g e o g r a f s k i o b z o r n i k40 41 Geografija nekoliko drugače V mesecu marcu je bila v Zemlje- pisnem muzeju GIAM ZRC SAZU na ogled razstava z naslovom Geografija nekoliko drugac(e. Na razstavi so bila predstavljena uc(ila in uc(ni pri- pomoc(ki, ki jih je v letih svojega po- uc(evanja slepih in slabovidnih izdelal prof. Roman Brvar. Poučevanje geografije v šoli, kjer so slepi in slabovidni učenci, je izziv in hkrati velika odgovornost. K slepemu ali slabovidnemu učencu nikakor ne moremo pristopiti samo po ustalje- nih poteh obče geografske prakse. Potrebujemo pristop na osnovi lo- gopedagogike, torej specifični pristop pri poučevanju geografije v razredu, kjer je slep ali slaboviden učenec. V osnovi pa je ta način le del obče ge- ografske prakse, drugačne so le poti in pripomočki, ki jih uporabljamo pri pouku. Pouk geografije v razredu s slepimi in slabovidnimi učenci, ni čisto nič dru- gačen, kot v večinski šoli. Drugačne so le poti in pripomočki, ki jih upo- rabljamo pri pouku. Razstava je na- zorno prikazala prav te posebne poti in pripomočke, ki so prilagojeni za delo s slepimi in slabovidnimi učenci. Dejstvo je, da se je z inkluzivno šolo odprlo kar nekaj bistvenih vprašanj: • V kolikšni meri je okolje in večinska šola pripravljena na vključevanje učen- cev s posebnimi potrebami? • Ali je večinska šola dovolj oprem- ljena s specialnimi (geografskimi) pri- pomočki, da lahko zadovolji individu- alne potrebe vključenih učencev. • Kako so na vključitev pripravlje- ni učitelji geografije? Ali poznajo za- znavne značilnosti slepih in slabovid- nih učencev? • Ali učitelji geografije poznajo specialna učila in učne pripomočke, ki omogočajo izobraževanje slepih in slabovidnih učencev? • Ali učitelji geografije poznajo te- meljne značilnosti pristopa k slepe- mu ali slabovidnemu učencu? Kar nekaj konkretnih odgovorov na ta in podobna vprašanja, je nefor- malno posredovala tudi ta razstava. Veseli smo bili spontanih misli večine obiskovalcev razstave, da je lahko ta poseben pristop k specialni tiflope- dagogiki v marsičem lahko tudi obo- gatitev za občo geografsko prakso. poročilo Predvsem bi izpostavil naslednje: na- zornost, širša uporaba materialnih virov, individualna priprava učnih pri- pomočkov, več pozornosti čutilom, neposredno spoznavanje drugačno- sti, uporaba specialnih znanj (komu- nikacije, slepega desetprstnega pisan- ja na računalnik itd.). Predstavljivost slepega ali slabovid- nega učenca je zaradi vidne okva- re omejena, zato moramo pri pouku poiskati tiste preostale zaznavne poti, ki lahko vsaj do neke mere nadome- stijo vidno zaznavo. Slepemu je po- trebno okolje približati na način celo- vite zaznave, sicer zanj ni vzpodbud- no. Česar ne more videti, naj na pri- meren način doživi. Prav je, da se posebna znanja in izkuš- nje iz specialnih ustanov prenesejo v občo pedagoško prakso. Tudi razstava Geografija nekoliko drugače bo lahko dober prispevek k boljši informiranosti učiteljev geografije v večinski osnovni šoli. Roman Brvar Presek skozi kraško površje (foto: Roman Brvar). Večpredstavni tipni model (foto: Roman Brvar). Večpredstavna magnetna tabla "Kaj pa vreme?" (foto: Roman Brvar). Gubanje (foto: Roman Brvar). Starostna piramida prebivalstva Slovenije - tipni model. (foto: Roman Brvar).