IZVESTJA Muzejskega društva za Kranjsko. Letnik VI. 1896. Sešitek 6. -•■▼s sy"* ■ Iz domače zgodovine. VI. Oglejski in gradeški škofje v začetku srednjega veka. Spisal dr. Fr. Kos. (Konec.) Razkolništvo zarad treh poglavij, katero se je pričelo razširjati po Istri in Beneškem za časa oglejskega škofa Pavlina, ni se odstranilo, ko je vladal škof Helija. Kakor je spisal papež Pclagij I. več pisem zoper krivoverce, tako se je trudil tudi njegov tretji naslednik, Pelagij II., s poslanimi pismi odpraviti razkol. Pclagij I. je v ostrih pismih do nekaterih patricijev zahteval, da je treba krivoverce kaznovati; Pelagij II. pa se je obrnil naravnost do neubogljivih škofov ter jih bolj prosil, kakor opominjal, da bi se zedinili s katoliško cerkvijo. — Najbrže še-le leta 585.1) je pisal papež ') Rubeis (Mon. ecel. Aqu.il., str. 232 in 233) dokazuje, da je papež Pelagij II. poslal to pismo in še dve drugi, o katerih bomo pozneje govorili, oglejskemu škofu Heliji leta 585., ali pa vsaj v začetku leta 586. Pisma je sestavil poznejši papež Gregor I., ko je bil še dijakon, kar jc razvidno iz besed Paula Diacona (De gest. Langob., III, c. 20), pa tudi iz izrazov in sloga rečenih pisem. Dijakon Gregor je bil dne 4. oktobra leta 584. še v Carigradu (JaiTc, Reg. pont. Rom., ed. 1885, I, str. 138, št. 1052), pozneje se je vrnil v Rim. Leta 586. jc umrl oglejski škof Helija. Rubeis dokazuje, da mir, o katerem govori papež v svojem prvem pismu, je bil leta 585. Leto poprej so Langobardi tako pritiskali na Rimljane, da tem še grški eksarh ni mogel nič pomagati. (Glej Jaffd, op. cit, str. 138, št. 1052.) 14 Pelagij II. prvo pismo Heliji in dragim isterskim škofom.2) Omenil jim je, da jim ne pošilja tega pisma nekoliko pozno vsled nevolje ali pa malomarnosti, temuč vsled časovnih razmer in sovražniških napadov. Jako obžaluje, ker so se ločili od cerkve. Ker je bil vsled prizadevanja in truda eksarha in cesarskega kartularija Smaragda sedaj sklenjen mir, obrača se do njih ter jih opominja, da bi se zopet zedinili s cerkvijo. Papež potem piše, da se o njegovi (papeževi) pravo-vernosti ne more dvomiti ter našteva razne cerkvene zbore, katerih sklepi so merodajni zanj in za vse krščanstvo. Kdor bi učil zoper sklepe dotičnih cerkvenih zborov ali pa'bi jih ne hotel priznavati, treba ga je izobčiti. Ako imajo (Helija in isterski škofje) kake vzroke, ki vznemirjajo njih vest, zbero naj izmed svoje srede može, katere naj pošljejo k njemu (k papežu). Papež pravi, da jih hoče rad sprejeti ter jim dati potrebnega zadoščenja. Nato jih še jedenkrat prosi in opominja, da bi ne ostali še za naprej ločeni od božje cerkve. Pošilja jim tudi fere-tinskcga škofa Redempta in pa Kvodvultdcja, opata iz samostana pri večji cerkvi sv. Petra. Blagovolijo naj ju dobro sprejeti ter potem zopet odposlati z naznanilom, da so se združili z rimsko cerkvijo.3) Razkolniški škofje so na to pismo odgovorili, vendar ne tako, kakor je papež želel. Nato je pisal Pelagij II. drugo pismo Heliji in isterskim škofom.4) Naznanil jim je, da je prejel njih pisanje. Ko ga je prebral, bil jc jako žalosten, ker niso odgovorili na to, kar jim je pisal, in se tudi niso hoteli združiti s sveto cerkvijo. Prepovedali so še celo tistim, katerim so izročili pisanje, da se ne smejo puščati ž njim (s papežem) v kak razgovor. Ti poslanci isterskih škofov so s) »Eliac aliisquc episeopis, universis lilns in ccclesiae Istriae partibus«. 8) Mansi, Concil. coli., IX, str. 891. — Jaffe, Reg. pont. Rom., ed. 1885, I, str. 138, št. 1054. (cd. 1851, št. 686). *)»... Kliae vel aliis episeopis Istriae«. izročili pismo kakor kak kapitular ali kak interdikt ter tudi rekli, da nimajo drugega ukaza, kakor tega, da pismo od-dado. Bili so torej le nekaki pismonosci. Papež jim očita, da v njih pismu niso dokazi svetih očetov navedeni na pravem mestu ter se ne nanašajo na sedanje razmere. Pravi jim, da to niso pisali iz zlobnosti in zvijačnosti, pač pa se vidi, da niso čitali pisem, iz katerih so jemali svoje dokaze. Njih poslancem, katere so poslali v Rim, prebrale so se iz kodeksov in starih knjig, katere so v arhivu apostolske stolice, nekatere reči, iz katerih so lahko razvideli, da se ne nahaja v njih (v knjigah) nič takega, kar so oni (škofje) navedli v svojem pismu o treh poglavjih. Potrebno bi bilo, da bi (Helija in isterski škofje) skrbno pregledali vse sinodalne spise ter se prepričali, da niso trdili sveti očetje v svojih pismih o chalcedonski sinodi nič drugega, kakor to, kar tudi zapoveduje sveta vera. Papež jih opominja, da naj bi se odrekli zmoti ter se združili s katoliško in apostolsko cerkvijo. Na sodni dan se ne bodo mogli izgovarjati; takrat jim ne bodo mogli pomagati niti Teodor iz Mopsucstije, niti pisma Ibe (iz Edesse). Večji greh je, ako je kdo razkolnik, kakor pa, ako vsled pritiska daruje malikom. Prvi tiči radovoljno v grehu; zadnji jc grešil, ker je bil prisiljen. Ako dvomijo (Helija in isterski škofje) o katerih vprašanjih, pošljejo naj v Rim zaupne osebe, da se pomenijo ž njim (s papežem). Zastran tega je že govoril (papež) z eksarhom Smaragdom. Ako se jim pa zdi v Rim predaleč, naj bo shod v Ravenni, kamor hoče (papež) poslati svoje zastopnike.5) Ko so razkolniški škofje tudi na to pismo odgovorili v negativnem smislu, pisal jim jc omenjeni papež tretje pismo, katero jc bilo dosti obširnejše, kakor prejšnji dve.0) Naznanil jim je, da je dobil njih pisanje, v katerem mu usiljujejo svoje B) Mansi, Concil. coli., IX, str. 895. — Jaffe, Reg. pont. Rom., cd. 1885, str. 139, št. 1055; cd. 1851, št. 687. •) Papež je pismo poslal »Eliae vel universis episeopis in Istriae partibus constitutis«. 14* sklepe. Iz ljubezni do njih jim odgovarja, ker bi rad s Kristusom zedinil dolgo ločene ude. Prosi jih bolj, kakor pa opominja, da bi sprevideli, kar je jasno. Papež toži, da ne izdajo nič vsi njegovi opomini. V njih odgovoru ni najti nikakoršne dobre volje in nikakoršne želje po miru. Kaj naj bi delal drugega, kakor prelival za nje solze? Zunaj hleva stoje, ko hodi okrog rjoveč lev in išče, koga bi požrl. Podobni so mladiki, katera je odrezana od vinske trte. Vidi jih, da delajo v potu svojega obraza, a zunaj vinograda. Po vsem svetu razširjena cerkev se ne more veseliti zarad rane, katero jej je vsekalo njih razkolništvo. V svojem pisanju trdijo (Helija in isterski škofje), da se je s tem, kar se je zgodilo za časa cesarja Justinijana,7) uničila veljavnost chalcedonske sinode,8) kar pa ni res. Da nima podlage to sumničenje, katero so izrazili v svojih spisih, pričujejo pisma in okrožnice (»encycliae«) njegovega prednika, papeža Leona,") ki pravi, da so nauki chalcedonske sinode nedotakljivi. Papež potem dokazuje iz Leonovih pisem, da se ne sme dvomiti o pristnosti chalcedonske sinode. V njih (Hclije in isterskih škofov) pisanju se čita, da se ne sme premeniti nobena črka in nobena pika v tem, kar se je sklenilo na chalcedonski sinodi. — Papež pravi, da je tudi on tega mnenja, da se ne sme nič svojevoljno prenarc-diti, kar jc bilo razglašeno kot pravo. Drugo pa je, ako je pisar napravil kje kako pomoto. Kar omenjajo (Helija in isterski škofje) v svojih spisih, ne nahaja se v okrožnicah. Pomislijo naj, se li vjemajo spisi Teodora iz Mopsuestijc in Teodoreta (iz Cyra) z nauki prerokov, evangelistov in apostolov! Teodor je v svojih spisih zagovarjal cerkvenega sovražnika Nestorija, grajal pa cerkvenega branitelja Cirila. Tco-doret je pozneje, ko se je spreobrnil, preklical vse to, kar je prej pisal zoper pravo vero. ') Tu nam jc misliti na peti občni cerkveni zbor v Carigradu leta 553. K) Rekel sem že, da je bila chalcedonska sinoda leta 451. •) Papež Leon I. je vladal od 440—461. V svojem pismu so omenili (Helija in isterski škofje), da so dobili od apostolske stolice ukaz, da se jim ni treba ravnati po tem, kar seje sklenilo pod cesarjem Justinijanom.10) V začetku prepira zastran treh poglavij so se tudi hrabro držali papež Vigilij in vsi škofje latinskih pokrajin ter jih niso hoteli zavreči. — Papež Pelagij je odgovoril na to, da niso Latinci takoj spoznali napake, ker niso dobro umeli grškega. Ko so pa sprevideli svojo zmoto, začeli so tem sta-novitneje svoj boj za resnico. Papež piše potem precej obširno o Teodoru iz Mopsu-estijc in njegovem nauku ter navaja razne pisatelje, kateri so obsodili njegove spise. Papež pravi, da ne ^obsoja vseh njegovih razprav, temuč le tiste, katere je spisal zoper pravo sveto vero in zoper dvanajstera poglavja Cirila, škofa aleksan-drijskega. Proti koncu jih (Ilelijo in isterske škofe) še jedenkrat opominja, da bi se zedinili s cerkvijo. Dokler niso ž njo združeni, nimajo od nje nikakoršnega dobička, če tudi bi dobro delali.11) Kakor vidimo, Helija in isterski škofje se niso hoteli odreči trem poglavjem, akoravno jih je papež Pelagij II. prosil, da bi zavrgli ta nauk.1-) Napačno jc, kar poročate obe kroniki oglejskih patrijarhov, kateri trdite, da se je Helija vsled papeževega pisma odpovedal svoji zmoti ter potem z dovoljenjem Pelagija II. sklical na Gradežu cerkveni zbor, katerega se je udeležilo 20 škofov.18) ,u) To jc, kar sc jc sklenilo na petem občnem cerkvenem zboru v Carigradu leta 553. ") Mansi, Concil. coli., IX, str. 433. — Jaffe, Reg. pont. Rom., ed. 1885, I, str. 139, št. 1056; cd. 1851, št. 688. "') Neresnično jc, kar piše Paulus Diaconus (De gest. Langob., III, c. 20), da namreč oglejski škof Helija ni hotel priznati treh poglavij chalcedonske sinode. (»Hic Pelagius Eliae Aquileicnsi episeopo, nolenti tria capitula Chalccdonensis synodi susciperc, epistolam satis utilem misit, quam bcatus Gregorius, cum esset adhuc diaconus, conseripsit«.) ">) Chron. patr. Aquil. primum (Rubeis, op. cit., str. 7) in Chron. patr. Aquil. alterum (Rubeis, op. cit., str. 9). — Ne glede na to, da ste Byzantinski eksarh Smaragd, ki je imel svoj sedež v Ravenni, je večkrat zarad treh poglavij nadlegoval Helijo, a brez vspeha. Ta je zahteval po nasvetu svojih škofov, ki so ga smatrali za svojega nadškofa, da bi sklical svoje tovariše k sinodi ter se potem sam napotil v Carigrad k vladarju, kateri naj bi potem razsodil vso zadevo. Cesar je uslišal Helijevo prošnjo ter tudi ukazal Smaragdu, da ne sme siliti nobenega duhovnika, da bi se združil z rimsko cerkvijo. Treba je prej premagati divje narode, namreč Langobarde, in delati na to, da bi prišli vsi duhovniki oglejske cerkve pod grško oblast. Se le potem naj pride na vrsto versko vprašanje.14) — Kdkor vidimo, ni hotel grški cesar iz političnih ozirov preveč napeti strune, da bi znova pridobil razkolnike katoliški veri. Brez dvoma si je mislil, da bi lahko prestopil gradeški škof s svojim ljudstvom na langobardsko stran, ako bi Grki s silo postopali zoper njega. Tudi takrat, ko je škof Helija umrl, tedaj leta 586., trudili so se beneški in rhactijski škofje, da bi se pred grškim cesarjem opravičili zarad svoje vere.16) Izmišljena je listina, v kateri čitamo, da je papež Pelagij II. dovolil dne 20. aprila leta 579. »patrijarhu« Heliji vsled njegove prošnje in jednoglasne želje njegovih sufraga-nov ter zarad grozovitosti besnečih Langobardov, da postane gradeški grad metropola čez vse Beneško in vso Istro. Ako bi se kdo predrznil uničiti in razrušiti to naredbo, naj bo izobčen.10) te dve kroniki jako nezanesljivi, omenim naj samo to, da je papež pisal Heliji najbrže leta 585.; o dotičnem cerkvenem zboru pa trdi le neki izmišljen vir, da jc bil že dne 3. novembra leta 579. ") Iz prošnje beneških in rhaetijskih škofov do grškega cesarja Mavricija Tiberija, spisane leta 591., katero sta natisnila Rubeis (Mon. ecel. Aquil., str. 273—277) in Mansi (Concif coli., X, str, 463—466). ") Glej prej omenjeno prošnjo. 10) Danduli Chronicon, VI, c. 1, pars 12 (Muratori, op. cit., str. 99). — Ughclli, Italia saera (cd. 1653), V, str. 35. — Rubeis, Mon. ccel. Aquil., str. 238. — Mansi, Concil. coli., IX, str. 924. — Kandier, Codice dipl. Istr. ad ann. 579. — Jaffc, Reg. pont. Rom., cd. 1885, I, str. 137, dne 23. julija. Janez Mehovski (Hansil der Meichauer), sin Wülfinga, in njegova soproga Katarina prodasta Albertu, župniku pri sv. Petru v Črnomlju, in tamošnji župnijski cerkvi kmetijo v »Tiefenthal-u« za 12 mark beneškega denarja. Denar se pri cerkvi naloži kot ustanova za Wintherja Guttcncckerja. — Priča: Diebold Črnomeljski.16) i3pS, dne 17. aprila, Videm. Oglejski očak Anton imenuje in potrdi duhovnika nemškega reda Janeza, katerega mu je bil deželni komtur VValrab Svibenski po smrti župnika Alberta Schvvanbcrškega prczentoval, župnikom pri sv. Petru v Črnomlju, župniku v Šmihelju pri Krki, Ropertu Mindorferju pa ukaže, naj ga umesti. Že dne 20. marca 1398 jc očak duhovniku v Črnomlju Nikolaju Kostanjeviškemu naročil, naj običajni razpis župnije pribije na vrata cerkve sv. Petra.17) 1402, dne 23. maja, Črnomelj, Gerhard Doncrsbcrški proda Janezu, župniku v Črnomlju, in njegovim naslednikom neobdelano kmetijo v Dragatušu za 51/, marke beneškega denarja. — Priče: Tybold Črnomeljski in »Hänslein«, sin Wulfinga Mehovskcga (Mcichau).18) 1404, dne 3. julija, Tunjce (Tinez), v šupnišču. Peter, sin Hildebranda iz Eisenacha, klerik moguncijske škofije in javni notar, potrdi v postavni obliki, da sta duhovnik oglejske Škofije Janez Lernkopf iz Slovenjcga Gradca, župnik v "■). ") in '") Pcttenegg, 1. c, 391, 398, 403, 407, 414 in 427. Beli Cerkvi, in Viljem, župnik v Šmihelju pri Novem Mestu, menjala s svojima župnijama. Smiheljsko župnijo, katere patron je bil vojvoda Viljem Avstrijski, je dobil Janez, župnijo sv. Andreja v Beli Cerkvi pa Viljem. — Priče: Mihael Višnjegorski, Jakob iz Ljubljane in Konrad Noydt »von Beth-stete«, župnik.19) 14.06, dne 24. avgusta. »Mertel der Fenkenberger« zastavi bratu Nikolaju, župniku pri sv. Petru v Črnomlju, dve kmetiji v semiški fari za 50 cekinov. — Priči: »Henslin«, sin raj. Wulfinga Mehovskega, in Jurij Mindorffer.20) 7^07, dne 7. junija, Videm. Oglejski očak Anton imenuje duhovnika nemškega reda, Janeza iz vireburške škofije, katerega mu je po smrti župnika Nikolaja bil deželni komtur Peter Lynneger prezentoval, župnikom pri sv. Petru v Črnomlju ter ukaže župniku Juriju v Toplicah, naj ga umesti.21) 1424, dne 8. septembra. Friderik Semenič, župnik na Vinici, in njegova brata Albert in Gregor prodajo polovico vinograda, Vinomer imenovanega, pri »Braslawsdorf-u« z uradom in desetino vred, potem dve kmetiji ravno tam, vse v metliški fari, duhovniku nemškega reda Petru, župniku v Črnomlju, za 120 mark furlanskega denarja. — Priče: Hans Hohenborter, glavar v Metliki, Janez Vaizzt, gradnik v Mehovcm, Henrik in Ivan Črnomeljska.88) 1432, dne 7'. januvarja. Erazem Jamski (Lucgcr) proda Petru, župniku v Črnomlju, tri dele svoje desetine v vasi, imenovani »auf der Brücke bei Rosseck«, v šmiheljski fari, za 50 funtov vinarjev. — Priča: Hans Hohenwarter, glavar v Metliki.88) M), >0)| *i)t s.) in S3) Pettcncg, 1. c, 434, 439, 440, 482 in 500. i455> dne 10. avgusta, Metlika. Peter Ehrlich, sodeč v Metliki, in svetovalci ustanovijo z dovoljenjem deželnega komturja Janeza Pomersheimskega pri farni cerkvi v Metliki kapelanijo.2,1) 1456, dne 13. junija. Peter Bartočič, meščan v Črnomlju, proda Lovrencu Leuschner-ju, duhovniku nemškega reda in župniku pri svetem Petru v Črnomlju, in njegovim naslednikom njivo pri Črnomlju, »Draga« imenovano. — Priči: Viljem Semenič in Jobst Gretzperger.25) 1466, dne 16. novembra, Črnomelj. Peter Vehovec proda svoj dvor pri Črnomlju »am Püchcl« duhovniku Bolfcnku Han-u, komturju v Metliki in župniku v Črnomlju, za 41 cekinov. — Priče: Hans Segrer, sodeč v Črnomlju, Vrban, sluga gospoda Gašparja Črnomclj-skega, Vid Glažar, Martin Stih, Janez Sluga, Gregor Tešina, Mihael Osjela, vsi meščani v Črnomlju.20) 1466, dne 13. decembra. GaŠpar Leimtasch prepusti Konradu Höltzel-nu, komturju v Ljubljani, in Bolfcnku Han-u, komturju v Metliki in župniku v Črnomlju, dva mlina na Kolpi in 4 kmetije v Radabišu, za kar mu imenovana dasta 5 kmetij v Dolu, v šmarijski fari. — Priči: Gašpar Meltz, upravitelj na Kranjskem, in Martin Schnitzenbaum.27) 146S, dne 24. februvarja, Novi Trg pri Metliki. Viljem Gramen, župnik v »Wcitz-u« (Vinica) in Andrej Hohenwart, najvišji stolnik na Kranjskem in glavar v metliški grofiji, in Suzana, njegova soproga, potem Bernard Khaker in njegova žena Neža ustanovijo v farni cerkvi sv. Nikolaja v Metliki pri altarjih sv. Andraša, sv. Jakoba in sv. Jurija tri kapelanije ali benefieije.28) **), *"), *')> ") i" ") BettCMgg, I. c, 541, 544, 557 in 561. Nova geološka preiskava kranjske dežele. Spisal Ferdinand Seidl. Smoter najobsežnejšemu oddelku geologije je: spoznavati, kako sta se razvijala in zvrševala zemeljska skorja in pa nje prebivalstvo od prvega početka do sedanjega stanja. Kamcniti skladi zemeljskega ogrodja so geologu isto, kar zgodovinarju listine. V njih shranjeni okameneli ostanki živalij in rastlin so hieroglifi, ki ga vodijo korak za korakom od zgodnje pradavnosti do sedanje dobe. S temi teoretiškimi" nalogami geologjie pa se čestokrat spajajo praktiški odnošaji. Najimenitnejše koristne rudnine se nahajajo v skladih zemeljske skorje, in geološka preiskava pokaže, kje se dobe njih ležišča, in pa, ali so dovolj obsežna in bogata. Ako navaden človek slučajno najde premog, kako rudo itd. in se drzne dozdevni podzemeljski zaklad sam vzdigniti, se mu kaj lahko zgodi, da se pokori za svoje podjetje s preizkušnjo, da jc potratil denar in delo za stvar, ki sploh ni ničesar obetala. To sc jc že marsikje dogodilo in tudi na Kranjskem še v ravnokar preteklih letih. — Ali ne le rudarska podjetja, tudi vse večje vodovodne in prometne naprave se dandanes izognejo marsikaterim bridkim preizkušnjam s tem, da se započno le na podlagi ugodne izjave geološkega izvedenca. Geološka preiskava obsežnih delov zemlje je torej važna za teorijo in prakso. Ob enem pa je silno težavna, ker zahteva mnogo trudapolncga, dolgotrajnega strokovnjaškega dela in velikih stroškov. Toliko podjetje utegne le država zasnovati. Obsežne geološke preiskave spadajo torej med državne naloge. Angleška je dala v tej stvari vzgled. Kmalu ji jc sledila — to smemo z zadovoljstvom naglasiti — Avstro-Ogrska, in polagoma skoro vse evropske države. Leta 1849. je bil na Dunaju ustanovljen c. kr. državni geološki zavod, in v letih 1850—1862. je isti oskrbel prvo natančnejšo preiskavo vse monarhije. Geologi so porazložili svoja spoznanja v obilici razprav, ki so se tiskale v debelih letopisih imenovanega zavoda, sami so delali geološki zemljevid v merilu 1 : 28800, in sicer vsak svoj kos; tedanji ravnatelj zavoda, Fr. pl. Hauer, pa je strnil dela poedincev in leta 1868. javnosti predložil geološki zemljevid vse monarhije v merilu 1 : 576000. (cena 45 gld.) Sicer so oddajali in geološkem zavodu tudi poedine liste v merilu 1 : 144000, a le proti naročilu, ker so jih sproti s prosto roko izdelovali. Seveda je bila cena tem listom precej visoka. Kranjsko so bili v letih 1856—1859. preiskali geologi: Peters, Lipoid, Stäche in Stur. Naslanjati so se mogli že na preiskave, ki so jih priobčili zlasti: Hacguct, A. Boüe, L. pl. Buch, A. pl. Morlot, F. pl. Rosthorn in drugi. V zadnjih desetletjih se je storilo v drugih državah toliko, da se je visoko popelo podrobno geološko znanje. Temu primerno se od geoloških zemljevidov vedno več zahteva. Posebno odlično, doslej neprekošeno delo sc jc zvršilo na Nemškem. Zatorej so se odločili v obeh polovicah naše države, da se geološko na novo preišče vsa monarhija, in sicer tako, da črtajo poedini strokovnjaki v merilu 1 : 25000, potem pa se izroči vse delo v tisk in prijavi v merilu 1 : 75000 znanih specijalnih kart. Jako težavno tehniško zvršitev tiskanja v barvah jc prevzel za tostransko državno polovico sloveči vojno-geografski zavod na Dunaju. Potom tiska razmnoženo delo bo pristopno širšim krogom po primeroma nizki ceni. Hotcč preizkusiti domače moči v vsakem oziru, se je preiskal in upodobil med najprvimi eden najtežavnejših oddelkov države, in že je znameniti uspeh velikanskega podjetja zagledal beli dan. To je geološki zemljevid vzhodnih Karavank in Kamniških planin.1) Delo se nazivlje: Die geologische Karte der östlichen Ausläufer der Kar-nischen und Julischen2) Alpen (Ostkarawanken und Steiner ') l'rvi za poskušnjo izdani list upodablja geološke razmere (.)lo-muca in okolice na Moravskem. Drugi je nas zgoraj imenovani zemljevid. *) Po novi, izvrstno utemeljeni razdelitvi vzhodnih Alp (Bochm, F.inthcilung der Ostalpen. Penk, Geographische Mittheilungen, Wien 1887, I. Band. Mit einer Karte 1 : looooo(i) spadajo Kamniške planine k Julskim in so njih vzhodni odrastek. Alpen). Aufgenommen im Auftrage der geologischen Reichsanstalt in den Jahren 1885—1891 von Friedrich Teller. Topographische Grundlage: Spccialkarte der österr.-ung. Monarchie 1 : 75000, Zone 19, 20, Col. XI, XII, Wien 1895. Verlag der geologischen Rcichsanstalt, Wien III, Rasumofskygasse 23. In Commission bei R. Lechner, k. u. k. Hof- und Univ.-Buch-handlung I. Graben 31. Izmed teh štirih zemljevidov obsega prvi okolici Železne Kaplje in Kokre, drugi okolico Mozirja, tretji Spodnjega Dravbcrga, in četrti Velikovca. Slučaj je torej naklonil, da je nova geološka preiskava mimo kosa Štajerske in Koroške del naše kranjske deželice izmed vseh ozemelj monarhije skoro'najprvo upodobila. V poletnih mesecih leta 1895. in 1896. pa je drug del Kranjske, namreč list pasa 22, kolone X z okolico Postojne in Ajdovščine na novo poučeval geolog dr. F. Ko s s mat. Torej imamo povoda dovolj, da v »Izvestjih« naznanimo velikansko podjetje geološkega državnega zavoda, in da svojim rojakom priporočamo, naj jc na domači zemlji pospešujejo, kolikor utegnejo. Geološkemu zemljevidu je odlični strokovnjak Teller dodal skupna pojasnila: Erläuterungen zu der geologischen Karte der östlichen Ausläufer der Karnischen und Julischen Alpen. Wien 1896, obsegajoča 262 stranij.3) Več podrobnih člankov pa jc prijavil sproti med svojo preiskavo v istodobnih letnikih »Verhandlungen der geologischen Reichsanstalt«. Tudi drugi preiskovalec Dr. Fr. Kossmat je obelodanil kratke opazke o geološki zgradbi Nanosa: »Vorläufige Bemerkungen über die Geologie des Nanosgebietes«. Vcrhandl. d. gcol. Rcichsanstalt 1896.. Tellerjevi zemljevidi so jako pestri. Naznanjajo namreč na preiskovanem ozemlju nič manj nego 7 različnih vrst prodorin (eruptivnih hribin), ki so prihrule v raznih geoloških dobah iz zemeljskega jedra liki lave današnjih vulkanov, in pa usedline ali sedimentarne formacije v 61. po starosti ali izobrazbi ločenih oddelkih. Te so se sesedale večinoma iz ") Geološki zemljevid s pojasnili vred stane 7 gld. 50 D. morja sledečih si geoloških dob ter- se navrhovatile druga vrhu druge v skladih ali nasadih. Prostor, ki ga zavzemajo prodorine in usedline na površju, je označen z raznimi barvami ; kako skladi vise in držč, pa z znamenji, ki običajno služijo temu namenu. Upodobljena so celo neznatna nahajališča te ali one tvorbe, če tudi pokrivajo manj kot 1 km2 površja! Zatorej se čudimo ne le napornemu strokovnjaškemu pritrudu geologa Tcllcrja, nego nič manj tudi popolnosti tehniške zvršitve. Vsa živahna geološka mnogoličnost jc tako ugodno upodobljena, da je ostala na zemljevidih členovita orografska slika planinskega sveta Karavank in Kamniških gorä vendar še izpod barv dovolj vidna. Zemljevid in razprave, ki ga tolmačijo, nas uče, da je geološka zgradba upodobljenega gorovja zelo zamotana. Razločno pa spoznavamo poglavitni načrt v treh vzporednih, od zapada proti vzhodu držečih panogah apnencev in dolomitov (grintavcev) triadne dobe. Najsevernejša od njih jc glavna panoga Karavank (z Obirjcm, Pečo in Sv. Uršulo). Strmo se dviguje iz celovške kotline, ki jc po svojem nastanku prav taka udrtina, kakor ljubljanska kotlina. Ob Ljubelju sc jc odcepila druga ozka panoga, ki se raztega vzporedno s prvo, in se najviše vzpenja v Košuti in Ovčcvi. Tretjo panogo tvori oblastna skupina Kamniških planin, ki so že po svoi vnani podobi vzhodni odrastek Julskih planin. Vsa masa triadnih skladov, iz katerih so te tri panoge, se je scscdla celotno iz morja. Mogočne podolžne pokotinc so jo še le razdelile. Tako se je zgodilo, da so med. imenovanimi tremi panogami beli dan zagledali starejši skladi, ki so podlaga triadnim; pa tudi eruptivne hribine so po prelominah prodrle iz zemeljske notrine. Menda nikjer ne leže skladi vodoravno, kakor so se sesedli iz morja, nego močno in strmo so nagubani.1) Velikanske gube so po dolgem in povprek- prepočene in vrhu 4) Kakova prirodna sila je to ueinila, to se pojasnjuje n. pr. na strani 356. Ljubljanskega Zvona XV. I. 1895. tega prcvržene ter prcrinjcne, in sicer večinoma proti severu, na južnem robu gorovja pa so obrnjene na nasprotno stran; zlasti se to vidi ob Šcnturški Gori pri Kamniku. Tam se začenja prelomina, ki se nadaljuje skozi Črno dolino proti vzhodu v dolino Drete mimo Gornjega Grada. Ob tej po-kotini se je odtrgala in proti jugu pobesila Menina Planina, pravi odlomek Kamniških planin. Ljubljanska udrtina je odkrhnila Kamniške planine na zagadni strani, Savinjska pa proti vzhodu; zatorej ob črti, ki gre blizo Luč proti Bistri (Wistra) na Koroškem, izgube celokupnost. Znamenita je nekoliko usločena pokotina, ki gre preko Spodnjega Jezera (Untcrseeland) v dolini Kokre proti Bistri na Koroškem. Tam se spoji z drugo od zapada proti vzhodu speljano prelomino. Od te se pa blizo Smrckovca odcepi znamenita pokotina, ki jc zarezana preko Šoštanja, Velenja in Vojnika. Ob tej iznenadno premočrtni pokotini se je izlila iz zemeljske notrine cela vrsta žarečih eruptivnih hribin, ki, ohlajene in skrepencle, tvorijo Travnik, Kamcncni Vrh, Smre-kovec in nizke gore pri Beli Vodi, Velenju, Dobrni in Vojniku. Dandanes skozi pokotino prihaja le gorka voda toplic pri Dobrni in Topolščici. Udrtina med kamniškimi planinami, vzhodnim koncem Karavank (Sv. Uršulo) in Pohorjem je odprla pot tercijarnemu morju, ki je segalo od Ogrske in sosednje Štajerske na Kranjsko in jc imelo tu zalive in dolge ozke fjorde. Večinoma na njegovem dnu so se sescdli peščenjaki, lapor, opoka in druge tercijarne oborinc, ki dandanes tvorijo mnogo rodovitnih tal na Spodnjem Štajerskem in ob planinskem robu ljubljanske kotline. Jugozapadni odkrhnjeni rob Pohorja, imenovana pokotina (Smrekovec-Soštanj-Velenje-Vojnik) in gornja Savska dolina z vzhodnim robom Ljubljanske kotline so črte, ki nas iznenadjajo, ker teko vzporedno med seboj in s podolžno osjo Jadranskega morja. Podoba je, da je premikanje v zemeljski skorji, ki jih jc ustvarilo, že pripravljalo nastanek one kadunjaste udrtinc, katero je zalilo morje, današnja Adrija. Zatorej nahajamo tem več sledov o enakih pripravljalnih dogodkih v Dinarskem gorovju, ki se začenja na južni meji Julskih planin in se nadaljuje preko Dolenjske in Notranjske na balkanskem polotoku. Ondod se čudimo dolgim od severo-zapada proti jugovzhodu držečim gubam, v katere jc potisnila orjaška prirodna sila skalnate sklade gorovja in ustvarila dolga slemena in planote ob jadranski obali. Podolžne in povprečne pokotine so razkosale trdo gradivo, ki se je nagubavanju upiralo. Ob nastalih prelominah se je potem nadaljevalo premikanje, ki je bilo tem izdatneje, čim bliže jc bilo Adriji. Zatorej vidimo ob Sori in gorenjem toku Kolpe še sklade premogovne tvorbe na površju. Sosedna gorska proga pa, ki tvori Trnovsko planoto in dalje proti jugovzhodu Snežnik, se je že globeje pogreznila; nje premogovna podlaga ne do-seza več površja, nego počiva v globočini, pokrita od skladov mlajših dob nad njo navrhovačenih. Triadni skladi so v tej panogi najstarše gradivo, ki gleda še solnčni dan. Na jugu Vipavske in Reške doline pa so tudi trijadni utvori potopljeni v globočino in le kredni ter še mlajši skladi tvorijo današnje površje Istre in obližje Tržaškega in Reškega -zaliva. Se južneje so tudi ti pogreznjeni, in sicer toliko, da so jih zalili valovi sinje Adrije. Geološka zgodovina naše domače zemlje, ki smo jo tu očrtali v bistvenih potezah, spada med najzanimivejše naloge znanstva. Pojasnila sta nam jo zlasti sedanji ravnatelj geološkega zavoda na Dunaju, G. Stäche (G. Stäche, Übersicht der geologischen Verhältnisse der Küstenlander von Österreich-Ungarn 1889) in pa IC. Suess (E. Suess, Antlitz der Erde). Imenovane kratke opazke dr. Er. Kossmata poročajo le o malem kosu naših domačih tal in pripovedujejo bistveno to-le: Sprednji, južnozapadni del Ilrušicez Nanosom vred grade apnenci starejše in mlajše kredne tvorbe, isti, ki tvorijo tudi Kras med Sežano in Sočo. V Vipavski dolini pa leže večinoma opoka in peščenjaki naslednje tercijarne tvorbe. Enako menjavo opoke in peščenca v Švici zovejo fliš, in to ime je prešlo tudi v znanstvo. Tudi tega ozemlja zgradba je jako zanimiva. Pri Vrhpolju blizo Vipave leže kredni in fliševi skladi drug nad drugim, kakor so nastali, toda ne v prvotni leži, nego so tako pridvignjeni, oziroma pogreznjeni, da vise v kotu 30—40° proti severozapadni strani. Ako pa gremo po dolini ob pobočju planote proti jugovzhodu, tedaj zapazimo, da skladi vedno strmcje vise in se ob jednem zasuknejo: pri Vipavi so proti zapadu naklonjeni v kotu 45°, v Klajniku še v večjem, severno od Vrat pri Št. Vidu stoje po koncu, nadalje se sklonijo nazaj, prekucnejo se, in zatorej v vsem južnem oddelku Nanosa vise proti severovzhodu v kotih 30—50° ter kažejo odkrhnjenc konce Vipavski dolini. Pri tem seveda fliševi skladi, ki slone pri Vrhpolju še normalno nad krednimi, pridejo pod prevrženc apnence, torej v ležo, ki jc naravnemu starostnemu redu čisto nasprotna. Besede, s katerimi izkušamo znameniti položaj predočiti, nimajo dovolj moči, da bi poučile onega, ki'ne stoji pred 14 kilometrov dolgimi in 700—1100 metrov visokimi stenami orjaške Na-nosove planote, o velikanski prirodni sili, ki jc prevrgla stotine obsežnih skalnatih skladov tako, kakor mi prevržemo • liste knjige, želeč pogledati »kazalo« na nje končnih straneh. In kaj jc učinila ista sila, ki je trde, neelastiške apnenčeve sklade prevrgla, z rahlejšimi nasadi opoke in peščenca? Ume se, da niso ostali v prvotni vodoravni leži. Na poti od Gorice proti Razdrtemu jc Vipavska dolina vedno ožja; to je zato, ker jc pomikanje skalnatega ogrodja proti Adriji na istem potu vedno silovitejše bilo in jc konečno pri Razdrtem sklade celo prevrglo; fliš pa, ki pokriva dno Vipavske doline, je stisnjen in zgneten v gube in sicer najbolj na ozkem južno* vzhodnem koncu doline. Natančni opazovalec dr. Kossmat ni prezrl, da ob Nanosovem pobočju fliš ne sega vseskozi do iste nadmorske visočinc. Pri Razdrtem ga nahajamo še v visokosti 800 metrov, potem pa vedno nižje, in v Vipavi neha celo že v višini 100 metrov. Zatorej umcjemo, da prihaja največji del v Nanosu nabrane vode v Vipavskem trgu kot izvir reke na dan, kajti opoka je nepropustna podlaga močno razpočenemu pre-vrženemu apnencu Nanosove planote. Da so se apnenec, opoke in peščenjak sescdli na dnu morja, omenjamo le mimogrede. Vprašanja o morebitnem nahajališču živega srebra v Vipavski dolini v zvezi z onim v Idriji se ne dotikajo kratice »opazke«, o katerih poročamo. Pisatelj teh vrstic je imel prijetno priliko, da jc v šolskih počitnicah 1. 1896. spremljal geologa dr. Kossmata pri preiskavi Trnovske planote, Hrušicc in Vipavske doline. Osve-dočil se je, s kolikim trudom geolog zbira podatke, s katerimi spoznava dogodke davnih geoloških dob. Kompas in kladivo sta mu orodje, ki mu pomagata, da uporablja drugod pridobljeno znanje geološke vede; da raztolmači, kar pred seboj vidi, in spaja v zaželjenc nove spoznatve. Skrbno opazuje gradivo in ležo skladov, zbira kose od njih, da jih more kasneje primerjati, išče okamenine, ki so mu spomeniki organskega stvarjenja, in vse, kar je opazil, zabeleži na mestu v zapisnik. Tako hodi geolog od kraja do kraja, da bi svoje ozemlje kolikor moči natanko pregledal. Čas počitka, ki ga zahtevata truplo in neugodno vreme, porabi, da izlušči pc-tretakte iz njih kamnatih rakev, zabeleži zemljeznanske opazke v specijalni zemljevid, da bi si pridobil pregled o splošni leži skladov, riše geološke profile in načrte itd. Ker so naloge tako mnogolične, utegne marsikatera posebnost preiskanega ozemlja uiti očem opazovalca, ki se povsod mudi le kratek čas. Zatorej strokovnjak hvaležno sprejme dobro došla mu opazovanja in najdbe razumnikov, ki so po več let imeli priliko spoznavati okolico svojega stalnega bivališča in so kot prijatelj i prirodc na izprehodih in službenih potih slučajno našli kako okamenino ali celo zasledili bogato nahajališče okamenin, dalje onih, ki poznajo kamnolome in druge kraje, kjer so skalnati skladi goli, nepokriti od grušča in prsti, ali pa vedo o malih nahajališčih hribin, ki so sicer v okolici redke itd., ali celo sami hranijo doma zbirko oka-menin in hribin. S takimi prispevki vsakdo, ki hoče in utegne, pospešuje delo geologovo in posredno koristi ob enem do-moznanstvu. Na ta način so novo preiskavo Trnovske planote, Kriške Gore in Hrušice hvalevredno lajšali gg. učitelji ljudskih šol, logarji in zasebniki. Seveda so zbirke deželnih muzejev zaklad, katerega strokovnjak ne zamudi izkoristiti, predno gre na delo. V takih zbirkah pa so tudi prispevki, katere so pošiljali prijatelji domoznanstva leto za letom. Škoda je le, da so v zasebnih in javnih zbirkah nahajališča okamenin in hribin včasih presplošno zaznamovana. In vendar je potrebno, da je kraj, kjer se je okamenina našla, tako natančno zabeležen, da ga more geolog z gotovostjo zopet poiskati, sicer najdena stvar dostikrat nima posebne vrednosti. Pričujoče vrstice nimajo le namena, na ta pogoj opozoriti, nego tudi sploh izpodbujati, da bi prijatelji domoznanstva marljivo pošiljali svoje zemljeznanske in paleonto-loške najdbe našemu, v nekaterih oddelkih preznamenitemu deželnemu muzeju v Ljubljani. Novo geološko preiskavo Kranjske pa naj bi izvolili na imenovani način pospeševati gg. duhovniki, učitelji ljudskih šol, profesorji prirodopisja, zemljcmerci, logarji in drugi zasebni prijatelji domoznanstva. Državni geologi, ki so pred štirimi desetletji Kranjsko prvikrat proučevali, niso zamudili javno izreči zahvalo mno-gobrojnim gospodom, ki so pospeševali njih naporno delo. Naj bi se nova preiskava, ki se jc započela in se bo vršila še nekaj let, po vsi deželi še prijaznejše podpirala; saj je dandanes zanimanje za prirodoslovje živahnejše in bolj razširjeno, nego je bilo pred 40. leti. Še eno željo bodi dovoljeno tukaj javno izreči! Velika, krasna sobana je v ljubljanskem deželnem muzeju odločena za zcmljeznansko in palcontološko zbirko. Ali do današnjega dne je le majhen del teh prirodnih zakladov v nji zastopan. S sedanjo novo, podrobno preiskavo jc dana redka prilika, da se zasnuje popolna zbirka, ki bi, kolikor 17 moči, natanko poučevala o kakovosti rudninskih tal vse dežele in o nje prominolem živalstvu in rastlinstvu; saj bi vsak kos izbral izkušen strokovnjak! Ako odločilni krogi odobravajo tukaj sproženo misel, bodo poskusili doseči, da c. kr. državni geološki zavod svoje za preiskavo Kranjske odločene geologe primerno pooblasti, in da bodo le-ti gg. strokovnjaki toliko blagohotni ter od-menijo dublete svojih zbirk deželnemu muzeju v Ljubljani. Is/f ali zapiskL Škofa Hrena spominik. — Kakih petnajst korakov od šcntpc-tcrskega mostu stoji na Žitnem trgu sredi preproste železne ograje na dvostopnem vznožju kamenit križ na lični strani z majhno podobo Kri-žanega, na robu, obrnjenem proti Ljubljanici, pa z vzbočenim kipom žalostne Matere božje. Pod Marijino podobo se komaj razločijo besede: MONSTRA I TE ESSE | MATREM. Razpelo sloni na stebru, ki ima v gorenjem delu izklesano škofovsko palico, nad njo mitro, pod njo pa na desni strani palice Hrenov, na levi škofijski grb Pod grboma deli pa-sforale ta-le napis: ARA ||ET VIA | COE || LI 116 || 22. V dnu stebra nahajamo letnico obnovitve: Restaur. 11842. Vznožje oklepa jedva čitni napis, obsegajoč začetni črki Hrenovega imena in njegovo geslo: TH. EPVS. LAB ITERET LABOR | ASPICE PRAEMIVM.| ANNO DNI MDCXXII. Spominik je blizu 5 m visok. Okrogli steber je pri sredi počen. S tem spominikom se spaja pripoved o napadu protestantov na škofa Tomaža Hrena. Kronika šentpeterske župe, spisana po raznih virih v novejši dobi, veli, da je Hren po dolgem prestanku znovič vvel procesijo presv. Rešnjega Telesa. Vodil jo je baje preko brvi, ki je držala črez Ljubljanico tam, kjer je sedaj šentpeterski most. Spremljali so škofa, nesočega Najsvetejše, kovači, ki so bili zvesti ostali sv. katoliški veri. Oni so se hrabro po robu postavili krivovercem, ki so onostran brvi navalili na Hrena, ter jih v beg zapodili V spomin na to zmago jc baje postavljen kameniti križ Ljubljanski kovači so se potem vsako leto o Telovcm vdeleževali procesije pri sv. Petru. Kovaški mojstri so prihajali s svojimi pomočniki k prvemu duhovnemu opravilu, spremljali so duhovnika pred oltar s plamcnicami in s svečami, po povzdigovanju so šli krog oltarja k darovanju. Pri sprevodu so nosili pomočniki nebo, mojstri pa so svetili s plamcnicami. Kovaško bandero s sliko sv. Eligija nosijo kovaški pomočniki še dandanašnji pri šentpeterski procesiji. — Napad protestantov, zmago katoliških kovačev in vdeležbo poslednjih pri omenjenem sprevodu opisuje isto tako, kakor šentpeterska kronika, H. Costa v »Reiseerinnerungen« meneč, da je v spomin na to zmago postavljen Hrenov križ, kakor trdi ustno izročilo. Inačico te pripovedi, ki sta jo za Costo povzela P. pl. Radics in I. Vrhovec, nahajamo v nekem stiškem rokopisu, kateremu je pisatelj najbrže znani izdajatelj zemljevida Kranjske dežele (1744) Janez Dizma Florijančič. On poroča, da je škof Hren, katerega proslavlja kot drugega Gregorija VIL, pozval svoje podložnike tlačane tjakaj, kjer je izprva stalo znamenje, da bi mu bili na pomoči, kadar bo izganjal protestante iz Ljubljane. Ti pa so o pravem času odšli, ne da bi jim bilo treba sile delati Zato jc postavil Hren na tem kraju podobo žalostne Matere božje, kateri je bil izročil mesto v varstvo. Ta kip je stal nekaj korakov v stran od sedanjega spominikovega stajališča ter je bil drugačen, kakor je dandanašnji. Napad na škofa Hrena ni zgodovinski dokazan. Procesije presv. Rešnjega Telesa ni bilo treba znovič vvajati Hrenu, ker nikdar ni bila odpravljena v Ljubljani V tem se moti Dolničar,1) ki k 1. 1611. omenja, da so tedaj zopet vveli tu procesijo o Telovem. Obhajali so jo že prej jako slovesno Jczuvitski sodobni kronist poroča, da se je vršila 1. 1600. s tako svečanostjo, da so se krivoverci in katoličani čudili. Ko je nosil škof po mestnih ulicah in trgih Najsvetejše, so se zdržali krivoverci psovk ter pridno opazovali vso svečanost Katoličani so spremljali presv. Telo, bolniki so gledali skozi okna, hvaleči Boga. Slišale so se besede: Štirideset let že ni bilo tolike svečanosti na ta dan; kajti zaradi brezbožne drznosti krivovercev je tako opešala Telovska procesija, da se je noben odlienjak ni upal vdeležiti ter spremljati pod podobami navzoč-nega Boga, dasi so duhovniki, oblečeni po duhovsko, vsako leto izšli s procesijo (»licet elerus accinetis sacris quotannis prodiret«). Hren je torej le z večjo slovesnostjo jel praznovati omenjeni sprevod. Navala protestantov na škofa o Telovem ne omenja noben pisatelj 17. stoletja, ne omenja ga niti Hren v svojih dnevnikih. Verjetnejša je stiska vest, da se škof ni čutil dovolj varnega sredi poluteranjene Ljubljane, ter je zato namignil svojim tlačanom, naj bodo pripravljeni, če bi se zvršil kak napad na procesijo. Ljubljanske kovače opeva J. Cigler po narodni pripovedki ne kot zmagovalce protestantov, nego kot junake v boju zoper Turke, katere so baje z gorečim železom odgnali, ko so se lotili cerkve sv. Petra hot(5 jo požgati, odtod izvira po tej verziji njihova vdeležba pri šentpeterski procesiji. ') 1611. Solemnitas fefti Thcophorici ob haercticorum irrcptam pravitatem aliquot annis interrupta, omni triumphali decore, ac feftivi-tatc, denuo celebrari coepta. Joann. Greg. Thalbcrg, Epitome Chrono! 66. Po vsem sodeč menim, da Hrenov spominik ni znak kake posamične fiziške zmage katoličanov nad krivoverci, nego je spominik splošnega zmagoslavja katoliškega pravoverstva nad pro-te'stantstvom, postavljen ob Hrenovi škofovski 251etnici.s) Na njem je dvakrat zabeležena letnica 1622. Tedaj je bila borba z novo-verci popolnoma dovršena. Čujmo, kaj poroča škof Hren v svojem dnevniku o tem letu! Poleg potresa, ki je vznemiril Ljubljano in ž njo mnoge druge pokrajine o prazniku vnebohoda dne 5. maja 1622( Terra; motus magnus et tremendus, circa meridiem, in die ascensionis Domini, qua: fuit 5. maji 1622 , fpatia terrarum peruafit latiffime), omenja dveh slovesnostij, ki pričata, da je bila Ljubljana znovič do cela katoliška. Prvi slavnostni dogodek je procesija presv. Rešnjega Telesa, ki se je do tedaj v nedeljo v osmini Telovega obhajala z jako neznatno svečanostjo po pokopališču krog stolnice sv. Nikolaja, to leto pa se je s škofovim dovoljenjem vršila iz šentjakobske cerkve po gorenjem delu mesta. Prva postaja je bila pod lipo na starem trgu pri vodnjaku nasproti stiškega opata domu (ad Tiliam Fontis, e regione Domini Abbatis Sithicen.); druga je bila tam, kjer se pride z Grada doli (menda blizu sedanje cerkve sv. Florijana), nasproti bihaškim ali hrvaškim vratom 8) pred hišo zlatarskega mojstra Saksa, ki je bil poprej najhujši krivoverce, potem pa je postal najboljši in najpobožnejši katoličan (secunda ad Plateam latiorem defeensus ab Arcc, quae Currulis dicitur, uersus Portam Wihizhianam five Croaticam ante Magistri Nicolaj Aurifabri Saxonis olim haeretici pefsimi, nune optimi Catholici ac deuotifsimi aedes); tretja v Rožnih ulicah pri semenišču, pa jc bilo pretesno tamkaj, kakor toži Hren, meneč, da bi drugo leto rajši krenili v Hrenove ulice, ali pa kam drugam, kjer bo ugodnejši in širši prostor (Tertia in Viculo Ro-sarum ad Dornum Seminariftarum [:sed incommoda ualde, anno altero ad Vicum Nafturtiorum, vulgo dieto Khreengaßen,*) vel ubi magis fauebit commoditas: diucrtcre oportebit, utpote latiorem ac commodiorem :]) in četrta pred jezuvitskim kolegijem. Pri postajah so odpeli začetke vseh štirih evangelijev ter izvršili navadne obrede. Za ozaljšavo in zlasti za razne znake starega in novega zakona so poskrbeli oo. jezuviti. Škof sam je opravil slovesno sv. mašo v njihovi cerkvi ter nosil Najsvetejše pod nebesom. Ljubljančani so se jako čudili tej slovesnosti, radovali se ter vnemah k pobožnosti. Druga znamenita slavnost 1. 1622. jc bilo praznovanje posvetni-čenja sv. Izidorja, sv. Ignacija Lojolana, sv. Frančiška Ksavcrijana, sv, *) Hren je bil imenovan za škofa ljubljanskega dne 18. oktobra 1597. *) To so karlovška mestna vrata, katerim so ljudje rekali »pisana« vrata. *) Hrenove ulice torej niso prejele imena po škofu Hrenu, nego naravnost od hrena, kakor kaže naziv »Vicus Nafturtiorum«. Terezije in sv. Filipa Nerija, ki se je vršilo osem dnij, začenši s 5. dnem meseca junija. Sv. Ignaciju na slavo so postavili dva slavoloka: jednega na trgu, jednega pri črevljarskem mostu, kjer je šla procesija. Škof sam je otvoril svečanost s slovenskim govorom in s pontifikalno mašo. S tema slavnostima je škof Hren zmagovito končal boj proti novo-vercem. Ni čuda torej, da nosi njegov spominik letnico 1622. Stal je spominik ob brvi, katero je vzdrževala škofija zaradi svojih posestev ležečih na levem bregu Ljubljanice. To brv so odstranili 1. 1776. ter jo nadomestili z mostom L. 1828. so podrli Hrenov spominik Njegove ostanke so hranili pri Korenovih na Poljanski cesti štev. 26 kot dragocen zaklad. Jeseni 1. 1842. so znovič postavili Hrenovo znamenje. Največ sta si prizadejala zato šentpeterski župnik Matej Svet-ličič in ljubljanski župan Hradecky. Slovesno seje odkril spominik na velikonočni ponedeljek dne 17. aprila 1843. Ta praznik je bila pri drugem duhovnem opravilu v šentpeterski cerkvi slavnosti primerna propoved. Potem je šla procesija k spominiku. Ko ga je bil župnik Svetličič blagoslovil, se je zopet vrnil sprevod v cerkev. Slovesnosti se je vdeležil mestni župan in mnogo gospode. Spominik je postavil ka-menarski mojster Ignacij Toman ter računil za razna dela 70 gld. konv. den. Vseh troškov je bilo 161 gld. 10 kr. Knezoškof Wolf je podaril za obnovljcnje Hrenovega znamenja 50 gld. Neža Vidic (Korenova Neža) jc dala dvojni zlatnik. Nekaj so zložili mestni duhovniki; kar je zmanjkalo, je pa dodal šentpeterski župnik Svetličič. Hišo, stoječo tik Hrenovega spomenika, ki je bila nekdaj Slovševa last, so podrli te dni. Pa vender ne bo o tej priliki ž njo vred odpravljen jeden izmed redkih naših zgodovinskih spominikov, slaveč škofa Ljubljančana, kakoršna usoda baje da čaka znamenje presv. Trojice na Ajdovščini (na križišču Dunajske in Marije Terezije ceste.) — Vira: Hrenov dnevnik v ljubljanskem škofijskem arhivu in kronika šentpeterske župe. — Pomožne knjige : Thalberg Epitome Chronologica; J. Cigler, »Ljubljanski kovači« v Novicah 1844, 37; Costa, Reisecrinnerungen, 10; A. Jcl-louschek, Die Lapidar-Denkmäler in Laibach v Mittheil. d. h V. 1850, 14; A. Dimitz, Beitrüge zur Keformationsgcschichtc in Krain. II. Aus den Annalen der Jesuiten in Laibach (1596 — 1691) v Jahrbuch des Protestantismus 1885, 112; P. pl. Radics, Tomaž Chrön v Letopisu Mat. slov., 1878, III. 28; istega pisatelja: Thomas Chrön, Fürstbischof von Laibach (geb. 1560, f 1630) v Argo, III.; J. Vrhovcc, D. W. L. Hptst. Laibach, 179; istega pisatelja razprava: Odklej stoje ljubljanski mostovi? v Lj. Zvonu, 1895, 373. J. Vrhovnih. Slike v ljubljanski frančiškanski cerkvi. Med drugimi ljubljanskimi cerkvami je bila po potresu prav občutljivo zadeta tudi krasna frančiškanska cerkev. Posebno so trpele ondotne freske našega domačega umetnika Langus-a. Poudarjalo se je od mnogih strokovnjakov cerkvene umetnosti, da jih bode treba pri popravi cerkve nadomestiti z drugimi slikami in v to v popolno drugačnem konceptu in obliki. Res bi bilo škoda, popolnoma uničiti tako izborno koncepiran in z malimi izjemami dovršen umotvor, kakor je ravno ta Langusova slikarija. Odločili so se za popravo, katero je dovršil gospod Kastner. Ni naš namen, danes to popravo kritično presojati, lahko pa opomnimo, da dela čast gospodu Kastnerju, kakor tudi pokojnemu Langusu. Zabeležimo pa naj tu napis Langusov ob straneh orgelj. Napis na moški strani se glasi: » Durch die unermüdetc \ Sorgfalt der Kirchen- \ vorstehung, mit Hilfe I und der Beiträge fromer \ Wohlthäter habe ich zwei \ Seiten Kapellen im Jahre | 1845 die übrigen Seiten \ Kapellen, das Prcsby-lcriuin \ und das Kirchenschiff vom \ Jahre 1848 bis l8jj \ ausgemalt — Matthäus I Langus v. Steinbüchel \ in Obcrkrain gebürtig. Na ženski strani se bere: G: FajmofItter in Kljuz \ harfi fo neutrudno \fkerbeli, in milo-fcrzhni | Dobrotniki /o \ pomagali de fim v, Letu \ i&45. dve fslraiifke \ Kapele od leta 1S48 \ do Leta 1855. pa zelo Zcrkev \ Smalal \ Matthäus Laugus. M. S. Prazgodovinske i.-kopine. Zadnji meseci so bili zelo neugodni kopanju, ker je skoraj vedno deževalo. J. Pečnik je nadaljeval kopanje v Brezju in kopal na novo pri Beli Cerkvi ter v Loki pri Črnomlju. Nad Belo Cerkvijo se vzdiga Vinivrh, na katerem je bilo jedno največjih gradišč na Kranjskem. Na njegovem jugozahodnem obronku se nahaja velikansko grobišče po strelaški in oreški hosti, pri Mladevinah, Gradenju, Družinski Vasi in pri Kocjanarju (Kopincu). Na poslednjem kraju jc grič le 150 korakov dolg in 50 korakov širok, a ima čez štirideset gomil, od katerih je bilo 11 že poprej izkopanih. Najdbe iz njih so znane pod imenom »šmarjetske izkopine«. Pri Družinski Vasi jc več s kamni obloženih in s ploščami pokritih grobov, na katerih so gomile nasute. To se redko nahaja po Kranjskem. Mrliči so sežgani in imajo lepe posode pri sebi; jedna jc bila celo iz Velike Grške. — V Loki je našel g. Pečnik nove vrste zapestnice, ki so zarezane in imajo na obeh robih bunkice. Sulice so majhne, bodala lepa, ali zemlja je vse razjcdla. Tudi noži niso podobni dosedaj na Kranjskem najdenim nožem. Med posodami jc bila tudi jedna velikogrška s posebno velikim ročem in tipko na njem. Posode so lepe, ali le tri so bile cele. — Pri Šmariji je našel g. Pečnik koncem avgusta ob poti v Podgorico dva rimska groba. Prvi jc bil le 30 cm globok in je imel poleg mnogo črepinj tudi svetilko s pečatom VKTTI. Drugi je bil komaj 4 cm pod zemljo, prav sredi pešpota, vendar je imel dobro ohranjeno svetilko s pečatom AGGILIS. — Najvažnejša najdba t. 1. pa jc rimski bronasti vrč iz Valične Vasi, 27 cm visok, 535 cm obsežen. Roč ima lepo okrašen z vzbočenimi podobami, med katerimi se prav dobro pozna znani prizor satira s herma-froditom. Ta vrč se je našel na vrhu med slabo zidanimi razvalinami. Na istem prostoru se dobe tudi starine iz latenske dobe. S. R. Imenoslovni pdberki. Žale. K najzanimivejšim in najstaršim krajevnim imenom moramo prištevati naše slovenske Žale, Žalec in podobna od istega korena izpeljana nazivanja. Od korena »Žal« imamo poleg druzih še ta-le slovenska imena: Štajarski Žalec je gotovo vsakemu znan. Žale se zovejo polje pri trgu Jesenice na Gorenjskem. Žale Zgornje in Spodnje blizu Kamnika (nem. Ober- und Untersallenberg). Žaljna pri Višnji Gori. Žalovce (n. Schal-lowitz) na Dolenjskem (v novomeškem okraju, bi. Sv. Marjete); najbrže spadajo sem tudi bledske Želeče (nem. Schalkcndorf). Da so krajevna imena te vrste zelo stara, pričajo nam kraji po deželah drugih slovanskih narodov, ki se slično imenujejo. Zelo zanimivo pa je vrh tega to, da se v krajih s tem imenom cesto nahajajo prazgodovinski ostanki, grobišča in sploh stvari, ki kažejo na davno minulost. Na Češkem imamo kraj Žalov (dolnji in zgornji) blizu Bele Gore v smichovskem okraju. Znamenit je ta kraj po mnogobrojnih svojih prazgodovinskih izkopaninah. Žaly, Zäly se zove tudi naselje v okraju Jelimnicc, leži na višini, raz katero uživa popotnik krasen razgled prav do Prage; zato ta kraj radi obiskujejo turisti. Jcli se tudi tu nahajajo kaka grobišča, ne vem povedati, gotovo pa je zanimivo, da se kraj po nemško imenuje »Heidelberg«. Kakor so na Češkem za arhaeologa znameniti kraji Žalov, Zalany, Zelenic (Prim. Pamatky archacologicke a mistopisne XI i. t. d.), tako imamo na Moravi kraje, na katerih so izkopali vže več ali manj za prazgodovino važnih predmetov, s podobnimi imeni istega debla, kakor: Žclkov, Želanov, Žalkovice, Želatovice, Žcl-čice, Želetava, Želč, Želov, Želichovicc, Želechov, Žalhostice i. t. d. (Prim. še: Časopis vlastcnecköho muzejniho spolku olomuckeho, letnik XI, str. 32, 67 — in češ. želky ( - žare, pepelnice). Tudi v Kujaviji (provincija na Vesli, Brahi, Netzi) je polno grobišč iz prastarih dob, katere narod navadno imenuje Žale. (Prim. Maksymilian Borucki, Ziemia Kujawska. Wloclowek (časop.) za I. 1884). — Tudi slovenski arheolog išči pri Žalah prastarin. Za starodavno to nazivanje govori tudi ime samo. V Marjanskcm evangeliju, staroslovenskcm spominiku glagolskega pisma, beremo pri Matevžu v 8. poglavju in v 28. vrsti: »sirčtete i deva besena otss ž a 1 i i ishodqsta ljutč dželo«. — »Ot* ž al i j« čitamo še jedenkrat v poznejšem Hvaljcvem evangeliju — drugače pa imamo v vseh staroslovenskih spo-minikih v pomenu monumentum, sepulerum i. t. d. le besedo grob«, grobišt* ali tudi grebišta ali tudi grebištt in tudi v Marjanskcm evangeliju na drugih mestih samo grob*. Slovo žali in tudi žal&nikss živi še v severni ruščini in znači po Dalju: gomilo, pokopališče. Miklošič navaja i v staroslovenskem i v eti-mologičncm slovarju besedo »Žali.« dvakrat v dveh pomenih: breg (ripa), in grob (sepulerum). V etimologičnem slovarju pravi: »In Litauen am ufer des Chronus kommen gräber mit verbrannten leichen vor, die von der bevölkerung ebenso wie auch die heutigen gräber »Žale« genannt werden«. (Mittheilungen der anthropologischen Gesellschaft in Wien 14, 206.). Poleg besede Zal&nik» m., tumulus, coemeterium, navaja Miklošič v starosl. slovarju iz hrvaščine, oziroma iz dobrovniških pesnikov: Žal, Žalo, (glarca ripa), Žalič, Žalanin, Žalan, kar sc vjema z ital. ghialo in z alban. zaal, poleg grš. yutko( tudi yiklog. — No pa beseda je bolj razširjena, nego si je kateri mislil, Miklošič loči celo radi različnih pomenov žal& na dva korena. Koren naše besede je docela identičen s korenom žel (lugere), s korenom žer (radi 1 in r primeri krik in klik), glühen, Schmerz empfinden, leiden; vse besede, izpeljane iz teh korenov, spadajo v jedno skupino z nekaterimi drugimi, katere navaja Miklošič po zmoti pod kor. ženlo. Sem spadajo tudi nekatere besede, kojih Miklošič ne omenja, kakor so: polj. Zerzawic, pruin^; kašub. Žalec, Kohlenglühen; moker les ne gori, temveč žali sq, od tod žal' (Brand), žalnik (Brand, lirand-grab) i. t. d. Beseda jc znana v različnih pomenih (prim. naše: žalosten, žaliti) vsem Slovanom, reči pa moremo tudi, da jc bila v pomenu »grob« nekdaj bolj razširjena. Sedaj imamo le ostanke, ki so pa ravno radi tega toliko važnejši i za slovničarja i za zgodovinarja. Če primerjamo naše slovanske besede: žalo, žali, žaliti, žaltnike i. t. d. z istokorenskimi drugih indoevropskih jezikov, tedaj moremo tu imenovati litav. gcliü, gelti, stechen, schmerzen; gcla f., Schmerz; Giltine, die Todesgöttin (prim. Fick, Wrtb. str. 404); gr. ßiloj, ßeXdvtj (igla), äöXiov; latin. dolor, dolet; nem. Qual, quälen i. t. d. Prvotna indevr. oblika bi bila: gelo — v pomenu bosti, mučiti (g je tu velarni so-glasnik ----- slovanski i). Ivan Kuniii. Izdaje in zalaga »Muzejsko društvo za Kranjsko.« Nivtisnil A. Kloiu & l'ump. v l