V obrambo.* Z ozirom na vest v zadnji številki Vašega cenj. lista. pros'm. da uvrstite v prihodnji številki sledeče vrstice: Sprejel sem vabilo na predavanje učiteljstva Logaškega okraja za 13. t. m. po dolžnosti. Predmet: o temeljnih pojmih socologije, je ¦ nepolitičen ter sem gg. učiteljem izrecno zatrdil, dia nisem pripadmk nobene politične stranke ter mi bo naloga predavati stvarno s poljudnoznanstvenega stališča. Pripomnil sera, da učitelji niso doblli v šoll najmanjše podlage v socialnih vedah in da jim je torej težko poučiti se o tem potom samoizobrazbe, ker po eni strani današnje publikacije in posebno časopisje. ne dajejo nikakega stvarnega pouka, po drugi strani pa so sociološke knjige drage in nimamo še preglednega. enotnega, sistematičnega dela. Radi tega je nazor dopisnika, da bi se morebiti na razpravi pretresavalo kako politično raziranje, docela neosno\'2nje v poliličnem državnem življenju. Seveda danes, ko so jela po vseh * Dasi se z' vsemi utemeljitvami g. dr. H. Tume ne strinjamo. smatramo za kulturen škandal, da se na indirekten nač!n prepove udeležba prw predavanju, ki ima nadaljno - izobraževalen in znanstven značaj. Učiteljstvo je že toliko zrelo, da bi samo znalo izluščiti eventualna tendenciozna tolmačenja, 0 katerih bi se pa bilo prej potreba prepričati. Vlada jih kai lahko ugotovi po komisarju. ki bi ga lahko poslala. ker je bilo predavanie prei javljeno. Vsekakor je postopanje za učiteljstvo ponižujoče! Op. uredn. držaivah prevladovati načela boljševizma in fašizma, t. j. nai vlada v državi le ena stranka, da ie samo ta držaivotvorna in vse druge državi nevarne, ni ob tem mogoče misliti. da bi bil socrološki pouk stvarno in znanstveno pravilen, kajti ravno sociologija smatra kot državotvorne le stranke. ki imajo osnovna tla v prirodnem razvoju države in človeške družbe. Ravno sodologija kaže, kako se iz družbe snujejo vedno novi pojavi, nove organizirane ljudske skupine. katere šele ustvarjajo življenje države in ji zadaio smer razvoja. Človeška družba je edino tvorilna, t. 1. temeljno načelo vsake sodologije. Iz nie st) se kot eden najimen:tnejših pojavov izkristaliziraJe v razvoju tekom tisočletij današnje nroderne države in le po prirodnih silah. ki gonijo človeško družbo. se države pretvarjajo in preobl:kuj'ejo v smeri napredka človeštva. Jugoslavija je konstitucijonalna država. V okviru sedaj veljavnih zakonov je torei vsaka prepoved izobrazbe nekonstitucijonalna in žali temeljne pravice državljanov. Tako smatram indirektno preprečenje poljudno znamstvenega predavanja na željo učiteljstva samega. Z enakimi ukrepi seveda vsaka vlada le priznava načelo fašizma in boljševizma, t. j. izključuje vsako mišljenje, ki je vladajoči stranki zoprno. Sodologi.ia pa fe nauk o razvoju človeške družbe k svobodi — torei gotovo boljševizmu in fašizmu enako protiven. Iz tega stališča ie prepoved predavanj umljiva. S prepovedjo je pa mislečemu učiteljstvu tudi izrečeno, da mora učiteljstvo iskati svojo lastno pot za samoizobrazbo. Nasilno preprečenje izobraževanja potom oblastva — je smrt vsakemu napredku, pa mora postati tudi smrt vsaki državi. Tako uči. žal zaman zgodovina, tako uči sociologij.a. Prirodoslovne vede XIX stoletja so kljubu vsemu pritisku državnih in konfesijskih organizacij zrevoludonirale duhove v spoznanju prirodnih sil, človeštvu v prid — socialna veda XX. stoletja pa je na potu. da zrevoluc;onira srca in duše v usmerjenju človeške volje — odpre pot svobodi in dejanju. Dr. H. Tuma.