+ ALEKSANDRA NIKOLAJEVNA BAHMETJEVA. BOŽIDAR TVORCOV. KALUGA. S poslednjim dnem meseca maja je tiho ugasnila najstarša ruska pisateljica za otroke i priprosto ljudstvo A. N. Bah- ra e t J e v a. Moskovske novine so priobčile tem povodom mnogo biležek, iz kterih smo doznali, da je bil pogreb umrše nenavadno lep i prazničen. V cerkvi, v kteri -jo rajno odpevali, govorilo je mnogo duhovnih go- vornikov, mej njimi tudi protojerej Buhar- jév — kak predsednik društva »razširjenja duhovno-nravstvenih knjig sredi ruskega naroda«, torej društva, smeri katerega so slične se slov. družbo sv. Mohorja. V las- kavih, ganljivih i resničnih potezah je očrtal trajni spomin velike pisateljice iz čisla (števila) redkih ruskih ljudij, popol- noma udane istinam i duhu pravoslavnega krščanstva. Rajna je pomagala, ko so sno- vali rečeno društvo, ter je nad 30 let bila najdelavnejša njegova sočlanica. Prospeh društva je bodril delavnost pokojne, ktera si je tako pridobila nevenljive zasluge v razširjenji brezbrojnih duhovno-nravstvenih i^danj mej priprostim občinstvom i kmeč- kim ljudstvom. A. N. je bila iz roda H o v- rinih, kteri se mej ruskim dvorjanstvom slavijo i po svoji starosti, i po svoji nadar- jenosti i delavnosti. Rodila se je 1. 1824. Njena odgoja je bila domača i skrbna od- goja, a koncem 30. let min. veka živela je se svojo rodbino v Rimu. Tu se je se- znanila s Turgenjevim, Stankevičem i dru- gimi odličnimi svojimi sorojaki, potovavšimi po Italiji i izučavšimi to deželo klasične umetnosti. 182 Kakor pripoveduje sam Turgenjev, je vStankevič 1. 1840. prvokrat dal Šušu (tak so v šalo zvali A. N.) prebirati Schiller-ja. Spretnemu dekliču je bilo 16 let. V taki umni i elegantni družbi se je nadepolna mlada pisateljica vozila po rimski okolici ter si ogledovala spomenike slavne pre- teklosti. Potem se je gospodična Hovrina po- ročila s P. V. Bahmetjevim. Nastopilo je carstvo Aleksandra II. Sam car, a ž njim i rusko dvorjanstvo, spomnil se je ruskega pripostega naroda, spomnil se je tudi nje- govih otročičev. Vsi dobri i zmožni ljudje začeli so pomagati svojemu zapuščenemu bratu i sestri. Tudi naša A. N. počutih), je silen poriv (nagon) notranje sile ter je nastopila javno na tvorišču narodne sloves- nosti, na kojem si je v teku skorej celih 50 let spletala vence ljubezni i slave narodove. Mi malenkosti opuščamo. Leta 1857. izdala je A. N. prvi svoj veliki i premični trud: »Pripovedke za otroke o zemeljnem življenji Odrešenika.« Črez leto je priobčila marljiva pisateljica »Podvigi (slavna deja- nja) i .čudeži sv. Aposteljnov.« Taistega leta izdala je A. N. prav mično i poučno delce »Crtice iz življenja izbranih Svetni kov.« Leta 1863. obelodanila je A. N. »Pri- povedke iz zgodovine krščanske Cerkve«, a nekoliko mescev pozneje, pa št tistega leta, »Pripovedke iz ruske cerkovne zgo- dovine.« Vse te knjige ne plesnejo. v omarah i na policah raznih knjigarn i čitalnic, ampak razširjene so v celih stoti- nah tisoč iztisov po vsej kmečki Rusiji, i mnogomiljoni priprosti ruski na- rod zajema iz njih istini (resnični) blagor krščanskega duha, duha potrpežljivosti, duha milosti, duha tolažbe i ljubezni v gorju i trpljenju solzne doline. Vse te knjige pihane so v premičnem, priprostem jeziku književnem, a ne v ljudski tara- barščini-mešanici, s ktero so v raznih toi-, stih žurnalih hoteli zasuti ruski, priprosti ljud nekteri sodobniki A. N., znani v ruski literaturi pod imenom »narodnikov« ; pa poslednjih narod ni priznal za svoje zveličarje, a ostali so za-nj sui generis- lucus a non lucendo . . . Gospo Bahmet- jevo pa je priznala za svojo istin- sko i prosvitlenejšo hčer pisateljico vsa gramocna (čitajoča) ruska zemlja. Celo izborno društvo »ljubiteljev ruske slovesnosti« v Moskvi izbralo je A. N. uže leta 18Ó4. svojej častnoj sočlanicoj, kakor poroča v »M. V.« eden iz plamenih častilcev A. N. — g. D. Da, večen spo- minek si je postavila A. N. se svojimi brezsmrtnimi spisi i deli mej ruskim pri- prostim ljudstvom, globoko žalujočim na mogili svoje velike učiteljice — nastavnice; trajnega spomina stoj Aleksandra Niko- lajevna tudi med zamejnim slovanst- vom, kazeča mu vir, iz kojega naj tudi njegovi nrrodoljubci črpajo prosveto na- rodno, če hočejo, da bi ne ostala brez- plodnoj . . . 183