskompta. Ob zaključku nagla-ša poročilo upravnega sveta željo, da bi se zavod čimbolj okru pil glede svoje dejavnosti pa tudi premoženjsko s povečanjem rezervnih skladov, čisti dobiček naj se po odbitkih v smislu zakona in pravil prenese na rezervni sklad. Predsednik se je še zahvalil prisotnemu dr Mariju Rossiju, ki je po mirti predsednika nadzornega odbora rag. A. Casoja prevzel njegovo mesto. Poročilo nadzornega odbora je podal rag. V. Chioatto. živa razprava, katere se je udeležila vrsta delničarjev, kakor dr. Oblak, dr. Berce, dr. Tončič, geom. Grmek, Kure1 Štubelj in švagelj je pokazala kako pozorno sledijo delničar ji poslovanju banke. Zadevna pojasnila sta delničarjem daje la predsednik dr. Kukanja ii ravnatelj dr. žarko Simonič. O vprašanju, zakaj še m Buti ca dTtalia podelila Tržaški krc ditni banki pooblastilo za pošlo vanje s tujino, so se delničar j. s svojimi posegi v razpravo vprav razvneli ter končno sprejeli soglasni sklep,. s katerim poziva občni zbor upravni svet, naj po svoji uvidevnosti pospeši akcijo za dosego tega ooob-lastila. Ne samo, da bi to pripomoglo h krepkejšemu razvoju banke, temveč bi olajšalo poslovanje tudi naših operaterjev, delničarjev banke, s tujino. Odlašanje s podelitvijo pooblastila je toliko bolj nerazumlji-1 vo, če pomislimo, da je poslovanje s tujino predvideno že v pravilih, ki so jih pristojne oblasti že potrdile. Na predlog Branka Pahorja je bil za predsednika nadzornega odbora izbran rag. V, Chioatto, za člana nadzorstva pa g. L. Polojac, medtem ko se je dr. M. Rossi zadovoljil z mestom namestnika, češ da je preobremenjen z drugimi posli, da bi lahko prevzel nadzorniško mesto. Glas iz občinstva Tudi jaz sem med tistimi Tržačani, ki radi zahajajo v okolico. tako tudi v Lipico na jugoslovanski strani, kjer imajo slovito kobilarno. Nekateri hodijo iz Trsta v jahalno šolo, jaz pa samo na nedeljski izlet. V nedeljo je bilo v Lipici vse polno Tržačanov; niti nova, sicer lepo urejena gostilna jih ni mogla prav postreči, ker je bilo premalo prostora. Iz Lipice se je precej izletnikov porazgubilo dalje proti Lokvi in Divači ter se peljalo po razširjeni cesti. Pravzaprav sem hotel nekaj napisati o cesti iz Lipice proti Sežani. II Trsta čez blok pri Lipici je cesta lepa, iz Lipice proti Sežani pa je pravi spomenik na vojne čase. Ne razumem, zakaj ne asfaltirajo ali vsaj za silo vzdržujejo te ceste? Ne bi smeli pozabiti, da lepe ceste vabijo goste iz drugih kram v. L. T. Kako se rodijo in umirajo naši ljudje Podatki o gibanju prebivalstva med letom 1963 v štirih podeželskih slovenskih občinah na Tržaškem kažejo, da je bilo v Zgoniku in Dolini več smrtnih primerov kot rojstev. Na Re-pentabru je bilo več rojstev kakor smrti, prav tako v Nabrežini. Ni lahko ugotoviti, v kakšni meri prispevajo k napredovanju rojstev v devinsko - nabre-žinski občini priseljenci, ki imajo vsekakor obilno številne družine. Prebivalstvo nekaterih si oven skih občin, kakor Zgonika in venska družina v mesto, da bi mož imel bliže na delo. Večina pa si v podobnih primerih preskrbi motorno vozilo ter ni tako več odvisna od javnih prevoznih sredstev. Glede porok bi lahko rekli, da si večina fantov poišče svoje neveste izven svoje občine. To pomeni, da se dekleta poročijo s fanti iz drugih vasi in občin. Tako se ohrani število stalnih naseljencev. Matere hodijo vedno bolj pogosto rodit v mestno porodnišnico. Študentje, ki jih je na deželi kulturam živfenie Lepo uspela akademija Glasbene Matice Po nedavni dobro uspeli tur- ti Gallusa pri nas še vedno premalo poznamo in cenimo. Od sodobnikov bi omenili Ukmarjevo «In če sem samo vetru brat# na besedilo Srečka Kosovela in ne ji v Dubrovnik in na Reko je \ V rabčevo « Veter*. Pri poslušal-šola Glasbene Matice ponovila cih so dosegle poseben uspeh isti spored tudi za tržaško ob-1 priredbe treh domačih narodnih činstvo. škoda, da za svoj res-! v narečju. Zbor, ki gaje vodu Občina Prebivalci v začetku 1963 Prebivalci ob koncu ’63 Rojstva Smrti ZGONIK 1278 1237 10 14 NABREŽINA 6261 6294 97 76 REPENTABOR 639 656 12 2 DOLINA 5169 5163 58 72 no pripravljen program ni ime-! Ubald Vrabec, je solidno izve-la na voljo primerne akustične del celotni program. Ne preveč številno občinstvo je zborova izvajanja hvaležno sprejemalo, dvorane ter se je morala zadovoljiti z univerzalno uporabno dvorano na stadionu «1. maj«! Temelj vseh zahtevnejših prireditev zadnjih let je postal godalni orkester, ki ga ta edina naša glasbena ustanova vzdr- SLOVENSKI KOROŠKI ZBOR V GORICI Na belo nedeljo je v Gorici Doline je lani nazadovalo, edino Repentabor in Nabrežina sta pokazala napredek. Nazadovanja prebivalstva v omenjenih dveh slovenskih občinah je krivo v glavnem upadanje števila rojstev. Danes se naši ljudje ne izseljujejo več niti zdaleč v takšni meri kakor pred leti, ko so odhajali zlasti v Avstralijo. Nekaj pa jih le odhaja, tako npr. iz dolinske občine v Švico. Da se prebivalstvo nekako ohranja na dosedanji ravni, čeprav število rojstev upada, je treba pripisati nazadovanju umrljivosti in boljšim zdravstvenim razmeram. Povprečno se življenjska starost dviga, kar pomeni, da se narod stara. Tako je npr. v Zgoniku, ki je pravzaprav majhna občina, okrog 60 ljudi, ki imajo čez 70 let. Podobno bo tudi po drugih slovenskih občinah. Tu pa tam odide kakšna slo- a PREDAVANJE O SVETOVNI KONFERENCI V ŽENEVI V Slovenskem klubu v Trstu bo prihodnji torek dr. Vladimir Turina, ravnatelj Trgovske akademije, predaval o vprašanju: Mednarodna trgovina in svetovna konferenca v Ženevi. TITOVA SOPROGA V TRSTU. V soboto, 11. aprila, je prispela na kratek obisk v naše mesto soproga jug. predsednika Tita Jovanka. Spremljala sta jo šef protokola predsedstva republike dr. Smodlaka in soproga Zora. V spremstvu jugoslovanskega generalnega konzula v Trstu R. Janhube in konzula A. Oluiča so si visoki gostje ogledali Trst in Gorico, nakar so odpotovali proti Kopru in dalje proti Brionom. — V sredo, 15. t.m., je potovala skozi naše mesto soproga jugoslovanskega podpredsednika A. Rankoviča. Slavka. S svojima sinovoma je bila namenjena v Rim. SPACAL TUDI V BIELLI Po zaključeni osebni razstavi v milanski umetniški galeriji Sagittario (od 18. marca do 7. aprila) je slikar Lojze Spacal prenesel svojo razstavo v Biel-lo, in sicer v prostore ((Galerije 6». Trajala bo do 24. aprila. Spacalu je posvetila pažnjo tudi i-talijanska radiotelevizija, ki ga je pred nedavnim predstavila vsej italijanski javnosti. Predstavnik televizije je imel z njim krajši pomenek, med katerim so prikazali nekaj njegovih najznačilnejših del. KAJ BO Z MILJSKO LADJEDELNICO? Miljski župan Pac-co je v sredo sprejel funkcionarja ravnateljstva Združenih jadranskih ladjedelnic dr. Tar-tarellija. Ta je županu pojasnil, da namerava vodstvo družbe (holdinga) Fincantieri ukiniti o-bratovanje oddelkov za popravila ladij v ladjedelnici Sv. *Ro-ka in premestiti tam nameščene delavce v Tržaški arzenal. Za to so se odločili, češ da je oprema omenjene ladjedelnice pomanjkljiva in da ni dovolj naročil. Včeraj opoldne so v znak solidarnosti z delavci, katere nameravajo premestiti, pričeli stavkati vsi tržaški kovinarji. čedalje več, ohranijo do konca svojega študija stalno bivališče v rojstni občini, čeprav morajo več časa preživeti po italijanskih ali jugoslovanskih mestih, kjer i študirajo na univerzah. Tisti ki študirajo v Trstu, se vračajo vsak dan domov, kjer živijo med domačini. Dijaki srednjih šol se vračajo iz šol skoraj vsi domov; le malo je takšnih, ki stopijo v kak zavod ali dijaški dom. Ob zaključku naj še opozorimo na znan načrt, ki gre za tem, da bi v naših podeželskih občinah naselili čim več Italijanov. Znano je npr. sistematično naseljevanje v devinsko - na-brežinski občini, pa tudi v dolinski občini, kjer se odstotek italijanskega prebivalstva nenehoma veča. Devinsko - nabrežinski občinski svet je ponovno nastopil proti graditvi novega italijanskega naselja v Sesljanu ter se s posebno vlogo v tem pogledu obrnil na predsednika Mora oziroma na vso vlado, naj zadevni odlok, ki ga je podpisal prefek-turni komisar, razveljavi. Skoraj neopaženo mimo naše javnosti je šla graditev tovarne Coca-Cola v zgoniiki občini. Tovarna je zdaj v izgradnji, Ni dvoma, da bo tudi ta pospešila naseljevanje italijanskega življa v tej popolnoma slovenski občini. S čisto gospodarskega vidika gotovo ni opravičljivo, da se neka tovarna zida čisto na Krasu, torej ne ob morju in Jik ob prometnih (železniških in cestnih) zvezah ter na mesju, ki bi bilo najbližje glavnemu potrošniku (Trstu). Namen je očitno drugi, to je prav ta, da se odpirajo nove možnosti za naseljevanje italijanskega življa. Domačemu prebivalstvu takšne tovarne niso potrebne, saj je že zaposleno v kmetijstvu ali drugih strokah. Značilno je tudi, da imajo vsi policisti in finančni stražniki stalno bivališče tam, kjer so nameščeni. Ker pa so slovenske občine na Tržaškem tik ob jugoslovanski meji, imajo vse precejšnje število finančnih straž in obmejnih policistov, ki so vpisani v matične knjige omenjenih občin in ki imajo v omenjenih občinah tudi volilno pravico. Kako postaneš avtomobilski vozač Vožnja z avtomobilom po mestnih ulicah zahteva že znaten napor za živčni sistem, še posebno pa v tem letnem času, ko postaja ulični vrvež od dne do dne živahnejši, pravzaprav kaotičen. Razlika 'med avtomobilistom in pešcem postane o-čitnejša, v prid prvega seveda. V avtomobilistu prihaja do izraza notranji ponos, ki se pogosto izprevrže kar v prepotentnost, pešec pa se mora zabubati v oklep ponižnosti in manjvrednosti, kakor da bi posestnik avtomobila imel večjo pravico do življenja kakor on. Kadar pa trčita vkup trma in neznačaj-nost dveh avtomobilistov, nastane joj. Zato smo priče vse večjemu številu trčenj in nesreč z lažjimi, a tudi s hujšimi posledicami. Pri tem pa se sprašujemo še: Ali ni morda preveč šoferjev, a premalo dobrih in pametnih šoferjev, oziroma vozačev? Kako človek postane vozač? Tako, da za najmanj mesec dni poseča teoričen in praktičen tečaj pri tako imenovanih avto-šolah. To so zasebni obrati, ki poslujejo pod strogim nadzorstvom pokrajinskih inšpektoratov za civilno motorizacijo in prevoze v koncesiji (Ispettora-to di Motorizzazione civile e dei Trasporti in concessione), ki so odvisni od ministrstva za’prevoze in civilno letalstvo. Na Tržaškem imamo kar trinajst avtošol, ako upoštevamo tudi obrat italijanskega avtomobilske kluba (Automobile Club Italiano). Navajamo jih po starostnem vrstnem redu: MAM-BRINI (Trg Dalmazia 2) z eno podružnico (Ul. De Luca 4 v Miljah), TRAMONTINI (Ul. A. Caccia 8), TORRE (Ul. Paduina 2), LORENZI (Ul. S. Lazzaro 17) z dvema podružnicama (Ul. Vespucci 13 in Riva Grumula 6), BIZJAK (Ul. Ricreatorio 31 na Opčinah), RUFO (Ul. Fon-deria 7), PIPAN (D’Annunziov drevored 23) z eno podružnico (Ul. Giuliani 48), MENEGHINI-A.C.I. (Ul. Duca degli Abruzzi 1), GEI (Ul. Milano 4), SAN GIUSTO (Ul. F. Severo 4), VIR- GILIO (Ul. Ghirlandaio 9), a LA GIULIA« Gal. Rossoni), S. CRI-STOFORO (Ul. sv. Frančiška). Glede na število tržaškega prebivalstva imamo v Trstu kar preveč avtošol. Najstarejša je avtošola Mambrinija, ki je nastala nekako v letih 1928-1929. Ta ima podružnico v Miljah, kjer je nameščeno isto učno osebje, pa tudi vozila so ista. Nekatere avtošole imajo tudi pooblastilo za izdajanje šoferskih knjižic za upravljanje težkih vozil. ŠOFERSKO KNJIŽICO LAHKO ODVZAMEJO Organi nadzorništva za civilno motorizacijo izvrše od časa do časa natančno inšpekcijo nad poslovanjem avtošol, da se prepričajo, ali se osebje teh res vestno drži pravilnika, ki ga je postavilo ministrstvo za prevoze. POTREBNE LISTINE To je določilo, da mora vsakdo, Iti hoče opraviti šoferski izpit, predložiti 3 fotografije, potrdilo o rezidenci, kazenski list in pa zdravniško spričevalo (izda ga zdravnik pooblaščen od pokrajinskega nadzorništva za civilno motorizacijo po pregledu v prostorih avtošole), iz katerega mora biti jasno razvidno, da je živčni sistem in vid bodočega vozača zadovoljiv. Ob vpisu prejme kandidat (potem ko je izročil nekaj denarja na račun stroškov za razne listine in drugo) tako imenovani »roza list« (foglio rosa), ki velja tri mesece; z njim smeš. voziti avto, če ga že imaš ali pa si ga Izposodiš, a moraš imeti ob strani človeka, ki ima šofersko knjižico. Poleg teoričnega tečaja (12 ur na teden), na katerem se učiš cestnih znakov in sestave vseh delov avtomobila, moraš opraviti še 8 ur vožnje (z inštruktorjem) na zaželenem avtomobilu avtošole (teh osem ur je porazdeljenih na primer na 24 lekcij po 20 minut ali drugače). IZPIT ZA VOZAČA Ko poteče 30 dni od prejema roza lista, lahko opraviš šoferski izpit, ki ga vodi pooblaščen inženir nadzorništva za civilno motorizacijo. Stroški za nabavo šoferske knjižice (šolanje), se sukajo od 25.000 do 30.000 lir. Ako ti spodleti na prvem izpitu, lahko z istim roza listom (se pravi brez kakršnega koli doplačila), opraviš še en izpit, ne pa več. Oseba, ki še ni dopolnila 18. leta starosti, ne sme opraviti šoferskega izpita. Maksimalna starost ni določena, zaradi česar ne predstavljajo kdove kako redek pojav žilavi starčki, ki prej še niso nikdar vozili avtomobila, zdaj pa hočejo na mah postati šoferji. To povzroča precejšnje težave zlasti mladim inštruktorjem (povprečno starim od 25 do 35 let), ki nimajo še dovolj potrpežljivosti. Njihov delovni urnik znaša običajnih 8 ur, dejansko pa opravijo veliko število nadur. V avtošolah namreč upoštevajo dejstvo, da lahko večina ljudi obiskuje tečaj samo od 7. do 8. ure zjutraj, ali od 14. do 15. oziroma 16. ure, ali pa od 19. ure naprej. Zato je na primer avtošola Mam-brini odprta že od 7. ure dalje, do 12. ure, potem pa spet od 14. do čez 21. ure. Dan v tednu je posvečen samo izpitom. V nekaterih mestih v notranjosti Italije so avtošole odprte celo ob nedeljah in praznikih. šoferska knjižica je označena s črkami A (za motorje), B (za vozila do 35 stotov teže), C (za vozila, katerih teža presega 35 stotov, dejansko gre za tovornjake), D (za avtobuse) in E (za težka vozila s prikolico). Šoferska knjižica za upravljanje zasebnih vozil do 35 stotov teže velja 10 let. Po desetih letih moraš opraviti ponoven zdravniški pregled, na podlagi katerega podaljšajo veljavnost knjižice za nadaljnjih 10 let ali pa jo odvzamejo, kar pomeni, da nimaš več zdravstvenih pogojev, ki jih mora imeti vsak šofer. Šoferska knjižica za upravljanje težjih vozil za zasebno ali javno uporabo, pa velja samo 5 let, nakar je potreben zdravniški pregled. Po 50. letu starosti mora tudi posestnik šoferskega dovoljenja za upravljanje zasebnega avtomobila («B») vsakih 5 let na zdravniški pregled. Ob hujših prometnih nesrečah (če je kdo huje ranjen ali celo mrtev), opravi nadzorništvp za civilno motorizacijo prek sodišča tako imenovano revizijo šoferske knjižice; krivec se mora podvreči zdravniškemu pregledu in spet opraviti šoferski izpit. Ako ne izdela, mu odvzamejo knjižico za vedno. Sicer pa osebam, ki so zakrivile hujšo prometno nesrečo, tako in tako pri priči odvzamejo šofersko knjižico za določeno dobo (v glav- nem največ za kakih 10 mesecev, in šele tedaj opravijo zdravniški pregled in nov izpit). Isti postopek velja tudi za avtomobiliste, ki so se vsaj trikrat hudo pregrešili nad zakonskimi predpisi o cestnem prometu. Spričo rastočega števila prometnih nesreč pogosto predlagajo, da bi moralo ministrstvo za prevoze še poostriti nadzorstvo nad, mestnim prometom; sicer pa pri nas na Tržaškem položaj še ni tako hud. Statistike pokrajinskih nadzorništev za civilno motorizacijo kažejo, da imamo pri nas kar dobre vozače in razmeroma majhen odstotek nesreč. G. SPORTHOTEL «P0KLJUKA» (BLED 1250 m) Moderno urejen hotel s tekočo toplo in hladno vodo, centralno kurjavo in dvigalom. Restavracija z domačimi in tujimi specialitetami, kavarna z glasbo in plesom železniška postaja Lesce-Bled, Bled-Jezero. Stalna avtomobilska zveza. Obiščite nas, zadovoljili Vas bomo! C. Ga Ra C0MMERCI0 GENERALE E RAPPRESENTANZE d. z o. z. import TRST-TRIESTE enport TELEF.: 37-940, 28-352 TELEGR.: CIGIERRE VIA DELLA GEPPA, N. 9 C. P. 185 TRGOVSKO ZASTOPSTVO EKSKLUZIVNA ZASTOPSTVA A Nudi najboljše pogoje pri nabavi in prodaji vsakovrstnega blaga damič TRST, Via S Lazzaro 2311 Tel. 28449, 31996 žuje z veliko prizadevnostjo injv dvorani »Katoliškega doma žrtvami. ! upešno nastopil pevski zbor Na tem koncertu je orkester , “Jakob Gallus - Petelin« iz Celov-spremljal izvajanja nekaterih i ca ki ga je vodil dr. Franc Ci-gojencev višjih letnikov; samo-! San. Goste je pozdravil dr. An-stojno pa izvedel Brittenovo I t°n Kacin, za Korošce pa je Sentimentalno sarabando iz Sim-! spregovoril tople besede Tomaž ple simphony. V znanem Ba- i Holm ar, tajnik Zveze pevskih chovem koncertu v d molu za društev v Celovcu. Prvi del spo-dve violini sta nastopila violi- j reda je obsegal umetne pesmi, nista Žarko Hrvatič in Aleksan-; drugi pa koroške narodne pe-der Zupančič; prvi in drugi smi- Te so Korošci tako z ob-tempo iz Mozartovega klavir- i čut kom zabeli, kakor znajo le skega koncerta v Es duru K. V.' °ni-449 je izvajala Nedoh Danijela; Vivaldijev koncert za fagot v B duru pa je zaigral Vojko Cesar. Vsi mladi solisti so nam zna-ni že iz prejšnjih nastopov in Dubravka Tomšič iz Ljubljane, so to pot ponovno potrdili svo- j ki se je s svojimi koncerti nro-ja resna stremljenja ter oožr- tv,;' |i'n,Drr*'1 T,a«H v DUBRAVKA TOMŠIČ TUDI V TRSTU Znana slovenska pianistka tvovalnost in strokovno visoko kvaliteto učiteljskega zbora Glasbene Matice. Godalni orkester slavila tu