Novosti na Unjižnem trgu »Vesele ure«, telesna vzgoja na osnovnih šolah. I. del za prvi razred. 261 slika in 9 načrtov. Sesitavil Bajždj Ivan, risbe izdelal Pirc Stane. Natisnila in založila Učiteljska tiskarna v Ljubljani. Cena broširani knjigi 24 Din, v pol platno vezani 30 Din. Knjigo je na osnovi mišljenja prosvetnesveta S. br. 907/33 z dne 30. aprila 1934. odobril gospod minister prosvete z odlokom S. n. br. 154.000 z dne 31. maja 1934. kot pomožmi učbenik v učiteljskih šolah in dovolil, da se sme nabavljati za šolsike knjižnice. Ueiteljstvo osnovnih šol že dalj časa pogreša iprittierne knjige, 'ki bi obraVnavala telesnovzgojni problem na naših osnovnih šolah. Zlasti zdaj. ko stopajo v veljavo novi učni načrti za narodne šole, ki predpisujejo, da se mora pouk vršiti po načelih koncentracije in aktivnega sodelovanja učencev, je potreba po taki knjiŁi postala tem bolj občutna. Te kočljive naloge se je lotil znani strokovnjak v telesni vzgoji Bajželj Ivan, bivši telovadni učitelj na učiteljski šoli v Ljubljani. V smislu novega zakona in učnih načrtov za osnovne šole namerava sestaviti za vsak razred praiktično lcnjigo po sodobnih telesmovzgojnih nazorih in v isikladu z delovno šolo ter s strnjenim poukom. Sodeč po prvem zvezku, ki je pravkar izšel, bo delo odlično ter bo v polnd meri doseglo svoj smoter. Prvi ,zvezek za 1. razred osnovnih šol obsega precej abširen iteoretični del, ki v njem avtor zametava dosedanji način telovadbe, ki je samo mehanična in preveč stilizirana brez umske in duševne vsebinc. Dalje razpravlja o dclovni šoli in o strnjenem pouku ki sta dala tako rekoč povod za reformo mladinske šolske telovadbe. V smislu toh načel zahteva, da bodi telesna vzgoja kolikor mogoče samostojino udejstvovanje otrokovo, vzeto iz njegove okolice in njegove^a doživetja. Upoštevajoč vsa sodobna vzgojna načela prihaja do zaključka, da bodi telesna vzgoja neločljivi del duševne in bistveni del splošne vzgoje. Pod posebnim poglavjem navaja razčlembo vsake telovadne enote (pol ure. ure), ki mora obsegati gotove panoge in navaja obsežno gradivo, primerno za osnovne šole in posebej še za prvi razred. To poglavje je najobširnejše in za učiteljstvo najpoučnejše ter je že iz teh izvajanj do^kaj jasno kakšna bodi sodobna telesna vzgoja v osnovni šoli. Še jasnejšo sliko o sodobni telovadbi pa nudi praktioni del knjige. Tu je obdelal avtor 34 telovadne pol ure za prvi razred. Sam pravi, da so to primeri, po katerih si bo vsak učitelj sam ustvaril še ostale pol ure. kolikor jih bo potreboval za svoj razred. Tako prepušča učiteljstvu svobodo pri pouku, da si vsak po svoji lastni uvidevnosti in po lokalnih prilikah ter upoštevajoč strnjcni pouk začrta svojo učno pot. Obdelane enote obravnavajo učno snov od jeseni do poletja in so deloma sestavljene na podlagi Fleretove: Naše prve knjige. Kdor prečita te enote si lahko predstavlja s kakšnim veseljem in zanimanjem bodo najmlajši šolarčki zaposleni pri telovadbi, saj bodo večinoma vse vaje izvajali v obliki iger, kar je za to stopnjo najprimerneje, ker se učenci sicer težko uživijo v šolsiko delo, ker je prehod iz domačega v šolsko življenje za -te malčke prevelik korakin jih šolsko delo tako fizično kakor duševno preveč utruja. Med telovadnimi enotami so vpleteni tudi šolski izleti in navodila zanje, kakor jih predpisuje novi učni načrt. Na zaključku ipraktičnega dela je pod naslovom »Na Vidov dan« avtor pridal pet prijnerov za javne nastope, ki jih šole prirejajo ob raznih patriotičnih proslavah. Te primere bo učiiteljStvo nedvomino z vcseljem sprejelo, .saj baš takega gradiva šolam občutno primanjkuje. Šolske proslave bodo dobile s takimi nastopi — četudi so jako lahlki in duševnemu obzorju učencev 1. razreda prilagodeni — mnogo pestrejšo sliko in zanimivejši vzipored. Slike, ki pojasnjujejo štivo, so dobre in bodo tudi oni, ki sokolskega nazivoslovja niso povsem vešči. omogočile, da se poglobijo v novi način vodstva telesne vzgoje v osnovnih šolah. »Vesele ure« bodo izpolin.ile občutno vrzel v naši strokovni literaturi in smo uverjemi, da se 'bo učiteljstvo z veseljem oprijelo telovadbe po tem načinu, ker je tudi zanj mnogo zanimivejša nego dosedanja dolaočasna telovadba. Telesna vzgoja pa bo s tem doživela lep podvig. Ker bo delo prevedeno v srbohrvaščino, se bo ta v sodobnem duhu vodena telovadba razširila tudi po ostalih banovinah naše države in bo na ta način vsa šolska telesna vzgoja v naši državi usmerjena v novo smer. Pa tudi voditeljem sokolske dece bodo »Vesele ure« iprav prišle, in se bo telovadba najmlajših sokolskih pripadnikov vršila v živahnejši in otrokovi dušj prilagodnejši obliki. Ni treba še posebej poudarjati, da bo knjiga učencem učiteljskih šol, ki jim je v prvi vrsti mamenjena, izvrsten metodičen pripomoček za pripravo v vodsitvu telesne vzgoje na osnovnih šolah.