RUSKE KÜRZISTKE V PARIZU. BOŽ. TVORCOV. KALUGA. Znano je, da ruski mladini domače ; šole ne zadostujejo. Zakaj ne, tukaj nel bomo razpravljali, rečemo samo, da glavni i uzrok tej anormalnosti ni niti naša svo-j boda, ili, kakor pri vas mislijo tisti, kteri^ menijo, da Rusijo znajo, naša nesvoboda,; niti inferiornost naše šole i naše vede, a'j razun praktičnih smer, izučenja jezikov, tiči ta uzrok globoko v razvoju ruske i 244 obrazovanosti i ruslvcga značaja v obče : To je tista nesamostalnost, to je tisto nizko poklonstvo, s kterim veci del ruske inteligencije vzira na vse ne svoje ter trepeče pred vsem, kar je za svojo mejo ; pribavimo še neobuzdanost in razposaje- nost slovanske plitve prirode, od kojih posebno ruska mladina trpi i se voljno i nevoljno prši v vse konce i kraje sveta, i anormalnost, o kteri smo spregovorili, "pojme vsak, kdor jo sploh pravilno poj- miti hoče. Posebno mnogo je ruske mladine, možke i ženske, v Parizu, mladine učeče se, ne pa take, o kakoršni vemo še samo iz spominov starih, dobrih časov, ko so ruski plemiči parižke ulice še z srebrom i zlatom posipavali. O možki spregovorimo drugokrat i na drugem mestu ; danes ne- kaj, i sicer nekaj dostovernega, samo o luskih dijačkah, o ruskih učenih dekletih v Parizu, nekaj zanesljivega, bezpristrast- nega i resničnega na podlagi tistih pre- krasnih člankov, ktere je prijavil „o ruski učeči se mladini v Parizu" g. „ruski opa- zovalec" v N.o I20., 121. i 122. „Mosk. Védom." za t. 1. Torej ruskih dijaček je v Parizu mnogo, pa točnega števila jim do zdaj ni, ker do zdaj o njih statistike nikdo še ni napisal, pa kolikor koli bi jih bilo, meneje jih je, precej meneje, nego pa dijakov. Ruska dekleta prihajajo v Pariz, da bi se resno pečale z vedo, i zares pravilno hodijo v Sarbonno, se pridno učijo i se z politiko primerno le malo pečajo i bavijo. Ruske študentke so večinoma ubožne i trpijo telesno nujo, mejtem ko se v nravstvenem obziru obnašajo bezmadežno. V tem obziru v obščenju z možkimi do- hajajo do take resnosti, da prosto šalo možkega prijemljejo v pomenu ne nrav- nem, kakor da bi hotel posegnoti na njihno nedolžnost. Znano pa je, da Francozi burke ljubijo i da bez zabave dveh pomenov z ženskami kar živeti ne morejo. Vsled ta- kih svojiii navad, ili prav za prav razvad, naletavali so pri ruskili dekletih na take neprijetnosti, kterih sami niso pričakovali, kakor, na primer, na osveto z orožjem, kar se je priključilo prof. Deschanel-ju. Zbog tega dobile so ruske dijačke priimek „nedotik" ter imajo mir i pokoj pred studenti, kar je do nravov, pač pa jih dražijo i zasmehujejo, kakor so razva- jeni mladiči siti i pijani, da bez vsakega resnega dela i posla. Mej ruskimi tečajkami je tudi precej Židinj, pa o teh ne bomo govorili, Židinje živijo za se i nikogar v svoj krožek ne puščajo ; beseda bo le o tečajkah ruske narodnosti, ne pa le ruske državnosti. Unajnost študujočih Rusinj je taista, ktera je v sami Rusiji: oblačijo, se pri- prosto, nekoliko umazano, i, se ve da, ne iziskano, i so vselej nekoliko v neredu. Jasneje, da s tem bravujejo, kakor da bi hotele pokazati s tem, da niso navadne smrtne ptičice, posebno pa, da niso Fran-' cozinje. I res je, na mnogoljudnih ulicah parižkih vselej moremo po privedenih uzro- kih razločiti rusko kursistko, i francozke ženske jih ne ljubijo, ker ne skrbijo, ka- kor to delajo Francozinje, najprej i najbolj za svojo unajnost. Opisana črta ruske tečajke je'sama po sebi nesimpatična, pa v danem slučaju jo nadomešča njena nravstvena čistota, njena pridnost v svojem delu i njeno pre- prosto, da, celo pičlo življenje. Navadni ljudje kar strmijo ter se čudijo pičli hrani teh mladenk. Nektere jedo samo enkrat na dan i se pogosto nahajajo v nevarnosti, da jim ne bo, razun milega neba, nikakega prenočišča, ker ne morejo oplačati si stanovanje. Tem ne meneje še pogosto pomagajo ili s koščkom kruha ili s koščkom mesa svojemu bratu-zemljaku, studentu ruskemu, kteri tudi veci del sedijo bez groša v Parizu, na hrani sv. Antonija. Ruske kursistke zahajajo v Pariz naj- bolj zato, ker menijo, da si le tam morejo ^ 245 pridobiti resno naobrazbo, i to je tisti priznale, po kterem se tale odlikujejo od svojih bratov-zemljakov, to je tisti uzrok, po kterem ruska kursistka živi čisto po drugačnem, nego pa živi ruski student v Parizu. Učenje jim je na Francozkem te- žavno; kajti večina ne zna francozkega jezika iz doma, i treba jim je celo leto, da bi se francoščine privadile toliko, da bi mogle slušati francozka predavanja. Pečajo se najbolj z zdravilstvom i slovesnostjo, le v poslednjo dobo so se vzele tudi za pravovedenje ; kajti do zdaj se v Parizu le dve ženski bavite s pravdami, dasi neki prav uspešno. V obče ruske dijačke v Parizu pro- izvajajo boljši utis, nego pa ruski dijaki, kojih prebivanje v Parizu nima nobene raison d'eter : to dela le strast k politi- kanstvu, strast k vsakim reorganizacijam sedanjega socialnega stroja človeške družbe. Pa izjeme so povsod, izjeme so tudi glede čistosti nravov i ukaželjnosti ruskih teča- jek v Parizu. Naj veča poguba pa za nje same i velika zguba i nesreča za njih do- movino pa je, se ve da, to, da žive v Pa- rizu po nekoliko let, pozabljajo Rusijo i vse rusko, pozabljajo celo svojo milo ma- terinščino, svoj ruski jezik, kar pa jim, se ve da, prav nič ne preči z aplombom propovedovati organizacijo ruske države po francozkem kopitu, kaj še I Silijo jej še bolj napredne teorije, nego je teorija respublikanska, silijo jej „le mot extreme" najbolj razrušiteljnih socijalnih naukov . . . Vse te prav za prav zgubljene sirote, odtrgane od svojega lastnega telesa — ruskega naroda, sodijo o Rusiji po tistih socialističnih i anarhičnih knjižicah, ktere širijo o Rusiji le klevete, ktere navadno dohajajo do neumnostij za neumneže. Naše dijačke, posebno pa naši dijaki, ruski di- jaki v Parizu, prijemljejo te norčarije pod- polnih izdanij za zlate besede, za neopro- vržno istino, i prav imajo tisti, ki pravijo, da vsak pošten Francoz o Rusiji pravil- neje sodi, nego o njej, svoji domovini, sodi ruska mladina I Žalostna resnica, pa ne menj, če ne še bolj žalostna je slaven- ska slepota. . . 246