FRANC KRIŽNAR 99 Ali je bil Franc Wilfan Babič (1909-1986), škofjeloški glasbenik, morda tudi eden naših prvih glasbenih kritikov? /OSA/ RAy.GlM.DI r avtorjev kol MI Josip Mantuani, Viktor Steska. Josip Čerin in Srečko Koporc. Slovenska in tuja glasbena znanost še dandanes redno posega po tovrstnih dosežkih, saj skoraj ni glasbenega pod ročja, ki ga ne bi našli tako ali drugače zabeleženega prav v CG. Glasbena pri loga pa je prinašala vse zvrsti cerkvenih pesmi, v začetku največ (spet) cecili- janske skladbe, ne samo naših - slo venskih, pač pa tudi tujih, zlasti še nemških avtorjev. Najpomembnejši in najplodov itejši sodelavec je bil (speti Anton Foerster, ki je v reviji ustvaril izvirno slovensko cerkveno glasbo, hkrati pa tudi slovensko glasbeno ter minologijo. Drugi skladatelji, ki so bili obenem pomembni tudi za našo po svetno glasbo, so bili npr. pater Hugolin Sattner. Fran Gerbič. Ignacij Hladnik, Jakob Aljaž. Josip Pavčič, Janko in .Av gust I.eban. Vinko Vodopivec, v novej šem času pa še Stanko Premrl. Franc Kimovec. Krnil I lochreiter. Josip Klemenčič. Anton lobst (tudi Ločan - Zirovec!) in Martin Železnik. /lasti še Premrl je najbolj razširil krog sodelavcev skladateljev in sam ter skupaj z. njimi skušal ujeti korak s tedanjo evropsko (cerkveno) glasbo. In prav v tem krogu najdemo tudi Franca \Vilfana Babica kot avtorja skladatelja, dopisovalca in kritika. V svoji knjigi Slovenski cerkveni skladatelji ga obravnava tudi Stanko Trobina . ki mu pripisuje v CG objavljena (cerkvena glasbena) dela: -Franc Babic je napisal 'Marija, divni cvet'(CG 1932), Adventno' (CG 1932), Božično' (CG 1934), Rosite, nebesa', maša (Lj. 1935h. Potem pa se je pričelo iskanje Babičcve zapuščine, njegovih del in vseh (pre(potrebnih bio- in bibliografskih podatkov. Omenjeno poizvedovanje teče in tenzivno vse od konca leta 1990 naprej: žal kar štiri leta po Babičev i smrti. Bojimo se. da kompletno gradivo nikoli ne bo na razpolago na enem samem mestu, precej od vsega (pre(potrebnega (dokaznega) gradiva pa bo verjetno ostalo za vedno ne znanega. Med slednje sodi vsaj Babičevo biografsko gradivo predvojne (pred 1941) provenience v Škofji Loki. Franc Wilfan Babic Babičevo življenje —poskus biografije Franc (Frančišek) Babic je bil rojen 27. marca 1909 v škofji Loki. Mesto 71. Oče. Franc, krojač (2. avgusta 1874 do 28. oktobra 1935), in m.iti Marija (verjetno go spodinja, podatkov o njenem poklicu ni. roj. Bernik. 20. januarja L879 v Stanišu. do 28. okt. 1950) sta bila torej Ločana". Živeli so na današnjem Spodnjem trgu 100 ALI JU BIL FRANC \\ IIIA\ BABIC < t')D'X l')KC). SK< HJEIO.SA7 CLASISliSlK. MORDA 111)1 Rojstna biša Franca \\ Babica r Škoffi Laki, Spodnji trg / ~ (Foto Franc Križnar) (Lontrgu) št. 24 (Mesto št. 68, od 1930 dalje Spodnji trg št. 33 in nazadnje št. I-"). kjer je navedeno lastništvo hiše od 1914 dalje kot razdelilni sklep po dražbi na ime Franca Babica, krojača, in še enkrat, leta 1936 kot prisojilo Marije Babic. roj. Bernik*. V družini se je rodilo še devet otrok, skupaj torej deset, pri čemer je bil Franc(-e) najstarejši: potem so se staršema rodili še Ožbalt (1910—1978), Terezija ( 1911), Jožef ( 1913-1970), Marija ( 1914). Marija ( L915), bana ( 1917), Matevž ( 1918), Janez (1919) in Antonija (1922—1951); podatki o umrlih otrocih Babic so tudi zaradi raztresenosti po vsem svetu ter zaradi odsotnih potomcev neažurirani. (Kaparjev; op. pisc: po domače se je tako reklo pri hiši) France (Babic) je bil krščen pri sv. Jakobu', v Škofji Loki pa je bil tudi (9. maja 1920) birman. Zaradi dejstva, da je večina Babičevega arhiva iz vojnega in povojnega časa (1941 — i5 in po letu 1945) ostala na njegovem drugem, stalnem domu v Celovcu Klagenlurtu. kamor je France Babic emigriral, so malo znani podatki o začetkih njegovega šolanja. O vsem tem ni ohranjenega gradi va, tudi zato ne. ker ni na voljo niti arhiva ljubljanske Orglarske šole, za katero pa je znano, da jo je izmed glasbenih ustanov France Babic najprej obiskoval in tudi dokončal. Iz njegove »Personalkarte« osebnega lista" je razvidno, da je imel Franc Babic za seboj »Vblksschule« ljudsko šolo (v Skorji Loki) in »Hauptschule«/glavno šolo ali Državno mešano meščansko šolo v Ljubljani, ki jo je obiskoval v šolskem letu 1926/27 in zaključil z uspehom »zelo/prav dobro« (Ljubljana—Šiška)6; v času od 10, septembra 1927 do 29. junija 1930 pa je obiskoval Orglarsko šolo in jo končal z oceno »sehr gut«/zelo dobro (odlično; orgle pri S. Premrlu!) in v času od 10. sep- /'(ttokopija rojstne (matične) knjige župnije Škofia Loka (original brani Matični urad Oddelka :n notranje zadere Občine Skofja Loka, zap. štev, 2- Franc(-čišek) Babic 101 LOŠKI RAZGLEDI 41 tembra 1930 do 26. junija 1934 še ljubljanski Državni (glasbeni) konservatorij. ki ga je zaključil z oceno -sehr gut« zelo dobro (=odlično) . Med člani zaključne izpitne komisije so navedeni takratni ugledni slovenski glasbeni umetniki in vodilni peda gogi Državnega (glasbenega) konservatorija: Slavko Osterc. Lucijan Marija Skerjanc, Angela Trost in ravnatelj Matej Hubad. Nato pa naj bi" Franc Babic še dve leti obisko val zagrebško Glazbeno akademijo (pri prof. R. Matzu! - za kar pa ni na razpolago dokumentacije, razen omenjenega navedka; op. avt.l. V tem času navaja Babičeva hči Eva B. »... je po pripovedovanju dolgo časa sodeloval in bil r stiku z baronom Wolkenspergom v Škofji Loki v gradu Burgstall« (v loškem Puštalskem gradu, saj ista navaja tudi današnji sedež loške Glasbene šole"; po naknadnem preverjanju žal te trditve zaradi neohranjenih gradiv v tej zvezi ni bilo moč niti potrditi niti ji oporekati). Tudi v obsežni zapuščini omenjene rodbine škofjeloških baronov Oblak—Wolkensperg"' ni razvidno omenjeno sodelovanje, čeprav je iz posamičnih fragmentov moč razbrati, da so -... uprizorili Franza von Suppeja komično opereto •Flullc Bursche-". Iz vseh teh podatkov je razvidno, da gre v primeru obravnavanega »Ločana Franceta Babica za šolanega in glasbeno verziranega umetnika, ki je nadaljeval in končal svojo kariero v pedagoškem glas benem poklicu, saj v svojem cit. -oseb nem listu« poleg omenjenih podatkov navaja tudi spričevala v zvezi z vsem navedenim šolanjem, dodaja pa še peda goški (glasbeni) izpit, iz solopetja12, ki ga je opravil 23. maja 1962 v Celovcu. Svoje prve delovne izkušnje je opisal kot ka pucinski seminarist« in organist v Skofji Loki (1. oktobra 1930-1. oktobra 1933). učitelj glasbe v škofjeloški ljudski šoli ( 1. septembra 1934—1. maja 1940) in na zadnje kot učitelj glasbe v Mostah (Ljub ljana; 10. maja 1940-20. aprila 1941). Potem (prti podatek iz korespondence med Francem Babičem in A. lanom naj bi bilo to že pred 28. aprilom 1939; spet za drugi podatek naj bi veljal 20. aprila 1941": in še tretji podatek: 1. december 1942") je Franc Babic torej odšel i/ Ljubljane in škofje Loke na avstrijsko Koroško, kjer je v času od 1. decembra L942 do leta 19-t3 (očitno do konca 2. svetovne vojne) poučeval klavir v glasbeni šoli v Borovljah,'Ferlachu (pri Celovcu Klagenfurt). od 13. marca 1933 p;t je že zabeleženo Babičevo de- Babičev rokopis: fragment pisma, ki ga je /5. februarja 1932 iz Škofje Inke pisal S. Premrla 102 ALI JE Bil FRANC WLLFAN BABIC (1909-19H6/. ŠKOFJELOŠKI GLASBENIK MOHDA TUDI... lovanje (kot zborovodja?) v »Musik- verein fur Karnten« Koroško glasbeno združenje v Celovcu. Poleg teh dejav nosti so razvidne še: od 1. oktobra do 1. decembra 1944 vodenje glasbene šole Brandenburg (?) in zborovodja zbora M. G. V. Deželne industrije v Celovcu. Krivi Vrbi, Krumpendorfu (ob Vrbskem jezeru), ženskega zbora šole za zdrav stvene delavce v Celovcu itd. V Celovcu, na tamkajšnjem Dežel nem glasbenem konservatoriju, pa je najdlje poučeval solopetje, zborovod- stvo in bil korepetitor - pianist in orga- nist. Iz tega časa navaja sam. da je napisal čez 300 glasbenih del (pesmi samospevov in glasbenih študij?). Leta 1953 je Franc Babic dobil tudi uradno avstrijsko oziroma celovško domovin sko pravico s »službenim- ali delovnim listom, s prvim stalnim bivališčem v Krumpendorfu Krivi Vrbi ob Vrbskem jezeru. Hauptstrasse . novembra 1944 pisal S. Premrlu spremljevalec ali v primeru orgelske inštrumenta še kot organist (solist). V času delovanja v Celovcu je imel Prane Babic zaradi raztresenosti svoje sicer številne družine (bratov in sester) po celem svetu s prijateljem Alojzem Janom (roj. 1913, ključavničarjem po poklicu in nazadnje izdelovalcem 105 LOŠKI RAZGLEDI i~ /kravjih/ zvoncev!) iz Višelnice (12). ki spada v faro Zgornje Gorje (nad Bledom). lepe. več kot zgolj prijateljske stike in odnose. Številna korespondenca je resda ohranjena le na eni. Janovi strani, zato pa seveda zaradi dveh povsem različnih oseb nosti ta kaže na globoke in splošne družinske vezi in podatke. Zanimivost omenjene korespondence je tudi v tem. da hrani A. Jan tako pisma Franca Babica kot kopije svojih pisem, ker mu je vsa (razen kartic itd.) pisal s pisalnim strojem in je zato ohranil tudi kopije svojih pisem. Eni in drugi, torej Babičevi in Janovi, so se v vsem povojnem času med Zgornjimi Gorjami in Celovcem oz. Krivo Vrbo (udi redno obiskovali. Prvo (Babičevo) pismo datira \ ki novem arhivu že 2 kjerkoli, seveda najraje pa v Ljubljani ali v Zagrebu ... doma ...«'-'. Še isto leto (21. junija 19^2) je Franc Babic spet za pisal v pismu A. Janu: -... jaz sem v popolnem razmahu, učenju in uče nju. V petek, in soboto grem k prvemu izpilit in dne 28. avgusta (1952!) je končni zrelostni izpit. Moram obvladali zelo obsežno snov. Sicer mi ne dela težkoč. ker sem se naučil to že pred 20 teti v Ljubljani. Najtežje je sedaj isto snov predelali v nemščini. In strokovni izrazi pri vzgojeslovju, lo je precej trd n. ,. 0 ... ,. .... oreh. Bom videl?Vse ie odsreče odvisno. Pismo Franca Babica, ki ga /e-i. junija 1948 •' pisal Alojzu Jami v Višelnico 12. Zgornje ...Za predvajanje me praktično ne skrbi. Gorje na Gorenjskem Vsak. kdor me sliši, je presenečen, tako 106 Ml fEBIL FRANC \\ II !A.\ BABIC t1909-1986/, ŠKOFJELOŠKI GLASBENIK. MORDA TUDI. Naslovnica enega redkih Babičevih tiskot KLAMRSKJH SKLADB dobro mi gre z glasom. Teoretični del in zgodovina je pa tako obsežna, da se Bog usmili...--' 12. julija 195"1 spet piše Alojzu lanu: -...Jaz sem imel toliko dela. kot še nikoli. Veš šola, javni nastopi, šolski kon certi ... to da ogromno dela in opravka tudi izven šole Sedaj sem nastopil počitnice in sem do /5. septembra prost. ..y' 21. julija 1958 se je spet oglasil A. lanu in med drugim napisal: «... Preteklo šolsko leto sem imel dela. kot še nikoli. Pri nas je tako. da moraš delati in delati, če hočeš, da nekaj zaslužiš. No. in kje je potem čas za umetniško udejstvovanje, za komponiranje?Jaz imam mnogo lepih idej. pa kaj hočeš, če nimaš časa. da izko ristiš. ..y' 23- decembra 1958 ("rane Babic spet piše A. lanu in med drugim omeni: .... Jaz imam sicer mnogo dela. Vsak prosti čas izrabim za kulturno delo. Ravno danes sem odposlal v Ljubljano moj strokovni članek (?) za glasbeno revijo (?). Bom le videl, kako ga bodo sprejeli. Zajel sem strokovno (pevsko) vsaj tako. da bodo vide/i. da jaz ne spim, in da tudi nekaj znam. ..."'' 20. decembra 1959 spet lahko preberemo v Babičevem pismu A. Janu: -...Jaz imam vedno mnogo dela. Prostega časa ne poznam. Doštudiral sem solopetje in že učim in pripravljam pevce za opero. Imam uspeh in največje veselje v tem. Naravno moram študirali vzgojo glasu in sem se specializiral na tem področju. ...»-'. 13. oktobra 1967 pa: -...Jaz sem zelo zaposlen. Imam 40 učnih ur na teden. potem pa še delo doma. ../" Potem, ko je »učitelj solopetja in skladatelj- Franc Wilfan Babic (tudi -tseh. torej: Babitsch!) 11. junija 1986 v Celovcu v 86. letu umrl. so sledila še pisma med ome njenima družinama (v imenu Babičevih žena Brunhilda in edina Babičeva potomka hči Eva) zjanovimi najdlje še do leta 1990 (1991); vendar so v glasbenem pomenu vsebinsko nezanimiva, tudi za omenjeno področje obravnave. V nekaterih pogo vorih 7. A. lanom se je našlo tudi to. •... da je Franc Babic tudi učil na loški mešča nski šoli in orglalpri uršulinkah (v Škofji Loki'') ... Ko seje s kar štirimi brati odselil na Koroško, najprej v Borovlje, je postal čisto pravi Korošec ... A.Jan in Prane Babic sta nekaj časa (po drugi svetovni vojni) živela skupaj v Celovcu ... Po vojni, četudi 1'ranc Babic ni imel nič skupnega s tako znanim (slovenskim/ domohranstvom, ga do leta 1950 ni bilo domov. vSkofjo loko. niti takrat ne. ko mu je umrla malh (ni ga bilo na pogrebu svoje matere v Škofjo Loko v začetku novembra 1950 ?; mati je umrla 28. oktobra 1950!). Arhiv korespondence med Francem Babičem in A. Janom obsega 130 enot. večinoma pisem, nekaj malega tudi kartic, voščilnic, čestitk in dopisnic. Babičev del te korespondence je v glavnem v rokopisni obliki, nekaj 107 LO&KI RAZGLEDI 47 malega je v tipkopisu, in obsega 61 enot. Janov fragment tega opusa pa je make večji, saj njegove, izključno tipkopisno ohranjene, kopije pisem Franca Babiču obsegajo 69 enot. Za svoje delo je bil Franc W. Babic v Celovcu oziroma na Koroškem kar nekaj krat odlikovan oz. nagrajen: 2-krat (bron in zlato) je prejel odličje avstrijske Koro.ške pevske zveze (Karntner Sangerbund). dvoje spominskih odličij (iste zveze), dvakrat zaporedoma ga je odlikoval koroški deželni glavar, v njegovi zapuščini v Celovcu pa sta še dve (neidentificirani) podobni spominski odlikovanji. Franc Wilfan Babic je živel in deloval med Celovcem in Krivo Vrbo (ob Vrbskem jezeru), občasno, samo še na (eno)dnevne obiske pa se je kdaj pa kdaj po (2. sve tovni) vojni še vračal v svojo rodno domovino: Ljubljano in Skofjo Loko. Umrl je 11. junija 1986 v Krivi Vrbi (ob Vrbskem jezeru), pokopan pa je bil 20. junija na (zasebnem) pokopališču župnije sv. Martina v severozahodnem predmestju Celovca (Luegerstrasse). Slovenska enciklopedika Franca Babica ne omenja, razen da je z omenjenim opu som štirih cerkvenih pesmi, ki jih je objavil v (XI ( 1932— 35) naveden v Slovenskih cerkvenih skladateljih3". Temelju i podatki -bibliografski pregled kompozicij Franca W. Babica V pričujočem popisu Babičevih del se v glavnem naslanjamo na zasebni arhiv skladateljeve žene Brunhilde in hčere Eve Babic ( Klagenfurt Celovec. Rizzistrasse 6). Babičev popis glasbenega opusa (glej zap. št. 400-524. hi kažejo število skladateljevih deli), kopija avtografa v njegovi zapuščini v Celovca < 10. avgust /9669 108 Ml II IUI FRASC \\lil.-\.\ BABICI 1909-1986). SKOF/ELOSKJGLASBESIK. MORDA TI 1)1 Franc IV. /W>/c i r sredini l r «//«o hčerko Evo Babic (na levi) in ženo Branhildo Babic i na desni>. med leti 1975 do /VtiO Nekaj malega (potrditve in ponovitve) je bilo mogoče najti še v CG. Kajti skladatelj ni zapustil popisa svojih del. čeprav se v enem od prijavnih fragmentov (očitno gre /a skladateljev avtorski popis za avstrijsko avtorsko agencijo. 10. avgusta 1968) nahaja 28 del, med opusi od št. 400 do št. 524. Tudi zato in pa zaradi nekaterih (redkih) skladateljevih oznak opusov, smo Babičev popis glasbenih del razdelili v dve sku pini: tisto, ki nosi oznake opusov in dela brez znanega opusa. Prav zato dopuščamo \ tem primeru določeno distanco do navedenih Temeljnih podatkov.... ker je ta pre gled prvi in prav gotovo ne dokončen. Vanj so uvrščena Babičeva dela. ki so izšla v tisku, pa tudi njegovi (dosegljivi) rokopisi. Pri sestavljanju te Bibliografije ... je upoštevana ustaljena mednarodna univerzalna decimalna klasifikacija*'. Opuščene pa so glasbene oblike, kompozicijske zvrsti, ki se v Babičevem opusu sploh ne po jav ijo (npr..- opera, kantata, koncert, simfonija, sonata itd.). Prav tako so v tem popisu (vseh) Babičevih del zajeti le tisti podatki, ki so znani in nedvoumni ob vpogledu v skladateljev opus in razpoložljivo zapuščino. Ta vsekakor ni popolna in je kljub glavnemu in edinemu nahajališču, pri vatni zapuščini na skladateljevem domu. verjetno možna še kje (uredništva in njih sedeži, dirigenti, zborovodje zborov in pevci, kapelniki in inštrumentalisti, cerkveni kori, župnijski uradi. ...). Zato še vedno obstaja raziskovalcev in popisovalcev dvom tako v pogledu Babičev e bio- kol tudi bibliografije. Tako naj bi ta bibliografija glasbenika in skladatelja Franca Will'ana Babica pome nila le avtorjev lorzo in ne nekaj dokončnega. Babičev bibliografski pre gled kompozicij je narejen po abeced- Nagrobnikz /pisanim imenom F. IV. Babica na pokopališču ž. c. sv. Martina v Celovcu (Foto Franc Križnar) 109 LOŠKI RAZGLEDI 47 nem zaporedju naslovov skladb, prav tako pa je glede na avtorjeve (dosegljive in znane) oznake opusov razdeljen na označeni del opusov in neoznačeni del, ter še dodatno poddeljen na posvetni in cerkveni opus. Pri Babičevem izvirnem nemškem opusu smo prevedli naslove in uvodne opombe, ki jih je skladatelj pripisal takrat, ko je določeno delo posvetil, ali posebej zaznamoval njegov pomen tudi v slovenskem jeziku. Zlasti še nekaj težav je bilo v njegovem rokopisnem delu zapuščine, saj njegova pisava (morda tudi znanje nemščine?) marsikdaj zamegljuje natančen in pravilen (pesniški) prevod; nasprotno, pa nismo prevajali slovenskih naslovov v nemščino. Z označenim (= znanim) opusom [ POSVTTN A DELA A Komorna dela a S n m o s p e v i l.Abschied Slovo, op. 3)1 ali in 505, (bes. K. Hudi). I.iecl tur Tenor und Klavier pesem z.i tenor in klavir, rkp. Krumpendorf30. 9. 1957, 1968 (popr. 1970). 2 Allerseelen TA; duša. op. 190. Lied tur Mezzosopran und Klavier pesem za mez/osopran in klavir (bes. H. v. Gilm), rkp.. Klagenfurt Celovec. (?). š Aus meiner Tranen spriessen Iz mojega napoja .. . op. M2. |0r hohe Stimme (Sopran) mit Klavier begleitung, za visoki glas (sopran) s klavirsko spremljavo, i bes. 11, 1 leine), rkp. Krumpendorf W6hrter See. december 1967 in 11. It. 1969. t.DerTod! Smrt!, op. 412 ali in 501. (bes. II. Homai. rkp. velika noč. 1958, 5. Einsam hintern letzte tlans Osamljen za zadnjo hišo, (skupaj z: Es gibi so vvunclcrvvcissc Nachte Čudovite bele noči. op. 361 ali in 193. fur Tenor mit Klavierbcgleitung za tenor s klavirsko spreml javo, (bes. K. M. Rilke), rkp. Klagenfurt. 17. 1. 1958 in (ponovno) 196(1. (>. Es gibt so wunderweisse Nachte Čudovite bele noči. op. 395. tur Sopran (Tenor) mit Klavicr- begleitung za sopran (tenor) s klavirsko spremljavo, (bes. R. M. Rilke). rkp. Klagenfurt, (>. 2. 195S in (ponovno) Krumpendorf 1959. "Gib mir Daj mi. op. 507, (bes. H. Homa), rkp. (?). K. Heitung Ozdravljenje, op. 425, t.ied tur Sopran Šolo unči Klavier pesem za sopran šolo in klavir (bes. R. Huch). rkp. Klagenfurt, 21. 1. 1957. 9 Hochsommcrnacht Kresna noč, Lied tur Bass und Klavier Pesem /a bas in klavir, bes. (>). rkp. Krumpendorf, is. II. 1951. K). Ich moehte drauSen dir begegnen Kad bi te srečal zunaj, op. 375 ali, in 391. Lied (fur tiefe Stimme) mit Klavierbcgleitung pesem (za nizki glas) s klavirsko spremljavo (bes. R. M. Rilke), rkp. Krumpendorf, 1961. 11 In allen guten Stunden V dobrih starih časih. op. 427 (bes. I. W. v. Goethe), rkp. (?). 12 Leben/'Življenje, op. 507 ali in 508 fur Stimme (Alt) und Klavier za glas (alt) in klavir, (bes. E. Preining), rkp. Klagenfurt, 14. 2. 1957. li.lied/Pesem, op. 410 ali/in 504, Lied fur Bass (Alt) und Klavier pesem za bas (alt) in klavir, (bes. H. v. Homa). rkp. (?) 1958. 1-i.Nacht der Spaziergang Sprehod ponoči, op. 504. (bes. H. Homa), rkp. (?). 15,Nacht der Spaziergang Sprehodl>oiioči. op. 404 ali in 504, fur Alt šolo und Klavier za alt šolo in klavir (bes. II. v. Homma). rkp. Klagenfurt. 5. 11. 1957. 16. Purpiirrote Rosen binden ...Škrlatno rdeče vrtnice, op. 111. ali in 511 ali in 534 ?) fur eine (tiefe) Stimme mit Klavierbegleitung/za (nizki) glas s klavirsko spremljavo, (bes. R. M Rilke). rkp.. Krum pendorf. 1961. 17.Spriiche/Raki, op. 356, fur eine Stimme mit Klavierbegleitung za glas in klavirsko spremljavo, (bes. I. Schitz). rkp. Krumpendorf (?). 18.Wehmitte ?. op. 512/1 in 2. Lied ftir Sopran (Tenor) mit Klavierbegleitung pesem za sopran (tenor) s klavirsko spremljavo, (bes. H. Heine), rkp. Krumpendorf, 1967. 19.Wenn ich in deine Augen seh/Ko pogledam v tvoje oči, op. 513. fur eine Stimme mit Klavier begleitung za glas s klavirsko spremljavo (bes. H. Heine). rkp.. Krumpendorf, december 1967. 20 Winterlichtlandschaft Zimska pokrajina, op. 433. (bes. E. Babolsel), rkp. Krumpendorf, 2.3. 2. 1964. 110 Al III. BIL FKA\C \\ILl-A.\ UMIK': < 1909-1986). ŠKOFJELOŠKI GLASBENIK. MORDA 77 1)1 b)K lav ir 1 Andante Cantabilc. op. 137, rkp. Krumpendorf, 15. 4 1965 in 23. I 1972. 2 Ballada/Balada op. i32. rkp.. Krumpendorf, 16. 2. L964. Impromptu. op. i i2. rkp. (?) in li.sk (?), posnetek Kadio Slovenija (Marijan Lipovšek klavir. 1973). i Impromptu. op. 446, rkp. Krumpendorf (?). Impromptu. op. 524. rkp (?). H Impromptu. op. 607, rkp. Krumpendorf, 1~. s, 1983. Kinderspiel . posnetek Radio Slovenija (Marijan Lipovšek, klavir, 1973). 1-4.fioctaroo/Noklurno, op. 535, rkp. Krumpendorf (?), posnetek Radio Slovenija (Marijan Lipovšek, klavir. 1973). IT Nocturno Nokturno, op. 536 (?), posnetek Kadio Slovenija (Marijan Lipovšek. klavir, 1973). 16. tioctiarnio/Nokturno. op. 561, rkp. Krumpendorf, januar 1973- I" Nocturno 'Nokturno, op. 601, rkp.. Krumpendorf 23. 10. 1978. is Nocturno Nokturno, op. 602, rkp.. Krumpendorf, 1980. 19 Nocturno Nokturno, op. 605, rkp.. Krumpendorf, 1980. Jo Nocturno Nokturno \ h—molu, op, 631. rkp.. Krumpendorf. 23. K). 1978. 21 Polka, op, 519. rkp. Krumpendorf, 10. 2. 1970 22 Polka. op. 431, rkp., Krumpendorf. II. 2. 1964 'ali in 1968?). 23. Postludium Postludij, op. 623, rkp. (?). 2 i Preludium Preludij, op. (28 v D-duru, rkp. Krumpendorf. 21. 1. 1964, posnetek Radio Slovenija (Marijan Lipovšek. klavir. 1973). 2^ Preludium Preludij, op. (->22. rkp. (?). .'i' Romanze Romanca, op. S3 t. rkp. I?). 27.Rotnaaze/Romanca. op, 565, rkp. (?). 28. Tanz./Ples, op. 510, rkp. (?). 2'K'traumerel Sanjarjenje, lur Klavier/za klavir, op. 523, rkp. Krumpendorf (?). 3(i Traumerei Sanjarjenje, lur Klavier za klavir, op. 538. rkp. Krumpendorf (?). 31 Walzer Valček, op 537, rkp. Krumpendrol (?). posnetek Radio Slovenija (Marijan Lipovšek. klavir. 1973). 32 Wdrtherseemarsch Koračnica Vrbskegajezera, op. 518, rkp. (?). 53 Zvvischenspiel J7r, tisk - ciklostil. (?). 111 LOŠKI RAZGLED! 47 3.Baueenfgebet/Kmetova prošnja, op, 324, (be.s. I Podessan), rkp. Krumpendorf, 1". 10. 1960 (?). t Dic Karawanken "Karavanke, op. 322 (?), (be.s. E. I loschen), rkp. (?). 5. Dort bin ich so gern ... Tam sem laku rad ... op. 339. (bes. >), rkp. (?). d Festgesang Slavnostna pesem, op, 403 (bes, |. Golles), rkp. p. 454 ali in t55, (bes. C. Lappe). usk - dkiostil. rkp. (?). 9.In alk-n gutten Stunden o/; vseh lepih urah. op. i2~. (bes. J, \V. (loethe), rkp. (?). tisk: Sangerfreund (?). 1<) ImMaien \' maju, op. 33 1 (bes.J. Radenberg), rkp. Krumpendorf, 2t. 3. 1991 1 I. Kartncn BegruiSmotto Koroški pozdravni moto, op. 351, (bes. \V. Grabner), rkp (?) 12 Mei llamer ?, op. 329. -Dicht. \\. Grabner gewidrnet posvečeno pesniku \X'. Grabnerju. (bes. Thomas ?). rkp. 22. 19. 1950. 13.Mei Heimal Moja domovina, op, 320. (bes, 1-'. Podesser). tisk -dkiostil. rkp. (?). 1 1. Mein Kartnerland lfo/ii koroška dežela, op. tOO (bes. S. Gorenziel >. rkp. (?). tisk: Sangerfreund (?). IS. Nun kommt der Friihling wieder Spet se h<> vrnila pomlad, op. 313. 1 bes. ?), rkp (?), 19. 7. 1949 (?). 19.Sommer Poletje, op. 102. (bes. Bimbad). rkp. (?), tisk: Sangerfreund (?). 1~ Steht aaf/Vsianile. op. 3.31. 'bes. ?), rkp, (?). IK Unterdem Lindenbaum I'ud lipo. op. 3K). (bes. II. Pfaili. rkp (?). 19. Wun.sc h /clja. op. 913. (bes \ Petzold), komponiert und den getiin Singerin vom (?)gewidmet kom- ponirano in posvečeno (?>. rkp. Krumpendorf. S, (>. 1976. 3. Ženski zbori 1 Motto .1/0/0. op. 329 (bes. E. Stromberger). -des i'r. Chores der Krankenpflegeschule in Klagenfurt- ženskemu /boru Zdravstvene šole e Celovcu, rkp. (?) in tisk - ciklosiil (?). 3, Im Abendrot V večerni zarji, op, 455. (bes. C. Lappe), rkp. (?) in tisk -dkiostil (?). I Weihelied Posvetilna pesem, op. 327 1 bes Dr. I. Golles). -Zur Eroffnung der neuen Chirurgien in Klagenfurt Ob odprtju nove kirurgije v Celovcu, rkp. (?) in tisk - dkiostil (?). <>. Weinacht Božič, op. t53. (bes. ?), rkp. (?> in lisk - ciklostil (?). 7. Wiegenlied Uspavanka, op. 332 (?), (bes. M. (rrasser), tisk - dkiostil (?), rkp. Krumpendorf. 1973 (?). II CERKVENA DELA A Zbori a ) Brez spremljave (a cappella) 1 Mešani zbori 1 Ave Maria. op. 921. rkp. (?). 17. 4. 1983. 2. Evharistična. op. 933. (bes. k. Gartnen. rkp. C'). 2i. 5. 19.S5, b) S spremljavo 1 Mešani zbori 1. Tantum erg,o/Hymnus v Es-duru, op. 313 tur Bass Šolo. Chor und ()rgel za bas šolo. /bor in orgle. (bes. ?). rkp . Krumpendorf. S. 9. 1959. Z neoznačenim (= neznanim) opusom I POSVETNA DELA A Komorna dela a) 5 a m o s p e v i 1 Abschied SIs-. 12. leh bin am Strand - Tango/Jaz sem na obali ... - tango, (bes. Lj. Zimmer), rkp. (?). I 3 Klagendes Lied Tožba, fur tiefe Stimme und Klavier za m/ki glas in klavir (bes. H. v. Homa), rkp. (?), 1. 5. 19S- in (ponovno) 1. 5. 1958. I i Ko bi biva ljepa ura, koroška ljudska (bes. ljudsko), rkp. (?). I S. Knnst Umetnost, liir eine Stimme und Klavier za glas in klavir (bes, I. Schiitz Preinig), rkp. Klagenfurt. is. I. 1957. \i\ Lied I'esem. Lied liir Bass oder Alt und Klavier pesem za bas ali ah in klavir, (bes. H, v. Homma), rkp.. (?). 25. i. [9V, l~ Man kann voni Worthersee traunieii Lahko sanjaš o Vrbskem jezeru, Langsam \Valzer Počasni valček, bes. (?). rkp. (?). I s. Meeresstille Murska tišina. Lied liir Alt (alt. tiefen liassi und Klavier pesem za alt (alt. nizki bas) in klavir, (bes. I \Y. v. Goethe), rkp (?), 1~ II. 1953 in (ponovno) Krumpendorf, 31. 10. b)So. 19. Opatifa/Pofte. piijle, drobne ptice, (bes. narodno*, pi ir. L Babic, rkp. (?). 20.Opatija Pojte. pojte. drobneptice, (bes. narodno), /a dva glasova in klavir, pi ir. F. Babic, rkp. (?). JI Samo još dva dana. (bes. ?), rkp.. (?). 2"\ 2. 1960 22 Spominčice, (bes S. Gregorčič), rkp. ('). h) K I a r i r 1 Am schdnen Strand vom W6rthersee Na lepi obali Vrbskega jezera, rkp. (?), 2 Argenta-tango. rkp.. 10. 1. 1936(?). 'i Impromptu v Des-duru, rkp Krumpendorf (?). i.-(). Kla%ierstiicke Klavirske skladbe. 1. Preludium Prelttdij, op. 428: 2. Adagio cantabile. 3. Meditation Meditacija, rkp. (?). 7 Kleinertanz Mali/iles. rkp. (?). s Nocturiio Noktumo, rkp. (?). i| Posihidivaa/Postludij. rkp. (?) I11 Preludium Preludij, rkp. (?). II Toccata Tokata, rkp. . rkp. (?), tisk - ciklostiK?). V ALauelle a KJaus ?, (bes. ?). rkp. (?), tisk (?). i Ban Gliick is ka Bleibm Sreča je ostala, (bes. ?), rkp. (?), tisk - ciklostil (?). S Bis mm Kreuz bin teh gengen Do križa sem šel, (hes. ?), rkp. (?), tisk - ctklostil (?), (' BegruKmotto Po-dravni mala. (bes ?), rkp. (?), tisk -ciklostil (?). Darf bin ich so gern Ali te imam lahko raci . , (bes. ?), rkp. (?). 12. š, 1961. H Der Frciheit Recht, der Arbcit 'Svobodipraiica, delu ... (bes ?>, rkp. 27, 7. Il>si. tisk (?>. 9 Deutsche llvimat \i-i>iška domovina, (bes. K. v. Sclnitzi. -Dem Fordere des deutschen Liedes. Gauchormeister, Landtagsabgeordnenten Direktor Fran/ Seitschnig gewidmet- posvečeno •pomoči nemškim pesmim, okrožnemu županu in uredniku Deželnih dni-, rkp. {''K tisk (?>. P i Die Karawankcn Karavanke, (bes. Murauer). rkp (?), I I DieSccle Duša. (bes. ?), rkp. 20. S. 1951. 12 Ein l.ied muss Pesem mora . (bes. ?), rkp (?). 1 h, Festgesang Slavilnapesem. Ibes.Josefine Golles-Ortner), •Ik-im liederwettbewerb des \K',Y Seerosl- Krumpendorf zum 40. Abstimniungsgedenkjahr mit dem 2. Preis ausgezeichnet- ob pevskem tekmo vanju MGV -Jezerski roži- Krumpendorf Kriva Vrba ob tO, obletnici uglašenega dela / 2 nagrado . rkp. C'), tisk - ciklostil (?). 1 i.Grablied iXagrx)bnica, (bes. ? Hribar), rkp. C'), tisk F'). IS Hcimwch Doinoložje. (bes. V. Stalzer), rkp (?), tisk - ciklostil (?). In Hvmna /Umna. (bes. Dr. Josefine Golles-Ortner), •anlasslich der F-roffnung des Klagenfurter Haupt- bahnofes ob priliki odprtja glavne celovške železniške postaje, rkp. (?), tisk - ciklostil (?). 17. »I han in mein Herzkui« V mojem srčku .... -Meiner lieben Fratt Brunhildc gewidmet- Moji ljubi ženi Brunhildi. rkp. (?). tisk (?). 18.Im Heimattal/Domovina. Dem M.-G.-V.-Seerosl- in Krtimpendorl" gevv idmet posvečeno M.-G.-V. •Jezerska roža- v Krumpendorfu, (bes. '). rkp (?>. 19 I m Maien V maju, (bes Rodenberg), rkp. (?). tisk.ciklostil (?). 2(i. In den Kamtcnlicrg Na koroškem hribu. (bes. ?), rkp. (?), tisk - ciklostil (?), 21 Jubelgesang Jubilejna pesem. (bes. ?), rkp. (?>. tisk - cikosiil (?) 22.Karntner Cborsl/Koroškikoral. (bes. J. Golles). rkp. (?). 23. Mein lleimalland Moja domovina, (bes. ?), -Ilerrn Dr, ing. Fran/ Neuner gcuidmet- posvečeno g. dr. ing. Francu Neunerju, rkp. (?). tisk (?). 2 i Mein karntenland Uo:drav'. (bes '•). rkp.. Klagenfurt, 1 i 2 1947. 30,Novo leto, (bes. F. Terčelj), rkp (?). s I O du Schonc Fruhlingszeit '>. // lepi pomladni čas, (bes. ?), rkp. 1951 32.0 teueres Grenzland '>. draga obmejna dežela, (bes. F.. Kernjak), rkp C'), tisk - ciklostil (?). 33 1'iemontesisetes Volkslied 1'iemontska ljudska pesem. (bes. ?), rkp. (?). 3 i Polkiica. (bes. ?). rkp. (?). 35. Pozimi pa rož'cc ne cveto, slovenska narodna (bes. ljudsko), rkp. F') 36 Sehnsucht Hrepenenje, (bes \\. M Volk), rkp. (?). š~ Skrivnostna roža! (bes. Pelinan). rkp. (?). 3K.Sommer Poletje, (bes. Julius Otto Bierliatim). -Dem Manncrgesangverein Liederkranz- Winterbach gewidmet posvečeno združenju moškega pevskega zbora -Venec pesmi- iz \\ interbacha. rkp. (?). tisk - ciklostil (?). 114 AliIIlili FRANC, \XIIIA\ BABIC (I909-19H6J. ŠKOFJELOŠKI ClASBEKtK. MORDA TUDI 39 Steht auf! Vstanite!. (bes. ?). rkp. (?), tisk - ciklostil (?). Ki Svobodna je naša domovina (bes. ?), rkp (?). 11 Ti več opevaš. < bes. ?). rkp. (?). 12 Tri mladenke, (bes. ?). rkp. (?>. i i Vtorthersee \'rl>.sk<> jezen/, (bes. ?). rkp. 1953. i i Wirwohl miiafsn ham \vandcrii Moramo vandrati. (bes. ?), rkp. (?), tisk - ciklostil (?) (5 Was fligst dem. liabs ... ? , (bes. ?), rkp (?), tisk - ciklostil (?). K> Wer schlaffes? Kdo spi?, (bes. ?), rkp. (?). 27. S L951. 4" Wunsch Želja. (bes. Alfons Petzold). rkp. (?). tisk - ciklostil (?). iS Zum Muttertag /a materinski dan. (bes. ?), tisk - ciklostil (?>. rkp.. Klagenfurt, 12. J. L947. i1) Zum Sonneuntergang oh sončnem zahodu, (bes. Fr. Ruckert). •Herrn Josef Tschemernig zum 50. Jiihr. Sangerjubilaum gcvvidmet posvečeno jubileju 50. obletnice petja g. Josefa Tsehemerniga. rkp. (?), tisk - cikli istil (>). SO Žalostinka žrtvam, (bes. T. Scliškar). rkp. (?). ; (linogtasni) Mladinski (ali ženski) zbori (?) I Ani schonen Stnind. am Vvortliersee Na lepi obali Vrhskega jezera, (bes. s. Luschnig), rkp. (?), tisk -ciklostil (?). J Angel varuh, /»<\. narodna), rkp (?). i Metliško kolo i bes. slov narodna), rkp. (>). i Ženski zbori I Am Kirchtagvveg Xapoli do cerkte. (bes. D. rkp (?). tisk - ciklostil (?). J F.r isfs OH /e. (bes. ?). rkp. (?), tisk - ciklostil (?). ; Es hat sich ... ? . (bes. ?), rkp (?). i Es nar als hatt der Hiitimel Bilo je kol i/ti hi neha .... (bes. J. v. Eiehendorf), •gewidme! Dem Frauengesangverein Klagenfurt posvečeno združenju ženskega pevskega zbora Klagenfurt, rkp. (?). i 1'ruhlingsglaube /'oniliicliui vera. (bes ?), Dem Frauengesangverein in Kmmpendorf am \VVinliersee gewidmet posvečeno Ženskemu pevskemu združenju v Krivi Vrbi ob Vrbskem jezeru, rkp (-i. tisk - ciklostil (?). (• Mlatiči slovenska ljudska, (bes narodno), rkp. (?). Motto Moto. Frauengesangverein Krumpendorf am W6rthersee združenju ženskega pevskega zbora v Kjurnpendorfu ob Vrbskem jezeru, (bes. ?). rkp. (?), tisk - ciklostil (?). s Mrzel veter tebe žene. slovenska ljudska, (bes. narodno), rkp. (?), tisk — ciklostil (?!. ').Tri mladenke, (bes. ?), rkp. (?). 10.Tri jctrve žito žele. (bes. ?), rkp. (?). 11. WanderUed//3()/xjf«a pesem. -Den lieben Sangerinnen des gesangverein I.iederkranz \Yinierbach gevvidmct v on \lusik - Prof. Franz Babitsch - Krumpendorf, 20. l). 1959 Posvečeno dragim pevkam pevskega združenja Pevski venec v Winterhachu, prof. glasbe F. Babic iz Krumpendorfa. 2u. 9. 1959. (bes.J. \\ . v. Goethe), rkp. (?). tisk (?). 12 Worthersee Vrbshojezero, (bes. ?). rkp. (?). 2-i. 1. 1956. 13. Wunsch Želja. (bes. ?), -Fran Anna Sleiner. Obfrau des Frauengcsangvercincs llarmonie in Klagenfun gevviJmct Posvečeno gospe Ani Steincr. prvi pevki združenja ženskega pevskega zbora -Harmonija' v Celovcu, rkp. (?). I I Zum Muttertag Oh materinskemu tliiern. (bes. ?), rkp. 12. 2. 19 C. tisk - ciklostil (?). 15 Žuta kuča, (bes. ?), rkp. (?). bi S spremljavo 1 Mešani zbori 1 Finem Taglochn« '; . /.\ sopran šolo. mešani zbor in klavir, (bes. F. C. Maver), rkp, Krumpendorf, 26. 1. 1953, tisk (?), 2 Freude Veselje, (bes. R. Tagore), rkp. (?). 2 Moški zbori I Piemontesiescls- Volkslied •Piemonlska» ljudska pesem. (bes. ?), rkp (?). 115 LOŠKIRAZGLEDI47 11 CERKVENA DELA A Komorna dela a i za glas (-ove) in klavir 1 Bog je ustvaril zemljo .... za dva glasova in klavir (prir.), (lx's. ?i. rkp. (?). 1>) S a m o s p e v i (glasovi in orgle): 1 Božična. (bes. ?), rkp. (?). 2 Kdaj o sladka mati moja (bes. ?). rkp. (?). 3. Weinachten/Weinachtslied Huzična božična pesem. (bes. ?). rkp. (?), 1946. i Zur Kommunioii Ob obhajilu, ein l.ied tur Ali šolo umi Orgel pesem za alt šolo in ors>le, (bes, ?), rkp.. Klagenfurt, 10. 7. 1945. B Zbori a Brez spremljave (a cappella) 1 Mešani zbori 1 Adventna. tisk CG. 55 1932. Priloga I 1-12. 2 Božična, (bes. ?), rkp. (?). 3 Masna za adventni čas. (bes. '). tisk - eikoslil. rkp. (?). t. Mati žalostna I (..'), (bes. ?). rkp. (?). S Obhajilna za post. (bes i-), rkp (?). i Odšla Marija je v nebo i bes G Mali), rkp.. Celovec. 2. 5. 19 II 7.Offertorium. dne 15. 10. 1946 poklonil Pavlu Berniku-, (bes. ?). rkp. (?). K. Oljska gora (6.!), (bes. iz okolice Škofje Loke-!), rkp. (?). 9.0 Maria. voli der Gnaden o Marija, /JO/I«/ milosti, (bes. ?), vkp. (?). |o. t)sterlied Velikonočna pesem, (bes. M. \\cllcr). rkp. Celovec, 19. 3. I9i~ 11. Presvete rane (S.!). (bes. ?i. rkp. ?I. 12 Strašno trpiš (32), (bes. ?). rkp. (?) 13. Sveti večer (bes. ?>. rkp. (?). 14.Sveto rešnje telo (bes. F. Terčelj). rkp. (?). 15 Tužnoj majci. i bes. ?), harm. F. Babic. rkp. (?). 16.-25. Velikonočna. (1 . bes. ?); Zapoj veselo! (2., bes u. Velikonočna. (3.. bes ?); Velikonočna M., bes. F. Terčelj): Velikonočna. (š., bes, 'I: Jezus premagalec groba. (6., bes. ?); Zveličar je iz groba vstal! C7.,bes. ?), rkp. (?) 30. 3. 1986: Skalovje groba. (S., bes. ?), rkp, (?) 31. 3. 1986: Še predno dan zašije - Velikonočna (9 . bes. '). rkp (?). 2. i 1986; Ves svet se danes radosti (10.. bes. ?), rkp. (?). 22. -4. 1986. 26. V tebe upamo, gospa. (bes. ?). rkp. Celovec. -. 5. I9t1 27. Zvonovi so zapeli, i bes. ? i. rkp I -1. 2S Že bliža se rešilni dan (bes. F. Terčelj), mešani zbor a capp. (?), Ljubljana, 1978 (?) 2 Moški zbori 1 Blagoslov, (bes. ?), rkp. (?). 3. Ženski zbori I Angel varuh uspavanka, (bes. ?), rkp. (?). 2. Marija, ti si se jokala. (bes. I. Tlaker), rkp. (?). b) S spremljavo I Mešani zbori 1.-9. Adventne pesmi, devet mešanih zborov z orglami: Iz davnih in nesrečnih let (bes 1 Terčelj). K nebu povzdigujemo solzne oči (bes. F. Terčelj), Težki so dnevi (bes. 1'. Terčelj). - Adventna (bes. F. Terčelj). - Rosite nebesa (bes. F. Terčelj). 116 Alf JE Bil FRANC H ILFAS BABIC (1909-1986). ŠKOFJELOŠKI GLASBENIK. MORDA TUDI. Raj je zapravljen (bes. F. Terčelj). - Vso zemljo tema krije (bes. Venec, ?). - Duše željno so odletele (bes. F. Terčelj) in - Zveličar pridi < bes Venec ?); rkp (?), Celovec. 1985. I i Božična (L), (bes. ?), rkp. (?). 1 1. Božična f2J. (bes. ?). rkp. (?). 12. Božična 13-h (napev po koroški narodni, po napevu. kol se poje v okolici škofje Loke; bes. ?). rkp.(?). 13 Božična, (bes. ?), rkp. (?). 1 i Božična, (bes. ?). rkp. (po 1932: gl. op. avtorja v rkp.!). 15 Božična, (bes. ?), rkp. sten) ali pa glede na vse to. kar je počel kot učitelj glasbe, tudi praktici.stičen, pedagoški ( melodično-didaktičen). Skratka, po skupni izmeri vseh petih kompozicijskih ele mentov v razpoložljivem Babičevem glasbenem opusu (ritem, harmonija, melodija, oblika, barva - inštrumentacija) lahko ugotovimo, da je šlo v večini njegovega ust varjalnega dela v glavnem za priložnostnega ustvarjalca, za avtorja, ki je ob svojem povsem drugem poklicnem glasbenem delovanju vse to počel s precejšnjim po manjkanjem obrtnega (kompozicijskega) znanja in se tudi v relativno majhnem številu del tudi delovno mi mogel izbrusiti v kaj več. kot pa je to značilno za številne podobne avtorje; tiste, ki so tudi na Slovenskem večinoma izšli iz ljubljanske Orglarske šole. pa so se potem tudi (priložnostno) ukvarjali s kompozicijo. Na tem mestu lahko omenimo pomen podobnega avtorja s škofjeloškega območja, Antona Jobsta (1894-1981) - Korošca, ki je obratno kot Babic - Slovenec na avstrijskem Koroškem, tukaj na Slovenskem, zapustil podoben, morda le malce obsežnejši, zvrstno pa skoraj enak ali vsaj podoben opus11. Babičev opus. četudi ne velik in ne kompozicijsko na posebni ravni, ves čas med slovensko in nemško uporabo besedil, kar velja zlasti še za vokalna dela. je tudi v tiskih in izvedbah doživel le malo (dokazljivih) izvedb: čeprav ene in druge obsta jajo. Ne glede na vse to. pa zagotovo ostaja v svojem opusu trdno zapisan v sloven ski glasbeni zgodovini, zlasti še na svojem »drugem« domu. na avstrijskem Koroškem. Tukaj je seveda ves ta čas, skupaj s »svojim« zborovodstvom vzdrževal slovensko in nemško prijateljstvo, bil ves ta čas na različne načine povezan s svojo »prvo« domo vino in tako rekoč tudi s svojim ustvarjalnim opusom povezoval oba naroda. Babičev kompozicijski stavek kani ostati zanimiv v njegovih klavirskih delih, vsaj listih treh delih (Preludij, op. 428, Nokturno, op. 437 in Impromptu, op. 442), ki so edina izšla v tisku (samozaložbi ?) in pa še v tistih štirih dodanih delih, ki jih je za glasbeni arhiv Radia Slovenija leta 1973 posnel naš takrat vodilni pianist Marijan 119 LOŠKI RAZGLEDI r Lipovšek (Noktumo, op. 535, Irnpromptu, op, 536, Romanca, op. 534 in Valček. op. 537). V vseh teh delih je zaslediti ritmično podkovanost avtorja, smisel za impro vizacijo, še več za variacijski način razmišljanja vodenja linij. Hkrati pa ostaja njegov melodični, ritmični in harmonski jezik enostaven, prozoren in dokaj razberljiv. hkrati pa že kar etiketa skladatelja. Ali je to lahko cokla v njegovih kompozicijah ali ne? Morda se tem ugotovitvam približujejo še samospevi, kjer odgovor na to vprašanje delno nosi besedilo, na katero se tako kot v (številnih) zborih obvezno mora in se tudi navezuje Babičeva kompozicijska faktura. Sklep —pomen To. slednje, kar smo zapisali pri analizi skladateljevega dela sodi že v cit. po glavje. Zato pa ga nadaljujemo in sklenimo z uvodno in naslovno dilemo: ali je bil morda Franc U". Babic eden naših prvih škofjeloških glasbenih kritikovPTo bi lahko zdržalo le v dveh primerih: če pred Francem \V. Babičem precej daljšega in tudi strokovno bolj poglobljenega dela na tem področju ne bi razvil dr. Anton Dolinar ( 1894—1953)'", Če hi bil Babic nadaljeval v CG začeto dopisovanje, ki ga je v enem samem, samcatem primeru tudi razvil v kritiko Premrlovega dela. bi sedaj na vprašanje v naslovu tega prispevka zagotovo lahko odgovorili pritrdilno. Tako pa tudi ta del napovedi ne zdrži primerjav in tako kot večina skladateljevega ustvar jenega glasbenega opusa ostaja njegov torzo. Sicer pa je bila ustvarjalna konkurenca tako na Avstrijskem kot pri nas konec prve polovice prejšnjega. 20. stoletja kot v njegovem nadaljevanju do I. 1986, ko je Franc Babic še živel in deloval, huda. kar prehuda, da bi lahko s kakršnimi koli moderni- zmi zdržal konkurenčnost, (mednarodno) konvertibilnost in še kaj. Še več: Babičevih del v vseh teh časih sploh ne najdemo na sporedih izvajalcev, koncertov, festivalov idr. ne v sosednji Avstriji in ne pri nas. Kako pa tudi bi lahko kaj takega in podob nega iskali v srenji s skladatelji ter njihovimi deli, ki so v tistem času obvladovali »železne« repertoarje nemškega in našega glasbenega odra: Johannes Brahms, Anton Bruckner. Cesar Franck. Antonin Dvoržak, Richard Wagner. Franz Liszt, Hector Berlioz, Bedfich Smetana, ruski realisti z Modestom Petrovičem Musorgskim na čelu idr; pa še naši skladatelji, ki so v letih 1962-82 z delovanjem komornega ansambla •Slavko Osterc« in dirigentom ter skladateljem Ivom Petričem po obisku Varšavske je seni (1960). s festivali kot so bili v Radencih, Opatiji, Zagrebu idr., vsi bolj ali manj koncipirani v skrajno evropsko glasbeno moderno, še več: zanj. za Franca W. Babica sta bila (pre)moderna že »očeta« slovenske glasbene moderne Marij Kogoj in Slavko Osterc. vsi skupaj pa so dandanes itak že »klasiki« sodobne glasbe minulega 20. stol. Na že v naslovu postavljeno retorično vprašanje: ali je bil morda Franc W. Babic tudi naš, škofjeloški prvi glasbeni kritik, če s tem v zvezi spomnimo na prve Babičeve dopisovalske fragmente v Cerkveni glasbenik (1933—?4), pa žal tudi lahko odgovorimo negativno. Kajti med prve škofjeloške glasbene kritike smemo najprej uvrstiti dr. Antona Dolinarja (T89-t-1953\ potem je tu po podobnem pomenu še Žirovec Anton Jobst (1894-1981), nato bi že lahko uvrstili našega« Franca W. Babica (1908-1986). zagotovo pa jim sledita še Marijan Gabrijelčič (1940-1998) in podpisani (dr. Franc Križnar. roj. 1947); slednja dva seveda oba z mnogo večjim in obširnejšim tovrstnim kritiškim opusom kot pa vsi trije navedeni pred njima. 120 ALI JE Bil FRANC U7/./'.l.\ BABIC (1909-1986). ŠKOFJELOŠKI (JLASBEMK. MORDA II 1)1 Seznam okrajšav alter. alternativno bes. besedilo CG Cerkveni glasbenik IT Filozofska fakulteta fji Li >ki - Štukl, France. Knjiga l>ii i Škofji loki. II. - Trobina, Stanko, Slovenski cerkveni skladatelji. Založba Obzorja. Maribor 1972. Opombe Prim. Založba Obzorja, Maribor 19~2. sir. 181. Prim. Status Animarum L. ž u. sv. Jakoba v Škofji Loki. str. (M. Prim. štukl. L.. Knjiga biš v Škofji Loki. II. sir. 100. • Ib. Kopijo je 12. sepl. 1991 izdal Kaintner Landeskonservatorium Koroški deželni konservalorij. Prim. fotokopijo nemškega prevoda iz skladateljeve zapuščine v Celovcu, hrani avtor. Prim. kopijo nemškega prevoda v Babičevi zapuSčini v Celovcu, hrani avtor. Ib.. po istih dokumentih. Prim. pismo E. Babic avtorju. 21. i. 1991, hrani avtor. 1 Prim. Arhiv Republike Slovenije v Ljubljani. Prim. fasc. 38, str. 2 t. ib J Prim. fotokopijo spričevala •Staatsprufungszeugnis- izkaz državnega izpita. 23. maj 1962 v Klagcnfuflu: orig. v Babičevi zapuščini v Celovcu, kopijo pa hrani tudi avtor. Ib.. prim. cit. dokument. Ib.. prim. cit. osebni list. Prim. kopijo v Dicnstv crtrag službeni list. 21. sept. 1953; arhiv družine F. Babic oz. zadnja lastnica nje gova hči. Eva Babic v Celovcu na Rizzislrasse (> z enako veljavnostjo. Ib. ['rim. Glasbena zbirka. NUK, Ljubljana. 1 Prim. Križnar. F.. Komorne skladbe Stanka Premrla, seminarska naloga neobj.. tipkopis. FF v Ljubljani. Oddelek za muzikoiogijo. 1974 75. "CG. So 1933. št. 7-8, str. 108-09. Prim. kopijo pisma v arhivu A. lana: kopijo lete hrani tudi avtor. Ib. Ib. Ib. Ml) II) 11). 121 LOŠKIRAZGLEDI"4~> " lb. " lb. Prim. Trobina, S., Založba Obzorja. Maribor 1>)~2. str. 181. Prim. 7. Lieferung.1948 in II )K. Ljubljana. 1967. Prim. Kiižnar, F., ANTONJOBST, Pega/.. Ljubljana 1990. Prim. Križnar. F.. Dvoje obletnic rvjster glasbenikov - kulturnih delavcev Ločanov v letu 1994; v.: LR. i! 1994. str. idS-~2. ZUSAMMENFASSUNG War Franc Wilfan Babic (1909-1986), der Musiker aus Škof/a Loka. vietteicht auch einer unserer ersten Musikkritiker? Der Beitrag stelll den Organisten, Siinger, Lehrer und Komponisten Babic vor. Er war ani 27. Marž 1909 in Škofja Loka. am Spodnji trg geboren. Nach der Volks- schule und Burgerschule beendete er die Orgelschule und das Musikkonserva- torium in Ljubljana. Danach bildete er sich in Zagreb an der Musikakademie bei R. Mat/. weiter. Seine Arbeit als ()rganist, Chorleiter und Musiklehrer begann er in Skotja Loka und Ljubljana. In der Zeit bis zum Zweiten Weltkrieg begann er zu komponieren und seine Artikel und \Verke itn "Cerkveni glasbenik" ZAI verof- fentlichen. Nach osterreich emigrierte er2wischen den Jahren 1939 und 19-42 und blieb clort als Chorleiter. Musiklehrer und Komponist bis zu seinem Tode am 11. .1 Lini 1986. Er wurde in Klagenfun beerdigt. Der Autor beschreibf auf Grund des Materials aus dem personlichen NachlaS des Komponisten. jetzt im Besitz seiner Tochter Eva Babic. Klagenfurt, Rizzistrasse 6. der er mit einer \Vidmung bedankt. das ganze Opus des Komponisten. Das zahlt nach erreichbaren Daten "nur'296 VCerke. obwohl der Komponist die Zahl 524 erwahnt. Darunter sind 81 \Xerke mit Opusbezeiehnung, alle mit profanem Inhalt: SI Kammervverke (2o Sologesange, 30 Klavierstiicke und ein \Verk fiirdie Orgel). 27 a cappella - Chore (3 gemisehte Chore, 19 Manner- und 5 Frauenchore). In diesem Werk befinden sich auch 3 kirehliche VCerke. Umfangreicher ist der MusiknachlaB von Babic oline Bezeiehnung, darunter auch einige Arrange- ments. Von 211 derartigen Werke gibt es 37 Kammermusikwerke {11 Sologesange und 13 Klavierstiicke), 78 Chore (a cappella: 9 gemisehte Chore, 39 Manner-. 1 Jugend- und 13 Frauenchore), und 3 Mannerchore mit Begleitung. In dem Rahmen gibt es noch 96 kirehliche VCerke (3 \\erke fur Vokal mit Begleitung, 28 gemisehte Chore a cappella. 2 Manner- und 2 Frauenchore) und noch 59 Vokahverke mit Orgelbegeitung (S-i Manner- und 3 Frauenchore). Es gibt auch t Fachschriften von Babic, drei davon veoffentlichte er in slowenischer Sprache im "Cerkveni glasbenik", einen aber in deutseher Sprache. Darunter sind Vokal- und vokalinstrumentale Stiicke in sloueniseher und deutseher Sprache, profane und kirehliche Musik. Er ist nicht so sehr als Komponist bedeutend, seine Bedeutung liegt darin, dass er als einer der wenigen Musiker aus Škofja Loka eine beneidens\verte Karriere als Gesangspadagoge im internationalen. ostereichi- schen Musikraum maehte. obwohl Klagenfurt. wo er wirkte, kein besonderes Mekka der Musik ist. Der Beitrag ist der Versuch einer monographischen Vorstellung von F. W. Babic, eines bedeutenden Musikers aus Škofja loka. der seinen Beitrag zur Entvvicklung der slowenischen, osterreichischen, der interna tionalen bzw. europaischen Musikkultur leistete. 122