108 Razredni pouk 1-2/2015 Pouk, ki navduši Svetovni dan pošte Povzetek: 9. oktobra praznujemo svetovni dan pošte. Praznujemo ga vse od leta 1969, saj je posvečen ustanovitvi Svetovne poštne zveze, v katero spada tudi Slovenija. Tega dne se spominjamo na različne načine; s tiskanjem spominskih znamk, z odprtimi dnevi pošte, s filatelističnimi razstavami, seminarji, delavnicami in drugimi dogodki v ta namen. Tudi na naši šoli smo se spomnili tega dne in v ta namen organizirali več različnih dejavnosti, ki so se odvijale v času podaljšanega bivanja z učenci 3., 4. in 5. razreda. Ključne besede: učenci, podaljšano bivanje, ustvarjalni prosti čas, pošta. World Post Day. Abstract: On 9 October we celebrate World Post Day. We have been celebrating it since 1969, as it is dedicated to the establishment of the Universal Postal Union, to which Slovenia belongs as well. This day is commemorated in a variety of ways: by printing commemorative stamps, with open days at post offices, with philatelic exhibitions, seminars, workshops and other events. Our school also commemo- rated this day and for that purpose organized several activities, which took place during after-school care with pupils of the 3 rd , 4 th and 5th grades. Key words: pupils, after-school care, creative leisure time, post office. Nina Žbona Kuštrin Osnovna šola Solkan Potek dela Dejavnosti sem izvedla v podaljšanem bivanju, v času ustvarjalnega prostega časa. Potekale so več dni, v več delih, saj smo jim dnevno posvetili od nekaj minut do največ pol ure, odvisno od časa, ki nam je bil na razpolago. Najprej sem si zastavi- la cilje, ki sem jim sledila. Učenci: – spoznajo pomen in razsežnosti svetovnega dneva pošte, – spoznajo delo poštarja in poštne uslužbenke, – izdelajo in napišejo pismo sošolcu. 1. dan Za začetek smo se pogovarjali o pošti v našem kraju. Učenci so povedali, da pošto obiščejo več- krat na mesec, skupaj s starši. Povedali so, da je pošta v Grgarju, v primerjavi s pošto v Novi Gorici, manjša in bolj natrpana. Pripovedovali so kaj oni oz. njihovi starši na pošti počnejo. Njihovi starši najpogosteje na pošti plačujejo položnice, prev- zamejo paket ali pismo, kupijo kakšen časopis, loterijsko srečko, oni pa kupijo kakšne nalepke, s katerimi popestrijo svoj album. 2. dan Učencem sem predstavila nekaj splošnih infor- macij o pošti, s pomočjo knjige Josipa Palade, z naslovom Pošta. Spoznali so, kakšen je bil prenos vesti v preteklosti, kaj je to pismo, pot pisma, ne- kaj informacij o pošti kot objektu in o filateliji. Še več informacij o pošti nekoč smo dobili na spletni strani Pošte Slovenije. Ker jih je zanimalo tudi ka- kšne poštne znamke uporabljamo danes in kakš- ne znamke so bile izdelane lansko in predlansko leto, smo si na spletni strani ogledali kako te znamke izgledajo. 3. dan Šli smo na ogled pošte v Grgarju, kjer nam je poštarica predstavila pošto, njeno delo, delo poštarjev raznašalcev, potek poštnega prometa in razkazala znamke. Slika 1: Pošta v Grgarju Razredni pouk 1-2/2015 109 4. dan Predstavila sem jim slikanice na temo pošte. Knji- ge z naslovi Pingvinčkova pošta, Pošta za Jošta in Lunina pošta so prelistali, prebrali in se o vsebi- ni tudi pogovorili. Izbrali so knjigo, ki jim je bila najbolj všeč. Izbrano knjigo sem prebrala vsem učencem v razredu. 5. dan Iz škatle za čevlje so s pomočjo papirja izdelali šols- ki poštni nabiralnik. Škatlo so oblepili s papirjem, izrezali luknjo in nanjo napisali: poštni nabiralnik. Slika 2: Izdelovanje poštnega nabiralnika 6. dan Izdelali so vsak svojo kuverto. Učencem sem naj- prej pokazala postopek izdelave kuverte, ki sem ga našla na spletni strani HYPERLINK »http:// ekako.net/kako-narediti-kuverto« http://ekako. net/kako-narediti-kuverto. Slika 3: Postopek izdelave kuverte Dala sem jim bel papir formata A4, potem pa so si sami izdelali kuverto s pomočjo postopka izdelave na sliki. Ko je bila kuverta izdelana, sem jim raz- delila bele črtaste liste. Iz vrečke so povlekli ime učenca, ki so mu doma anonimno napisali pismo. Pismo so vstavili v kuverto in kuverto zalepili. 7. dan Vsak učenec je na pripravljene listke, v velikosti prave znamke narisal svojo znamko, jo nalepil na kuverto in kuverto opremil z imenom in priimkom prejemnika pisma. Nato so si iz plutovine izde- lali štampiljko. Na plutovino so najprej narisali vzorec, ki so ga izrezali. Kuverto z znamko so ožigosali tako, da so štampiljko pomočili v tempe- ra barvo in jo odtisnili na kuverto. Ko se je barva posušila so kuverto s pismom vrgli v šolski poštni nabiralnik. Slika 3: Izdelovanje štampiljke 8. dan Prišel je dan odpiranja kuvert. Bila sem v vlogi poštarice. Vsako pismo sem izvlekla iz nabiralni- ka, prebrala naslovnika in mu pismo izročila. Ko je vsak učenec prejel svoje pismo, ga je najprej previdno odprl,nato pa začeli z branjem in se pri tem neznansko zabaval. Zaključek V podaljšanem bivanju se veliko pogovarjamo, be- remo knjige, rešujemo učne liste, pišemo domačo nalogo, raziskujemo naravo, se sproščamo in tudi likovno ustvarjamo. Ponavadi nam izdelovanje vzame nekaj dni, saj je delo v podaljšanem bivanju zelo pestro in raznoliko. Spoznavanje pošte, v okviru svetovnega dneva pošte, je bilo učencem zanimivo, drugačno in tudi sami so veliko prispe- vali k poteku dejavnosti, ki sem jih izvedla, saj so bili polni idej in predlogov. Ker so dejavnosti potekale več dni, vsak dan le nekaj minut, jim to ni predstavljalo prevelikega bremena in so k dejav- nostim pristopali sproščeno in polni ustvarjalnega duha. Komaj so čakali zadnji dan, ko so pismo, ki jim je bilo namenjeno, lahko prebrali. Pravijo, da je bilo raziskovanje o pošti napeto. Viri in literatura 1. Gliori, D. (2002). Pingvinčkova pošta. Radovljica: Didakta. 2. Daniels, G. (2003). Pošta za Jošta. Ljubljana: Kres. 3. Kokalj, T. (2009). Lunina pošta. Hoče: Skrivnost. 4. Palada, J. (1979). Pošta. Ljubljana: Mladinska knjiga. 5. http://www.stat.si/StatWeb/glavnanavigacija/podatki/prikazistaro novico?IdNovice=1191 (dostopno 22. 4. 2015). 6. http://ekako.net/kako-narediti-kuverto (dostopno 22. 4. 2015). 7. http://www.posta.si/ (dostopno 22. 4. 2015).