ŽENE IZOBRAŽENIH KROGOV NA DELU ZA PROSVETO. IVANKA. Obstanek celokupne človeške družbe j zavisi od dela. Ko bi vsi ljudje nehali j delati, bi skoro neiiali tudi biti. Pomrli bi i ali lakote, ali mraza, ali vsled druzih po- ; sledic splošne brezdelnosti Teg-a pač ne : treba dokazovati. j No. gola eksistenca pa nikakor ni! končni in edini smoter človeške družbe. ] Ljudje bi se potem prav nič ne razločevali ! od živali. Eksistenca človeštva je marveč i le pogoj namenu: razvitku, napredovanju' — kulturi. Kakor pa že gola eksistenca ^ zavisi od dela, toliko bolj še zavisi od delaj napredek, kultura. Delati moramo, ako ho-| čemo živeti in toliko več delati, ako ho- j čemo doseči smoter človeštva. i Kar pa mora celokupno človeštvo, to; pa mora tudi posameznik, ali bolje: dolž-; nosti celokupnega človeštva so razdeljene- na njega posamezne ude, na vse, brez raz- j ločka. Niti en človek — seveda, ako nü vsled bolezni nezmožen — ne more reči, ; da je oproščen te dolžnosti t. j. dela. J Kljub temu pa, žal, le premnogi ljudje j ne vrše te dolžnosti, ki jo dolgujejo svo-i jemu in občemu obstanku, obči kulturi. Le i .33 premnogo lenuhov in škodljivcev goji člo veška družba v svoji sredi, le premnogo moči se gubi in gine, ne da bi občečlo- veški smoter dobil od njili svoj dolžni pri- spevek. Največ greše povprečno v tem oziru pač žene imovitejših in boljih krogov; saj ženske proletarijata so vsaj k delu za ob- stanek neodoljivo prisiljene. Povdarjam be- sedo: greše, kajti vsako, tudi negativno oškodovanje občih koristi je g' r e h, in za- nemarjanje dolžnosti, ki jih ima vsak človek napram družbi, vsikdar tvori tak greh. No, dotičnih žen pa radi tega greha ne more zadeti prestroga sodba, saj jih k temu navajajo drugi, merodavni in uplivni činitelji. Imovitejši ali takozvani boljši krogi navadno zelo mnogo trosijo za vzgojo in izobrazbo deklic. A že načrt, načelo te vgoje in izobrazbe je navadno tako, da v naprej izključuje naraven, pravilen razvitek duševnih in telesnih moči in njih vsestransko izkoriščanje. Vsa tradicijonalna ženska vzgoja stremi le za tem, da se dekle olika zunanje, da se seznani z običaji in zahte- vami salonske družbe, da je zmožna tem običajem in zahtevam zadoščati, da igra n. pr. na klavir, da govori po več modernih jezikov, da zna spretno prikrivati svoje sla- bosti — bilo duševne, bilo telesne, da ume dovolj dostojno a intenzivno koketirati in, kar je še več takih bolj ali manj lepih razvad. Bo.g pa varuj, da bi se dekle po- čelo zanimati za kaj, kar leži izven inte- resnih mej ;boljše« družbe. Bog varuj, da bi jej počele misli uhajati na samostojna, nova pota, katerih ni izhodilo sporočilo — tradicija. Vse bi se jej odpustilo lažje, le to ne, da je počela samostojno misliti o smotru lastnega in življenja sploh ter se po teh mislih ravnati. Jedno jedino se za- hteva od nje : da si ve pridobiti moža, o katerem je možno z večjim ali manjšim opravičenjem reči, da je »dobra« ali celo »briljantna partija«. K temu pa se gospici ubija v glavo načelo, da : žena mora biti možu v vsem pokorna, a v/ njegove službene ali druge javne zadeve se ne sme vtikati, da celo ra- zumeti ne sme nič o njih, ali vsaj pokazati ne, da kaj razume. Dovolj je, da se zna možu, ko pride domov, lepo prilizniti. Žena je namreč ustvarjena za ognjišče in zabavo, vse drugo je stvar moških. Od vseh javnih stvari, ženske, roko proč ! To je geslo onih ki se baje »bojijo^-; za »ženstvo« žen. Se- veda, tajno vplivati na svojega ali tudi na druge može, tako kokctno, to se pravi : intrigirati — to, seveda, je dovoljeno. Le samostojno in neposredno na.-jtopati v jav- nosti, le tega ne smejo ženske. Ženske se zamerijo moškim celo tedaj, ako se hočejo česa temeljito naučiti, so- sebno če dotični predmet spada k znanosti, ki je privilegij moških. Vsekako pa se ženskam veledušno dovoljuje sodelovanje na javnem dobrotvorstvu, nabiranje in de- litev miloščine. — In oprostiti' — mate- rinstvo jim je tudi prepuščeno, \\sako drugo delo v javnosti in doma pa je sramotno ali vsaj »nedostojno.« To je torej — z maloštevilnimi izje- mami — program ženskemu življenju in- delovanju. Ali odgovarja ta program ob- čečloveškemu namenu, ali zadošča občečlo- veškim dolžnostim in ali je vreden človeka s svobodnim duhom in svobodno voljo? Nimalo. Ni možno misliti, da bi v kakem človeškem srcu mogla bivati prava, pris-tna in trajna sreča in zadovoljnost, ako je ni porodila zavest vsestranski izpolnjenih dolž- nosti, ali z drugimi besedami : ni mogoče, (labi bil človek srečen ob samem uživanju in vršenju nekih ozko začrtanih, enostran- skih in sebičnih dolžnosti. Ni možno mi- sliti, da bi tiste žene, katerim je obstanek zagotovljen po premoženju ali družabnem stališču starišev ali moža ter so oproščene vsake krušne skrbi in dela, da bi te žene ob takem načinu življenja, kakor jim ga predpisujeta tradicija in — moda, bile 34 zadovoljne s seboj in svetom. Tak način življenja nikakor ne more zadostiti tisti notranji sili, tistemu čutu, ki živi v vsakem človeku — in človek je vendar tudi ženska —¦ in ki ga neizprosno tira k dolu, k ne- prestanemu vdeleževanju na občem napre- dovanju. Vplivu te notranje sile se ni možno ogniti, tega čuta se ne moremo osloboditi. V tej okolnosti moramo iskati vzroka različnim ekstremnostim in mnogim slabo- stim — da ne rabim krepkej.šega izraza ¦ ki jih opažamo \- toliki meri pri ženstvu sploh, in pred vsem pri ženstvu takozvanih boljših krogov. Nespremenljivo pravilo za člove.štvo je : delo. Vsak posamezni človek je podvržen temu pravilu, in odnošaji, ki izključujejo ali opraščajo kogar koli od dela - dela namreč, ki prinaša koristi ne le posamez- niku, marveč tudi človeštvu v obče — so nepravilni in krivi. No, in v takih od- nošajih živimo danes. .Sveta dolžnost vsacega zavednega člo- veka je, da se bori proti tem odnošajern, ali da se jim vsaj sam ne pokorava. V tem smislu se naj te vrstice blagohotno smatra kot poziv našemu ženstvu inteligentnih, ozi- roma posedujočih krogov, da svoje moči posveti občemu namenu človeštva v okviru naše narodnosti, v meri in na način, ki ga dovoljujejo sedanje razmere. — V jedili Irnskih številk »Slovenke« smo poročali, da so nekatere nemške žene ozi- roma moški sprožili misel, naj bi se tudi za ženske uvehi enoletna služba, kateri naj bi bilo po(l\'rženo vse mladol('tno ženstvo. Vsako zdravo dekle naj Iii v dobi od 18. do 22. leta žrtvovalo jedno leto službi človeštva. l{noletnice naj bi doslužile svoj čas po nagnjenju in zmožnostih kot postrežnice v bolnišnicah, hiralnicah, v zdra- viliščih ali kot vzgojiteljice in učiteljice v sirotišnicah, otroških vrtcih itd. itd. To je prekrasna misel ; ako se uresniči bi človeštvu vzraslo iz nje neprcračunljivih dobrot in koristi. A žalibog, sedanje raz- mere ne dopuščajo nade, da bi se ta ideja v polnem obsegu izvedla. A vsaj deloma je ta misel izvedljiva tudi dandanes. Zakaj n. pr. bi ženske, katerim ni treba skrbeti za vsakdanji kruh in katerim celo v g-ospodinjstvu pomagajo služkinje, zakaj bi te ženske — omožene ali svo- bodne — ne zasnovale temeljem organi- zacije, ali tudi samostojno, novega kroga svojemu delovanju, zakaj bi prostovoljno ne pričele popravljati, kar so zagrešili odnošaji in tradicija, zakaj bi se samovoljno vsaj deloma ne postavile v službo človeštvu ? Polje človeške prosvete je širno, in veli- kanske so še celine na njem. Koliko bi tu lahko storile ženske! Nikakor pa ni dov^olj, ako se za ta ali oni kulturni ali dobrodelni namen daruje kako svoto. S samimi darovi se človek nc odkupi dolžnostim, ki ga vežejo na družbo. Tu treba neposrednega, intenzivnega dela. Prilike ne manjka. Poglejmo. V 'vsakem mestu živi poleg izobraže- nih in posedujočih žensk mnog-oštevilen ženski proletarijat, sestavljen iz tovarniških in drugih delavk, iz služkinj, žen delavcev itd. Koliko bi žene boljših krogov lahko storile za te manj srečne svoje sestre ! Organizirale bi jih v društvo, proučavale njih socijalni položaj ter na podlag-i svojih raziskavanj potezale se za zboljšanje tega položaja. Koristile naj bi tem svojim se- stram s plodovi svoje vzgoje in izobrazbe s tem, da bi z njimi prijateljski občevale, jih podučevale v duševnem in gospodar- skem oziru, skupno z njimi prirejale in omogočale obi.skc v gledališčih, muzejih umetniških razstavah delale izlete na kmete itd. Poskrbele bi dalje za poljudna preda- vanja, koncerte, predstave. Ustanovile bi zabavišča ali igrališča za otroke siromašnih delavk, obiskovale proletarske družine tudi \- stanovanjih ter svetovale, tolažile in, kjer treba, dejanski pomagale. Revnim ženam- materam bi priskrbele v najvažnejših trenot- 35 kih materinstva potrebno postrežbo in var- stvo, ki naj bi trajalo, dokler bi se ne okrepčale. Tudi za novorojence bi ubogim materam pripomogle do najpotrebneje bale ter tako preprečale, da bi nedolžni črviči že v zibeli prekruto ne občutili nemile osode, ki jih je bedne postavila v svet. Ko bi imovite žene v svojem blago- stanju, v svojih ug-odnostih, ki jih obdajajo, vedno, in še sosebno za časa svoje največje sreče kot matere, mislile na žene iz prole- tarijata, katerih beda je zlasti tedaj, ko so v enakem položaju, taka, da mora pretresti najtrše srce, ko bi se imovite žene o po- gledu na svoje, z vsemi mogočimi dobrotami preskrbljeno dete zmislile na male črviče v zaduhlih, mrzlih stanovanjih revnega proletarca, ki, dasi niso nikomur na svetu nič žćdega storili, morajo takoj ob rojstvu trpeti toliko pomanjkanja ko bi imovite žene pomislile in se prepričale o vsem tem, bi li samo trenutek mogle mjrno uživati svojo in svojih otrok srečo, bi li mogle strpeti, da ne bi kaj storile za uboge proletarske matere in otroke ? Ne, tako trdega srca bi pač ne mogla imeti nobena žena. V Berolinu imajo Viktorijino društvo, ki na uzoren način vzgojuje in izobražuje dekleta iz najboljših krogov inteligence v bolniške postrežnice ; te gospice so potem pravi blagor za bolnišnice. Dotičnice — hčere višjih uradnikov, profesorjev itd. — se z vso vnemo, z globokim človekoljub- Ijem in tankim sočutjem posvečajo in žrtvu- jejo svojemu poklicu. Zdravniku so desna roka, izvrstne pomočnice, ki njegovih odre- deb v postopanju z bolniki ne vrše brez- čutno, suženjski liki stroj, marveč s popolnim razumevanjem namenov, s svetim zavzetjem /a stvar. O tem pa je poskrbljeno za to, da morejo postrežnice poleg svojega po- klica urejevati tudi svoje osebne stvari ter uživati vse, kar nudita človeku kultura in umetnost v olepšanje življenja : gledališče, koncerti, umetniške razstave itd. Bili ne bilo lepo, če bi se tako društvo bolniških postrežnic, ki bi delovale potem lahko v privatnih družinah, zasnovalo tudi pri nas ? Koliko ženskih življenj bi tako dobilo vsebino, pomen in neprecenljivo vrednost, koliko duševnih zmožnosti in moči hi bilo koristno naloženih v blagor člo- veštva ! Mnogo koristnega bi naše izobražene žene lahko storile tudi s tem, da bi revne, nadarjene učenke poučevale izven šole v predmetih, v katerih so same izurjene in za katere ima posamezna učenka ali dekle največ zmožnosti in veselja n. pr. v godbi, petju, risanju, ročnih delih itd. Dalje naj bi imovite izobražene žene nadzorovale igranje svojih otrok v družbi z otroci revnih sosedov. To bi le dobro uplivalo na vzgojo njihovih in tujih otrok, a tudi na srca človekoljubnih žen samih. Ako bi o takih prilikah malim revežem postregle s kako malenkostjo, zadostile bi le nekoliko čutu pravičnosti. V otrocih boljših slojev bi na tak način ginili pred- sodki, a na mesto njih bi vzklila ljubezen do bližnjega. Ako bi tako delovale naše gospe, pripomogle bi v to, da zginejo prepadi, ki sedaj zijajo med posameznimi deli človeške družbe, da padejo zidovi, ki ločijo sedaj proletarijat in posedujoče stanove v dva sovražna tabora. Tako bi nam prišla zlata doba, ko bi vse ljudi združevala velika, sveta ideja človečanstva. In to bi bil znak prave kulture. OgTomno prosvetno delo še čaka člo- vekoljubnih izvrševalcev. Silno mnog-o bi lahko storilo ženstvo. Povdarjati pa treba, da bi delovanje žensk nikakor ne smelo nositi pečata miloščine aH zaščitniškega usmiljenja. To bi ne bilo v zmislu kulture. Prvič naj bi se delovanje zasnovalo tako, da bi proletarsko ženstvo ob enem tudi samo sodelovalo na zboljšanju družabnih razmer ter k vsem gori omenjenim prired- bam tudi gmotno prispevalo, če še tako 36 malo, dale o tem ni tiste ponižujoče zavesti, da se daje in prejema miloščino. Drugič pa je dolžnost vsacega človeka, da dela in si svoj delež na eksistenci in kulturi zasluži, bodisi že prisiljen po razmerah, ali pa vsled same dolžnosti. Ženam treba odpreti svoboden pogled v vse razmere človeške družbe, dati jim priliko, da se iz oči v oči seznanijo z vso rcsnobo človeškega življenja, z vso bedo in z vso teško odgovornostjo, ki jo nosi vsak posameznik za skupno družbo. Potem sc bodo dvignili zakladi človekoljubja in de lavnih moči, ki ginejo sedaj zakopani v ženskih dušah. Ti zakladi ,so neizmerni in prinesejo človeškemu napredku tisočer bla- goslov. - Pa da končam. Ženstvo vseh narodov se dviga iz tisoč- letne .svoje letargije ter zahteva svoj delež na socijalnem in prosvetnem delu, a tudi svoj delež pravic. Tudi v nas Slovencih se pripravlja organizacija celokupnega slo- venskega ženstva.*) Lepa prilika se nudi tu našemu izobraženemu ženstvu, da pokaže svojo dobro voljo za človekoljubno delo. Že z mnogoštevilnim pristopom k namera- vanemu vseslovenskemu ženskemu društvu bi zelo pospešilo vso akcijo, a kasneje bi z neposrednim delom lahko silno mnogo storilo v moralni in gospodarski blagor in povzdigo našega proletarskega ženstva in s tem tudi naroda samega in vsega človeštva. Bog-ato plačilo bi ženstvo našlo v poglob- Ijenju svojega čustvovanja in mišljenja ter v sladki zavesti, da je storilo svojo dolžnost. Ker ni dvoma o blagi volji našega izobraženega ženstva, upamo, da se na bodočem ustanovnem shodu vseslovenskega ženskega društva snidemo v največjem šte- vilu ter si podamo roke v veselo in po- gumno skupno delovanje, Geslo našega pesnika : Xe samo, kar veleva mu stan, Kar more, to mož je storiti dolžan — veljaj tudi za slovensko ženstvo. *) O tem prihodnjič podrobneje 37